PDA

Bekijk Volledige Versie : Succesvolle aanpak Nijmegen draaideurcriminelen



Tomas
01-11-02, 15:47
(c) www.nu.nl
Succesvolle aanpak Nijmegen draaideurcriminelen

NIJMEGEN - Gemeente en politie in Nijmegen boeken sinds enkele maanden succes met een harde aanpak van zogenoemde draaideurcriminelen.

Uit onderzoek bleek dat 33 verslaafde criminelen verantwoordelijk waren voor zeker 80 procent van de woning- en autoinbraken in 2001. Politie en justitie zijn de betrokken personen van dichtbij gaan volgen. Daardoor zitten er momenteel negentien vast.

Volgens de gemeente Nijmegen is het aantal inbraken gedaald sinds het nieuwe beleid in september officieel van kracht werd. Zo werden er de afgelopen twee maanden in totaal 968 inbraken gepleegd in woningen en auto's, tegen 1268 in dezelfde periode vorig jaar.

Een woordvoerder van de gemeente noemt de cijfers bemoedigend. De Nijmeegse politie heeft een speciaal 'Hebbes-team' van acht mensen in het leven geroepen, dat de 33 veelplegers scherp in het oog houdt. Bij een inbraak bekijkt de politie onder meer direct of de zaak in verband kan worden gebracht met een van de draaideurcriminelen. Na aanhouding volgt zo spoedig mogelijk een proces. Door deze dadergerichte aanpak zitten al negentien verdachten in de cel.

Volgens de gemeentewoordvoerder is het terugdringen van het aantal inbraken het hoofddoel van de nieuwe aanpak. Hij waarschuwt echter voor te veel optimisme. Het nieuwe beleid wordt nog zeker tot de zomer doorgezet. Gemeente, politie en justitie bekijken daarnaast de mogelijkheid van een gedwongen afkickprogramma voor de aangehouden personen.

baco
01-11-02, 15:50
slechts 968 inbraken in 2 maanden ?

Idolater
01-11-02, 15:53
Zo zie je maar dat ook links een "rechtse" thema zoals criminaliteit effectief kan bestrijden, Nijmegen is immers een links bolwerk.

Tomas
01-11-02, 15:55
Geplaatst door Idolater
Zo zie je maar dat ook links een "rechtse" thema zoals criminaliteit effectief kan bestrijden, Nijmegen is immers een links bolwerk.

Yep, maar wel met "rechtse" maatregelen.

baco
01-11-02, 15:59
Geplaatst door Idolater
Zo zie je maar dat ook links een "rechtse" thema zoals criminaliteit effectief kan bestrijden, Nijmegen is immers een links bolwerk.

ja heel effectief slechts 968 inbraken in 2 maanden

Idolater
01-11-02, 16:03
Geplaatst door Tomas


Yep, maar wel met "rechtse" maatregelen.

Er zijn geen rechtse maatregelen, wel rechtse themas.


De Nijmeegse politie heeft een speciaal 'Hebbes-team' van acht mensen in het leven geroepen, dat de 33 veelplegers scherp in het oog houdt. Bij een inbraak bekijkt de politie onder meer direct of de zaak in verband kan worden gebracht met een van de draaideurcriminelen. Na aanhouding volgt zo spoedig mogelijk een proces.

Tomas
01-11-02, 16:07
Geplaatst door Idolater

Er zijn geen rechtse maatregelen, wel rechtse themas.


Pardon?!

Een thema heeft geen politieke voorkeur, maar juist de aanpak of het achterwegen laten daarvan wordt bepaald door de politieke ideologie.

Links heeft als voorkeur een aanpak die de criminaliteit bij de wortels aanpakt. Voordat deze ontstaat. Rechts heeft juist de neiging om alleen aan symptoombestrijding te doen.

De effectieve waarheid liegt in het midden, maar dan moet je een stapje in de richting van de tegenpartij doen.

Idolater
01-11-02, 16:11
Geplaatst door Tomas


Pardon?!

Een thema heeft geen politieke voorkeur, maar juist de aanpak of het achterwegen laten daarvan wordt bepaald door de politieke ideologie.

Links heeft als voorkeur een aanpak die de criminaliteit bij de wortels aanpakt. Voordat deze ontstaat. Rechts heeft juist de neiging om alleen aan symptoombestrijding te doen.

De effectieve waarheid liegt in het midden, maar dan moet je een stapje in de richting van de tegenpartij doen.

Ok, met deze nuacering ben ik het eens.

Marsipulami
01-11-02, 16:23
Geplaatst door Tomas
Gemeente, politie en justitie bekijken daarnaast de mogelijkheid van een gedwongen afkickprogramma voor de aangehouden personen.

Huh ? 'bekijken de mogelijkheid' ? Bij ons is dat de standaardprocedure. Handtas wegrukken = diefstal met geweld > minimumstraf voor diefstal met geweld is drie jaar effectieve gevangenisstraf > voorwaardelijke vrijlating is mogelijk op 1/3 van de straf > Dus na één jaar mag men kiezen ofwel blijven zitten ofwel een ontwenningsprogramma volgen in een therapeutische gemeenschap of een psychatrische instelling. Wie daar geen zin in heeft blijft gewoon zitten.

Tomas
01-11-02, 16:28
Geplaatst door Marsipulami


Huh ? 'bekijken de mogelijkheid' ? Bij ons is dat de standaardprocedure. Handtas wegrukken = diefstal met geweld > minimumstraf voor diefstal met geweld is drie jaar effectieve gevangenisstraf > voorwaardelijke vrijlating is mogelijk op 1/3 van de straf > Dus na één jaar mag men kiezen ofwel blijven zitten ofwel een ontwenningsprogramma volgen in een therapeutische gemeenschap of een psychatrische instelling. Wie daar geen zin in heeft blijft gewoon zitten.

Nederland is zich dan ook aan het ontworstelen aan het linkse juk. Vooral van die arrogante linkse.

Begrijp je nu de verontwaardiging? Ook al is straffen maar 1 onderdeel van alle maatregelen tegen criminaliteit. In Nederland is dat wel erg weggemoraliseerd.

Donna
01-11-02, 16:34
Geplaatst door Tomas


Yep, maar wel met "rechtse" maatregelen.


Criminelen oppakken is rechts?

'Rechts' zou het zijn als deze criminelen werden opgepakt, en er gelijk een profiel werd gemaakt en op basis van dat profiel meteen 250 anderen zouden worden opgepakt. Of als de burgemeester zou voorstellen ze te deporteren naar Belgie. En daaraan meteen preventief fouilleren voor de hele wijk zou vastplakken.

Het stukje suggureert alleen maar dat ze in de gaten worden gehouden en opgepakt als ze wat doen. Draaideurcriminelen oppakken nadat ze de fout in zijn gegaan lijkt me nou niet bepaald een rechts monopolie, want het stukje zegt ook niets over preventie om mensen die nog niet in de fout zijn gegaan daarvan te weerhouden.









Sorry, maar ik word zo simpel van dat links rechts gelul met bijbehorende plakkertjes. Ik ben en blijf een derde wegger.

Tomas
01-11-02, 16:41
Geplaatst door Donna
Criminelen oppakken is rechts?

'Rechts' zou het zijn als deze criminelen werden opgepakt, en er gelijk een profiel werd gemaakt en op basis van dat profiel meteen 250 anderen zouden worden opgepakt. Of als de burgemeester zou voorstellen ze te deporteren naar Belgie. En daaraan meteen preventief fouilleren voor de hele wijk zou vastplakken.

Het stukje suggureert alleen maar dat ze in de gaten worden gehouden en opgepakt als ze wat doen. Draaideurcriminelen oppakken nadat ze de fout in zijn gegaan lijkt me nou niet bepaald een rechts monopolie, want het stukje zegt ook niets over preventie om mensen die nog niet in de fout zijn gegaan daarvan te weerhouden.

Sorry, maar ik word zo simpel van dat links rechts gelul met bijbehorende plakkertjes. Ik ben en blijf een derde wegger.
Wel godgloeiende godgloeiende!

Ik zet niet voor niks aanhalingstekentjes om "rechts".

Wat is het vandaag? Begrijp-Tomas-verkeerd-dag?

Donna
01-11-02, 16:42
Geplaatst door Tomas

Wel godgloeiende godgloeiende!

Ik zet niet voor niks aanhalingstekentjes om "rechts".

Wat is het vandaag? Begrijp-Tomas-verkeerd-dag?

En wat betekent rechts tussen aanhalingstekens dan?

Effectief? Links? Apolitiek?

Tomas
01-11-02, 16:47
Geplaatst door Donna


En wat betekent rechts tussen aanhalingstekens dan?

Effectief? Links? Apolitiek?

Daarmee bedoel ik dat de maatregelen die in Nijmegen genomen zijn gewoonlijk onder diezelfde labelcultuur vroeger rechts genoemd werden.

In die cultuur was:
- Straffen en gerechtigheid rechts.
- Voorkomen en begrijpen links.

De effectieve waarheid liegt in het midden.

Marsipulami
01-11-02, 17:09
Geplaatst door Tomas


Daarmee bedoel ik dat de maatregelen die in Nijmegen genomen zijn gewoonlijk onder diezelfde labelcultuur vroeger rechts genoemd werden.

In die cultuur was:
- Straffen en gerechtigheid rechts.
- Voorkomen en begrijpen links.

De effectieve waarheid liegt in het midden.

'Liegt' in het midden is inderdaad juist. 'Ligt' in het midden is fout. Ze zijn gewoon allebei even waar en men moet al deze zienswijzen nog verder durven radicaliseren wil men de criminaliteit terugdringen. Dus zowel nog beter proberen te begrijpen als sneller en efficiënter te straffen.

Wie kan begrijpen waarom iemand een misdrijf pleegt heeft de sleutels tot de allerbeste preventie in handen en daaruit kan men lering trekken om recidive te voorkomen bij de dader. Dat sluit helemaal niet uit dat men duidelijke grenzen trekt en effectief doortastend optreed als die grenzen worden overschreden. Wat gerechtigheid is kan men het beste leren door zelf gerechtigheid te ondergaan.

De Nederlanders zien het teveel als een of/of discussie terwijl de verschillende zienswijzen elkaar perfect aanvullen. Het domste wat men kan doen is het kind met het badwater weggooien inzake criminaliteitsbestrijding.

Tomas
01-11-02, 17:11
Geplaatst door Marsipulami


'Liegt' in het midden is inderdaad juist. 'Ligt' in het midden is fout. Ze zijn gewoon allebei even waar en men moet al deze zienswijzen nog verder durven radicaliseren wil men de criminaliteit terugdringen. Dus zowel nog beter proberen te begrijpen als sneller en efficiënter te straffen.

Wie kan begrijpen waarom iemand een misdrijf pleegt heeft de sleutels tot de allerbeste preventie in handen en daaruit kan men lering trekken om recidive te voorkomen bij de dader. Dat sluit helemaal niet uit dat men duidelijke grenzen trekt en effectief doortastend optreed als die grenzen worden overschreden. Wat gerechtigheid is kan men het beste leren door zelf gerechtigheid te ondergaan.

De Nederlanders zien het teveel als een of/of discussie terwijl de verschillende zienswijzen elkaar perfect aanvullen. Het domste wat men kan doen is het kind met het badwater weggooien inzake criminaliteitsbestrijding.

Precies.

Donna
01-11-02, 17:48
Geplaatst door Tomas


Daarmee bedoel ik dat de maatregelen die in Nijmegen genomen zijn gewoonlijk onder diezelfde labelcultuur vroeger rechts genoemd werden.

In die cultuur was:
- Straffen en gerechtigheid rechts.
- Voorkomen en begrijpen links.

De effectieve waarheid liegt in het midden.

Dan is die labelcultuur nog simpeler en dommer dan ik al dacht. Want ik heb nog nooit een links iemand ontmoet, hoe oud en stoffig ook, die er voorstander van was om mensen die ergens ingebroken hebben niet op te pakken maar gewoon hun gang te laten gaan.

En dat 'vroeger' is een beetje wishfull thinking ben ik bang. Want we zijn de afgelopen maanden politiek gezien 15 jaar terug in de tijd gegaan.

Maarten
01-11-02, 19:55
Geplaatst door Donna

Want we zijn de afgelopen maanden politiek gezien 15 jaar terug in de tijd gegaan.

Hahahaha..YES!

Trouwens: aanpak door het CDA? Aanpak door de VVD? Door Lijst Volpuyn?
Allemaal moralisten, die vooral zichzelf begrijpen. En daar komt dus ook nooit een fatsoenlijk antwoord uit, op moeilijkheden in de sociale sfeer.. criminelen, gedoe rond allochtonen enz...

Je moet toch bij links zijn. Die interesseren zich tenminste voor die werelden.. Die maken daar traditioneel werk van. Jammer alleen, dat hun oplossingen ook nog niet deugen. Besluiteloosheid? Te tolerant? (vgl. Hirsi) Ik weet het ook nog niet..
Maar die weg moet je wel op. Het verwijt naar links is vooral dat ze de antwoorden NOG niet hebben...
Het verwijt naar rechts is, dat ze zich enkel beginnen te interesseren wanneer ze last krijgen, en dan zonder kennis van een wereld, allerlei inadequate plannen gaan spuien, die goed klinken, maar niet werken.

haha.. een Níjmegenaar!
(zo een die af en toe aan vingers afhakken denkt, ook al weet hij... En die tegen die importhuwelijken is, ook al... En die voor harde straffen is, maar dan wel met echte begeleidingsprogramma's)

Wat is een draaideurcrimineel?? Zo gek als een deur??
Eh..spuit 'm geel. Of handboei 'm een jaartje aan een hond..
Nog effe en ik ga een "nijmeegse school" starten...

Tomas
01-11-02, 20:49
Geplaatst door Donna
Dan is die labelcultuur nog simpeler en dommer dan ik al dacht. Want ik heb nog nooit een links iemand ontmoet, hoe oud en stoffig ook, die er voorstander van was om mensen die ergens ingebroken hebben niet op te pakken maar gewoon hun gang te laten gaan.

Het is ook niet echt slim om karikaturen serieus te nemen, maar je hebt zelfs orthodox linkse mensen die niks in straffen zien. Die straffen niet als laatste mogelijkheid, maar als volstrekt zinloos beschouwen.

In ieder geval ligt de nadruk bij wat je dan links noemt niet bij straffen, maar bij preventie en een hardnekkig geloof dat dit ook zaligmakend had kunnen zijn.

Met als resultaat dat we nu met een behoorlijk zinloze rechtsspraak hebben. Te kort, te luxe, te vrij.



En dat 'vroeger' is een beetje wishfull thinking ben ik bang. Want we zijn de afgelopen maanden politiek gezien 15 jaar terug in de tijd gegaan.
Om bij een efficienter strafniveau uit te komen, moeten we denk ik nog verder terug.

Maar wel met behoud van het goede.