PDA

Bekijk Volledige Versie : Onderwijs in Allochtone Talen



Nicki
02-11-02, 16:14
Hallo forumgebruikers,

Ik ben journaliste en schrijf een artikel over het afschaffen van het Onderwijs in Allochtone Talen. Ik wil graag de mening van twee- of meertalige mensen, hun ouders en leraren hierover horen. Vind je het erg dat het gaat verdwijnen of maakt het je niet zoveel uit? Wat betekent de taal die je thuis spreekt voor jou? Moet de overheid die taal stimuleren of is dat je eigen verantwoordelijkheid?

Ben heel benieuwd naar de reacties! Kun je er ook even bijzetten wat jouw achtergrond is (leerling, docent, ouder of iets anders) en liefst je leeftijd.

Alvast bedankt,
Nicki

Couscousje
02-11-02, 16:20
Journaliste?

Wat leuk!

Er is een topic voor je op het Wie sGrijft die blijft forum... Staat tussen de toppers, van ene Kid Capri...

Veel leesplezier!

Cc

P.S.: :zwaai:

shalom
02-11-02, 16:21
Geplaatst door Nicki
Hallo forumgebruikers,

Ik ben journaliste en schrijf een artikel over het afschaffen van het Onderwijs in Allochtone Talen. Ik wil graag de mening van twee- of meertalige mensen, hun ouders en leraren hierover horen. Vind je het erg dat het gaat verdwijnen of maakt het je niet zoveel uit? Wat betekent de taal die je thuis spreekt voor jou? Moet de overheid die taal stimuleren of is dat je eigen verantwoordelijkheid?

Ben heel benieuwd naar de reacties! Kun je er ook even bijzetten wat jouw achtergrond is (leerling, docent, ouder of iets anders) en liefst je leeftijd.


Alvast bedankt,
Nicki

Ik vind het belangrijk om mijn joodse identiteit te behouden. Hiermee doel ik op het hebreews en mijn godsdienst. Mijn godsdienst die ik uit de ''Torah'' herleid en niet uit de ''Talmoed'' zoals de vele andere joden.

shalom,

JonaH
02-11-02, 16:21
Geplaatst door Couscousje
Journaliste?

Wat leuk!

Er is een topic voor je op het Wie sGrijft die blijft forum... Staat tussen de toppers, van ene Kid Capri...

Veel leesplezier!

Cc

P.S.: :zwaai:

:lol:

JonaH

:zwaai: :zwaai: :zwaai:

Idolater
02-11-02, 16:23
Ik ben 5 talig :D

Wat versta jij onder allochtone talen? Je bedoelt Arabisch/Berbers/Turks? Dat zijn denk ik de enige minderheidsgroepen in Nederland die Nederlands kunnen krijgen in eigen taal, andere minderheidsgroepen moeten Nederlands leren op de Nederlandse manier.

Leren van Nederlands is essentieel. Je hebt het nodig om te kunnen integreren en te kunnen emanciperen. Je hebt het nodig om een goed bestaan te kunnen opbouwen. De manier waarop je dat doet kan verschillen. Kinderen uit islamitische kringen met taalachterstand lopen vaak achter de feiten aan als ze Nederlands leren op de Nederlandse manier. Die achterstand halen ze vaak niet meer in.

Feit is dat deze kinderen thuis niet Nederlands spreken en de enige plaats waar ze echt goed Nederlands kunnen leren is op school. Het lijkt mij beter om die taalachterstand in te halen door Nederlands te leren dmb. eigen taal. Op Nederlandse scholen kennen we dat ook met de moderne vreemde talen, we leren Frans met behulp van woordenlijsten. Dus Frans-Nederlands, Nederlands-Frans. Dat is een uiterst effectief middel. Waarom zou dat ook niet kunnen met behulp van bv. woordenlijsten Arabisch-Nederlands, Nederlands-Arabisch? En uitleg van de Nederlandse taal in eigen taal zodat je het beter begrijpt?

i love israel
02-11-02, 16:42
Geplaatst door shalom


Ik vind het belangrijk om mijn joodse identiteit te behouden. Hiermee doel ik op het hebreews en mijn godsdienst. Mijn godsdienst die ik uit de ''Torah'' herleid en niet uit de ''Talmoed'' zoals de vele andere joden.

shalom,

he shalom ben jij een kaaraiet of een rabbaniet?

shalom
02-11-02, 16:44
Geplaatst door i love israel


he shalom ben jij een kaaraiet of een rabbaniet?

Nou 1 ding is zeker ik ben in iedergeval geen bandiet.

:duim:

Couscousje
02-11-02, 16:46
Geplaatst door shalom


Nou 1 ding is zeker ik ben in iedergeval geen bandiet.

:duim:

Busted.

Cc

i love israel
02-11-02, 17:04
Geplaatst door shalom


Nou 1 ding is zeker ik ben in iedergeval geen bandiet.

:duim:

ik ben blij dat te weten, maar geef nou ff antwoord, ben je een kaaraiet of een rabbaniet?

I'mNumber1
02-11-02, 17:08
Geplaatst door shalom


Nou 1 ding is zeker ik ben in iedergeval geen bandiet.

:duim:


just awnser the damn question ;).

JonaH
02-11-02, 17:14
Geplaatst door i love israel


he shalom ben jij een kaaraiet of een rabbaniet?

Binnenkort is het Chanukah en Tu B'Shvat !! :boogie: :handbang:


JonaH

JonaH
02-11-02, 17:17
p.s. Ik mag de Sadduceeers, Phariseeers en de Esseneeers niet :stout:


:zwaai:


JonaH

Victory
02-11-02, 17:24
Geplaatst door i love israel


ik ben blij dat te weten, maar geef nou ff antwoord, ben je een kaaraiet of een rabbaniet?

jij wist niet eens wat dat was en kon daar niet op antwoorden, nu wil je dat shalom daarop antwoord, om hem op de een of ander manier in de 'val' te lokken.....

Waarom kunnen de zionisten niet tegen joden die tegen de bezetting zijn?


:zwaai:

i love israel
02-11-02, 17:52
Geplaatst door Victory


jij wist niet eens wat dat was en kon daar niet op antwoorden, nu wil je dat shalom daarop antwoord, om hem op de een of ander manier in de 'val' te lokken.....

Waarom kunnen de zionisten niet tegen joden die tegen de bezetting zijn?


:zwaai:

inmiddels weet ik haarfijn het verschil tussen beide. het intrigeerde me en ik heb me erin verdiept.

ik kan uitstekend tegen joden die kritiek hebben op israel, maar ik kan niet tegen mensen die zeggen joods te zijn maar dat overduidelijk niet zijn. sterker nog, deze shalom is gewoon een moslim.

joden gebruiken nooit en te nimmer namelijk het woord broeder voor een geloofsgenoot. daarmee viel hij al door de mand.

maar ja alleen de slimmen op dit pb hadden dat door. jij dus niet.

Victory
02-11-02, 17:58
Geplaatst door i love israel
joden gebruiken nooit en te nimmer namelijk het woord broeder voor een geloofsgenoot.

Dat heb je al meerdere keren verteld... en hij blijft het toch gebruiken.

Ik heb ongelovigen het zelfs horen gebruiken. Ironisch bedoeld, maar toch.

christenen ook vaak gehoord....


dus waarom zou het niet kunnen....? is er een verbod op ofzo?

i love israel
02-11-02, 18:00
dus waarom zou het niet kunnen....? is er een verbod op ofzo?

voor zover ik weet is er geen verbod op nee maar het word gewoon niet gedaan. het is not done.

shalom
02-11-02, 18:04
Geplaatst door Victory


jij wist niet eens wat dat was en kon daar niet op antwoorden, nu wil je dat shalom daarop antwoord, om hem op de een of ander manier in de 'val' te lokken.....

Waarom kunnen de zionisten niet tegen joden die tegen de bezetting zijn?


:zwaai:

hey victory,

Wederom ben ik nu voor velen opeens het gespreksstof binnen dit topic.
Zulke op-aanmerkingen ignore ik. Ik wijd mij alleen toe aan de disussie.

Shalom,

shalom,

bman
02-11-02, 18:05
Geplaatst door Victory


Dat heb je al meerdere keren verteld... en hij blijft het toch gebruiken.

Ik heb ongelovigen het zelfs horen gebruiken. Ironisch bedoeld, maar toch.

christenen ook vaak gehoord....


dus waarom zou het niet kunnen....? is er een verbod op ofzo?

Nee, maar het is net zoiets als een moslim die zichzelf mohamedaan noemt...dat is nogal ongebruikelijk...een ander mooi voorbeeld is de tekst: ik schaam mij voor mijn eigen soort... het woordje 'soort' wordt altijd gebruikt als het over anderen gaat nooit als je het over jezelf hebt. Daarnaast liggen alle statements van dit kereltje er nogal dik op....te dik. Ok het rare noemen en herhalen van rare details over het wel geloven in de Torah maar niet in de Talmoed, typisch fakers gedrag. Als het niet Jonathan/Yousrah is dan is het een andere grapjas.

Er zijn overigens zat echte joden die helemaal niet pro-Sharon, pro-bezetting of zelfs pro-Israel zijn....dat moge bekend zijn.

JonaH
02-11-02, 18:08
Geplaatst door i love israel


inmiddels weet ik haarfijn het verschil tussen beide. het intrigeerde me en ik heb me erin verdiept.

ik kan uitstekend tegen joden die kritiek hebben op israel, maar ik kan niet tegen mensen die zeggen joods te zijn maar dat overduidelijk niet zijn. sterker nog, deze shalom is gewoon een moslim.

joden gebruiken nooit en te nimmer namelijk het woord broeder voor een geloofsgenoot. daarmee viel hij al door de mand.

maar ja alleen de slimmen op dit pb hadden dat door. jij dus niet.


Waar ik niet tegen kan zijn mensen die denken dat ze Het Jodendom juist vertegenwoordigen. Ik suggesteer dat je je bezighoudt met het bestuderen van de Oude geschriften.

JonaH

p.s.ve yavu himdath kol haggoyim

bman
02-11-02, 18:08
Geplaatst door shalom


hey victory,

Wederom ben ik nu voor velen opeens het gespreksstof binnen dit topic.
Zulke op-aanmerkingen ignore ik. Ik wijd mij alleen toe aan de disussie.

Shalom,

shalom,

Typsische (allochtonen-)foutjes in het taalgebruik..het is 'DE stof' niet 'het stof'. Yonathan/Yousrah had (net als veel mensen die van huis uit geen Nederlands spreken) dezelfde problemen met de Nederlandse taal. Joodse immigrantenkinderen zijn nogal dungezaaid. You're busted Shalom.

i love israel
02-11-02, 18:11
Geplaatst door JonaH



Waar ik niet tegen kan zijn mensen die denken dat ze Het Jodendom juist vertegenwoordigen. Ik suggesteer dat je je bezighoudt met het bestuderen van de Oude geschriften.

JonaH

p.s.ve yavu himdath kol haggoyim

ik vertegenwoordig het jodendom niet, ik vertegenwoordig mijzelf.
dat ik daarbij joods ben is niet ter zake doende.

en nee ik bestudeer niet de oude geschriften. ik ben niet orthodox, maar jonah dat wist je al dus klets niet zo slap.

vraag me trouwens of waar jij hebreeuws hebt geleerd?

i love israel
02-11-02, 18:12
Geplaatst door bman


Typsische (allochtonen-)foutjes in het taalgebruik..het is 'DE stof' niet 'het stof'. Yonathan/Yousrah had (net als veel mensen die van huis uit geen Nederlands spreken) dezelfde problemen met de Nederlandse taal. Joodse immigrantenkinderen zijn nogal dungezaaid. You're busted Shalom.

ach bman alleen sukkels zoals victory willen het blijven geloven.

triest hoor.

JonaH
02-11-02, 18:16
Geplaatst door i love israel


ik vertegenwoordig het jodendom niet, ik vertegenwoordig mijzelf.
dat ik daarbij joods ben is niet ter zake doende.

en nee ik bestudeer niet de oude geschriften. ik ben niet orthodox, maar jonah dat wist je al dus klets niet zo slap.

vraag me trouwens of waar jij hebreeuws hebt geleerd?


Blazen en toch het meel in de mond houden? :rolleyes:

JonaH

Victory
02-11-02, 18:20
Geplaatst door bman


Nee, maar het is net zoiets als een moslim die zichzelf mohamedaan noemt...dat is nogal ongebruikelijk...een ander mooi voorbeeld is de tekst: ik schaam mij voor mijn eigen soort... het woordje 'soort' wordt altijd gebruikt als het over anderen gaat nooit als je het over jezelf hebt. Daarnaast liggen alle statements van dit kereltje er nogal dik op....te dik. Ok het rare noemen en herhalen van rare details over het wel geloven in de Torah maar niet in de Talmoed, typisch fakers gedrag. Als het niet Jonathan/Yousrah is dan is het een andere grapjas.

Er zijn overigens zat echte joden die helemaal niet pro-Sharon, pro-bezetting of zelfs pro-Israel zijn....dat moge bekend zijn.

Er zijn ook domme moslims die zichzelf islamiet noemen. Dat is een heel raar woord, dat nergens anders geaccepteerd word, je kan er zelfs op aangesproken worden door een moslim, als je dat gebruikt. Je kan het vergelijken met mohammedaan en muzelman.

Victory
02-11-02, 18:28
Klik hier (http://www.jewsagainstzionism.com/media/021202demonstration.asf)

Video beelden van een aantal duizend echte joden die tegen de zionistische apartheid staat zijn. (is in het perzisch.... maar beelden zijn genoeg om te zien wat er gebeurd...)
"Television coverage of the Mass Protest on 12 Feb 2002"

i love israel
02-11-02, 18:39
Geplaatst door Victory
Klik hier (http://www.jewsagainstzionism.com/media/021202demonstration.asf)

Video beelden van een aantal duizend echte joden die tegen de zionistische apartheid staat zijn. (is in het perzisch.... maar beelden zijn genoeg om te zien wat er gebeurd...)
"Television coverage of the Mass Protest on 12 Feb 2002"

dus dat zijn volgens jou echte joden? vandaar je merkwaardige denkbeelden over joden.

dit zijn ultra ultra orthodxe joden, zijn er trouwens maar weinig van.

en victory maak je geen illusies, dat ze tegen de staat israel zijn betekent niet dat ze voor de palestijnse staat zijn. deze mensen gaan ervan uit dat wanneer de messiach komt de tempel herbouwt zal worden, en dan hebben de palestijnen pas echt een probleem.

Victory
02-11-02, 18:58
Geplaatst door i love israel
deze mensen gaan ervan uit dat wanneer de messiach komt de tempel herbouwt zal worden

Weet ik al hoor... zij volgen hun geloof tenminste... jullie geloven niet meer dat de messias komt... dusse... :p

En laat ik een van hun borden quoten, "true jews will NEVER recognize ISREAL"

ben je eigenlijk nog wel joods als je niet meer gelooft dat de messias komt?

:zwaai:

bman
02-11-02, 19:37
Geplaatst door Victory


Er zijn ook domme moslims die zichzelf islamiet noemen. Dat is een heel raar woord, dat nergens anders geaccepteerd word, je kan er zelfs op aangesproken worden door een moslim, als je dat gebruikt. Je kan het vergelijken met mohammedaan en muzelman.

Nou het is op zijn minst verdacht he?

Als iemand zich nu op dit bord voorsteld als Ali de mohammedaanse Arabier noemt die Sharon steunt in zijn strijd tegen de Palestijnen en zich schaamt voor zijn eigen 'soort'. Vervolgens de helft van zijn postings roept dat alleen de Koran gevolg mag worden en de Hadieth leugens van Bukhari en consorten zijn. Tevens alle islamieten oproept dit ook te doen en in zijn Arabisch taalfouten maakt die een Arabier nooit zou maken.

Gaan er bij jou dan niet honderd alarmbellen rinkelen? Nou, bij meneertje Shalom (die toevallig ook het zelfde 'copypaste' gedrag van yousrah/yonathan vertoont, dezelfde taalfouten maakt en een voorkeur had voor het aannemen van nogal afwijkende personages) gaan bij mij die alarmbellen rinkelen.

Geloof je echt dat Shalom een Jood is? Nee toch? En ja, er zijn zat Joden die FEL anti Sharon zijn, zelfs anti-Israel (hoewel die laatste groep niet groot is, ongeveer net zo groot als het aantal moslims dat voor een groot-Israel is denk ik)