PDA

Bekijk Volledige Versie : Goudse Fatima Elatik



Tomas
03-11-02, 15:08
( c) Rijn en Gouwe

Subsidie Bernhardfons voor ‘Godslasterlijke jeugdvoorstelling

Gouda – De Jeugdtheaterschool Zuid-Holland krijgt voor de omstreden voorstelling Adam, Eva enzovoorts ruim 46.0000 euro subsidie van het Prins Bernhardfonds. De voorstelling gaat dit weekeinde in première. Het fonds heeft dat gisteren, aan de vooravond van de jeugdtheaterdagen, bekend gemaakt.

De productie kwam deze week in opspraak door de opmerkingen van de ChristenUnie & SGP. Het raadslid Schotanus van die fractie noemt het stuk godslasterlijk. De voorstelling zelf heeft hij nog niet gezien en baseert zich op krantenartikelen. In de raadsvergadering heeft hij B en W verzocht de gemeentelijke subsidie aan de Jeugdtheaterschool in te trekken.

Volgens Schotanus zijn historisch juiste verhalen door de regisseur verdraaid. “We kunnen ons niet voorstellen dat de theatergroep volgend jaar een zelfde soort voorstelling over de Islam maakt.”

De kritiek van Schotanus wordt nier door iedereen gedeeld, zo werd eerder deze week duidelijk. PvdA-fractievoorzitter Keuleb vindt dat Schotanus en de Jeugdtheaterschool contact met elkaar moeten opnemen. De sociaal-democraat heeft juist positieve uitwerkingen van de voorstelling gezien. “Ik heb een item over de voorstelling in het Jeugdjournaal bekeken en daaruit blijkt dat de kinderen die meespeelden na de voorstelling meer interesse hadden in de Bijbel.” Schotanus liet zich echter niet overtuigen. Dat Keulen vanuit zijn achtergrond iets anders vindt, kan ik begrijpen.


Vooral de zin “We kunnen ons niet voorstellen dat de theatergroep volgend jaar een zelfde soort voorstelling over de Islam maakt.” Spreekt boekdelen. Hij kan het gewoon niet hebben dat de Islam veel agressiever is dan de Gereformeerden.


(c) www.junushoff.nl/programma/detail.cfm?pID=1192

Adam en Eva Enzovoort

Datum : 28-12-02 Aanvang : 19:30 Genre :Familievoorstelling

Familievoorstelling voor iedereen vanaf 7 jaar tijdens de kerstvakantie!


In deze heerlijke familievoorstelling komt u een rappende Kaïn en Abel tegen en wordt het kerstverhaal als een mini-opera verteld. De jeugdtheaterschool Zuid-Holland maakt een vrolijk loflied op het leven met een mooie balans tussen humor en ernst. Een prachtig thema ‘In den beginne....’ tijdens de kerstvakantie. Dat doen ze aan de hand van wereldberoemde verhalen als ‘de Ark van Noach’, ‘de Schepping’, ‘Adam en Eva’, ‘Kaïn en Abel’, ‘Abraham en Isaak’ en het kerstverhaal. Deze geschiedenissen worden eigentijds en theatraal verteld aan de kinderen van nu. Met Kaïn en Abel in een poëtische rap. De Ark van Noach als betoverend poppentheater. Adam en Eva in de vorm van een MTV-clip. En het kerstverhaal gestoken in het jasje van een mini-opera. Dit wordt een zeer gevarieerde, vrolijke avond met meer dan twintig (veelal nog jonge) acteurs!. Tekst: Karel Eykman. Regie: Theo Ham.

Entreeprijzen zijn inclusief garderobe, maar exclusief pauzedrankje.

Toegangsprijzen : Normaal: € 9,50 CJP-houders: € 8,50 CKV-leerlingen: € 8,50 Jeugd tot 13 jaar: € 8,50 Vriendenprijs: € 8,50

I'mNumber1
03-11-02, 15:37
:schok: ...

Tomas
05-11-02, 12:57
Hiero.

Mill
05-11-02, 13:03
Geplaatst door Tomas



Hihi: "SCHOT ANUS"


Hij kan het inderdaad gewoon niet hebben dat zijn zwarte kousen-volgelingen niet mans genoeg zijn om de makers even fatsoenlijk met de dood te bedreigen zoals bij de makers van Aisja is gebeurd.

Ik dacht dat we deze hele reli-onzin al achter de rug hadden sinds de Reve- en Hermans-processen. "God is een muisgrijze ezel, en daar wil ik mee naar bed."

Tomas
05-11-02, 13:08
Geplaatst door Mill



Hihi: "SCHOT ANUS"


Hij kan het inderdaad gewoon niet hebben dat zijn zwarte kousen-volgelingen niet mans genoeg zijn om de makers even fatsoenlijk met de dood te bedreigen zoals bij de makers van Aisja is gebeurd.

Ik dacht dat we deze hele reli-onzin al achter de rug hadden sinds de Reve- en Hermans-processen. "God is een muisgrijze ezel, en daar wil ik mee naar bed."

Met zo'n naam moet het wel zo met je aflopen, ja.

Pure jaloezie.

Donna
05-11-02, 13:36
Misschien moet Fortuyns 'de islamisering van de Nederlandse cultuur' worden veranderd in 'de fundamentalisering van onze cultuur, in het algemeen'.

Maar dat levert me vast alleen maar bedreigingen op, die vraag.......

Tomas
05-11-02, 13:42
Zonder bedreigingen tel je niet meer mee.

Maar er zit wel wat in wat je zegt. Fundamentalisme is per definitie een factor in een spiraal die neigt naar polarisatie.

Zara
05-11-02, 14:53
Vooral de zin “We kunnen ons niet voorstellen dat de theatergroep volgend jaar een zelfde soort voorstelling over de Islam maakt.” Spreekt boekdelen. Hij kan het gewoon niet hebben dat de Islam veel agressiever is dan de Gereformeerden.



Het is maar hoe groot de godsdienstaanhang is, ruim 50 jaar geleden zo schotanus (dezeeusus wat een naam) zijn verontwaardiging voor een dergelijke show gedeeld hebben met zo een 90% 'godsdienstwaanzinnigen', en aangezien de aanhang onder de islam groter is en ook 'serieuzer' zou zo een tentoonstelling inderdaad onder luid kritiek worden weggestopt...maar om te zeggen dat de islam daarmee agressiever is dan de gerofermeerden vind ik een beetje te makkelijk gezegd.

Tomas
05-11-02, 15:07
Geplaatst door Zara
Het is maar hoe groot de godsdienstaanhang is, ruim 50 jaar geleden zo schotanus (dezeeusus wat een naam) zijn verontwaardiging voor een dergelijke show gedeeld hebben met zo een 90% 'godsdienstwaanzinnigen', en aangezien de aanhang onder de islam groter is en ook 'serieuzer' zou zo een tentoonstelling inderdaad onder luid kritiek worden weggestopt...maar om te zeggen dat de islam daarmee agressiever is dan de gerofermeerden vind ik een beetje te makkelijk gezegd.

Ja, de grootte van de aanhang zal ook meespelen. Hoe groter de groep, hoe meer rotte appels. Maar de Katholieken vormen een veel grotere groep dan de Moslims en ook deze worden door dit toneelstuk beledigd. Ik hoor ze echter niet. Dus er speelt ook nog zoiets als tolerantie en beschaving mee.

Aangezien mijn dochtertje het stuk heeft gezien, weet ik dat het als zeer beledigend kan worden opgevat. Maar zij vond het leuk. En daar gaat het om.

Zara
05-11-02, 16:13
Ja, de grootte van de aanhang zal ook meespelen. Hoe groter de groep, hoe meer rotte appels. Maar de Katholieken vormen een veel grotere groep dan de Moslims en ook deze worden door dit toneelstuk beledigd. Ik hoor ze echter niet. Dus er speelt ook nog zoiets als tolerantie en beschaving mee.

Aangezien mijn dochtertje het stuk heeft gezien, weet ik dat het als zeer beledigend kan worden opgevat. Maar zij vond het leuk. En daar gaat het om.


De tolerantie heeft het christendom zich noodgedwongen eigen moeten maken door het democratisch stelsel, die de beschaving van Nederland vormt.
En ook al vormen de katholieken een grotere groep dan de moslims, het geloof vormt geen leidraad in hun leven in de zin dan het een overheersende rol speelt. En dat is bij veel moslims wel het geval.
Maar door mondialisering kan de islam zich niet aan vernadering ontrekken. Het zal zich toch noodgedwongen moeten liberaliseren. En dan komt ze ook opgelijke voet te staan als de gerformeerden. Maar zullen ze dan even of de een minder dan de ander agressief zijn? Want de norm voor beide godsdiensten blijft hetzelfde godlastering is verboden en daar hebben beide godsdiensten bittere straffen opgelegd.

Amellady
05-11-02, 16:14
Geplaatst door Tomas


Ja, de grootte van de aanhang zal ook meespelen. Hoe groter de groep, hoe meer rotte appels. Maar de Katholieken vormen een veel grotere groep dan de Moslims en ook deze worden door dit toneelstuk beledigd. Ik hoor ze echter niet. Dus er speelt ook nog zoiets als tolerantie en beschaving mee.

Aangezien mijn dochtertje het stuk heeft gezien, weet ik dat het als zeer beledigend kan worden opgevat. Maar zij vond het leuk. En daar gaat het om.

Is je zonder commentaar laten beledigen een teken van tolerantie?
Ik vind het eerder een teken van zwakheid maar dat zal wel weer aan mij liggen.

Ik vind het trouwens maar een rare gedachtenkronkel. Alles moet kunnen en iedereen moet beledigd kunnen worden. En dan ondertussen maar denken dat het respect hetzelfde zal blijven. Zo'n beledigend stuk is toch op zich al tekenend voor de respectloosheid die deze samenleving steeds meer begint te kleuren?

Tomas
05-11-02, 16:20
Geplaatst door Zara
De tolerantie heeft het christendom zich noodgedwongen eigen moeten maken door het democratisch stelsel, die de beschaving van Nederland vormt.


Ja, ik denk dat democratie een en secularisatie een zekere vorm van beschaving en tolerantie met zich meebrengt. En dat dit ook voor de Islam zal opgaan: resulterend in wat ook wel de Europese Islam genoemd wordt.



En ook al vormen de katholieken een grotere groep dan de moslims, het geloof vormt geen leidraad voor hun leven in de zin dan het een overheersende rol speelt. En dat is bij veel moslims wel het geval.

Dat laat ik liever aan een katholiek over, hoe hij over zijn eigen religie denkt. De katholieken die ik ken, en zichzelf ook katholiek noemen nemen hun geloof best wel serieus, maar misschien zichzelf niet altijd. Nee, ik kan me niet erg vinden in dit waarde oordeel dat jij over katholieken velt.

Zara
05-11-02, 16:30
komt ook omdat ik me niet goed heb uitgedrukt wat ik eigenlijk wil zeggen dat het katholicisme niet van doorslagevend belang is in het doen en laten tijdens hun leven...ze kunnen zo een dergelijke toneelsstuk accepteren...ook al drijft het misschien de spot in iets waarin zij vurig geloven..maar de gewone man...laat zich niet door zijn geloof ertoe zetten om te eisen dat het wordt opgedoekt.....misschien omdat hij het nog kan relativeren (lees noodgewongen moet relativeren).
Voor een moslims is de islam DE waarheid en het bespottelijk maken is het ergste wat je kan doen. En het raakt moslims ook heel diep. En het eerste wat hij doet is zich keren tegen zulke acties.

Tomas
05-11-02, 16:32
Geplaatst door Amellady

Is je zonder commentaar laten beledigen een teken van tolerantie?
Ik vind het eerder een teken van zwakheid maar dat zal wel weer aan mij liggen.


Ik denk dat je niet helemaal hebt begrepen waar het om gaat in deze discussie: Het gaat over de manier van reageren op wat je eventueel als beledigend zou kunnen ervaren.

Zo zou ik uitspraken van Moslims of orthodoxe christenen over ongelovigen als beledigend kunnen ervaren als ik dat zou willen. Ik doe dat niet, omdat ik daar geen behoefte aan heb. Ik zie daar geen teken van zwakte, maar juist een teken van innerlijke beschaving in.

En als ik me wel beledigd voel, in uitzonderingssituaties, dan reageer ik niet door met de dood te bedreigen, maar door de tegenstander op zijn woorden aan te spreken. En eventueel als ik dat noodzakelijk zou achten hem of haar voor de rechter te slepen.

Ik vind doodsbedreigingen jusit een teken van zwakte. het niet kunnen beargumenteren van je gelijkheid of recht.



Ik vind het trouwens maar een rare gedachtenkronkel. Alles moet kunnen en iedereen moet beledigd kunnen worden. En dan ondertussen maar denken dat het respect hetzelfde zal blijven. Zo'n beledigend stuk is toch op zich al tekenend voor de respectloosheid die deze samenleving steeds meer begint te kleuren?

En ik vind jou gedachten tamelijk moeilijk te volgen. Je loopt nu eenmaal op deze aarde tegen mensen op die anders denken en geloven.

Als een atheist een toneelstuk schrijft over het niet bestaan van God heeft hij daar net zoveel recht op als een Christen die het tegenover gestelde beweert.

Als de christen het ontkennen van God als belediging ervaart is dat zijn probleem. Als hij daardoor geen respect meer geeft aan de atheist is hij degene die immoreel bezig is. Net zoals de atheist die Christenen of Moslims respectloos bejegend.

En dat is wat anders dan je mening verkondigen.

Respect en tolerantie voor elkaars mening is de basis voor deze samenleving.

Respect eisen zonder tolerantie is dat dus niet.

Tomas
05-11-02, 16:39
Geplaatst door Zara
komt ook omdat ik me niet goed heb uitgedrukt wat ik eigenlijk wil zeggen dat het katholicisme niet van doorslagevend belang is in het doen en laten tijdens hun leven...ze kunnen zo een dergelijke toneelsstuk accepteren...ook al drijft het misschien de spot in iets waarin zij vurig geloven..maar de gewone man...laat zich niet door zijn geloof ertoe zetten om te eisen dat het wordt opgedoekt.....misschien omdat hij het nog kan relativeren (lees noodgewongen moet relativeren).
Voor een moslims is de islam DE waarheid en het bespottelijk maken is het ergste wat je kan doen. En het raakt moslims ook heel diep. En het eerste wat hij doet is zich keren tegen zulke acties.

Het lijkt wel alsof jij er vanuit gaat dat een Katholiek niet in DE waarheid gelooft en daarom niet zo moeilijk doet.

Nee, ik denk dat de Moslims die jij hier als voorbeeld stelt, niet kunnen relativeren. En zich niet in een andere gedachtenwereld kunnen inleven. Dat is juist een onderdeel van beschaving: Je in kunnen leven in andersman gedachtengoed en dit respecteren, zonder dat je jezelf daarmee te kort doet.

In het toneelstuk werd de moeder van God geintroduceerd, om het allemaal wat speelser te maken. Zo kon God af en toe vertwijfeld bij zijn moeder te raden gaan over wat er nu weer met de mensheid fout ging.

Voor de schrijver en mij is dat een leuk gevonden, om de aandacht van de kinderen er bij te houden. Voor deze Schotanus is het een belediging van zijn religie.

Als hij een beetje meer beschaafder zou zijn geweest, dan had hij dit voor zichzelf gehouden en het getolereerd. Net zoals hij moet tolereren dat Moslims jezus niet als Godszoon zien. En dat Moslims moeten tolereren dat Christenen Mohammed niet als profeet zien.

Wat je niet hoeft te tolereren is: Moslims zijn achterlijk.
Dat is een belediging.

Maar niet door geweld te prediken of toe te passen.

Zara
05-11-02, 16:51
In jou stukje kan ik me vinden.

Met De waarheid bedoel ik dat ze het geloof als een onaantasbaar iets beschouwen en dat daarnaast daarom het vermogen ontbreekt om te relativeren.
En dus niet dat de katholieken het geloof in de waarheid minder is of niet geloofwaardig.

Donna
05-11-02, 16:53
Geplaatst door Amellady


Is je zonder commentaar laten beledigen een teken van tolerantie?
Ik vind het eerder een teken van zwakheid maar dat zal wel weer aan mij liggen.

Ik vind het trouwens maar een rare gedachtenkronkel. Alles moet kunnen en iedereen moet beledigd kunnen worden. En dan ondertussen maar denken dat het respect hetzelfde zal blijven. Zo'n beledigend stuk is toch op zich al tekenend voor de respectloosheid die deze samenleving steeds meer begint te kleuren?


Tsja, vanuit jouw perspectief klopt die laatste zin wellicht.

Maar vanuit mijn positie zou ik het kunnen opvatten als: Zo'n reactie (die van Schotanus bedoel ik dus, wat ik overigens een beledigende, kwetsende naam vind ;) ) is tekenend voor de antidemocratische tendens die de Nederlandse samenleving steeds meer in haar greep begint te krijgen.

Ik geloof maar in 1 ding heilig, en dat is in democratie. Waar vrijheid van meningsuiting en pluralisme (diversiteit) centrale begrippen zijn.