PDA

Bekijk Volledige Versie : CDA is hypocriet



Simon
04-11-02, 15:17
Verhagen (CDA): 'Sluit scholen die oproepen tot haat'

Door onze redactie onderwijs

DEN HAAG, 4 NOV. Fractievoorzitter M. Verhagen (CDA) wil dat scholen die niet bijdragen aan integratie maar oproepen tot haat, worden gesloten. Het openbaar ministerie moet bovendien drie islamitische scholen onderzoeken die te weinig zouden doen aan integratie van leerlingen in de Nederlandse samenleving.


Dat heeft Verhagen dit weekeinde gezegd op een partijbijeenkomst. ,,Het onderwijs van scholen in Nederland moet gericht zijn op integratie in de Nederlandse samenleving'', aldus Verhagen. Volgens een vorige maand gepresenteerd onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs belemmeren drie van de 37 islamitische scholen (35 basisscholen en twee middelbare scholen) in Nederland de integratie van leerlingen.

De normen en waarden die op scholen in Amsterdam, Enschede en Leiden werden overgedragen, komen niet overeen met de Nederlandse.

Bij vijftien scholen bestaan 'op onderdelen' twijfels. Volgens het onderzoek van de inspectie is het moeilijk is om een beeld te krijgen van het godsdienstonderwijs, omdat de inspecteur die lessen niet mag beoordelen en omdat veel lessen niet in het Nederlands zijn.

De meeste Kamerfracties zijn net als het CDA voor sneller ingrijpen van het openbaar ministerie op scholen die oproepen tot haat, maar vinden dat eerst de Onderwijsinspectie ruimere bevoegdheden moet krijgen. Coalitiepartij VVD steunt het voorstel van Verhagen, maar volgens Kamerlid Rijpstra moet de inspectie eerst een goed beeld moet krijgen van godsdienstonderwijs op islamitische scholen. Het CDA is, evenals de ChristenUnie en SGP, tegen controle van de inspectie op godsdienstlessen, omdat artikel 23 van de Grondwet de vrijheid van inrichting van bijzonder onderwijs garandeert.

Oppositiepartijen PvdA en D66 zijn verbaasd over de uitspraken van Verhagen. Kamerlid M. Hamer (PvdA): ,,Voordat het openbaar ministerie kan ingrijpen, moet de inspecteur de godsdienstlessen kunnen beoordelen. We weten nog steeds nauwelijks wat er op islamitische scholen gebeurt.''

Volgens Kamerlid U. Lambrechts (D66) ,,winkelt'' het CDA ,,selectief in artikel 23''. ,,Je hoort ze niet over streng-christelijke scholen die kinderen van een andere godsdienst weigeren.'' Ingrijpen door het openbaar ministerie kan volgens haar alleen een 'vervolgstap' zijn als de inspectie een goed beeld heeft van misstanden in het bijzonder onderwijs. ,,Verhagen slaat zo een stap over.''

Verhagen pleitte in Utrecht verder voor het apart zetten van leerlingen die een taalachterstand hebben.

In deze 'parallelklassen' moeten kinderen extra taal- en cultuurlessen volgen. Op die manier worden volgens Verhagen leraren in het reguliere onderwijs ontlast.

4 november 2002

© Op dit artikel berust auteursrecht

Sulay Milayo
04-11-02, 15:53
Sorry ,Simon ik weet niet echt wat je mening is of wat nou precies de stelling is. Misschien zou je die even willen plaatsen want ik vind die schoolstrijd kwestie een hele boeiende.

Simon
04-11-02, 16:07
Ach je ziet steeds dat het CDA het bijzonder onderwijs op zich niet op de agenda wil zetten maar de misstanden opblaast en als uitzonderingen etaleert. Dit terwijl streng-christelijke scholen (en partijen) ook opvattingen hebben die haaks staan op integratie in deze samenleving. Sommige willen bijvoorbeeld een theocratie stichten. Dus ik vind de oplossing van het CDA hypocriet. Van mij mag al het bijzonder onderwijs afgeschaft. Of laten ze religieuze scholen stichten waar je kennis kan maken met alle belangrijkste religies: dat gaat de verzuiling tegen. Maar dit selectieve shoppen van het CDA vind ik verwerpelijk.

Simon

an3sdej
04-11-02, 16:20
Geplaatst door Simon
Dus ik vind de oplossing van het CDA hypocriet. Van mij mag al het bijzonder onderwijs afgeschaft. Of laten ze religieuze scholen stichten waar je kennis kan maken met alle belangrijkste religies: dat gaat de verzuiling tegen. Maar dit selectieve shoppen van het CDA vind ik verwerpelijk.

Dit ben ik roerend met je eens.

Het CDA is doodsbenauwd voor zijn achterban om uitspraken te doen omtrent religieus onderwijs. Maar wel achter de hand steeds zeggen dat het zo slecht gesteld is op islamitische scholen.
Dat laatste lijkt mij voor een paar scholen waar, maar als je dan als politieke partij zoiets roept moet je daar ook consequenties aan verbinden.