PDA

Bekijk Volledige Versie : Iran stelt zijn visie op Shariah bij



jaja
05-11-02, 09:55
http://www.omroep.nl/nos/nieuws/buitenland/2002/november/041102/bloedgeld.html

Honderd kamelen voor een niet-moslim

Honderd kamelen, of tweehonderd koeien, of duizend schapen, of tweehonderd zijden jurken, of 150 miljoen rials (bijna 19.000 euro). Dat kan een moordenaar in Iran aan de familie van zijn slachtoffer betalen om zijn doodstraf af te kopen. Aan de familie van een niet-islamitisch slachtoffer hoefde echter tot voor kort slechts eentwaalfde van dit bedrag te worden betaald. Dat gaat nu veranderen.

Het Iraanse parlement heeft namelijk een wetsvoorstel aangenomen om het bloedgeld voor moslims en niet-moslims gelijk te trekken. Het voorstel moet nog wel goedgekeurd worden door de conservatieve Raad van Hoeders van de grondwet.


Sommige parlementsleden dringen erop aan dat ook op andere gebieden de gelijkheid tussen moslims en niet-moslims doorgevoerd moet worden. Zo zouden ook niet-moslims voor islamitische rechtbanken moeten kunnen getuigen of aanspraak kunnen maken op een baan bij de overheid.

Tien procent van de bevolking van Iran is niet-moslim. Christenen en joden vormen de grootste groepen. Een kleine geloofsgemeenschap vormen de aanhangers van het Zoroastrische geloof. Zij geloven in de leer van de profeet Zarathustra.

Onveranderd blijft het bedrag dat betaald wordt aan de familie van een islamitisch vrouwelijk slachtoffer: de helft van wat er voor een man wordt betaald. Vrouwelijke juristen dringen erop aan dat ook dit wordt gelijkgetrokken, omdat de huidige situatie het aanzien van Iran in het buitenland schaadt.

dihcar
05-11-02, 10:04
who cares.....

het is in iran en dit is een maroc.nl forum...

en omdat je dom bent.....heb je meerdere malen bewezen en ik kom net kijken in het forum...Iraniers zijn wel moslims ( niet allemaal) maar geen Arabieren.

Marokkanen zijn voor een deel Arabieren en voor deel Tamazights
( berbers, want jij zal zeker niet weten waar Tamazight voor staat).

ik zie geen link tussen Iraniers en Marokkanen.

Waarom post je dit in maroc.nl is mij een raadsel.

:fplet: :fplet: :fplet: :fplet:

GroteWolf
05-11-02, 10:10
ik zie geen link tussen Iraniers en Marokkanen.

Waarom post je dit in maroc.nl is mij een raadsel.


Je komt net kijken, vandaar. Iraniers zijn ook nog eens shiieten. En het enige echt Islamitsiche land. In zovere dus een test-case wat er na een Islamitische revolutie gebeurt. Die, zoals je nog wel eens zult lezen, door sommige jonge marokkanen nogal geideologiseerd wordt.

Simon
05-11-02, 10:12
Geplaatst door jaja
Het Iraanse parlement heeft namelijk een wetsvoorstel aangenomen om het bloedgeld voor moslims en niet-moslims gelijk te trekken. Het voorstel moet nog wel goedgekeurd worden door de conservatieve Raad van Hoeders van de grondwet.


Die Raad van Hoeders heeft al zoveel verstandige voorstellen van het parlement om zeep geholpen. Wat dat betreft is Iran helaas nog steeds geen goed functionerende democratie. En ik ben benieuwd wat ze met deze voorstellen doen.

Simon

dihcar
05-11-02, 10:16
de Marokkanen zijn volgens mij soenitten....

en dus snap ik nog steeds niet hoe het zit?

maar iraniers als "idooltjes" is meer dan genant....niets tegen Iraniers hoor....maar het zijn totaal verschillende mensen in hun denken en doen.


ik kan me vergissen....

Zwarte Schaap
05-11-02, 11:15
Geplaatst door dihcar
who cares.....



Marokkanen zijn voor een deel Arabieren en voor deel Tamazights
( berbers, want jij zal zeker niet weten waar Tamazight voor staat).


Beste Dihcar,

Het is een veelgemaakte fout door te denken dat de mensen die in marokko een arabische dialect spreken ook als arabier te zien. Marokkanen zijn hoofdzakelijk Imazighen. Diegene die jij als arabier ziet zijn gewoon Imazighen die een marokkaans-arabisch dialect spreken. Het is correcter om te spreken van arabischtalige Imazighen dan deze mensen als arabier te bestempelen.

groetjes,

Zwarte Schaap

GroteWolf
05-11-02, 12:04
maar iraniers als "idooltjes" is meer dan genant....niets tegen Iraniers hoor....maar het zijn totaal verschillende mensen in hun denken en doen.


Niet Iraniers als idolen, de Islamitische staat als ideaal. Een deel van de bezoekers hier moeten eerst meemaken dat dat weer gewone mensen zijn die gewone mensenfouten maken voor ze inzien dat het een zoveelste -isme is.

dihcar
05-11-02, 12:21
zwarte schaap;

je gaat mij niet vertellen wie arabieren zijn en wie niet in Marokko. ik weet hoe het zit en er zijn genoeg 100% arabieren die generatieslang niet met berbers zijn getrouwd.

en een discussie met wie berber,imazigh of arabier wil ik niet aangaan met je. je weet domweg te weinig van wat je zegt.

Wolf:

excuses voor mijn denkfout!

Donna
05-11-02, 12:27
Geplaatst door Zwarte Schaap


Marokkanen zijn hoofdzakelijk Imazighen. Diegene die jij als arabier ziet zijn gewoon Imazighen die een marokkaans-arabisch dialect spreken. Het is correcter om te spreken van arabischtalige Imazighen dan deze mensen als arabier te bestempelen.

groetjes,

Zwarte Schaap

Vraagje:

Hoe spreek je dit woord uit? 'Imazighen'.

Ik krijg er wel eens vragen over, en dan wil ik dat woord gebruiken, maar ik heb geen idee hoe je het uit moet spreken....

I'mNumber1
05-11-02, 13:57
Geplaatst door GroteWolf


Je komt net kijken, vandaar. Iraniers zijn ook nog eens shiieten. En het enige echt Islamitsiche land. In zovere dus een test-case wat er na een Islamitische revolutie gebeurt. Die, zoals je nog wel eens zult lezen, door sommige jonge marokkanen nogal geideologiseerd wordt.


En het enige echte Islamitische land ?..


blijf dat maar geloven ;). :hihi:

S|nner|nHeaven
06-11-02, 01:32
Geplaatst door Donna


Vraagje:

Hoe spreek je dit woord uit? 'Imazighen'.

Ik krijg er wel eens vragen over, en dan wil ik dat woord gebruiken, maar ik heb geen idee hoe je het uit moet spreken....

Iemaazierhen

Amaazierh

Tamaazierht

rh = de r zoals we deze in het Zuiden van NL uitspreken. Geen rollende dus.

Cc

Zwarte Schaap
06-11-02, 01:36
Geplaatst door dihcar
zwarte schaap;

je gaat mij niet vertellen wie arabieren zijn en wie niet in Marokko. ik weet hoe het zit en er zijn genoeg 100% arabieren die generatieslang niet met berbers zijn getrouwd.

en een discussie met wie berber,imazigh of arabier wil ik niet aangaan met je. je weet domweg te weinig van wat je zegt.

Wolf:

excuses voor mijn denkfout!

Vrijwel onmogelijk wat je zegt. De hoeveelheid arabieren in marokko is nooit meer geweest als 6 % van de totale bevolking in de hoogtijdagen van de arabische aanwezigheid in marokko.

Idolater
06-11-02, 01:38
"Een kleine geloofsgemeenschap vormen de aanhangers van het Zoroastrische geloof. Zij geloven in de leer van de profeet Zarathustra."

Goed dat een deel van het erfgoed van de Perzen is overgebleven.

Zwarte Schaap
06-11-02, 01:48
Geplaatst door Donna


Vraagje:

Hoe spreek je dit woord uit? 'Imazighen'.

Ik krijg er wel eens vragen over, en dan wil ik dat woord gebruiken, maar ik heb geen idee hoe je het uit moet spreken....

Imazighen is meervoud en amazigh is enkelvoud.

Je spreekt de gh uit als een zachte 'g' zoals de limburgers hem uitspreken, in iedere geval dat komt er het dichtsbij in de buurt.

bman
06-11-02, 09:18
Geplaatst door Idolater
"Een kleine geloofsgemeenschap vormen de aanhangers van het Zoroastrische geloof. Zij geloven in de leer van de profeet Zarathustra."

Goed dat een deel van het erfgoed van de Perzen is overgebleven.

Niet alleen dat...oh het Farsi is een mooi overblijfsel van het oude Persische rijk. De Iraniers zijn overigens fel trots op hun Perzische achtergrond, beschouwen zich daarom als een beetje beter dan hun Turkische, Arabische en andere buren met wie zij geen verwantschap hebben.

Maarten
07-11-02, 09:55
Geplaatst door dihcar
who cares.....

het is in iran en dit is een maroc.nl forum...

en omdat je dom bent.....heb je meerdere malen bewezen en ik kom net kijken in het forum...Iraniers zijn wel moslims ( niet allemaal) maar geen Arabieren.

Marokkanen zijn voor een deel Arabieren en voor deel Tamazights
( berbers, want jij zal zeker niet weten waar Tamazight voor staat).

ik zie geen link tussen Iraniers en Marokkanen.

Waarom post je dit in maroc.nl is mij een raadsel.

:fplet: :fplet: :fplet: :fplet:

Nou, het is duidelijk dat je net hier bent.
Dit is geen marocsite maar een maroc.nl site. Het grootste deel van de Marokkanen hier is berber, of minstens half.
Palestijnen zijn ook geen marocs, maar de site staat er vol over.
Iran is niet arabisch, maar wel moslim. Wat daar gebeurt zegt dus iets over Islam, en doet dus mee in de discussies over islam. Of ben je er ook zo een, die roept over de moslimeenheid, en vervolgens doet, of de sjiieten van een andere planeet komen? En jij ziet geen link??

Roep niet te hard “Dom” op dit forum, en al helemaal niet tegen Jaja, want die staat hier echt ergens aan de top wat betreft kwalitatief zeer doortimmerde visies!

Gewoon een tikkie uitkijken.. verder veel plezier hier! Dat schelden hier gaat lekker! En om je oren krijgen is part of the Game... Salaam!

dihcar
07-11-02, 10:17
Of ben je er ook zo een, die roept over de moslimeenheid, en vervolgens doet, of de sjiieten van een andere planeet komen? En jij ziet geen link??

ken je mij soms? :haha:


jongen, wat ik gezegd heb gaat over mijn mening en kijk op deze wereld.

het was puur omdat ik het een domme artikel vond die niets te maken heeft met Marokko (geen maroc: is geen nederlands trouwens maar frans!!) en Marokkanen.

Maarten
07-11-02, 16:50
Het is een dom-, en niet een domme artikel.
En het is een artikel dàt-, en niet een artikel, dié..
En het is hier geen Marokko, maar Nederland.
En over Islam heeft dit prikbord maar liefst drie forums,
En dat is niet een godsdienst waar Marokkanen een monopolie op hebben..

Kortom, trap gerust lekker keet, maar doe het dan een beetje slim..

Donna
07-11-02, 16:54
ThanX @ CC & Schaap