PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Criminele jongeren moeten aan schandpaal'



June 5, 1967
05-11-02, 12:08
Door HARM GRAAT en EELKO WESTER


ARNHEM - Jongeren die de fout in gaan, moeten publiekelijk te kijk worden gezet. Korpschef K. Bakker (foto) van de politieregio Gelderland-Midden pleit voor wat hij noemt 'een moderne schandpaal'.



"Bijvoorbeeld dat ze midden in de stad op hun knieën kauwgum van de straat moeten krabben. Niet in een softe setting, maar met een strenge werkmeester erbij die ze met luide stem toeschreeuwt als ze verslappen. En laat ze een jack dragen zodat ze herkenbaar zijn."

Raak de jongeren waar het écht pijn doet, dat is Bakkers motto bij zijn pleidooi voor een hardere aanpak van 'zestienjarige gasten die mensen beroven voor maatschappelijk gewin en voor de kick.'

"Dat soort lieden voelt zich vaak heel heldhaftig. Op dit moment gaan ze naar de kinderrechter, krijgen ze een taakstraf en moeten ze borden wassen in een bejaardentehuis. Daar zegt zo'n vriendelijke mevrouw tegen die puber: je mag vandaag wel een uurtje eerder naar huis. Het is te soft, het doet ze niks. Ik vind dat we deze jongeren te kijk moeten zetten voor hun vriendjes. We moeten ze laten voelen dat ze geen winnaars zijn, maar losers."

Niet iedere jongere die een misstap begaat moet voor de 'moderne schandpaal' in aanmerking komen, vindt Bakker. "Dit moet je niet doen bij de zielepoten en de drugsverslaafden. Dit moet je doen bij de patsers, de macho's."

Bakker pleit verder voor hoge boetes voor jeugdige delinquenten. "Laat ze hoge schadevergoedingen betalen. Dat geld hebben ze misschien niet, maar dan moet beslag worden gelegd op elk leren jackie of elke scooter die ze kopen. Het liefst zie ik dat Jantje of Mohammed zijn jasje uit moet trekken waar zijn vrienden bij zijn."

De politie zou nauwer moeten samenwerken met deurwaarders, vindt de korpschef.

Voetbalvandalen kunnen op eenzelfde wijze van publieke vernedering worden aangepakt, aldus Bakker. "Ook bij hooligans zie je vormen van doorgeschoten heldendom. We moeten er voor zorgen dat we juist dát van ze afpakken."




Waar doet me dit aan denken :lol:
Lijkt me een hele goede oplossing..

magden_david
05-11-02, 12:11
heeel erg mee eens
als ik het er erger mee eens zou zijn zou mijn hoofd wellicht exploderen

June 5, 1967
05-11-02, 12:20
Geplaatst door magden_david
heeel erg mee eens
als ik het er erger mee eens zou zijn zou mijn hoofd wellicht exploderen

Dat zou nou echt zinloos geweld zijn :usa:

dihcar
05-11-02, 12:24
mee eens voor zowel autochtone als allochtone criminelen.