PDA

Bekijk Volledige Versie : Verrast door onderwijs in Marokko'



Zwarte Schaap
06-11-02, 18:53
Verrast door onderwijs in Marokko'

Door Romain van Damme


Woensdag 06 november 2002 - BREDA -

In zijn woorden zit nog altijd een mengeling van verbazing en verrassing. Christ de Vries van De Vlinderboom, school voor speciaal onderwijs in Breda, steekt bovendien zijn bewondering niet onder stoelen of banken. "In Marokko zijn de beleidsvoornemens zeer vooruitstrevend en is het niveau van het onderwijs behoorlijk, om niet te zeggen heel goed."

De Vries was enkele weken geleden in Marokko. Samen met negentien andere 'onderwijsmensen' uit Breda en Etten-Leur (basis-,speciaal-en voortgezet onderwijs) toerde De Vries een week door het Noord-Afrikaanse land. Dat gebeurde aan de hand van drs. Farouk Benaïssa.
"Twee jaar geleden werd me gevraagd een studiereis naar Marokko te organiseren", zegt Benaïssa die als coördinator Oalt (Onderwijs in Allochtone Levende Talen) werkzaam is bij Edux-onderwijsadviseurs. "Bedoeld voor alle scholen in Breda. Uiteindelijk wilden er zeventien mee en hebben we daar drie scholen voor voortgezet onderwijs uit Etten-Leur aan toegevoegd."
Ze hebben veel geleerd, zegt De Vries. Zomaar een voorbeeldje. "In Marokko ben je pas op zesjarige leeftijd leerplichtig. In Nederland is dat bij vier jaar. Nu snap ik veel beter dat Marokkaanse moeders moeite hebben om hun jonge kinderen naar school te sturen."
Het is een van de vele voorbeelden die De Vries en Benaïssa in De Vlinderboom op tafel leggen. "Het belangrijkste was inzicht te krijgen in het Marokkaans onderwijs en meer begrip voor elkaar te krijgen. Daarom wilden we niet alleen modelscholen bezoeken, niet alleen de paradepaardjes."
Ze bezochten scholen in de grote stad, maar ook op het platteland in verscholen dorpjes. De Vries: "Overal tweetalig onderwijs! Arabisch en Frans, ook in het basisonderwijs. Daar komt in d e hogere klassen dan ook nog eens Engels als derde taal bij. Poeh, dat niveau is hoog."
Nog een verschil. "Ze werken in ploegendiensten. De eerste groep kinderen komt om acht uur en gaat om tien uur weer weg. Dan komt de tweede groep tot twaalf uur die dan weer afgelost wordt door de eerste groep. Zo gaat dat tot 16.00 uur. Op die manier worden de schoolgebouwen zeer intensief gebruikt."
De klassen zijn groot. Veertig tot vijftig kinderen in een klas is geen uitzondering. "Dus kun je alleen maar klassikaal, frontaal lesgeven. Ze krijgen veel geheugentraining. Opvallend is ook dat de manier van lesgeven in alle klassen wordt doorgetrokken, tot aan het voortgezet onderwijs."
Maar uiteraard loopt niet alles van een leien dakje. Moeilijk lerende kinderen 'verdrinken' in de massa. Benäissa: "Inderdaad, kinderen die niet meekunnen, zien ze bij wijze van spreken niet. Alleen kinderen met bijvoorbeeld het syndroom van Down worden in een speciale groep gezet. Maar voor MLK-kinderen (moeilijk lerende kinderen) is er niets."
Plannen om daar verandering in aan te bregen, zijn er overigens wel. De Vries: "Ze vroegen ons: wat hebben jullie te bieden? Jullie weten veel van speciaal onderwijs, jullie zijn de experts. Dat is allemaal terug te vinden in de beleidsvoornemens. Ze willen vooruit."
Benaïssa: "Het Marokkaans onderwijssysteem is op de Franse leest geschoeid. Logisch, Marokko was een Franse kolonie. De regering wil dat veranderen en naar een Duits systeem toe. Dat is meer beroepsgericht. Een groot probleem in Marokko is dat er veel vraag is naar dergelijk onderwijs, maar dat er weinig aanbod is."
In de hoofdstad Rabat hebben ze uitvoerig met leden van een nieuw ministerie gesproken. Dat ministerie houdt zich bezig met de positie van de vrouw in Marokko, de ontwikkeling van het gezin en de integratie van de gehandicapten.
"Dat ministerie staat onder leiding van de eerste vrouwelijke minister in Marokko. Er is een groot actieplan opgesteld. Er komt bijvoorbeeld een convenant waarin bedrijven zich verplichten dat vijf procent van hun werknemers gehandicapt is en de rechten van het kind worden erkend."
De Vries kan blijven vertellen. Lachend: "Zeker. Over hoofddoekjes bijvoorbeeld. In Marokko nooit een punt van discussie. Iedereen doet wat hij of wil. Niemand wordt tot iets verplicht. Wat mij ook opviel: de grote betrokkenheid van de leraren."
Terug in Nederland merkte De Vries meteen dat de Marokkaanse gemeenschap uiterst enthousiast was over het bezoek. "Ze stellen het ten zeerste op prijs. Dat wij ons willen verdiepen in hun cultuur. Het geeft meer vertrouwen, dat merk je meteen. Omdat je zelf meer begrijpt van hun cultuur, kom je veel gemakkelijker in gesprek met hen."
Een prima basis voor een verdere samenwerking. Benaïssa: "Voor mezelf ben ik nog op zoek naar een weg om al die ervaringen goed te vertalen. Wat kunnen we ermee doen, wat kunnen we verder voor elkaar betekenen? Als dat met wederzijds respect gebeurt, wordt iedereen er beter van."

an3sdej
06-11-02, 19:40
Volgens mij heeft deze man alleen in een grote stad als Tanger gekeken, bij één project. bij de dorpen in Midden en zuid Marokko is ie vast niet geweest.

bman
06-11-02, 20:47
Geplaatst door an3sdej
Volgens mij heeft deze man alleen in een grote stad als Tanger gekeken, bij één project. bij de dorpen in Midden en zuid Marokko is ie vast niet geweest.

Hij is zeker alleen naar die hele dure scholen voor de elite geweest. Als ik mijn ma moet geloven (die heeft een half jaar geleden een hele rits scholen in Marokko bezocht) is het verschil tussen de arme en rijke scholen in Marokko bijzonder groot. Somme zijn luxer dan de luxste scholen hier in Nederland en anderen te arm om voldoende schooolbankjes en fastsoenlijk materiaal te kopen.

Amellady
06-11-02, 22:42
Jullie kunnen zeker niet lezen of zo?



Geplaatst door Zwarte Schaap
...Daarom wilden we niet alleen modelscholen bezoeken, niet alleen de paradepaardjes."
Ze bezochten scholen in de grote stad, maar ook op het platteland in verscholen dorpjes. De Vries: "Overal tweetalig onderwijs! Arabisch en Frans, ook in het basisonderwijs. Daar komt in d e hogere klassen dan ook nog eens Engels als derde taal bij. Poeh, dat niveau is hoog."

KomMaar
06-11-02, 22:59
Geplaatst door Amellady
Jullie kunnen zeker niet lezen of zo?




Welke van de Hollanders wel? :)

NIS
07-11-02, 00:01
Aan jullie reaktie's is weer te zien, dat jullie eigen land al supervreemd is! Zo kun je toch moeilijk integreren als je nog niet eens weet waar je vandaan komt en hoe het eraan toe gaat.

Marokko heeft echt niveau in haar onderwijs. Overal tweetalig onderwijs! Arabisch en Frans, ook in het basisonderwijs. Daar komt in d e hogere klassen dan ook nog eens Engels als derde taal bij. Poeh, dat niveau is hoog!!

Ja zeker hoog!! Ken zelfs gevallen van Marokkaanse studenten, die door buitenlandse bedrijven zijn gekocht. Afkomstig uit Marokko!

sil
07-11-02, 00:15
er zullen daar ook wel buitenbeentjes zijn net als hier

Celine
07-11-02, 00:18
Geplaatst door NIS


Ja zeker hoog!! Ken zelfs gevallen van Marokkaanse studenten, die door buitenlandse bedrijven zijn gekocht. Afkomstig uit Marokko!

Ligt daar niet het probleem?

Het onderwijs/ de opleidingen zijn 'goed', maar volgens mij is het vinden van een baan daarná -in veel gevallen- juist moeilijk. En dat geldt niet alleen voor mensen met een lager niveau, ook mensen met een hoger niveau komen best moeilijk aan de bak in Marokko (of ze vinden wel werk, maar qua salaris is het niet zo geweldig).

Tja, daar sta je dan met je geweldige diploma...

Mensen gaan (willen) elders werk zoeken.. mensen worden door buitenlandse bedrijven gekocht etc..

Wat blijft er dan over voor Marokko?

Muslimaah
07-11-02, 06:39
Mijn oom en zijn collega's ( leraren) hebben ook in marokko op die manier rond getoerd.

Ze kwamen een hele speciale school tegen voor gehandicapten, met bijna alleen vrijwilligers.

Stonden ze buiten liedjes te zingen. 1 of andere islm school. Buiten de subsidies van de overheid.


Een zeldzaam maar oh zo broodnodige vorm van onderwijs in Marokko.

Er is ongelooflijk veel potentieel, maar de regering as usual is het struikelblok.

dihcar
07-11-02, 10:22
ik ben verbaasd hoe dom sommige reacties van de nota bene Marokkanen is.

zij geloven eerder het verhaal van hun moeder dan die van mensen die daar geweest zijn en echt op onderzoek zijn.

in Marokko is het onderwijs hoog, zelfs hoger dan sommige europese landen....maar werk vinden schijnt moeilijk te zijn?
dat is voor iedereen en voor 3de wereld landen met de aanhoudende economiecrisis.

Mensen vinden geen baan omdat zij in hun dorp willen blijven wonen...gaan eerder naar het buitenland dan naar de grote steden...jongens met een mavo diploma willen een goed betaalde baan........is het in nederland niet moeilijk voor mavo'ers om aan de bak te komen dan?


het onderwijs in Marokko is hoog en gratis (wat sommigen vergeten...ook in de noordelijke dorpen is het hoog).....

sommigen luisteren naar hun mamma's die Marokko nog steeds zien met dezelfde bril als toen zij nog in Marokko woonden.


Hoge opgeleide Marokkanen hebben moeite met het vinden van een baan maar zij zijn ook niet echt initiatiefrijk....zij willen dat de overheid naar hun toe komt met een aanbieding......weird.

Celine
07-11-02, 12:02
Geplaatst door dihcar
ik ben verbaasd hoe dom sommige reacties van de nota bene Marokkanen is.

zij geloven eerder het verhaal van hun moeder dan die van mensen die daar geweest zijn en echt op onderzoek zijn.

in Marokko is het onderwijs hoog, zelfs hoger dan sommige europese landen....maar werk vinden schijnt moeilijk te zijn?
dat is voor iedereen en voor 3de wereld landen met de aanhoudende economiecrisis.

Mensen vinden geen baan omdat zij in hun dorp willen blijven wonen...gaan eerder naar het buitenland dan naar de grote steden...jongens met een mavo diploma willen een goed betaalde baan........is het in nederland niet moeilijk voor mavo'ers om aan de bak te komen dan?


het onderwijs in Marokko is hoog en gratis (wat sommigen vergeten...ook in de noordelijke dorpen is het hoog).....

sommigen luisteren naar hun mamma's die Marokko nog steeds zien met dezelfde bril als toen zij nog in Marokko woonden.


Hoge opgeleide Marokkanen hebben moeite met het vinden van een baan maar zij zijn ook niet echt initiatiefrijk....zij willen dat de overheid naar hun toe komt met een aanbieding......weird.

Dom?

Wie?

:rolleyes:

Dat het onderwijs, naar blijkt, hoog is, geloof ik graag. En ja misschien onderschatten sommigen, net als ik, het gehele onderwijs in Marokko wel ietwat. Dat wil niet zeggen dat ik dit baseer op 'mama's visie op Marokko met haar 'verouderde' bril'. Veel mensen uit mijn directe omgeving, die daar hun hele (studie)leven hebben doorgebracht, geven aan dat het proces na de studie stroef verloopt.

De economie kan, denk ik, alleen stukje bij beetje uit deze zogenaamde crisis komen, als deze mensen, nadat zij een studie hebben afgerond, toekomstperspectief zien, ín Marokko. Welke studie dan ook. Dat betekent dus dat zowel deze mensen, áls de overheid beide initiatief moeten tonen.

Als de overheid laat zien dat zij deze opgeleide mensen graag aan het werk ziet in in eigen land om de Marokkaanse economie op te peppen en hier daadwerkelijk ook iets aan doet, zullen er vast geleidelijk aan, steeds meer mensen kiezen voor Marokko (ipv bijvoorbeeld een baan buiten Marokko). Verder kunnen er dan misschien ook Marokkanen aangetrokken worden, die niet in Marokko wonen, maar daar wel eventueel een onderneming kunnen starten of daar werkzaam kunnen zijn, om zo óók bij te dragen aan het versterken van de economie.

Deze kennis van deze mensen kan Marokko namelijk, op veel gebieden, heel goed gebruiken.

dihcar
07-11-02, 12:38
Er was geen link tussen dom en je reactie hoor. ik heb het niet zo bedoeld hoor...maar met dom bedoelde ik je niet.

even een voorbeeld:

als je hier afstudeert, wat doe je dan?

je gaat zelf een baan zoeken of je hebt al een aanbieding op zak. je stuurt geen brieven naar de overheid om te vragen of zij soms werk voor je hebben, en dan blijf je wachten...............sommigen leven op deze manier hoor.

vroeger kon je na je studie direkt beginnen aan "service civile": dat is 2 jaar werken met een soort minimumloon om je studiebeurs terug te betalen.....de overheid wilde haar geld terug wat logisch is....nu hebben zij geen vacatures...maar dan moeten de mensen zelf gaan zoeken. Er zijn genoeg mensen die nu bij IBM of Microsoft werken in Marokko. afgestudeerd in een of andere studie maar via een omweg een IT opleiding gevolgd en zij zijn aan het werk met droomsalarissen in marokkaanse termen. en zij bouwen zelf hun toekomst.

Marokko is een jong land met veel mensen onder de 30. het onderwijs is gratis. iedereen gaat naar school ook in de verre uithoeken van Marokko.....en dus is de werkloosheid groot...
als je in nederland uit een of een ander uithoek komt, je bent afgestudeerd en je wilt perse werken in je dorpje/stadje dan kan je heel lang wachten.

ik hoop dat ik duidelijk ben.

Celine
07-11-02, 14:12
Geplaatst door dihcar
Er was geen link tussen dom en je reactie hoor. ik heb het niet zo bedoeld hoor...maar met dom bedoelde ik je niet.

even een voorbeeld:

als je hier afstudeert, wat doe je dan?

je gaat zelf een baan zoeken of je hebt al een aanbieding op zak. je stuurt geen brieven naar de overheid om te vragen of zij soms werk voor je hebben, en dan blijf je wachten...............sommigen leven op deze manier hoor.

vroeger kon je na je studie direkt beginnen aan "service civile": dat is 2 jaar werken met een soort minimumloon om je studiebeurs terug te betalen.....de overheid wilde haar geld terug wat logisch is....nu hebben zij geen vacatures...maar dan moeten de mensen zelf gaan zoeken. Er zijn genoeg mensen die nu bij IBM of Microsoft werken in Marokko. afgestudeerd in een of andere studie maar via een omweg een IT opleiding gevolgd en zij zijn aan het werk met droomsalarissen in marokkaanse termen. en zij bouwen zelf hun toekomst.

Marokko is een jong land met veel mensen onder de 30. het onderwijs is gratis. iedereen gaat naar school ook in de verre uithoeken van Marokko.....en dus is de werkloosheid groot...
als je in nederland uit een of een ander uithoek komt, je bent afgestudeerd en je wilt perse werken in je dorpje/stadje dan kan je heel lang wachten.

ik hoop dat ik duidelijk ben.



Gelukkig maar:)

Werken bij het Rijk is, in Nederland dan, helemaal hot hoor op het moment! Zijn de reclamecampagnes je niet opgevallen;)? Je hebt gelijk, het is in eerste instantie wel de bedoeling dat je zelf op zoek gaat naar een baan.. maar hulp hierbij van diverse instanties kan toch helemaal geen kwaad?

Lang leve de Service Civile:). Vacaturestop bij de overheid? Tijdelijk dan:). Ik zeg niet dat er geen mensen zijn die wél een goede baan hebben gevonden en genieten van een droomsalaris.. Er zijn alleen nog teveel mensen die niet, zoals de mensen in jou voorbeeld, soepel het bedrijfsleven etc. instromen dan wel in een andere sector doorstromen.

De verre uithoeken? Volgens mij zijn er nog aardig wat delen waar mensen (vooral meisjes) niet naar school gaan, maar dat even terzijde. Maar moet er dan niet iets gedaan worden aan deze hoge werkloosheid? Is dat niet voornamelijk een taak van de overheid? Stimuleer de economie en stimuleer daarna de goed opgeleide mensen in het alsnog vinden van een baan.. Het probleem zit hem, blijkbaar, in veel meer factoren dan men denkt. Verder lijkt het me stug dat deze afgestudeerde mensen perse in het dorp willen werken, waar ze vandaan komen.. Komt het woord flexibel in ieder geval niet voor op hun CV ;)!

Ik hoop dat ik ook duidelijk ben.. als ik zeg dat Marokko nog een lange weg te gaan heeft en de overheid hier, vooral in het begin, de meest belangrijk rol in moet gaan spelen.