PDA

Bekijk Volledige Versie : Ramadan is houvast in moeilijke tijden. Nu zeker !



Zwarte Schaap
06-11-02, 18:15
Ramadan is houvast in moeilijke tijden

Door Marc Kruyswijk

Vooral jonge moslims beleven de ramadan intensiever dan voorheen. Oorzaak is de slechtere verhouding tussen moslims en niet-moslims na de aanslagen van 11 september en de moord op Pim Fortuyn.

,,Ik ga al jaren trouw naar de moskee tijdens de ramadan, maar dit jaar kijk ik echt uit naar de vastentijd'', zegt Adil Ranshem. Volgens de 23-jarige student uit Rotterdam is hij het afgelopen jaar keer op keer `geconfronteerd' met zijn religieuze identiteit. ,,Er is een hoop gebeurd en meestal niet al te positief. Vrienden spraken mij daarop aan, wilden weten wat ík van Pim Fortuyn vond, van de uitspraken van El-Moumni. Dan ga je wel nadenken over jezelf.''

De uit Eindhoven afkomstige Yousouf denkt ook dat de ramadan dit jaar door veel moslims intensief zal worden beleefd. De manager bij een verzekeringsbedrijf heeft het gevoel dat hij steeds meer een echte moslim is geworden. ,,Ik heb nu pas echt een islamhart. Vorige jaren deed ik natuurlijk ook mee met het vasten, maar dit jaar heeft de ramadan meer betekenis.''

Ook op verschillende internetsites wordt aandacht besteed aan de ramadan. Vastende gelovigen kunnen er onder meer de juiste gebedstijden bekijken. Wie bijvoorbeeld een mailtje stuurt naar de site van ***********, ontvangt het overzicht binnen 20 seconden in de elektronische brievenbus.

Geestelijk verzorger Erol Adiguzel herkent deze geluiden uit de dagelijkse praktijk. Hij werkt in de Noordsingel gevangenis in Rotterdam en spreekt veel met moslims. Hij zegt zich te kunnen voorstellen dat veel moslims zich onder druk van de buitenwereld terugtrekken in hun geloof en in de cultuur van het land van herkomst. ,,Juist tijdens de ramadan komt dat naar buiten. Veel mensen hier doen niet al te veel aan hun geloof, maar in de vastentijd beleeft men de islam heel intensief.'' In de Noordsingel gevangenis wordt tijdens de ramadan de warme middagmaaltijd 's avonds geserveerd om de moslims in staat te stellen ook warm te eten.

Volgens Hikmat Mahawat Kahn wordt het een spannende maand. De voorzitter van de islamitische beweging Ahmadiyya Aanjuman Isha'at Islam, een vereniging waarbij voornamelijk Surinaamse moslims zijn aangesloten, zal intensief worden gesproken over tolerantie jegens moslims. ,,Het thema bij ons is: normen en waarden. Wat kunnen wij beter doen?''

an3sdej
06-11-02, 18:37
blind faith, religious bull-shit

plexus
06-11-02, 18:56
Geplaatst door an3sdej
blind faith, religious bull-shit

...jij bent 1 & al negativiteit.... relaX :fpimp:

an3sdej
06-11-02, 19:01
Plexus,

Ja vanavond wel. Al kijkend naar het nieuws en de aktualiteiten werd ik steeds pissiger op al die mensen die elkaar van alles en nog wat aandoen.

En momenteel speelt dat ***geloof daarbij een zeer grote rol. Ik zag weer een filmpje van die OBL met zijn dreigementen, en met de islam voor in de mond, en daar moet ik nu ff van kotsen.

Hoeveel doet een geloof mensen wel niet aan met al zijn ge- en verboden, bah. Daarnaast gelegd ook nog ALLE dwang vanuit vaste regels uit de cultuur (ook Staphorst hoor) en de religieuse wurggreep is compleet!!

Ik heb ff een rotgevoel.

KHALID bin WLD
06-11-02, 19:44
De voorzitter van de islamitische beweging Ahmadiyya Aanjuman Isha'at Islam, een vereniging waarbij voornamelijk Surinaamse moslims zijn aangesloten

Salaam

Goed stuk alleen jammer dat de ahmadiya beweging hier om de hoek komt kijken, want laten we eerlijk zijn, deze beweging heeft zich afgescheiden van de ware islam, zoals deze door Allah swt is geopenbaard.

Deze sekte heeft maar een zeer klein aantal aanhangers, vooral in india, en ik vind het jammer dat de journalist niet zijn bronnen heeft nagekeken.

Wa Salaam

an3sdej
06-11-02, 19:48
ZIE JE WEL, de ene groep gelovigen zegt het weer iets anders dan de andere, en het is meteen weer een sekte zoals Allah het weer niet gewild had. Net of mensen zouden weten wat God wil of gewild zou hebben. :kwaad:

KHALID bin WLD
06-11-02, 20:00
Salaam

Als jij enige kennis van de islam had, was je vraag overbodig. Weet jij waar de ahmadiya beweging voor staat, wie zij zijn, waar hun fundamenten zitten. Nee ik denk het niet vandaar je overhaaste reactie.

Ik kan je hier gedetailleerde informatie geven over deze beweging maar helaas ik zit midden in een tentamenperiode dus heb niet zoveel tijd. Maar waarom neem je niet een kijkje bij islam en meer, er is hier veel geschreven over deze beweging.

Wa Salaam