PDA

Bekijk Volledige Versie : Stel...

Dana
07-11-02, 08:58
Salam broeders en zusters,

Ik heb een vraag;
Stel je kent iemand die niet gelovig is. Je leert diegene kennen en je merkt dat je tot die persoon aangetrokken voelt. Je wordt verliefd. Het enige wat je tegenhoudt is dat die persoon ongelovig is en jij bent moslim. In de Koran staat nergens dat het iemand moet zijn van je eigen afkomst, maar er staat wel dat het een moslim moet zijn of een moslima. Wat als de ongelovige kenbaar maakt aan jou dat de Islam hem/haar interesseerd? En dat hij/zij wil bekeren uiteindelijk.
Er is dus ergens een mogelijkheid om de ongelovigen tot moslim te bekeren, maar wordt dat geaccepteerd? is dit toelaatbaar in een moslimgemeenschap?

Beslama,
Dana.

Sakina84
07-11-02, 12:10
Salaam aleikum,
Voor zover ik weet wordt het volledig geaccepteerd zolang de ongelovige zich bekeerd tot de Islam. Ik ken mensen in mijn directe naaste omgeving die ook zijn getrouwd met een ongelovige die zich heeft bekeerd tot de Islam en zelf altijd Moslim(a) zijn geweest!
Informeer eens bij iemand die je vertrouwt en zelf ook moslim(a) is.
Ik wens je veel geluk,sterkte en succes en ik hoop dat je het juiste advies dat je zal ontvangen ook juist zal gebruiken....
Liefs,Sakina :denk:

Moskee Ninja
08-11-02, 10:23
Salaam alaikom ,

Ik weet 100% zeker dat je met een ongelovige mag trouwen!
maar hij/zij moet wel voor het huwelijk in de islam treden anders geld het niet
ik weet wel dat een moslim man wel een met een ongelovige mag trouwen maar anders om is dat niet mogelijk\
kijk naar de achternamen!
als ik trouwe blijft mijn achternaam staan
als jij trouwt met een niet gelovige heten je kinderen......
van der plas ofzo
hahahhahaa

Malika
09-11-02, 19:50
Beste mensen,

Als man is het NIET toegestaan met een ongelovige te trouwen. Je kunt als moslimman trouwen met vrouwen van het Boek (d.i. christenen, joden, boeddhisten, hindoes, maar geen mensen die niets geloven, kafirs dus).
Als vrouw is het de bedoeling dat je met een moslimman trouwt. Waarom? In ieder geval niet voor de achternaam, Moskee Ninja!
Wat is er mis met "van der Plas"? Dat heeft niks te maken met het wel of niet moslim zijn, hoor. Het is wel vaak de bedoeling als iemand (bv. een Nederlander) zich bekeerd tot de Islam zij/hij dan ook een Arabische naam aanneemt, maar naar mijn weten is dat niet verplicht. Vraag zoiets maar aan imam Abdulwahid VAN BOMMEL.

Dana,

Dana, lieve Dana, mensen kiezen voor een godsdienst puur vanuit hun hart zonder beinvloed te worden door de liefde voor een ander mens!
Dus de bekering is wel leuk en aardig, maar niet helemaal zuiver... Hij kiest voor jou endus voor je godsdienst omdat hij weet dat het niet anders kan, omdat hij weet hoe belangrijk het voor je is... Dit is een bewijs van liefde voor jou, maar niet een bewijs van liefde voor Allah...
Het is de vraag of je daar vrede mee neemt. Als dat zo is, wens ik je heel veel geluk en liefde toe, want wie ben ik om te oordelen?

Ma'asalama,

Malika

maria1984
26-11-02, 12:41
salaam,

Ik heb een vraag, zullen jou ouders dit wel accepteren? Jij kent je ouders beter dan ik.
Bij mijn ouders is het zo, dat ik met iedereen mag trouwen, ook al is het een chinees, Indo, turk etc. Met als voorwaarde dat mijn keus niet op een niet gelovige, jood , christen, kortom iemand met een andere geloofsovertuiging.

In jou geval is dat dus wel zo. Je zit nu een vrij moeilijke positie, ik kan me er wel wat bij voorstellen, dat je iemand heeeeeel graag wilt, maar niet mag hebben of houden, dat is echt verschrikkelijk.

Maar ik wens je heel veel succes en hoop dat allah je helpt om je geluk in het leven te vinden.

Groetjes
Ma3a salama.

moslima lady
28-11-02, 11:23
Selaam mo3laikom warahmatoelah wabarakatoe,

ik vind als die man echt geintereseerd is in de islam, dan vind ik dat hij zich eerst moet verdiepen in de islam.hij moet echt alles erop en daaraan doen wat van een moslim verwacht wordt.
dus hij moet zich eerst laten besnijden, naam veranderen, voor meer informatie naar de moskee want de meeste boekjes uit de bibliotheek kloppen niet.
als hij laat echt gelooft met zijn hart en niet alleen hardop zegt, dan vind ik dat het wel kan.

ik ken persoonlijk een meisje die met een nederlander is getrouwd, ze hebben een leuke kindje gekregen (maria heet ze).
en ik werk zelf in een supermarkt en ze komen er dagelijks boodschappen doen.
nou raad eens wat zij tussen hun boodschappen hebben>> ja hoor..... je ziet er een lekkere wijntje, geen halal vlees, bacardi en noem maar op.
en wat het was, hij was zehma bekeerd, sorry hoor maar dat noem ik toch geen moslim, ik zeg laten ze maar genieten hun dag komt nog wel.

ik houd er nu over op, :gek:

geen zin meer :hardlach:

ik wens die messie verder veel succes met haar keuze.

weet dat dit leven een test is, Allah ta'halah bepaalt of je bent geslaagd.
zorg dat je slaagd!!

Selaam mo3laikom jullie zuster in de islam

Moge Allah jouw Insha'Allah helpen de goede keuze te maken!

Attila
07-12-02, 12:32
Dana, lieve Dana, mensen kiezen voor een godsdienst puur vanuit hun hart zonder beinvloed te worden door de liefde voor een ander mens!
Beste Malika,
Het overgrote deel van alle mensen die in welke god dan ook geloven, doen dat omdat hun ouders, familie, vrienden en omgeving dat ook doen. Ze zijn zo opgevoed en dus weten ze niet anders.
Zoals je zegt zouden mensen puur vanuit hun hart moeten kiezen voor een godsdienst maar als je van kinds afaan met bijvoorbeeld de Islam bent groot gebracht, als iets vanzelfsprekends, kun je dan ooit nog spreken van een pure keuze uit het hart?

Groeten Attila,

adib
23-12-02, 14:01
Geplaatst door Dana

Ik heb een vraag;
Stel je kent iemand die niet gelovig is. Je leert diegene kennen en je merkt dat je tot die persoon aangetrokken voelt. Je wordt verliefd. Het enige wat je tegenhoudt is dat die persoon ongelovig is en jij bent moslim. In de Koran staat nergens dat het iemand moet zijn van je eigen afkomst, maar er staat wel dat het een moslim moet zijn of een moslima.
Hij noemt zichzelf dus geen moslim, maar hoe weet je zo zeker dat hij ook geen moslim ís?
Mijn vader is getrouwd met een vrouw die ‘niks’ is, dus iemand met wie hij volgens Malika niet had mogen trouwen. Hij werd daar vroeger nogal eens op aangesproken en zijn standaard antwoord daarop was: ‘Omdat in haar ongeloof meer geloof zit dan in het geloof van menig moslim.’

Adib

Aboe Asad
27-12-02, 04:16
Salaam alaikoem,

Ten eerste is het absoluut niet toegestaan voor een moslim MAN te trouwen met een ongelovige. Dus EdV, waarom ga je daarop in terwijl Malika dat al gecorrigeerd heeft.
Maar Malika; ehloe elkietaab zijn inderdaad christenen en joden, maar de hindoes horen hier zeer zeker niet bij.
Bovendien is het uitdrukkelijk verboden om een moeshriek (iemand die deelgenoten/compagnons aan God toekent) te huwen, dus ook de splitsingen in het christendom die de drie een heid steunen en Jezus als God beschouwen of als zoon van God, zijn verboden te huwen.

ten tweede, Attila
waar haal jij het idee vandaan dat mensen die met de Islam zijn groot gebracht geen keuze maken in hun leven voor el-islaam. Op het moment dat je volwassen word en je ouders geen verantwoordelijkheid voor je dragen kan je in je eigen huis doen en laten wat je wilt. Als je de keuze niet maakt om je geloof te praktiseren, al ben je islamitisch opgevoed, dan ben je volgens de profeet swas kafier (Diegene die de salaat verlaat is kafier volgens een hadieth). Als je de zuilen praktiseert, je regelmatig in de moskee te vinden bent en vooral ELKE vrijdag, dan maak je bewust een keuze, vooral in Nederland, om je leven in te richten met DIEN als hoge prioriteit. Kijk niet naar de mensen die afgedwaald zijn, moge allah ons allemaal op het rechte pad brengen............Amien

we salaam alaikoem

Attila
31-12-02, 15:04
Salaam,
Je kan toch niet ontkennen dat het wel of juist niet aanhangen van een religie voor verreweg het grootste gedeelte cultureel bepaald is? Mensen die ervoor ‘kiezen’ om de 5 zuilen van de islam te praktizeren hebben 8 van de 10 keer een islamitische achtergrond. De gemiddelde hollandse huisvader zul je in een moskee niet tegenkomen omdat die een Christelijke of Atheďstische achtergrond heeft. Daar komt nog bij dat het makkelijker is om uit een verlicht,christelijk geloof te stappen dan uit de veel strakker omlijnde Islam omdat dat toch meer een godvrezend geloof is en de hele cultuur er omheen, familie, vrienden, gemeenschap, een veel grotere, vaak zelfs dwingende rol speelt. Dit zijn allemaal bekende gegevens, je kan wel dénken dat je keuze puur en bewust is, maar dat is dus voor verreweg de meeste mensen niet het geval.
Groeten ,
Attila

VOC
16-01-03, 12:52
Salaam aleikum,

Jammer toch dat religie tussen de liefde van twee mensen in kan komen te staan. Ikzelf ben enkele maanden verliefd geweest op een berbers meisje. We spraken telkens in geheim af, uit angst dat iemand uit haar omgeving haar zou betrappen op omgang met een christenhond, terwijl ik niet eens geloof. We waren ons altijd bewust van een onmogelijke liefde en daarom is het ook stuk gegaan. Het was voor haar als moslima zijnde onmogelijk om met mij verder te gaan en ze was bang voor veroordeling door haar familie en naasten. Ik ben niet bereid mijn overtuiging - atheďst- op te geven wanneer haar omgeving dat van mij verlangt, zo werkt het niet voor mij. Ze is 25 jaar maar durfde niet zelf beslissingen te nemen. Ik weet niet precies hoe het bij jou zit Dana, maar ik zou zeggen, luister naar jezelf en ik wens je veel sterkte!

cheers VOC

adib
28-01-03, 15:49
Geplaatst door Aboe Asad
Maar Malika; ehloe elkietaab zijn inderdaad christenen en joden, maar de hindoes horen hier zeer zeker niet bij.
Bovendien is het uitdrukkelijk verboden om een moeshriek (iemand die deelgenoten/compagnons aan God toekent) te huwen, dus ook de splitsingen in het christendom die de drie een heid steunen en Jezus als God beschouwen of als zoon van God, zijn verboden te huwen.
Daar gaan we weer:
1. De meeste hindoes zijn óók monotheďsten. Zij maken er alleen niet zo'n heisa van als wij.
2. Ook christenen die in de drie-eenheid geloven kennen geen genoten toe aan Allah. Dat wij niet snappen hoe dat kan, zegt niets over het geloof van christenen, maar alleen iets over ons voorstellingsvermogen.

Adib (zucht!)

Dana
03-02-03, 11:12
Bedankt voor menig reactie. Zijn er meer die dit mee maken of hebben meegemaakt? ik ben heel benieuwd naar jullie recties en advies.

Alvast bedankt,

Dana.

elmustapha1
12-02-03, 08:46
Hoe kan je van iemand houden die niet houdt van diegene waarvan jij het meeste houdt?

Liefde is een van de grootste tests in dit leven. Daarom is dit een moeilijk onderwerp en zoeken wij toevlucht bij Hem tegen de vervloekte Satan! :vlammen:

Het is geen zonde om je aangetrokken te voelen tot het andere geslacht.
Maar je moet altijd zorgen dat je in het witte gebied blijft en niet in het grijze. Laat staan in het zwarte.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de liefde voor Allah alles gaat. Het is de duivel die ons allemaal dingen wijs maakt. Zolang jij je aan de regels houdt en je intenties zuiver houd dan is er geen probleem.

In de werkelijkheid zien we dat de mensen begerig zijn. Ze zijn begerig en overtreden Allahs wetten. Ze spreken in het geheim af tegen beter weten in. Ze houden zich voor dat de ander moslim kan worden als je de liefde maar groot genoeg is. Terwijl ieder weldenkend moslim weet dat Allah degene is die mensen het geloof schenkt!

Ons probleem is dat wij ons assimileren naar de Westerse maatschappij. Wij gebruiken de Kafirs als maatstaf terwijl de profeet onze maatstaf moet zijn.

Wij moeten ons aangetrokken voelen tot onze onze moslimzusters en broeders Gods behagen hebben.

(Natuurlijk is het zo dat moslimjongens mogen trouwen met een gelovige vrouw van het schrift of een joodse. Maar ja zijn deze er wel in onze tijd?)

indygirl_roosje
13-02-03, 12:27
Hey Mustapha! Here I am! Hahahaha wat een gezever om niets! Er is maar een God, lieve mensen, of je Hem nu Allah, Jehovah, Jahweh, of God wilt noemen, Hij is ! En voor Hem zijn alle mensen gelijk, ongeacht afkomst, geloof, geslacht, seksuele voorkeur, etc. Hij kijkt naar hoe je leeft, naar hoe je je naaste behandelt en niet of je nou knnielend bidt (zoals moslims) of met gevouwen handen (zoals christenen) of lezend uit de thora (zoals joden). Naar aanleiding hiervan haal ik nog ff een mooi vers aan uit de Bijbel, nl:

"Leg me als een zegel aan je arm,
als een zegel aan je hart
Want sterk als de dood is de liefde,
haar vlammen zijn vuurvlammen,
een vuur van God."

Hooglied

De duivel openbaart zich niet in de gedaante van de liefde, maar in de gedaante van overspel, dronkenschap, onmatigheid, oorlog, haat, geldzucht, bedrog, machtsmisbruik, het doden van mensen, wraak en onverdraagzaamheid. Dat zijn de werken van Satan! Oja en Mustapha, zoals ik al zei, ik ben een gelovige christin. En vrijgezel En best wel zoekende, hahahaha.

Thalla en veel sterkte, Dana,

Roosje.

elmustapha1
19-02-03, 18:07
Hallo Dana

Laten we eerst een paar punten belichten. Jij zegt dat jou God mijn God is. Daarheb je gelijk in omdat er maar een god is. Jehova betekent niets anders dan ''YA HOEWA'' ''OH HIJ''(het is onbepaald). Jij doet voorkomen dat wij wat betreft geloof heel dicht bij elkaar staan en ook dat is (relatief) ook zo (vergeleken met andere geloven).

God is liefdevol naar de mensen maar door zijn rechtvaardigheid is hij ook streng in de bestraffing. Zie de verzen in de bijbel die over de dag des oordeels gaan.
God houdt pas van de mensen als zij Hem volgen. Als zij vriendelijk zijn tegenover de mensen VANWEGE HEM. Als zij lief hebben VANWEGE HEM en als zij werk verrichten VANWEGE HEM.
Zij die ongelovig zijn doen niks VANWEGE HEM. Hen heeft god niet lief.
God zal hen hevig bestraffen.
De christenen geloven wel in Hem maar weten niet zo goed wie Hij is. Jezus? de Vader? De Jehova's geloven dat jezus niet de zoon is van god en dat hij simpelweg een profeet is. God scheert daarom alle cristenen in de Koran dan ook niet over en kant (zie koran:monniken;priesters). Maar zolang jij de werkelijke aard van Hem niet erkend heeft hij jou ook niet lief. (Niet-christenen zijn in het christendom ook ''zonen van de duivel'' en belanden zowieso in de hel).

Wie op zoek is neer God en hem vraagt om leiding en oprecht is die zal zijn Heer zien. De rest heeft gefaald. Hij die geleid word en hij die zich afwend zijn niet gelijk.

Attila
20-02-03, 10:39
- "God houdt pas van de mensen als zij Hem volgen. Als zij vriendelijk zijn tegenover de mensen VANWEGE HEM. Als zij lief hebben VANWEGE HEM en als zij werk verrichten VANWEGE HEM.
Zij die ongelovig zijn doen niks VANWEGE HEM. Hen heeft god niet lief.
God zal hen hevig bestraffen. " -

Ik vind dat je op deze manier eerder een tiran omschrijft dan God.
Zo'n God heb je niet lief, die vrees je.

elmustapha1
24-02-03, 13:56
Beste Atilla,

God mag nooit een tiran genoemd worden. Soubhannallah.
God is allervriendelijkst tegen de mens in een enorme vorm die wij nooit kunnen bereiken. Zo groot is God en zo groot is Zijn affectie en barmhartigheid.

Toch moeten wij niet vergeten dat er iets is als de hel. Al willen we daar niet al te graag aan herinnerd worden. De hel is realiteit zoals de duivel realiteit is. Jezus heeft erover verteld en zo ook de andere profeten zoals Mozes en Mohammed.

De hel bestaat omdat God ook Rechtvaardig is. Zijn straf is rechtvaardig tegenover de zondaar. En alleen God weet waarom dit alles zo heeft moeten zijn en wij moeten het gewoon als een gegeven nemen.
Diegene die goed doet en op zoek is naar de Goede en het slechte rechts laat liggen die zal zeer zeker goeds ontvangen.

Beste Atilla, in de drie monotistische geloven speelt de hel een belangrijke rol. De bijbel doet uitspraken over de gruwelijkheid van deze plek net zoals de Koran het doet. Christenen proberen het te verbergen en doen eigelijk een beetje schijnheilig.
Godsdienst is niet zoals wij het willen. Het is zoals God het heeft gemaakt want zijn godsdienst was er pas nadat hij er was. En HIj heeft het ons opgelegd. Dat de realiteit zo is dat er mensen zijn die in de ogen van God hebben gefaald moeten wij accepteren en zorgen dat wij niet hetzelfde doen. En zoals moslims altijd zeggen "God weet het het beste''.

Groetjes elMustapha :zwaai:

indygirl_roosje
26-02-03, 14:59
Ok mensen, ff voor alle duidelijkheid: een islamitische man mag trouwen met een joodse of christelijke vrouw waarbij zij allebeide hun geloof behouden. Hieraan zijn echter 3 voorwaarden verbonden:

1. De vrouw moet deugdzaam zijn.
2. De man moet zijn vrouw goed behandelen en mag er naast haar geen minnaressen op na houden.
3. De vrouw moet bereid zijn de kinderen een islamitische opvoeding te geven.

Een islamitische vrouw mag echter alleen met een islamitische man trouwen. Reden hiervoor is dat volgens het islamitische recht de kinderen die uit een huwelijk zijn voortgekomen automatisch in de godsdienst van de vader opgevoed worden. En Adib, veel christenen kennen God door de leer van de drieenheid wel degelijk deelgenoten toe. Jezus werd, toen het christendom nog slechts een sekte van het jodendom was, al "Zoon van God" geboemd. Dit was echter allerminst letterlijk bedoeld. In de joodse traditie geeft de uitrukking "zoon van" een bepaalde sterke verbondenheid tussen een mens en een bepaald begrip aan. In de joodse traditie is het namelijk de gewoonte dat jongens op hun dertiende de geloofsgelofte afleggen en daarbij grote stukken uit de Thora op zangerige wijze in het Hebreeuws reciteren, te vergelijken met de recitaties uit de Koran door moslims. Dit heet "Bar Mitswa", "Zoon der Wet". Met deze -metaforische- uitdrukking wordt uitrdukking gegeven aan de diepe verbondenheid die iedere vrome jood voelt (en moet voelen) met de wetten en bepalingen uit de Thora. Hiermee wordt natuurlijk niet bedoeld dat zo'n jongetje de fysieke zoon van de Wet is! Dit was dus eerst ook niet het geval in de christelijke theologie. Maar toen het christelijke geloof een aparte godsdienst werd en steeds verder van het jodendom begon af te staan, adopteerde het christendom steeds meer "heidense" invloeden, zoals ook het uit het Griekse en Romeinse geloof afkomstige idee dat God of goden bij aardse vrouwen kinderen verwekten, de zgn. helden/halfgoden. En verder: ik spreek uit ervaring. In veel kerken, ook bij mij in de kerk, worden er liederen gezongen met zinsneden erin als "Jezus de Heer" of "de Here Jezus" waarin Jezus dus totaal wordt vereenzelvigd met God. En dat terwijl Jezus, geheel volgens de joodse traditie, zijn discipelen en volgelingen waarschuwde hem niet op een lijn te stellen met God en alleen tot God te bidden. En dan heb ik het nog niets eens over katholieken, die in hun kerken gebeden opzeggen voor en eer bewijzen aan beelden van Maria en Middeleeuwse "heiligen", die dus nog verder van Jezus en zijn oorspronkelijke leer afstaan. Begrijp me niet verkeerd, ik respecteer de overtuiging van die mensen. Als zij beelden willen aanbidden moeten ze dat vooral doen. Maar ik wijs hen er wel op dat dat een zware contradictio in terminis is, aangezien zij beweren zich ook te baseren op het Oude Testament, waarin uitdrukkelijk staat:

"Gij zult u geen gesneden beeld maken
noch enige gestalte van wat boven in de hemel,
noch van wat beneden onder de aarde,
noch van wat in de wateren onder de aarde is.
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen,
aan het derde en het vierde geslacht van hen die Mij haten,
en die barmhartigheid doe aam duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden." (Exodus 20, vers 1-17)

Tot zover mijn zoveelste theologische betoog. ( :) :wink: )

Thalla,

Rosalinda.

Angel of God
06-03-03, 13:01
Ja hoor jood, wat een inzicht. :moe:

Dana
12-03-03, 10:17
NIET ZO RACISTISCH DOEN!

ALS JE NIET SPORTIEF REAGEREN KAN, BLIJF DAN WEG UIT DEZE TOPIC.

ANGEL OF GOD? JAJA, IN YOUR DREAMS!

Angel of God
12-03-03, 11:01
:lol: :lol:
hahahahah

racistisch, tazzz tegen woordig is alles racistisch yek.

ben jij soms de knecht van jood dat je zo antwoord.

bovendien het was sarcastisch bedoelt. :moe:

:D VOORSCHUT

Dana
12-03-03, 11:05
Naaah sorry hoor, maar jij bent echt raar. :alien:

Zeker van een ander planeet.... :wat?!:

Angel of God
12-03-03, 19:37
Ah kijk, ik weet al wat het probleem is.
Jood zijn reacties zijn allemaal weg. Jood (nickname van iemand) had een domme reactie geschreven en die is nu weg.

Ik vond jou antwoord al raar :argwaan:

en nee ben geen alien :tik: :D

Dana
12-03-03, 21:06
O... oke. :lole:

We vergeten het voorval.

Ik groet je :engel:

Angel of God
13-03-03, 09:59
Wat voorval? :D

Ik groet je terug

:zwaai:

noraatje
15-03-03, 18:57
Hoi Dana,

Mijn aankomende man is Nederlands wil graag moslim worden.
Hij is bij de imaam geweest die het eerst liet getuigen en hem mededeelde dat als het huwelijk voltrokken is, hij samen met mij terug moest komen om het in de islam legal (om het zo te noem) te maken.

Mijn zussen en broers in Marokko hebben tegen mij gezegd dat er genoeg marokkaanse meiden zijn die met een niet gelovige trouwen en later zich bekeren.

HEt belangrijkst is dat hij of zij moslim wordt.

Voor degene die moslim wordt levert dat hasanats (soort bonussen) op.
Laat je niet gek maken. WIl hij moslim worden dat geef je hem / haar de kans. Slaagt het niet, dan heb je het in iedergeval geprobeerd.

Wij zijn allemaal mensen, en mensen maken ook fouten, daar moet je als het goed is van leren.

Iedereen wil iemand anders zijn, dat ik gewoon mezelf blijf.

adib
24-03-03, 10:07
Geplaatst door elmustapha1
Jehova betekent niets anders dan ''YA HOEWA'' ''OH HIJ''(het is onbepaald).
Jehova is een niet bestaand woord: het is samengesteld uit de medeklinkers van de bijbelse Godsnaam: JHWH (yod, he, wav, he) en de klinkers van het woord 'Adonai' ('heer') dat de joden uitspreken in plaats van de Godsnaam. Die klinkers zijn er in gezet om de lezer erop attent te maken dat hij de Godsnaam niet mag uitspreken (2e gebod).
De eigenlijke uitspraak van de Godsnaam kennen we uit geschriften van christelijke kerkvaders en luidde waarschijnlijk 'Jahwe' of 'Jahoe'.
Het hebreeuwse woord voor 'hij' is trouwens niet hoewa, maar hoe (he, wav, alef)

Adib

Dana
05-04-03, 10:42
:fplet:

Kom op mensen, zijn er meer ideeen, adviezen?????????

kom er eerlijk gezegd niet veel verder mee..

:huil:

Esmee
05-04-03, 11:14
Beste Dana,

Ik wil nog even iets aankaarten wat ik nog niet gelezen heb en wat het ALLERBELANGRIJKSTE is. Wanneer hij besluit om toch tot de islam toe te treden, dan moet hij dit NIET voor haar doen. Het moet een bewuste keuze zijn van hem, dat hij moslim wordt voor ALLAH s.w.t, want is de basis al weg.

Wassalamoe 3aleikoem

indygirl_roosje
05-04-03, 12:18
Mee eens, Esmee. Een geloof, welk geloof dan ook, moet uit je hart komen. Je moet het doen voor jezelf, niet voor een ander. Anders is het niet oprecht en kan het zelfs een vorm van bedrog worden. En dat is nou niet bepaald een goede basis voor een relatie.

Groetjes,

Rosalinda.

nouwra
06-04-03, 12:01
Geplaatst door Dana

Ik heb een vraag;
Stel je kent iemand die niet gelovig is. Je leert diegene kennen en je merkt dat je tot die persoon aangetrokken voelt. Je wordt verliefd. Het enige wat je tegenhoudt is dat die persoon ongelovig is en jij bent moslim. In de Koran staat nergens dat het iemand moet zijn van je eigen afkomst, maar er staat wel dat het een moslim moet zijn of een moslima. Wat als de ongelovige kenbaar maakt aan jou dat de Islam hem/haar interesseerd? En dat hij/zij wil bekeren uiteindelijk.
Er is dus ergens een mogelijkheid om de ongelovigen tot moslim te bekeren, maar wordt dat geaccepteerd? is dit toelaatbaar in een moslimgemeenschap?

Beslama,
Dana.

Beste Dana,
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen wat voor jou het meest belangrijk is.
Allah heeft jou de mogelijkheid gegeven om te trouwen met wie je wilt, zolang hij zich in de Islam voortbeweegt. Als jij deze jongen trouwt met de volledige overtuiging dat hij niet specifiek voor jou Moslim wordt, alswel dankzij jou, dan zullen ontelbare hasanaat jou toekomen.
Als jij vrede kan sluiten met het idee dat je een niet Moslim huwt, die zich bekeert omwille van zijn liefde voor jou; het oordeel is aan Allah voorbehouden

Vergeet niet dat Allah (swt) jou beproeft. Zie het als een mogelijkheid om jouw liefde en overgave aan Allah (swt) kenbaar te maken. Als Moslima zul je ongetwijfeld weten dat het leven op aarde een test is, opdat wij zullen slagen

Wees een gids voor deze jongen opdat hij alles over de Islam leert, waarna jullie van elkaar zullen leren.

Moge Allah je lijden op het pad van de Islam, opdat je niet meegetrokken wordt in afdwaling, opdat niemand misbruik zal maken van jouw geloof in Allah (swt) en jouw geloof in de intentie van de mens

;)

sjo
26-04-03, 20:58
Het is voor mij buitengewoon verheugend te lezen dat mijn vrouw en ik jullie instemming hebben voor ons huwelijk.

Zij (afkomstig uit een Islamitische familie) is met volle overtuiging Christin geworden. "Uit het hart" zoals Rosalinda dat zo mooi noemt.

Haar genegenheid voor mij heeft hierin geen noemenswaardige rol gespeeld. Sterker nog, door haar keuze ben ik nog steeds gelovig, want zelf voelde ik er niet veel meer voor en was van plan mijn religie op te geven. Zoals zoveel jongeren doen.

Nogmaals, ben blij met onze overeenstemming op dit gebied.

groeten
sjo