PDA

Bekijk Volledige Versie : Een vraag



nmennisk
07-11-02, 13:18
Ik ben geboren en getogen in Nederland, en ben niet volgens een religie opgevoed. Ik heb alle respect voor mensen die wel geloven. Echter, ik prefereer mijn eigen persoonlijke religie, iets wat ik de afgelopen 20 jaar heb ontwikkeld.

Ik weet niet veel over de Islam, al wordt er veel gezegd in de media. Soms loop ik met vragen, en een daarvan is:

Ziet de Islam mij, omdat ik een "niet-gelover" ben, als vijand?

Ik dank jullie voor eventuele reacties.

Zara
07-11-02, 13:24
Zoals alle gelofen bijna heeft de islam het ook over de ongelovigen. Maar ik denk niet dat ze tevens ook als vijanden bestempeld moeten worden volgens de islam. Wel als mensen die dwalen in de wereld en die blind en doof zijn voor de tekenen in de wereld waarmee Gods bestaan wordt aangetoond. Ik denk dat het beschouwen van een ongelovige als vijand religieuze fundamentalistische propaganda is.

Celine
07-11-02, 13:29
Wat is jouw persoonlijke religie dan?

Hoe heb je deze de afgelopen 20 jaar ontwikkeld?

nmennisk
07-11-02, 13:54
Mijn persoonlijke religie zou ik het liefst in alle detail uit willen leggen, maar daar heb ik de tijd niet voor. Samengevat houd mijn geloof in dat er een god is, die overal aanwezig is, in elk miniscuul deeltje, in elke zandkorrel, watermolecule en levend wezen, enzovoorts. Ik zie het universum als een groot organisme, het "lichaam van god", zeg maar. God is voor mij de geheimzinnige kracht achter het evolutieproces.

Dit zijn dingen die ook in andere religieen bestaan, het enige verschil is dat ik er geen bijbel en geen woorden heb voor deze religie.

Hoe ik dit heb ontwikkeld? Door al die jaren om me heen te kijken, door te lezen, door te discussieren, etc.

Misschien is mijn god dezelfde god als elke andere god in elke andere religie, alleen heb ik er geen naam voor en doe ik niet aan tradities voor mijn god. Ik eer mijn god door mijn leven te leven.

dihcar
07-11-02, 14:01
Ziet de Islam mij, omdat ik een "niet-gelover" ben, als vijand?

je weet blijkbaar een hoop niet over de islam. de islam komt uit het woord salaam en dat betekent Vrede....en een godsdienst die de vredelievend is kan nooit mensen van welke ras dan ook als vijanden zien.

het probleem zit hem meer in mensen.

Er is wel verschil tussen Islam en sommige moslims.

en als je de Islam wilt beoordelen, dan moet dat niet doen aan de hand van wat moslims doen.

een voorbeeld:

De buurman van de profeet Mohamed was een jood. en zij hadden een prima verhouding. en de profeet heeft nooit geprobeerd die man te overtuigen van hoe goed Islam is.

Pixelshade
07-11-02, 17:30
Geplaatst door dihcar


Er is wel verschil tussen Islam en sommige moslims.

en als je de Islam wilt beoordelen, dan moet dat niet doen aan de hand van wat moslims doen.


:duim: goed gezegd!

Tijn
07-11-02, 20:08
Geplaatst door dihcar

Er is wel verschil tussen Islam en sommige moslims.

en als je de Islam wilt beoordelen, dan moet dat niet doen aan de hand van wat moslims doen.



i.t.t. Pixelshade begrijpt ik hier de ballen niet van;

Wat is het verschil tussen Islam en sommige Moslims? En hoe dan wel de Islam te beoordelen?

Pixelshade
07-11-02, 22:02
Geplaatst door Tijn



i.t.t. Pixelshade begrijpt ik hier de ballen niet van;

Wat is het verschil tussen Islam en sommige Moslims? En hoe dan wel de Islam te beoordelen?

Het verschil ligt hem in de manier waarop sommige mensen de Islam beoefenen en interpeteren.