PDA

Bekijk Volledige Versie : Anti-islamisme hindert emancipatie moslimvrouwen'



Tijn
07-11-02, 23:35
Anti-islamisme hindert emancipatie moslimvrouwen'
7-11-2002

AMSTERDAM (ANP) - Omdat islamitische vrouwenorganisaties zich steeds moeten verweren tegen anti-islamitische beeldvorming, komt het eigenlijke werk voor achtergestelde moslimvrouwen in het gedrang. Dat zei Fenna Ulichki van de Marokkaanse Vrouwenvereniging in Nederland donderdag.

Of het nu over hoofddoekjes gaat of over imams die zeggen dat mannen hun vrouw mogen slaan: islamitische organisaties moeten zich verdedigen en komen daardoor aan hun eigenlijke werk minder toe. ,,De emancipatie van moslimvrouwen is inzet geworden van een discussie over de vraag of de islam achterlijk is'', zei Ulichki tijdens het debat over de positie van vrouwen in de islam in cultureel centrum Felix Meritis in Amsterdam.

In het heersende klimaat worden alle problemen waarmee islamitische vrouwen zitten, volgens haar verbonden met etniciteit of religie. ,,Maar de strijd die wij voeren is een politiek-maatschappelijke en geen religieuze strijd.''

Hirsi Ali

Ze had geen goed woord over voor critici als de Somalische Ayaan Hirsi Ali, die de islam als oorzaak van de achtergestelde positie van moslimvrouwen aanwijst, en Opzij-hoofdredacteur Cisca Dresselhuys, die geen vrouwen met hoofddoek op haar redactie wil. ,,Was Dresselhuys maar voor een kwart zo solidair met migrantenvrouwen als ze dat met Hirsi Ali is'', sneerde Ulichki.

Gijs von der Fuhr, voorlichter van het Amsterdams Centrum Buitenlanders, noemde Dresselhuys een ,,fossiel van de jaren zeventig''. Ze is volgens hem maatgevend voor de 'witte' vrouwenbeweging die het eigen emancipatieproces als universeel en alleenzaligmakend ziet.

bron (http://www.trouw.nl/1027056394522.html)

Tijn
08-11-02, 00:05
In mijn perceptie is die laatste regel jouw perceptie.............mooiman al die verschillende brillekes :cool: :nerd: :bril:

Ikke4real
16-11-02, 23:32
J.M.T hieronder zijn verschillende verwijzingen en feiten verzameld, die de ware bekwaamheden en de positie van vrouwen aantonen, zoals door de Islam onderwezen.



1. Vrouwen aangehaald als voorbeelden voor de gelovigen

“En Allah stelt een voorbeeld voor degenen die geloven – de vrouw van Farao, toen zij zei: Mijn Heer, bouw voor mij een huis bij U in de Tuin en bevrijd mij van Farao en zijn werk, en bevrijd mij van de onrechtvaardige mensen.”

“En Maria, de dochter van `Imraan, die haar kuisheid bewaarde; derhalve bliezen Wij in hem (d.i. de gelovige voor wie Maria een voorbeeld is) van Onze inspiratie ...” Koran 66:11-12

Hier worden twee vrouwen voorgesteld als voorbeelden voor alle Moslimse gelovigen (mannen en vrouwen). De vrouw van Farao typeert de gelovige die nog niet vrij is van de slavernij der zonden (net zoals Farao’s vrouw onderworpen was aan het kwaad van Farao), maar die bidt om hiervan bevrijd te worden. Maria typeert de hoogste graad van een gelovige die zichzelf, hij of zij, hoedt voor alle lage begeerten en daardoor inspiraties van God ontvangt.

De Koran heeft dus twee vrouwen aangehaald als de hoogste voorbeelden voor Moslimse mannen en vrouwen om te volgen.

2. Vrouwen ontvangen openbaringen

In de Koran worden voorbeelden gegeven van rechtschapen vrouwen, die openbaringen van God ontvangen:

“En Wij openbaarden tot de moeder van Mozes, zeggende: zoog hem (de baby Mozes), en wanneer u voor hem vreest, werp hem in de rivier en vrees niet, noch wees bedroefd ...” (28:7)

Op gelijke wijze wordt God’s openbaring tot Maria vermeld in 19:24-26 en 3:42-43.

Merk op, dat de soort openbaring die in deze passages wordt vermeld, alleen tot diegenen komt, die de hoogste rang van nabijheid tot God bereiken.

3. Een vrouw vermeld als profeten

Net zoals wij in hoofdstuk 19 de woorden “en vermeld Abraham in het Boek” (v. 41), “en vermeld Mozes in het Boek” (v. 51) etc. vinden om het belang van de verschillende profeten aan te geven, zo vinden wij ook: “En vermeld Maria in het Boek” in exact dezelfde bewoordingen. Op gelijke wijze geeft hoofdstuk 21 voorbeelden van verschillende profeten (verzen 51 tot 90), en verwijst vervolgens in vers 91 op dezelfde wijze naar Maria, en zegt vervolgens in het volgende vers, waarbij naar de gehele groep wordt verwezen:

“Waarlijk, deze gemeenschap van u is één gemeenschap, en Ik ben uw Heer, dien Mij derhalve.”

4. De klacht van een vrouw gehoord door Allah

Hoofdstuk 58 begint als volgt:

“Inderdaad heeft Allah het pleit gehoord van haar, die bij u (de Profeet Mohammed) pleit over haar echtgenoot en zich bij Allah beklaagt.”

Allah heeft dus de klacht van een vrouw over haar echtgenoot gehoord en heeft een openbaring aan de Profeet gezonden om haar grieven goed te maken.

5. Een vrouwelijke heerser in de Koran

De Koran geeft het verhaal van Salomo en de koningin van Sheba. Salomo had een goed georganiseerde inlichtingendienst. Zijn inlichtingenofficier gaf hem de informatie van een naburig land als volgt: (merk op dat dit er een twijfel bestaat dat ‘Hoedhoed’ een vogel was, zoals algemeen wordt geloofd, of een man wiens naam ‘Hoedhoed’ was):

Ik vond een vrouw over hen regeren, en aan haar is van elk ding gegeven en zij heeft een machtige troon. Ik vond haar en haar volk de zon aanbidden in plaats van Allâh ... en zij zijn niet recht geleid.” 27:23-24

Waar de Koran bezwaar tegen maakt, is niet dat een vrouw het land regeert, maar dat zij en haar onderdanen de zon aanbidden en niet het rechte pad volgen. De Koran vertelt ons hoe zij het land regeert:

“Zij zei: o hoofden, geef mij raad aangaande mijn zaak. Ik beslis nooit een zaak, totdat u in mijn aanwezigheid bent. Zij zeiden: wij (d.i. de natie) zijn bezitters van kracht en grote moed. En het bevel behoort toe aan u; overweeg dus wat u zult doen.” 27:32-33

Zij regeert dus met de raadgeving van haar adviseurs, maar “het bevel behoort toe aan u”. De macht van de uiteindelijke beslissing ligt bij haar. De Koran maakt bij het aanhalen hiervan geen bezwaren hiertegen.

In het daaropvolgende verslag zijn Salomo’s inspanningen gericht op het haar redden van haar afgodisch geloof, en wanneer zij door zijn argumenten is overtuigd, zegt zij:

“Mijn Heer, waarlijk, ik ben onrechtvaardig tegen mijzelf geweest, en ik onderwerp mij met Salomo aan Allâh, de Heer der werelden.” 27:44

Zij onderwerpt zich niet aan Salomo als haar heer en meester, maar veeleer onderwerpt zij zich aan Allâh tezamen met Salomo, als een gelijke.

Ikke4real
16-11-02, 23:34
6. De vrouwen van de Profeet als leraren van de religie

Na de dood van de Heilige Profeet traden zijn vrouwen op als leraren van religieuze kennis tot de Moslims. Grote aantallen mensen kwamen bij hen met vragen over verschillende zaken. Er is een groot aantal hadith (overleveringen van de Profeet) door hen overgeleverd, vooral door Aisha (Allah’s tevredenheid zij met haar). Niet alleen vertelden deze vrouwen uitvoerig aan de mensen over de gebeurtenissen uit het leven van de Profeet, maar hun inzichten werden gebruikt om conclusies te trekken en te oordelen aangaande religieuze kwesties.

Er wordt geschat dat ongeveer tweederde van de hadith met betrekking tot zaken van de Shari’ah overgeleverd is door Aisha. Toen de samenstellers van de Hadîth de verslagen van de gezegden en handelingen van de Heilige Profeet bijeen verzamelden en de geschiktheid van de vertellers controleerden, maakten zij geen onderscheid tussen een verteller als te zijn een man of een vrouw. Het bewijs van een vrouwelijke verslaggever, dat zij een bepaald gezegde van een bepaalde bron had gehoord, werd op dezelfde basis als dat van een mannelijke verslaggever behandeld door de Hadithverzamelaars.

Een Koranvers, dat vaak wordt besproken, is het volgende:

“O vrouwen van de Profeet, u bent niet als enige andere vrouwen. Indien u uw plichten vervult, wees dan niet zacht in spraak, opdat hij in wiens hart een ziekte is, niet zal begeren. En spreek een goed woord. En blijf in uw huizen en vertoon uw schoonheid niet, gelijk het vertoon van de vroegere tijden der onwetendheid.” Koran 33:32-33

Dit vers verwijst naar de publieke plichten van de vrouwen van de Heilige Profeet als leraren van de Moslims. De functie van onderwijzing wordt gegeven met de woorden “spreek een goed woord”. Zij waren publieke figuren die zich in een delicate positie bevonden en waren derhalve geen gewone individuen. Zij moesten daarom die zaken vermijden, welke verkeerd konden worden begrepen en hen onder de geringste zweem van verdachtmakingen zouden kunnen brengen. Tegelijkertijd moesten zij hun plichten van het geven van onderricht vervullen, hetgeen betekent dat zij in contact moesten treden met een groot aantal verschillende soorten mensen. Vandaar de hierboven vermelde voorzorgsmaatregelen, inclusief het niet informeel tot mannen spreken.

7. Vrouwen corrigeren mannen in religieuze zaken

En zijn gevallen waarbij vrouwen de zienswijzen van een man met de status en positie van Kalief ‘Umar corrigeerden. In Bucharîe staat opgetekend dat ‘Umar op zijn sterfbed beweerde, dat de Profeet had gezegd dat “het gejammer en geweeklaag van de familieleden van een overleden persoon de straf van die persoon in het leven hiernamaals doen toenemen”. Nadat zij hierover was ingelicht, zei Aisha dat ‘Umar het verkeerd had en dat de Profeet dit niet had gezegd, omdat het de lering van de Koran weerspreekt, dat een persoon niet kan worden gestraft voor hetgeen anderen doen.

Toen hij een kalief was, kondigde ‘Umar aan dat hij een bepaalde beperking zou invoeren aangaande de mahr (een door de man aan de echtgenote gegeven gift ten tijde van het huwelijk). Een gewone vrouw rees op vanuit het publiek en las een vers voor uit de Qur'ân dat tegengesteld was aan dit idee. ‘Umar trok onmiddellijk zijn voorstel in, en zei:

“De vrouwen van deze stad hebben meer begrip dan ‘Umar.”

(Kunt u zich voorstellen of enig moderne Islamitische heerser dit zou doen?)

8. De Heilige Profeet stelt een vrouw aan als imâm in haar huis

Er is een hadîs in zowel Sunan Abu Dawud als in Musnad van Ahmad ibn Hanbal, dat de Heilige Profeet Muhammad een vrouw, genaamd Umm Waraqa, opdroeg dat zij “als imam voor de mensen van haar huis moest optreden”, en zij had een mu’adhdhin (oproeper tot het gebed) in haar huis, die een man was. Aldus baden de mannen van het huis achter haar.

9. De positie van vrouwelijke heiligen

Tazkirat al-Auliya is een beroemde compilatie van de levens van de Moslimse heiligen, bijna 800 jaar geleden geschreven door Farid ud-Din Attar. Het omvat ook het leven van een vrouwelijke heilige, de beroemde Rabî’a van Basra. Attar schrijft aan het begin van het gedeelte dat handelt over haar leven:

“Indien iemand zegt: ‘Waarom heeft u Rabî’a toegevoegd in de rang van mannen’, dan is mijn antwoord, dat de Profeet zelf heeft gezegd: ‘God beschouwt niet uw uiterlijke vormen’. De kern van de zaak is niet de vorm, maar de intentie, zoals de Profeet heeft gezegd: ‘De mensen zullen zich ontwikkelen volgens hun intenties’. Bovendien, indien het gepast is om tweederde van onze religie aan Aisha (de vrouw van de Profeet) te ontlenen, dan is het zekerlijk toelaatbaar om religieus onderricht te nemen van een dienares van Aisha. Wanneer een vrouw een ‘man’ wordt op de weg van God, dan is zij een man en kan zij niet meer een vrouw genoemd worden.”



De bovenstaande passages illustreren niet alleen de posities die vrouwen volgens de Islam kunnen bereiken, maar ze tonen aan dat zij deze posities daadwerkelijk hebben bereikt.

KomMaar
17-11-02, 00:33
Geplaatst door J.M.T.


Accepteer geweld van mannen niet!

Maar als je doorgaat met protesten vanuit je eigen religie betreffende emancipatie en rechten dan kun je niet verwachten dat anderen jouw accepteren.

'Je kunt een paard naar het water leiden maar niet dwingen te drinken'.


Feit is dat Autochtonen het kroon spannen van geweld tegen vrouwen! Zie bronnen en grafieken en meldingen van vrouwen bij organisaties etc...

Waarom word er altijd richting de allochtonen gewezen?
Zijn zij ineens de probleem van alle dagelijkse gebeuren in de samenleving? F*ck that !

BiL@L
17-11-02, 01:05
Emancipatie is de vrouw in haar waarde te laten. Haar te verzorgen en haar gelukkig te maken.

De vrouw hoeft helemaal niet alle taken van de man uit te voeren. De vrouw hoeft geen kostwinner te zijn. De vrouw hoeft niet haar hoofddoek af te doen. De vrouw hoeft niet het gezag van haar geliefde echtgenoot om te wisselen voor die van een buitenstaander onder het mom van emancipatie.

Je emancipeert niet door vrouwen uit blijf van mijn lijf tehuizen te halen. Je emancipeert net zo min door te voorkomen dat ze daarin belanden. Dat heeft niets met emancipatie te maken. Echte bull-shit dus om dit aan emancipatie te relateren.

Vrouwen die in dat soort tehuizen terecht komen zijn mishandelt. Dat is een misdrijf. Een misdrijf heeft niets met het aanzien van de vrouw te maken. Maar met de pleger van de handeling. Die zelf verantwoordelijk is voor zijn daad.

Niemand accepteerd geweld. Ook de moslim niet. Laat staan tegen de vrouw waar hij zelf in de schoot heeft gezeten.

Nog meer waan ideeen waar Islam weer het slachtoffer van is. Je geeft de daders nog een alibi.

Zieke gasten..

mulan
17-11-02, 15:12
Geplaatst door J.M.T.
Nonsense!

Niet anderen de schuld geven van het gebrek aan emancipatie!

Je moet het gewoon zelf doen!

Wordt wakker!

Help Hirsi Ali!

Accepteer geweld van mannen niet!

Maar als je doorgaat met protesten vanuit je eigen religie betreffende emancipatie en rechten dan kun je niet verwachten dat anderen jouw accepteren.

'Je kunt een paard naar het water leiden maar niet dwingen te drinken'.

Tuurlijk,je hebt gelijk,dwing mensen maar iets te denken wat ze niet vinden,als moslimvrouwen Hirshi Ali niet moeten om haar verdraaide denkbeelden is dat hun goed recht,wie ben jij dan om te zeggen dat ze wakker moeten worden...... :rolleyes:

Tamazight19
17-11-02, 15:34
Voor vele is de komst van Hirsi Ali en soortgelijken aanleidingen voor het beginnen van een discussie. Voor mij is de komst van deze een belemmering voor het verder voeren van een dialoog met mijn mede land-en geloofsgenoten. En dus een belemmering om kritiek op ze te uiten.


De artikel geeft het goed weer. Wij moslimvrouwen kunnen onze eigen problemen wel oplossen. Daar hebben wij Hirsi Ali en soortgelijken niet voor nodig. Hoe "goed"(vraag ik me soms ook af) sommigen het ook bedoelen.

Moslimsvrouwen worden getypeerd niet voor hun zelf te kunnen denken. Aan deze onjuiste beeld helpen Hirsi ali en soortgelijken en het domme Nederlandse volk heel goed aan mee. Dank U!


Gegroet,
Malika 20

Simon
17-11-02, 15:53
Nou ik vind de discussie die nu op gang komt wel goed. Traditioneel liet de PvdA en andere linkse partijen zich alleen uit over de sociaal-economische omstandigheden van moslims. Daarom kon het goed een multi-culti partij worden. Nu is er meer aandacht voor culturele verschillen die altijd al bestonden maar waar niet over gesproken werd. Zo was de PvdA altijd voor gelijke kansen voor mannen en vrouwen en de emancipatie van minderheidsgroepen. Deze partij durft nu ook cultuur centraal te stellen in de discussie en dat vind ik winst.

Simon

taouanza
17-11-02, 16:14
[QUOTE]Geplaatst door mulan


Tuurlijk,je hebt gelijk,dwing mensen maar iets te denken wat ze niet vinden,als moslimvrouwen Hirshi Ali niet moeten om haar verdraaide denkbeelden is dat hun goed recht,wie ben jij dan om te zeggen dat ze wakker moeten worden...... :rolleyes: [/QUOTE

mulan en malika20 jullie slaan de spijker op de kop.

Tamazight19
17-11-02, 18:30
Geplaatst door Simon
Nou ik vind .........................
Simon


Jij vindt.
Ik vind en ERVAAR.