PDA

Bekijk Volledige Versie : Fundamentalistische nederlandse christenen onderdrukken de vrouw.



Shaheed
08-11-02, 11:19
AMSTERDAM - Het Clara Wichmann Instituut kan geen gereformeerde vrouwen vinden die bereid zijn mee te werken aan een proefproces om het mannenbolwerk van de SGP open te breken. Een bij de SGP-jongeren actieve vrouw die had gereageerd op een oproep van het instituutis door het bestuur van de politieke partij zo onder druk gezet dat ze is afgehaakt.


Het Clara Wichmann-instituut, een onafhankelijk instituut dat strijdt voor de rechtspositie van vrouwen, wil de SGP met een rechtszaak dwingen zich open te stellen voor vrouwen.
Die kunnen nu geen volwaardig lid zijn van de partij. Ze hebben geen officieel stemrecht en kunnen geen gemeenteraadslid of Tweede-Kamerlid worden.
'Onze oproep had één serieuze kandidate opgeleverd', zegt Elsbeth Boor van het instituut.

Volgens haar heeft het SGP-partijbestuur de vrouw gedreigd met hel en verdoemenis. Er werd gezegd dat een proefproces de partij ernstige schade zou berokkenen en dat dat op het geweten van de vrouw zou drukken. Zij was met SGP-feministe Riet Grabijn naar het bestuur gegaan om een bemiddelingsvoorstel te bespreken.

Partijvoorzitter Wim Kolijn wenst geen commentaar te geven. Volgens hem zijn er meerdere gesprekken geweest en is 'wederzijds afgesproken' om er niets over te zeggen. 'Die vertrouwelijkheid wil ik niet opheffen, maar ik betreur het wel dat de andere partij dat wél heeft gedaan.'

Grabijn heeft jaren gestreden voor een gelijkwaardig lidmaatschap. Toen de Commissie Gelijke Behandeling haar zaak vorig jaar niet ontvankelijk verklaarde, omdat het geen arbeidszaak betrof, staakte Grabijn haar strijd.

Ze zegt 'hondse spijt' te hebben dat ze opnieuw geprobeerd heeft een voet tussen de deur te krijgen bij de SGP. 'We hebben ons inschikkelijk getoond. Helemaal volgens de SGP-gedachte dat de man als gezinshoofd hoger in rang is dan de vrouw, hadden we voorgesteld alleen die vrouwen toe te laten die toestemming hadden van echtgenoot of vader.'

Hun voorstel werd resoluut van de hand gewezen. Grabijn: 'Er is zelfs geen commissie ingesteld die moest peilen hoe dit voorstel zou vallen in de partij. Ik heb in al die jaren heel veel vuil over me heen gekregen. De SGP is een betonnen muur, waartegen vrouwen zich te pletter lopen.'

Het Clara Wichmann Instituut wil een laatste poging doen een gereformeerde kandidate te vinden. Ook wordt onderzocht of er andere juridische wegen zijn om de staat te dwingen in te grijpen. Uitsluiting van vrouwen is in strijd met artikel 1 van de Grondwet.

Simon
08-11-02, 11:32
Ja sommige nederlandse Christenen hebben inderdaad achterlijke opvattingen. Maar ze staan qua politieke standpunten dichter bij de meeste moslims dan bij de meeste christenen. Vandaar dat ik hier al de eerste enthousiaste geluiden heb gehoord juist op die partij te gaan stemmen.
http://www.sgp.nl/

Simon

Shaheed
08-11-02, 11:47
De SGP is zeer pro-israel dus de moslims die daar op zouden gaan stemmen zijn gestoord!

Zara
08-11-02, 12:11
Geplaatst door Simon
Ja sommige nederlandse Christenen hebben inderdaad achterlijke opvattingen. Maar ze staan qua politieke standpunten dichter bij de meeste moslims dan bij de meeste christenen. Vandaar dat ik hier al de eerste enthousiaste geluiden heb gehoord juist op die partij te gaan stemmen.
http://www.sgp.nl/

Simon


Nou traditoneel gezien stemmen een zeer groot deel van de marokkanen en turken ( maw moslims) op het pvda...en dat er hier een paar enthousiaste kreten voor de sgp te horen zijn wil toch niet betekenen dat de moslims het etiket opgeplakt moet krijgen van moslims -politiekgezinde -sgpers.

Mill
08-11-02, 12:14
De SGP wijst het gelijkheidsbeginsel af (vrouwen zijn minder dan mannen) en wijst het de scheiding tussen kerk en staat (verplichte zondagsrust is een programmapunt) en is dus ondemocratisch. Die partij moet dus gewoon verboden worden. Ligt nogal gevoelig, denk ik.

observer
08-11-02, 12:27
klopt de partij wil een theocratie vestigen in nederland

oftewel alles op basis van bijbel (vraag me af of andere geloven dan nog mogen voor je het weet mag je als niet christen het land niet meer in net als in SA)

ach, de echte sgp'ers sterven uit netzoals die kerk van ze

zelf zeggen ze dat de vrouw niet minder is maar een andere rol heeft

die andere rol is dus blijkbaar braaf thuiszitten veel kinderen baren en niet opstandig zijn

Maarten
08-11-02, 23:35
Tsja.. Shaheed.. ik heb nooit gezegd, dat álle christenen de moslims ver vooruit waren, wel?

Ik bedoel... waarom plaats je dit?

Idolater
09-11-02, 00:18
In Nederland worden organisaties niet zo snel verboden, ligt nogal gevoel gezien het land's tradities. Ik vind echter, dat de SGP net zoals CP86, verboden dienen te worden omdat ze de democratie en de grondwet ondermijnen.

Simon
09-11-02, 09:19
Geplaatst door jantien
De SGP is denk ik een hele geschikte partij voor veel niet al te moderne Marokkaanse moslims ; sterke staat en een sociaal gezicht moet dan toch aanspreken denk ik zo.

Behalve dan wellicht hun standpunten over moslims die vanzelf duidelijk worden als je op de zoekterm "moslim" hun site doorzoekt.

Simon

Dutchguy
09-11-02, 10:01
Zomaar een klein stukje van de site van de SGP:


Voorstanders van de multiculturele samenleving zien er aan voorbij dat voor een hechte samenleving gemeenschappelijke waarden en normen nodig zijn. Onze Nederlandse cultuur is gestempeld door het christendom. Gods leiding in de geschiedenis van Nederland heeft ook vandaag zeggingskracht, al zien we de massale ontkerstening diep inwerken op onze cultuur en wetgeving. Dat stemt ons diep verdrietig. Evenals de opkomst van niet christelijke godsdiensten zoals de islam in ons land. Die veelkleurigheid kunnen we allerminst positief waarderen. Het is, anders dan Kaplan suggereert, niet in strijd met onze rechtsorde een negatief oordeel over het multiculturele ideaal uit te spreken. Dat wordt pas anders als men zich te buiten gaat aan grove beledigingen tegenover mensen of ongepaste smaadtaal in de mond neemt.


-------------------------------------------

Kortom, ze denken net als sommige moslims de wijsheid in pacht te hebben. :jammer:

Simon
09-11-02, 10:10
Geplaatst door Karel Martel
Er is een klein verschilletje tussen de aanhangers van de SGP en fundamentalistische moslims; ik kan mij niet herrinneren dat SGP-ers recentelijk nog wat bommen hebben doen afgaan om ongelovigen op te blazen. De laatste berichten van SGP-kindertjes die zich - al dan niet middels een ingesproken testament - bereid verklaarden om te sterven in een kruistocht of andere religieuze oproer heb ik ook even gemist.

Ja maar fundamentalistische moslims is het onderwerp niet. Het gaat erom dat SGP-ers als partij weliswaar veel politieke standpunten hebben die moslims vaak ook hebben maar ze zijn uitgesproken tegen de opkomst van andere religies in Nederland.

Simon

Mark
09-11-02, 10:16
Geplaatst door Shaheed
De SGP is zeer pro-israel dus de moslims die daar op zouden gaan stemmen zijn gestoord!

Shaheed, ga hier eens over babbelen met Bilal zou ik zeggen.

Shaheed
09-11-02, 10:58
Ik las ook ergens dat een sgp'er wordt aangeklaagd wegens kindermisbruik.



Ach zulke dingen zijn al lang niet vreemd meer bij extremistische christenen.............

Mark
09-11-02, 11:03
Geplaatst door Shaheed
Ik las ook ergens dat een sgp'er wordt aangeklaagd wegens kindermisbruik.



Ach zulke dingen zijn al lang niet vreemd meer bij extremistische christenen.............

Klopt, extremisme is meestal niet iets dat tot stabiele samenlevingen leidt.

Gelukkig is de SGP een splinterpartij.

Dutchguy
09-11-02, 11:03
Geplaatst door Shaheed
Ik las ook ergens dat een sgp'er wordt aangeklaagd wegens kindermisbruik.



Ach zulke dingen zijn al lang niet vreemd meer bij extremistische christenen.............

Laat me raden:




-
-
-
-
-





KUTAUTOCHTONEN?

:jeweetog:

an3sdej
09-11-02, 13:20
Alle radicale religie is een ramp voor de mensheid.

Echter deze gereformeerden (ger.gem.) plegen gelukkig nog geen aanslagen in naam va hun geloof!!! En de plaatselijke mestkar mag ook niet meer gebruikt worden in Staphorst!

Zij hebben zich op het "vrouwen in het ambt" standpunt na, volledig geďntegreerd in onze samenleving :giechel: :o :o

Mark
09-11-02, 14:43
Geplaatst door an3sdej
Alle radicale religie is een ramp voor de mensheid.

Echter deze gereformeerden (ger.gem.) plegen gelukkig nog geen aanslagen in naam va hun geloof!!! En de plaatselijke mestkar mag ook niet meer gebruikt worden in Staphorst!

Zij hebben zich op het "vrouwen in het ambt" standpunt na, volledig geďntegreerd in onze samenleving :giechel: :o :o

Dit is niet helemaal waar.

De meeste streng gereformeerde Nederlanders leven in enclaves. In deze dorpen (Urk, Staphorst etc.) gelden de wetten van deze Nederlanders, iedereen die er anders over denkt kan een steen door zijn ruit verwachten.

De enige reden dat ze dit niet aan de rest van Nederland opleggen is het feit dat ze zo'n kleine (uitstervende) minderheid zijn. Deze mensen zijn absoluut niet "geintegreerd" in de maatschappij.....

Het blijven extremisten die puur redeneren vanuit hun religieuze overtuiging en daarbij geen ruimte laten voor andere meningen. Ik hoop ook oprecht dat moslims zich niet door hen laten misleiden en op de SGP stemmen. De SGP heeft absoluut geen goede plannen voor moslims in Nederland in het vooruitzicht.

MaRiaH
09-11-02, 16:51
Geplaatst door Mark


Dit is niet helemaal waar.

De meeste streng gereformeerde Nederlanders leven in enclaves. In deze dorpen (Urk, Staphorst etc.) gelden de wetten van deze Nederlanders, iedereen die er anders over denkt kan een steen door zijn ruit verwachten.

De enige reden dat ze dit niet aan de rest van Nederland opleggen is het feit dat ze zo'n kleine (uitstervende) minderheid zijn. Deze mensen zijn absoluut niet "geintegreerd" in de maatschappij.....

Het blijven extremisten die puur redeneren vanuit hun religieuze overtuiging en daarbij geen ruimte laten voor andere meningen. Ik hoop ook oprecht dat moslims zich niet door hen laten misleiden en op de SGP stemmen. De SGP heeft absoluut geen goede plannen voor moslims in Nederland in het vooruitzicht.


Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen... :engel:

helemaal mee eens!

Maar wat shaheed nou met dit artikel aan wil tonen ontgaat me een beetje..

het toont aan dat extremisme dom is.. dat het altijd tot onderdrukking leidt etc..
Maar shaheed.. jij wil ermee aan tonen dat er mensen zijn onder nederlanders die net zo denken als jij.. en dat het daarmee dus een legitimatie geeft om extreem islamitisch te zijn??
het klinkt me zo van.. zie je.. zij doen het ook.. dus wij mogen het ook..??

Correct me if I am wrong...

Thalla..
:duizelig:

tanger
09-11-02, 17:53
Wat een overdreven kop staat hierboven:


Fundamentalistische nederlandse christenen onderdrukken de vrouw.

Als Shaheeds keukenputje overloopt noemt hij dat zeker:


Voor allochtone moslimse Nederlanders dreigt de verdrinkingsdood!
:lole:

Maarten
10-11-02, 12:48
Waarom praat Shaheed eigenlijk over onderdrukking??

Moet hij niet roepen, hoe enthousiast hij is, omdat er onder de christenen tenminste nog politieke strukturen zijn, die geheel aansluiten bij wat er in de complete moslimwereld gebruikelijk is??