PDA

Bekijk Volledige Versie : Ali Lazrak(SP) drijft mee op de populistische wolk



rafiq
09-11-02, 14:47
Ali Lazrak probeert op indringende wijze het bijzonder onderwijs en met name het Islamitische onderwijs aan te pakken.

Deze heerschap stelt voor een extreme variant van secularisatie door te voeren en noemde een school in Amsterdam "de Taliban".
Jammer voor de heer Lazrak ziet hij wel het doel maar mist hij de pijlen.

En heeft hij gek genoeg alleen last van de "Islamitsche scholen". Er zijn legio van voorbeelden te vinden dat er leraren worden geweigerd op Katholieke scholen, streng gereformeerd etc. I.v.m hun levensovertuiging danwel hun sexuele voorkeur. Dat was de heer Lazrak even ontzien.

We hoeven nog niet eens bij de geloofscholen te komen. Wat denkt men bijvoorbeeld van de Vrije School? Rudolf Steiner alswetenschapper kwam vaak en later ook zijn volgelingen in opspraak met diverse rassentheorieen. 'Kunnen wij onze kinderen laten bevuilen met zulke theorieen? Waar is de scheiding wat kan en niet kan. En daarom mist Ali Lazrak zijn pijlen. Hij weet het ook niet. Maar wat hij wel weet is dat de algemene tendens is in Nederland dat wij "streng islamieten niet dulden". toch jammer voor een progressief iemand als ali lazrak en zijn partij dat zij het andere antwoord zijn op Pim fortuyn maar net zo populistisch bezig zijn. Ali ruikt massale aandacht en weet dat hij hiermee de deur naar rechts openzet voor de "finishing Touch". D.W.Z. een of ander wetsvoorstel dat staatsinmenging toe laat bijvoorbeeld bij de statuten en gedrag bij deze bijzondere scholen.

Speciaal onderwijs moet in Nederland kunnen. Al geven man en vrouw elkaar geen hand.
Ik vindt deze inmenging in een democratisch bestel als Nederland wrang en zelfs beledigend dat het juist om het speciaal onderwijs gaat met Islamitische origine.

Dat het op Christelijke scholen "marginaal " zou zijn is onzin. Er zijn hondertal streng gereformeerde gemeentens in Nederland met hun eigen kerken, scholen. Is dat dan nog "marginaal "te noemen?

Nee, Ali Lazrak is bezig met zijn eigen strijd. Dat Marxisten ook net zo star kunnen zijn als gereformeerden was hij even kwijt. Maar ja dat is menselijk, en komt gelukkig niet alleen voor bij "gelovigen".

Mark
09-11-02, 14:55
Geplaatst door rafiq
Ali Lazrak probeert op indringende wijze het bijzonder onderwijs en met name het Islamitische onderwijs aan te pakken.

Deze heerschap stelt voor een extreme variant van secularisatie door te voeren en noemde een school in Amsterdam "de Taliban".
Jammer voor de heer Lazrak ziet hij wel het doel maar mist hij de pijlen.

En heeft hij gek genoeg alleen last van de "Islamitsche scholen". Er zijn legio van voorbeelden te vinden dat er leraren worden geweigerd op Katholieke scholen, streng gereformeerd etc. I.v.m hun levensovertuiging danwel hun sexuele voorkeur. Dat was de heer Lazrak even ontzien.

We hoeven nog niet eens bij de geloofscholen te komen. Wat denkt men bijvoorbeeld van de Vrije School? Rudolf Steiner alswetenschapper kwam vaak en later ook zijn volgelingen in opspraak met diverse rassentheorieen. 'Kunnen wij onze kinderen laten bevuilen met zulke theorieen? Waar is de scheiding wat kan en niet kan. En daarom mist Ali Lazrak zijn pijlen. Hij weet het ook niet. Maar wat hij wel weet is dat de algemene tendens is in Nederland dat wij "streng islamieten niet dulden". toch jammer voor een progressief iemand als ali lazrak en zijn partij dat zij het andere antwoord zijn op Pim fortuyn maar net zo populistisch bezig zijn. Ali ruikt massale aandacht en weet dat hij hiermee de deur naar rechts openzet voor de "finishing Touch". D.W.Z. een of ander wetsvoorstel dat staatsinmenging toe laat bijvoorbeeld bij de statuten en gedrag bij deze bijzondere scholen.

Speciaal onderwijs moet in Nederland kunnen. Al geven man en vrouw elkaar geen hand.
Ik vindt deze inmenging in een democratisch bestel als Nederland wrang en zelfs beledigend dat het juist om het speciaal onderwijs gaat met Islamitische origine.

Dat het op Christelijke scholen "marginaal " zou zijn is onzin. Er zijn hondertal streng gereformeerde gemeentens in Nederland met hun eigen kerken, scholen. Is dat dan nog "marginaal "te noemen?

Nee, Ali Lazrak is bezig met zijn eigen strijd. Dat Marxisten ook net zo star kunnen zijn als gereformeerden was hij even kwijt. Maar ja dat is menselijk, en komt gelukkig niet alleen voor bij "gelovigen".

Dit hele betoog is voor mij juist reden om te roepen dat al het bijzonder onderwijs kan worden afgeschaft. Uiteraard heeft iedereen recht op onderwijs naar zijn keuze. Ik vind wel dat de overheid absoluut geen geld moet steken in bijzonder onderwijs. Als je dat zo graag wilt betaal je het zelf maar. Daarnaast moet streng worden gekeken of er geen onderwijs wordt gegeven dat tegen de Nederlandse wetgeving in gaat.

Die vrije school is inderdaad een doorn in mijn oog, ook gereformeerde scholen die niet-gelovige leraren weigeren moeten hard aangepakt worden. We komen weer terug op het feit dat gelovigen mogen discrimineren en niet-gelovigen niet.

Stel dat de scientology kerk of een andere secte zijn eigen school opricht.... daar moet geen cent van mijn belastingsgeld heengaan. Besteed dat geld maar aan inspecteurs die het geestelijk welzijn van die kinderen goed in de gaten houd.

rafiq
09-11-02, 15:01
Dat bijzonder onderwijs voort bestaat is mij geen doorn in het oog.

Dat deze scholen zelf hun financieen mogen ophoesten is voor mij een goed punt. Maar is zo niet behandeld. Het CDA is er namelijk optegen. En zal geenzoden aan de dijk zetten. Bijzonderonderwijs is een goed dat beschermd dient te worden.

Maar als ze het zelf moeten betalen uit de eigen pot...Sja. Mooie discussie toch!

Mark
09-11-02, 15:24
Geplaatst door rafiq
Dat bijzonder onderwijs voort bestaat is mij geen doorn in het oog.

Dat deze scholen zelf hun financieen mogen ophoesten is voor mij een goed punt. Maar is zo niet behandeld. Het CDA is er namelijk optegen. En zal geenzoden aan de dijk zetten. Bijzonderonderwijs is een goed dat beschermd dient te worden.

Maar als ze het zelf moeten betalen uit de eigen pot...Sja. Mooie discussie toch!

Kijk, als ze er zelf voor betalen vind ik het ook prima hoor. Maar sommige denkbeelden van Steiner, aannamebeleid van gereformeerden enz of extreme denkbeelden die naar de jeugd worden overgebracht.... daar moet de overheid gewoon voor waken. De meeste van die zaken hebben niet eens iets met het onderwijssysteem te maken maar meer met anti-discriminatie wetten.

Het verbaast me niks dat het CDA die hele discussie tegenhoudt. Ik vind het ook erg jammer dat Nederland geen grote politieke partij heeft die in het midden van het politieke spectrum staat. Op deze manier stemmen veel mensen op het CDA als gulden middenweg en nemen ze dit soort standpunten dan maar op de koop toe.

Het is ook gewoon waar dat veel speciale scholen (waarvan er veen gewoon weinig aan godsdienst doen) kwalitatief beter zijn dan openbare scholen..... Ik ken veel mensen die op bijzonder onderwijs hebben gezeten omdat de school beter was, het had niks met levensovertuiging te maken.