PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom Israel?



Armageddon
10-11-02, 22:17
Waarom Israel?

Als een buitenaards wezen op een willekeurige universiteit zou landen, en de petities die daar de ronde doen door zou lezen, zou het al gauw tot de conclusie komen dat de hele wereld een vredelievende en eerlijke planeet is met maar een verstoten land dat er op uit is om de wereldvrede te venietigen en mensenrechten te schenden.

Dit land zou niet Irak, Libie, Servie, Rusland of Iran zijn. Het zou Israel zijn.

Er doen petities de ronde die eisen dat alle investeringen in bedrijven die zaken doen in of met Israel ingetrokken worden. Er zijn ook petities die er voor pleiten dat alle wetenschappers die toevallig Israelische Joden zijn gemeden moeten worden, ongeacht hun visie ten opzichte van het Arabisch-Israelische conflict. Er is geprobeerd om te voorkomen dat Israelische sprekers toegelaten worden op universiteitsterreinen. Er zijn geen soortgelijke petities tegen andere landen die echt minderheden onderdrukken, oppositileiders gevangen zetten, politieke tegenstanders vermoorden, en vermeende terroristen martelen. Ook probeert niemand sprekers uit andere landen de mond te snoeren.

De buitenaardse bezoeker zou zich afvragen wat dit verstoten land, Israel, gedaan moet hebben om deze unieke vorm van economische doodstraf te verdienen. Als hij dan naar de bibliotheek zou gaan en artikelen en boeken zou lezen over onze planeet, dan zou hij ontdekken dat Israel een levendige democratie is, met vrijheid van meningsuiting, pers en religie en dat Israel omringt is door een groep van tiranische en ondemocratische regimes waarvan velen de vernietiging van Israel actief propageren.

Hij zou leren dat in homo's in Egypte gevangen worden gezet en bedreigd worden met executie; dat in Jordanie vermeende terroristen en andere tegenstanders van de regering gemarteld worden, en dat als persoonlijke marteling niet helpt, familieleden opgepakt worden en bedreigd worden met marteling; dat in Saoudi Arabie vrouwen die buitenechtelijke geslachtgemeenschap bedrijven onthoofd worden; dat in Irak politieke tegenstanders in grote getalen vermoord worden en dat geen tegenspraak geduld wordt; dat in Iran leden van religieuze minderheden, zoals baha'is en joden gevangen gezet worden en soms geexecuteerd; dat in al deze omringende landen, anti-semitisch materiaal verspreid word via de staatstelevisie, en in radioprogramma's; dat in Saoudi Arabie apartheid bestaat tegen niet-moslims, met aanwijzingsborden die aangeven dat moslims naar een bepaalde plaats moeten en niet-moslims naar een andere plaats; dat Tibet al voor meer dan een halve eeuw bezet wordt door China; dat in een aantal Afrikaanse landen vrouwen gestenigd worden voor overtredingen van zeden en normen; dat slavernij nog steeds bestaat in sommige delen van de wereld; en dat volkerenmoord is bedreven door een aantal landen in de recente geschiedenis.

Onze nieuwsgierige bezoeker zou zich afvragen waarom er geen petities rondgaan ten opzichte van deze mensenrechtenschenners. Is de Israelische bezetting van de Westelijke Jordaanoever en Gaza- een bezetting die Israel aangeboden heeft om op te heffen in ruil voor vrede - erger dan de Chinese bezetting van Tibet? Zijn de strategien die Israel gebruikt om terreur te bestrijden erger dan degenen die de Russen gebruiken in Tsjetjenie? ZIjn de arabische landen democratischer dan Israel? Is er een vergelijkbaar instituut in een arabisch of islamitisch land zoals het Israelische hooggerechtshof dat regelmatig Palestijnen gelijk geeft, en de Israelische regering en het leger ongelijk?

Maakt het ontbreken van de doodstraf (in het hele midden oosten is Israel de enige), het gewelddadiger dan de landen die politieke tegenstanders onthoofden, verhangen en doodschieten? Is Israel's nederzettingen beleid, dat 78% van de Israelisch bereid is op te geven in ruil voor vrede, erger dan het Chinese beleid van culturele genocide in Tibet? Is Israel's beleid van volledige gelijkwaardigheid voor homosexuele soldaten en kamerleden op de een of andere manier erger dan de moslim landen die mensen met een andere sexuele geaardheid vervolgen? Is het Israelische emancipatiebeleid slechter dan de sexe-apartheid zoals in Saoudi Arabie?

Onze bezoeker zou met stomheid geslagen zijn als hij de excuses zou horen van professoren en studenten waarom zij bereid zijn Israel te delegimatiseren en niets te zeggen over de veel ergere wandaden van andere landen. Als hij een student zou vragen waarom, zou het antwoord zijn "Je veranderd van onderwerp, we hebben het over Israel nu".

Het volgende incident schiet me te binnen uit de twintiger jaren van de vorige eeuw met de toenmalige Harvard president A. Lawrance Lowell. Lowell besloot dat het aantal joden dat aangenomen mocht worden op Harvard beperkt moest worden omdat "joden spieken". Toen een ander lid van de raad, rechter Learned Hand inbracht dat protestanten en katholieken ook spieken, zei Lowell "Je veranderd van onderwerp, we hebben het over joden nu".

Het is dan ook niet verbazend dat een verantwoordelijke en voorzichtige schrijver als Andrew Sullivan, voormalige redacteur van The New Republic en nu een schrijver voor The New York Times Magazine, concludeerd dat "fanatiek anti-semitisme, net zo erg of erger dan ******'s, nu een culturele norm is in het midden oosten en daarbuiten. Het is de bittere lijm die Saddam Hussein, Arafat, al-Qaeda, Hezbollah, Iran en de Saoudi's bij elkaar houdt.

Onze buitenaardse bezoeker, na het leren van al deze feiten, zou zich afvragen op wat voor een planeet hij terecht is gekomen. Doen we hier alles achterstevoren? Kennen we het verschil niet tussen goed en kwaad? Onderwijzen onze universiteiten de waarheid?

Dit zijn vragen die gesteld dienen te worden, tenzij we terug willen naar de wereld die de bezoeker beleefd zou hebben eind dertiger jaren en begin veertiger jaren van de vorige eeuw.

Vrij vertaald uit het artikel "Treatment of Israel Strikes an Alien Note" van Alan M. Dershowitz in de National Post of Canada door "Armageddon"

magden_david
10-11-02, 22:32
:duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim:

Ammoura
10-11-02, 22:36
Omdat niemand leert van de fouten en daarom de geschiedenis zich herhaald..............

Je doet net of de handen van Israel schoon zijn....maar ook daaraan kleeft bloed

magden_david
10-11-02, 22:57
Geplaatst door Ammoura
Omdat niemand leert van de fouten en daarom de geschiedenis zich herhaald..............

Je doet net of de handen van Israel schoon zijn....maar ook daaraan kleeft bloed


dat ontkend hij ook niet, maar hij stelt terecht dat er zo enorm veel andere conflicten in de wereld zijn, die bloediger, geweldadiger , grootschaliger, langduriger en genocidaler zijn dan israel.
objectief gezien is israel een conflict dat lang niet zo interessant is als sudan , irak, tibet of tjetjenie.
waarom dan deze disproportionele aandacht voor israel ?

Pixelshade
10-11-02, 22:58
Geplaatst door Ammoura


Je doet net of de handen van Israel schoon zijn....maar ook daaraan kleeft bloed

kleeft bloed? neee israel is toch een nette staat, ze doen niks verkeerd, zionisme? Hoe komen ze daarbij?

israel is de grootste terreurstaat van de wereld, ze besturen ook nog een amerika en samen met hun proberen ze de wereld te domineren en alles wat hun niet bevalt plat te walsen

er kleeft geen bloed aan de handen van israel, die handen liggen in een zee van bloed

Mark
10-11-02, 23:03
Geplaatst door magden_david



dat ontkend hij ook niet, maar hij stelt terecht dat er zo enorm veel andere conflicten in de wereld zijn, die bloediger, geweldadiger , grootschaliger, langduriger en genocidaler zijn dan israel.
objectief gezien is israel een conflict dat lang niet zo interessant is als sudan , irak, tibet of tjetjenie.
waarom dan deze disproportionele aandacht voor israel ?

Vele onderdrukte mensen in Sudan en Tibet vragen zich dat vast ook af.....

Ik denk zelf omdat het komt dat het een geval apart is. Een volk dat naar een gebied is gebracht om een staat op te richten nadat ze in Europa bijna zijn uitgeroeid. Een land bestaande uit veel europese joden die nu in het midden oosten tussen vijandige landen leven. Ook een land dat zelf zegt westers te zijn maar af en toe toch over de schreef gaat. Ook heeft Israel veel banden met het westen natuurlijk a.g.v. familiebanden enzo... en dat geldt sinds de gastarbeiders natuurlijk ook voor de arabieren. Dan heb je nog het hele olieverhaal....

Al met al reden genoeg voor die aandacht! Klinkt lullig maar Sudanezen zijn blijkbaar minder interessant.

Armageddon
10-11-02, 23:22
Geplaatst door Ammoura
Omdat niemand leert van de fouten en daarom de geschiedenis zich herhaald..............

Je doet net of de handen van Israel schoon zijn....maar ook daaraan kleeft bloed

Dat bedoelde ik niet te zeggen, en naar mijn mening ook Alan Dershowitz niet. Ik probeer alleen maar te zeggen dat er met twee maten gemeten wordt.

Ik kan gewoon niet begrijpen hoe het mogelijk is dat als er ongeveer 50 Palestijnse en 23 Israelische doden te betreuren zijn bij gevechten in Jenin, de hele wereld op zijn kop staat, en als het Nepalese leger 550 Maoístische rebellen om zeep helpt (April/Mei 2002)'met behulp van gevechtshelicopters dit een onbelangrijk en vergeten onderwerp is. Of hoe Jordanie in september 1970 (zwarte september) meer Palestijnen vermoord heeft dan Israel in alle oorlogen tesamen.

Armageddon
10-11-02, 23:27
Geplaatst door Pixelshade


kleeft bloed? neee israel is toch een nette staat, ze doen niks verkeerd, zionisme? Hoe komen ze daarbij?

israel is de grootste terreurstaat van de wereld, ze besturen ook nog een amerika en samen met hun proberen ze de wereld te domineren en alles wat hun niet bevalt plat te walsen

er kleeft geen bloed aan de handen van israel, die handen liggen in een zee van bloed

Met dit soort kritiek komen we nergens. Ik zeg niet dat Israel alleen maar roze is, maar naar mijn bescheiden mening zijn er ergere misstanden in de wereld die ook aandacht verdienen. Ik wil daarbij vermelden dat ook de arabische leiders hier en daar wat te verwijten valt van de huidige situatie.

Donna
10-11-02, 23:32
Hmmm.

Goeie vraag.

Ik kan 'm alleen voor mezelf beantwoorden.

Als er ooit een derde wereldoorlog komt, dan begint 'ie niet in Tibet, niet in Tjetjenie, niet in Rusland of waar dan ook. Dan begint 'ie in het midden oosten, en Israel in het bijzonder. Daar staan mondiaal oost en west lijnrecht tegenover elkaar, en daar heeft het conflict een zeer duidelijke religieuze lading.

De 'Palestijnse strijd' is nu al voor vele extremistische groeperingen en regimes de noemer bij uitstek om hun bestaansrecht op te baseren.

Waiting
10-11-02, 23:35
Geplaatst door Armageddon


Dat bedoelde ik niet te zeggen, en naar mijn mening ook Alan Dershowitz niet. Ik probeer alleen maar te zeggen dat er met twee maten gemeten wordt.

Ik kan gewoon niet begrijpen hoe het mogelijk is dat als er ongeveer 50 Palestijnse en 23 Israelische doden te betreuren zijn bij gevechten in Jenin, de hele wereld op zijn kop staat, en als het Nepalese leger 550 Maoístische rebellen om zeep helpt (April/Mei 2002)'met behulp van gevechtshelicopters dit een onbelangrijk en vergeten onderwerp is. Of hoe Jordanie in september 1970 (zwarte september) meer Palestijnen vermoord heeft dan Israel in alle oorlogen tesamen.


Een heel goed stuk Armegaddon! en je vervolg ook! :duim:

Hé maar nu snel een ander onderwerp! :rolleyes:

Dutchguy
10-11-02, 23:51
Ik heb deze vraag ook al eens gesteld. Waarom de nadruk op het Israel/Palestina conflict terwijl het barst van de conflicten in de wereld. Hoe logisch is het voor in Nederland woonachtigen om zo betrokken te zijn bij wat daar gebeurd, duizenden kilometers verder?

Voor de goede orde, het conflict verdient aandacht. Wat er gebeurt is vreselijk en dat moet tot een goede oplossing gebracht worden. Maar dan nog is het een legitieme vraag waarom de aandacht zich concentreert op dat specifieke gebied. Ik zou het ook wel eens willen weten.

lennart
11-11-02, 00:17
De ontstaansgeschiedenis van Israel is uniek in wereld. Een volk in diaspora komt na de horror van de WO2 terug naar het land dat zij 2000 jaar heeft verlaten. Ze claimen het land op op basis van Heilig Boek, Heilig land en Heilige Stad met steun van Europa, de V.S. en de Sovjet-Unie. De bevolking die er woonde wordt vervolgens zelf in diaspora gedreven door de oorlog die uitbreekt na de oprichting van de staat Israel. Een staat die aan de ene kant drijft op democratie maar ook op religieuze dromen. De Westerse wereld verwacht van Israel dat zij het probleem dat zij creeerde door de West-Bank, Gaza en Oost Jerusalem te bezetten, tijdig zou oplossen, maar wat volgt is een 35 jarige bezetting.

Het is een symbolische bezetting te noemen,
Bezetting door de Westerse wereld over land dat toebehoord aan de Oosterse wereld.
Bezetting door een "Joodse" (het is eigenlijk Israel maar toch wordt het zo gezien in de arabische wereld) bezetter over moslims.
Bezetting van rijk over arm.

Het conflict vat alle conflicten ter wereld samen in een klein landje, religieuze strijd, strijd tussen rijk en arm, strijd tussen bezetter en onderdrukte. Dat al 35 jaar, met een toeneme radicalisering aan alle kanten, misschien vraagt de wereld zich daarom af wat er gaande is.

De constante media aandacht voor het conflict doet de rest.

Waiting
11-11-02, 00:20
Geplaatst door lennart
De ontstaansgeschiedenis van Israel is uniek in wereld. Een volk in diaspora komt na de horror van de WO2 terug naar het land dat zij 2000 jaar heeft verlaten. Ze claimen het land op op basis van Heilig Boek, Heilig land en Heilige Stad met steun van Europa, de V.S. en de Sovjet-Unie. De bevolking die er woonde wordt vervolgens zelf in diaspora gedreven door de oorlog die uitbreekt na de oprichting van de staat Israel. Een staat die aan de ene kant drijft op democratie maar ook op religieuze dromen. De Westerse wereld verwacht van Israel dat zij het probleem dat zij creeerde door de West-Bank, Gaza en Oost Jerusalem te bezetten, tijdig zou oplossen, maar wat volgt is een 35 jarige bezetting.

Het is een symbolische bezetting te noemen,
Bezetting door de Westerse wereld over land dat toebehoord aan de Oosterse wereld.
Bezetting door een "Joodse" (het is eigenlijk Israel maar toch wordt het zo gezien in de arabische wereld) bezetter over moslims.
Bezetting van rijk over arm.

Het conflict vat alle conflicten ter wereld samen in een klein landje, religieuze strijd, strijd tussen rijk en arm, strijd tussen bezetter en onderdrukte. Dat al 35 jaar, met een toeneme radicalisering aan alle kanten, misschien vraagt de wereld zich daarom af wat er gaande is.

De constante media aandacht voor het conflict doet de rest.

Nee dat is het niet, alhoewel... dat stukje van de media komt in de buurt....

an3sdej
11-11-02, 00:41
Daar waar religie en politiek elkaar omarmen, gaat verder alles kapot.
Religie, en dan vooral de uit het verband getrokken leerstellingen ervan, is werkelijk als opium voor het volk. Marx had dat goed begrepen.

't Is alleen zo jammer dat mensen in hun onkunde steeds weer teruggrijpen op niet te bewijzen zogenaamde "bovenaardse" theorieën.

En Sabah Nur
11-11-02, 07:13
Als ik een alien zou zijn dan zou ik gewoon in 2 tellen een dodelijk virus maken en de mensheid voor eens en altijd de das om doen en hier lekker vredig met mijn soort genoten op vakantie komen nu en dan. Vaak schaam ik me gewoon om mens te zijn. Zei dank ben ik nog geen aliens tegen gekomen om ze mijn frustratie te vertellen. :fpotver:


I wed 20 euro dat Jantien Aliens kent. :D


:lol: