PDA

Bekijk Volledige Versie : Brief Van Een Boze Fillastiene (red. aanleiding MDI-aangifte)



Fillastiene
11-11-02, 09:49
Over de aanklacht tegen maroc.nl, het beklemmende multiculturele debat en electoraal prijsschieten

Uit berichten hier op het prikbord heb ik begrepen dat er wordt gedreigd de site maroc.nl een aanklacht te adresseren, vanwege enkele ongeregeldheden hier op het forum in de laatste zomervakantie. Ik zie dit weer als de zoveelste buitenproportionele actie om Marokkaans islamitische jongeren op het hakblok te zetten. Met deze brief wil ik mijn ongenoegen uiten over deze droevige actie van het MDI en politici als Maxime Verhagen die hun kameruurtjes aan onze weerzinwekkende meningen verspillen. Aangezien dit forum veelvuldig bezocht wordt door dit soort figuren, leek het mij een goede gelegenheid om mijn afgrijzen te uiten over het beklemmende multiculturele debat van de afgelopen tijd. Of beter gezegd: het debat over de vele misstanden in de islamitische Marokkaanse gemeenschap. Primitieve onderbuikgevoelens en onwetendheid hebben een prominente positie ingenomen en men schuwt niet om lichtzinnige cliché’s uit zwart-witte hokjes te diepen. De ongebreidelde speelsheid van enkele politici die zich op een electorale kermis wanen, hebben de dood verklaard aan kutmarokkanen, taalachterstand onder de eerste generatie gastarbeiders en springen ook nog eens in de bres voor de islamitische vrouw. Als moderne ridders galopperen ze op hun rechtse ros in een bevrijdende kruistocht om onbesuisde veranderingen teweeg te brengen in de achterlopende Marokkaanse gemeenschap. Maar hun bedrieglijke idealistische retoriek heeft er voor gezorgd dat het debat enkel uit gehuil en gezeur bestaat. Met trillende lipjes wordt gewezen op Marokkaanse jongeren die hun antisemitisme spuien op het internet en daar kalashnikofs te koop aanbieden.
Beroepsallochtonen met misplaatste ambities hopen onverwachts ook een slaatje uit het falende integratiebeleid te slaan en komen met populistische oplossingen aanzetten die weinig reëel zijn en praktisch onuitvoerbaar. Types als Elian, Hirsi Ali en Bouazza zijn misschien voor de modale intellectueel een verademing, maar hebben absoluut geen verassende bijdragen geleverd. Het is en blijft te simpel en te kortzichtig om de islam de oorzaak te noemen van alle problematiek rond islamitische Marokkanen hier in Nederland. Men moet begrip in het hoofd kunnen kweken voor de belijdenis van het overgrote deel van de moslims. Dus met de hele mikmak van hoofddoeken, moskeebezoeken en vreselijke meningen al.
Anderzijds heb je ook weer de Azoughs en Elatiks die in een spagaat de islam met de Nederlandse democratie proberen te verenigen. Over het algemeen komen ze niet veel verder dan wat onverstaanbaar gebrabbel en druipt het overmatige optimisme er vanaf. Zulke warhoofdige sentimentaliteit is heel liefelijk, maar onrealistisch.
De campagne ‘Hoe leuk zijn Marokkanen?’ die gehaast uit de beeldvormingmouw werd geschud, was wel het absolute dieptepunt en laat ons zien hoe we zijn gezakt in ons gezever en gemauw en de werkelijke problemen uit het oog zijn verloren. Met het commerciële lokkertje Mohammed Chaara, een soapacteur van Marokkaanse komaf probeerde men het beeld te scheppen dat Marokkanen wel leuk, en toch heel menselijk waren. Naast dat het van de zotte is dat er overheidsgeld nodig is om de stompzinnigheid van sommigen onder ons te vervagen, zal het ook wel een minimaal effect hebben.
De paradoxale positie waarin de ik als islamitische Marokkaan deze laatste maanden ben gemanoeuvreerd, heeft een rampzalig effect voor de integratie die we allemaal zo prefereren. In plaats van Nederland te naderen, word ik eruit gestoten. Enerzijds probeer ik me te ontworstelen onder het juk van het twee-culturen-geëmmer en mijn eigen identiteit te zoeken, anderzijds worden ik steeds gedwongen terug te grijpen naar die culturele bagage, omdat de alternatieve Hollandse weinig aantrekkelijk is. Integratie krijgt steeds meer een negatieve bijklank. In wezen is het een zeer positieve handeling, maar door de verschillende onjuiste invullingen van deskundigen en volkmenners, wekt het woord nu een nare bijsmaak op en wil ik niet integreren. De agressieve wijze waarop integratie in mijn keel is gegoten, heeft een averechtse werking. Als integreren betekent dat ik mijn geloof op moet geven en de normen en waarden die mijn ouders mij hebben meegegeven en waar ik trots op ben, hoeft het wat mij betreft niet. In mijn ogen is er namelijk geen droeviger tafereel dan een Marokkaan die de figuurlijke klompendans uitvoert.
Misschien heb ik een cynisch wereldbeeld, maar ik denk oprecht dat het aanhoudende gepraat over integratie louter vanuit opportunistisch oogpunt wordt aangehaald nu de verkiezingen voor de deur staan. Een handige politieke bron is aangeboord en er wordt dankbaar gebruik van gemaakt.
Wat ik wil zeggen is dat het debat van integreren uit het eerste het beste raam moet worden gesmeten, tenzij politici met ons, Marokkaanse islamitische jongeren in discussie willen treden. Men zevert continu over de problematiek, maar ik heb nooit een politicus, deskundige of een beroepallochtoon daadwerkelijk met de doelgroep zien praten die de problemen veroorzaken. Het is vrij simpel om het aan de kaak te stellen, maar een ander iets is moeite doen om het op te lossen, of het op zijn minst tijd gunnen. Door dit politieke circus is er hier in Nederland een nare ‘zie-je-nou-wel’cultuur ontstaan, vooral na het drama in Venlo. We stevenen af op een samenleving waarbij maatschappelijke onrust de orde van de dag is en waarbij het afbranden van Marokkanen volkomen normaal is geworden.
De prangende vraag is nu uiteraard wat te doen. Wij, als Marokkaans islamitische jongeren kunnen onze schouders ophalen en immuun worden voor alle beledigingen die ons elke dag passeren, want als doorgewinterde Marokkaan weet je nu inmiddels wel beter, of we kunnen onze handen in elkaar slaan en die politici, deskundigen en beroepsallochtonen duidelijk maken dat het nu toch echt de spuigaten uit is gelopen.
Voor de regelmatige illegale bezoekers van deze site heb ik nog een boodschap: Als jullie echt de problemen willen oplossen, ga dan hier op dit forum met ons in discussie. En wel nu.

Fillastiene

Marsipulami
11-11-02, 10:00
Geplaatst door Fillastiene
Over de aanklacht tegen maroc.nl, het beklemmende multiculturele debat en electoraal prijsschieten

Uit berichten hier op het prikbord heb ik begrepen dat er wordt gedreigd de site maroc.nl een aanklacht te adresseren, vanwege enkele ongeregeldheden hier op het forum in de laatste zomervakantie. Ik zie dit weer als de zoveelste buitenproportionele actie om Marokkaans islamitische jongeren op het hakblok te zetten. Met deze brief wil ik mijn ongenoegen uiten over deze droevige actie van het MDI en politici als Maxime Verhagen die hun kameruurtjes aan onze weerzinwekkende meningen verspillen. Aangezien dit forum veelvuldig bezocht wordt door dit soort figuren, leek het mij een goede gelegenheid om mijn afgrijzen te uiten over het beklemmende multiculturele debat van de afgelopen tijd. Of beter gezegd: het debat over de vele misstanden in de islamitische Marokkaanse gemeenschap. Primitieve onderbuikgevoelens en onwetendheid hebben een prominente positie ingenomen en men schuwt niet om lichtzinnige cliché’s uit zwart-witte hokjes te diepen. De ongebreidelde speelsheid van enkele politici die zich op een electorale kermis wanen, hebben de dood verklaard aan kutmarokkanen, taalachterstand onder de eerste generatie gastarbeiders en springen ook nog eens in de bres voor de islamitische vrouw. Als moderne ridders galopperen ze op hun rechtse ros in een bevrijdende kruistocht om onbesuisde veranderingen teweeg te brengen in de achterlopende Marokkaanse gemeenschap. Maar hun bedrieglijke idealistische retoriek heeft er voor gezorgd dat het debat enkel uit gehuil en gezeur bestaat. Met trillende lipjes wordt gewezen op Marokkaanse jongeren die hun antisemitisme spuien op het internet en daar kalashnikofs te koop aanbieden.
Beroepsallochtonen met misplaatste ambities hopen onverwachts ook een slaatje uit het falende integratiebeleid te slaan en komen met populistische oplossingen aanzetten die weinig reëel zijn en praktisch onuitvoerbaar. Types als Elian, Hirsi Ali en Bouazza zijn misschien voor de modale intellectueel een verademing, maar hebben absoluut geen verassende bijdragen geleverd. Het is en blijft te simpel en te kortzichtig om de islam de oorzaak te noemen van alle problematiek rond islamitische Marokkanen hier in Nederland. Men moet begrip in het hoofd kunnen kweken voor de belijdenis van het overgrote deel van de moslims. Dus met de hele mikmak van hoofddoeken, moskeebezoeken en vreselijke meningen al.
Anderzijds heb je ook weer de Azoughs en Elatiks die in een spagaat de islam met de Nederlandse democratie proberen te verenigen. Over het algemeen komen ze niet veel verder dan wat onverstaanbaar gebrabbel en druipt het overmatige optimisme er vanaf. Zulke warhoofdige sentimentaliteit is heel liefelijk, maar onrealistisch.
De campagne ‘Hoe leuk zijn Marokkanen?’ die gehaast uit de beeldvormingmouw werd geschud, was wel het absolute dieptepunt en laat ons zien hoe we zijn gezakt in ons gezever en gemauw en de werkelijke problemen uit het oog zijn verloren. Met het commerciële lokkertje Mohammed Chaara, een soapacteur van Marokkaanse komaf probeerde men het beeld te scheppen dat Marokkanen wel leuk, en toch heel menselijk waren. Naast dat het van de zotte is dat er overheidsgeld nodig is om de stompzinnigheid van sommigen onder ons te vervagen, zal het ook wel een minimaal effect hebben.
De paradoxale positie waarin de ik als islamitische Marokkaan deze laatste maanden ben gemanoeuvreerd, heeft een rampzalig effect voor de integratie die we allemaal zo prefereren. In plaats van Nederland te naderen, word ik eruit gestoten. Enerzijds probeer ik me te ontworstelen onder het juk van het twee-culturen-geëmmer en mijn eigen identiteit te zoeken, anderzijds worden ik steeds gedwongen terug te grijpen naar die culturele bagage, omdat de alternatieve Hollandse weinig aantrekkelijk is. Integratie krijgt steeds meer een negatieve bijklank. In wezen is het een zeer positieve handeling, maar door de verschillende onjuiste invullingen van deskundigen en volkmenners, wekt het woord nu een nare bijsmaak op en wil ik niet integreren. De agressieve wijze waarop integratie in mijn keel is gegoten, heeft een averechtse werking. Als integreren betekent dat ik mijn geloof op moet geven en de normen en waarden die mijn ouders mij hebben meegegeven en waar ik trots op ben, hoeft het wat mij betreft niet. In mijn ogen is er namelijk geen droeviger tafereel dan een Marokkaan die de figuurlijke klompendans uitvoert.
Misschien heb ik een cynisch wereldbeeld, maar ik denk oprecht dat het aanhoudende gepraat over integratie louter vanuit opportunistisch oogpunt wordt aangehaald nu de verkiezingen voor de deur staan. Een handige politieke bron is aangeboord en er wordt dankbaar gebruik van gemaakt.
Wat ik wil zeggen is dat het debat van integreren uit het eerste het beste raam moet worden gesmeten, tenzij politici met ons, Marokkaanse islamitische jongeren in discussie willen treden. Men zevert continu over de problematiek, maar ik heb nooit een politicus, deskundige of een beroepallochtoon daadwerkelijk met de doelgroep zien praten die de problemen veroorzaken. Het is vrij simpel om het aan de kaak te stellen, maar een ander iets is moeite doen om het op te lossen, of het op zijn minst tijd gunnen. Door dit politieke circus is er hier in Nederland een nare ‘zie-je-nou-wel’cultuur ontstaan, vooral na het drama in Venlo. We stevenen af op een samenleving waarbij maatschappelijke onrust de orde van de dag is en waarbij het afbranden van Marokkanen volkomen normaal is geworden.
De prangende vraag is nu uiteraard wat te doen. Wij, als Marokkaans islamitische jongeren kunnen onze schouders ophalen en immuun worden voor alle beledigingen die ons elke dag passeren, want als doorgewinterde Marokkaan weet je nu inmiddels wel beter, of we kunnen onze handen in elkaar slaan en die politici, deskundigen en beroepsallochtonen duidelijk maken dat het nu toch echt de spuigaten uit is gelopen.
Voor de regelmatige illegale bezoekers van deze site heb ik nog een boodschap: Als jullie echt de problemen willen oplossen, ga dan hier op dit forum met ons in discussie. En wel nu.

Fillastiene

Erg goed stuk :duim:

Een duidelijkere opdeling in kortere alinea's zou wenselijk zijn voor de prikbordconsument van Belgische origine. :fplet:

Madonna
11-11-02, 10:01
Go Girl!

Laat ze hier van "Hoe leuk zijn Marokkanen" maar een puntje aan zuigen!

Wizdom
11-11-02, 10:03
Geplaatst door Fillastiene
Over de aanklacht tegen maroc.nl, het beklemmende multiculturele debat en electoraal prijsschieten

Uit berichten hier op het prikbord heb ik begrepen dat er wordt gedreigd de site maroc.nl een aanklacht te adresseren, vanwege enkele ongeregeldheden hier op het forum in de laatste zomervakantie. Ik zie dit weer als de zoveelste buitenproportionele actie om Marokkaans islamitische jongeren op het hakblok te zetten. Met deze brief wil ik mijn ongenoegen uiten over deze droevige actie van het MDI en politici als Maxime Verhagen die hun kameruurtjes aan onze weerzinwekkende meningen verspillen. Aangezien dit forum veelvuldig bezocht wordt door dit soort figuren, leek het mij een goede gelegenheid om mijn afgrijzen te uiten over het beklemmende multiculturele debat van de afgelopen tijd. Of beter gezegd: het debat over de vele misstanden in de islamitische Marokkaanse gemeenschap. Primitieve onderbuikgevoelens en onwetendheid hebben een prominente positie ingenomen en men schuwt niet om lichtzinnige cliché’s uit zwart-witte hokjes te diepen. De ongebreidelde speelsheid van enkele politici die zich op een electorale kermis wanen, hebben de dood verklaard aan kutmarokkanen, taalachterstand onder de eerste generatie gastarbeiders en springen ook nog eens in de bres voor de islamitische vrouw. Als moderne ridders galopperen ze op hun rechtse ros in een bevrijdende kruistocht om onbesuisde veranderingen teweeg te brengen in de achterlopende Marokkaanse gemeenschap. Maar hun bedrieglijke idealistische retoriek heeft er voor gezorgd dat het debat enkel uit gehuil en gezeur bestaat. Met trillende lipjes wordt gewezen op Marokkaanse jongeren die hun antisemitisme spuien op het internet en daar kalashnikofs te koop aanbieden.
Beroepsallochtonen met misplaatste ambities hopen onverwachts ook een slaatje uit het falende integratiebeleid te slaan en komen met populistische oplossingen aanzetten die weinig reëel zijn en praktisch onuitvoerbaar. Types als Elian, Hirsi Ali en Bouazza zijn misschien voor de modale intellectueel een verademing, maar hebben absoluut geen verassende bijdragen geleverd. Het is en blijft te simpel en te kortzichtig om de islam de oorzaak te noemen van alle problematiek rond islamitische Marokkanen hier in Nederland. Men moet begrip in het hoofd kunnen kweken voor de belijdenis van het overgrote deel van de moslims. Dus met de hele mikmak van hoofddoeken, moskeebezoeken en vreselijke meningen al.
Anderzijds heb je ook weer de Azoughs en Elatiks die in een spagaat de islam met de Nederlandse democratie proberen te verenigen. Over het algemeen komen ze niet veel verder dan wat onverstaanbaar gebrabbel en druipt het overmatige optimisme er vanaf. Zulke warhoofdige sentimentaliteit is heel liefelijk, maar onrealistisch.
De campagne ‘Hoe leuk zijn Marokkanen?’ die gehaast uit de beeldvormingmouw werd geschud, was wel het absolute dieptepunt en laat ons zien hoe we zijn gezakt in ons gezever en gemauw en de werkelijke problemen uit het oog zijn verloren. Met het commerciële lokkertje Mohammed Chaara, een soapacteur van Marokkaanse komaf probeerde men het beeld te scheppen dat Marokkanen wel leuk, en toch heel menselijk waren. Naast dat het van de zotte is dat er overheidsgeld nodig is om de stompzinnigheid van sommigen onder ons te vervagen, zal het ook wel een minimaal effect hebben.
De paradoxale positie waarin de ik als islamitische Marokkaan deze laatste maanden ben gemanoeuvreerd, heeft een rampzalig effect voor de integratie die we allemaal zo prefereren. In plaats van Nederland te naderen, word ik eruit gestoten. Enerzijds probeer ik me te ontworstelen onder het juk van het twee-culturen-geëmmer en mijn eigen identiteit te zoeken, anderzijds worden ik steeds gedwongen terug te grijpen naar die culturele bagage, omdat de alternatieve Hollandse weinig aantrekkelijk is. Integratie krijgt steeds meer een negatieve bijklank. In wezen is het een zeer positieve handeling, maar door de verschillende onjuiste invullingen van deskundigen en volkmenners, wekt het woord nu een nare bijsmaak op en wil ik niet integreren. De agressieve wijze waarop integratie in mijn keel is gegoten, heeft een averechtse werking. Als integreren betekent dat ik mijn geloof op moet geven en de normen en waarden die mijn ouders mij hebben meegegeven en waar ik trots op ben, hoeft het wat mij betreft niet. In mijn ogen is er namelijk geen droeviger tafereel dan een Marokkaan die de figuurlijke klompendans uitvoert.
Misschien heb ik een cynisch wereldbeeld, maar ik denk oprecht dat het aanhoudende gepraat over integratie louter vanuit opportunistisch oogpunt wordt aangehaald nu de verkiezingen voor de deur staan. Een handige politieke bron is aangeboord en er wordt dankbaar gebruik van gemaakt.
Wat ik wil zeggen is dat het debat van integreren uit het eerste het beste raam moet worden gesmeten, tenzij politici met ons, Marokkaanse islamitische jongeren in discussie willen treden. Men zevert continu over de problematiek, maar ik heb nooit een politicus, deskundige of een beroepallochtoon daadwerkelijk met de doelgroep zien praten die de problemen veroorzaken. Het is vrij simpel om het aan de kaak te stellen, maar een ander iets is moeite doen om het op te lossen, of het op zijn minst tijd gunnen. Door dit politieke circus is er hier in Nederland een nare ‘zie-je-nou-wel’cultuur ontstaan, vooral na het drama in Venlo. We stevenen af op een samenleving waarbij maatschappelijke onrust de orde van de dag is en waarbij het afbranden van Marokkanen volkomen normaal is geworden.
De prangende vraag is nu uiteraard wat te doen. Wij, als Marokkaans islamitische jongeren kunnen onze schouders ophalen en immuun worden voor alle beledigingen die ons elke dag passeren, want als doorgewinterde Marokkaan weet je nu inmiddels wel beter, of we kunnen onze handen in elkaar slaan en die politici, deskundigen en beroepsallochtonen duidelijk maken dat het nu toch echt de spuigaten uit is gelopen.
Voor de regelmatige illegale bezoekers van deze site heb ik nog een boodschap: Als jullie echt de problemen willen oplossen, ga dan hier op dit forum met ons in discussie. En wel nu.

Fillastiene

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Toppie :duim: om maar eens een autochtone geintegreerde uitdrukking te gebruiken.

Fillastiene
11-11-02, 10:10
Geplaatst door Marsipulami


Erg goed stuk :duim:

Een duidelijkere opdeling in kortere alinea's zou wenselijk zijn voor de prikbordconsument van Belgische origine. :fplet:

Akkoord, ik wil mijn lezers natuurlijk tevreden houden.

Ps. Waar blijven die politici nu?

Fillastiene
11-11-02, 10:44
Geplaatst door jantien2
Begin eens met de problemen te benoemen, misschien worden we het daarover eens.

Zijn we het dan ergens oneens met elkaar. Ik kan me niet herinneren ooit met jou te hebben gediscusseerd. Je gaat er al bij voorbaat van uit dat we het ergens niet over eens zijn. Geen goed discussiebegin.

Maar goed, de problemen: De kutmarokkanen zijn er, bijvoorbeeld. Net zoals de kutpolitici.

Fillastiene

Noem jij er eens een paar.

Simon
11-11-02, 11:01
Mooie tekst Fillastiene ! Daardoor zou ik het er bijna mee eens zijn maar ik vind het toch maar één kant van de medaille. Ik bedoel dat er ook echte problemen zijn op basis waarvan die politici hun electorale winst kunnen boeken. Zelf ben ik vrij optimistisch over die problemen en ik denk dat de tijd wel een oplossing aan zal dragen. Maar ook denk ik dat de nederlandse bevolking een wijziging in beleid wenst die zich nog moet uitkristaliseren. Dat beleid zal er op gericht zijn de integratie nadrukkelijker te bevorderen en daarin hardere eisen te stellen. Het is spijtig maar wel begrijpelijk dat dit in het verleden niet gebeurd is. Ik vind je beeld van een 'figuurlijke klompendans' ook nogal populistisch. En er is ook niemand die vraagt dat je je geloof opgeeft. Als er ex-moslims zijn die deze weg kiezen dan is dat hun individuele keuze maar het heeft niks met overheidsbeleid te maken. Ik vind de roep om 'nederlands leren' ten aanzien van de 1-ste generatie ook rijkelijk laat en aanvechtbaar. Dat het ook een probleem is onder 2e en 3e generatie dat is wel zeer duidelijk en verdient veel aandacht.

Verder denk ik dat er eigenlijk sprake is van een botsing van culturen en dat politici niet zo eerlijk zijn dit te willen toegeven. Immers 'vrijheid' is een groot goed en godsdienstvrijheid kent een grote traditie. Als een religie nu allerlei waarden propageert die haaks staan op overheidsbeleid (en beleid van politieke partijen) zoals gelijke kansen M/V, en emancipatie van minderheidsgroepen dan denk ik dat de politieke partijen te weinig moed tonen om uit te spreken dat die vrijheid van Godsdienst en de verzuiling haaks staan op die waarden die veel mensen in onze maatschappij hoog achten. Daarnaast is er de dagelijkse overlast in achterstandswijken die ook met cultuurverschillen te maken heeft. Dat wringt. Ik vind eigenlijk alleen de SP hier recht door zee en helder in. De overige partijen zijn nog aan het worstelen met deze materie. Ik vind het goed dat de politieke partijen duidelijk stelling proberen te nemen in deze discussie maar vind hun standpunten soms innerlijk tegenstrijdig. Maar soms lees ik dan weer een artikel dat meer inzicht verschaft in dit kader. Zoals afgelopen week in de NRC waar wel heel duidelijk op die culturele tegenstellingen wordt gewezen en hoe daar binnen de PvdA merkwaardig mee wordt omgegaan. Dat vind ik dan een verademing daar de PvdA in dit kader vanuit het multi-culti denken alleen maar wil spreken over economische en sociale verschillen.

Uit de NRC:

PvdA wordt door moslims gebruikt

H. Yildiz

In haar verantwoording waarom zij uit de Partij van de Arbeid stapt schreef Ayaan Hirsi Ali dat rondom het integratie-vraagstuk van allochtonen in het algemeen en het emancipatievraagstuk van de allochtone vrouwen in het bijzonder de komende jaren niet veel te verwachten valt, aangezien de PvdA min of meer is gegijzeld door aanhangers van het multiculturalisme enerzijds en moslimconservatieven anderzijds (Opiniepagina, 31 oktober).
Uit haar schrijven maak ik op dat de voornaamste reden voor haar frustratie ligt in het feit dat zich binnen de PvdA een groep moslimconservatieven bevindt die haar in haar streven naar emancipatie van de islamitische vrouw hebben tegengewerkt.
Zij schrijft dat (beide) stromingen de kritiek op sociaal-culturele kenmerken van migranten met veel kracht (en binnen de PvdA met veel succes) afwijzen.
Ik ben voorstander van een seculiere staat, met een scheiding tussen kerk en staat. Op geen enkele wijze zouden staatsmiddelen ingezet mogen worden ter bevrediging van religieuze behoeften.
Politieke partijen met een religieuze signatuur zijn in een democratie onvermijdelijk. Grote groepen mensen willen deelnemen aan de inrichting van de maatschappij waarin ze leven. Ook islamitische groeperingen wensen hun bijdrage aan de vorming te leveren. De Grondwet biedt aan dergelijke groeperingen de mogelijkheid een politieke partij op te richten zodat ze kunnen deelnemen aan de vorming van de samenleving. Sommige islamitische organisaties hebben, in plaats van het oprichten van een eigen politiek partij, ervoor gekozen om door middel van bestaande politieke partijen, zoals de PvdA, invloed op de landelijke politiek uit te oefenen.
Een van die organisaties in Nederland is de Turks Islamitische Milli Gorus. Onder de Turken in Nederland staat deze organisatie bekend als een zeer conservatief islamitische organisatie, die het liefst alles behoudt zoals het is geweest. Bovendien onderhoudt deze organisatie zeer sterke banden met politici in het moederland (Turkije) die streven naar een islamitische staat. De directeur van Milli Gorus, H. Karacaer, is lid van de van de PvdA. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen heeft hij in Amsterdam via de PvdA een gooi gedaan naar een raadszetel.
Hoe kan het dat de directeur van een dergelijke organisatie lid is van een sociaal-democratische partij als de PvdA? Waarom komen de leden van Milli Gorus niet in opstand als een van hen lid wordt van een partij die voor vrouwenemancipatie is en die ernaar streeft de Anatolische conservatief-patriar-chale familiestructuur te doorbreken?
Het antwoord is eenvoudig: binnen Milli Gorus bestaat een consensus dat gevestigde partijen als een vehikel dienen te worden gebruikt om de status quo in stand te houden.
De PvdA wordt gegijzeld door de moslimconservatieven. De multi-culturalisten hebben in deze, in hun schone naïviteit, de functie van de gatekeeper. Ze beschermen de moslimconservatieven in de hoop dat er op een dag verandering zal intreden. Hirsi Ali heeft terecht de discussie aangekaart over de positie van de vrouw binnen de islamitische minderheidsgroepen. Zij is door, met name Arabische, tegenstanders in diskrediet gebracht.
De PvdA is geen religieus-conservatieve partij en mag daarom niet gebruikt worden voor religieuze doeleinden. Het staat een organisatie als Milli Gorus vrij een vereniging op te richten om welk doel dan ook te bereiken. De PvdA heeft strijdvaardige mensen nodig die de knelpunten constateren, daar verandering in willen brengen en daarvoor de strijd aangaan.

MrH. Yildiz is jurist en lid van dePartij van de Arbeid.

Simon

Bastian
11-11-02, 11:50
Beste Fillastiene,

Je wil graag in discussie met een "illegale" bezoeker aan het forum. Ik wist niet dat het lezen van een forum illegaal was maar goed: het heeft in ieder geval mij tot een reactie gebracht.

Om te beginnen kan ik het in grote lijnen met je eens zijn. Het klimaat in ons land is er niet veel beter op geworden sinds pak 'm beet de 11e september. Wat mij zorgen baard is enerzijds de verharding van de discussie en anderzijds het ontstaan van wij en zij, allochtonen en autochtonen die tegenover elkaar staan en vingerwijzend elkaar de schuld geven van allerlei problemen.

Waar ik echter weinig niet in mee kan gaan is je religieuze betoog. Om te beginnen gebruik je onder je naam "MAG IK KUTJODEN ZEGGEN". Van mij mag het, maar als het een reactie is op Rob Oudkerk's idiote uitspraak dan wil ik graag weten waarom? Is Rob Oudkerk een Jood of bedoelde hij met de gewraakte uitspraak eigenlijk kutmoslims?
Dat een jongen in venlo zijn stadsgenoot doodslaat is bizar, maar niemand klaagt over het feit dat hij moslim is (of heb ik dat gemist?) Volgens mij kan iedere islamiet zijn geloof prima belijden in dit land. Je artikel is doorspekt van de grote klacht dat het geen leven is als Moslim in nederland. (of was de uitdrukking doorspekt ook een belediging, immers afgeleid van het larderen van een goed stuk vlees?)

Ik denk dan ook dat je je opwinding beter kunt beperken tot het ge****** op Marokkanen. Het maakt m.i. het debat in ieder geval een stuk duidelijker.

Overigens, mijn ideaal is dat iedereen in dit land op een prettige manier met elkaar kan leven, werken, wonen etc. Jarenlang is er door autochtone nederlanders niet omgekeken naar immigranten en hun kinderen. Ze woonden hier, hadden hun eigen winkels, kerken die moskee heet, eigen taal. Dat lijkt me ook niet de situatie om naar terug te keren, jou wel? Riekt nogal naar apartheid vind ik.

Wat mij betreft mag de allochtone scheldstorm gaan liggen, maar laten we er aub wel met elkaar over blijven praten. Waar ik ook geen zin in heb is een zieligheids-discussie, die zijn zieliger dan die. En volgens mij ben je prima geintegreerd, of zijn jouw normen en waarden wezenlijk anders dan de mijne?

GroteWolf
11-11-02, 13:02
Problemen genoeg, maar geen oplossingen. Zoals het bruid(egom) halen, bijvoorbeeld. Punt is: Als je het geen probleem vindt (vanuit jouw positie) dan is het geen probleem. Maar ik heb er wel moeite mee. Er wordt denk ik in dit soort discussies nooit rekening mee gehouden dat de Nederlandse maatschappij zoals ie is/was een bepaalde waarde vertegenwoordigt voor diegenen die haar gecreerd hebben. En dat, als die maatschappij (deels) verloren gaat, sommige mensen daar moeite mee hebben. Net zoals Marokkanen blijkbaar graag op hun eigen manier leven. Alleen als je de maatschappelijke controle houdt kun je dat verzekeren. Zodra je die kwijt raakt of water bij de wijn moet doen wordt dus jouw manier van leven aangetast. En dat is voor Nederlanders ( klinkt wat 'rechts' maar goed: In hun eigen land, de enige plek ter wereld met hun cultuur) even belangrijk als voor Marokkanen of Russen of Chinezen. Geen van die landen zou graag willen dat een andere cultuur in hun land dominant of zeer sterk vertegenwoordigd zou zijn. Dat maakt je eigen positie namelijk zwakker.

lennart
11-11-02, 13:03
Types als Elian, Hirsi Ali en Bouazza zijn misschien voor de modale intellectueel een verademing, maar hebben absoluut geen verassende bijdragen geleverd. Het is en blijft te simpel en te kortzichtig om de islam de oorzaak te noemen van alle problematiek rond islamitische Marokkanen hier in Nederland. Men moet begrip in het hoofd kunnen kweken voor de belijdenis van het overgrote deel van de moslims. Dus met de hele mikmak van hoofddoeken, moskeebezoeken en vreselijke meningen al.


Waar blijven de politici uit de moslim gemeenschap die wel constructieve oplossing bieden?

ZwYgStErr
11-11-02, 13:17
Geplaatst door Marsipulami


Erg goed stuk :duim:

Een duidelijkere opdeling in kortere alinea's zou wenselijk zijn voor de prikbordconsument van Belgische origine. :fplet:

Niet alleen voor de prikbordconsument van Belgisch origine...ook voor de prikborconsument van Marokkaans origine :)

Bastian
11-11-02, 16:37
He mijn 1e posting op deze site wordt meteen gecensureerd! Er verschijnen sterretjes in plaats van het woord ge******. Is dit nu zo nodig? Het was niet eens beledigend naar de schrijver.

Als de discussie meteen wordt gecensureerd, hoe kan hier dan een normale discussie ontstaan?

Bastian
11-11-02, 16:39
Ok ik snap het al. ******en wordt meteen gefilterd


:haha:

Bastian
11-11-02, 16:41
Maar ik wil wel graag een reactie......

Fillastiene
12-11-02, 08:06
Beste Bastian,


Je wil graag in discussie met een "illegale" bezoeker aan het forum. Ik wist niet dat het lezen van een forum illegaal was maar goed: het heeft in ieder geval mij tot een reactie gebracht.

Ik beschouw jou niet als een illegale bezoeker, maar de politici, documantairemakers en journalisten die er een sport van hebben gemaakt ons hopeloos te citeren. Jij bent niet zo laf om alleen mee te kijken, dus wat mij betreft heb je vanaf nu een status.
Wilkomme!


Om te beginnen kan ik het in grote lijnen met je eens zijn. Het klimaat in ons land is er niet veel beter op geworden sinds pak 'm beet de 11e september. Wat mij zorgen baard is enerzijds de verharding van de discussie en anderzijds het ontstaan van wij en zij, allochtonen en autochtonen die tegenover elkaar staan en vingerwijzend elkaar de schuld geven van allerlei problemen.

Het is inderdaad zo dat de men niet meer normaal met elkaar in discussie kan treden zonder elkaar in de haren te vliegen. Alle tv-optredens zien er zo uit: De presentator draagt een stelling voor, de autochtoon spreekt de allochtoon er op aan en de allochtoon schiet verschrikt in de verdediging. Ik erger me altijd zo aan die defensieve houding.


Waar ik echter weinig niet in mee kan gaan is je religieuze betoog. Om te beginnen gebruik je onder je naam "MAG IK KUTJODEN ZEGGEN". Van mij mag het, maar als het een reactie is op Rob Oudkerk's idiote uitspraak dan wil ik graag weten waarom? Is Rob Oudkerk een Jood of bedoelde hij met de gewraakte uitspraak eigenlijk kutmoslims?

Religieuze betoog? Ik heb enkel gezegd dat ik mijn islamitische indentiteit waar ik zeer trots op ben, graag wil behouden. Ik ben een overtuigd moslim, maar ik dwiing niemand ertoe om die overtuiging te delen. Waar ik alleen een beetje ziek van word is dat er wordt gesuggereerd dat de Islam het ****** is van problematiek. Ik vind dat een simplistische gedachte.
Mijn boodschap onder mijn naam is enkel een woordspelletje. Ik vroeg het me gewoon af. Er zat geen groot gedachtegoed achter en ook geen diepe betekenis. Als het je stoort zal ik het en direct weghalen. Ik wil tenslotte niet de integratie tot een stagnatie dwingen.


Dat een jongen in venlo zijn stadsgenoot doodslaat is bizar, maar niemand klaagt over het feit dat hij moslim is (of heb ik dat gemist?) Volgens mij kan iedere islamiet zijn geloof prima belijden in dit land. Je artikel is doorspekt van de grote klacht dat het geen leven is als Moslim in nederland. (of was de uitdrukking doorspekt ook een belediging, immers afgeleid van het larderen van een goed stuk vlees?)
Ik denk dan ook dat je je opwinding beter kunt beperken tot het ge****** op Marokkanen. Het maakt m.i. het debat in ieder geval een stuk duidelijker.

Nee, je hebt dat niet gemist, maar in mijn betoog heb niet gezegd dat de maatschappij zijn moslim-zijn niet gekoppeld aan zijn misdrijf. Ik zei alleen dat er een maatschappelijke onrust is onstaan door zijn daad.
Je zegt dat mijn artikel doorspekt is met de grote klacht dat ik niet kan leven hier in Nederland als moslim. Natuurlijk kan ik gewoon leven. Het is alleen zo dat ik het zat ben om als moslim verantwoording af te leggen voor wat een andere moslim heeft gedaan of eventueel zou kunnen doen.[/QUOTE]


Overigens, mijn ideaal is dat iedereen in dit land op een prettige manier met elkaar kan leven, werken, wonen etc. Jarenlang is er door autochtone nederlanders niet omgekeken naar immigranten en hun kinderen. Ze woonden hier, hadden hun eigen winkels, kerken die moskee heet, eigen taal. Dat lijkt me ook niet de situatie om naar terug te keren, jou wel? Riekt nogal naar apartheid vind ik.

Apartheid? Ik denk dat je reeel moet zijn. Samenleven dwing je niet af, maar komt met de jaren. Vooral de eerste generatie vind het prettig om hun eigen taal te blijven behouden en naar moskeeen te gaan die geen kerken heten. Ik vind dat je ze dat recht niet moet ontzeggen. Wat ook zo belachelijk is dat er opeens wordt gevraagd dat ze de taal moeten leren. Achterlijk!


Wat mij betreft mag de allochtone scheldstorm gaan liggen, maar laten we er aub wel met elkaar over blijven praten. Waar ik ook geen zin in heb is een zieligheids-discussie, die zijn zieliger dan die. En volgens mij ben je prima geintegreerd, of zijn jouw normen en waarden wezenlijk anders dan de mijne

Nu dan zijn we het eens, ik vind ook dat de allochtoon nu eens uit de kast moet komen, maar ik vind ook dat je niet zo denigrerend moet redeneren over wat jij als een zieligheidsdiscussie typeert.

Fillastiene

GroteWolf
12-11-02, 12:04
Zeg Fillastiene, dat zinnetje daar onder je naam, dat is toch eigenlijk een grapje? Want dat woord wat je niet mag zeggen, dat schrijf je daar dan stiekum toch?
Tsja, dan ben je een racist en moet je vooral niet moeilijk gaan doen over hoe je zelf behandeld wordt.

Fillastiene
12-11-02, 12:39
Geplaatst door GroteWolf
Zeg Fillastiene, dat zinnetje daar onder je naam, dat is toch eigenlijk een grapje? Want dat woord wat je niet mag zeggen, dat schrijf je daar dan stiekum toch?
Tsja, dan ben je een racist en moet je vooral niet moeilijk gaan doen over hoe je zelf behandeld wordt.

Oef, wat een zeikwijfen zijn jullie.

Ps. Het is nu toch gewoon verandert?

GroteWolf
12-11-02, 12:55
Zeikwijven

Fillastiene
12-11-02, 13:44
Geplaatst door GroteWolf
Zeikwijven

Zeikwijf en

Fillastiene vint dat Grote Wolf de juiste speling heelemaal nied verdiendt.

;)

Op de één of andere manier veranderen mijn 'serieuze' topics in ordinair gescheld.

Hand in de eigen boezem?

Zwarte Schaap
12-11-02, 14:32
Geplaatst door Fillastiene
Over de aanklacht tegen maroc.nl, het beklemmende multiculturele debat en electoraal prijsschieten

Uit berichten hier op het prikbord heb ik begrepen dat er wordt gedreigd de site maroc.nl een aanklacht te adresseren, vanwege enkele ongeregeldheden hier op het forum in de laatste zomervakantie.

Ik zie dit weer als de zoveelste buitenproportionele actie om Marokkaans islamitische jongeren op het hakblok te zetten. Met deze brief wil ik mijn ongenoegen uiten over deze droevige actie van het MDI en politici als Maxime Verhagen die hun kameruurtjes aan onze weerzinwekkende meningen verspillen. Aangezien dit forum veelvuldig bezocht wordt door dit soort figuren, leek het mij een goede gelegenheid om mijn afgrijzen te uiten over het beklemmende multiculturele debat van de afgelopen tijd. Of beter gezegd: het debat over de vele misstanden in de islamitische Marokkaanse gemeenschap.

Primitieve onderbuikgevoelens en onwetendheid hebben een prominente positie ingenomen en men schuwt niet om lichtzinnige cliché’s uit zwart-witte hokjes te diepen. De ongebreidelde speelsheid van enkele politici die zich op een electorale kermis wanen, hebben de dood verklaard aan kutmarokkanen, taalachterstand onder de eerste generatie gastarbeiders en springen ook nog eens in de bres voor de islamitische vrouw.

Als moderne ridders galopperen ze op hun rechtse ros in een bevrijdende kruistocht om onbesuisde veranderingen teweeg te brengen in de achterlopende Marokkaanse gemeenschap. Maar hun bedrieglijke idealistische retoriek heeft er voor gezorgd dat het debat enkel uit gehuil en gezeur bestaat. Met trillende lipjes wordt gewezen op Marokkaanse jongeren die hun antisemitisme spuien op het internet en daar kalashnikofs te koop aanbieden.

Beroepsallochtonen met misplaatste ambities hopen onverwachts ook een slaatje uit het falende integratiebeleid te slaan en komen met populistische oplossingen aanzetten die weinig reëel zijn en praktisch onuitvoerbaar. Types als Elian, Hirsi Ali en Bouazza zijn misschien voor de modale intellectueel een verademing, maar hebben absoluut geen verassende bijdragen geleverd.

Het is en blijft te simpel en te kortzichtig om de islam de oorzaak te noemen van alle problematiek rond islamitische Marokkanen hier in Nederland. Men moet begrip in het hoofd kunnen kweken voor de belijdenis van het overgrote deel van de moslims. Dus met de hele mikmak van hoofddoeken, moskeebezoeken en vreselijke meningen al.

Anderzijds heb je ook weer de Azoughs en Elatiks die in een spagaat de islam met de Nederlandse democratie proberen te verenigen. Over het algemeen komen ze niet veel verder dan wat onverstaanbaar gebrabbel en druipt het overmatige optimisme er vanaf. Zulke warhoofdige sentimentaliteit is heel liefelijk, maar onrealistisch.

De campagne ‘Hoe leuk zijn Marokkanen?’ die gehaast uit de beeldvormingmouw werd geschud, was wel het absolute dieptepunt en laat ons zien hoe we zijn gezakt in ons gezever en gemauw en de werkelijke problemen uit het oog zijn verloren. Met het commerciële lokkertje Mohammed Chaara, een soapacteur van Marokkaanse komaf probeerde men het beeld te scheppen dat Marokkanen wel leuk, en toch heel menselijk waren. Naast dat het van de zotte is dat er overheidsgeld nodig is om de stompzinnigheid van sommigen onder ons te vervagen, zal het ook wel een minimaal effect hebben.

De paradoxale positie waarin de ik als islamitische Marokkaan deze laatste maanden ben gemanoeuvreerd, heeft een rampzalig effect voor de integratie die we allemaal zo prefereren. In plaats van Nederland te naderen, word ik eruit gestoten. Enerzijds probeer ik me te ontworstelen onder het juk van het twee-culturen-geëmmer en mijn eigen identiteit te zoeken, anderzijds worden ik steeds gedwongen terug te grijpen naar die culturele bagage, omdat de alternatieve Hollandse weinig aantrekkelijk is.

Integratie krijgt steeds meer een negatieve bijklank. In wezen is het een zeer positieve handeling, maar door de verschillende onjuiste invullingen van deskundigen en volkmenners, wekt het woord nu een nare bijsmaak op en wil ik niet integreren. De agressieve wijze waarop integratie in mijn keel is gegoten, heeft een averechtse werking. Als integreren betekent dat ik mijn geloof op moet geven en de normen en waarden die mijn ouders mij hebben meegegeven en waar ik trots op ben, hoeft het wat mij betreft niet. In mijn ogen is er namelijk geen droeviger tafereel dan een Marokkaan die de figuurlijke klompendans uitvoert.

Misschien heb ik een cynisch wereldbeeld, maar ik denk oprecht dat het aanhoudende gepraat over integratie louter vanuit opportunistisch oogpunt wordt aangehaald nu de verkiezingen voor de deur staan. Een handige politieke bron is aangeboord en er wordt dankbaar gebruik van gemaakt.

Wat ik wil zeggen is dat het debat van integreren uit het eerste het beste raam moet worden gesmeten, tenzij politici met ons, Marokkaanse islamitische jongeren in discussie willen treden. Men zevert continu over de problematiek, maar ik heb nooit een politicus, deskundige of een beroepallochtoon daadwerkelijk met de doelgroep zien praten die de problemen veroorzaken. Het is vrij simpel om het aan de kaak te stellen, maar een ander iets is moeite doen om het op te lossen, of het op zijn minst tijd gunnen. Door dit politieke circus is er hier in Nederland een nare ‘zie-je-nou-wel’cultuur ontstaan, vooral na het drama in Venlo. We stevenen af op een samenleving waarbij maatschappelijke onrust de orde van de dag is en waarbij het afbranden van Marokkanen volkomen normaal is geworden.

De prangende vraag is nu uiteraard wat te doen. Wij, als Marokkaans islamitische jongeren kunnen onze schouders ophalen en immuun worden voor alle beledigingen die ons elke dag passeren, want als doorgewinterde Marokkaan weet je nu inmiddels wel beter, of we kunnen onze handen in elkaar slaan en die politici, deskundigen en beroepsallochtonen duidelijk maken dat het nu toch echt de spuigaten uit is gelopen.
Voor de regelmatige illegale bezoekers van deze site heb ik nog een boodschap: Als jullie echt de problemen willen oplossen, ga dan hier op dit forum met ons in discussie. En wel nu.

Fillastiene

U kunt op de volledige steun van Zwarte Schaap rekenen.

June 5, 1967
12-11-02, 14:42
Geplaatst door Fillastiene
Over de aanklacht tegen maroc.nl, het beklemmende multiculturele debat en electoraal prijsschieten

Uit berichten hier op het prikbord heb ik begrepen dat er wordt gedreigd de site maroc.nl een aanklacht te adresseren, vanwege enkele ongeregeldheden hier op het forum in de laatste zomervakantie. Ik zie dit weer als de zoveelste buitenproportionele actie om Marokkaans islamitische jongeren op het hakblok te zetten. Met deze brief wil ik mijn ongenoegen uiten over deze droevige actie van het MDI en politici als Maxime Verhagen die hun kameruurtjes aan onze weerzinwekkende meningen verspillen. Aangezien dit forum veelvuldig bezocht wordt door dit soort figuren, leek het mij een goede gelegenheid om mijn afgrijzen te uiten over het beklemmende multiculturele debat van de afgelopen tijd. Of beter gezegd: het debat over de vele misstanden in de islamitische Marokkaanse gemeenschap. Primitieve onderbuikgevoelens en onwetendheid hebben een prominente positie ingenomen en men schuwt niet om lichtzinnige cliché’s uit zwart-witte hokjes te diepen. De ongebreidelde speelsheid van enkele politici die zich op een electorale kermis wanen, hebben de dood verklaard aan kutmarokkanen, taalachterstand onder de eerste generatie gastarbeiders en springen ook nog eens in de bres voor de islamitische vrouw. Als moderne ridders galopperen ze op hun rechtse ros in een bevrijdende kruistocht om onbesuisde veranderingen teweeg te brengen in de achterlopende Marokkaanse gemeenschap. Maar hun bedrieglijke idealistische retoriek heeft er voor gezorgd dat het debat enkel uit gehuil en gezeur bestaat. Met trillende lipjes wordt gewezen op Marokkaanse jongeren die hun antisemitisme spuien op het internet en daar kalashnikofs te koop aanbieden.
Beroepsallochtonen met misplaatste ambities hopen onverwachts ook een slaatje uit het falende integratiebeleid te slaan en komen met populistische oplossingen aanzetten die weinig reëel zijn en praktisch onuitvoerbaar. Types als Elian, Hirsi Ali en Bouazza zijn misschien voor de modale intellectueel een verademing, maar hebben absoluut geen verassende bijdragen geleverd. Het is en blijft te simpel en te kortzichtig om de islam de oorzaak te noemen van alle problematiek rond islamitische Marokkanen hier in Nederland. Men moet begrip in het hoofd kunnen kweken voor de belijdenis van het overgrote deel van de moslims. Dus met de hele mikmak van hoofddoeken, moskeebezoeken en vreselijke meningen al.
Anderzijds heb je ook weer de Azoughs en Elatiks die in een spagaat de islam met de Nederlandse democratie proberen te verenigen. Over het algemeen komen ze niet veel verder dan wat onverstaanbaar gebrabbel en druipt het overmatige optimisme er vanaf. Zulke warhoofdige sentimentaliteit is heel liefelijk, maar onrealistisch.
De campagne ‘Hoe leuk zijn Marokkanen?’ die gehaast uit de beeldvormingmouw werd geschud, was wel het absolute dieptepunt en laat ons zien hoe we zijn gezakt in ons gezever en gemauw en de werkelijke problemen uit het oog zijn verloren. Met het commerciële lokkertje Mohammed Chaara, een soapacteur van Marokkaanse komaf probeerde men het beeld te scheppen dat Marokkanen wel leuk, en toch heel menselijk waren. Naast dat het van de zotte is dat er overheidsgeld nodig is om de stompzinnigheid van sommigen onder ons te vervagen, zal het ook wel een minimaal effect hebben.
De paradoxale positie waarin de ik als islamitische Marokkaan deze laatste maanden ben gemanoeuvreerd, heeft een rampzalig effect voor de integratie die we allemaal zo prefereren. In plaats van Nederland te naderen, word ik eruit gestoten. Enerzijds probeer ik me te ontworstelen onder het juk van het twee-culturen-geëmmer en mijn eigen identiteit te zoeken, anderzijds worden ik steeds gedwongen terug te grijpen naar die culturele bagage, omdat de alternatieve Hollandse weinig aantrekkelijk is. Integratie krijgt steeds meer een negatieve bijklank. In wezen is het een zeer positieve handeling, maar door de verschillende onjuiste invullingen van deskundigen en volkmenners, wekt het woord nu een nare bijsmaak op en wil ik niet integreren. De agressieve wijze waarop integratie in mijn keel is gegoten, heeft een averechtse werking. Als integreren betekent dat ik mijn geloof op moet geven en de normen en waarden die mijn ouders mij hebben meegegeven en waar ik trots op ben, hoeft het wat mij betreft niet. In mijn ogen is er namelijk geen droeviger tafereel dan een Marokkaan die de figuurlijke klompendans uitvoert.
Misschien heb ik een cynisch wereldbeeld, maar ik denk oprecht dat het aanhoudende gepraat over integratie louter vanuit opportunistisch oogpunt wordt aangehaald nu de verkiezingen voor de deur staan. Een handige politieke bron is aangeboord en er wordt dankbaar gebruik van gemaakt.
Wat ik wil zeggen is dat het debat van integreren uit het eerste het beste raam moet worden gesmeten, tenzij politici met ons, Marokkaanse islamitische jongeren in discussie willen treden. Men zevert continu over de problematiek, maar ik heb nooit een politicus, deskundige of een beroepallochtoon daadwerkelijk met de doelgroep zien praten die de problemen veroorzaken. Het is vrij simpel om het aan de kaak te stellen, maar een ander iets is moeite doen om het op te lossen, of het op zijn minst tijd gunnen. Door dit politieke circus is er hier in Nederland een nare ‘zie-je-nou-wel’cultuur ontstaan, vooral na het drama in Venlo. We stevenen af op een samenleving waarbij maatschappelijke onrust de orde van de dag is en waarbij het afbranden van Marokkanen volkomen normaal is geworden.
De prangende vraag is nu uiteraard wat te doen. Wij, als Marokkaans islamitische jongeren kunnen onze schouders ophalen en immuun worden voor alle beledigingen die ons elke dag passeren, want als doorgewinterde Marokkaan weet je nu inmiddels wel beter, of we kunnen onze handen in elkaar slaan en die politici, deskundigen en beroepsallochtonen duidelijk maken dat het nu toch echt de spuigaten uit is gelopen.
Voor de regelmatige illegale bezoekers van deze site heb ik nog een boodschap: Als jullie echt de problemen willen oplossen, ga dan hier op dit forum met ons in discussie. En wel nu.

Fillastiene


En toen je klaar was had je je pilletje weer gevonden en kwam de wagen weer met het blauwe zwaailicht en de dwangbuis ?



:haha:

Fillastiene
12-11-02, 14:44
Geplaatst door June 5, 1967



En toen je klaar was had je je pilletje weer gevonden en kwam de wagen weer met het blauwe zwaailicht en de dwangbuis ?



:haha:

Ja, precies.

Ik moest weer terug in mijn schrijversblock.

Fillastiene denkt dat dit kritiek is?

June 5, 1967
12-11-02, 14:50
Geplaatst door Fillastiene


Ja, precies.

Ik moest weer terug in mijn schrijversblock.

Fillastiene denkt dat dit kritiek is?

sjips ze hebben der weer losgelaten...stoooop niet verder schrijven mijn schuld gevoel wordt te groot...


:auw2:


Ongelovigen geloven het ongelooflijkste!

Fillastiene
12-11-02, 14:56
Geplaatst door June 5, 1967


sjips ze hebben der weer losgelaten...stoooop niet verder schrijven mijn schuld gevoel wordt te groot...


:auw2:


Ongelovigen geloven het ongelooflijkste!