PDA

Bekijk Volledige Versie : Een brief van een meisje uit Saoedi-Arabië



Medea-Sefieroth
11-11-02, 14:34
Een brief van een meisje uit Saoedi-Arabië

Door Jorry – Riyad, Saoedi-Arabië

Vrijheid

Salamoe Aleikoem iedereen, zoals jullie al weten ben ik een Saoedische meisje. Sommige van jullie zullen misschien zeggen: “ oh wat jammer, ze is niet vrij”, waarom zeggen de meeste mensen over heel de wereld dat de moslimsvrouw het meeste lijd en voornamelijk in Saoedi-Arabië. Ik ben een moslimmeisje en ik heb geen idee waar jullie het over hebben. Denken jullie echt dat vrijheid betekent dat jullie kunnen doen wat je maar wilt doen, ook al maakt het niet uit of het goed is of slecht? Als dat het soort vrijheid is waar je naar vooruit kijkt, dan heb je geen idee wat echte vrijheid betekent. Trouwens, een vrouw heeft geen vrijheid nodig, Nee. Een vrouw moet worden gerespecteerd, goed worden behandeld en hoog in aanzien staan voor wat ze doet, niet om wat ze is. Niet – moslim mannen behandelen hun vrouwen als speeltjes ze spelen met ze wanneer ze willen. Aan de andere kant moslimmannen hebben niet veel vrouwen in hun leven omdat ons geloof zulke dingen niet toestaat, daardoor word de enige vrouw in de moslimman zijn leven zo speciaal. Wat kan een vrouw nog meer vragen? Ik vind het niet fijn om veel te praten en veel uit te leggen, als er hersens zijn in dat hoofd van jou dan krijg je wel een idee. ( dit zeg ik met alle respect).

aanmerking:

Als je echt geïnteresseerd bent in de islam, ga dan niet iemand dingen vragen die je niet goed kent alleen omdat ze het beweren. Er zijn genoeg andere goede manieren om over deze overweldigende godsdienst te leren. Maar a.u.b wees voorzichtig, het gaat niet over je leven van vandaag of morgen of in de toekomst; het gaat over jou leven NA DE DOOD. Nu kun je niet zeggen dat we je niet hebben gewaarschuwd!!

Simon
11-11-02, 14:37
Geplaatst door Medea-Sefieroth
een vrouw heeft geen vrijheid nodig

ik zal het aan mij zus zeggen

Simon

Medea-Sefieroth
11-11-02, 14:39
Geplaatst door Simon


ik zal het aan mij zus zeggen

Simon





Is dat alles wat je kan? Teksten en zinnen uit hun verband rukken?




:ego: :ego:

rachid23
11-11-02, 14:39
Geplaatst door Medea-Sefieroth






Is dat alles wat je kunt? Teksten en zinnen uit hun verband rukken?




:ego: :ego:

Je haalt me de woorden uit mijn mond...

June 5, 1967
11-11-02, 14:50
Begint een beetje een hype te worden : Brief uit Afghanistan( Een brief van Afghaanse vrouwen aan de westerse vrouwen )brief uit saoedi-arabie.....iedereen kan wel even een brief inelkaar tikken met hoe goed ze het wel niet hebben..

What is next een brief uit Nigeria van een vrouw die zegt dat het daar allemaal wel meevalt behalve dat ze waarschijnlijk om haar vrouw zijn ter dood veroordeelt wordt..

Get a live



:melk:

Medea-Sefieroth
11-11-02, 14:52
Geplaatst door June 5, 1967
Begint een beetje een hype te worden : Brief uit Afghanistan( Een brief van Afghaanse vrouwen aan de westerse vrouwen )brief uit saoedi-arabie.....iedereen kan wel even een brief inelkaar tikken met hoe goed ze het wel niet hebben..

What is next een brief uit Nigeria van een vrouw die zegt dat het daar allemaal wel meevalt behalve dat ze waarschijnlijk om haar vrouw zijn ter dood veroordeelt wordt..

Get a live



:melk:




Het waren maar 2 brieven. En moge God me vervloeken als ik tot de leugenaars behoor.De brieven zijn echt en niet zelfgeschreven! Het zijn brieven van moslimvrouwen uit Afghanistan en Saoudie -Arabie

Simon
11-11-02, 14:53
Geplaatst door Medea-Sefieroth
Is dat alles wat je kan? Teksten en zinnen uit hun verband rukken?


Ach jij plaatst vaak bijdragen die je in enkel zinnen kan samenvatten door middel van lappen tekst van 1 meter of 3 keer dezelfde topic in andere bewoordingen zoals nu een zogenaamde brief uit Saoedie Arabie en één uit Afghanistan.

En verder nam ik de zin die de inhoud typeerde.

Simon

Bastian
11-11-02, 15:06
[QUOTE]Een vrouw moet worden gerespecteerd, goed worden behandeld en hoog in aanzien staan voor wat ze doet, niet om wat ze is. Niet – moslim mannen behandelen hun vrouwen als speeltjes ze spelen met ze wanneer ze willen. [QUOTE]

Hoezo? en als dat al zo zou zijn, hoe weet zij dat dan?

Het lijkt me trouwens ook geen echte brief. Aan wie zou die gericht zijn?

June 5, 1967
11-11-02, 15:09
Geplaatst door Medea-Sefieroth

het gaat over jou leven NA DE DOOD. Nu kun je niet zeggen dat we je niet hebben gewaarschuwd!! [/B]


Jou paradijs is niet de mijne...God zij dank.

Sterven is de ogen sluiten voor wat voorbij gaat, om ze te openen voor wat eeuwig blijft.



:engel:





Ongelovigen geloven het ongelooflijkste!

Dutchguy
11-11-02, 15:09
Ik vind het ergens een erg tragische brief. Waarom? Omdat dat meisje dus het begrip 'vrijheid' niet eens kent. Kijk, van iemand die dat wel kent maar er niet voor kiest, dat snap ik nog, dat is een keuze. Maar dit is geen echte keuze. Hoe kun je kiezen als je niet eens weet wat vrijheid is???

ZwYgStErr
11-11-02, 15:10
Geplaatst door Medea-Sefieroth
Een brief van een meisje uit Saoedi-Arabië

Door Jorry – Riyad, Saoedi-Arabië

Vrijheid

Salamoe Aleikoem iedereen, zoals jullie al weten ben ik een Saoedische meisje. Sommige van jullie zullen misschien zeggen: “ oh wat jammer, ze is niet vrij”, waarom zeggen de meeste mensen over heel de wereld dat de moslimsvrouw het meeste lijd en voornamelijk in Saoedi-Arabië. Ik ben een moslimmeisje en ik heb geen idee waar jullie het over hebben. Denken jullie echt dat vrijheid betekent dat jullie kunnen doen wat je maar wilt doen, ook al maakt het niet uit of het goed is of slecht? Als dat het soort vrijheid is waar je naar vooruit kijkt, dan heb je geen idee wat echte vrijheid betekent. Trouwens, een vrouw heeft geen vrijheid nodig, Nee. Een vrouw moet worden gerespecteerd, goed worden behandeld en hoog in aanzien staan voor wat ze doet, niet om wat ze is. Niet – moslim mannen behandelen hun vrouwen als speeltjes ze spelen met ze wanneer ze willen. Aan de andere kant moslimmannen hebben niet veel vrouwen in hun leven omdat ons geloof zulke dingen niet toestaat, daardoor word de enige vrouw in de moslimman zijn leven zo speciaal. Wat kan een vrouw nog meer vragen? Ik vind het niet fijn om veel te praten en veel uit te leggen, als er hersens zijn in dat hoofd van jou dan krijg je wel een idee. ( dit zeg ik met alle respect).

aanmerking:

Als je echt geïnteresseerd bent in de islam, ga dan niet iemand dingen vragen die je niet goed kent alleen omdat ze het beweren. Er zijn genoeg andere goede manieren om over deze overweldigende godsdienst te leren. Maar a.u.b wees voorzichtig, het gaat niet over je leven van vandaag of morgen of in de toekomst; het gaat over jou leven NA DE DOOD. Nu kun je niet zeggen dat we je niet hebben gewaarschuwd!!

Wil graag weten wat JIJ dan onder vrijheid verstaat...

Joesoef
11-11-02, 16:56
Ik zeg maar een woord....




















NEPPERD !!!!!


Leuk bedacht deze PR! , beetje zielug maar ik had niet anders verwacht.

Joesoef
11-11-02, 17:15
Geplaatst door yehiyaayyash
Mooie brief , het geeft weer eens aan dat de moslims niets moeten hebben van de westerse 'vrijheden ', die in werkelijkheid de westerse vrouw(en man ) onderdrukken en zelfs gelegaliseerde moderne slavernij (prostitutie ) beoefenen....

De moslims hebben genoeg aan de islamitische vrijheden
. :duim:


Wat doet zo een onderdrukte snotneus zoals jij dan in dit kwaadaardige land?

tanger
11-11-02, 17:19
Geplaatst door Medea-Sefieroth
Een brief van een meisje uit Saoedi-Arabië

Door Jorry – Riyad, Saoedi-Arabië

Vrijheid

Salamoe Aleikoem iedereen, zoals jullie al weten ben ik een Saoedische meisje.

Nee jokkebrok: je bent een Belgisch jongetje :lole:

Joesoef
11-11-02, 18:47
Geplaatst door Medea-Sefieroth



Is dat alles wat je kan? Teksten en zinnen uit hun verband rukken?




Jij bent een nepperd. Jij bent jonatha/ jamilah etc...... ! :zweep:

Mark
11-11-02, 19:45
Geplaatst door Joesoef



Jij bent een nepperd. Jij bent jonatha/ jamilah etc...... ! :zweep:

:haha: :haha: :haha: :haha: :haha:

En we weten allemaal dat dat een fanatieke christen was...

Deze brief lijkt me niet bijzonder reeel... zelfs als hij echt is heeft dit meisje nooit een mogelijkheid gehad om ooit te ervaren wat vrijheid nu eenmaal inhoud. Ik ben in ieder geval erg blij dat deze onzin er zo hard is ingestampt dat ze het nu zelf gelooft en dus niet al te ongelukkig is.... het is misschien maar beter dat ze niet beter weet :)

Joesoef
11-11-02, 20:21
Geplaatst door Mark


:haha: :haha: :haha: :haha: :haha:

En we weten allemaal dat dat een fanatieke christen was...

Deze brief lijkt me niet bijzonder reeel... zelfs als hij echt is heeft dit meisje nooit een mogelijkheid gehad om ooit te ervaren wat vrijheid nu eenmaal inhoud. Ik ben in ieder geval erg blij dat deze onzin er zo hard is ingestampt dat ze het nu zelf gelooft en dus niet al te ongelukkig is.... het is misschien maar beter dat ze niet beter weet :)

Zo is het maar net.

Je zal maar zo een kind wezen. Gek of gebruikt, het maakt niet uit.

Joesoef
11-11-02, 21:04
Ben ik de enige die constant een gevoel van dejavu heeft als hij/ zij hier zit?

leeftijd of kronkels?

Donna
11-11-02, 21:18
. Ik ben een moslimmeisje en ik heb geen idee waar jullie het over hebben. Denken jullie echt dat vrijheid betekent dat jullie kunnen doen wat je maar wilt doen, ook al maakt het niet uit of het goed is of slecht? Als dat het soort vrijheid is waar je naar vooruit kijkt, dan heb je geen idee wat echte vrijheid betekent.

Nee, dat denken wij niet.


Trouwens, een vrouw heeft geen vrijheid nodig, Nee. Een vrouw moet worden gerespecteerd, goed worden behandeld en hoog in aanzien staan voor wat ze doet, niet om wat ze is.

Okee. Dus als vrouw opzich, verdien je geen respect, waardering en een goede behandeling? Dat is een erg vreemde mening, al zeg ik het zelf. En wat moeten vrouwen in jouw wereld dan doen om respect te krijgen? Zwanger op je blote voeten in de keuken staan, en je mond houden als je baas (lees: man) je iets opdraagt?


. Niet – moslim mannen behandelen hun vrouwen als speeltjes ze spelen met ze wanneer ze willen.

Hoe weet je dat? In je pre-islamitische tijd soms liggen rommelen met een Amerikaan ofzo?



. Aan de andere kant moslimmannen hebben niet veel vrouwen in hun leven omdat ons geloof zulke dingen niet toestaat, daardoor word de enige vrouw in de moslimman zijn leven zo speciaal.

Euhrmm... nieuwsflits:

In de islam mag je als man 4 vrouwen hebben. Je kunt zeggen wat je wilt over het verderfelijke westen, maar mijn wettelijke recht om mijn toekomstige man niet met drie andere vrouwen te hoeven delen is in ieder geval gegarandeerd.


. Wat kan een vrouw nog meer vragen?

Ach, in principe ben ik snel tevreden hoor. Gewoon alle rechten die mannen ook hebben. Helder toch?

Donna
11-11-02, 21:49
Ik stel de vragen dan ook aan de schrijfster van de brief.

Aangezien jij deze brief hebt geplaatst (en dus ook op de een of andere manier ontvangen) kun je mijn vragen misschien meenemen in je antwoord.

Weet je wat mij altijd zo opvalt? Vaak, als je discussieert over de islam en de vrouw in de islam, dan wil de islamitische vrouw respect voor de positie waar ze in zit, en willen dat 'wij' of 'het westen' stopt met zich te bemoeien met de zelfgekozen levenswijze.

Ook de schrijfster van de brief vindt dat.

En vervolgens doet ze zelf exact hetzelfde. Met domme kortzichtige generaliserendevooroordelen over andersdenkenden komen.

Respect vragen zonder het te willen geven, is dom.

Respect vragen voor het feit dat je geen respect hebt voor anderen, is hypocriet.

Joesoef
11-11-02, 21:51
Geplaatst door yehiyaayyash
De ongelovige westerse vrouw is degene die wordt onderdrukt ,dat heeft ze zelf stiekem ook door , en ze kijkt daarom ook stiekem met afgunst naar de waardige moslimvrouwen die zo'n harmonieuze levensgewoonte hebben : de Islam .


Je bent een grote sukkel Medea-Sefieroth. Jij yehiyaayyash en Medea-Sefieroth zijn een.

Simon
11-11-02, 21:53
Geplaatst door yehiyaayyash
De ongelovige westerse vrouw is degene die wordt onderdrukt ,dat heeft ze zelf stiekem ook door , en ze kijkt daarom ook stiekem met afgunst naar de waardige moslimvrouwen die zo'n harmonieuze levensgewoonte hebben : de Islam .

Waardig? Ik moest tijdens het lezen van die brief denken aan het huisdier denken dat ik vroeger had en dacht het is toch eigenlijk ook onnatuurlijk om zo'n beest in huis te nemen al zegt het zelf dat het zo leuk is.

Simon

Donna
11-11-02, 21:58
Kennen jullie het verhaal van de gelukkige slaaf?

Het was een slaaf die in gevangenschap geboren was. Niets dan slavernij kende. Maar toch gelukkig was. Want zijn baas mishandelde hem niet. En andere slavenbazen mishandelden hun slaven wel. En daardoor kwam hij tot de conclusie dat hij een gezegend mens was.

Joesoef
11-11-02, 22:02
Geplaatst door Donna
Kennen jullie het verhaal van de gelukkige slaaf?

Het was een slaaf die in gevangenschap geboren was. Niets dan slavernij kende. Maar toch gelukkig was. Want zijn baas mishandelde hem niet. En andere slavenbazen mishandelden hun slaven wel. En daardoor kwam hij tot de conclusie dat hij een gezegend mens was.


Dit prikbord kent ook zijn slaven. ook die slaven.

Joesoef
11-11-02, 22:03
Geplaatst door yehiyaayyash
Ja , Donna deze verhaal ken ik . Doet me sterk aan de ongelovige westerse vrouw denken die denk dat ze alle vrijheden heeft totdat ze in haar oudere dagen
beseft dat ze is gebruikt en misbruikt en uiteindelijk in de asiel beland , verlaten door elke 'dierbare '...


Aldus onze 15 jarige vrouwenkenner.

Donna
11-11-02, 22:07
Yehi, je bent al net zo erg als Pim Fortuyn.

Die probeerde ook om het hardst moslimvrouwen te overtuigen dat ze misbruikt werden.

Mij interesseert het eigenlijk niet welke MANvanuit welke klote ideologie of doorgeslagen godsdienstwaanzin vrouwen wil dicteren hoe ze zich moeten voelen.

Of je nou een rechtse kapitalistische relnicht bent met verwerpelijke etnocentristische ideeen, of je bent een godsdienstwaanzinnige yehiwhatever met bizarre ideeen, het fijne is, dat jullie geen van allen macht hebben over hoe ik mijn leven leidt.

Dat ben ik namelijk alleen zelf, en ik leg tegen niets of niemand verantwoording af behalve mijn schepper.

Dutchguy
11-11-02, 22:10
Geplaatst door yehiyaayyash
De ongelovige westerse vrouw is degene die wordt onderdrukt ,dat heeft ze zelf stiekem ook door , en ze kijkt daarom ook stiekem met afgunst naar de waardige moslimvrouwen die zo'n harmonieuze levensgewoonte hebben : de Islam .

Wat baseer je dit eigenlijk op? Het is nl. echt volslagen onzin.

Marsipulami
11-11-02, 22:12
De videoband die mijn leven vernietigde; Dit verhaal werd verteld door sheikh Ahmed Ben Abd al-Aziz al-Hosain. Deze sheikh is bekend onder de moslims en is een vertrouwenspersoon.

Dit onvoorstelbare maar waargebeurde verhaal is in het islamitische jaar 1408 gebeurd. In dat jaar kwam een jongeman met een videoband in zijn hand naar mij toe. Deze jongeman was kapot door wat zijn familie had mee moeten maken. Een hele familie die ten gronde is gegaan door romantische beloftes
die nooit zijn nagekomen. Dit is echter niet het eerste verhaal van dit soort dat ik ooit te horen heb gekregen. Helaas hebben meerdere moslimmeisjes uit bekende families in veel landen zulke nachtmerries moeten verdragen. Voor sommigen eindigden deze nachtmerries in psychiatrische inrichtingen en voor anderen was het einde fataal.

Ik zal jullie in ieder geval vertellen wat er met het nichtje van de bovengenoemde jongeman is gebeurd. Het verhaal heb ik in een brief van haar gelezen. Zij gaf deze brief de titel:

De videoband die mijn leven vernietigde

Het meisje van wie ik de naam wegens privacy niet kan noemen studeerde psychologie aan de universiteit. Zij had drie zussen die allemaal het voortgezetonderwijs volgden. Haar vader verdiende zijn kost in zijn winkeltje. Onder haar studiegenoten was het meisje bekend om haar integriteit en haar goede moraal en goed gedrag. Maar… Laat ons haar verhaal aandachtig lezen: 'Toen ik op een dag onderweg was van de universiteit naar huis, kwam ik een zeer verzorgde man tegen. Hij keek naar mij alsof hij mij kende en sprak tegen mij met een zachte stem. Ik wilde hem absoluut geen aandacht geven, maar hij bleef mij achtervolgen. Hij bleef herhalen dat hij mij al een hele tijd had gevolgd en dat hij met mij wilde trouwen. Uit angst begon ik sneller te lopen totdat ik bijna struikelde.

Ik begon te zweten toen hij mij bleef achtervolgen. Het was de eerste keer dat mij zoiets overkwam. Ik was erg gefrustreerd toen ik thuis aankwam. Die middag had ik niks kunnen doen. Ik bleef maar denken, ik was te bezorgd en kon die nacht niet slapen. De volgende dag toen ik klaar was met colleges stond diezelfde man bij de uitgang van de universiteit naar mij te glimlachen. Net als de dag daarvoor volgde hij mij en probeerde hij mij tegen te houden. Een paar dagen later vond ik een briefje dat hij blijkbaar kort voordat ik thuis aankwam bij mijn voordeur had neergelegd. Ik wist niet wat ik met die envelop moest, omdat ik niet wist wat erin stond. Ik raapte uiteindelijk met trillende handen de envelop op.

Ik maakte hem open... Het was een bericht met liefdevolle woorden en verontschuldigingen. Hij had geschreven dat hij spijt had van de achtervolgingen. Ik wist eerst niet wat ik met die brief moest. Ik had de brief toch maar gescheurd... een paar minuten later ging de telefoon af. Ik nam op en hoorde dezelfde jongen praten... Hij vroeg mij of ik zijn brief al had gelezen. Ik vertelde hem dat problemen zou krijgen met mijn familie als hij mij niet met rust liet. Een uur later belde hij weer op. Hij smeekte mij om naar hem te luisteren. Hij vertelde mij dat hij een goede intentie had en dat hij een gezin wilde stichten. Hij liet mij ook weten dat hij rijk was en dat hij bereid was al mijn wensen te vervullen. Ik begreep van hem dat bijna al zijn familieleden waren overleden. Ik moet toegeven dat ik op dat moment medelijden met hem kreeg. Ik begon begrip voor zijn situatie te tonen. Na dat telefoongesprek verwachtte ik elke dag een telefoontje van hem. Dat laatste telefoongesprek bracht hem dichterbij.

Ik had de volgende dag les. Na mijn colleges liep ik naar buiten en bleef rondkijken met de hoop dat hij buiten stond te wachten. Hij kwam dagen lang niet opdagen. Na een tijdje kwam ik hem opeens wel tegen buiten de universiteit... ik was dolblij. Wij gingen samen in zijn auto een rondje rijden. Ik had een heel raar gevoel toen ik bij hem in de auto zat. Ik voelde me alsof ik niet meer mezelf was. Ik kon opeens niet meer nadenken... Het was alsof hij mij onder controle had... Ik geloofde opeens alles wat hij mij vertelde, vooral wanneer hij mij vertelde dat wij voor altijd samen zouden zijn... dat wij onder één dak als een gelukkig echtpaar zouden leven.

Het klonk zo mooi. Elke keer wanneer hij zei dat ik zijn vrouw was begon ik al te fantaseren en begon ik mij dat gelukkige leven voor te stellen. Maar niet lang daarna begon mijn nachtmerrie! ...................


We gingen zoals gewoonlijk in zijn auto een rondje rijden... alleen deze keer gingen we niet naar de stad. We reden samen naar een appartement. Ik durfde niks te zeggen om niet preuts over te komen. Het appartement was goed ingericht... ik was wel zenuwachtig. We gingen samen in de woonkamer zitten. Ik was de volgende gezegde van de profeet Mohammed vrede zij met hem helemaal vergeten: "Als een man en een vrouw zich in een (gesloten of afgelegen) ruimte afzonderen is de shaytaan altijd de derde." (Overgeleverd door Tirmidhi Z). Maar de shaytaan had mijn hart verdoofd met al die mooie woorden van die jongen. Ik werd heel erg verleid toen hij dichterbij mij kwam. Ik wil niet in details vertellen wat er daarna volgde. Daarna stond ik op... maar het was gebeurd... het was te laat. Ik raakte kwijt wat elk fatsoenlijk meisje probeert te beschermen. Ik schreeuwde huilend tegen hem en zei: "Wat heb je met me gedaan!". Hij zei: "Maak je nou geen zorgen, je bent mijn vrouw". Ik antwoordde: "Hoe kan ik in Allahs naam jouw vrouw zijn als er nog geen huwelijkscontract is!". Hij beloofde mij dat er zo snel mogelijk een huwelijkscontract zou komen.

Marsipulami
11-11-02, 22:13
Vervolg:


Ik ging huilend naar huis. Ik had echt helemaal geen kracht in mijn benen... Ik kon amper lopen... Ik had het gevoel dat ik van binnen brandde. "Oh mijn God, wat heb ik gedaan? Wat ben ik stom geweest!, bleef ik herhalen. De hele wereld werd duister voor mij... Ik bleef oneindig huilen in mijn kamertje. Ik volgde voor een tijdje geen colleges meer en uiteindelijk stopte ik met mijn studie. Mijn situatie werd alleen erger... Niemand thuis wist wat er met mij was gebeurd. Ik bleef hopen dat die jongen zijn beloftes uiteindelijk nakomt. Dagen gingen voorbij, maar voor mij waren het meer weken dan dagen. Ik had bijna de hoop opgegeven dat alles ooit goed zou komen, toen uiteindelijk de telefoon afging terwijl ik in mijn kamer zat. Ik nam gelijk op voordat iemand anders thuis opnam. Alle hoop kwam naar boven toen ik de stem van die jongen door de telefoon hoorde. Hij zei met een zachte stem: "Ik wil met je een afspraak maken... het is erg belangrijk". Ik werd ontzettend blij, omdat ik mij niets belangrijker kon voorstellen dan het huwelijk. Hij stond al te wachten toen ik bij de plaats waar we hadden afgesproken aankwam. Hij had een sacherijnig gezicht. Hij reed naar mij toe en ik stapte in. Het eerste wat hij zei was: "Het huwelijk kun je vergeten!". Zonder er bewust van te zijn gaf ik hem een klap in zijn gezicht... Ik zag de vlammen uit zijn ogen komen van woede.

Ik zei: "Ik dacht dat je mij had opgebeld om alles recht te zetten, maar zo te zien ben jij iemand die nooit van normen en waarden heeft gehoord!". Toen ik uit wilde stappen zei hij: "Wacht even" en liet mij een videoband zien. Hij zei met een dreigende tem: "Je moet vooral zo doorgaan... met dit bandje zal ik jouw leven kapot maken". Ik vroeg hem wat er op die videoband stond. Hij zei spottend dat het een verassing was die hij niet wilde verklappen. Hij wilde dat ik zelf zag wat er op die band stond. We gingen naar datzelfde appartement... Ik moest wel mee... Ik moest weten wat er op die band stond.

Wallahi! Ik raakte bijna bewusteloos toen ik zag wat er op die band stond. Die jongen had alles opgenomen wat we die ene avond in het appartement hadden gedaan... Ik was even in een andere wereld toen ik mezelf op dat bandje zag... Alles werd stil om me heen... Ik keek om naar die jongen en zei: "Wat wil je mij nou aandoen, laffaard, rotzak! ". Hij antwoordde heel koel: "Er is niks aan de hand..., een paar verborgen cameras hebben dit werk gedaan..., als je meewerkt zal je echt niks overkomen..., maar als je koppig en interessant gaat doen dan kan het fout lopen". Ik stortte in elkaar... Niet alleen ik ging eraan, maar mijn hele familie. Ik kon niks doen... Om mezelf en de reputatie van mijn familie te redden moest ik gewoon meewerken. Met meewerken bedoelde hij dat ik voor hem moest gaan werken als prostituée.

Ik moest elke dag van de ene man naar de andere om geld voor hem te verdienen. Mijn familieleden wisten nergens van, omdat zij mij altijd vertrouwden. Die jongen had kopietjes van die videoband gemaakt, waarvan één exemplaar in de handen van mijn neef terecht kwam. Kort nadat mijn neef mij op die videoband zag, kwam mijn hele familie achter het verhaal. Ook de mensen in onze buurt kregen uiteindelijk alles te horen. Ik verliet ons huis voor goed. Later kwam ik er achter dat mijn vader en mijn zussen ook verhuisd waren. Ik kwam ook later te weten dat ik niet het enige slachtoffer van deze jongen ben geweest. Het enige waar ik op dat moment aan kon denken was wraak. Ik ging op mezelf wonen in een kamer.

Die jongen had op de ene of andere manier mijn adres achterhaald en kwam dus op een dag dronken naar mij toe. Ik maakte gebruik van het feit dat hij helemaal dronken was en stak hem dood. Ik had een jongen gedood die eigenlijk een duivel in de gedaante van een mens was. Ik heb andere meisjes verlost van deze jongen die ook hun leven had kunnen vernietigen. Ondanks zijn dood heb ik mij nooit beter gevoeld... Door de spijt die ik heb blijft mijn hart branden. Maar aan die spijt heb ik niks. Ik heb mijn verhaal op papier gezet om alle meisjes die liefdesbriefjes ontvangen of die mooie beloftes horen van jongens te waarschuwen. Ik wil alle meisjes voor die valse romantische telefoongesprekjes waarschuwen. Tegen elk meisje wil ik het volgende met nadruk zeggen: als er een jongen naar je komt om je uit te vragen met wat voor smoesje dan ook, plaats dan mijn verhaal voor je ogen.

Denk aan mijn verhaal dat mij en mijn familie heeft kapot gemaakt, denk aan mensen die om jou geven, je familie en je ouders en denk aan de laatste woorden die mijn vader op zijn sterfbed zei: “Ik zal haar tot op de Dag des Oordeels nooit vergeven”. Oorverdovend en hartverscheurend!

Donna
11-11-02, 22:20
Wat een vreselijk verhaal Mars.........

Marsipulami
11-11-02, 22:21
Geplaatst door Donna
Wat een vreselijk verhaal Mars.........

Ja hé, het verwoord iets van de hele belevingswereld en de tragiek.

Donna
11-11-02, 22:27
Yehi, het leukste aan jou is dat je kennelijk iets denkt te weten over hoe ik mijn leven leidt.

Je kent me niet eens.

Dus wat weet je nou van me? Niets.











Mars, waar heb je dat verhaal vandaan?

En is ook bekend wat er uiteindelijk van dat meisje geworden is? :droef: Moest ze vastzitten nadat ze die jongen had doodgestoken?

Was dit in nederland?

000NobelPrizes
11-11-02, 22:38
Geplaatst door yehiyaayyash
Nogmaals , de waarheid is hard voor de ongelovigen .

Zij zeggen waar baseer je dit allemaal op . Ik zou zeggen , doe je ogen open , loop een asiel binnen waar jullie je ouders gevangen houden .

Aan Donna zeg ik , ik wil je niks opleggen . Ik zeg alleen dat het westerse materialistische leven die je nu leidt je een geestelijk ( en ingszinsook lichamelijk ) verslaafde maakt .

Je hoeft niet de levenswijze van vrome islamitische vrouw te volgen . Toch , wijs ik je er nogmaals op .Schijn bedriegt , soms lijkt het alsof je een perfecte of een goede leventje hebt totdat je ergens in je leven erachter komt dat je werkelijk een grote slaaf was van het materialistische en geestelijk leeg systeem .

Ik kan je hiervoor alleen waarschuwen , wat je ermee doet is ur bussiness , maar ga alsjeblieft niet mee met de hype ...

Wie zegt er nu dat het westerse leven ideaal is? Aan alles zit haken en ogen. Maar gezien de aantrekkelijkheid van ons systeem is het nog altijd te verkiezen boven het leven in een islamstaat. Misschien niet voor jou, dus ik vraag me af wat je ware geluk in de weg staat.

Enfin - op het materialistische van het westen valt beslist het een en ander af te dingen, maar de islam als enig alternatief klinkt belabberd en ook wel wat dogmatisch. Je praat als iemand die nooit heeft nagedacht en op eens een NLP-cursus heeft gevolgd. Niet te harden, die eenlijnige denkbeelden.

000NobelPrizes
11-11-02, 23:08
Geplaatst door yehiyaayyash
Ik daag jullie dan uit om een aantal maanden te proberen de islamitische levenswijze te volgen en onderzoek te doen hiernaar door islamitische bronnen (betrouwbare bronnen )te bestuderen .

Dan kunnen jullie zelf oordelen wat beter bij jullie past .

Durven jullie het aan ?


Dat is geen kwestie van durven - gooi het toch niet steeds zo op angst. Ik ben helemaal niet bang van de islam en ik hoop dat jij er gelukkig mee bent.

Er staat elke week wel een godsdienstwaanzinnige op mijn stoep die me meldt dat ik dwalende ben. Ik voel me erg happy zo, dus laat mij maar gaan. Dank je voor je goede bedoelingen, overigens.

000NobelPrizes
11-11-02, 23:18
Klinkt redelijk. Maar ik vraag me af of ik binnen een paar maanden alles weet wat ik ozumoeten weten om een oordeel te vormen.

Dan hebben we een probleem, want daar heb ik namelijk geen tijd voor. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik werk meer dan fulltime.

En no dear, neem van me aan dat het geen angst is. Ik vind een spin veel enger dan de islam.

000NobelPrizes
11-11-02, 23:31
Nee, want ik maak graag reizen naar plaatsen die ik helemaal niet ken en sluit contacten met mensen die ik niet ken en probeer nieuwe meuk te eten die ik niet ken - en elke dag is er wel weer iets nieuws. Onbekend is juist interessant.

Ik weet wel e.e.a. van de islam en ik ben er niet bang voor, hoe hard je ook probeert mij in te peperen dat ik last heb van angstjes. Nieuwe spiritele ervaringen zijn welkom, maar ik weet genoeg van de islam om te weten dat het mijn ding niet is. Als iemand anders er wel veel aan heeft, vind ik dat fijn voor ze.

Ik vraag toch ook niet aan jou om de islam te laten varen omdat je bang bent voor de westerse denkwijze? Live and let live, zeg ik. Of wil je daar niet aan?

000NobelPrizes
11-11-02, 23:41
Geplaatst door yehiyaayyash
Hey , jij je zin . Wanneer je er niks van wilt weten dan mag dat , maar ga dan geen uitlatingen doen wanneer je iets niet duidelijk hebt onderzocht .


Ik heb net wat andere teksten van je gelezen. Wat die geestelijke verrijking bij jou heeft bewerkstelligd, daar ben ik niet danig van onder de indruk. Integendeel: ik vind je erg kortzichtig en bekrompen.

000NobelPrizes
11-11-02, 23:46
Geplaatst door yehiyaayyash
thanx , for the compliment...

Jij en vele anderen moeten alleen wat verder kijken dan je neus lang is .....

Je hebt gelijk: ik neem dat van dat kortzichtige terug want dat was beslist niet cool.

Marsipulami
11-11-02, 23:51
Geplaatst door Donna
Mars, waar heb je dat verhaal vandaan?

En is ook bekend wat er uiteindelijk van dat meisje geworden is? :droef: Moest ze vastzitten nadat ze die jongen had doodgestoken?

Was dit in nederland?

Ik weet ook niet meer over dat verhaal dan wat er in staat. Ik heb het ooit toegestuurd gekregen door een moslima die vond dat ik wel openstond voor de waarden en de normen die moslims verkondigen. Of het verhaal waar is weet ik niet maar ik heb wel het gevoel dat het waar zou kunnen zijn.

Medea-Sefieroth
12-11-02, 00:23
Geplaatst door Donna





Mars, waar heb je dat verhaal vandaan?

En is ook bekend wat er uiteindelijk van dat meisje geworden is? :droef: Moest ze vastzitten nadat ze die jongen had doodgestoken?

Was dit in nederland?




http://www.imaan.nl/nederlands/home.htm



Op artikelen klikken en daarna helemaal naar beneden scrollen en dan zal je rechts onderaan -videoband........- zien!

sil
12-11-02, 00:34
Geplaatst door Marsipulami


Mars een pracht story.

zulke jongens noemen ze hier loverboý's

Medea-Sefieroth
12-11-02, 00:37
Geplaatst door sil


Mars een pracht story.

zulke jongens noemen ze hier loverboý's .





Mars heeft het verhaal zelf niet bedacht hoor! Hij heeft het letterlijk gekopieerd van een site die ik hierboven gaf!

sil
12-11-02, 02:46
Geplaatst door Medea-Sefieroth
.





Mars heeft het verhaal zelf niet bedacht hoor! Hij heeft het letterlijk gekopieerd van een site die ik hierboven gaf!

Weet ik,
Ik ken het verhaal al langere tijd

Simon
12-11-02, 07:30
Geplaatst door yehiyaayyash
Ik daag jullie dan uit om een aantal maanden te proberen de islamitische levenswijze te volgen en onderzoek te doen hiernaar door islamitische bronnen (betrouwbare bronnen )te bestuderen .

Ik doe al wel onderzoek naar de Islamitische bronnen maar heb er weinig nieuws in kunnen ontdekken. Hoewel ik best wil geloven dat het op het moment van ontstaan een revolutie teweeg bracht. Maar naast het Jodendom en het Christendom brengt het inhoudelijk weinig nieuws naar mijn mening. Het heeft vooral de Arabische wereld tot een eenheid gesmeed en een eind gemaakt aan de stammenstrijd en hen een eigen monotheïstische religie gegeven. Dat is op zich al zeer veel.

Overigens kan ik best begrip opbrengen voor je opmerking van ouders naar een asiel brengen. Ik denk dat die mensen het zelf niet zo ervaren aangezien we in een individualistische maatschappij leven maar dat is dan wellicht vergelijkbaar met mijn opmerking over de brief van die vrouw. De culturen verschillen nu eenmaal aanzienlijk.

Simon

Canaris
12-11-02, 09:06
Ik heb het al honderde keren gezegd en herhaal mij gaarne noch duizend keer

de Vrouwen in de Islam leven een 1500 jaar durend Stockholm syndroom.

De voetafdruk van Mohammed in hun gezicht , en dan dit verdedigen omdat ze aan die Kopstoot niet zijn gestorven

magden_david
12-11-02, 09:29
mars wat een naar verhaal !
bah!

Medea-Sefieroth
12-11-02, 10:06
Geplaatst door J.M.T.
Yihi,

CITAAT:
" Ik zou zeggen , doe je ogen open , loop een asiel binnen waar jullie je ouders gevangen houden."

Waar heeft u het over?






Hij heeft het over bejaardenhuizen! :ego:

June 5, 1967
12-11-02, 12:05
Geplaatst door yehiyaayyash
Ja , Donna deze verhaal ken ik . Doet me sterk aan de ongelovige westerse vrouw denken die denk dat ze alle vrijheden heeft totdat ze in haar oudere dagen
beseft dat ze is gebruikt en misbruikt en uiteindelijk in de asiel beland , verlaten door elke 'dierbare '...

Bla Bla Bla , als je zo tegen het decadente en duivelse westen loopt aan te schoppen , rot je toch lekker op naar een ander land waar je je niet hoeft te storen aan onze maatschappij.
Aan de andere kant zijn we blij dat jij het zegt want je bent niet bij je volle verstand...Weten je ouders wel dat je de hele dag van die onzin uitkraamt ???
:aftel:




Ongelovigen geloven het ongelooflijkste!

Bart
12-11-02, 12:28
Geplaatst door sil


Mars een pracht story.

zulke jongens noemen ze hier loverboý's

Sorry, het klinkt misschien cynisch, maar ik vind het gewoon een ontzettend suffe doos. Dan had ze maar "nee" moeten zeggen tegen sex met die kerel. En als ze "nee" heeft gezegd en die kerel ging door dan is dat verkrachting. Dan moet ze dus naar de politie. Lijkt me bovendien niet moeilijk om te bewijzen dat het verkrachting is dan, het staat immers op video!

Overigens lijkt het verhaal wel een bevestiging van de stelling die door sommigen wordt geopperd over de vermeende onvrijheid van islamitische meisjes. Immers, de reden waarom ze zich liet prostitueren was de angst voor de familie, en de familie-eer. Lijkt te vermoeden dat het met die vrijheid dus nogal tegenvalt, ze zit/zat in het keurslijf van de familie.

Donna
12-11-02, 13:27
Geplaatst door yehiyaayyash
Ik daag jullie dan uit om een aantal maanden te proberen de islamitische levenswijze te volgen en onderzoek te doen hiernaar door islamitische bronnen (betrouwbare bronnen )te bestuderen .

Dan kunnen jullie zelf oordelen wat beter bij jullie past .

Durven jullie het aan ?

Ja hoor. Dat zou ik best durven. Maar ik heb daar geen behoefte aan. Want ik ben gelukkig met het geloof dat ik op dit moment heb, en ben niet op zoek naar een nieuwe religie of levensbeschouwing. Daarmee zeg ik overigens niets over de islam. Het is mijn 'ding' niet, maar daarmee veroordeel ik niemand die wel moslim is of wil worden.

Mill
12-11-02, 13:28
Geplaatst door yehiyaayyash
Afbeeldingen , Buddhabeelden zijn verboden in de islam en dienen te worden vernietigd . De eigenaren van het land hebben hier recht toe .

Hebben de eigenaren van Nederland ook het recht om moskeeën op te blazen? Ik vind van niet, maar jij impliceert van wel. Islamitische landen hoeven geen religieuze tolerantie te betrachten maar westerse landen wel. Heb ik het zo goed?

Donna
12-11-02, 13:38
De enige uitlating die ik heb gedaan over de islam in deze hele discussie is dat moslim mannen 4 vrouwen mogen hebben. En dat iedereen wat mij betreft lekker mag geloven wat hij of zij wil.

Dat is naar mijn beste weten juist.

Dus hou lekker op met zeiken.

Bart
12-11-02, 13:43
Geplaatst door yehiyaayyash
Nee Mill daar klopt niks van ,

religieuze tolerantie is verplicht in de islam . Alleen is het zo dat Afghanistan een volledig islamitische land is , en hier geen boedhisten leven . Dus kan er geen rekening worden gehouden met andere bewoners van het land en hun overtuigingen .

Nederland is echter een seculiere land en bezit wel grote groepen moslims .

Dit is het verschil .

Jij beweert dat er in heel Afghanistan geen enkele boeddhist te vinden is??? Lijkt me niet, durf ik met je om te wedden.

Waar leg je dan de grens? 1 persoon, 100 personen, 10.000? Vanaf hoeveel mensen moet een land rekening houden met andere godsdiensten (hetgeen met andere woorden betekent: hoe klein moet een minderheid zijn om ze legaal te mogen onderdrukken)??? Wat een onzin, je antwoord geeft aan dat je dus anderen niet respecteert.

Medea-Sefieroth
12-11-02, 13:43
Geplaatst door J.M.T.
Yehi,

U bent niet erg duidelijk maar ik zal proberen te antwoorden:

CITAAT:
"Okee , J.M.T je doet me sterk denken aan een bevooroordeelde journaliste ."Alle moslims zijn slecht , maar ik kwam wel een goede jood tegen ". Wat toevallig he ?"

Ik heb NOOIT, maar dan ook NOOIT gezegd dat alle moslims slecht zijn. Ik heb namen geplaats van moslims die ik bewonder en gezegd dat er vele anderen zijn zoals zij in onze samenleving.

CITAAT:
"Ik zou zeggen overdrijf niet zo"
"
Waar doe ik dat? Heeft u wel eens een chador gedragen - dagenlang? Op "een vakantietripje" of niet?

Ik zeg niet dat ik "de Islam" ken, ik ken daar aspecten van en heb zelf observaties gemaakt en die geplaats om uw idealisering van de vrouwen in Saoedie Arabië in een ander licht te plaatsen.

Meshed in Iran, zo werd mij daar vertelt, is na Mekka een van de belangrijkste centra voor moslims. Als dat niet zo is: ook goed.

CITAAT:
Je hebt een aantal praktijken beschreven die niet eens in de islam voorkomen ,maar slechts bij enkele sektes."

Bij enkele islamitische sektes.

CITAAT:
"Afbeeldingen , Buddhabeelden zijn verboden in de islam en dienen te worden vernietigd . De eigenaren van het land hebben hier recht toe.:

a) niemand heeft het recht om beelden, afbeeldingen van anderen te vernietigen:

OMDAT:de mogelijkheid daartoe hen door God gegeven werd. Deze mensen op hun eigen specifieke en prachtige manier daaraan uitdrukking gegeven hebben en daarmee God aanbeden hebben om Hem recht te doen en Hem te danken voor Zijn schepping.

Het is 'schennis van de rechten van de mens' hen middels kunst te verbieden God op hun eigen manier te dienen.

De wereld zou heel oninteressant zijn als alleen de God-uitdrukkingen van één religie toegestaan zouden zijn. Of vindt u dat niet. Geeft het u geen plezier de prachtige kunstwerken te zien over de gehele wereld die met God te maken hebben. Zou u de pyramiden willen verwoesten? Wat nog meer? Omdat U God op een andere manier ziet. Wat maakt U en uw God belangrijker dan die van andere mensen over de eeuwen heen. U mag geloven wat u wilt natuurlijk - alsmede ieder ander mens.

CITAAT:
Wat je doet is een vertekenende beeld geven van de samenlevingen "hier".

Ik denk echt niet dat ik een vertekend beeld gegeven heb, dat wilt u geloven omdat dat u van pas komt denk ik.

"door 's lands traditie met het islamitische geloof te vermengen ."

Shadors zijn toch islamitisch!?


CITAAT:
"Dit vind ik heel vuil van je."

Dat is geen verweer en geen argument


__________________




*zucht*


hier het antwoord van yehiyaayyash ;




Geplaatst door yehiyaayyash

religieuze tolerantie is verplicht in de islam . Alleen is het zo dat Afghanistan een volledig islamitische land is , en hier geen boedhisten leven . Dus kan er geen rekening worden gehouden met andere bewoners van het land en hun overtuigingen .

Nederland is echter een seculiere land en bezit wel grote groepen moslims .

Dit is het verschil .

June 5, 1967
12-11-02, 13:44
Geplaatst door yehiyaayyash
Okee , Donna doe dan geen uitlatingen meer over de islam !!
Want je bent zelfs niet van plan om deze levenswijze te onderzoeken , je bent echter wel snel met een mening . Da's hypocriet en maakt je totaal ongeloofwaardig .

Nee Mill daar klopt niks van ,

religieuze tolerantie is verplicht in de islam . Alleen is het zo dat Afghanistan een volledig islamitische land is , en hier geen boedhisten leven . Dus kan er geen rekening worden gehouden met andere bewoners van het land en hun overtuigingen .

Nederland is echter een seculiere land en bezit wel grote groepen moslims .

Dit is het verschil .

Erg leuke foto , weer de laatste mode bij de zeeman...

p.s ze kijkt nog steeds erg benauwd...komt dat omdat je allemaal van die onzin uitkraamt ???


Ongelovigen geloven het ongelooflijkste!

Medea-Sefieroth
12-11-02, 13:46
Geplaatst door Bart


Jij beweert dat er in heel Afghanistan geen enkele boeddhist te vinden is??? Lijkt me niet, durf ik met je om te wedden.

Waar leg je dan de grens? 1 persoon, 100 personen, 10.000? Vanaf hoeveel mensen moet een land rekening houden met andere godsdiensten (hetgeen met andere woorden betekent: hoe klein moet een minderheid zijn om ze legaal te mogen onderdrukken)??? Wat een onzin, je antwoord geeft aan dat je dus anderen niet respecteert.




Een mensenleven is nog veel waardevoller dan een boedhabeeld! Amerika gaat onschuldige mensen doden in Irak, Rusland doodt onschuldige mensen in Tsjetsjenie, Israeliers doden onschuldige mensen, ... moet ik nog verder gaan?



Voor een boedhabeeld maken ze wel heisa, maar als er een onschuldige mens sterft dan zwijgen ze! echt hypocriet!

jaja
12-11-02, 13:50
Geplaatst door Medea-Sefieroth





Een mensenleven is nog veel waardevoller dan een boedhabeeld! Amerika gaat onschuldige mensen doden in Irak, Rusland doodt onschuldige mensen in Tsjetsjenie, Israeliers doden onschuldige mensen, ... moet ik nog verder gaan?



Voor een boedhabeeld maken ze wel heisa, maar als er een onschuldige mens sterft dan zwijgen ze! echt hypocriet! aan de voet van dat beeld woonde een groep moslims, de Hasara's, shi'ieten. Naast die beelden zijn ook veel van die mensen door de Taliban en co vermoord, mannen, vrouwen en kinderen.

Bart
12-11-02, 13:57
Geplaatst door Medea-Sefieroth





Een mensenleven is nog veel waardevoller dan een boedhabeeld! Amerika gaat onschuldige mensen doden in Irak, Rusland doodt onschuldige mensen in Tsjetsjenie, Israeliers doden onschuldige mensen, ... moet ik nog verder gaan?



Voor een boedhabeeld maken ze wel heisa, maar als er een onschuldige mens sterft dan zwijgen ze! echt hypocriet!

Waarom noem je het doden van onschuldige Israeliers door Palestijnen niet? Of 3000 onschuldige Amerikanen en andere buitenlanders in het WTC? Of ruim 100 onschuldige Russen in een theater in Moskou? Of die vele onschuldige vakantievierders in Bali? Of het doden van Christenen op Ambon door moslims? Of hetzelfde, maar dan op grotere schaal, in Soedan? Of.... de lijst is erg lang.

Kijk, en dat vind ik nou hypocriet. Ik, en met mij velen hier op dit prikbord, treur om ELKE dode. Jij niet.

Medea-Sefieroth
12-11-02, 14:02
Geplaatst door J.M.T.
Yihi,

Misschien mag ik u er aan herinneren dat Afghanistan ooit Buddhistisch was. Mogen TENMINSTE de cultuuruitingen blijven bestaan van de mensn die daar ooit hun religie volgden?

Mogen de moslims die nu Kashmir binnendringen daar de prachtige kunst van de mensen die daar al zo'n twee duizend jaar wonen vernietigen.

Is alleen de Islam de ultime expressie van de menselijke geest?

Mohammed heeft ook 375 (?) beelden in Mekka laten verwoesten. Waren vast prachtige beelden = toch jammer!!!!!
Jammer! Jammer!

Wilt u boeken gaan verbranden? Musea vernietigen? Kerken aanvallen? Alle kunst wég er mee omdat de Koran het niet toestaat, of "omdat het een 'islamitisch' land is?

Ik dacht dat de islam een vredelievende en tolerante religie is.

Heft u wel eens naar de prachtige kunst van andere godsdiensten gekeken? Indien niet, misst u HEEL veel in uw leven.

De Israelieten kregen van God het bevel om alle afgodsbeelden in Kanaan te vernietigen. Bestudeer maar leviticus,numeri en deuteronomium[=Torah]. Abraham vernietigde alle afgodsbeelden! Dat staat in de Koran en in de [Joodse ]Talmoed.In het Oude Testament zal je het niet vinden dat Abraham de afgodsbeelden vernietigde maar wel in de Talmoed van de Joden!



Jozua vernietigde alle afgodsbeelden van de Kanaanieten omdat het een Gods bevel was!



De Christenen vernietigden alle beelden en tempels van Grieken en Romeinen.


De christenen ten tijde van Karel de Grote vernietigde alle afgodsbeelden van de heidenen




moet ik nog verder gaan? Dus aub veralgemeen niet! Wat jij hierboven citeert ,lijkt alsof de islam als religie tegen heidendom is! Wat natuurlijk niet waar is!










:melig: :melig: :melig:

Medea-Sefieroth
12-11-02, 14:07
Geplaatst door Bart


Of ruim 100 onschuldige Russen in een theater in Moskou?




De 100 onschuldige Russen werden vermoord door de Russen zelf!!!! Weet je nog, GAS!!!!!!!


De Tsjetjeniers hebben duidelijk gezegd dat ze niemand zouden doden! Hun vraag aan de russen was; Alle russische bezetters moeten binnen de 6 dagen uit Tsjetjenie verdwijnen!!! Weet je wat de Russen vroeger deden met de tsjetsjeniers[moslims]? Ze transporteerden alle tsjetsjeniers[dus zowel kinderen , bejaarden, vrouwe,..] in veewagons naar syberie! En ja, net als wat H.i.t.l.e.r deed met de Joden!!!!!

Bart
12-11-02, 14:17
Geplaatst door Medea-Sefieroth





De 100 onschuldige Russen werden vermoord door de Russen zelf!!!! Weet je nog, GAS!!!!!!!


De Tsjetjeniers hebben duidelijk gezegd dat ze niemand zouden doden! Hun vraag aan de russen was; Alle russische bezetters moeten binnen de 6 dagen uit Tsjetjenie verdwijnen!!! Weet je wat de Russen vroeger deden met de tsjetsjeniers[moslims]? Ze transporteerden alle tsjetsjeniers[dus zowel kinderen , bejaarden, vrouwe,..] in veewagons naar syberie! En ja, net als wat H.i.t.l.e.r deed met de Joden!!!!!

Ben je nou werkelijk zo dom of doe je maar alsof?

Ten eerste is een vrouw voor de inval al doodgeschoten door de gijzelnemers. Ten tweede geloof je toch niet echt dat de gijzelnemers dachten dat ze ongeschonden het theater konden verlaten en dat de Russen uit Tsjetsjenie zouden vertrekken? Natuurlijk wisten ze dat de Russen nooit zouden toegeven aan hun eisen, en dat ze dus zouden sterven, met hopelijk zoveel mogelijk gijzelaars en eventuele bevrijders.

Die transporten die je noemt: dat was heus niet alleen tegen de moslim-Tsjetsjeniers gericht hoor. Stalin liet iedereen die hem niet aanstond executeren of verbannen naar Siberische werkkampen. Stalin was een grotere misdadiger dan H.itler.

Maar je draait je wel uit de discussie weg. Die andere conflicten die ik noemde dan? Daar waar ook onschuldige mensen sterven? Concrete vraag aan je: vind je het ook erg als in DIE conflicten doden vallen?

Bart
12-11-02, 14:30
Geplaatst door yehiyaayyash
elke conflict moet apart worden beoordeeld Bart . Je moet een onderscheid maken tussen de schuldigen ( bezetter , imperialist ) en vrijheidsstrijder ( door de bezetter terrorist genoemd ) .

En je moet niet krampachtig concentreren o symptonen . Dit is niet de werkwijze van iemand die de probleem wil oplossen of een bijdrage wil leveren . Ook een arts die een patient behandelt richt zich op oorzaak en probeert dan de patient beter te maken .

Beide kampen kunnen vrijheidsstrijders zijn.

Ik heb jou ook geen constructieve oplossingen zien aandragen. Noem er eens eentje?

Ik zal mijn visie op bijvoorbeeld Israel/Palestina noemen: Israel blijft bestaan en de bezette gebieden worden Palestijns gebied. Volledige vrijheid voor beide staten. Jeruzalem een gedeelde hoofdstad onder VN-bestuur. Een vredesverdrag tussen Israel en alle Arabische staten, inclusief de Palestijnse staat. Israel betaalt de Palestijnen schadevergoeding voor de schade die is aangericht sinds de tweede intifadah begon. Een waterverdrag dat fair is voor beide partijen. EN DAARNA GEEN GEZEIK MEER!

Zou jij hiermee kunnen leven?

Medea-Sefieroth
12-11-02, 14:39
Geplaatst door Bart


Beide kampen kunnen vrijheidsstrijders zijn.

Ik heb jou ook geen constructieve oplossingen zien aandragen. Noem er eens eentje?

Ik zal mijn visie op bijvoorbeeld Israel/Palestina noemen: Israel blijft bestaan en de bezette gebieden worden Palestijns gebied. Volledige vrijheid voor beide staten. Jeruzalem een gedeelde hoofdstad onder VN-bestuur. Een vredesverdrag tussen Israel en alle Arabische staten, inclusief de Palestijnse staat. Israel betaalt de Palestijnen schadevergoeding voor de schade die is aangericht sinds de tweede intifadah begon. Een waterverdrag dat fair is voor beide partijen. EN DAARNA GEEN GEZEIK MEER!

Zou jij hiermee kunnen leven?




De Joden hebben het land Palestina gestolen en daarna de autochtone bevolking verdreven. Dus de oorspronkelijke bevolking heeft wel recht om heel haar land terug op te eisen!




Zou jij het graag hebben dat morgen een vreemde volk[chinezen] Nederland bezet en alle mensen verdrijft? NEEN!!!!! Dus de Palestijnen hebben dat ook niet graag!

lennart
12-11-02, 14:41
Geplaatst door Bart


Beide kampen kunnen vrijheidsstrijders zijn.

Ik heb jou ook geen constructieve oplossingen zien aandragen. Noem er eens eentje?

Ik zal mijn visie op bijvoorbeeld Israel/Palestina noemen: Israel blijft bestaan en de bezette gebieden worden Palestijns gebied. Volledige vrijheid voor beide staten. Jeruzalem een gedeelde hoofdstad onder VN-bestuur. Een vredesverdrag tussen Israel en alle Arabische staten, inclusief de Palestijnse staat. Israel betaalt de Palestijnen schadevergoeding voor de schade die is aangericht sinds de tweede intifadah begon. Een waterverdrag dat fair is voor beide partijen. EN DAARNA GEEN GEZEIK MEER!

Zou jij hiermee kunnen leven?

Jij zou hiermee kunnen leven, de meeste Palestijnen ook. Maar Sharon en alles rechts van hem niet.

Bart
12-11-02, 15:00
Geplaatst door Medea-Sefieroth





De Joden hebben het land Palestina gestolen en daarna de autochtone bevolking verdreven. Dus de oorspronkelijke bevolking heeft wel recht om heel haar land terug op te eisen!




Zou jij het graag hebben dat morgen een vreemde volk[chinezen] Nederland bezet en alle mensen verdrijft? NEEN!!!!! Dus de Palestijnen hebben dat ook niet graag!

Zo is elk volk aan zijn land gekomen. Hoe denk je dat de "oorspronkelijke" bewoners van Palestina zoals jij ze noemt daar zijn gekomen? Of de Nederlanders? Die komen (als gevolg van de volksverhuizing) toch echt uit Noord-Duitsland of van nog verder weg. De Engelsen dan? Dat is een mengelmoesje van Angelen, Saksen (beiden uit Noord-Duitsland), Vikingen en Fransen. Moeten de afstammelingen van de Kelten dan ook maar hun land gaan terugeisen?

Beetje selectieve verontwaardiging dan als je je alleen druk maakt over de Palestijnen.

Hetgeen niet wegneemt, en dat benadruk ik maar weer, dat elke dode er 1 teveel is. Dat onderdukking niet mag.

Bart
12-11-02, 15:02
Geplaatst door yehiyaayyash
Niet alles is te koop , bart .

Is dit nou je constructieve bijdrage?

Medea-Sefieroth
12-11-02, 15:09
Geplaatst door Bart


Zo is elk volk aan zijn land gekomen. Hoe denk je dat de "oorspronkelijke" bewoners van Palestina zoals jij ze noemt daar zijn gekomen? Of de Nederlanders? Die komen (als gevolg van de volksverhuizing) toch echt uit Noord-Duitsland of van nog verder weg. De Engelsen dan? Dat is een mengelmoesje van Angelen, Saksen (beiden uit Noord-Duitsland), Vikingen en Fransen. Moeten de afstammelingen van de Kelten dan ook maar hun land gaan terugeisen?

Beetje selectieve verontwaardiging dan als je je alleen druk maakt over de Palestijnen.

Hetgeen niet wegneemt, en dat benadruk ik maar weer, dat elke dode er 1 teveel is. Dat onderdukking niet mag.





Wat jij hier noemt is volksverhuizing!!!!!! De Palestijnen werden sinds ''kort''[1948] verdreven uit hun land!!! En dat is geen volksverhuizing !



Dus als ik jouw standpunt lees, dan is het oke dat volgende week de Kongolese bevolking in Nederland binnenvalt en het land bezet. De Nederlanders worden onderdrukt door de Kongolezen en daarna worden de Nederlanders verdreven uit Nederland! En bart noemt dit ''volksverhuizing''!

Bart
12-11-02, 15:17
Geplaatst door Medea-Sefieroth






Wat jij hier noemt is volksverhuizing!!!!!! De Palestijnen werden sinds ''kort''[1948] verdreven uit hun land!!! En dat is geen volksverhuizing !



Dus als ik jouw standpunt lees, dan is het oke dat volgende week de Kongolese bevolking in Nederland binnenvalt en het land bezet. De Nederlanders worden onderdrukt door de Kongolezen en daarna worden de Nederlanders verdreven uit Nederland! En bart noemt dit ''volksverhuizing''!

Als je echt gelooft dat de Europese "volksverhuizing" van de 4e tot en met 11e eeuw zonder geweld en onderdrukking is gegaan moet je jezelf toch echt eens laten nakijken.

En nee, dat is niet OK. Je hebt mij ook nooit horen beweren dat het wel OK is dat Israel is ontstaan op de manier waarop het is ontstaan. Wat je mij wel kunt horen beweren is dat het nu 2002 is, en niet 1948. Ga eens uit van een reeele situatie, niet van een droombeeld dat nooit werkelijkheid zal worden.

Shaheed
12-11-02, 15:18
Geplaatst door J.M.T.
Medea,

Je hebt geen antwoord op mijn vraag gegeven waarom je je eigen Nederlandse afkomst en cultuur verloochend. Waarom je je voorouders in hun graf doet omdraaien.

Ben benieuwd!


Wat is dit nou weer voor een domme vraag?
waarom zouden haar voorouders zich in hen graf moeten omdraaien?
Medea is het voorbeeld voor alle Nederlandse vrouwen in Nederland.


Volgens mij ben jij niks anders dan een racist J.M.T.

Bart
12-11-02, 15:24
Geplaatst door Shaheed



Wat is dit nou weer voor een domme vraag?
waarom zouden haar voorouders zich in hen graf moeten omdraaien?
Medea is het voorbeeld voor alle Nederlandse vrouwen in Nederland.


Volgens mij ben jij niks anders dan een racist J.M.T.

Ondanks dat ik niet van die termen houd ben JIJ hier de racist in deze post. Je impliceert immers dat moslims beter zijn dan niet-moslims.

lennart
12-11-02, 16:36
Geplaatst door Bart


Als je echt gelooft dat de Europese "volksverhuizing" van de 4e tot en met 11e eeuw zonder geweld en onderdrukking is gegaan moet je jezelf toch echt eens laten nakijken.

En nee, dat is niet OK. Je hebt mij ook nooit horen beweren dat het wel OK is dat Israel is ontstaan op de manier waarop het is ontstaan. Wat je mij wel kunt horen beweren is dat het nu 2002 is, en niet 1948. Ga eens uit van een reeele situatie, niet van een droombeeld dat nooit werkelijkheid zal worden.

De reëele situatie is dat Sharon weigert te onderhandelen.

Idolater
12-11-02, 16:52
Al die brieven....niet zelf verzonnen? Montesquieu probeerde ook de censuur en aan de vervolging te ontkomen door zijn ideeën in dialoogvorm aan de hand van Perzische brieven te publiceren. Hoe heette dat ook al weer? Lettres persanes? Of zoiets...

Pako
12-11-02, 21:54
Geplaatst door J.M.T.
Yihi,



Mogen de moslims die nu Kashmir binnendringen daar de prachtige kunst van de mensen die daar al zo'n twee duizend jaar wonen vernietigen.



zwijg over de kwestie kashmir want daar weet je niks van. In kashmir hebben honderden jaren (bijna) alleen moslims gewoond. (vergelijk het maar met de palestina/israel situatie)

yehiyaayyash: ga vooral zo door :)
Je hebt ze goed gedist. Vooral deze vond ik goed van je.



Geplaatst door yehiyaayyash
ach Simon , hetzelfde gevoel heb ik bij de westerse ongelovigen wanneer ik zie dat ze hun ouders masaal naar het bejaardentehuis brengen .
Lijkt netalsof een hond naar het hondenasiel wordt gebracht omdat hij te veel last bezorgd , waarna de hond uiteindelijk met een spuitje wordt afgemaakt ( wanneer de kinderen ermee instemmen natuurlijk , zo eerlijk zijn jullie toch wel ) ....

The Black Flame
12-11-02, 22:32
Nog even over dat gewauwel van Yeheueheiuesi over die Boedhabeelden.

Wanneer gaan ze in Egypte de Sfinx en de Piramides vernietigen? Als dat geen afgodsbeelden zijn weet ik het ook niet meer..

KomMaar
12-11-02, 23:55
Geplaatst door J.M.T.
Pako,

Kashmir is een Hindu land al eeuwen lang. Als je dit niet wilt geloven ga dan maar eens naar de bibliotheek voor inzicht.
Slechts sinds de 'partition' tussen India en Pakistan werd Kashmir belangrijk. India én Pakistan zeggen dat het land van hen is.

Volgens mij hebben geen van beiden recht op dat land het is van de Kashmiris en die moeten zelf beslissing hoe hun land er uit moet zien. Maar vertel dat maar eens aan Pakistan en India.

Hoe je het kunt vergelijken met Palestina is mij een raadsel.


De overgrote deel (ongvr. 75%) van de bevolking in Khasmir is moslim, en willen zich aansluiten bij een land waar ook de meerderheid moslim is.. dat word dus Pakistan.
Gelijk hebben ze....

Arvid
13-11-02, 10:29
Geplaatst door KomMaar



De overgrote deel (ongvr. 75%) van de bevolking in Khasmir is moslim, en willen zich aansluiten bij een land waar ook de meerderheid moslim is.. dat word dus Pakistan.
Gelijk hebben ze....

ONZIN!!
De meeste Kashmiri's willen niet bij Pakistan EN OOK niet bij India horen, m.a.w. een onafhankelijke staat.
PRAAT NIET OVER EEN ONDERWERP WAAR JE GEEN RUK VANAF WEET!!!

Je hoort mij toch ook niet zwetsen over Israel/Palestina?

Arvid
13-11-02, 10:31
Geplaatst door Shaheed



Wat is dit nou weer voor een domme vraag?
waarom zouden haar voorouders zich in hen graf moeten omdraaien?
Medea is het voorbeeld voor alle Nederlandse vrouwen in Nederland.


Volgens mij ben jij niks anders dan een racist J.M.T.

Niets is schandelijker dan het verloochenen van je eigen bloed en afkomst.

Medea-Sefieroth
13-11-02, 10:48
Geplaatst door Arvid


Niets is schandelijker dan het verloochenen van je eigen bloed en afkomst.





Dus Ruth[uit het Oude Testament, je kent het verhaal toch? ruth en naomi] heeft haar bloed en afkomst verloochend? Abraham heeft ook zijn afkomst verloochend??????


Ach ga een stripverhaal lezen jochie en zeg geen dingen waarover je geen kennis hebt!!! Ik ben bekeerd tot de islam en mijn ouders zijn christenen en ze respecteren mijn keuze net als mijn familie. Ik ben heel gelukkig met mijn ouders! Ik heb nooit mijn bloed en afkomst verloochend! :zwaai:

Arvid
13-11-02, 11:19
Geplaatst door Medea-Sefieroth

Ik heb nooit mijn bloed en afkomst verloochend! :zwaai:

Hoop voor je dat dat waar is.
Je weet dat ik gelijk heb met mijn stelling.
Waarom heb je je tot de Islam bekeerd?
Laat me raden; je hebt lopen rotzooien met een of andere marokkaan van wie je bekeerd moest worden?

Medea-Sefieroth
13-11-02, 13:12
Geplaatst door Arvid


Hoop voor je dat dat waar is.
Je weet dat ik gelijk heb met mijn stelling.
Waarom heb je je tot de Islam bekeerd?
Laat me raden; je hebt lopen rotzooien met een of andere marokkaan van wie je bekeerd moest worden?



Moge God me vervloeken als ik tot de huichelaarster behoor! Ik heb de islam vrijwillig gekozen als mijn godsdienst! En ik heb nog nooit met een marokkaan gerotzooid! Islam is het ware geloof, iets wat je niet van jouw geloof[jodendom] kan zeggen omdat het Oude Testament[Tenach] vol met belachelijke fouten en tegenstrijdigheden bevat! Ik ken persoonlijk geen marokkaanse jongens! ik zal hieronder verhalen van blanke Nederlanders zetten die bekeerd zijn tot het ware geloof, de islam!




Ik ben Mariska, een Nederlandse moslima. Ik heb nog geen moslimnaam.

De reden hiervoor is dat ik het heel moeilijk vind om een mooie naam uit te kiezen die voor mijzelf staat. Ik ben nou achttien jaar en al ongeveer drie jaar moslima.

Ik ben zonder geloof opgevoed. Mijn ouders hebben mij wel in de kerk gedoopt en ik heb dus ook doopnamen, maar dit hebben ze in die tijd alleen maar gedaan voor de ouders van mijn vader, die streng katholiek waren. Ik ben vroeger ook redelijk vaak in de kerk geweest. Diep in mijzelf wist ik dat er een God was, hoe zou dit alles anders ontstaan zijn? Maar het christendom, de kerk, dit voelde niet als mijn thuis. Ik vond het altijd kil en koud in de kerk en had echt het idee dat mensen alleen maar naar de kerk gaan wanneer ze problemen hebben of ergens mee zitten. Katholieken gaan af en toe naar de kerk en dat is alles. Ik voelde me daar niet thuis.

Toen ik veertien jaar oud was, was ik met een stel vriendinnen in de stad en daar kwamen we twee jongens tegen die allebei moslim waren.

Eerst begonnen ze gewoon met ons te kletsen. Toen kwamen we ineens op het onderwerp God. Die ene jongen zei: "Geloven jullie dan niet in God?". Ik zei van wel en die vriendinnen van mij zaten hem alleen maar uit te lachen. Op een gegeven moment was het tijd om naar huis te gaan maar ik had het gevoel dat ons gesprek nog niet helemaal klaar was. Iedereen ging naar huis behalve die ene jongen en ik. We praatten nog uren door over God. Hij vertelde me dat hij moslim was en dat de islam een heel mooi geloof is, dat het de waarheid is. Toen moest ik echt naar huis want mijn ouders zouden zich erge zorgen maken over mij als ik nog langer wegbleef, dus ik sprak de volgende dag weer met hem af. Zo ging het steeds maar door; hij vertelde over de islam en ik luisterde, tot ik op een gegeven moment dacht: "dit is de waarheid, dit is mijn geloof". Ik vroeg hem of hij mij over de islam wilde leren.

Tegen die tijd begon net de ramadan en ik wilde ook meedoen, zonder het tegen dan maar ook iemand te zeggen deed ik mee, de hele maand. Ik had het ook niet tegen die jongen gezegd. Later bleek dat dit wel dom was, want ik wist namelijk niet dat je niet mag drinken tijdens de ramadan. Ik heb een maand lang gevast door niet te eten, maar ik heb wel af en toe gedronken. Daarna kreeg ik boeken van hem te leen over de islam, met verhalen, maar ook boekjes over hoe je moet bidden, wassen, een boekje met al-Fatiha (openingsvers van de Koran) en een cd genaamd Murshid met alle gebeden erop in zang. Ik heb vanaf toen al-Fatiha uit mijn hoofd geleerd, leren bidden volgens het boekje, de kleine wassing en de grote wassing leren doen. Nadat ik dit geleerd had, heb ik het voorgedaan voor die jongen en gevraagd of ik het zo goed deed. Hij vertelde mij van wel. Ik heb veel steun gehad aan die jongen en nu nog.

Wat ik wel jammer vind is dat mijn moeder de islam maar niks vindt. Ik heb het nooit echt tegen haar verteld, maar ze was erachter gekomen door Marokkaanse meisjes met wie ik het over de islam had. Die wisten niet dat mijn moeder en broertjes en mijn zus het niet wisten, dus die hadden het erover met mijn zus en die vervolgens weer met mijn moeder. Mijn moeder vertelde mij dat ik zelf mag kiezen waar ik in geloof, maar dat ze mij niet ineens met een hoofddoek op wil zien lopen. Op dit moment draag ik dus nog geen hoofddoek. Ik heb er wel eens een in Rotterdam gekocht en ook de hele dag daar opgehad, ik voelde me heel fijn. Maar zodra ik naar huis ging, deed ik hem weer af. Wanneer ik uit huis ben -en dat zal waarschijnlijk volgend jaar zijn- wil ik wel de hoofddoek gaan dragen.

Ik ben via mijn werk ook in contact gekomen met een Marokkaans meisje. Zij was van geboorte uit moslima, maar gelooft alleen en doet er voor de rest niks aan. Ik heb veel met haar gepraat en met haar ouders en ik heb haar twee maanden geleden ongeveer leren bidden en wassen. Het voelde heel fijn om iemand anders te kunnen leren wat jij ook geleerd hebt. Tijdens de ramadan mag ik altijd bij hen komen eten en met het suikerfeest ben ik daar ook welkom. Ik vind het fijn om daar te zijn, tussen de moslims, want thuis ben ik de enige moslim. Mijn zus en broertjes leiden het leven wat ik eerst ook leidde. Het ‘verkeerde’ leven. Ik hoop dat ik hen ooit ook nog tot de islam krijg met behulp van God.

Dit was mijn verhaal, een beetje lang misschien maar goed.

Wa Salaam!

Mariska

Medea-Sefieroth
13-11-02, 13:13
Geachte andere broers en zussen,
As-salamu`alaykum wa rahmatullahi wa barakatuhu
Gods vrede, barmhartigheid en genade zij met u

Ik ben zelf Nederlander en nu zo`n vijf jaar moslim (ben nu 22, op mijn 18e moslim geworden), ik studeer geneeskunde in Groningen (vierde jaar) en woon daar ook.

Voor mij is de overgang naar islam heel geleidelijk gegaan. Ik heb zelf gelezen over een velerlei aan godsdiensten en ben daardoor zelfs een jaartje blijven zitten in vijf VWO. Ik heb daar geen spijt van gehad, dat was mijn zoek-jaar.

Ik ben om twee redenen gaan zoeken:

Mijn vader was humanist en mijn moeder christelijk. Beide zijn daar actief mee bezig, mijn moeder binnen de kerk en mijn vader bij het humanistisch verbond. Soms ging ik met mijn moeder mee naar de kerk (zoals ook mijn vader uit respect voor mijn moeder) en soms ging ik met mijn vader mee naar een bijeenkomst van het humanistisch verbond (Zoals ook mijn moeder uit respect voor mijn vader). Van beide ideologieën heb ik dus wat meegekregen, maar het belangrijkste dat ik van mijn ouders heb meegekregen is respect hebben voor elkaars opvattingen, ook al mogen die verschillen.
Ik weet niet of ik het humanisme te kort doe met de stelling dat deze levensfilosofie hier op neer komt: We weten niet of God bestaat ja of nee, wat we zeker weten is dat wij hier nu op aarde zijn en we moeten de problemen die er zijn, los van de vraag of er een God is ja of te nee, samen oplossen.
Op zich had ik hier wel affiniteit mee, toch had ik sterk het gevoel dat er een god moest zijn. Dat alles geen toeval was, dat we niet zomaar hier leven en zomaar dood gaan. Als men kijkt naar de sterren en de planeten die allen hun vaste baan hebben in het (naar huidige theorieën) oneindige en nog steeds groeiende heelal, als men kijkt naar de enorme schoonheid, diversiteit en complexiteit van de natuur, de atmosfeer met zijn ozonlaag die ons beschermen tegen respectievelijk kometen en schadelijke straling van de zon, het water, de lucht, vissen, vogels, ons eigen lichaam (als men alleen nog maar kijkt naar bijvoorbeeld het oog of het oor), bomen en planten, bergen en vlaktes, dag en nacht etc.
Er moest voor mijn gevoel een god zijn, een alles besturende, controlerende, scheppende, bovennatuurlijke, meer dan geniale, liefdevolle, gevende kracht.
Bij het christendom voelde ik mij ook niet helemaal thuis, ik kon mij niet vinden in de aanbidding van Jezus, een mens (die overigens in zeer hoog aanzien Gods staat, moge God hem zegenen en vrede schenken), die onderdeel was van de drie-eenheid van God (vader, zoon en heilige geest). Dat concept is zo onpraktisch, als ik bad, bad ik altijd naar één God en niet naar drie delen. Bovendien is het duidelijk dat er een kracht is, het bestaan van meerdere krachten zou resulteren in complete chaos van het heelal (stel vader en zoon zouden ruzie krijgen?). En als Jezus (vrede zij met hem) zo speciaal is dat hij aanbidding verdient door de verwekking van hem in de baarmoeder van Maria (moge God haar zegenen) zonder dat daar een man aan te pas is gekomen, hoe zit dat dan met Adam (vrede zij met hem) die God schiep zonder tussenkomst van een vrouw?
Daarnaast komt nog het sterven van die zoon, zodat onze zonden vergeven zouden zijn. Hierover kon ik niks terugvinden in de Bijbel (staat er ook niet) en dit blijkt, na studie, in het jaar 1400 na Christus te zijn toegevoegd aan het christendom. Het is ook zo onlogisch dat ik niet degene ben die voor mijn eigen zonden gestraft zou worden, dat die mij zijn vergeven doordat God zijn zoon liet sterven. Mooie vader zou ‘Hij’ dan zijn geweest.
In het onze vader, het gebed in het christendom: “En Heer vergeef ons onze zonden, zoals ook wij vergeven onze schuldenaren", doch wij vergeven onze schuldenaren (mensen die bij ons een schuld hebben doordat zij ons iets slechts hebben aangedaan) niet door onze zonen te laten sterven.
Zo zijn er nog veel meer dingen aan het christendom die wezenlijk, dus geworteld in de religie, onlogisch zijn. Ik noem dit even zo nadrukkelijk omdat er soms dingen in de islam zijn die onlogisch lijken, maar dat niet zijn (althans niet in de wortel) maar wel zo door mensen worden uitgedragen.
Het christendom is een prachtig geloof, begrijp me niet verkeerd, maar op bepaalde punten was ik het niet met het christendom eens (op vele wel), later bleek dat juist die punten mij moslim maakten.

Een tweede reden die mij deed zoeken was de volgende:
Ik was vroeger nogal een beetje de bink vroeger, blowde, dronk, had vriendinnetjes en veel zogenaamde vrienden die ik alleen maar kende van feesten. Ik had het leven waarvan veel mensen altijd beweren dat het zo fantastisch is, het leven dat op tv en in de boeken altijd wordt beschreven. Ik zoop en feestte, had vrienden en vrouwen (dat laatste valt trouwens wel wat mee hoor, zo af en toe eens wat zoenen en zelden veel verder), een goede familiesituatie, het ging goed op school, ik kon goed sporten. Alles zat mee en toch miste er iets. Iets dat knaagde in mijn diepste binnenste, er miste iets. Was dit nou het leven waar iedereen zo vol lof over was? Ik had alles, maar was niet gelukkig. Dus ging ik op zoek.
God plaatst in ieder van ons een zoekertje, onze ziel verlangt er naar om één te zijn met Hem, omdat we uit Hem voortkomen. Sommigen ontkennen de zoeker in zichzelf, anderen blijven altijd zoeken, en slechts sommigen vinden of beter: worden door God gevonden. Zelfs dan zul je nog moeilijkheden en twijfels kennen, maar je leven en je binnenste zullen vervult zijn van een warme gloed. Ik hoop dat je je hart openzet voor God. Islam is zijn ware boodschap voor de mens geweest, die hij aan de profeet Mohammed (vrede zij met hem) heeft geopenbaard (zoals Hij ook aan anderen, bijvoorbeeld Jezus, een boodschap, maar één die niet volmaakt/voltooid was, heeft geopenbaard).

Ik wens u allen al Gods goeds.

Willem/Abdallah

Medea-Sefieroth
13-11-02, 13:14
Het verhaal van Phillipe

Vanaf mijn kindertijd ben ik altijd wel min of meer religieus geweest en meer dan eens liep ik onhandig een bloedrood gezicht op vooraan in de kerk als misdienaar. Wat ik destijds vreemd vond, was dat steeds meer leden van onze familie wegbleven op de zondagse mis. Alleen heb ik het dan ook niet meer lang volgehouden.

Op de lagere school heeft een priester me eens voorgesteld om.. priester te worden (dat had ik er toen toch uit begrepen.. en dat was waarschijnlijk omdat ik me toen ook al zo bloed serieus kon voordoen).

Als puber was ik altijd al bezig met vragen over het leven. Terwijl mijn leeftijdgenoten buiten hun sociale vaardigheden aan het ontwikkelen waren, zat ik thuis te zoeken naar antwoorden op vragen als, "Waarom leven wij, waarom is er goed en kwaad in deze wereld, hoe zit dat met God en Jezus (vzmh), hoe kunnen wij gelukkig zijn in dit leven", .. en nog veel meer van die hoofdbrekers hielden mij dagen en nachten lang bezig op mijn kamertje boven.

Halverwege mijn pubertijd dacht ik een compliment gekregen te hebben van onze mooie titularis, toen ze me vroeg: "Hoe weet je dat?" Reden daartoe was dat we met de ganse klas net voor de kerstvakantie in een grote cirkel zaten om elk van ons, ons gedacht te geven over geloven en Jezus (vzmh). Als ik het me nog juist herinner, zij ik zoiets als "Jezus (vzmh) was geen God maar een voorbeeld voor ons".

Mijn pubertijd was soms een serieus emotionele strijd voor mij. Tot 2 maal toe vond ik het nodig om mij rond kerstnacht tot God te richten om hulp te vragen. Ik stelde mij meermaals de vraag hoe Jezus (vzmh) bepaalde moeilijkheden zou hebben aangepakt.. en daarover filosoferende kwam ik tot rust.. een soort verlicht gevoel overdekte me. Gaf veel voldoening..

Joegoslavië.. Rond mijn 19de belandde ik met een groepsreis in Joegoslavië. Veel gezien daar. Behalve het feit dat ik daar genoot van de verse vijgen die ik van de bomen plukte, heb ik toen ook m’n eerste bescheiden Islamitische snoepjes geproefd.. Voor het eerst een moskeetje bezocht. Een beetje beschaamd de schoenen uitdoen en over het tapijt wandelen.. prettig gevoel was dat op die voor mij bijzonder eenvoudige en religieuze plaats. Mocht ik gelukkig ook naar boven op de minaret.. iets leuker kon ik me toen niet inbeelden. Boven op het balkon heb ik mij moeten inhouden om niet met volle borst te roepen " Allahu Akbar!" (God is de grootste) Mijn toenmalige vriendin en reisgezel zou dat niet overleefd hebben van schaamte denk ik..

Op diezelfde trip waren wij te gast bij een moslim familie. In een typisch moslim huis zaten we met z’n allen gezellig op een grote binnenplaats een lekker glaasje frisse rosebottel limonade te drinken.. Ik hield van die nieuwe sfeer en beleefde binnenin mij iets vreemds.. Het was prettig en onbeschrijflijk. Alsof ik het gevoel had op een echt speciale plaats beland te zijn. Vriendelijke en rustig ogende moslims waren dat daar. Als (voor mij) hoogtepunt kregen we een rondleiding door het huis. Op het eerste verdiep kwamen we in een gastenkamer terecht. Van die lange zetels rondom en boeken op een plank op ooghoogte. Die boeken.. dat trok mijn aandacht.. niet dat ik een boekenworm ben of zo, maar die magisch religieuze geschriften trokken mijn aandacht. Ik wilde er een vast nemen, maar had het lef niet, denkende dat het niet mocht. Ondertussen ging onze groep naar andere kamers en ik bleef stiekem. Ik had een gevoel alsof hier iets bijzonders aanwezig was en dat gevoel groeide met het feit dat (zo dacht ik althans) ik een Heilig Boek in handen nam. Ik dacht: "Het zijn geen Christenen, maar zij geloven ook"; en in mijn binnenste voelde ik die moslims als broeders in de godsdienst. Ik hield het boek vast alsof het breekbaar was, betastte het en genoot er intens en opgewonden van. Hongerig wilde ik het meenemen.. Ik wenste het bij mij te houden alsof ik er geen afstand van kon doen. Maar ik kon niet.. ik dacht zoiets als "Dit is een Boek van God, dat mag ik niet zomaar ongevraagd meenemen". Ik heb het dan maar gewoon teruggelegd.

Zonder overdrijven, was dat bezoek het hoogtepunt uit deze reis. Het betekende iets voor mij, alleen wist ik niet wat..

Enige tijd later.. dagen of weken.. had ik een keer of twee een prachtige droom.. Onder een roos-oranje gekleurde laatavond hemel zweefde ik door de straatjes daar.. Een warm en rustgevend gevoel overmande mij.. Alsof ik daar thuis hoorde.. Alleen God kent de ware toedracht van die dromen, maar later legde ik graag de link naar dat moslim huisje en mijn bekering.

Een jaar of 2 later was het dan zover.. Ik kende zo goed als niets over Islam toen ik verliefd werd op een mooie, stijlvolle Marokkaanse vrouw. Zij legde de nadruk op bekering.. anders geen huwelijk. Toch kon ik dat niet zomaar. Zolang ik niet wat meer wist over Islam wilde ik de stap niet zetten. Na veel discussies, godsdienstvergelijkingen en een bescheiden verkenning van Islam kwam ik tot mijn besluit. Ik doe het ! .. maar wel onder voorbehoud.. "Als ik ooit iets zou vinden in Islam waar ik niet mee leven kan, stop ik ermee", dacht ik toen. Gelukkig en gesterkt geef ik graag toe nooit iets slechts gevonden te hebben. Islam is niet alleen mooi maar ook zo logisch. In het begin was het enorme respect voor alle leven, de warme eenvoud en de grote standvastigheid van moslims datgene wat mij aantrok. Later kwam ik dan tot een stadium met een duidelijker Godsbesef.

Het leven is niet altijd gemakkelijk, ook niet dat van een moslim, maar het besef dat God er steeds is, maakt het allemaal goed. Ik ben Hem dankbaar dat Hij mij dit geschenk gegeven heeft. Hopelijk zal ik ooit meer dankbaarheid tonen.

Phillipe

Medea-Sefieroth
13-11-02, 13:15
Het verhaal van Muhammad-Taariq

As-salaamu 'alaikum, yaa ichwaani!

Ik ben nu sinds ongeveer een jaar praktiserend moslim. Ik heb zo onderhand wel een beetje een hekel gekregen aan het woord "moslim" sinds alle commotie van de laatste tijd en niet alleen van de laatste tijd: het is eigenlijk al bezig sinds 1492, toen de laatste Moren uit Andalusië werden verdreven. Of eigenlijk: een hekel aan de negatieve associaties die het woord "moslim" met zich meebrengt.

Dat brengt me meteen bij het verhaal over hoe het bij mij allemaal begonnen is en bij het feit dat de succesvolle Islaam een doorn in het oog was en is van de christelijke wereld. Ik heb de Islaam zelf leren kennen, zonder tussenkomst van anderen, via zelfstudie en niet via de westerse media of wie dan ook. Als ik zo alles op een rijtje zet ben ik qua houding en opvattingen al heel lang volgeling van de Profeet Muhammad -vzmh- , alleen ik besefte het toen nog niet zo. Al op jonge leeftijd stelde ik mij vragen bij het katholicisme en al zijn onlogische elementen zoals de drieëenheid, het feit dat christenen mensen en beelden aanbidden, het feit dat de bijbel niet in zijn oorspronkelijke talen gelezen wordt (het Aramees en het Hebreeuws), het feit dat Jezus -vzmh- als een godheid wordt gezien, enz. Er was geen ruimte voor dat soort vragen, maar eerder een afhoudende reactie van de godsdienstleraren die ik heb gehad. Ik heb me toen ook gedistantieerd van alles wat met religie te maken had en ik had niet gedacht dat ik me ooit nog aangetrokken zou voelen tot wat voor religie dan ook. Totdat ik ging lezen over de prachtige en hoogstaande cultuur onder islamitisch gezag in Spanje.
Ik was en ben nog steeds zo onder de indruk over wat daar allemaal gebeurd is en hoe wij daardoor beïnvloed zijn, dat ik uit respect moslim ben geworden want uiteindelijk is de Islaam natuurlijk de basis geweest voor alle verworvenheden van de moslimgemeenschap in het toenmalige Andalusië. De vrijheid en tolerantie t.a.v. andere religies, de handelsgeest en de drang tot ontdekken en leren is voor mij een bewijs dat het wel goed zit met het fundament van de Islaam. Een fundament waar we in deze tijd behoefte aan hebben en waarnaar we eigenlijk terug zouden moeten. Fundamentalisme: terug naar de basis.

Bij ons thuis werd ook nooit varkensvlees gegeten, mijn moeder had op een of andere manier zo'n idee dat dat niet goed kon zijn. Ik had daar nooit zo bij stil gestaan. Ik had wel een afkeer van alcohol en van de seks- en drugs orgies die mijn klasgenoten zonodig moesten houden (dat vonden ze "modern" en anders hoor je er niet bij). Ik had het gevoel dat dat niet de bedoeling kon zijn en bovendien was en ben ik zeer consciëntieus als het gaat om mijn eigen gezondheid en die van een ander. Ik vond het allemaal maar erg onverantwoord. De druk (en onvrijheid in feite) die in deze maatschappij bestaat t.a.v. deelname aan dat soort ongezonde activiteiten is zo hoog dat je als ''abnormaal'' betiteld wordt als je er niet aan meedoet. Ik vond altijd dat ik helder moest blijven en moest blijven nadenken over alles wat ik deed en tot me nam. Ik heb me wel eens laten verleiden door deze en gene, ook weer door de sociale druk, maar al snel kwam ik dan weer tot het inzicht dat ik ermee wilde ophouden.

Zo'n twee jaar geleden heb ik een reis ondernomen naar Andalusië en na grondige bestudering van de geschiedenis en dergelijke begon er bij mij iets te "werken" als het ware. Aan het einde van dit verhaal heb ik een deel van de info opgeschreven die ik tot nu toe verzameld heb. Ik voelde mij nauw betrokken bij de islamitische geschiedenis van Spanje, ik herkende er veel in en het sprak mij aan. De Islaam was voor mij een uitgesproken Europees verschijnsel geworden dat ons sterk beïnvloed heeft, ook al willen veel mensen dat maar niet onderkennen of inzien. In feite is onze huidige stand van ontwikkeling voor een groot deel gebaseerd op de kennis die men toen verworven heeft en die via Spanje naar Europa gekomen is. Onze taal bevat heel veel woorden uit het Arabisch; moet je even nagaan: een Germaanse taal (het Nederlands) ontleent woorden aan een Semitische taal (het Arabisch): twee zeer verschillende taalgroepen., zo groots en belangrijk moet de Arabisch cultuur geweest zijn om zoiets voor elkaar te krijgen. Ik som even een paar woorden op: admiraal, tarief, siroop, suiker, elixir, safraan, zefir, azimut, algebra, chemie, alcohol, enz.

Aramees en Arabisch
Ik ben nog steeds bezig met de studie van het Arabisch en nu ook een beetje met het Aramees, de taal van Jezus(!) -vzmh- en dus ook een semitische taal.
De herkenbaarheid voor iemand die Arabisch kent is verbluffend. In 1057 werd de Oosters-orthodoxe kerk op zichzelf geworpen door het Vaticaan omdat ze bang waren dat kennis van de geschriften in het Aramees zou kunnen leiden tot toenadering tot de Islaam. Door het Vaticaan wordt heel veel informatie dienaangaande achtergehouden. Zo zijn de Dode Zee-rollen en de geschriften die in Egypte zijn gevonden nooit bekend gemaakt aan een het grote publiek.
Ze worden achter slot en grendel gewaard en gelezen door een wetenschappelijke elite. De geschriften zijn allemaal in het Aramees geschreven, een grote cultuurtaal die de basis vormt van het huidige Arabisch en het Hebreeuws en die duizenden jaren dezelfde functie had in het Midden-Oosten als het Arabisch nu. De term "Aramees" is afgeleid van ''Aram", de vijfde zoon van Shem, de eerstgeborene van Noah. Van de naam Shem is overigens het woord ''semitisch"' afgeleid. "Anti-semitisch" betekent dus zowel anti-Arabisch, anti-christelijk als anti-Joods. De boodschap van het Christendom werd in het Aramees verspreid naar Palestina, Syrië en Mesopotamië (het huidige Iran).

Professor Franz Rosenthal schrijft in het Journal of Near Eastern Studies:
"In my view, the history of Aramaic represents the purest triumph of the human spirit as embodied in language (which is the mind's most direct form of physical expression) over the crude display of material power. . . Great empires were conquered by the Aramaic language, and when they disappeared and were submerged in the flow of history, that language persisted and continued to live a life of its own ... The language continued to be powerfully active in the promulgation of spiritual matters. It was the main instrument for the formulation of religious ideas in the Near East, which then spread in all directions all over the world ... The monotheistic groups continue to live on today with a religious heritage, much of which found first expression in Aramaic."

(F. Rosenthal, "Aramaic Studies During the Past Thirty Years",
THE JOURNAL OF NEAR EASTERN STUDIES, pp 81-82, Chicago: 1978.)

Voor de mensen die interesse hebben som ik nu een paar herkenbare woorden en uitdrukkingen op uit het Aramees (let op de overeenkomsten qua wortels, een zeer typisch verschijnsel binnen de Semitische talen). In het Aramees werd overigens en wordt nog steeds de vredesgroet uitgebracht door christenen uit Syrië en Palestina, zoals dat ook onder moslims gebeurt.

Aramees Arabisch
Alaahaa Allaah
Ieshoe Ieshaa (Jezus - vzmh)
Alaaha rehmaanele Allaah er-ra'hmaan (God, de meeste genadevolle)
Alaaha baarichlaach moge God je beschermen
Shqiere d'Alaaha God zij dank (Arabisch; shukran: dankjewel)
Yaa Alaaha oh, God
sloetaa sallah (gebed)
salie: bidden
maalaachaa: engel
dienaa dien (religie)
jahenem dzjahanam (hel)
maashit masdjied (moskee)
qiblaa, in het Aramees: een speciale gift van God
iedaa eid (feest)
yoemaa yawm (dag)
shimshaa shams (zon)
ktaavaa kitaab (boek)
aziez áziez (eerbaar)
shlaamaa salaam (vrede)
mudrashtaa madrassa (school)

Andalusië
De laatste Visigotische koning werd in 711 door de Moren verslagen. Het tijdperk van de Moren (711-1492) was er één van grote bloei. De landbouw kwam sterk op, kunsten en wetenschappe

Medea-Sefieroth
13-11-02, 13:16
n namen een hoge vlucht. Cordoba werd het middelpunt van het godsdienstig leven, van handel en van wetenschap.
Fredinand III van Castilië, die regeerde van 1233 tot 1250, verjoeg de Moren. Alleen Granada (Alhambra, Generalife) wist zich te handhaven tot 1492.
De onverdraagzaamheid van de christenen ten opzichte van de overwonnen vijanden was er de oorzaak van dat vele geleerden en kunstenaars zich gedwongen zagen te vluchten. Er volgde een periode van sterke achteruitgang.

Prins Abd-ar-Rahmaan I (reg. 756 - 1031) wist na de val van de Omajjaden in Damascus aan de dood te ontkomen en vluchtte naar Spanje. Hij werd de grondlegger van een nieuwe Omajjadendynastie in 756: zo ontstond het emiraat van Cordoba (756 - 1031). Generaal Taariq leidde een leger van 7000 Berbers over het Nauw van Gibraltar en ondervonden zo goed als geen weerstand in Spanje. Het Iberisch Schiereiland werd in het Arabisch Al-Andalous genoemd.
Onder de Omajjaden kende Al-Andalous een ongekende welvaart, religieuze tolerantie ten aanzien van Joden en christenen, stabiliteit en een rijk en bloeiend wetenschappelijk en cultureel leven. Evenmin als op Sicilië werd de Islaam de alles overheersende religie, er bestond een bijzondere en vruchtbare samenwerking met de joods-christelijke denkwereld dat doorwerkte in de cultuur. De natuurwetenschappen en de filosofie konden zich zelfstandig ontwikkelen. Sevilla, Cordoba en Granada behoorden tot de belangrijkste Europese steden van hun tijd. Onder islamitisch gezag werden de universiteit van Granada en de universiteit van Saragossa (christelijk centrum) de westerse vertaalcentra voor de oude Griekse standaardwerken. Na de vertaling van het Grieks in het Arabisch, volgde in Spanje de overzetting in het kerklatijn. In moslim-Spanje werden op grote schaal bibliotheken aangelegd met soms honderdduizenden banden die een belangrijke bron vormden voor veel christelijke denkers. De Moren waren beroemd om hun architectuur, windmolens, decoratieve kunst en irrigatiewerken en introduceerden vele fruitsoorten, rijst, saffraan, amandelen, olijven, bonen en katoen. Al-Andalous bereikte zijn grootste bloei in de 10de eeuw onder Abd-ar-Rahmaan III (912 - 961), zijn opvolger, al-Hakam II (961 - 976), stichtte één van 's werelds omvangrijkste bibliotheken. Het kalifat van Cordoba was op dat moment de machtigste en best georganiseerde staat van heel Europa. De moskee van Cordoba en het paleizencomplex Medina Azahara zijn de architectonische hoogtepunten uit die periode.

Ook in materieel opzicht bestond er een vruchtbare uitwisseling van verworvenheden. De Arabieren introduceerden de dadelpalm, rijst en de sinaasappel en zij legden irrigatiesystemen aan die tot op de dag van vandaag hun werk doen.

De tijd van de Almohaden was er één van grote bloei: de filosofen Ibn Toefail, Ibn Roesjd (Latijnse verbastering: Averroës) en Ibn Sienna (Latijn: Avicenna) werkten aan het hof als lijfarts. Zij hadden een grote invloed op theologen en filosofen in West-Europa

De Reconquista, de herovering, is een beweging die ontstond uit expansiedrift, maar ook uit ijver voor de verbreiding van het christendom.
De Reconquista begon in de jaren na 1000 en was voltooid in 1492, toen het laatste bastion van de islam, Granada, in handen van de katholieke koningen Ferdinand en Isabella viel. De snelle christelijke expansie schiep enorme problemen omdat Andalusië al dichtbevolkt was. De christelijke koningen probeerden de moslims en de grote Joodse gemeenschappen in het zuiden te integreren waarbij hun houding steeds intoleranter werd. Op vele plaatsen werden de moslims verdreven en daarmee verloor Spanje zijn beste kooplui, ambachtslieden en boeren. Het land werd grotendeels verdeeld onder de edelen
die tegen de moslims streden. Deze edelen bezaten niet de technische bekwaamheid om het land goed te bebouwen en gingen daarom maar over op schapenteelt. Deze feodale ontwikkeling had funeste gevolgen voor de politieke ontwikkeling waardoor de 14e en 15e eeuw perioden van grote onrust werden voor heel Spanje en opstanden waren aan de orde van de dag. Ferdinand en Isabella meenden dat een totale religieuze eenheid van Spanje de orde zou kunnen herstellen en daarom werd besloten de Moren definitief te verdrijven en als "kroon" op het werk werden ook alle joden verdreven. Daarna begon de Conquista van Zuid-Amerika waardoor een abrupt einde kwam aan de eeuwenoude beschavingen aldaar. De koloniën werden vervolgens stevig geplunderd om de alsmaar verslechterende economie in Spanje nieuw leven in te blazen. De Kerk en het koninklijk paar besloten om elke afwijking, zowel op politiek als op religieus gebied, de kop in te drukken. De Inquisitie deed haar intrede als staatkundige instelling en donkere tijden braken aan.

Tot slot nog een stukje uit de Trouw van 05-06-2001

"De tweede hartstocht van Pierre Abélard"
door Samuel de Lange

Toen Abélard zich aan het einde van de elfde eeuw onder het filosofisch gehoor begaf, was daar de kathedraalschool van Chartres nog aan het woord.
De kennismaking, via de islaam, met de Griekse filosofen zorgde in het Westen voor een wederopleving van de rede en de wetenschap. Maar dankzij de voorrang die Plato genoot boven Aristoteles, ging lange tijd de belangstelling meer uit naar speculaties dan naar onderzoek. De leraren van Chartres waren erg onder de indruk van Plato's Ideeënleer, die een metafysica achter de taal veronderstelde. Met zijn verwerping van een gebrekkige wereld, en zijn haken naar een zuivere werkelijkheid kon Plato doorgaan voor een proto-christelijke schrijver. Georges Duby vertelt in 'De kathedralenbouwers' (1976) hoe de voorstelling van de neo-platonist Dionysius de Areopagiet over de hemelse sferen voor de Gothiek leidraad werd in het denken over God en de schepping, en hoe de kathedralen van die kosmologie, de weerslag vormden.

As-salaamu 'alaikum wa ra'hmatullaahi wa barakaatuhu,

Muhammad-Taariq

Medea-Sefieroth
13-11-02, 13:17
Het verhaal van Nadia



Ik kom uit een niet-gelovig gezin maar ging tot mijn achtste naar een christelijke basisschool en had verschillende vriendinnen die naar de kerk gingen.

Ik ben opgegroeid met het idee dat -al ging onze familie niet naar de kerk- geloof niet direct iets verkeerds was en de mensen die naar de kerk gingen niet direct fout zaten.

Toen ik een jaar of negen was ging ik een weekje op 'ruiterkamp'. Dit is een weekje paardrijden en andere activiteiten en werd georganiseerd door een christelijke vereniging. De meeste kinderen op dat kamp kwamen er al een aantal jaren en waren van huis uit christelijk.
Er werden 's avonds verhalen verteld uit de bijbel, liedjes gezongen enzovoort.

Mijn ouders waren net een half jaar geleden uit elkaar gegaan (vandaar dat ik maar tot mijn achtste naar die christelijke school ging), en op dat kamp kwam ik dingen tegen als naastenliefde, acceptatie, een hoger doel in het leven dan alleen maar dit leven... dingen die ik thuis niet hoorde. Dit sprak mij heel erg aan, maar omdat ik met het idee was opgegroeid dat "wij dat niet doen, maar zij wel" en dat ik dus om de een of andere reden niet met ze mee mocht doen omdat ik anders was, ging ik er niet verder op in. Bovendien was ik pas negen!

Ik ging de jaren daarna weer op zomerkamp en aangezien de stichting die deze kampen organiseerde in Den Haag is, waar ik ook woon en ze een rijschool hadden in de buurt, ging ik daarnaar toe.
Ik leerde daar een meisje kennen, ik was tien of elf of zo, ik zat toen in groep zeven of acht en zij was negentien. Haar ouders waren ook gescheiden, ze kwam uit dezelfde plaats waar ik geboren ben, we hadden echt veel met elkaar gemeen ondanks onze leeftijdsverschillen. Voor mij was ze een echte oudere zus, en veel van de andere mensen bij die stichting waren als ooms en tantes voor mij.

De mensen bij deze stichting proberen als echte goede gelovigen te leven. Ze bidden veel, proberen niet kwaad te spreken (roddelen) of te denken, leven een redelijk sober en serieus leven zonder alle 'aardse pleziertjes' zoals de nieuwste films, strakke kleren, veel make-up en dat soort dingen. Ze hebben nu nog een boekwinkel met veel evangelische boeken, en proberen oprecht om van de wereld een betere plek te maken. Een aantal van deze mensen woonden bij elkaar in een huis. Iedereen had een eigen kamer; ik wil niet dat iemand verkeerde dingen over deze goede mensen gaat denken!

Ik kwam, naarmate ik ouder werd, steeds meer bij deze mensen over de vloer en bleef er ook in de vakanties (kerst, herfst etc.) logeren, samen met andere vriendinnen. Deze mensen organiseerden kerkdiensten en bijbelstudie-avonden, en ik kwam daar graag.

Zolang ik me kan herinneren loop ik met vragen rond als 'waarom zijn wij op aarde' en 'hoe kom ik hier'. Deze mensen konden mij uitleg geven op mijn vragen door mij te vertellen over God.

Het enige probleem met hun verhaal was wat ze over Jezus vertelden. Ik heb van kleins af aan kerstverhalen etc. gehoord over zijn leven, en ben opgegroeid met het idee dat Jezus echt geleefd heeft. Daar heb ik nooit aan getwijfeld.

Toen ik erover ging nadenken, ik was een jaar of twaalf/dertien. Ik vroeg me
af of het christelijke verhaal wel klopte.

Ik weet niet hoe goed je het christelijke verhaal omtrent Jezus kent, maar even beknopt: Jezus is op aarde gekomen zodat God de zonden van de mensen kan vergeven. "alzo God Zijn eniggeboren zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in
hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft" komt uit de Bijbel.
Dit is zo uit mijn hoofd, ik weet niet of het helemaal goed is, maar er zijn zo ontzettend veel versies van de Bijbel dat het overal wel ongeveer anders staat.

In ieder geval: ik vond het vreemd dat Jezus (die zogenaamd niet meer een
deel van God was maar nu een mens) als een mens moest sterven zodat God de
zonden van de mens kon vergeven. Dit was in mijn ogen niet het opgeven of doden van een zoon, maar alleen maar het doden van een mens. Want volgens de christelijke verhalen is Jezus niet alleen de zoon van God, maar ook een deel van Hem.
Ik zie dit als een, zeg maar, grote witte wolk - God - waar en stukje wolk van weg gaat. Het zijn nu twee verschillende stukken wolk, twee andere dingen met waarschijnlijk andere functies, maar beide nog steeds wolk, of wolk/God.

Wat ik dus niet helemaal snap is: nu Jezus naar de aarde ging was hij geen 'wolk' meer, maar alleen maar een mens. En na zijn zogenaamde dood op het kruis ging hij weer terug naar het wolk-zijn.

In ieder geval, het idee dat God een mens moest doden om de zonden van de
mensen te kunnen vergeven vond ik vreemd. Ik vroeg me af of God dan niet machtig genoeg was om dat te doen zonder 'hulp van iemand anders'.

In het begin, toen ik net met deze vragen in mijn hoofd zat (ik heb die vragen nooit aan iemand gesteld overigens) had ik het gevoel dat het fout was om die vragen te hebben.
Ik had het idee dat ik verkeerd bezig was, zondig zelfs, door het zogenaamde God-zijn van Jezus in twijfel te trekken.

Ik heb afstand genomen van deze mensen en ging niet meer naar kampen/
kerkdiensten etc. omdat ik me een hypocriet voelde omdat ik niet ‘echt’ geloofde.
Toen ik veertien was zag ik een boekje in de bieb over het verschil tussen
christelijkheid en de islam. Ik snapte er weinig van, aangezien ik bar weinig wist van de islam. (wat ik wist: Mohammed is een soort Jezus, en ze vasten en na het vasten is er een groot feest- meer wist ik niet). Het kwam voor deze tijd nooit in me op om over andere godsdiensten te leren, aangezien mij van jongs af aan door mijn ouders en omgeving verteld werd dat wij dat niet doen. Niet omdat ‘wij’ superieur waren aan anderen maar 'gewoon' omdat het zo was. Ik, als zoveel andere kleine(re) kinderen, zag mijn ouders als voorbeelden en twijfelde geen moment aan wat zij mij vertelden.

Maar in ieder geval, ik ging dat boekje een beetje doorlezen en wat mij opviel was dat het idee over Jezus hetzelfde was als wat ik zo'n beetje in mijn hoofd had. De vragen die ik stelde en waarop ik geen antwoord wist (over het al dan niet God-zijn van Jezus), hier kreeg ik nu antwoord op.

Andere dingen, zoals de positie van de vrouw binnen de islam, vond ik ook goed klinken. Ik heb altijd een probleem gehad met het idee dat een vrouw een lustobject is. Het Nederlandse 'strakke kleren, veel make-up' vond ik niks, en vooral dat alles wat je in meidenbladen leest te maken heeft met ‘draag dit’ of “doe dat, want dan vinden jongens je leuker”.


Ik zie het als een persoonlijke belediging als ik op straat nagestaard word.
Ik wil dan echt boos worden. Ik ben geen etalagepop, ik ben een mens met gevoelens, en als ik behandeld word alsof ik niks meer ben dan een lustobject, dan kan ik daar echt niet tegen. Ik heb het er best vaak over gehad met jongens. Van “hoe zou je reageren als een groep jongens je zus of je moeder na zou staren en nariepen?”. En negen van de tien keer krijg je een reactie van “ik zou die gozers in elkaar slaan” of iets in die richting.
Als ik zo'n vergelijking trek, begrijpen jongens meestal pas hoe beledigd ik me voel als ik nagestaard word.

Ik vertel dit om uit te leggen dat ik, al voor ik over de islam begon te leren, een instelling had die met de islamitische denkwijze te vergelijken is. Ik heb nooit gedroomd van uitgaan, heb nooit interesse getoond in naar de discotheek gaan bijvoorbeeld of het hebben van vriendjes, noem maar op.

Ik heb altijd het idee gehad dat ik pas serieus wil worden met een jongen als ik er zeker van ben dat ik meer ben dan een "one-night-stand". Want ik ben meer waard. Meer dan twee of drie maanden stapelgek zijn op iemand en dan twee of drie maanden met een 'gebroken hart' rondlopen om het daarna weer te herhalen. Ik heb dat eigenlijk nooit interessant gevonden.

Verder wilde ik, toen ik jonger (elf tot veertien ongeveer) was, een non worden, omdat een non elke dag bezig is met haar geloof.
Ik vond het gemiddelde Nederlandse materialistische bestaan zo oppervlakkig.
Ik wilde meer dan alleen op zondag naar de kerk gaan, ik wilde elke dag met mijn geloof bezig zijn. Mijn geloof levend maken. Bij de islam vond ik dat.

Toen ik dus veertien was vond ik de islam eigenlijk alleen maar 'wel kloppen'.
Op mijn vijftiende ben ik de Koran gaan lezen, ging ik Arabisch leren (uit reisgidsen heb ik het alfabet en eerste woorden geleerd!) Ik word deze maand achttien. Als mensen mij vragen hoe lang ik al moslim ben, zeg ik sinds ongeveer mei 1999. Wat dus ruim twee jaar geleden is.
Mijn interesse voor de islam begon zo’n vier jaar geleden toen ik veertien
was en dat eerste boekje las. Mijn interesse is in vier jaar uitgegroeid tot actief praktizeren. Ik heb het gevoel dat ik dit goed overdacht heb. Ik heb er met zeer
veel mensen over gesproken, ook met mijn moeder en andere familieleden.

Ik heb lang nagedacht over mijn keuze, heb de goede en de slechte dingen tegen elkaar afgewogen, en ben uitgekomen waar ik nu ben.

Als ik terug kijk op mijn opvattingen over geloof en (de zin van) het leven, ben ik eigenlijk al moslim sinds mijn geboorte. Of zo voelt het in ieder geval.

Nadia

Medea-Sefieroth
13-11-02, 13:18
Het verhaal van Aicha

Als eerste wil ik tegen iedereen die mijn verhaal leest ‘Assalamu alaykum’ (vrede zij met jullie) zeggen.

Ik ben Aicha Dit is mijn moslimnaam, de naam die mijn ouders mij gegeven hebben is Astrid. Ik ben nu 18 jaar en ik woon in een dorpje in Drenthe.

Dit was mijn leven voordat ik in aanraking kwam met de islam, ik deed alles wat indruist tegen de islam, zoals roken, drinken uitgaan, strakke kleding dragen, mooi willen wezen voor de jongens. Ik was een makkelijk te krijgen meisje, als jullie snappen wat ik bedoel. Op een gegeven moment kwam ik in aanraking met een Marokkaanse jongen, toen was ik al op een punt dat ik wist dat ik wel wilde veranderen. Ik wist dat hij moslim was en we gingen hier langzamerhand steeds meer over praten, ik was wel geïnteresseerd maar eigenlijk wist ik er heel weinig van (ik ben zelf zonder geloof opgevoed) zoals ik al zei gingen we hier steeds vaker over praten en ik kreeg steeds meer interesse en wilde er steeds meer over weten, op een gegeven moment kreeg ik een boekje van hem over de profeet Mohammed (vrede en zegeningen van God zij met hem).
Dit vond ik een heel mooi boekje en ik had het ook zo uitgelezen.
Ik ging op een gegeven moment boeken in de bibliotheek lenen over de islam en op internet zoeken, Toen ik er zelf in ging geloven en er aardig veel over wist, heb ik op school ook presentaties gehouden over de islam en onderwerpen in de islam.

Op een gegeven moment dit was ongeveer een jaar later, wist ik dat ik moslima wilde worden, ik had al veel dingen opgegeven zoals uitgaan, geen varkensvlees meer eten, drinken, roken en mijn kledingstijl wat aan te passen, ik ben in die tijd nog wel een 1 of 2 keer naar een disco geweest, met mijn vriendinnen (die geen moslims zijn), maar als ik dan in zo’n disco was had ik zo'n gevoel van; " Wat doe ik hier" en voelde ik me helemaal niet meer op mijn gemak, toen heb ik het helemaal afgeschaft.

Zoals ik al zei wilde ik dus moslima worden, maar ik dacht: "Hoe"??? ik woon hier in een dorp in Drenthe, hier woont geen één moslim, ja ik had mijn vriend, maar verder ook niets.

Toen ben ik op internet gaan kijken en kwam ik op het idee, om een mailtje te sturen naar SAMJH dit is een stichting voor moslims. Dus ik heb daar een mailtje heen gestuurd en mijn verhaal een beetje uitgelegd, ook heb ik een brief gestuurd naar Stichting Al Nisa. dit is een stichting voor Nederlandse moslimvrouwen.

Ik heb toen voor het eerst gebeden, gewoon op mijn eigen manier. En alle lof zij God (Alhamdulillah)! ik werd in die week gebeld door een zuster van de stichting SAMJH we hebben leuk gepraat en zij zou me helpen, Ik was uitgenodigd op 27 februari (2001) om naar een lezing te gaan in Helmond, Ik had gevraagd of ik dan ook de geloofsbelijdenis (Sjahada) af kon leggen, omdat ik zeker wist dat ik moslima wilde worden, De islam is gewoon een heel mooi geloof! Als je wordt opgevoed als ongelovig weet je niet beter, maar alle lof zij God! ben ik er mee in aanraking gekomen en heeft God mij op het juiste pad geleid!!! Masha-Allah!

Toen kwam de dag dat ik de geloofsbelijdenis af ging leggen, ik ging met de trein alleen onderweg. Toen ik daar aankwam kwamen twee zusters mij ophalen en nog een andere zuster. We gingen naar de moskee, en ik voelde mij helemaal op mijn gemak.
Ik heb de geloofsbelijdenis afgelegd en voelde me heel sterk in mijn schoenen staan.
Voor de geloofsbelijdenis zei ik nog tegen vriendinnen die vroegen of ik de hoofddoek ook ging dragen dat ik dit niet deed, maar later wel.
Toen ik de geloofsbelijdenis had afgelegd ben ik meteen de hoofddoek gaan dragen de volgende dag, die dag was ik jarig en werd 18 jaar, ik had een hele tijd terug een keer tegen mijn vriend gezegd dat ik moslima wilde zijn als ik 18 jaar was. Alle lof zij God!

Ik kreeg in het begin reacties van dat de mensen moesten wennen in mijn omgeving, maar verder viel het heel erg mee.
Nu ben ik er helemaal aangewend en ik draag de hoofddoek met plezier en met trots! Alle lof zij God!!

Ook ben ik op dit moment bezig met het leren van het gebed. Dit is nog best moeilijk maar als God het wil kan ik snel beginnen met bidden.

Ik ben aangemeld bij de El-Khatab groep dat is een groep voor Moslims en hierdoor ben ik met veel moslims in contact gekomen, dit is ook een grote steun voor mij geweest, Moge God hun belonen.

Verder wil ik zeggen tegen de broeders en zusters en toekomstige broeders en zusters, wees geduldig! Geduld is heel belangrijk, ik moet dit zelf ook nog leren. Maar wees niet te geduldig, het leven kan zo afgelopen zijn!

Dit was in het kort mijn verhaal.

Wasalaam en vergeet niet; God leidt wie hij leiden wil!! Allahoe Akbar (God is de aller grootste)!

Aicha

Medea-Sefieroth
13-11-02, 13:19
As-salamu `alaykum wa rahmatu-llahi wa barakatuh, (Vrede, genade en zegeningen van God zij met iedereen)

Ik zoek toevlucht in God tegen de vervloekte Satan. In de naam van God, de Erbarmer, de meest barmhartige. Waarlijk, alle lof behoort toe aan God, wij prijzen Hem, wij zoeken hulp bij Hem en vragen Hem om vergeving.
En we zoeken toevlucht in God tegen het slechte in onszelf, en tegen het slechte in onze werken. Wie door God wordt geleid, niets of niemand kan hem misleiden, en wie God laat dwalen; voor hem is er geen leiding. En ik getuig dat er geen enkele godheid bestaat buiten God. Hij is de Enige, zonder deelgenoten en ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is. Gods zegeningen en vrede zij met hem en zijn familie. Ik wil God hierbij bedanken dat hij mij naar de islam heeft geleid en moge Hij mij en ons blijven leiden.

Ik ben een Nederlands meisje dat van huis uit katholiek is opgevoed. Ik had echter al snel het idee dat het christendom niet voor mij was. Ik voelde me in de kerk niet thuis en besloot (toen dat van mijn moeder mocht) daar ook niet meer naar toe te gaan. Omdat ik echter wel meer wilde weten over ons bestaan en over God wilde ik de bijbel gaan lezen. Ik vroeg dus aan mijn moeder een Bijbel en kreeg als antwoord: "Welke bijbel wil je?" Ik had zoiets van: “hoezo welke bijbel, zijn er meer dan?" Ja hoor, er was een kinderbijbel, een bijbel voor grote mensen en weer een andere bijbel. Ik vond het allemaal maar raar, maar ben toch maar in één van de bijbels begonnen, maar vond geen antwoord op mijn vragen.

Toen ik dertien was gingen we verhuizen en raakte ik heel goed bevriend met een Marokkaans meisje.
Ik zat bijna altijd bij haar thuis omdat het daar zo gezellig was en toen de ramadan aanbrak, deed ik stiekem ongeveer een week mee. Helemaal niemand wist dat ik vastte; ik durfde het zelfs niet tegen hun te zeggen omdat ik bang was dat zij zouden denken dat ik de islam niet serieus nam. Ik wilde gewoon kijken of ik het ook vol kon houden en het gaf mij op de een of andere manier het gevoel dat ik met iets goed bezig was. Een jaar later heb ik meer dan twee weken gevast en bijna altijd ging ik bij de schoonzus van mijn vriendin eten. Zij wist ook niet dat ik aan het vasten was, want ik ging overdag gewoon naar school en iedereen dacht dat ik daar gewoon at.

Op school kregen we in die tijd ook het vak levensbeschouwing, waarbij ook de islam aan bod kwam. Dit vak werd op school gegeven door een pastoor, maar subhana-llah (verheven zij God) , het leek wel of deze man een lezing voor de islam hield. Ik had in mijn leven nog nooit iemand zo positief en mooi over de islam horen vertellen en heb me hierna nog vele malen afgevraagd waarom deze man geen moslim is geworden. Alles klonk me logisch in de oren: ik leerde over de vijf zuilen, over het leven van de profeet Mohammed (vrede zij met hem), over de Koran en nog veel meer. Diep in mijn hart had ik toen al het idee dat deze godsdienst mijn thuis was, dit was de waarheid.

In het dagelijks leven kreeg ik echter een heel ander beeld van de islam. Omdat ik zo vaak bij mijn vriendin thuis was, zag ik hoe onderdrukkend haar broers waren en hoe weinig ze zelf van de islam wisten. Ik kreeg hierdoor het idee dat de islam misschien toch wel niet de waarheid was. Dit beeld werd versterkt door de aandacht in de media die eraan gegeven werd. Je hoorde alleen maar over ontvoerde kinderen, fundamentalistische moslims die kinderen hun keel doorsneden, mannen die hun vrouw sloegen en in het dagelijks leven zag ik alleen maar Marokkaanse meisjes die onder de verstikking thuis probeerden uit te komen.

Toen ik achttien werd ging ik op kamers en verhuisde ik naar Eindhoven. Hier leerde ik verschillende praktiserende moslims kennen, die mij heel veel vertelden over de islam.
Zij namen voor mij boekjes mee, lieten mij de film over het leven van de Profeet (vrede zij met hem) zien en vertelden mij over zijn leven en over wat de islam nu eigenlijk inhield. Ik begon diep in mijn hart steeds meer in te zien dat het beeld dat ik had van de islam niet het juiste was. Deze godsdienst was geen godsdienst die door mannen was gemaakt als excuus om vrouwen te onderdrukken, het gaf de vrouw juist vrijheid. Toch was dit alles nog niet voldoende om mij te overtuigen moslim te worden.
Toen gebeurde er op een keer iets heel ergs in mijn leven. Ik was totaal radeloos en wist niet meer wat ik moest doen. Ik ben toen op een bidkleedje gaan staan en wilde gaan bidden. Ik wist alleen helemaal niet hoe; ik had mensen vaak genoeg zien bidden, maar ik had nooit echt gekeken welke bewegingen je moest maken en ik wist ook niet wat je moest zeggen. Ik heb toen maar op mijn eigen manier aan God gevraagd of hij mij wilde helpen en subhana-llah (verheven zij God), ik kreeg een gevoel over me heen dat ik nooit eerder had gevoeld. Ik voelde me echt veilig.

Ik wist nu dat ik wilde bidden. Ik wilde dit gevoel vasthouden. Dit gevoel dat alle problemen op de wereld er niet toe doen, en dat alles in het niets verdwijnt bij het idee aan God (verheven zij Hij). Me volledig onderwerpen aan Hem en streven naar een leven om Hem te dienen, om zo in het paradijs te komen. Ik heb toen één van die praktiserende moslims gevraagd hoe ik moest bidden. Ik kreeg echter als antwoord dat het geen nut had om te gaan bidden, zonder de shahada (geloofsbelijdenis) te doen. Dat was wel even slikken, omdat dat betekende dat vanaf dat moment al mijn daden gingen tellen. Ik heb het toch gedaan, met tranen in mijn ogen en met angst dat ik niet wist waar ik aan begon.

Dit is nu al bijna zo'n anderhalf jaar geleden. Ik merk nu dat ik het heel moeilijk vind om mijn dagelijks leven te combineren met de islam. Ik kende in het begin helemaal geen moslimzusters en ik vond het eng om naar de moskee te gaan. Ik had niemand waar ik echt mee kon praten over de islam en ik vroeg vaak aan God om mij in contact te brengen met andere zusters, die in dezelfde situatie zaten. Ik had toen echt het gevoel alsof ik de enige Nederlandse was die de islam had aangenomen. Afgelopen ramadan kwam ik echter aan de praat met een meisje in de moskee en zij vertelde mij dat er lessen in de moskee werden gehouden voor Nederlandstalige moslimzusters. Ik ben daar toen naar toe gegaan en sinds die tijd heb ik echt het gevoel dat mijn geloof een heel stuk sterker is geworden.

Ik ben nu ook getrouwd met een moslimman, al-hamdulillah (alle lof zij God), maar mijn familie en vrienden weten nog steeds niet dat ik moslim ben. Het is voor mij vooral een hele grote stap om het aan mijn moeder te vertellen. Ik weet hoeveel vooroordelen zij heeft over de islam en mijn grootste angst is dat ik haar zo zal afschrikken dat ze zelf niet op de goede weg zal komen. Dat is namelijk mijn grootste wens, dat mijn moeder, de vrouw van wie ik heb het meeste houd, ook de islam als haar ware godsdienst zal erkennen. Omdat ik de laatste tijd steeds actiever met de islam bezig ben en steeds meer over de islam lees en te weten kom, besef ik echter dat het niet goed is waar ik mee bezig ben. Ik krijg het verlangen om eindelijk de grote stap te nemen, om me te bedekken en de hoofddoek te gaan dragen. Ik moet er echter eerst voor uitkomen dat ik moslima ben. Ik heb echt het gevoel alsof ik op jihad ben, ik ben bezig met een innerlijke strijd met mezelf, om af te komen van deze wereldse verlangens, om af te komen van de angst om voor gek verklaard te worden op het moment dat ik echt voor de islam uitkom.
Als ik opsta denk ik aan hoe ik het ga vertellen, totdat ik naar bed ga. Ik realiseer me dat er nu geen excuses meer zijn. Ik probeer bij mezelf te denken: en als je nu doodgaat, wat heeft het dan allemaal voor zin gehad. Zelfs je moeder zal je niet kunnen helpen op de Dag des Oordeels. Je staat dan alleen voor God en daar zul je met je zonden geconfronteerd worden. Ik bid tot God en ik smeek Hem om mij alsjeblieft de kracht te geven om mij geheel op Zijn weg te leiden. Insha-Allah (als God het wil), hoop ik dat het me gaat lukken…

Asalamoe alaykum wa rahmatoellah wa barakatoeh

Jullie zuster in de islam,
M.
:lole: :lole:

Medea-Sefieroth
13-11-02, 13:20
Het verhaal van Jamila



b

Hoe en waarom heb ik voor islam gekozen?

Voor mijzelf wilde ik eens al mijn gedachten vastleggen met betrekking tot mijn keuze van islam. De manier waarop en vooral ook de redenen waarom.

Het is allemaal zo geleidelijk gegaan, dat het erg moeilijk is om terug te denken hoe het nu allemaal tot stand is gekomen.

Nog niet zo heel erg lang geleden stond ik er plots bij stil over hoe het nu is dat bij mij zelf de vraag rees ‘hoe is het nu allemaal zo gelopen?’, om die redenen wil ik het nu voor mijzelf op een rijtje zetten. Misschien dat ik gaandeweg nog meer dingen tegenkom die ik mijzelf herinner.

Jeugd
Van jongs af aan geloofde ik wel dat God er is, Hij bestaat gewoon en dat was niet meer dan normaal voor mij. Al was ik er niet direct mee bezig noch stond ik er veel bij stil. Ik ben gedoopt maar heb geen communie gedaan, mijn ouders zijn wel katholiek maar praktisch gezien wordt er weinig blijk aan gegeven. Toch hebben ze ieder voor zich wel een eigen kijk op hun manier van geloven en ook zij geloven in God. Op de lagere school heb ik wel een tijdje bij de lokale pastoor in het clubje gezeten die, voor zover ik me kan herinneren, 1 keer in de zoveel tijd kwam. Dan werden er de bijbelse verhalen gelezen. Maar waarschijnlijk heb ik nooit goed opgelet want ik kan me er niets meer van herinneren. Als ik zo terug denk, denk ik ook niet dat ik erg bewust heb gekozen om in dat clubje te zitten, al mocht ieder zich er vrijwillig voor opgeven. Ik vermoed dat ik ervoor gekozen heb omdat het meer leek op even geen les van de leraar dan op echte educatie.

Op de middelbare school stond er bij iedereen godsdienstige vorming op het leerpakket (of hoe het ook werd genoemd). Ik kan me herinneren dat hoe weinig ik me ook interesseerde voor school en leren ik toch best wat onthield van juist dat vak.

De vijf wereldsgodsdiensten en hun belangrijkste eigenschappen was een uitgebreide les welke mij nog als enige ervan bijstaat.

Het waren woorden en begrippen uit elk geloof en ook de voornaamste inhoud ervan. Van islam kon ik mij de geloofszuilen nog als beste herinneren, al weet ik niet meer of de inhoud daarvan me iets deed.

Eens was er een gesprek met enkele leerlingen in mijn klas, over waarin geloof jij nou. En ik weet nog erg goed hoe ik toen tegenover geloof c.q. godsdienst in het algemeen stond.

Praktiserend zijn in een geloof stond niet echt hoog in het vaandel bij ons op school, misschien was het niet stoer of zo, nog nooit heb ik iemand erover gehoord dat wel te zijn, maar dat kan natuurlijk ook aan de leeftijd hebben gelegen.

Hoe dan ook ik dacht er zo over: ik geloof wel dat er meer is dan dit, want het feit dat we hier zijn en hoe de wereld in elkaar zit bewijst wel dat er nog meer inhoud moet zijn dan alleen dit.

Maar aangezien je er toch nooit zeker van kunt zijn wat het nu precies is, kun je hoog en laag springen maar je merkt het ooit vanzelf wel.

Aan speculeren heb je niks en ooit zullen we erachter komen, dus doe niet moeilijk met dat denken maar ga lekker je gang want zo kom je ook wel tot dat punt.

Over de zin van het leven daar dacht ik dus, zoals ik het nu bekijk, nog niet over na. Hooguit dat wel vaststond dat je gewoon een goed mens moet zijn (want dat besef heeft elk mens in zijn binnenste en dat voelde ik natuurlijk ook.)

De jaren gingen voorbij en ik leefde verder als een echte vrije en soms vervelende puber, ik kan me niet herinneren dat ik er ooit nog dieper over nagedacht heb in die tijd.

Toen ik een jaar of 16 was ging ik om met een groepje moslimjongeren, en het is niet dat zij praktizerend waren maar iets in die mensen sprak me toch erg aan. Ik weet nu dat het toch dat stukje cultuur van hen was wat wel voortkwam uit de islam.

Het waren vooral de eigenschappen van respect en geborgenheid en bescherming die me opvielen, (al waren ze in praktijk eigenlijk meestal nergens te vinden.)

Mijn eerste aanraking met islam
Na een tijdje met ook andere moslimsjongeren van mijn leeftijd om te zijn gegaan, leerde ik gaandeweg meer over islam. Voornamelijk over de ramadan (en verder was het eigenlijk weer meer cultuur wat me toendertijd aansprak). De zin en logica van het vasten begon ik in te zien en met (door) mijn toenmalige kennissenkring besloot ik ook te proberen om mee te doen, in die tijd las ik ook mijn eerste boekjes erover. Ik was toen 17 jaar. Wat ik in die boekjes las kwam eigenlijk erg natuurlijk op mij over, wat ik las waren dan ook de grondbeginselen van islam, hoe moslims doorgaans in het leven (horen te) staan. Ik kan me niet herinneren dat er iets was dat me tegenstond of waar ik me niet in kon vinden. Die ramadan hield ik maar een aantal dagen vol, ik denk dat ik te weinig wist waarvan ik overtuigd kon zijn. Te weinig imaan, te weinig godsbesef.

Weer een tijdje waarin ik niets met mijn klein beetje kennis deed. Dat duurde ongeveer anderhalf jaar.

Iets wat ik achteraf erg frappant vind is, dat ik eerder dacht te weten hoe christendom in elkaar zat. Ik dacht werkelijk waar dat ook zij wisten dat Jezus (vzmh) een profeet was. Met die gedachte groeide ik op. Alles waarvan ik nu weet dat het islam is, ik dacht dat juist dat het christendom was. Dat zogenaamde kruisje slaan vond ik altijd al zo onbegrijpelijk, wie was dan altijd die vader en die zoon? Als ik het zo bekeek zijn we allemaal kinderen van God, omdat Hij - verheven zij Hij - ons geschapen heeft.

Op een dag toen ik ongeveer 17 of 18 jaar was had ik een meningsverschil met mijn broer, over wie zijn zin in iets zou krijgen, toen die ineens uitriep: ‘wie is er dood gegaan en heeft jouw god gemaakt......of Jezus of wie dan ook!’ Ik zei: ‘nou zeg, dat is wel een verschil hoor!’. ‘Echt niet!’, zei hij toen, ‘dat is dezelfde joh!’

‘Belachelijk, hoe kom je erbij!’, dacht ik. We gingen informatie inwinnen bij mijn moeder, wie had er gelijk. Ze noemde het woordje drie-eenheid. ‘Nog nooit van gehoord’, zei ik. (Volgens mij heeft het zo moeten zijn dat het pas op latere leeftijd tot mij is gekomen dat ik oud genoeg was om met mijn open gedachte in te zien dat het niet kon kloppen). Zij stuurde mij voor meer info door naar mijn vader. Die legde mij meer uit. Voornamelijk over de drie-eenheid. Mijn oren klapperden en het zond mij regelrecht meer naar de boeken over islam. Ik vond het pure kwats en zag in dat christendom iets anders was dan ik altijd heb gedacht. Het kwam altijd al koud en kil op me over, die kerk en de gebruiken erom heen. Ik had me er nooit in kunnen vinden. Dus ik was verlost van het feit dat ik daarin mijn waarheid zou vinden. Dus ik ging verder met mijn zoektocht die ik eigenlijk ook al voor dit voorval was begonnen.

Toen die periode eindigde had mijn leven enkele wendingen genomen waardoor ik mij niet meer zo in de hand had als vroeger, ik was gauw depressief en erg negatief en vaak zelfs verdrietig. Toen dat een beetje af begon te zwakken besloot ik de Koran te willen gaan lezen.

Achteraf gezien denk ik
:lole: :lole:

Medea-Sefieroth
13-11-02, 13:22
geweten te hebben dat daar mijn verlossing in lag want ik dacht: als de waarheid in zo’n boekje staat dan moet dat wel zo geweldig zijn. Dat ik niet eens bewust was dat het gewoon in de winkel te koop was. Ik dacht echt dat honderden gulden zou kosten. (Alhamdoeli-llah - alle lof zij God - dat mijn verlossing uiteindelijk in een boek van nog geen dertig gulden te vinden was!!)

Ik kocht hem dus en begon er direct in te lezen, sommige stukken moeilijk en onduidelijk sommige heel diep en zo waar. Ik geloof dat ik hem in die tijd knikkend heb uitgelezen, alsof ik bij elk zinnetje (dat ik begreep dan!) instemde met ‘ja, en zie nou wel’. Vooral dat ‘zie nou wel’ was een bevestiging voor mij.

Volgens mij zat islam al in mijn hart maar moest het onder woorden gebracht worden en moest ik de bevestiging ervan zien.

Alles was zo eerlijk. ‘Zie nou wel, iedereen krijgt wat ie verdient uiteindelijk’. Als je goede dingen verdient dan zal je ze nu, zo niet daar ontvangen en bij slechte daden hetzelfde, er was geen reden meer om verdrietig of depri te zijn. Ik had een houvast en iets waarin ik mij helemaal kon vinden.

Daarna kwamen er meer boeken, meer vragen maar vooral nog meer antwoorden. Mijn leven begon een beetje vorm te krijgen en ik kreeg ook een werkelijk idee van hoe ik het ongeveer zou willen doen. Vanaf die tijd is mijn islam alleen maar gegroeid, en heel langzaam aan weliswaar.

Hoe dan ook het zou nooit meer worden zoals het was, ik had het begin gevonden van datgene waarvan ik niet eens bewust wist dat ik het zocht. (Dat kwam n.l. pas toen ik het las en besefte dat ik eigenlijk schreeuwde om antwoorden).

Een avond lag ik te draaien en te denken in bed, niet wetend waar ik met mijn behoefte aan kennis naar toe moest. Ik kon niet slapen en had zo’n behoefte om te bidden, maar wist niet hoe. Ik stapte uit bed en zei enkele woorden en deed enkele bewegingen welke ik eerder had gehoord en gezien. Ik bad tot God - verheven zij Hij - of hij mij wilde helpen, leiden en leren bidden. Al-hamduli-llah (alle lof zij God) zat ik enkele dagen later bij een islamitische vriendin thuis waar haar familie mij de belangrijkste beginselen leerde. Op die dag heb ik eigenlijk voor de allereerste maal de shahadah (geloofsbelijdenis) opgezegd, en tot op heden elke dag, al-hamduli-llah. Mijn dankbaarheid is groot! Ik leerde al gauw meer en beter bidden, en ook enkele soera’s (hoofdstukken uit de Koran) om nog meer te kunnen bidden. Ik leerde het in mijn leven te plaatsen en had niet veel mensen om mij heen (nodig).

Ik kan me nog een voorval herinneren toen ik nog maar kort had leren bidden, in mijn ouders huis had ik me teruggetrokken om het middaggebed te doen. Terwijl ik bezig was riep mijn moeder mij, voor het eten. Ze wist niet dat ik aan het bidden was, maar ik geloof dat ze al wist dat ik dat toen al deed. Toen ik geen antwoord gaf liep ze naar boven en zag dat ik in gebed was. Ze werd boos dat ik niet antwoordde en ging boos naar beneden. Ik maakte mijn gebed in tranen (om haar onbegrip en smekend om hulp aan God - verheven zij Hij - af en ging weer naar beneden. Ik kreeg direct de wind van voren want in hun ogen was het respectloos hen niet te antwoorden. Het deed me pijn, vooral omdat ik ook de juiste woorden niet had hen uit te leggen waarom het niet kon.

Het feit dat je begint met islam is heerlijk maar het is moeilijker om je te verweren tegenover niet-moslims.

Rond die tijd verliet ik het ouderlijk huis en woonde in een studiootje. Het was best een rustige tijd voor mij. Om tegelijk uit te rusten van de onrustige tijd ervóór en vooral ook om tot bezinning te komen met mijn nieuwe geloof. Dus ik las en ik las en leerde en leerde. Daar gingen ongeveer twee jaren over heen.

Mijn ouders waar ik in der tijd vrij onregelmatig contact mee had wisten maar half waar ik me mee bezig hield. Ik weet nu dat ik die tijd erg nodig heb gehad om mij te vormen. Zonder al te veel tegenslag om mij heen.

Hoofddoek
Toen kwam er een tijd waarin ik mijn hoofddoek wilde dragen, ik was er heel erg aan toe, maar wist dat mijn omgeving, de buitenwereld, dat niet zou zijn. Ik voelde me daar nog erg afhankelijk van en schuwde die confrontatie aan te gaan waardoor ik het nogal eens moeilijk had. De reden dat ik hem wilde gaan dragen was misschien niet direct de juiste maar toch ben ik blij dat het mij er toe heeft aangezet het te dragen.

Ik zocht naar erkenning van mijn islam, voornamelijk ook van andere moslims. Als ik een moslim op straat zag wilde ik dat ze aan mijn uiterlijk ook konden zien dat ik een moslim was, dat mensen die gewoonlijk een moslim niet aan zouden spreken of er negatief over dachten (of natuurlijk ook juist het tegenovergestelde) dat bij mij ook zouden doen. Geen aandacht maar erkenning, ik wilde God tonen dat ik het wilde en dat ik trots was op islam.

Ik merkte dat als ik hem soms thuis droeg of ik me voorstelde hem op mijn werk te dragen, ik mij meer gedroeg zoals ik wilde zijn. En ik wilde me bedekken, hoe meer ik het wilde hoe bloter ik mij voelde. Dat verlangen delen deed ik met niemand, want als ik het zou zeggen zouden ze zeggen ‘het is je eigen keus’, of ‘doe het dan’. Maar daar had ik niets aan. Ik wilde wel, maar ik durfde niet. Bovendien was ik angstig omdat het ook voor mij een echte grote keus was. Het voelde als de meest grote bevestiging voor mijzelf dat ik wist wat ik wilde, niet meer terug kon en ook nooit meer anders zou kunnen. Het was een groot dilemma en ik heb gebeden om de durf te hebben het te doen, om sterk te zijn tegenover de buitenwereld, om het echt met heel mijn hart te willen en te blijven volharden als ik hem eenmaal droeg.

Ik trouwde in die tijd en mijn man stelde mij voor om hem te blijven dragen, dat was voor mij het kleinste maar belangrijkste duwtje in de rug geweest. Ik kon simpelweg gewoon geen nee tegen hem zeggen. Ik bleef twee dagen binnen en ging na het weekend naar mijn werk, gesluierd. Ik moet knikkende knieën gehad hebben maar ik weet er niets meer van!

Bij mijn ouders thuis was het iets zwaarder, eerder was het onderwerp met mijn moeder ooit eens aangesneden en ze had me al erg duidelijk gemaakt het verschrikkelijk dom te vinden als ik het deed. Ik wist was me te wachten stond.

Ondanks ik het van tevoren wist sneed het toch in me toen ze aangaf niet meer met mij over straat te willen lopen uit schaamte. En het hielp niet om uit te leggen wat de reden van de hoofddoek is, ze wilde het niet eens weten, ze vond het lelijk. Gelukkig werd ik er alleen maar sterker door. Achteraf vraag ik me af hoe het kan, maar God heeft me hoe dan ook helemaal door die tijd heen getrokken. Al-hamduli-llah.

Daarna waren het de vrienden en familie die er langzaamaan ‘achterkwamen’ en niet alle reacties waren even positief, maar het heeft me alleen maar gesterkt, al-hamduli-llah!

Men heeft er achteraf niet erg van staan te kijken omdat zij enigszins al wisten dat ik met islam bezig was.

Na ons trouwen woonden mijn man en ik nog niet samen. Dus leefde ik met mijn kleine veranderingen verder.

Een nieuw begin
Na weer twee jaar woonde ik inmiddels in een huisje en mijn man kwam daar ook wonen. Het was meteen heel anders om met iemand samen te leven en samen islam toe te passen op je leven. Zo komen er ook weer heel andere dingen in je leven aan de orde (en subhana-llah - God zij geprezen - is alles islamitisch toe te passen en is overal een islamitische benadering voor, ik groeide qua leven en islam in een nieuw niveau).

Lotgenoten
In diezelfde tijd leerde ik andere Nederlandse meiden uit mijn directe omgeving kennen die ook moslim waren. Er ging opnieuw een wereld voor mij open toen ik leerde dat ik niet de enige Nederlandse moslima was.

Ik had wel eens gehoord over een paar meiden, maar ik dacht, om welke reden dan ook, dat die onbereikbaar zouden zijn voor mij. Maar niets was minder waar.

Via via leerde ik ‘zo iemand’ als ik kennen. Ik zag toen ik mij tussen hen mengde hoeveel ik alleen had gedaan en hoeveel ik had gemist. En vooral hoeveel ik hen al die afgelopen jaren nodig had gehad. Het maakte me gelukkig ze te kennen maar tegelijk verdrietig te weten hoeveel ik had gemist. Sinds die tijd heb ik mijn kennis als een razende ingehaald en zie ik pas echt in wat werkelijk islam is, want dat is ook delen, en dat voelde ik nooit eerder te voren zo sterk als sinds toen.

Ik heb geleerd om echt moslim te zijn in mijn hart met heel mijn hart en al mijn gedachten. Ik voel me pas volledig moslim sinds die tijd, ik ben tevreden en gerust, dankbaar en mijn imaan (godsbesef) is nog nooit zo sterk geweest als nu. Het is zelfs zo sterk dat ik angst heb dit geluk te verliezen omdat ik me onmogelijk voor kan stellen dat ik nog zo lang mag genieten van mijn islam en het delen ervan met de mensen om mij heen.

Afsluiting
Dankbaar en tevreden, zo wil ik het afsluiten, voor nu, ik hoop te blijven leren en groeien op dit pad richting God - verheven zij Hij - die mij tot de uitverkorenen heeft bepaald en velen met mij met wie ik dit mag delen. Ik hoop dit nog altijd te blijven voelen en kunnen

Insha-Allah…

Dit was mijn verhaal,

Jullie zuster in islam; Jamila

Mill
13-11-02, 13:24
Spammen mag tegenwoordig van beheer?

be-lachelijk
18-09-14, 01:07
jammer dat men er niks van snapt,discussie onmogelijk op deze site,ja met de mond mee praten.

be-lachelijk
18-09-14, 01:11
Oke nu je een gelovige bent,vind je dan ook dat je als moslima een ongelovige mag doden,zoals in die koran staat en joden en christenen,en hou jij je ook aan de sharia wetten die de islam voorschrijft?

geïntegreerde berberleeuw
18-09-14, 01:17
Oke nu je een gelovige bent,vind je dan ook dat je als moslima een ongelovige mag doden,zoals in die koran staat en joden en christenen,en hou jij je ook aan de sharia wetten die de islam voorschrijft?ik vinde jou een gevaar voor deze forum. jij haatzaaien en mensen op verkeerd idee brengen. netals zionist wilders

geïntegreerde berberleeuw
18-09-14, 01:18
allamaan negatief praten over marokkanen en moslims.

geïntegreerde berberleeuw
18-09-14, 01:33
eerloos hirshi ali's altijd eerloos en achterlijk van begrip!

geïntegreerde berberleeuw
18-09-14, 02:11
Wat een vieze taal zeg voor iemand die zegd dat hij een moslim is.Wanneer ik dat heb gezegd ik ben muslim?

Ansari
07-10-14, 17:06
Damn, waarom moet ik hierover een mail ontvangen na 10 jaar.

Bofko
07-10-14, 23:48
Damn, waarom moet ik hierover een mail ontvangen na 10 jaar. :fplet:

Iznogoodh
08-10-14, 19:05
Ik ben een moslimmeisje en ik heb geen idee waar jullie het over hebben. Denken jullie echt dat vrijheid betekent dat jullie kunnen doen wat je maar wilt doen, ook al maakt het niet uit of het goed is of slecht? Als dat het soort vrijheid is waar je naar vooruit kijkt, dan heb je geen idee wat echte vrijheid betekent. Trouwens, een vrouw heeft geen vrijheid nodig, Nee. Een vrouw moet worden gerespecteerd, goed worden behandeld en hoog in aanzien staan voor wat ze doet, niet om wat ze is. Niet – moslim mannen behandelen hun vrouwen als speeltjes ze spelen met ze wanneer ze willen. Aan de andere kant moslimmannen hebben niet veel vrouwen in hun leven omdat ons geloof zulke dingen niet toestaat, daardoor word de enige vrouw in de moslimman zijn leven zo speciaal. Wat kan een vrouw nog meer vragen?

Wat een vertederend kuiken.

pizatie
08-10-14, 19:41
Wat een vertederend kuiken.

we zijn immers voor een test op aarde. en jou heb ik dat al te vaak verteld en globi en dramaqeen . keer terug naar de weg . naar het eeuwige leven vol liefde .


als jij echt denk dat dit leven enkel is. moet je echt gewoon je laten na kijken kerel .


elk iets heeft een doel .

Iznogoodh
09-10-14, 15:30
we zijn immers voor een test op aarde. en jou heb ik dat al te vaak verteld en globi en dramaqeen . keer terug naar de weg . naar het eeuwige leven vol liefde .


als jij echt denk dat dit leven enkel is. moet je echt gewoon je laten na kijken kerel .


elk iets heeft een doel .Dat mag je bewijzen, minkukel.