PDA

Bekijk Volledige Versie : Opschudding rond enkele anti israelische uitspraken in Belgie



rafiq
12-11-02, 11:56
Er is opschudding ontstaan rond enkele anti-Israëlische uitspraken die de staatssecretaris voor Ontwikkelingssamenwerking, Eddy Boutmans (Agalev), zou hebben gedaan op een bijeenkomst van het ‘Antwerps Actieplatform voor een Rechtvaardige Vrede in Palestina’.

Het Belgisch-Israëlitisch Weekblad(BIW) eist het ontslag van Boutmans. Gemeenteraadslid Claude Marinower (VLD) noemt de uitspraken “onvoorstelbaar”. Boutmans ontkent.

Op de bijeenkomst, vorig weekeinde,zou Boutmans onder meer hebben gezegd dat “Europa en de UNO Palestina moeten bevrijden, het land teruggeven aan zijn volk en de joden verwijderen”. Ook zou de staatssecretaris gezegd hebben dat “de dictaten van de joodse lobby hem de keel uithangen en dat Israël moet worden geboycot”.

Marinower noemt dergelijke uitspraken onaanvaardbaar voor een lid van de federale regering. “Wat Boutmans zegt, zegt hij in naam van de regering. Deze man is geen plaatselijk en onbekend lid van Agalev.” Marinower wil dat Boutmans tot de orde wordt geroepen door de regering. Het BIW gaat verder en eist het ontslag van de staatssecretaris. “Het is niet de eerste keer dat Boutmans anti-Israelische uitspraken doet”, zegt de krant.

Boutmans ontkent de gewraakte uitspraken ooit te hebben gedaan.“De staatssecretaris wordt al enkele dagen bestookt met hatelijke mails, waarin deze leugens hem in de mond worden gelegd”, zegt zijn kabinetschef. “Ik kan alleen zeggen dat dit grove leugens zijn, en dat de staatsecretaris nooit dergelijke uitspraken zal doen. Ik vraag me af wat de mensen die dit beweren, willen bereiken.”