PDA

Bekijk Volledige Versie : Sharia: Nigeriaanse vrouw gestenigd.



Geerts
13-11-02, 12:26
AS MORE than 80 young women arrived amid great fanfare in the Nigerian capital to take part in the Miss World contest, an illiterate 31-year-old woman sat in a stark room a few miles away contemplating a very different fate. Amina Lawal has been sentenced to death by stoning.
The contestants flew in from London with teased hair and full make-up, teetering on stilettos across a thick red carpet rolled out in their honour at the Abuja Hilton. Ms Lawal sat barefoot, nursing the sick baby girl who has brought her another form of fame.

The beauty queens welcomed so effusively by the Nigerian Government on Monday night are symbols of the West’s obsession with sex, celebrity and material gain. “We’re here to put Nigeria on the map of international beauty,” declared Julia Morley, the Miss World president.

Ms Lawal, by contrast, has become a symbol of hardline Islam’s intolerance of any form of moral laxity, at least among the poor. For the alleged adultery that led to the birth of Wasila, now ten months old, she is to be buried up to her neck and stoned until she dies.

Several contestants have boycotted the Miss World pageant in protest, but Ms Lawal is only dimly aware of the global controversy that her case has caused. There is no electricity in her village of Kurami, two hours north of Abuja, let alone television.

“I appreciate the sympathy,” she told The Times, but her immediate concerns are finding medical care for her daughter and wondering whether she will live to see Wasila walk. Unless her second appeal succeeds she will be executed as soon as Wasila is weaned or by 2004, whichever is sooner.

Ms Lawal comes from the northern state of Katsina, one of a dozen in Nigeria’s predominantly Muslim north that have adopted Islamic law, or Sharia. I brought her to Abuja after protracted negotiations through a middleman. For a white woman to enter her secluded village would increase the villagers’ hostility towards her. As she talks she seems oddly unafraid, bearing the horror of her sentence with a terrible fatalism. Her life has always been difficult, she says, and this is one more task that God has put before her.

“I don’t remember much of my childhood, it was too hard,” she said. “The day was spent just getting enough food. What is happening to me now is something that God will take care of.”

Like thousands of other women in northern Nigeria, she was married before puberty. She had two children as a teenager. “I was young but I loved my husband,” she said. “It was all I knew.”

He abandoned her, however, for reasons she still does not understand and she returned to live with her father and his four wives.

One day, after accepting a lift on a motorcycle, she was raped by a man she thought was a friend. When it became obvious that she was pregnant the fundamentalist vigilantes, known as Hisbah, turned her over to the Sharia court.

When Ms Lawal heard her sentence, she bore it stoically. “I will get through this, with God,” she whispered, holding Wasila against her cheek. She tries not to think about what will happen to this baby, or her other children, if the sentence is carried out.

Ms Lawal is not the only victim of Sharia, which was introduced in the Zamfara state as a political platform by the campaigning governor in 1999, then quickly taken up by 11 other northern states.

There are four other cases of women sentenced to be stoned for adultery. There are also 11 children in Sokoto state awaiting amputation for stealing.

Ms Lawal’s lawyer, Hauwa Ibrahim, said: “We have heard they are waiting for the amputation machine to arrive.” Ms Ibrahim is a human rights activist who works pro bono defending victims of Sharia. Her first case involved pleading unsuccessfully against a woman’s sentence of 180 lashes for lying and having sex outside marriage.

The victims have one thing in common: they are poor. They have all, according to aid workers, been used as examples by the court to frighten others into submission. “The rich do exactly the same thing but they are not punished,” said one worker. “One of the judges who tried these women got his girlfriend pregnant. Other members of the Sharia court had daughters who got pregnant. Nothing ever happens to them.”

Shortly before the Miss World contestants arrived I sat in a field two hours away in Niger State with Amadu Ibrahim, a 30-year-old man who will also die by stoning if his sentence is upheld, along with his former lover, Fatima.

The couple have become the Romeo and Juliet of their village, New Gawu, punished because they fell in love while Amadu was married and Fatima between husbands.

When Fatima became pregnant Mr Ibrahim would not marry her. So she married another man. He left her when he discovered the truth. Fatima’s father then turned the couple over to the police. They were sentenced to die even though their relationship occurred before Sharia was introduced.

Fatima is now guarded by officials three hours away from her village, but Mr Ibrahim, a firewood stacker, is allowed to remain at home with his teenage wife, Awa, and his children. He says that he is not afraid to die but is terrified of the stoning. “I think about it all the time even if you see a smile on my face,” he said.

The Miss World contest has brought the plight of these victims to the world’s attention, but as Ms Ibrahim, says: “When the contest is finished everyone will go home and we will still be here.”

For now at least, Nigeria’s federal government insists that it will never allow Ms Lawal’s execution to take place. “I assure you, no Nigerian has been stoned or will be stoned,” Dubem Onyiam, Minister of State for Foreign Affairs, told the Miss World contestants. “Relax and enjoy yourselves.”

Ms Ibrahim is not so hopeful, though she pledges to keep fighting right up to the Supreme Court. “There are a lot of fanatics, a lot of fundamentalists, who can do what they want,” she said grimly.

Abdul Karim
13-11-02, 13:11
AS MORE than 80 young women arrived amid great fanfare in the Nigerian capital to take part in the Miss World contest

Wie heeft eigenlijk de verkiezing gewonnen?

magden_david
13-11-02, 15:45
There are also 11 children in Sokoto state awaiting amputation for stealing.

Ms Lawal’s lawyer, Hauwa Ibrahim, said: “We have heard they are waiting for the amputation machine to arrive

sick mother fuckers

Sulay Milayo
13-11-02, 16:49
Schoften zijn het de mensen die er zelfs aan denken het te doen! Schoften van de bovenste plank! En zo dapper! Een meute mannen die een vrouw dood-stenigen die zichzelf niet kan verdedigen. Dat is minder dan achterlijk te noemen: het is barbaars!

Ik vind het ook schoffterig en barbaars, maar wordt dit niet gewoon gepredikt in de Koran en in het OT?.

magden_david
13-11-02, 16:53
bewijs crack baby bewijs.
en dan nog , een geweer is geen moordenaar, de dader wel.
wie verschaft de dader de legitimatie juist de sharia en die komt niet uit israel, zeg eens crack baby waar komt die vandaan ?

Bastian
13-11-02, 17:17
Geplaatst door splijtstof
de bewijs is de elende op de wereld en de zionistische gemanipuleerde media dat anti-islam is,

en dank zij israels steun aan de VS embargo zullen een paar cubaanse baby's sterfen door een tekort aan zuivel.

maar deze baby's zullen niet door jou zionisten media worden
getoond ,want de tempelberg ligt imers niet in Havana.

genoeg bewijs varkensbaby.


Gaan we weer de boodschapper zwart maken. Je bewijst er natuurlijk niets mee splijtstof.


Stenigen, amputeren, het is gewoon lafhartig.

Joesoef
13-11-02, 17:29
Geplaatst door Bastian



Gaan we weer de boodschapper zwart maken. Je bewijst er natuurlijk niets mee splijtstof.


Stenigen, amputeren, het is gewoon lafhartig.

In de jaren zeventig bestelde de ZuidAmerikaanse bananenrepublieken hun elektroshock apparatuur in Nederland. Bij een Philips dochter.

Let's make things better.

Bastian
13-11-02, 17:40
Geplaatst door Joesoef


In de jaren zeventig bestelde de ZuidAmerikaanse bananenrepublieken hun elektroshock apparatuur in Nederland. Bij een Philips dochter.

Let's make things better.

Zeker treurig, maar kan de bananenrepubliek zich verschuilen achter de leverancier, ook al is die fout bezig?

Arvid
13-11-02, 18:12
Geplaatst door splijtstof
ze leveren marteltuig en roepen dat de regimes die martelen
barbaars zijn,

nou de enige barbaaren zijn die er geld aan verdienen door dat soort dingen te verhandelen en de staat israel loopt voor op
met de handel van dat soort tuig.

maar dat hadden onze hypocriete pro-israel forumdeelnemers
wel in de gaten.

Dus als ik een kalashnikov uit Irak bestel en jouw familie allemaal de kop erafknal is dat de schuld van de leverancier Irak?

Joesoef
13-11-02, 18:16
Geplaatst door Bastian


Zeker treurig, maar kan de bananenrepubliek zich verschuilen achter de leverancier, ook al is die fout bezig?



Wie is er nu aan het schuilen? Een zieke deelstaat in een 3e wereldland dat zich beroept op een paar oude kutboekjes van de broertje buchari en muslim, of de deelnemers aan de meest westerse uiting van perversie?

Zolang er een miss verkiezing wordt gehouden in een barbaars land met westerse landen die deelnemen moet je niet zeuren.

Denk aan de commotie rond de wereldbeker in Argentinie ten tijde van Pinochet. Denk aan de boycot van artiesten die optraden in Suncity ZuidAfrika. Toen kon het protest wel.

Joesoef
13-11-02, 19:00
Geplaatst door Sulay Milayo


Ik vind het ook schoffterig en barbaars, maar wordt dit niet gewoon gepredikt in de Koran en in het OT?.


De Koran kent geen straf zoals stenigen.

Joesoef
13-11-02, 19:05
Geplaatst door J.M.T.
Joesoef en anderen,

Jullie zien het verschil niet tussen het martelen/doden van mensen en het leveren van wapentuig door de politiek en een religie die geweld predikt?

Ja natuurlijk is er een verschil. Maar als je als westers land de ene keer je ogen dicht doet en de andere keer je vinger heft ben je niet eerlijk bezig. Dus landen die meedoen aan de misverkiezingen zitten erg verkeerd.




Geplaatst door J.M.T.

Een religie die het goed vindt dat vrouwen gestenigd worden, en dat vindt niet alleen plaats in Nigeria maar ook in Saoedie Arabië en recentelijk in Afghanistan.

Er zijn nog meer landen die het doen. kijk maar bij Amnesty.





Geplaatst door J.M.T.

Ook in Nederland zijn nu mensen die in stenigen van vrouwen geloven - waarschijnlijk ook op dit forum.

Ja en? gekken heb je overal.

Joesoef
13-11-02, 19:25
Geplaatst door J.M.T.
Yoesoef,

De Sharia wetgeving zoals door de Taliban en elders toegepast is een essential (fundamenteel) onderdeel van de Koran. Heb jij die vrouwen niet zien stenigen in Afghanistan? Ik wel? Ben jij toen misselijk geworden? Ik wel? Heb jij toen de tv afgezet? Ik wel.

Ik heb zelf een imam in Nederland horen zeggen dat hij in het stenigen van vrouwen geloofd voor overspel omdat dat bij de Koran hoort, ook anderen heb ik het horen zeggen.Natuurlijk wel "in context" met vier getuigen (wat niet mogelijk is) maar het mag en het moet volgens sommige moslims, en het gebeurd.

Jij begrijpt mij niet of je wil mij niet begrijpen.

Waar heb jij gelezen dat ik een voorstander ben van de sharia ?



En nee het heeft NIETS met de Koran te maken. Wel met sommige Moslims.

Dutchguy
13-11-02, 19:41
Het hakken van handen is onjuist wanneer het volk in honger leeft.. Als dit niet het geval is, dan is het natuurlijk wel toegestaan..

Het hakken van handen is natuurlijk ook uit den boze. De integriteit van het menselijk lichaam zou boven alles moeten staan. Ik kon ff niet geloven wat ik las!

Dutchguy
13-11-02, 20:06
Geplaatst door BiL@L


De integriteit van het menselijk lichaam gaat ALTIJD boven alles..! Waarom denk je dat alcohol verboden is..? Waarom denk je dat drugs als genotsmiddel verboden is..? Waarom denk je dat varkensvlees verboden is..?

Echter.. Geld dat nog steeds wanneer iemand niet meer over de moraliteit beschikt van het meinen en het deinen..? Nej..! Waarom niet..? Simpel..! Mensen zullen het recht in eigen handen nemen, of ben je die AH affaire alweer vergeten..? En anders krijg je wel het andere uiterste, mensen zullen met angst door straten als de kruiskade durven te bewandelen wanneer de schemering zijn intrede doet..

Welke lichaam/geest moet in dit geval beschermt worden..? Die van de dief of die van de gedupeerde..?

COME AGAIN..

Als mensen ZELF er voor kiezen om alcohol, drugs of varkensvlees te nuttigen is dit een EIGEN keuze. Ik zie niet het verband met het hakken van handen. Ze benadelen alleen zichzelf hiermee.

De overheid dient de wet te handhaven en daar ontbreekt het de laatste jaren nogal aan in Nederland. Dan zal DAT aangescherpt moeten worden.

Ik vind het hakken van handen barbaars. Net zoals ik de doodstraf barbaars vindt. Waar dit ook plaats mag vinden, sharia of geen sharia. Het druist in tegen mijn gevoel.

Joesoef
13-11-02, 20:09
Geplaatst door J.M.T.
Beste Yoesoef,



Ik heb niet gezegd dat jij erin gelooft. Ik probeerde je duidelijk te maken dat de Sharia (waarin die wrede straffen) een fundamenteel onderdeel is van de Koran.



Je hebt de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt.


Maakt niet uit maar wees dan wel voorzichtig in je bewoordingen.

Dutchguy
13-11-02, 21:10
>Als mensen ZELF er voor kiezen om alcohol, drugs of varkensvlees te nuttigen is dit een EIGEN keuze. Ik zie niet het verband met het hakken van handen. Ze benadelen alleen zichzelf hiermee.

>>Het verband zit 'm in jouw opmerking over dat de integriteit van het menselijk lichaam boven alles moet gaan.. Ik ben het daar nemelijk mee eens, en geef jouw ook aan op wat voor manier..

Echter kan ik dit toch nog een stuk verder voor je nuanceren als we het hebben over alcohol.. Het is namelijk ook een EIGEN keuze om dronken achter het stuur te gaan.. Weer een vorm van gedogen.. En ik herhaal.. Immoraliteit gaat dus ook hier boven moraliteit..

>>> Alles kan ten kwade gebruikt worden. In het geval van rijden onder invloed zouden de straffen veel hoger moeten liggen. Maar dit kun je nu eenmaal niet uitbannen, onverantwoordelijken hou je altijd. Als je kijkt naar Scandinavie, alcohol is er peperduur ter ontmoediging van alcoholmisbruik en toch heb je er ontzettend veel alcoholici. Zou je het verbieden, dan gebeurt het gewoon stiekum. Strenger straffen dus.

Citaat:

>De overheid dient de wet te handhaven en daar ontbreekt het de laatste jaren nogal aan in Nederland. Dan zal DAT aangescherpt moeten worden.


>>Nej.. het is dweilen met de kraan open zo lang men de emotionele schade van het slachtoffer niet weet te vertalen in een daarvoor gelijkwaardige straf..

>>>

Ik ben er niet van overtuigd dat je door lijfstraffen of erger het aantal misdaden omlaag zou zien gaan, nog afgezien dat dit helemaal niet wenselijk is. Ondanks dat de VS in bepaalde staten de doodstraf hanteert is het aantal misdrijven nog steeds schrikbarend hoog.


>Ik vind het hakken van handen barbaars. Net zoals ik de doodstraf barbaars vindt. Waar dit ook plaats mag vinden, sharia of geen sharia. Het druist in tegen mijn gevoel.


>>Ik vind het ook barbaars.. Net zoals ik het barbaars vind wanneer iemand een moord pleegt.. of een ander wenst te beroven.. Als k dan de lijn doortrek vind ik kijkend naar de daarbij behorende straf en de daarvoor te volgen procedure alles behalve onrechtvaardig..

>>> Als je handen hakt of andere lijfstraffen uitdeelt, verlaag je je als overheid tot het niveau van de dader. Je zendt daarbij een signaal uit dat totaal niet wenselijk is.

Joesoef
13-11-02, 21:35
J. M. T. :fucku:

Marsipulami
13-11-02, 21:39
Geplaatst door Geerts
AS MORE than 80 young women arrived amid great fanfare in the Nigerian capital to take part in the Miss World contest, an illiterate 31-year-old woman sat in a stark room a few miles away contemplating a very different fate. Amina Lawal has been sentenced to death by stoning.


Tss, dit is nu al de 275e keer dat mevrouw Amina Lawal op dit forum passeert.

Toch enkele nuances.

a) In tegenstelling tot de kop boven dit artikel is deze vrouw niet gestenigd, ze is gezond en wel. Ze werd veroordeeld tot steniging. Alle beroepsmogelijkheden zijn nog niet uigeput.

b) Er werd in werkelijkheid nog nooit in Nigeria iemand gestenigd op grond van de sharia. De doodstraf door steniging werd nooit eerder toegepast in Nigeria (bis)/

c) De regering heeft al meerdere malen uitdrukkelijk gezegd dat er in Nigeria in de toekomst ook helemaal niemand zal gestenigd worden.


,,Niemand wordt voor overspel gestenigd''

03/10/2002 (ap)

De Nigeriaanse president Olusegun Obasanjo heeft gisteren verzekerd dat niemand in zijn land voor overspel zal worden gestenigd. Dergelijke veroordelingen door islamitische rechtbanken zullen door hogere rechtbanken worden nietig verklaard.

De president zei dat de 31-jarige Amina Lawal Kurami die in maart tot steniging werd veroordeeld, niet voor haar leven hoeft te vrezen. Zijn verklaring komt een week nadat de Amerikaanse ex-president Bill Clinton en de Australische premier John Howard zich aansloten bij het internationale koor van critici die willen dat de doodsstraf voor Kurami ongedaan wordt gemaakt.

d) En last but not least pikant detail de internationale bezorgdheid om het lot van mevrouw Amina Lawal, druist in tegen haar eigen wensen.


Ter dood veroordeelde Nigeriaanse vrouw verwerpt boycot

12/11/2002

ABUJA - Amina Lawal, de Nigeriaanse vrouw die tot de dood door steniging is veroordeeld, is tegen een boycot van de komende miss-verkiezing in het land. Zij dankt wel alle deelneemsters aan de wedstrijd voor hun bezorgdheid. ,,Ik ben hen dankbaar, maar ik vraag hen wel te komen.''

De 31-jarige gescheiden moeder kreeg van een islamitische rechtbank de doodstraf omdat haar derde kind uit overspel was geboren. Ze wacht nog op de tweede behandeling in beroep.

In Nigeria vinden in december de Miss World-verkiezingen plaats. Enkele deelneemsters hebben uit protest tegen het doodvonnis afgezegd, sommige landen sturen een vervangster. ,,Ik heb gehoord van een mogelijke boycot, maar ik denk dat ze gewoon moeten komen. Niets gebeurt zonder medeweten van God of zonder zijn toestemming.'' Lawal sprak bij de woning van haar advocaat met journalisten.

Ruim tachtig deelneemsters zijn maandag aangekomen in Abuja voor de verkiezing van Miss World 2002. De organisatie van de verkiezing reageerde opgelucht op de massale opkomst. Nog niet duidelijk is hoeveel kandidates daadwerkelijk niet komen. Er doen 110 vrouwen mee. Verslaggevers hebben er tot nu toe 84 geteld in Abuja.

Veel Nigerianen zijn er ook niet blij mee dat de verkiezing midden in de Ramadan valt. De missen maken eerst nog een tournee door het land.

De Nigeriaanse president Obasanjo verzekerde in oktober nog dat doodvonnissen door steniging van islamitische rechtbanken tegen 'overspeligen' worden vernietigd. Obasanjo zei zich toen niet voor te kunnen stellen dat er in Nigeria iemand wordt gestenigd.

In feite is mevrouw Lawal dus tegen wil en dank de inzet van de internationale hetze tegen de islam.

Marsipulami
13-11-02, 21:40
Jammer genoeg dat het westen blind is voor hetgeen er op een 'steenworp' van Nigeria vandaan gebeurt. Het aantal doden die in het (niet islamitische) centraal afrikaanse conflict gevallen zijn de laatste jaren schat men op twee miljoen. De mensen die zonder tussenkomst van een islamitische rechtbank een arm of een been werden afgehakt zijn niet meegeteld in dit cijfer.


Elf september gezien vanuit Afrika
Het gevaar komt uit de periferie
07/09/2002
Jorn De Cock
,,In Oost-Congo kwam 11 september natuurlijk wel als een schok, maar de mensen waren niet geschandaliseerd zoals hier'', zegt de Congolese politicoloog Dieudonné Wamu Oyatambwe. ,,Twee miljoen doden sinds 1998, dan word je niet meer emotioneel over drieduizend dode Amerikanen.''


HET klinkt misschien verrassend, maar het nieuws over de aanslagen van 11 september was onmiddellijk bekend in het oosten Congo. De mensen luisteren er naar de radio, vroeger La Voix du Zaïre, nu Radio France International of de BBC World Service. In Oost-Congo zijn er zelfs nogal wat mensen met een internetaansluiting.

,,De Congolezen waren zeker geschokt'', zegt Dieudonné Wamu Oyatambwe. ,,Maar ze leven dagelijks met de dood, emotioneel worden ze er niet meer door geraakt. Ze hebben de genocide in Rwanda van nabij meegemaakt, ze zijn allemaal familieleden kwijt. En kindsoldaten reageren ook anders dan de kinderen in Europa.''

Wamu (37) verliet Congo in 1990 om aan de Vrije Universiteit Brussel te doctoreren op de problemen van de overgang naar de democratie in Afrika. Hij werkt nu ook als analist voor de Franstalige ngo-koepel Acodev in Brussel. En 11 september, zegt hij, ziet er vanuit Afrikaans perspectief anders uit dan vanuit Brussel.

,,Op 11 september zijn er drieduizend doden gevallen in New York en Pennsylvania, terwijl het oorlogsgeweld sinds augustus 1998 in Oost-Congo alleen al twee miljoen doden heeft gemaakt. Waarom bestaat daarvoor niet dezelfde belangstelling bij de media en vooral bij de politieke verantwoordelijken? Waarom zijn drieduizend Amerikanen meer waard dan twee miljoen Congolezen? Die vragen stellen de mensen.''

,,Grote delen van de bevolking in Centraal-Afrika lopen ook niet hoog op met Washington. Ze zien dat de VS landen als Rwanda en Uganda steunen, waarvan de legers mochten opmarcheren naar Kinshasa. Waarom zijn er in Angola zovele doden gevallen? De VS steunden de Unita-beweging. Ook in Sierra Leone of Congo zijn Amerikaanse belangen niet vreemd aan conflicten. Multinationals schakelen er huurlingen in -- zoals de beruchte Zuid-Afrikaanse Executive Outcomes -- om die belangen veilig te stellen.''

,,In Afghanistan is hetzelfde gebeurd: daar steunden de VS islamitische groepen die in de jaren tachtig tegen de Sovjet-Unie vochten, Osama bin Laden incluis. Wat op 11 september is gebeurd, zien vele mensen in Afrika dus niet als een botsing van beschavingen. Het is gewoon een situatie die voor een keer werd omgedraaid. En ze zien de VS als een agressor, ook al is dat niet de volledige waarheid.''

VOOR het Al-Qaeda-netwerk of de strijd ,,tegen het terrorisme'' bestaat al evenmin veel sympathie in Afrika, zegt Wamu. ,,In 1998 pleegden de troepen van Bin Laden aanslagen op de Amerikaanse ambassades in Kenya en Tanzania, waarbij vooral honderden Afrikaanse doden vielen. Als wraak bombardeerden de Amerikanen een vermeende chemische fabriek in Sudan, waarbij ook alleen onschuldige Afrikanen zijn gedood. Verontschuldigingen zijn er van geen van de twee kanten ooit gekomen, en denk je dat die Afrikaanse families van de doden ergens kunnen aankloppen voor een schadevergoeding?''

Wamu waarschuwt voor de verwaarlozing van de ,,periferieën'' in de mondiale politiek. ,,In de wereld heb je het westen, en daarrond liggen 'ringen' van marginalisatie. We moeten vermijden dat terroristen verbindingen maken tussen die periferieën. De kapers van 11 september waren nog relatief rijke Saudi's, maar de stap naar Afghanistan werd ook al snel gezet. Arme, gemarginaliseerde jongeren kan je overal makkelijk overtuigen met een vlammend discours, want hun wanhoop is groot.''

,,Wat is terrorisme vandaag? Jonge Palestijnen blazen zichzelf op. Dat is voor iemand van hier onbegrijpelijk. Het wil vooral zeggen dat zo'n jongere niks meer te verliezen heeft. Laurent-Désiré Kabila marcheerde naar Kinshasa met in zijn leger massa's jongeren, die vochten voor twintig dollar per maand. Ze waren bang, ze wisten dat ze kanonnenvlees waren, maar van twintig dollar konden ze leven, dus zijn ze toch vertrokken. Wat gebeurt er, denk je, als je zo iemand 2.500 dollar geeft?''

In Afrika komt daar de problematiek van de failed states bij. ,,De zwakte van staten, de poreusheid van de grenzen, de slappe controles... In sommige zones in Congo zet je, als je geld hebt, ongehinderd je eigen fabriek neer om aan valsmunterij te doen. Libanese en Russische bendes zitten in de mijnbouw, drugs en wapenhandel, alles is daar mogelijk. In Congo kan ik uit het vliegtuig stappen en twintig meter verderop vier valse paspoorten kopen. Wat heeft een terrorist meer nodig? Geld, wapens en ruimte om te evolueren. ''

Bovenop het alom aanwezige militaire geweld komt volgens Wamu nog het ,,economische geweld dat je niet luidop bij naam mag noemen''. ,,In Afrika hebben de Wereldbank en het Internationaal Muntfonds sinds begin jaren negentig bijgedragen tot de verzwakking van staten. Zij willen altijd alles decentraliseren, privatiseren, terwijl vele Afrikaanse landen sowieso al labiel zijn.''

,,In zo'n situatie heb je sterke staten nodig om de vele splijtzwammen onder controle te houden -- geen sterke dictaturen zoals nu zo vaak het geval is, maar staten met een grote publieke sector, een politie die geen ongecontroleerde zones toelaat en de verspreiding van wapens kan beperken. Dat is geen links discours: een middenklasse komt er niet door wensen of oproepen, maar omdat je de context schept waarin mensen in veiligheid hun ding kunnen doen. Dat creëert welvaart.''

,,VANWAAR komt de bedreiging voor een supermacht als de VS? Uit de periferie, zo is op 11 september gebleken. Ver weg bestaat niet meer. Niemand had ooit gedacht dat Afghanistan een rechtstreekse invloed zou hebben op de Amerikaanse veiligheid. Dat geldt ook voor andere evoluties, zoals de aidsepidemie in Afrika. Niet alleen de economie globaliseert, ook de grote problemen. Maar terwijl de hoge heren vinden dat de economische grenzen moeten worden opengegooid, denken ze tegelijk dat oorlogen en epidemieën zich aan grenzen moeten houden. Een grove inschattingsfout.''

,,Typisch voor de wereldpolitiek is dat problemen pas worden aangepakt als het te laat is. In Afghanistan woedde de oorlog al sinds de jaren zeventig. De Taliban konden in 1995 al worden aangepakt, met andere middelen dan bombardementen. Iedereen wist wat de Taliban deden, hoe ze omsprongen met mensenrechten, met vrouwen... En dat alles met de steun van Pakistan, dat zelf gesteund werd door de VS.''

,,Ik droom niet van een wereld zonder oorlog, dat is onrealistisch'', zegt Wamu. ,,Maar wel van een wereld waarin onrecht onmiddellijk wordt aangeklaagd en aangepakt. Misschien kan 11 september nog altijd een katalysator van vooruitgang zijn. Maar dan moeten we de boodschap van die dag begrijpen. Niet de boodschap van de terroristen, want die kan je alleen veroordelen. Maar de boodschap van de problemen die aan de grondslag liggen van zo'n aanslag. Als je de problemen in de wereld ontkent, slaan ze toe op een dag en een plaats waar je 't minst had verwacht. Met immense gevolgen: aan een huis kan je tien jaar bouwen, maar binnen een minuut kan iemand anders het opblazen.''

Arvid
13-11-02, 21:53
Marsupilami het is inderdaad overbekend dat het leed in de wereld het grootst is in Afrika. Onschuldige slachtoffers in Amerika x1000
Niemand die er om maalt.
Zeker niet de vorige kolonisatoren, zoals Belgie, Frankrijk, USA etc

Marsipulami
13-11-02, 21:59
Geplaatst door Arvid
Marsupilami het is inderdaad overbekend dat het leed in de wereld het grootst is in Afrika. Onschuldige slachtoffers in Amerika x1000
Niemand die er om maalt.
Zeker niet de vorige kolonisatoren, zoals Belgie, Frankrijk, USA etc

Nou dan ben je het dus wel met me eens dat de mediabelangstelling voor het lot van die mevrouw op zijn minst een beetje eenzijdig is, als we het over Afrika hebben.

Is,
13-11-02, 22:01
Alle negerinnen stenigen!

Mark
13-11-02, 22:09
Geplaatst door Is,
Alle negerinnen stenigen!

nou nou wat een nare uitspraak

Is,
13-11-02, 22:11
Geplaatst door Mark


nou nou wat een nare uitspraak

Soort van Nigeriaanse SM-Kelder, (enneh de Negerinne die in Amsterdam staan mogen wel blijven leven trouwens!)