PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgen nemen Het Parool over



Marsipulami
13-11-02, 12:44
Belgen nemen Het Parool in afgeslankte vorm over
Van onze verslaggever Gerard Reijn


AMSTERDAM - Het Parool is gered. Krantenconcern PCM verkoopt de verlieslijdende krant per 1 januari aan een consortium bestaande uit de Belgische Persgroep, de Stichting Het Parool en het personeel.

Bestuursvoorzitter Theo Bouwman van PCM zei dinsdag dat de zaak 'in principe rond is'. 'Ik heb met de advocaat van Het Parool gesproken, en we waren het eens. Morgen krijg ik de zaak op papier, maar ik kan me niet voorstellen dat het dan niet rond komt.'

Details wil Bouwman niet verstrekken, op één na: van de 280 arbeidsplaatsen bij Het Parool en de meeverkochte huis-aan-huisbladengroep Weekmedia moeten er 40 à 50 sneuvelen. 25 Redacteuren verliezen hun baan. De redacties van Het Parool en Weekmedia, na de sanering nog 115 man, worden samengevoegd. Het Parool, met een oplage van 77 duizend exemplaren, blijft nog ettelijke jaren een middagkrant, zo is afgesproken.

Ingewijden zeggen dat de nieuwe krant een vermogen meekrijgt van 17 miljoen euro, waarvan de Stichting Het Parool 7 miljoen zou verschaffen. De Persgroep zou 4 miljoen op tafel willen leggen. Geen van de aandeelhouders zou een meerderheid krijgen. Van het Bedrijfsfonds voor de Pers wordt verwacht dat dat enkele miljoenen zal verstrekken, maar het fonds wordt geen aandeelhouder. Er worden ook nog enkele miljoenen verwacht van een actie onder rijke sympathisanten.

De Stichting Het Parool, die 57 procent van de aandelen PCM bezit, heeft zich ook nog verplicht om de prijs te betalen die PCM voor Het Parool vraagt. Aanvankelijk wilde PCM 16 miljoen euro hebben, maar naar verluidt zouden de partijen in de buurt van de helft van dat bedrag zijn uitgekomen. Een deel van de stichting zal worden afgesplitst en met Het Parool uit PCM stappen.

De Persgroep bezit in België onder meer de kranten De Morgen en Het Laatste Nieuws, en een groot belang in de televisiemaatschappij VTM.

Persgroep-topman Christian van Thillo noemt de uitlatingen van Bouwman voorbarig. 'Er is nog niets rond,' zei Van Thillo woensdagochtend tegen persbureau Belga.


http://www.volkskrant.nl/media/1037114884235.html

magden_david
13-11-02, 13:03
:student: wordt -> :auw2:

Armageddon
13-11-02, 14:55
Ik heb altijd wel geweten dat de Belgen op de wereldheerschappij uit zijn. Ziehier de eerste stappen. Wie de pers beheerst, beheerst het volk. Mensen hoedt U!! Ze hebben er ook al voor weten te zorgen dat Oranje niet mee kon doen in de wereldkampioenschappen voetbal. Volgens mij maken ze hun pattatekes met....

:giechel:

barfly
13-11-02, 21:16
Toch wil ik onze Vlaamse vrienden oprecht bedanken voor t redden van Het Parool want de medelanders hadden de boel (abonnees) liever opgedeelt...

Dutchguy
13-11-02, 21:25
Geplaatst door barfly
Toch wil ik onze Vlaamse vrienden oprecht bedanken voor t redden van Het Parool want de medelanders hadden de boel (abonnees) liever opgedeelt...

Zolang ze 't maar niet 't Paroolken' gaan noemen! :p

barfly
13-11-02, 21:46
ehm inderdaad :haha:

Maarten
14-11-02, 03:43
De krant wordt íets dikker:
Er komt een pagina bij over de schandalen rond hun minister van buitenlandse zaken Louis Michel, en zijn gedonder met het Parool daar over..

En Sabah Nur
14-11-02, 05:20
Ik vindt wel een erg goede stap van de Belgen. Zo kunnen ze Nederland nog beter in de gaten houden, sterker nog ze kunnen daarlijk zelfs over Nederland schrijven en verzekerd zijn dat Nederlanders hun denkideeien lezen. :lole:

Maarten
15-11-02, 00:42
Moeten schrijven over de Belgische overheid.. Dat is een soort verbanning naar Siberie...