PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraagje over emigratie van Marokkaanse ouderen



Idolater
15-11-02, 01:06
Volgens het CBS is de allochtone bevolking jong, bijna iedereen van de tweede generatie is onder de 40 jaar. Bron (http://www.cbs.nl/nl/publicaties/publicaties/algemeen/index/1999/special-bevolking/twee-miljoen-allochtonen-in-2015.pdf)

Nu vroeg ik me af hoe het zit met de ouderen? Hoe zal in de toekomst het gaan met bejaardentehuizen van bv. Marokkaanse ouderen? Gaan ze emigreren of blijven ze hier? Het CBS zegt dat het aantal emigranten onder de Marokkanen daalt (Bron (http://www.cbs.nl/nl/publicaties/artikelen/maatschappij/bevolking/allochtonenprognose/index.htm)), maar ze vergeten naar mijn mening de ouderen. Ik kan met niet aan de indruk ontrekken dat een mens altijd wordt aangetrokken tot zijn geboorteplaats. Het lijkt mij een valide stelling dat veel allochtone ouderen gaan emigreren om hun oude dag in hun land van herkomst door te brengen en dat het probleem met bejaardentehuizen wel mee zal vallen. Heeft iemand een andere opinie? Thx

Idolater
15-11-02, 16:06
als jullie geen cijfers hebben...praten jullie wel eens met je ouders over de toekomst en hoe het eruit gaat zien wanneer je ouders bejaard worden?

magden_david
15-11-02, 16:13
ik kan me voorstellen dat mensen terug willen naar hun "emotionele huis". ik bedoel veel mensen die ouderzijn gaan ook terug naar de stad of het dorp waar ze vandaan komen.

plexus
15-11-02, 16:21
...geen bejaardentehuizen! De kinderen of familie zorgen voor de ouderen!

Idolater
15-11-02, 16:26
Geplaatst door plexus
...geen bejaardentehuizen! De kinderen of familie zorgen voor de ouderen!

Dat lijkt me niet aannemelijk, maar het zou kunnen. Ik denk dat de tweede generatie een eigen leven leidt, maar als de ouders worden opgevangen door de kinderen zoals Nederlanders dat vroegder deden (doen) op het platteland, is dat wel een efficient demografisch middel. Kinderen krijgen als hypotheek voor later...

taouanza
16-11-02, 10:48
ik denk dat het antwoord op deze vraag nog open zal blijven

want het was in de eerste plaats niet de bedoeling hier te blijven
ze kwamen als 'gast'arbeider toen ondekten ze bruto en netto loon en bleven ze hier
daarna was het de bedoeling als de kinderen volwassen zijn terug te keren.
maar toen bleek de vaderland wel heel erg saai en eenzaam zonder je kinderen
dus jta.......wat nu.
ik zeg ook nu ik ga terug maar of het echt gebeurd