PDA

Bekijk Volledige Versie : Met een beetje respect is één leider mogelijk



MwaB
15-11-02, 11:41
Met een beetje respect is één leider mogelijk
van onze verslaggever
2002-09-21

AMSTERDAM - De islamitische gemeenschap moet afstand nemen van de bedreigingen aan het adres van Ayaan Hirsi Ali, vindt de Zwitserse islamitisch filosoof Tariq Ramadan. Hij pleit voor één islamitische leider die de moslims nader tot elkaar moet brengen en 'meningen kan duiden'.


,,Moslims moeten de keuze van een afvallige respecteren. Maar van iemand die de islam vaarwel zegt, mag worden verwacht dat ze op een wijze en respectvolle manier kritiek uit op haar vroegere geloof'', verkondigde Ramadan donderdagavond tijdens een debat over de islam in Amsterdam. Samen met de Zuid-Afrikaanse islam expert Abdulkader Tayob sprak hij over gezag, leiderschap en de toekomst van moslims in Europa.

,,De meeste problemen die moslims veroorzaken hebben te maken met verschillen in de interpretatie van de Koran.''

Het ontbreken van een leider maakt het er volgens hem niet eenvoudiger op. ,,Veel moslims zitten met vragen. Welke kleren moet ik dragen, mag ik volgens mijn geloof geld lenen bij een bank om een huis te kopen? Het liefst willen moslims een eenduidig antwoord. Maar wie heeft het recht te zeggen wat de islam goed of slecht vindt?'' Eén islamitisch leider kan de verschillende meningen beter duiden, vindt hij.

Ramadan, die doceert aan de universiteiten van Genève en Fribourg, is door een Amerikaans magazine aangeduid als ,,de islamitische Martin Luther''. Hij geldt als een autoriteit op het gebied van moslims in Europa. Sommige fundamentalisten beschouwen hem als 'kaffer' (slechte moslim). Ramadans opmerking dat moslims te vaak slogans herhalen zonder te weten wat ze betekenen, maakt hem in fundamentalistische kringen niet geliefd.

Ook buiten de moslimgemeenschap klinkt in Europa de roep om één zegsman. Ramadan vindt dat de overheid hierin niet het recht heeft een leider voor de moslims te kiezen. ,,Dit gebeurde wel in Frankrijk. Door deze naïeve benadering denk ik dat slechts één procent deze persoon ook echt volgt'', aldus de filosoof. ,,Moslims moeten zelf kiezen, anders werkt het niet.''

Daarbij komt dat de regeringen zich in de keuzes voor leiders in het christendom en het jodendom toch ook afzijdig hebben gehouden, stelt Ramadan.

Een leider kan volgens hem niet op korte termijn door de moslimgemeenschap worden gekozen. Een mogelijke woordvoerder moet een hoge status bereiken in de kennis over de islam, en dat kan jaren duren.

Hij verwacht niet dat de regeringen binnen Europa de moslims veel tijd gunnen. Het is echter de vraag of de verschillende islamitische geloofsrichtingen ooit 'één leider voor allen' zullen accepteren. Zo heeft het door onderlinge conflicten in Nederland jaren geduurd voordat er een landelijke koepelorganisatie voor moslims kon worden opgericht. Zelfs deze organisatie vertegenwoordigt niet de gehele islamitische bevolking. ,,De verschillende stromingen moeten doorkrijgen dat zij niet in hetzelfde hoeven te geloven.'' Ramadan houdt daar stevig aan vast: zolang er maar 'respect' voor elkaar is, is uiteindelijk ook één leider mogelijk.


http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/hirsiali/artikelen/1032931492225.html

barfly
15-11-02, 11:55
Helder verhaal, daar kan ik me goed in vinden!

Simon
15-11-02, 12:02
Nou de één leider gedachte zegt mij niet zo veel. Waarom? Het gaat er juist om dat je pluriformiteit respecteert. Omdat men allemaal dezelfde noemer "moslim"heeft wil dat toch nog niet zeggen dat men zich door één leider wil laten vertegenwoordigen?

Simon

Shaheed
15-11-02, 12:08
Wat een onzin weer, waarom hebben ze het hier weer over dat ayaan bedreigd werd omdat ze een afvallige is.

Stelletje leugenaars, als dat zo zou zijn dan zouden er aan de lopende band ex-moslims bedreigd worden.

Net of het ons wat kan schelen wie nou wel of geen moslim wenst te zijn.

lennart
15-11-02, 12:17
Ik snap niet helemaal wat het artikel bedoeld met 1 moslim leider. Gaat het hier om geloofszaken of ook nog om politiek/sociale zaken?

Als het om geloofszaken gaat zou het verstandig zijn van de Nederlandse moskeeën om een raad in te stellen die de Islam en Nederland kan verenigen en goede raad en advies kan geven aan moskeeën en moslims hoe de Islam zich verhoud tot de samenleving.

Als het ook om politiek/sociale zaken is het pure onzin natuurlijk, daar hebben wij een democratische rechtsstaat voor. Het staat iedere moslim vrij om lid te worden van een politieke partij of er zelf 1 op te richten.