PDA

Bekijk Volledige Versie : Ramadan.nl voor niet- moslims



Hmama
15-11-02, 22:05
Www.ramadan.nl wil niet-moslims informeren

ROTTERDAM - De nieuwe website www.ramadan.nl wil niet-moslims over de gelijknamige vastenmaand informeren. De ramadan in de nacht van 5 op 6 november begonnen. De website is het werk van moslims van Turkse, Surinaamse en Marokkaanse afkomst die al actief zijn op internet.

Op de site kunnen bezoekers informatie aantreffen over het begin van de vastenmaand, het vasten en het Suikerfeest (Id-Al-Fitr), waarmee de ramadan wordt afgesloten. Verder kunnen ze berichten uit de Nederlandse media over de ramadan raadplegen en vrienden of kennissen een ramadankaart sturen.

Aan het eind van de ramadan geeft een fotoverslag uit Suriname een beeld van de viering van het Suikerfeest door Surinaamse moslims.

KomMaar
15-11-02, 22:35
K las het vandaag in Telegraaf, leuke informerende site voor moslims en niet moslims.

Deze stuk vond k ook heel interessanT;

===========================
Wouter Teeninga

Erik van Wijk


Fries die, uit protest tegen de manier waarop moslims in het nieuws worden gebracht, meedoet aan de ramadan en daarvan een dagboek bijhoudt op www.krabbels.com.

Ben je zo'n idealist?

,,Zo zou ik het niet willen noemen. Ik vind het principe van vasten mooi, de gedachte dat je medeleven uitgaat naar mensen die arm zijn en geen voedsel hebben. Ik wil gewoon een statement maken tegen de polarisatie die om zich heen grijpt en ik wil met deze actie een zo groot mogelijk publiek bereiken. Daarom vast ik mee.''

Er mag toch wel worden gediscussieerd over de islam, bijvoorbeeld over de positie van de vrouw, zoals Ayaan Hirsi Ali doet?

,,Die discussie wordt binnen de moslimgemeenschap allang gevoerd, alleen lees je er zo weinig over. Ik vind dat de media alleen de uitwassen belichten. Je kunt die niet toeschrijven aan de hele moslimgemeenschap. Ik heb veel Marokkaanse vrienden en die zeggen dat ze Marokkanen als bijvoorbeeld de ouders van die jongen in Venlo helemaal niet kennen.''

Wat vindt je vriendin ervan?

,,Haar eerste reactie was `waaat!???', maar ze staat achter me en vindt dat ik gelijk heb met mijn actie. Mijn vriendin is een Iraanse die is gevlucht voor het moslimregime. Ze is zelf geen moslim en vast ook niet mee.''

Op je site schrijf je dat je adem gaat ruiken naar muskusrat. Ondervind je nog meer ongemakken?

,,Ik heb last van knikkende knietjes en ik kan moeilijker nadenken. Normaal ben ik tamelijk welbespraakt en dat is minder, merk ik. 's Ochtends vroeg eten is niet makkelijk. Om vijf uur sta ik op en het enige dat ik dan naar binnen krijg, is een stukje meloen of een fruithapje. Ik hoor van moslims in mijn omgeving dat ze brood eten of zelfs een warme maaltijd. Daar moet ik niet aan denken.''

Krijg je ook vervelende reacties op je website?

Het ene na het andere condoleanceregister op internet moet sluiten omdat het wemelt van de racistische opmerkingen.

,,Ik merk daar niet veel van, op een enkele uitzondering na. De reacties zijn overwegend positief. Ik krijg veel bezoekers via de Marokkaanse website Magreb online en de weblog van Wim de Bie. Scheldpartijen komen niet veel voor.''

Overweeg je ooit zelf moslim te worden?

,,Nooit. Ik geloof niet in een god en zelfs als dat wel het geval zou zijn, weiger ik me bij een religie aan te sluiten. Ik geloof dat ik mijn antwoorden zelf moet zoeken en vinden, ik wil daarvoor niet een of andere geestelijke hoeven raadplegen. Twijfel is een belangrijk element van wijs- heid.''

Maar je twijfelt niet of je het nog 26 dagen volhoudt?

,,Nee. Ik heb wel vaker gevast, om te kijken wat het met je lichaam doet en of ik het kon volhouden. Nu hoef ik eigenlijk alleen 's middags niet te eten. Bovendien word ik gesterkt door de gedachte dat ik dit voor anderen doe.''

==========================