PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL wil moslimpatrouilles in alle grote steden



Marsipulami
16-11-02, 13:58
AEL wil moslimpatrouilles in alle grote steden

08:46:43

BRUSSEL - De Arabisch-Europese Liga (AEL) van Abou Jahjah gaat na Antwerpen binnenkort ook burgerpatrouilles organiseren in Gent, Brussel, Luik en Charleroi. Dat zegt Karim Hassoun, de nationale veiligheidsverantwoordelijke van de AEL.

Vrijdagavond liepen de eerste patrouilles van de moslimorganisatie in vier Antwerpse wijken. Alles verliep rustig en de politie bleef opvallend afwezig.

Marsipulami
16-11-02, 13:59
Arabisch-Europese Liga wil afdeling in Nederland opstarten

BRUSSEL - De Arabisch-Europese Liga (AEL) van Abou Jahjah, die sinds twee jaar actief is in België, wil een afdeling in Nederland beginnen. De AEL heeft plannen om in februari een congres te houden om de organisatie op poten te zetten. Ook aan de oprichting van scholen en/of een partij bij onze noorderburen wordt gedacht.

"We hebben zo'n vijftig leden uit Nederland die zich via onze website bij ons gemeld hebben. Dat aantal neemt dagelijks toe", zegt Khalid Arkob, secretaris-generaal van de Liga. Het gaat in grote meerderheid om Nederlanders van Arabische afkomst, "maar er zitten ook enkele autochtone Nederlanders tussen."

Er is nog geen locatie of een precieze datum voor het congres dat een voorzitter en andere bestuurders moet aanwijzen. Meer concrete plannen zijn er voorlopig niet.

Arkob zegt wel dat de AEL speelt met het idee om in Nederland scholen of een politieke partij op te zetten. De Liga heeft in België echter geen van beide. "Er wordt wel over gepraat om hier een school te beginnen. En wij zijn een beweging en geen partij", verzekert Arkob, die de Belgische nationaliteit heeft, maar van Marokkaanse afkomst is.

Overzicht snelnieuws 16/11/2002 - anp, belga - psr

Marsipulami
16-11-02, 14:00
Eerste AEL-patrouilles in Antwerpen

ANTWERPEN -- De Arabisch-Europese Liga (AEL) van Dyab Abou Jahjah is vrijdagavond in Antwerpen van start gegaan met burgerpatrouilles. De Antwerpse politie was discreet aanwezig.

De patrouilles zijn het gevolg van een uitgelekte politienota waarin sprake was van ,,gerichte acties tegen Marokkaanse jongerenbendes''. De acties pasten in het actieplan straatcriminaliteit dat de Antwerpse politie gisteren begon.

Abou Jahjah en zijn Arabisch-Europese Liga reageerden onmiddellijk door burgerpatrouilles aan te kondigen die moesten toezien of de politie niet buiten zijn boekje zou gaan. Daarop nuanceerde de politie de nota en zei dat er geen sprake was van etnisch geïnspireerde acties.

Bovendien komt er geen geïntegreerd actieplan straatcriminaliteit. ,,We zijn daar al sinds februari mee bezig en met de koopjesperiode in zicht, drijven we de inspanningen gewoon wat op'', zegt politiewoordvoerder Fons Bastiaenssens.

,,Maar wij richten ons niet alleen op Marokkanen. We zouden wel goed gek zijn. 95 procent van de parkeermeterdieven zijn Roemenen. Bij de woninginbraken pakken we vooral Albanezen op. Een gauwdiefstalbende die we oprolden, bestond uit Bulgaren.''

Toch trok de AEL vrijdag voor het eerst op pad. De patrouille vertrok, gewapend met videocamera's, aan de Provinciestraat. Ze deelde flyers uit met uitleg over het waarom van de actie.

De politie liet begaan. ,,We passen onze manier van werken niet aan aan de AEL'', zegt Bastiaenssens. ,,Wij zijn ook niet van plan een klopjacht te beginnen tegen de Liga. Het is trouwens niet verboden dat burgers onze acties bekijken. Ze mogen ons alleen niet hinderen. ''

16/11/2002 (domi)

©Copyright De Standaard

Marsipulami
16-11-02, 14:04
Verwilghen vraagt nieuw onderzoek naar Abou Jahjah

BRUSSEL -- De minister van Justitie, Marc Verwilghen, heeft het Antwerpse gerecht gevraagd opnieuw na te gaan of er redenen zijn om de Belgische nationaliteit te ontnemen aan Abou Jahjah, de voorzitter van de Arabisch-Europese Liga.

De bewindsman kreeg gisteren in de kamercommissie voor Justitie vragen over Abou Jahjah voorgeschoteld door volksvertegenwoordiger Filip De Man (Vlaams Blok). Verwilghen bracht in herinnering dat de procureur-generaal van Antwerpen het dossier van Abou Jahjah enkele maanden geleden al onderzocht en toen meldde dat er geen redenen waren om de man de Belgische nationaliteit te ontnemen.

Maar de minister denkt dat sindsdien nieuwe elementen zijn opgedoken. Daarom heeft hij aan de procureur-generaal gevraagd na te gaan wat er van aan is en of die nieuwe elementen aanleiding kunnen zijn om Abou Jahjah te Belgische nationaliteit te ontnemen.

De voorzitter van de Arabisch-Europese Liga heeft bekendheid verworven door zijn radicale standpunten over de rol van de islam in België.

Hij werd Belg in 1994, toen hij met een Belgische trouwde. Het huwelijk hield 3,5 jaar stand en eindigde in een echtscheiding. Begin oktober zei advocaat-generaal Yves Liégeois: ,,We kunnen de nationaliteit niet afnemen omdat hij meningen uit die sommigen niet bevallen.''

05/11/2002 (bvp)

©Copyright De Standaard

plexus
16-11-02, 14:14
..Jahjah houdt die belgen wel goed bezig!
Ben wel bang dat hij uiteindelijk die apen van het VBlok meer stemmen zal leveren!

Simon
16-11-02, 14:20
Hier in Amsterdam hebben we al pattrouilles maar van jongeren die onder supervisie de politie helpen om te voorkomen dat jongens diefstallen plegen. Misschien ook een idee voor Abou Jahjah.

Simon

Victory
16-11-02, 14:50
Waarom word de ael een moslim organisatie genoemd? Iedereen kan lid worden van dat groep. Het is een groep die voor de arabieren 'strijd' (zeg maar), niet voor moslims. Ze hebben doelen als 'het verenigen van arabieren' & 'het verenigen van de arabische landen tot een groot arabisch staat'... dat soort dingen.

THE ARAB EUROPEAN LEAGUE (AEL) has as main reason of existence to promote and defend:

- The interests of the Arab immigrant communities in Europe.
- The interests of the Arab world.

Our main aim is to strengthen our community and our people, and to have a very positive interaction with others based upon mutual respect and tolerance.
Als dat nou 'Het verenigen van moslims' was, en als ze alleen moslim leden aannamen.... dan pas.... ze noemen zichzelf niet eens een moslim organisatie....

AEL = Arab European League

NIET

MEL = Muslim European League

plexus
16-11-02, 14:57
Geplaatst door Victory
Waarom word de ael een moslim organisatie genoemd? Iedereen kan lid worden van dat groep. Het is een groep die voor de arabieren 'strijd' (zeg maar), niet voor moslims. Ze hebben doelen als 'het verenigen van arabieren' & 'het verenigen van de arabische landen tot een groot arabisch staat'... dat soort dingen.

Als dat nou 'Het verenigen van moslims' was, en als ze alleen moslim leden aannamen.... dan pas.... ze noemen zichzelf niet eens een moslim organisatie....

AEL = Arab European League

NIET

MEL = Muslim European League

...je kan je daar druk om maken tot je een ons weegt...feit blijft dat voor vele mensen geldt :: arabieren=moslims

De Rode Roos
16-11-02, 15:39
Geplaatst door plexus


...je kan je daar druk om maken tot je een ons weegt...feit blijft dat voor vele mensen geldt :: arabieren=moslims

Ik vraag me af of Abou Jah Jah een Moslim is..bidt hij elke dag 5 keer? Gaat hij naar de Moskee? Leest hij de Koran?

De Rode Roos
16-11-02, 16:00
Marsipulami: wat is jouw mening over de AEL en Aboujahjah?

barfly
16-11-02, 16:38
Ik ben erg benieuwd naar de AEL in Nederland lijkt me een goede zaak om in ieder geval de Arabieren te verenigen dat zou voor het eerst zijn na de val van de Otomanen.
Verder ben ik ook erg geintresseerd om te weten of ze de Nederlandse politie ook gaan volgen in de grote steden. Al hebben ze daar niet direct reden toe denk ik.

De Rode Roos
16-11-02, 16:41
Geplaatst door barfly
Ik ben erg benieuwd naar de AEL in Nederland lijkt me een goede zaak om in ieder geval de Arabieren te verenigen dat zou voor het eerst zijn na de val van de Otomanen.
Verder ben ik ook erg geintresseerd om te weten of ze de Nederlandse politie ook gaan volgen in de grote steden. Al hebben ze daar niet direct reden toe denk ik.

Het gekke is dat Fortuynaanhangers nu moord en brand roepen, omdat ze vrezen voor acties en gewelddadigheden, kijk ook maar eens op het forum van Leefbaarrotterdam.nl

Ik vind dat de AEL een slechte naam heeft gekregen, het is voor "Arabieren" beter om zich te organiseren met een andere naam.

rafiq
16-11-02, 16:44
Abu Jahja of zo is een puike kerel.

Al is er duidelijk een verschil tussen Nederland en Belgie. Zo'n Abu is meer op zijn plaats in Belgie dan bij ons.

Maar ik volg hem al een tijd en ben onder de indruk.

barfly
16-11-02, 16:51
Geplaatst door De Rode Roos


Het gekke is dat Fortuynaanhangers nu moord en brand roepen, omdat ze vrezen voor acties en gewelddadigheden, kijk ook maar eens op het forum van Leefbaarrotterdam.nl

Ik vind dat de AEL een slechte naam heeft gekregen, het is voor "Arabieren" beter om zich te organiseren met een andere naam.

Uiteraard gillen de Fortuynisten moord en brand, het was al duidelijk dat die een sterk xenofobe inslag hebben. Ik vind een tegenhanger van het "nieuwe rechts" helemaal niet erg

000NobelPrizes
16-11-02, 17:11
Fortuynisten zijn geen xenofoben. Het zijn mensen die graag zien dat het aantal straatroven, verkrachtingen en moorden zou afnemen. Je hoeft geen xenofoob te zijn om te zien dat Kaapverdianen, Marokkanen, Antillianen, Surinamers en Turken ver boven de maat uitsteken voor wat betreft zulke criminaliteit.
Dat betekent niet dat alle bovengenoemden bevolkingsgroepen niet deugen.
Ik heb in elk geval nog nooit Fortuynisten zien opstaan vanwege Chinezen, Italianen, Spanjaarden, Portugezen, en Grieken in Nederland.

De hoge werkeloosheidscijfers onder die vermelde groepen zijn ook niet echt om blij van te worden, noch hun fraude met uitkeringen. Met de onrust daarover als xenofobie te bestempelen, leg je dat probleem weer bij anderen. Lekker makkelijk.

Marsipulami
16-11-02, 17:41
Geplaatst door De Rode Roos
Marsipulami: wat is jouw mening over de AEL en Aboujahjah?

Ik had mijn mening daarover al eens geprikt. Ik zal mezelf eens quoten.




Citaat:
Geplaatst door Real9779
Beste Marsupilami, wat vind je van de populariteit van de AEL/EAL in Belgie?? Ben je het ermee eens dat moslims oproepen tot een jihad tegen de zionistische en westerse maatschappijen? Zoals in Belgie gebeurd, en wat ze ook graag in Nederland willen doen?


1) Je moet de populariteit van AEL ook weer niet overschatten. Hij krijgt heel wat oppositie vanuit migrantenmiddens.
2) Ze hebben een heel intelligente sterke woordvoerder en voorzitter.Hij spreekt vlot vijf talen en heeft meerdere universitaire titels behaald.
3) Dyab abu Jahjah is meer Arabische nationalist dan dat hij moslim is. Ik vermoed dat hij eerder zelden een moskee bezoekt.
4) Jihad betekent vanalles. Het kan ook een vreedzame betekenis hebben.
5) Ik heb Abou Jahjah nooit tot een Jihad tegen het westen horen oproepen.
6) Hij voert een keihard discours maar ik vind dat hij wel binnen de grenzen van het aanvaardbare blijft.
7) Ik vind dat de moslims nood hebben aan veel sterkere woordvoerders dan dat ze nu hebben.
8) Het draait allemaal heel erg rond de figuur abu Jahjah. Ik weet niet of hij in staat is om werkelijk een beweging of een organisatie vorm te geven. Hij doet me ook een beetje denken aan de Arabische versie van Pim Fortuyn (één charismatische figuur omringt door een hoop meelopers)
9) Ik vind het nog te vroeg om te oordelen over hem. Ik denk dat hij te radicaal is om werkelijk een organisatie te leiden. Ik vermoed dat het verhaal snel in interne ruzies zal uitmonden.
10) Eerst dacht ik dat hij alleen maar wou provoceren en aanstuurde op conflicten en geweld. Ondertussen denk ik dat hij meer is dan alleen maar een provocateur. De betogingen die hij organiseert beschikken tegenwoordig blijkbaar over een vrij efficiënte eigen ordedienst. Verder verdedigd hij een aantal verfrissende stellingen.

barfly
16-11-02, 17:43
En waarom zijn het juist dan de Fortuynisten die tegen de AEL zijn?
De criminaliteit is inmiddels op ieder verkiezings programma een item.

barfly
16-11-02, 17:56
Geplaatst door J.M.T.
Ze moeten thuisblijven waar ze thuishoren in het MO.

Wat hebben ze in non-Arabische landen te zoeken?

Andere Arabieren? :)

sil
16-11-02, 22:19
Geplaatst door barfly
En waarom zijn het juist dan de Fortuynisten die tegen de AEL zijn?
De criminaliteit is inmiddels op ieder verkiezings programma een item.

Ik ben GEEN Fortuynist,maar van mij mogen ze toch ook wegblijven

De Rode Roos
16-11-02, 22:24
Ik vind de AEL is ongelukkigs, ik vrees voor escalatie. Wel ben ik voor een islamitische partij in Nederland die democratisch is, want de linkse partijen kunnen geen onderdak bieden aan Moslimconservatieven omdat de ideeën te ver uit elkaar liggen. En ook die mensen horen een stem te krijgen in de maatschappij en in de politiek, net zoals orthodoxe christenen dat hebben.

Marsipulami
16-11-02, 22:33
Geplaatst door De Rode Roos
Ik vind de AEL is ongelukkigs, ik vrees voor escalatie.

Kom, kom, in de beste families wordt er wel eens ruzie gemaakt. Ook in multiculturele families zoals de Belgische samenleving. :p


Wel ben ik voor een islamitische partij in Nederland die democratisch is, want de linkse partijen kunnen geen onderdak bieden aan Moslimconservatieven omdat de ideeën te ver uit elkaar liggen. En ook die mensen horen een stem te krijgen in de maatschappij en in de politiek, net zoals orthodoxe christenen dat hebben.

Ja, ik zou ook een islamitische partij willen.

barfly
16-11-02, 23:52
Kom, kom, in de beste families wordt er wel eens ruzie gemaakt. Ook in multiculturele families zoals de Belgische samenleving.


Ik vraag me wel eens af of dat ook geldt voor de Waalse deelgenoten in België
'T valt me wel op dat al wat de media haalt vooral Vlaams is.

limpio
17-11-02, 06:28
Jahjah is een slechte zaak voor de moslims, en zeer zeker in Antwerpen..
Hij stoot iedereen tegen het hoofd met zijn arrogant gedrag en zal uiteindelijk de bal teruggekaatst krijgen.
Gaan binnenkort ook de Turken..Albanezen..Russen en zoveel andere bevolkingsgroepen in België patrouilles uitzenden om de politie te controleren?
Gaat Gaia ook patrouilles uitzenden?
Alle dronkaards..om te controleren of ze niet onbehoorlijk behandeld werden toen ze opgepakt werden.
Kom nou he...effe ernstig blijven.
De Belg en zeker de Antwerpenaar is van dit soort gedrag niet gediend, en dat zal blijken....met de tijd.
Jahjah is hoe dan ook een slechte zaak voor de moslims, en vele moslims zullen dit beamen.

Shaheed
17-11-02, 07:13
Wij zien abou jahjah als een soort Malcolm X die een tegengeluid gaat laten horen.
Het einde van de brave allochtoon die zich zomaar in een hoek laat duwen is voorbij.

Dit keer zullen we voor onze rechten opkomen, de hele hetze jegens de islam zal zich tegen de racisten keren.

Marsipulami
17-11-02, 10:25
Geplaatst door barfly


Ik vraag me wel eens af of dat ook geldt voor de Waalse deelgenoten in België
'T valt me wel op dat al wat de media haalt vooral Vlaams is.

De Walen zijn de sympathiekste en met afstand de meest verdraagzame Europeanen die ik ken. Dat ze de media niet halen in Nederland is omdat de Nederlanders geen Frans kunnen spreken.

Marsipulami
17-11-02, 10:32
Geplaatst door Shaheed
Wij zien abou jahjah als een soort Malcolm X die een tegengeluid gaat laten horen.
Het einde van de brave allochtoon die zich zomaar in een hoek laat duwen is voorbij.

Dit keer zullen we voor onze rechten opkomen, de hele hetze jegens de islam zal zich tegen de racisten keren.

Ik denk dat Malcolm x veel meer moslim was dan Abou Jahjah. Deze laatste is vooral een Arabische nationalist. Zijn discours en redeneringen klinken meer westers dan islamitisch. Ik weet niet of hij ooit een moskee bezoekt. Ik denk dat hij overhoop ligt met de meeste moskeebesturen en andere representatieve organen van moslims in België.

I'mNumber1
17-11-02, 11:11
Geplaatst door Marsipulami


Ik denk dat Malcolm x veel meer moslim was dan Abou Jahjah. Deze laatste is vooral een Arabische nationalist. Zijn discours en redeneringen klinken meer westers dan islamitisch. Ik weet niet of hij ooit een moskee bezoekt. Ik denk dat hij overhoop ligt met de meeste moskeebesturen en andere representatieve organen van moslims in België.

Precies, Malcolm X was meer in het ''moslim-identiteit'' zijnde dan het volks-identiteit'' zijnde waarbij Aboe Jahjah meer bezig is, terwijl het geloofs-identiteit wat meer van belang is Aboe Jahjah meer nalaat zodoende een grotere en wijdere invloed misloopt.

Dutchguy
17-11-02, 12:03
Geplaatst door Simon
Hier in Amsterdam hebben we al pattrouilles maar van jongeren die onder supervisie de politie helpen om te voorkomen dat jongens diefstallen plegen. Misschien ook een idee voor Abou Jahjah.

Simon

Lijkt me inderdaad een stuk constructiever.

Mill
17-11-02, 12:07
Geplaatst door Shaheed
Wij zien abou jahjah als een soort Malcolm X die een tegengeluid gaat laten horen.
Het einde van de brave allochtoon die zich zomaar in een hoek laat duwen is voorbij.

Dit keer zullen we voor onze rechten opkomen, de hele hetze jegens de islam zal zich tegen de racisten keren.

Beetje misplaatst en smakeloos om de positie van zwarten in het Amerika van de jaren '60 en '70 te vergelijken met die van moslims in het huidige Nederland.

Nederlandse moslims hebben alle rechten - en meer, denk aan uitkeringen en subsidies - waarvoor de Panthers vochten.

Overigens was Malcolm X een voorstander van vrouwenemancipatie en vrouwenrechten. Op de een of andere rare manier betwijfel ik of je hem daarin ook volgt.

Mark
17-11-02, 12:22
Geplaatst door Marsipulami
Arabisch-Europese Liga wil afdeling in Nederland opstarten

BRUSSEL - De Arabisch-Europese Liga (AEL) van Abou Jahjah, die sinds twee jaar actief is in België, wil een afdeling in Nederland beginnen. De AEL heeft plannen om in februari een congres te houden om de organisatie op poten te zetten. Ook aan de oprichting van scholen en/of een partij bij onze noorderburen wordt gedacht.

"We hebben zo'n vijftig leden uit Nederland die zich via onze website bij ons gemeld hebben. Dat aantal neemt dagelijks toe", zegt Khalid Arkob, secretaris-generaal van de Liga. Het gaat in grote meerderheid om Nederlanders van Arabische afkomst, "maar er zitten ook enkele autochtone Nederlanders tussen."

Er is nog geen locatie of een precieze datum voor het congres dat een voorzitter en andere bestuurders moet aanwijzen. Meer concrete plannen zijn er voorlopig niet.

Arkob zegt wel dat de AEL speelt met het idee om in Nederland scholen of een politieke partij op te zetten. De Liga heeft in België echter geen van beide. "Er wordt wel over gepraat om hier een school te beginnen. En wij zijn een beweging en geen partij", verzekert Arkob, die de Belgische nationaliteit heeft, maar van Marokkaanse afkomst is.

Overzicht snelnieuws 16/11/2002 - anp, belga - psr

Mooi initiatief om voor je eigen rechten op te komen!

Misschien een onderzoek waard om ze kijken waarom dit noodzakelijk is, blijkbaar dicrimineert de Belgische politie in hun ogen. Ik vraag me af in hoeverre de Nederlandse politie met de Belgische politie te vergelijken is.

Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij zo'n patrouille? Gaan ze passief toekijken als er iets gebeurt en dan later de rechter inschakelen? Of gaan ze ook daadwerkelijk ingrijpen als er iets misgaat? Gaan ze ook ingrijpen als er een misdaad wordt gepleegd en de politie in de buurt is? Je moet maar even kijken hoe dit in de praktijk uitpakt. Ik denk dat de mogelijkheden die ze hebben erg klein zijn binnen de wet.

Lijkt me wel lachen als die partij hier ook komt, hebben we weer eens wat interessante discussies hier :haha: