PDA

Bekijk Volledige Versie : Marocco en Israel in de EU?



lennart
17-11-02, 15:34
President of the European Union Commission supports inclusion of Morocco, Israel in EU

President of the European Union Commission, Romano Prodi, said Friday that he favors the entry of Israel and Morocco into the EU.

In an interview with the Swedish News Agency, Prodi said that the EU is interested in increasing its membership with friendly nations and named Israel and Morocco as examples.

Earlier in the week, Israeli Foreign Minister Benjamin Netanyahu spoke with Italian Prime Minister Silvio Berlusconi about the possibility of Israel one-day joining the Union.

In the interview, Prodi added that Russia would never be able to join the EU.

http://www.albawaba.com/headlines/TheNews.php3?action=story&sid=233690&lang=e&dir=

barfly
17-11-02, 15:37
Geplaatst door lennart
President of the European Union Commission supports inclusion of Morocco, Israel in EU

President of the European Union Commission, Romano Prodi, said Friday that he favors the entry of Israel and Morocco into the EU.

In an interview with the Swedish News Agency, Prodi said that the EU is interested in increasing its membership with friendly nations and named Israel and Morocco as examples.

Earlier in the week, Israeli Foreign Minister Benjamin Netanyahu spoke with Italian Prime Minister Silvio Berlusconi about the possibility of Israel one-day joining the Union.

In the interview, Prodi added that Russia would never be able to join the EU.

http://www.albawaba.com/headlines/TheNews.php3?action=story&sid=233690&lang=e&dir=

Oef ik weet niet of je daar blij mee moet zijn.

Dutchguy
17-11-02, 15:59
Interessante gedachte. Weet nog niet wat ik daar van moet vinden maar mijn eerste reactie is toch zoiets van waarom niet eigenlijk? Als die landen dat graag willen en er wordt voldaan aan de criteria, waarom niet?

barfly
17-11-02, 16:02
Geplaatst door Dutchguy
Interessante gedachte. Weet nog niet wat ik daar van moet vinden maar mijn eerste reactie is toch zoiets van waarom niet eigenlijk? Als die landen dat graag willen en er wordt voldaan aan de criteria, waarom niet?

Omdat je dan als EU midden in het MO conflict zit zonder echt een uitzicht op een oplossing.

Tomas
17-11-02, 16:03
Het aanslaggebeid voor de extremisten wordt natuurlijk wel veel groter. Werk aan de winkel dus.

Als Marokko voldoet aan de criteria zie ik geen bezwaar. Ik zie er alleen maar meer strand, zee, bergen en zon in mijn "eigen" land er bij komen.

Maar ja. Eerst de criteria.

barfly
17-11-02, 16:06
Ik zie in Marokko best een goede kandidaat en inderdaad dan ga ik lelkker in Marokko wonen, zon zee (belachelijk groot) strand :p

lennart
17-11-02, 16:10
Geplaatst door barfly
Ik zie in Marokko best een goede kandidaat en inderdaad dan ga ik lelkker in Marokko wonen, zon zee (belachelijk groot) strand :p

De stranden in Israel zijn ook niet slecht moet ik zeggen.

Dutchguy
17-11-02, 16:11
Geplaatst door barfly


Omdat je dan als EU midden in het MO conflict zit zonder echt een uitzicht op een oplossing.

Dat realiseerde ik me ook maar misschien werkt het positief omdat je als EU dan misschien meer middelen hebt om een bijdrage te leveren aan een oplossing? Dat dat niet makkelijk zal zijn is wel duidelijk.

barfly
17-11-02, 16:14
Geplaatst door lennart


De stranden in Israel zijn ook niet slecht moet ik zeggen.

Nee maar daar regent me iets te vaak metaal

barfly
17-11-02, 16:15
Geplaatst door Dutchguy


Dat realiseerde ik me ook maar misschien werkt het positief omdat je als EU dan misschien meer middelen hebt om een bijdrage te leveren aan een oplossing? Dat dat niet makkelijk zal zijn is wel duidelijk.

Wellicht kunnen de Nederlandse weg en water bouwers zich weer eens van hun goede kant laten zien door Israel los te maken van het MO en weg te slepen naar een andere plek? :)

B_M_W
17-11-02, 16:16
Geplaatst door lennart


De stranden in Israel zijn ook niet slecht moet ik zeggen.

Nou doe mij maar Marocco, heb geen zin om plotseling een mogelijke explosie onder mijn handdoek te moeten incasseren.

lennart
17-11-02, 16:22
Geplaatst door B_M_W


Nou doe mij maar Marocco, heb geen zin om plotseling een mogelijke explosie onder mijn handdoek te moeten incasseren.

Akkoord, maar heb je in Marocco ook iets prachtigs als de schitterende zonsopgang te Massada?
Als je echt wil weten waar het conflict voor de Joden eigenlijk om draait moet je het verhaal van Massada lezen.

Kachol Levan
17-11-02, 16:46
Geplaatst door barfly


Wellicht kunnen de Nederlandse weg en water bouwers zich weer eens van hun goede kant laten zien door Israel los te maken van het MO en weg te slepen naar een andere plek? :)

Dat heeft ik geloof Rabin al eens voorgesteld. Een kanaal graven rond Gaza en het laten wegdrijven in de middellandse zee.

Dutchguy
17-11-02, 16:54
Geplaatst door barfly


Wellicht kunnen de Nederlandse weg en water bouwers zich weer eens van hun goede kant laten zien door Israel los te maken van het MO en weg te slepen naar een andere plek? :)

Oei, dat lijkt me echt iets voor Smit-Tak! ;)

NIS
17-11-02, 17:34
Israel en Marokko zijn beste maatjes! Ik heb er geen enkele moeite mee... Deze landen hebben Europa heel wat te bieden en andersom ook.

Ik steun de uitbreiding!

Trouwens: je lost hiermee ook veel handelsconflicten!

Raffi
17-11-02, 17:59
Sababa !Sababa!

barfly
17-11-02, 18:38
Geplaatst door Raffi
Sababa !Sababa!

Sorry mijn Marokkaans is niet zo goed...Wat betekent dit?

Raffi
17-11-02, 19:20
Marocaans? nee Ivrit ! (wat we in Israel spreken)
Sababa is sababa !, in nederlands zoiets als erg goed of zo, je weet wel als je met vrienden praat van hee hoe gaat ie , Sababa!

Oja ben vergeten , dat als Israel bij de EU komt Palastina natuurlijk ook bij de EU komt!

Marrocco en Turkye bij de EU ! Oewa! mischien herleven dan ook weer de goude tijden voor de Europese joden in Europa (Bedoel ik op de goude tijden voor joden in Spanje toen de Islam in Spanje hoogtij vierde :-)

Elk zinnig denkende Europese jood zou dit moeten toejuichen !!!
( Ik als niet europese jood in iedergeval wel )

Raffi
17-11-02, 19:26
Oja, de Paus zal wel niet voor zijn, wil een soort europese grondwet dat christendom basis voor europese grondwet is of zo, begreep niet helemaal.
Wat is er tegen de Islam ? Wat is er tegen Moslems?
Nee nee nee svp niet met allerlij landen en conflicten in de wereld komen om voor of tegen te bewijzen. Ik heb het over het geloof en over de mensen niet over de politiek.
Bovendien, vorige eeuw heeft christendom ook niet echt bewezen een goede beveiliger voor de maatschappij te zijn.

Mark
17-11-02, 19:29
Geplaatst door barfly


Wellicht kunnen de Nederlandse weg en water bouwers zich weer eens van hun goede kant laten zien door Israel los te maken van het MO en weg te slepen naar een andere plek? :)

Dit is technisch niet mogelijk.

Wat we welk kunnen doen is een extra stuk land opspuiten voor de kust van Israel zodat Israeliers EN Palestijnen allebei meer land hebben dan ooit tevoren. Dit is technisch geen enkel probleem...

Als je wilt kan ik wel een offerte voor je maken.

barfly
17-11-02, 19:31
Geplaatst door Raffi
Marocaans? nee Ivrit ! (wat we in Israel spreken)
Sababa is sababa !, in nederlands zoiets als erg goed of zo, je weet wel als je met vrienden praat van hee hoe gaat ie , Sababa!

Oja ben vergeten , dat als Israel bij de EU komt Palastina natuurlijk ook bij de EU komt!

Marrocco en Turkye bij de EU ! Oewa! mischien herleven dan ook weer de goude tijden voor de Europese joden in Europa (Bedoel ik op de goude tijden voor joden in Spanje toen de Islam in Spanje hoogtij vierde :-)

Elk zinnig denkende Europese jood zou dit moeten toejuichen !!!

Ah dank voor de uitleg. Ook Nederland heeft in het verleden goed garen gesponnen met de komst van Joden, en ook anderen zoals Hiugenoten etc.
Ik denk dat als Israel, Marokko en Turkije de EU betreden dat best heel goed kan zijn ja, ik denk aan arbeidskrachten en cultureel gewin.
Dat Palestina dan meekomt kan 2 dingen betekenen:
1; Israel zal verregaande concessies moeten doen tov de Palestijnen
2; De Palestijnen zullen zich ook moeten neerleggen bij een centraal bestuur in Brussels
Mocht eea goed uitpakken dan is de volgende stap "World domination!" :)
Ff zonder gekheid dat zou een verademing zijn...als het allemaal zou lukken...

Mark
17-11-02, 19:32
hmm EuroAziaAfri-Unie?

met zijn allen tegen amerika?

barfly
17-11-02, 19:39
met zijn allen tegen amerika?

Neen, de VS zal stomweg zich neer moeten leggen dat het oude continent ze voorbij is gestreefd, dat is helemaal niet erg ook.
Ik persoonlijk huiver een beetje boel bij één supermacht en dan ben ik opportunist genoeg om als tweede de EU te willen zien.
Maarja wishfull thinking enzo, ben ik bang, al zal ik niet nalaten er toch de nadruk op proberen te leggen :)

Donna
17-11-02, 20:24
Grappig!

Romano Prodi probeert volgens mij de aandacht van dat andere land af te leiden, dat wel echt wil toetreden. Turkije.

Ik ben voor toetreding van Turkije (na voldaan te hebben aan de criteria) want het maakt het buitenlandbeleid van de EU in 1 klap veel relevanter.

Ik zou ook voorstander zijn van toetreding van Israel, ware het niet dat dat totaal niet serieus is, want Israel wil dat echt niet.

Marokko toetreden? Dat lijkt me een prima plan. Alhoewel het misschien wel beter is als Marokko en de rest van Noord Afrika veel meer gaan samenwerken in plaats van dat Marokko bij de EU komt. Nu lijkt het zo verdeel en heerserig.

Wil marokko eigenlijk toetreden? Volgens mij niet.....

barfly
17-11-02, 20:33
Tis ook allemaal SciFi maar och dat is best leuk.

Kachol Levan
17-11-02, 21:49
Geplaatst door Raffi
Marocaans? nee Ivrit ! (wat we in Israel spreken)
Sababa is sababa !, in nederlands zoiets als erg goed of zo, je weet wel als je met vrienden praat van hee hoe gaat ie , Sababa!

Als ik mij niet vergis komt Sababa wel degelijk uit het arabisch, net als menige andere gevleugelde uitdrukking in het Ivrit (hebreeuws).

Simon
17-11-02, 23:48
Marokko mag van mij toetreden maar waarom wordt dan zo moeilijk gedaan over Turkije? Israel zie ik als een staat van de USA. De Israeliers schofferen keer op keer de EU door deze geen rol te laten spelen in het MO conflict. Sharon is ronduit onbeschoft tegen de hoge heren in de EU zoals Solana. Laat ze maar bij de USA aansluiten waar ze toch al bij horen.

Simon

De Rode Roos
17-11-02, 23:59
Ik weet het niet hoor, beide landen kennen hun problemen, zoals mensenrechten en interne problemen. Ook Turkije trouwens.

Turkije: koerden
Israel: Palestijnen
Marokko: een of ander nomadisch volk in vluchtelingenkampen

De huidige kandidaatlidstaten zijn beter, die kennen zulke problemen niet zoals Polen. Het groter worden van de EU zorgt voor instabiliteit. Ook vind ik dat landen die historisch gezien Europees zijn bij de Unie moeten komen. Turkije en Marokko zijn nooit Europees geweest.

mrz
18-11-02, 00:04
Geplaatst door barfly


Wellicht kunnen de Nederlandse weg en water bouwers zich weer eens van hun goede kant laten zien door Israel los te maken van het MO en weg te slepen naar een andere plek? :)

Daar hebben ze zelf ook al aardig over nagedacht...

Island cities planned off Israel's coast (http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99993057)

Marocco bij EU zou wel ok zijn, maar laat Israel inderdaad liever officieel een alliantie sluiten met america of engeland ofzo.

De Rode Roos
18-11-02, 00:17
Geplaatst door mrz


Daar hebben ze zelf ook al aardig over nagedacht...

Island cities planned off Israel's coast (http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99993057)

Marocco bij EU zou wel ok zijn, maar laat Israel inderdaad liever officieel een alliantie sluiten met america of engeland ofzo.

Een soort Manhattan dus.

I'mNumber1
18-11-02, 00:29
Marokko Noord-Afrika komt dus in de EU .. en Israel Azie komt dus in de EU.. ja heel duidelijk allemaal ;).

NIS
18-11-02, 09:33
Geplaatst door Donna
Grappig!

Romano Prodi probeert volgens mij de aandacht van dat andere land af te leiden, dat wel echt wil toetreden. Turkije.

Ik ben voor toetreding van Turkije (na voldaan te hebben aan de criteria) want het maakt het buitenlandbeleid van de EU in 1 klap veel relevanter.

Ik zou ook voorstander zijn van toetreding van Israel, ware het niet dat dat totaal niet serieus is, want Israel wil dat echt niet.

Marokko toetreden? Dat lijkt me een prima plan. Alhoewel het misschien wel beter is als Marokko en de rest van Noord Afrika veel meer gaan samenwerken in plaats van dat Marokko bij de EU komt. Nu lijkt het zo verdeel en heerserig.

Wil marokko eigenlijk toetreden? Volgens mij niet.....

Ik kan je vertellen, dat Marokko al jaren aan het lobbien is om bij de EU te horen. Volgens mij al vanaf de jaren tachtig! Mocht het niet eerder zijn...

Yasmeen
18-11-02, 10:00
Geplaatst door Tomas
Het aanslaggebeid voor de extremisten wordt natuurlijk wel veel groter. Werk aan de winkel dus.

Als Marokko voldoet aan de criteria zie ik geen bezwaar. Ik zie er alleen maar meer strand, zee, bergen en zon in mijn "eigen" land er bij komen.

Maar ja. Eerst de criteria.

Je vergeet de vele migranten die erbij zullen komen. Spanje als drempel zal dan vervallen en hupsakkee, ieder een boot pakken en op naar Europa!! Ik vraag me af wat dit voor een effect zal hebben op de europese eco...

oh ja, Sababa komt geloof ik van t arabische woord sabab. En als t goed is dan betekent t zoiets als nuttig, goed?

Tomas
18-11-02, 10:21
Geplaatst door Yasmeen


Je vergeet de vele migranten die erbij zullen komen. Spanje als drempel zal dan vervallen en hupsakkee, ieder een boot pakken en op naar Europa!! Ik vraag me af wat dit voor een effect zal hebben op de europese eco...

oh ja, Sababa komt geloof ik van t arabische woord sabab. En als t goed is dan betekent t zoiets als nuttig, goed?

Hallo?

Voorzover ik de creiteria begrijp en het lidmaatschapsproces, zal er in he tbegin wel een relaief grote stroom migranten opgang komen, maar omdat Marokko al aan de criteria moet voldoen is er al voldoende voortuigang en werk in Marokko zelf en met behulp van de EU subsidie, wordt het al gauw een land als Portugal. Dus dan houdt de migratiestroom al gauw op.

Maar wat wel gebeurt is dat er een migratie stroom opgang komt naar Marokko vanuit de omliggende afrikaanse landen. En dan heb je geen straat van Gibraltar.

Maar goed. That's live. En zitten die Marokkanen ook een keer met ontspoorde groepen Algerijnse jongeren. Ha!

barfly
18-11-02, 10:28
Geplaatst door Yasmeen


Je vergeet de vele migranten die erbij zullen komen. Spanje als drempel zal dan vervallen en hupsakkee, ieder een boot pakken en op naar Europa!! Ik vraag me af wat dit voor een effect zal hebben op de europese eco...

oh ja, Sababa komt geloof ik van t arabische woord sabab. En als t goed is dan betekent t zoiets als nuttig, goed?

Ik kan je verklappen dat oa Nederland helemaal niet zou moeten zitten met nieuwkomers wegens vergrijzing en de behoefte aan arbeidskrachten.
Een land als Canada is zelfs aktief mensen aan het binnenhalen om die reden.

baco
18-11-02, 10:35
Is het feit dat Marokko en Israël geen onderdeel van europa zijn niet voldoende om deze landen niet op te nemen binnen de Eu

Turkije lijkt mij ook onverstandig om in te lijven, denk dat er dan een hele nieuwe toestroom van nieuwe medelanders dan niet meer te vermijden is.

Yasmeen
18-11-02, 10:37
Geplaatst door Tomas


Hallo?

Voorzover ik de creiteria begrijp en het lidmaatschapsproces, zal er in he tbegin wel een relaief grote stroom migranten opgang komen, maar omdat Marokko al aan de criteria moet voldoen is er al voldoende voortuigang en werk in Marokko zelf en met behulp van de EU subsidie, wordt het al gauw een land als Portugal. Dus dan houdt de migratiestroom al gauw op.

Maar wat wel gebeurt is dat er een migratie stroom opgang komt naar Marokko vanuit de omliggende afrikaanse landen. En dan heb je geen straat van Gibraltar.

Maar goed. That's live. En zitten die Marokkanen ook een keer met ontspoorde groepen Algerijnse jongeren. Ha!

Ha... kijk, het gaat er niet om dat er meer banen zijn aldaar...zolang de mentaliteit in dat land niet veranderd, zal de stroom migranten niet stoppen.

Oh ja :D een weetje: het woord yad betekent zowel in t hebreeuws als in t arabisch hand... Het woord jatten :D is in nederland geintroduceerd door t hebreeuwse woord yad :D :melig: dus het jatten kent al een voor-marokkaanse geschiedenis hahahaha effe hoor :jeweetog:

Tomas
18-11-02, 11:04
Geplaatst door Yasmeen


Ha... kijk, het gaat er niet om dat er meer banen zijn aldaar...zolang de mentaliteit in dat land niet veranderd, zal de stroom migranten niet stoppen.

Oh ja :D een weetje: het woord yad betekent zowel in t hebreeuws als in t arabisch hand... Het woord jatten :D is in nederland geintroduceerd door t hebreeuwse woord yad :D :melig: dus het jatten kent al een voor-marokkaanse geschiedenis hahahaha effe hoor :jeweetog:

Zal het niet zo zijn, dat die mentaliteit moet verranderen willen ze uberhaupt voor lidmaatschap in aanmerking komen.

Ik weet eigenlijk niet wat je met mentaliteit bedoelt. Ik gok iets in de zin van corruptie enzo?

We hebben veel Jiddische woorden in het Nederlands, volgens mij. Ze zijn echter zo ingeburgerd, dat ik niet meer weet wat Jiddisch is. Jatten dus. Die Joden ook altijd.

Kachol Levan
18-11-02, 11:31
Geplaatst door Tomas


Zal het niet zo zijn, dat die mentaliteit moet verranderen willen ze uberhaupt voor lidmaatschap in aanmerking komen.

Ik weet eigenlijk niet wat je met mentaliteit bedoelt. Ik gok iets in de zin van corruptie enzo?

We hebben veel Jiddische woorden in het Nederlands, volgens mij. Ze zijn echter zo ingeburgerd, dat ik niet meer weet wat Jiddisch is. Jatten dus. Die Joden ook altijd.

Ik heb ergens een lijstje met meer dan 100 woorden die in het nederlands (bargoens) gebruikt worden en uit het hebreeuws of jiddisch komen. Jatten is daar een van. Andere voorbeelden schorem (sjachorim = zwarten)
afgepijgerd (peger=lijk)
joetje (de letter joed heeft een getalwaarde van 10
meier (meah = 100)
goser (gazir = varken)
gabber (chaver = vriend)

Maarten
18-11-02, 13:48
Geplaatst door NIS

......Trouwens: je lost hiermee ook veel handelsconflicten!

Yeah! En onze wapenleveranties aan israel lopen ook een stuk soepeler!

En die 2 miljoen gevluchte Sahrouis uit de westelijke Sahara, die dumpen we gewoon in Staphorst. Da's goed voor de vriendschapsbanden, de religieuze uitwisseling, en bestrijding van de verveling!

Iemand nog meer goede ideeen??

Joe
19-11-02, 09:38
Geplaatst door Kachol Levan


Ik heb ergens een lijstje met meer dan 100 woorden die in het nederlands (bargoens) gebruikt worden en uit het hebreeuws of jiddisch komen. Jatten is daar een van. Andere voorbeelden schorem (sjachorim = zwarten)
afgepijgerd (peger=lijk)
joetje (de letter joed heeft een getalwaarde van 10
meier (meah = 100)
goser (gazir = varken)
gabber (chaver = vriend)

Gozer komt niet van gazir, het heeft helemaal niet zo'n negatieve betekenis. Het woord gozer is afgeleid van het yiddisje woord chosen= bruidegom (komt van het Hebreeuwse chatan).

Een rare gosen= een rare vent.

Gozer, niet met een rosj kachol rondlopen nu :zwaai:

Kachol Levan
19-11-02, 12:53
Geplaatst door Joe


Gozer komt niet van gazir, het heeft helemaal niet zo'n negatieve betekenis. Het woord gozer is afgeleid van het yiddisje woord chosen= bruidegom (komt van het Hebreeuwse chatan).

Een rare gosen= een rare vent.

Gozer, niet met een rosj kachol rondlopen nu :zwaai:

Ahem, Kuch, Kuch :engel:

Pytaghoras
19-11-02, 13:27
Oh ja, dan zal er geen straat van Gibraltar zijn. Dus er zullen geen internationale wateren zijn. Ik vraag me dan af hoe de Amerikkanen dan met hun boten zullen varen naar het MO.

Ik zie nu Marokko niet toetreden bij Euro. Unie. Eerst moet de corruptie hard aangepakt worden. Ik denk dat de Fransen heel erg blij zullen zijn. Marokko is een land waarin Frans gesproken wordt. Zal dan Frans de taal worden van Euro. Unie?

Raffi
19-11-02, 19:45
Israel en Europa zijn al zeer grote handels partners, veel meer dan de VS.
Israel past veel meer bij Europa dan de VS.
Vraag trouwens aan een Israelier welke Europeanen hij het aardigst vindt en hij zal 9 vd 10 keer Turken zeggen .

JA klopt Sababa komt uit Arabis, net als veel andere woorden die we in Israel spreken.

Hee. moeten Engeland en Ierland eerst niet hun probelem in Noord Ierland niet oplossen voordat ze bij de EU mogen komen?

Hu, wat zeg je, zijn ze al lid, hoe kan dat dan? meten met twee maten?