PDA

Bekijk Volledige Versie : Tegenlicht



Mark
17-11-02, 21:01
Wat een positief verhaal over India bij tegenlicht. Ik hoop voor die mensen dat hun voorspelling uitkomt maar vrees het ergste.

Iemand beweerde dat binnen 20 jaar 50% van de Indiers "middleclass" zou zijn. Hij extrapoleerde hierbij voor het gemak de groei van de economie. Amerika zou worden ingehaald. Wat deze goede man vergeet is dat hun economie sterk afhankelijk is van de VS en dat je nu hard kunt groeien door goedkope arbeidskrachten. Tegen de tijd dat er een middleclass van 50% is zal die groei steeds minder hard gaan aangezien niemand meer zin heeft om klotebaantjes te doen voor een laag salaris.

Tomas
17-11-02, 21:19
Geplaatst door Mark
Wat een positief verhaal over India bij tegenlicht. Ik hoop voor die mensen dat hun voorspelling uitkomt maar vrees het ergste.

Iemand beweerde dat binnen 20 jaar 50% van de Indiers "middleclass" zou zijn. Hij extrapoleerde hierbij voor het gemak de groei van de economie. Amerika zou worden ingehaald. Wat deze goede man vergeet is dat hun economie sterk afhankelijk is van de VS en dat je nu hard kunt groeien door goedkope arbeidskrachten. Tegen de tijd dat er een middleclass van 50% is zal die groei steeds minder hard gaan aangezien niemand meer zin heeft om klotebaantjes te doen voor een laag salaris.

Als India een middleclass heeft van 50%, dan is het niet meer afhankelijk van Amerika. Dan hebben ze een redelijke eigen interne markt.

Ik zie dat nog wel eens gebeuren.

En natuurlijk zal de groei dan ook minder worden. net als in Japan en Korea. Zodra je mee doet met de top, groeit het allemaal niet meer zo hard.

Simon
17-11-02, 23:41
Ja ik vond dat verhaal over India helemaal niet onaannemelijk. Als hun economie groeit dan groeit ook hun binnelandse afzet.

Ik vond de film wel heel nadrukkelijk een bepaald verhaal willen vertellen en ik vind het heel moeilijk op basis van die film om te analyseren of dat beeld klopt: de serie gaat immers over de "wankelende reus" amerika. Dan laat je de armste wijken in de USA zien en grootste groeisectoren in Azie. En je hebt een mooie film. Maar je moet macroeconomische cijfers zien om te achterhalen of er iets klopt van dat beeld. Die zal ik binnenkort eens vergelijken voor die landen.

Simon

limpio
18-11-02, 06:28
Als binnen 20 jaar 50% tot de middleclas behoort, ben ik zeker dat de paus hermafrodiet is.
Je moet eens passeren in India, dan kan je enkel meewarig het hoofd schudden bij zulk een bewering.
Het zal waarschijnlijk met het tegenlicht te maken hebben, het is moeilijk om zuivere beelden te zien, daarom trekt men ook geen foto's tegenlicht in. :haha:

Mark
18-11-02, 06:39
Ook leuk om te zien dat een van de Indiers die de hele dag telefoneert met Amerikanen met schulden hierop baseert dat alle Amerikanen schulden hebben en dat India dus rijker is.

India lijkt best wel op de VS; allebei vinden ze zich superieur aan iedereen en denken ze het beste land ter wereld te zijn.

GroteWolf
18-11-02, 08:47
Ik vond het een behoorlijk wrang beeld: Amerikanen zonder toekomst die op de huid worden gezeten door Indiers die die banen hebben waar die Amerikanen hun inkomen mee hadden kunnen verdienen.
Als Amerika 'ten onder' gaat dan zal het door de economie zijn. Ik zie deflatie als een groot probleem en alhoewel Greenspan dat risico nu kleineert denk ik dat het veel groter is dan hij voordoet.
China en India kunnen wel degelijk economisch groeien en zelfs oa via onderlinge handel. Ik denk ook dat dat gaat gebeuren: Nu heb je naast de VS alleen Europa (ergo Duitsland) en Japan. Daar komen India en China bij. Wat dat voor de overbevolling, overbevissing en overbebouwing en belasting van het milieu betekent daar denk ik liever niet over na. Maar er zullen nog meer mensen overleven en ouder worden en geboren worden dan nu.

Arvid
18-11-02, 10:06
Geplaatst door Mark
Ook leuk om te zien dat een van de Indiers die de hele dag telefoneert met Amerikanen met schulden hierop baseert dat alle Amerikanen schulden hebben en dat India dus rijker is.

India lijkt best wel op de VS; allebei vinden ze zich superieur aan iedereen en denken ze het beste land ter wereld te zijn.

Hoezo denkt India superieur te zijn, wat is dat voor een debiele opmerking?
Waar baseer je dat op?
Denk 2x na voordat je iets wazigs zegt

mulan
18-11-02, 10:09
Geplaatst door Arvid


Hoezo denkt India superieur te zijn, wat is dat voor een debiele opmerking?
Waar baseer je dat op?
Denk 2x na voordat je iets wazigs zegt

Je geeft dus wel toe dat de VS zich superieur opstelt tegenover de rest van de wereld :engel:

Oh en het is toch ook tragisch dat 20% van de Amerikaanse bevolking onder de armoede grens ligt,kan me bijna niet voorstellen dat er geen discussie mogelijk is op dit vlak in the US of A........... :fpuh:

Zara
18-11-02, 10:14
Grote wolf:
.....geboren worden dan nu. [/B][/QUOTE]


Nou nee hoor welvarende landen kennen juist in toenemende mate een geboortebeperking......wel zal de vergrijzing vet toelsaan. Was laatst een interessante intervieuw daarover met een historicus in buitenhof...Europese vrouwen willen geen kinderen meer en op lange termijn zal het een immigratiebeleid moeten voeren waarbij buitenlanders moeten worden verworven. Volledig tegen de pim fortuyn tijdgeest in natuurlijk. Maarja wel essentieel voor de behoeding van de ineenstoring van de economie. Duitsland is er nu al min of meer mee bezig. ( er werd een getal genoemd van 50.000) :eek:

De Rode Roos
18-11-02, 11:06
We moeten met z'n allen veel kinderen krijgen om de economie draaiende te houden en de vergrijzing tegen te gaan. Maar vrouwen willen geen "fokzeug" meer zijn, wat ik zeer goed kan begrijpen. Als er een immigratiebeleid gevoerd moet worden, dan lijkt mij landen zoals Polen, oostblok geschikt om daar te werven.

Tomas
18-11-02, 11:14
Geplaatst door De Rode Roos
We moeten met z'n allen veel kinderen krijgen om de economie draaiende te houden en de vergrijzing tegen te gaan. Maar vrouwen willen geen "fokzeug" meer zijn, wat ik zeer goed kan begrijpen. Als er een immigratiebeleid gevoerd moet worden, dan lijkt mij landen zoals Polen, oostblok geschikt om daar te werven.

Dit lees ik nou zo vaak: De vergrijzing tegengaan met immigratie, alsof het een voldongen feit is.

Ik heb er een aantal problemen mee:

Ten eerste: Het getuigt van een ziekelijke superioriteit: De Nederlandse vrouw is geen baarmoeder en laat dit over aan onderontwikkelde buitenlandse vrouwen.

Ten tweede: De reden van kleine gezinnen is divers. 1 daarvan is dat er een algemeen gevoel van overbevolking op de ze planeet en zeker in de regio’s van deze kleine gezinnen heerst.

Een groot deel van deze gezinnen kiest bewust voor minder kinderen om de vervuiling, overbevolking en uitputting van de aarde tegen te gaan.

Dit ontken je, als je de vergrijzing als probleem beschouwt dat je moet oplossen met immigratie. Dat kan je gewoon niet maken. Je moet de vergrijzing dus vooral aanpakken met andere middelen.

Zoals: Efficienter met energie omgaan. Effectiever werken. Automatisering. Globalisering van de handel, zodat productie naar armere landen verdwijnt. Dat soort dingen.

Ik erger me eigenlijk altijd mateloos aan die economen.

Arvid
18-11-02, 12:14
Geplaatst door mulan


Je geeft dus wel toe dat de VS zich superieur opstelt tegenover de rest van de wereld :engel:

Oh en het is toch ook tragisch dat 20% van de Amerikaanse bevolking onder de armoede grens ligt,kan me bijna niet voorstellen dat er geen discussie mogelijk is op dit vlak in the US of A........... :fpuh:

Kan ik makkelijk toegeven Mulan omdat ik zelf niks te maken heb met de VS.
Ik ben een euroaziaat, een gemiddelde euroaziaat is veel intelligenter en cultuurrijker dan de gemiddelde hamburgervreter uit de VS.
Ik stel mij superieur op jegens de VS :haha:

GroteWolf
18-11-02, 13:04
Het is een kwestie van jaren dat China de derde wereldmacht vormt. Klink ik nu als een econoom?

Gewoon logisch denken. Vergis je overigens niet in het superioriteitsgevoel van de Chinese cultuur.


Bovendien is voor het merendeel van de seniors de aanslag op reserves wel erg pessimistisch benaderd. Veel mensen hebben hun koophuis wel afgelost op hun 65e, hebben geen geldverslindend stelletje koters meer rondlopen en hebben ook verstandig gespaard. Maar die 'extra aanwas' ongeacht de afkomst zoals die door sommige economen wordt geprezen vind ik krankzinnig. Daarmee creeer je namelijk wel een probleem, ook die extra aanwas wordt op een gegeven moment oud. Dan zijn er zeker meer grijze bolletjes om een potje over te verdelen.

Inderdaad. Onze wereld gaat aan economie ten onder. Als de bevolking krimt mag de economie ook krimpen. Maar daar denkt niemand aan.

Mark
18-11-02, 18:51
Geplaatst door Arvid



Ik stel mij superieur op jegens de VS :haha:

told you so....

:zwaai:

Mark
18-11-02, 18:52
Geplaatst door Arvid


Hoezo denkt India superieur te zijn, wat is dat voor een debiele opmerking?
Waar baseer je dat op?
Denk 2x na voordat je iets wazigs zegt

je hebt gelijk in landen als India en China doen ze absoluut niet aan nationalisme. Mijn nederige excuses.

Arvid
19-11-02, 10:07
Geplaatst door Mark


je hebt gelijk in landen als India en China doen ze absoluut niet aan nationalisme. Mijn nederige excuses.

De andere kant van de medialle is ook niet waar maar excuses toch accepted :)

GroteWolf
19-11-02, 10:26
Als wij andere culturen en 'etniciteiten' in blijven voeren en die ook alle ruimte geven dan bestaat Nederland gewoon niet meer. Of wel?



Klopt. Zo is Tibet Tibet niet meer.