PDA

Bekijk Volledige Versie : Alarm over Hebron??



Maarten
18-11-02, 14:08
Ik hoorde al een paramentslid hier, die zich terecht ontzettend zorgen maakt over Hebron.
Israel heeft momenteel een uiterst gevaarlijk en rucksichtslos driemanschap aan de leiding met Sharon, Netanyahu op buitenlandse zaken, en onze nieuwe generaal op defensie....

Het parlamentslid verwacht een enorm bloedbad, en roept iedereen op om de doen wat hij kan om dit te voorkomen!
Ik vrees dat ze gelijk krijgt...

magden_david
18-11-02, 14:24
ik heb liever ook dat israel uit hebron wegtrekt, maar daaraan zit ook een risico vast. pad lijkt me,

Kachol Levan
18-11-02, 14:38
Geplaatst door magden_david
ik heb liever ook dat israel uit hebron wegtrekt, maar daaraan zit ook een risico vast. pad lijkt me,

Je bedoelt pat (uit het schaken).

magden_david
18-11-02, 14:42
je hebt helemaal gelijk ik zat even aan de sanskriet vertaling te denken kuch kuch

Maarten
19-11-02, 14:34
Nou.. op zich is die omanipadmehum gebedshouding ook wel een patstelling te noemen.. uitwendig dan.

Maar Hebron is weer een nieuwe patstelling, zoals alles daar.
Maar ja.. die beginstelling.. 450 kolonisten, permanent beschermd door 2000 militairen, las ik ergens.. klopt dat? En dat tussen tienduizenden Arabieren?? Zo'n situatie is vragen om moeilijkheden..
Alweer iets wat je kunt schrijven op het conto van de kolonisatie van de Westbank.. Of hebben jullie daar een ander idee over?..

lennart
19-11-02, 15:15
Two recent events have triggered a certain amount of criticism. Both concerned the killing of Palestinians by settlers several years ago. In March 1993, Yoram Skolnik of Kiryat Arba, a settlement near Hebron, shot and killed Moussa Abu Sabah, who was lying motionless and tied-up on the ground. Mr Skolnik was convicted of murder and received the mandatory life sentence. This was later commuted by the then-president, Ezer Weizman, to 15 years and later to 11 years. After serving two-thirds of this 11-year term, Mr Skolnik applied for parole. The parole board concurred and leading rabbis and religious politicians wrote letters of support. Last week, after an unsuccessful appeal by human-rights activists to the Supreme Court, Mr Skolnik walked free.

Nahum Korman, who chased, kicked and beat to death a 12-year-old Palestinian boy in November 1996, was sentenced in January to six months of community service. This followed a complex legal process that included the Supreme Court, lower courts and plea-bargaining. Betselem, an Israeli human-rights group, condemned the sentence as giving "a message that Palestinian lives are cheap". It accuses the legal authorities of "an undeclared policy of absolution, compromise and mitigation for Israeli civilians who attack Palestinians."

lennart
19-11-02, 15:34
Maar dat is nog lang niet alles

http://www.btselem.org/download/impossible_coexistence_eng.doc

Legt uit dat na de massamoord van Baruch Goldstein het de Palestijnen waren die gestraft werden. Na de massamoord tot 1995 zijn 50 dagen geweest dat er een collectief huisarrest was, voor Palestijnen natuurlijk. 29 dagen hiervan direct na de massamoord. Het rechtvaardigheidsgevoel van Israel dus.

Kachol Levan
19-11-02, 15:39
Geplaatst door lennart
Two recent events have triggered a certain amount of criticism. Both concerned the killing of Palestinians by settlers several years ago. In March 1993, Yoram Skolnik of Kiryat Arba, a settlement near Hebron, shot and killed Moussa Abu Sabah, who was lying motionless and tied-up on the ground. Mr Skolnik was convicted of murder and received the mandatory life sentence. This was later commuted by the then-president, Ezer Weizman, to 15 years and later to 11 years. After serving two-thirds of this 11-year term, Mr Skolnik applied for parole. The parole board concurred and leading rabbis and religious politicians wrote letters of support. Last week, after an unsuccessful appeal by human-rights activists to the Supreme Court, Mr Skolnik walked free.

Nahum Korman, who chased, kicked and beat to death a 12-year-old Palestinian boy in November 1996, was sentenced in January to six months of community service. This followed a complex legal process that included the Supreme Court, lower courts and plea-bargaining. Betselem, an Israeli human-rights group, condemned the sentence as giving "a message that Palestinian lives are cheap". It accuses the legal authorities of "an undeclared policy of absolution, compromise and mitigation for Israeli civilians who attack Palestinians."

De Palestijnse authoriteit daarentegen, vervolgt en berecht allen die Israelische burgers ombrengen.

:D

De enige "misdadigers" die in de PA berecht worden zijn degenen die vinden dat het genoeg geweest is met de (zelf)moordaanslagen en de Israelis helpen met het opsporen van terroristen. Zij krijgen de doodstraf.

:(

Ik was trouwens ook ontstemt over de 6 maanden werkstraf. Dit is niet genoeg een straf voor moord, ongeacht ras, rang of stand.

Kachol Levan
19-11-02, 15:52
Geplaatst door Maarten
Nou.. op zich is die omanipadmehum gebedshouding ook wel een patstelling te noemen.. uitwendig dan.

Maar Hebron is weer een nieuwe patstelling, zoals alles daar.
Maar ja.. die beginstelling.. 450 kolonisten, permanent beschermd door 2000 militairen, las ik ergens.. klopt dat? En dat tussen tienduizenden Arabieren?? Zo'n situatie is vragen om moeilijkheden..
Alweer iets wat je kunt schrijven op het conto van de kolonisatie van de Westbank.. Of hebben jullie daar een ander idee over?..

Ik ben het op zich met je eens over de onhoudbaarheid van de situatie. Het zou anders moeten kunnen. Er is al honderden jaren een joodse enclave in Hebron, ook voor Israel bestond. In de twintiger en dertiger jaren van de vorige eeuw vond er al een bloedbad plaats onder de joodse bevolking van Hebron. Ik ben dus bang dat de bezetting er niet zoveel mee te maken heeft maar meer een dieper probleem....

En ja, er zijn veel meer soldaten in Hebron om de kolonisten te beschermen dan er kolonisten zijn, en dat kost de Israelische schatkist ongeveer 450 miljoen sheqel per jaar (1 miljoen per kolonist). 1 Euro is ongeveer 4.7 sheqel. :(

Kachol Levan
19-11-02, 16:04
Geplaatst door dehmed


Ooh wat zijn we weer zielig. :auw:

:fpuh:

Pixelshade
19-11-02, 16:06
Geplaatst door Kachol Levan


de bezetting

Maarten
19-11-02, 16:41
Kachol Levan.. misschien een wat vrije gedachte.. Maar als die 2000 soldaten nou eens als taak gehad hadden, het voorkomen dat kolonisten Palestijnen vermoorden, zouden we dan die ellende van vorige week gehad hebben??

Ik bedoel, die halve License To Kill - mechanismen, zoals die celstraf van een half jaar, daar kun je dus wel escalatie van verwachten he? Waren er al kolonisten in Hebron vermoord? (dan heb ik het nog niet over de vraag, in hoevere Hebron bezet gebied is, ofwel wat daar allemaal bezet wordt, met alle commotie die dat oproept..)

Kachol Levan
19-11-02, 19:24
Geplaatst door Maarten
Waren er al kolonisten in Hebron vermoord?

Niet dat ik me kan herinneren, wat niet wil zeggen dat het niet gebeurd is. Als de soldaten er niet geweest waren, hadden de Palestijnse terroristen graag die kans gegrepen.

Waiting
19-11-02, 21:15
Geplaatst door Kachol Levan


Niet dat ik me kan herinneren, wat niet wil zeggen dat het niet gebeurd is. Als de soldaten er niet geweest waren, hadden de Palestijnse terroristen graag die kans gegrepen.

Ik kan de bron niet vinden, maar ik kan me in ieder geval nog herinneren dat er een Israelische baby is neergeschoten in Hebron...
En er zijn nog genoeg schietincidenten geweest.

lennart
19-11-02, 21:38
Geplaatst door Waiting


Ik kan de bron niet vinden, maar ik kan me in ieder geval nog herinneren dat er een Israelische baby is neergeschoten in Hebron...
En er zijn nog genoeg schietincidenten geweest.

Waiting de terreur rondom Kiryat Arba is het ergst in heel de bezette gebieden, zovan Joodse als Palestijnse kant. Wie er begonnen is kan je natuurlijk nooit vertellen. Maar het zijn de Palestijnen die het meeste te verduren hebben zoals collectieve straffen en het aantal slachtoffers in Hebron. Lees er maar over bij b'tselem.

Waiting
19-11-02, 21:46
Geplaatst door lennart


Waiting de terreur rondom Kiryat Arba is het ergst in heel de bezette gebieden, zovan Joodse als Palestijnse kant. Wie er begonnen is kan je natuurlijk nooit vertellen. Maar het zijn de Palestijnen die het meeste te verduren hebben zoals collectieve straffen en het aantal slachtoffers in Hebron. Lees er maar over bij b'tselem.

Ik antwoorde op een vraag van Maarten of er kolonisten zijn vermoord.

jaja
19-11-02, 22:20
Geplaatst door Maarten
Kachol Levan.. misschien een wat vrije gedachte.. Maar als die 2000 soldaten nou eens als taak gehad hadden, het voorkomen dat kolonisten Palestijnen vermoorden, zouden we dan die ellende van vorige week gehad hebben??

Ik bedoel, die halve License To Kill - mechanismen, zoals die celstraf van een half jaar, daar kun je dus wel escalatie van verwachten he? Waren er al kolonisten in Hebron vermoord? (dan heb ik het nog niet over de vraag, in hoevere Hebron bezet gebied is, ofwel wat daar allemaal bezet wordt, met alle commotie die dat oproept..) is jouw vraag over dode kolonisten naar aanleiding van die opmerking van kachol Levan over de aanslag in de jaren 20?
Dat was in 1928. De joodse gemeenschap van Hebron had geweigerd te evacueren toen de haganah dat voorstelde en wilde ook geen haganah strijders in hebron. ze vertrouwden op de bescherming van de a' yan van de stad. In Augustus braken er rellen uit waarbij een deel van de niet-joodse bevolking de joden met messen stokken etc te lijf ging. Arabische buren hebben honderden joden gered door ze in hun huis te verbergen, maar de mob heeft 60 joden gedood.
Na de moordpartij zijn de joden uit hebron geevacueerd door de britten. (Het verslag van de britse politiechef van Hebron is vrij "beeldend" en gedetailleerd....)
Het trieste is dat de oorspronkelijke joodse nederzetting in Hebron juist niets met de strijd te maken wilde hebben en met de niet-joodse bevolking wilde samenleven. Het huidige zooitje zou wel wat van ze kunnen leren, maar de geschiedenis van Hebron is niet even vertrouwenwekkend.

lennart
20-11-02, 00:00
Geplaatst door jaja
is jouw vraag over dode kolonisten naar aanleiding van die opmerking van kachol Levan over de aanslag in de jaren 20?
Dat was in 1928. De joodse gemeenschap van Hebron had geweigerd te evacueren toen de haganah dat voorstelde en wilde ook geen haganah strijders in hebron. ze vertrouwden op de bescherming van de a' yan van de stad. In Augustus braken er rellen uit waarbij een deel van de niet-joodse bevolking de joden met messen stokken etc te lijf ging. Arabische buren hebben honderden joden gered door ze in hun huis te verbergen, maar de mob heeft 60 joden gedood.
Na de moordpartij zijn de joden uit hebron geevacueerd door de britten. (Het verslag van de britse politiechef van Hebron is vrij "beeldend" en gedetailleerd....)
Het trieste is dat de oorspronkelijke joodse nederzetting in Hebron juist niets met de strijd te maken wilde hebben en met de niet-joodse bevolking wilde samenleven. Het huidige zooitje zou wel wat van ze kunnen leren, maar de geschiedenis van Hebron is niet even vertrouwenwekkend.

Ja, terwijl het juist de brug tussen het Judaisme en Islam vormt, omdat hier Abraham begraven is, die zover ik weet een grote plaats heeft in Islam en Judaisme.

Kachol Levan
20-11-02, 07:41
Geplaatst door Waiting


Ik kan de bron niet vinden, maar ik kan me in ieder geval nog herinneren dat er een Israelische baby is neergeschoten in Hebron...
En er zijn nog genoeg schietincidenten geweest.

Je hebt gelijk:

http://www.mfa.gov.il/mfa/go.asp?MFAH0ia50

Mar 26, 2001 - Shalhevet Pass, age 10 months, was killed by sniper fire at the entrance to the Avraham Avinu neighborhood in Hebron.

July 13, 2001 - Yehezkel (Hezi) Mualem, 49, father of four from Kiryat Arba, was shot and killed between Kiryat Arba and Hebron while protesting a shooting attack in the area the previous day.

July 26, 2002 - St.-Sgt. Elazar Lebovitch, 21, of Hebron; Rabbi Yosef Dikstein, 45, of Psagot, his wife Hannah, 42, and their 9-year-old son Shuv'el Zion were killed in a shooting attack south of Hebron. Two other of their children were injured. The Fatah Al-Aqsa Brigades claimed responsibility for the attack.

Sept 23, 2002 - Shlomo Yitzhak Shapira, 48, of Jerusalem was killed and three of his children wounded, one seriously, in a shooting attack Monday evening near the Cave of the Patriarchs in Hebron. The family, from Jerusalem, had come to Hebron to celebrate the Sukkot festival.

Kachol Levan
20-11-02, 07:45
Geplaatst door lennart
Lees er maar over bij b'tselem.

B'tselem zijn in mijn bescheiden mening net zulke betweterige zielepoten als "een ander joods geluid" en "Jews for Jesus". Ze zijn niet realistisch en zeer ver doorgeschoten met hun denkbeelden.

lennart
20-11-02, 12:28
Geplaatst door Kachol Levan


B'tselem zijn in mijn bescheiden mening net zulke betweterige zielepoten als "een ander joods geluid" en "Jews for Jesus". Ze zijn niet realistisch en zeer ver doorgeschoten met hun denkbeelden.

B'tselem controleert de mensenrechten, en er zijn verdacht veel raporten over het IDF.

Waiting
20-11-02, 12:31
Geplaatst door lennart


B'tselem controleert de mensenrechten, en er zijn verdacht veel raporten over het IDF.

Dat is niet verdacht het IDF is een leger.
Als het bakkers van "bolletje" waren met rapporten van B'tselem dan had het verdacht geweest.

Kachol Levan
20-11-02, 16:37
Geplaatst door lennart


B'tselem controleert de mensenrechten, en er zijn verdacht veel raporten over het IDF.

Dat lijkt me nogal logisch, het is een Israelische organisatie. Ze noemen zichzelf "The Israeli Information Center for Human Rights in the Occupied Territories".

Maarten
21-11-02, 16:20
Geplaatst door Kachol Levan


B'tselem zijn in mijn bescheiden mening net zulke betweterige zielepoten als "een ander joods geluid" en "Jews for Jesus". Ze zijn niet realistisch en zeer ver doorgeschoten met hun denkbeelden.

EAJG is werkelijk het toppunt van waarachtigheid in vergelijkking met al die eenzijdige berichtgeving en walgelijke PR...
Ze zijn echt verschikkelijk realistisch! Juist dát! En daar kweken ze een hóop goodwill mee voor andere joden!

Maarten
21-11-02, 16:32
Geplaatst door jaja
is jouw vraag over dode kolonisten naar aanleiding van die opmerking van kachol Levan over de aanslag in de jaren 20?
Dat was in 1928. De joodse gemeenschap van Hebron had geweigerd te evacueren toen de haganah dat voorstelde en wilde ook geen haganah strijders in hebron. ze vertrouwden op de bescherming van de a' yan van de stad. In Augustus braken er rellen uit waarbij een deel van de niet-joodse bevolking de joden met messen stokken etc te lijf ging. Arabische buren hebben honderden joden gered door ze in hun huis te verbergen, maar de mob heeft 60 joden gedood.
Na de moordpartij zijn de joden uit hebron geevacueerd door de britten. (Het verslag van de britse politiechef van Hebron is vrij "beeldend" en gedetailleerd....)
Het trieste is dat de oorspronkelijke joodse nederzetting in Hebron juist niets met de strijd te maken wilde hebben en met de niet-joodse bevolking wilde samenleven. Het huidige zooitje zou wel wat van ze kunnen leren, maar de geschiedenis van Hebron is niet even vertrouwenwekkend.

Die hudige joodse bevolking IS dus helemaal geen onderdeel meer van die historische populatie!!!!!

Kortom het zijn gewóon weer kolonisten!! En beschermd door 2000 militairen in bezet gebied!!
Sorry hoor, maar Kachol Levan kan hier wel weer een handje vol doden neer zetten, maar de situatie in Hebvron is dus tóch weer een van de bekende expansie, en van het aangrijpen van elke gebeurtenis, om de kolonisatie te bevorderen!
Sorry hoor, ik weet niet of ik hier wel veel medelijden heb!..

En die 12 doden zijn dan gewoon part of de deal hoor, in zo'n situatie! Ik zie er echt niet meer in, dan gewoon de voortzetting van de veroveringen sinds de dertiger jaren.. Alleen dan een stuk langzamer, met name vanwege de VN vermoed ik.

jaja
22-11-02, 15:17
Geplaatst door Maarten


Die hudige joodse bevolking IS dus helemaal geen onderdeel meer van die historische populatie!!!!!

Kortom het zijn gewóon weer kolonisten!! En beschermd door 2000 militairen in bezet gebied!!
Sorry hoor, maar Kachol Levan kan hier wel weer een handje vol doden neer zetten, maar de situatie in Hebvron is dus tóch weer een van de bekende expansie, en van het aangrijpen van elke gebeurtenis, om de kolonisatie te bevorderen!
Sorry hoor, ik weet niet of ik hier wel veel medelijden heb!..

En die 12 doden zijn dan gewoon part of de deal hoor, in zo'n situatie! Ik zie er echt niet meer in, dan gewoon de voortzetting van de veroveringen sinds de dertiger jaren.. Alleen dan een stuk langzamer, met name vanwege de VN vermoed ik. he ... verdrevenen of hun familie hadden toch recht van terugkeer ....??

lennart
22-11-02, 16:00
Geplaatst door jaja
he ... verdrevenen of hun familie hadden toch recht van terugkeer ....??

Bla, het overgrote deel van de Joodse bevolking is niet afstammeling van de Joden die verdreven zijn ca. 2000 jaar geleden.

De Amerikanen die nu in Kryat Arba wonen stammen al helemaal niet af van enige Joodse familie die ooit in Hebron heeft gewoond.

Wie er wel worden verdreven zijn Palestijnen net als in 1948 en 1967.




The one and only meaning to the creation of "territorial contiguity" from Kiryat Arba to the Tomb of the Patriarchs, is expulsion. The expulsion of thousands more Palestinian residents of Hebron, people who were unlucky enough to find that their homes, shops and gardens are in the area meant for "contiguity." The IDF will protect the Jewish construction and dozens if not hundreds of Israelis - contractors, engineers, architects, carpenters - will join the work, and police will protect them. Thousands of Israelis will thus become active partners in the expulsion. They'll go home every night to their worried families in Jerusalem and Kfar Sava. If one of them is killed in a Palestinian ambush, the response will be even more "territorial contiguity."

There won't be any need to load people onto trucks. They simply won't be able to stay in their homes, let their children risk of going to school every day on the same route where their Jewish "neighbors" are building, striding the streets with their rifles like masters of the land if not the universe, speeding along streets that for security reasons are closed to Palestinian traffic. They'll lose ever more days at work when they try leaving their homes or try coming home and are faced by a noisy laughing gang of Jewish teens of both sexes, stoning them with rocks, kicking at them and spitting at them, while a policeman or a few soldiers stand idly by. The Palestinians living in the "territorial contiguity" will go through what happened to the Palestinians of the old city of Hebron, but at an accelerated rate.

It's an open secret that many of the residents of the old city have left their homes in recent years. They simply couldn't take life with the unceasing harassment from a handful of Jewish citizens of Israel who were allowed to behave that way due to the laxity or sympathy of soldiers and officers, the apathy or sympathy of police and the indifference of the Israeli public. Dozens of shop owners in the old city have stopped opening, whether because of the unending days and nights of curfew imposed on Hebron and its ancient heart, or because the "neighbors" scare off the shoppers, or because the streets where the shops are located are closed to protect the security of the Jewish neighbors.

When the curfew is lifted, and the market is reopened for a few hours, there is the illusion of life. But last Saturday, on the day after the gun battle between armed Palestinians and soldiers, police, and armed Israeli guards from Kiryat Arba, under the full curfew imposed on Palestinian Hebron, it was possible to discern how empty the old city has become. An elderly woman and her son peeked frightened through a barred and netted window. Behind a tightly shut iron door, one could hear the murmurings of the inhabitants. Someone, in the chilling silence, quickly opened and closed an iron door. But from one of the rooftops in the old city the abandonment could easily be seen: wide open wooden window shutters lazily flapping in the breeze and behind them black holes - empty rooms. Dried up plants, clotheslines bare of laundry - these were the signs of an empty place.

Some of the Palestinian houses are already empty in Wadi Nasara, where the gun battle took place opposite the southern nook of Kiryat Arba. The "Worshipers Way" for the Palestinians has become the path of the stone throwers and the shooters in the air, and the lack of response from the authorities for years. Fridays and Saturdays and other Jewish holidays when the worshipers walk the way, are the cursed days for the residents of Wadi Nasara and the old city. That's when they lock themselves in their homes and shutter their windows, blocking their ears when the window shatters or their plant pots are overturned and they know there's no point calling the police.

The settlements were built before the terrorism and after it. They were built whether the Palestinians expressed their opposition or not. A lengthy curfew was imposed on Palestinian Hebron after Baruch Goldstein murdered worshipers at the Ibrahimi Mosque/Tomb of the Patriarchs; a curfew was imposed on them when a Palestinian murdered a Jewish baby and a curfew is imposed when armed Palestinians fight armed Israelis. Jewish zealots in Hebron and throughout the West Bank harass Palestinians before attacks and after attacks. Now they don't even hide the fact their "settlement enterprise" is part of their Transfer plans, which everywhere else in the West is known as "ethnic cleansing."

Are those Jewish zealots and their lobbyists really the heirs of the Jewish Diaspora? From inside Hebron they actually appear to be of a different heritage, scions of nationalist, anti-Semitic movements who sent pogromchiks at the head of mobs who spread fear and were full of greed for the Jewish homes, to gradually implement the plan of "cleansing the homeland of its kikes." Hebron, on Shabbat, was reminiscent of ancestral tales from Sochba, a town in northeast Romania, where on Holy Sundays, the Jews would shutter themselves up in their homes.

Maarten
23-11-02, 03:57
Geplaatst door jaja
he ... verdrevenen of hun familie hadden toch recht van terugkeer ....??

Ze hebben al tientallen jaren de kans om terug te keren.
Overigens treed er wel verjaring op, als je lang genoeg geen gebruik van rechten maakt.
De palestijnse vluchtelingen zijn een ander verhaal. Die willen terug maar kunnen niet. Dan is vereist, dat ze regelmatig protesteren. Zo'n protest schort normaal de verjaringstermijn op. En protesteren doen ze regelmatig.

In mijn oplossing worden rechten trouwens wel erkend, maar ook verkocht. Ik geloof niet dat partijen het erg eens worden over feitelijke trugkeer, hoewel Israel er meen ik wel over denkt om er weer 100.000 toe te laten

Maarten
23-11-02, 04:08
Lennart, heb je een bron bij die tekst?
Maar als dit beeld een beetje klopt, dan getuigt klagen over enkel die 12 doden, bijna van een enorme wereldvreemdheid.
Weer een serie misdaden en machtsmisbruik, die het nieuws nooit halen..