PDA

Bekijk Volledige Versie : 'nawijn voor invoering doodstraf'



Dx_
18-11-02, 21:06
'nawijn voor invoering doodstraf'

RIJSWIJK (ANP) - Minister Nawijn van Vreemdelingenzaken en Integratiebeleid en lijsttrekker voor de LPF is voor invoering van de doodstraf. Het gaat dan om mensen die zonder enige reden bewust iemand van het leven beroven. Nawijn zegt dat deze week in een vraaggesprek in Nieuwe Revu.

Het pleidooi van Nawijn stuit bij vrijwel de gehele Tweede Kamer op weerstand, inclusief de LPF, voor welke partij hij de beoogd lijsttrekker is. Ook premier Balkenende keurt de oproep af. ,,We kennen de doodstraf niet en die zou je niet moeten willen.''

LPF-fractievoorzitter Herben zegt tegen de doodstraf te zijn, maar kan zich de ,,persoonlijke ontboezeming'' van de minister goed voorstellen. ,,Ik heb ook geen principiële bezwaren, maar er is altijd een kans dat een onschuldig iemand wordt veroordeeld. Dus kan de doodstraf niet'', aldus Herben. Wel vindt Herben dat er strenger moet worden gestraft.

VVD-fractieleider Zalm noemt de uitlatingen van Nawijn ,,echt een stap te ver.'' ,,De VVD is voor zwaardere straffen en voor extra geld voor veiligheid,'' aldus Zalm. Maar hij vindt ook ,,het risico te groot dat iemand ten onrechte van het leven kan worden beroofd''.

PvdA-lijsttrekker Bos spreekt over ,,een stap terug in de beschaving. ,,De doodstraf zal ons land niet veiliger maken.'' GroenLinks-Kamerlid Halsema wil Nawijn in de Tweede Kamer op het matje roepen. Ze noemt de uitlatingen ,,verschrikkelijk'' en ,,onbeschaafd''. D66-fractielieder De Graaf zegt dat ,,respect voor het leven het fundament is van onze beschaving. Daaraan moeten we niet tornen.

BiL@L
18-11-02, 21:13
Ik ben ook voor zo'n straf, mits er wel 4 toerekeningsvatbare getuigen zijn. Nawijn heeft geen idee waar hij over praat.

BiL@L
18-11-02, 21:14
Geplaatst door BiL@L
Ik ben ook voor zo'n straf, mits er wel 4 toerekeningsvatbare getuigen zijn. Nawijn heeft geen idee waar hij over praat.

Het gaat dus meer om het idee dat mensen weten dat je de doodstraf kunt krijgen, dan dat je hem krijgt. Veel mensen zien dat niet.

BiL@L
18-11-02, 21:51
- edit -

Ik zou toch zweren dat ik net een reply van mijn alter-ego zag staan. Precies hierboven.

:confused:

mrz
18-11-02, 21:52
Ik zit net hetzelfde te zeggen BiL@L :D

http://www.maroc.nl/portal/forums/showthread.php?s=&threadid=48618

Ik verklaar Nawijn ontoerekeningsvatbaar. Het wachten is op die vierde getuige.

-edit-

Klopt. Niet met mijn ogen dicht maar ik vond het eigenlijk te simpel scoren. Toch maar weer neergezet dan, ik typ wel blind. :D

BiL@L
18-11-02, 21:55
O, hier staat het.

Ik zie het! :D

Typte je met je ogen dicht? Ik wel.
:nerd: