PDA

Bekijk Volledige Versie : Steeds meer verzet tegen AEL



Marsipulami
19-11-02, 11:04
Steeds meer verzet tegen AEL


BRUSSEL -- De radicale taal van de Arabisch-Europese Liga (AEL) lokt steeds meer reacties uit. Gisteren lieten zowel het centrum-Leman, de Lokerse burgemeester Filip Antheunis als de Marokkaanse gemeenschap in Antwerpen van zich horen.

Het centrum-Leman pikt de kritiek van Ahmed Azzuz, hoofd van de Antwerpse AEL-divisie, niet. Azzuz zei gisteren in De Standaard dat hij geregeld gevallen van racistisch gedrag van de Antwerpse politie bij het Centrum aangekaart heeft, maar dat het Centrum die klachten ,,in een bakje legt'' waardoor aanklagers ontmoedigd raken.

Het Centrum laat weten dat het de naam Azzuz niet terugvindt bij de politieklachten. ,,Wel heeft hij tweemaal contact gehad met het Centrum. Eenmaal betrof het een onderwijsklacht (klacht van 27 maart 2001) waarvoor hij een gerechtelijke procedure wenste, terwijl de zaak al bemiddeld was door de bevoegde onderwijsinstanties.''

,,De andere zaak was een klacht uit Temse in verband met sociale huisvesting (van 10 augustus 2000), een betwisting over opstijgend vocht. Het betrof hier geen inbreuk op de anti-racismewet, het ging eerder over een kwaliteit van dienstverlening.''

Het Centrum verwacht niet dat de straatpatrouilles veel resultaten opleveren. ,,We zijn benieuwd hoeveel gevallen Azzuz na al dit grote spektakel -- met vijf advocaten stand-by -- voor de rechter zal brengen en hoeveel veroordelingen hij zal bekomen. Misschien kan hij daar in een jaarverslag eens zakelijk over berichten.''

Het Centrum heeft voor politieoptredens al twee jaar een medewerker op het Centrum vrijgesteld. ,,Onze indruk is dat dit effect ressorteert. De cijfers zijn bemoedigend: in 1997 waren er nog twintig racismeklachten over de Antwerpse politie. In 2001 was dat gedaald tot elf.''

Burgemeester Filip Anthuenis liet dit weekeinde al verstaan dat Abou Jahjah en zijn burgerpatrouilles niet welkom zijn in Lokeren. Gisteren ging hij nog een stapje verder. Hij dient klacht in tegen de Arabisch-Europese Liga omdat volgens hem een vertegenwoordiger van die Liga afgelopen weekeinde in een interview op het VTM-nieuws de Lokerse politie van ,,racisme'' heeft beschuldigd.

Anthuenis dient daarom klacht in wegens ,,belediging door woorden aan openbare gezagsdragers''. De burgemeester vindt de verklaringen van de vertegenwoordiger ,,gratuit, ongemotiveerd en incorrect''. Hij wijst er voorts op dat er bij de overheidsinstanties die de politie controleren, nooit één geval van racisme in hoofde van de Lokerse politie is aangetoond.

En ook binnen de Marokkaanse gemeenschap van Antwerpen groeit het ongenoegen over AEL. Mohamed Talhaoui, voorzitter van de vzw Berbers Platform Merksem, vraagt het ontslag van een AEL-militant die werkt voor de vzw Kids. Dat is een vzw, gesubsidieerd door de stad, die werkt voor kansarme jongeren.

,,Ook de centrale coördinator van de vzw moet opstappen. Bij de aanwerving wisten ze immers dat de man AEL-militant was. Bovendien voert de vzw Kids een desastreus beleid dat zonder enige positieve impact op de kansarme jeugd van de Merksemse wijk 't Dokske. Precies daar was de AEL-militant werkzaam.''

19/11/2002 (domi)

©Copyright De Standaard

Marsipulami
19-11-02, 11:07
Gemeenteraad Antwerpen stelt AEL-patrouilles in vraag


ANTWERPEN - Zowat alle fracties van de Antwerpse gemeenteraad vragen het dat het schepencollege onderzoekt of de burgerpatrouilles van de Arabisch Europese Liga (AEL) geen overtreding vormen op de wet op de privémilities. Burgemeester Leona Detiège (SP.A) kondigt een onderzoek aan.

,,Deze patrouilles zijn een provocatie-actie", vindt gemeenteraadslid Claude Marinower (VLD). ,,Pure uitlokkerij", noemde CD&V-gemeenteraadslid Philip Heylen de AEL-actie, ,,De leden van de AEL proberen de sfeer te verzieken." Zowel Heylen als Marinower vragen de burgemeester om na te gaan of er tegen de AEL opgetreden kan worden. Ook Luc Lemmens (NV-A) vraagt een duidelijk signaal dat de acties niet getolereerd worden.

,,We zullen het gerecht vragen om de nodige maatregelen te ondernemen", antwoordt burgemeester Leona Detiège (SP.A). Toch benadrukt de burgemeester dat de politie-acties tegen de straatcriminaliteit bij jongeren, die op 1 november gestart zijn, ,,gewoon verdergaan''.

Op de verschillende banken in de gemeenteraad klinkt de opmerking dat er genoeg comité's en instellingen zijn, waar klachten over de werking van de politie ingediend kunnen worden. De AEL heeft dus andere middelen om eventueel racistisch gedrag van de politie aan te klagen.

©Copyright De Standaard

Marsipulami
19-11-02, 11:09
REPORTAGE. Op pad met een Antwerpse AEL-burgerpatrouille
,,We willen een netwerk van politie-watchers''
Van onze redacteur

De Arabisch-Europese Liga (AEL) van Dyab Abou Jahjah is dit weekeinde in Antwerpen van start gegaan met haar omstreden burgerpatrouilles. Die willen ,,racistisch gedrag'' van de Antwerpse politie signaleren. Veel werk hadden ze niet. ,,We willen in elke straat met veel migranten een AEL-lid bij wie bewoners met klachten over de politie terechtkunnen.''

Vrijdagavond 19 uur. Op de hoek van de Provinciestraat en de Ommeganckstraat troept een vijftiental mannen samen. De meesten met een notitieblok, een enkeling met een camera. Het zijn allemaal autochtonen. Leden van de geschreven en de audiovisuele pers, zo blijkt. Ze staan klaar om de eerste AEL-burgerpatrouille te volgen. Die zou daar om 19 uur vertrekken, maar van AEL-leden is geen spoor.

Een kwartiertje later komen dan toch vijf Marokkanen opdagen. Onder hen Ahmed Azzuz, hoofd AEL-Antwerpen, en Karim Hassoun, nationaal verantwoordelijke voor de veiligheid en burgerpatrouilles. Beiden zitten keurig in het pak. Azzuz heeft een pakje stencils in de hand. Die moeten in de Provinciestraat uitgedeeld worden.

Onder de kop Bad cops: AEL is watching you wordt nog eens uitgelegd waarom de patrouilles van start gaan: dat de politie van plan is jongeren van Marokkaanse of Maghrebijnse origine te viseren, wat nogmaals bewijst dat het Antwerpse politiekorps racistisch is en dat het stadsbestuur nog steeds het Vlaams Blok achternaholt. In de folder staan de telefoonnummers van AEL-militanten die gecontacteerd kunnen worden bij overdreven agressief optreden van de politie. ,,Wij hebben vijf advocaten stand-by'', voegt Azzuz eraan toe.

Het mediacircus zet zich in gang. Aan een bushalte wordt een jongen met zuiders uiterlijk aangesproken. Hij krijgt een stencil in de hand geduwd, de uitleg volgt. Hij knikt beduusd en zegt dat hij geen Marokkaan is. ,,Dat is geen probleem'', zegt Azzuz en hij snelt verder.

De jongen blijkt Naim te heten -- nee, geen achternaam -- en Kosovaar te zijn. Hij verblijft drie jaar in Antwerpen. Of hij al last heeft gehad met de Antwerpse politie. ,,Nog nooit'', zegt hij. ,,Ik zoek ook geen problemen.''

Bij nachtwinkel Izmir is eigenaar Omer Akmaz buitengekomen. Hij wil weten wat er aan de hand is. Hij luistert naar de uitleg. ,,Ik wil altijd filmen. Dat lijkt mij leuk'', lacht hij. Maar ook hij heeft geen ervaring met racistische politieagenten.

Enkele Marokkaanse jongeren vertellen wel verhalen van brutale controles. De jongste twee weken zijn ze al verschillende keren tegengehouden en hebben ze hun paspoort moeten tonen. Zelfs overdag toen ze naar de moskee gingen.

Rashid Berkeli (26) woont in Borgerhout. Vroeger is hij geregeld tegen de muur gesmeten door de politie, zegt hij. En de jongste tijd? Neen, de jongste tijd heeft hij geen vernederende controles meer gehad. ,,Bij mij is het verminderd, maar ik denk niet dat het gedaan is.''

Hij spreekt met veel sympathie over Abou Jahjah. ,,Hij draait niet rond de pot en zegt tenminste wie we zijn: moslims. Wij houden ons aan de wet en we passen ons aan, maar we zullen de Belgen nooit nadoen. Wij zijn immers moslims.''

***
Een traditioneel joodse familie loopt voorbij. Ook zij krijgen de folder toegestopt, maar ze zijn duidelijk niet geïnteresseerd. Een meisje tikt met haar vinger tegen haar voorhoofd.

De stoet houdt halt bij frituur Bonte, een van de weinige handelszaken in de Provinciestraat waar de uitbater een Vlaming is. Machteld Wouters heeft de frituur al zes jaar. ,,Ik heb een gemengd autochtoon-allochtoon publiek. En in die zes jaar heb ik nog nooit last gehad. Maar ik zie natuurlijk dingen gebeuren. Criminaliteit ook, maar ik houd mij daar ver van. Ik meld dat niet aan de politie. Ik wil met niemand last.''

Over deze AEL-actie heeft ze haar bedenkingen. ,,Ik denk dat het de gemoederen alleen maar zal verhitten.'' Zijzelf vindt niet dat de politie racistisch is. Als een wagen voor mijn frituur op het voetpad stopt en de politie rijdt voorbij, zal ze ingrijpen. Of de chauffeur een Vlaming is of een Marokkaan, maakt voor hen geen verschil.''

Toch blijft Azzuz erbij dat een groot deel van de Antwerpse politie racistisch is. Cijfers van het centrum-Leman dat het aantal racismeklachten over de Antwerpse politie afneemt, neemt hij niet serieus.

,,Ik heb vaak zelf gevallen aangekaart bij het Centrum. Daar wordt een dossier opgemaakt en vervolgens in een bakje gelegd. Dat is alles wat ze doen. Natuurlijk raken we dan ontmoedigd.'' Hijzelf heeft de jongste tijd geen problemen meer gehad. ,,Maar de politie kent mij ondertussen en weet dat ze moet oppassen.''

Azzuz praat even scherp als Abou Jahjah. Dat hij met zijn acties het Vlaams Blok in de kaart speelt, wil hij niet geweten hebben. ,,Omdat de verkiezingen eraan komen, moeten wij ons gedeisd houden. Wat is dat voor onzin! Wij hebben het Vlaams Blok -- een partij van sukkelaars -- toch niet grootgemaakt.''

Ondertussen groeit het AEL in Antwerpen snel, zegt Azzuz. ,,We hebben 170 actieve leden en er komen er elke dag bij. Ik denk dat ik een secretaresse moet nemen.''

***
De Liga kent een strakke structuur: je hebt gewone leden die maandelijks 5 euro lidgeld betalen; een trapje hoger staan de militanten die 15 euro afdragen en bovenaan staan de effectieve leden die 25 euro betalen. Effectief lid word je pas na één jaar en na een grondige screening, maar ook Belgen kunnen lid worden.

De AEL-actie in de Provinciestraat was een van vier, die vrijdagavond. Ook zaterdag gingen vier patrouilles op pad en zondagavond zelfs zeven. ,,Bedoeling is dat ze de allochtone gemeenschap attent maken op het racistisch optreden van de politie'', zegt Azzuz. ,,Het AEL wil in alle migrantenwijken van de stad haar vertegenwoordigers hebben. Zij moeten de aanspreekpunten worden voor de bevolking.''

Azzuz sluit niet uit dat de patrouilles ook naar andere steden gaan waar er problemen zijn: Brussel, Luik, Charleroi... Abou Jahjah denkt ook aan Lokeren waar de politie een nultolerantie instelde. Burgemeester Filip Anthuenis liet prompt weten dat Jahjah en zijn mensen niet welkom zijn.

In Antwerpen veroorzaakten de eerste patrouilles alvast geen problemen. ,,Het bleef dit weekend zelfs opvallend rustig'', zegt Hassoun. ,,Zeer vreemd, op een normale weekendavond krioelt het in de Provinciestraat van de politiecombi's, nu was er geen blauw te bespeuren. Ofwel heeft de politie schrik, ofwel spelen ze spelletjes.''

De politie ontkent. De Antwerpse burgemeester Leona Detiège (SP.A) gaf opdracht proces-verbaal op te stellen van elke confrontatie of hinder door de AEL-patrouilles. ,,We hebben vrijdag en zaterdag geen enkel pv moeten opstellen.''

18/11/2002 Dominique Minten

©Copyright De Standaard

GroteWolf
19-11-02, 11:24
Wellicht kunnen ook in Antwerpen beter buurtvaders patrouilleren dan groepjes in zwart leder gehulde jongemannen die zodoende de politie denken te moeten controleren.

June 5, 1967
19-11-02, 11:29
Geplaatst door GroteWolf
Wellicht kunnen ook in Antwerpen beter buurtvaders patrouilleren dan groepjes in zwart leder gehulde jongemannen die zodoende de politie denken te moeten controleren.

Die in zwart geklede jongemannen zijn dat nazaten van de Gestapo of zo ?



:schok:

said15
19-11-02, 11:46
Abou Jahjah is voor Belgische moslims wat ****** was voor Duiters

Abou Jahjah is als De Winter van het Vlaams Blok

Abou Jahjah is de duivel, hij wacht het vuur

barfly
19-11-02, 12:36
Ik ben blij dat Marsipulami ook kritische berichten post als het om Vlaanderen gaat :)

Maarten
19-11-02, 13:30
Marsipulami, het spijt me echt verschrikkelijk dat Belgie met dit soort toestanden kampt!
Ik wens jullie er het allerbeste mee!..
Met traan.. M.

Marsipulami
19-11-02, 14:05
Geplaatst door Maarten
Marsipulami, het spijt me echt verschrikkelijk dat Belgie met dit soort toestanden kampt! Ik wens jullie er het allerbeste mee!..
Met traan.. M.

Bwoah, ruzies komen in de beste (multiculturele) families wel eens voor. Ruzie maken is beter dan onverschilligheid tgo elkaar.

Bovendien heeft AEL wel gelijk als ze het racisme bij politiediensten aanklagen. Ik betwijfel echter of ze veel overtredingen zullen kunnen vaststellen. Politiemensen zijn wel slimmer dan dat.

Verder ben ik voor een harde aanpak van de criminaliteit maar vind ik het niet nodig dat schoolkinderen verschillende keren per dag gefouilleerd moeten worden zonder dat daar een aanleiding voor is.

Amellady
19-11-02, 14:30
Geplaatst door said15
Abou Jahjah is voor Belgische moslims wat ****** was voor Duiters

Abou Jahjah is als De Winter van het Vlaams Blok

Abou Jahjah is de duivel, hij wacht het vuur


Ik wil niet vervelend doen, maar valt dit niet onder lasteren?

000NobelPrizes
19-11-02, 16:33
Geplaatst door Marsipulami


Bwoah, ruzies komen in de beste (multiculturele) families wel eens voor. Ruzie maken is beter dan onverschilligheid tgo elkaar.

Bovendien heeft AEL wel gelijk als ze het racisme bij politiediensten aanklagen. Ik betwijfel echter of ze veel overtredingen zullen kunnen vaststellen. Politiemensen zijn wel slimmer dan dat.

Verder ben ik voor een harde aanpak van de criminaliteit maar vind ik het niet nodig dat schoolkinderen verschillende keren per dag gefouilleerd moeten worden zonder dat daar een aanleiding voor is.


De aanleiding daarvoor is de hoge criminaliteit onder de jongeren, die steeds jonger misdaden plegen. Dat is U wellicht bekend, zoniet, dan hebt u een internetverbinding vanaf een onbewoond eiland of is u een naieve struisvogel. Wordt hen geen strobreed in de weg gelegd, vervallen ze tot steeds onhandelbaarder gannev.

Marsipulami
19-11-02, 16:57
Geplaatst door 151 NobelPrizes



De aanleiding daarvoor is de hoge criminaliteit onder de jongeren, die steeds jonger misdaden plegen. Dat is U wellicht bekend, zoniet, dan hebt u een internetverbinding vanaf een onbewoond eiland of is u een naieve struisvogel. Wordt hen geen strobreed in de weg gelegd, vervallen ze tot steeds onhandelbaarder gannev.

Ja, ik woon op een onbewoond eiland (eigenlijk een paradox maar kom) -met een heleboel familiefilters op mijn internetverbinding- en ik ben nog nooit een Marokkaan tegengekomen en al helemaal geen criminele Marokkanen. :p

Bas
19-11-02, 17:07
wat ik niet kan bevatten is dat niemand bij die AEL op het idee is gekomen om andere emanciperende bewegingen - voor zover je ze zo mag noemen, volgens mij zijn ze eerders het Arabisch Blok - na te bootsen. Wanneer ik serieus racisme bij de politie wil aankaarten ga ik niet vooraf de politie controleren, iets wat bij wet volgens mij al verboden is, maar stap ik naar de rechter. De website stelt heel mooi dat ze de democratische rechtsorde van harte onderschrijven. Onder het mom van iemand is onschuldig totdat het tegendeel is bewezen, moet je een meldpunt racisme opzetten waar mensen zich met klachten tot kunnen wenden en waar men bijvoorbeeld juridische bijstand krijgt. Ik zou de AEL willen aanraden - in het kader van hun pleidooi voor een rechtvaardige, democratische samenleving waar andersdenkenden naast elkaar in pais en vree moeten kunnen leven - om het werkgebied uit te breiden. Dus Joden die in Antwerpen stenen door de ruiten hebben gekregen van Marokkaanse jongens moeten ook bijstand krijgen, of homo's die door imams worden verketterd. Die beste Jahjah (was er niet een karakter met die naam in StarWars?) moet eens kijken naar het Meldpunt Racisme in Nederland, kan heel leerzaam zijn.

GroteWolf
19-11-02, 18:02
Ik was dit weekend nog in Antwerpen. Het valt me daar altijd op dat er, in tegenstelling tot mijn thuisstad Amsterdam, nauwelijks allochtonen in het stadshart komen. Ik weet niet hoe dat komt maar ik heb het vermoeden dat zij er gewoon niet welkom zijn.

Maarten
21-11-02, 16:09
Geplaatst door Marsipulami


Bovendien heeft AEL wel gelijk als ze het racisme bij politiediensten aanklagen. Ik betwijfel echter of ze veel overtredingen zullen kunnen vaststellen. Politiemensen zijn wel slimmer dan dat.


De rijkswacht is al heel lang uiterst berucht.. En de Belgische overheid is echt een bolwerk van handjeklap, daar kom je nauwelijks in of aan.. Mee eens?