PDA

Bekijk Volledige Versie : VS vragen Nederland om hulp voor actie Irak



rachid23
21-11-02, 07:06
VS vragen Nederland om hulp voor actie Irak

Uitgegeven: 21 november 2002 07:16

PRAAG - , wanneer Saddam Hussein niet alle afspraken met de Verenigde Naties nakomt.

Dat heeft premier Balkenende woensdagnacht meegedeeld in Praag, aan de vooravond van een top van regeringsleiders van de Navo-landen. Volgens Balkende hebben de VS "via diplomatieke weg" vooral gevraagd om de principiële instemming met een mogelijke actie.

Volgens de premier beraadt de regering zich nu op het verzoek. Op korte termijn zal zij de Tweede Kamer op de hoogte stellen van haar standpunt. Tegelijkertijd met Nederland is een vijftigtal andere landen bilateraal benaderd door de VS. Balkenende zegt dat het 'te vroeg' is om nu al in te gaan op de vraag op welke wijze Nederland steun kan verlenen.

Principe

"Het gaat erom of wij in principe bereid zijn de Amerikanen te steunen." De premier vindt het niet vreemd dat de VS juist tal van landen apart vragen en niet de NAVO als geheel. "Het gaat ook om een actie die gebaseerd zou zijn op een resolutie van de Verenigde Naties."

De NAVO staat daar volgens de premier op zich buiten. Balkenende maakte woensdagavond in Praag voor het eerst kennis met Bush. Eerder voerden zij wel een lang telefoongesprek met elkaar.

nu.nl


ik hoop niet dat Nederland op ingaat...vraagt alleen om problemen...

Mara
21-11-02, 08:45
Ik hoop ook dat Nederland niet op het verzoek ingaat, alleen al om het feit dat Bush Irak heeft uitgepikt als vijand omdat hij de aandacht van de interne problemen wil afleiden. :jammer:

In mijn ogen is die man helemaal niets waard, of hij is echt ontzettend dom en doet wat zijn informateurs hem vertellen.