PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederkander leeft ongezonder



Amellady
21-11-02, 19:19
Nederlander leeft ongezonder dan anderen in Europa

De levensverwachting van de Nederlanders neemt de komende 20 jaar minder toe dan die van andere Europeanen. Nederlandse vrouwen komen zelfs onder het Europese gemiddelde uit.



Levensstijl
Dit komt omdat Nederlanders een steeds onderzondere levensstijl vertonen door onder meer roken en alcoholgebruik. De knelpunten in de zorgsector hebben geen invloed op de stagnerende levensverwachting.


Rapport
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) schrijf dit in het rapport 'Gezondheid op koers?' dat aan waarnemend minister De Geus van Volksgezondheid wordt aangeboden.

De afgelopen twintig jaar is de levenverwachting voor mannen met 3,1 en voor vrouwen met 1,4 jaar toegenomen. Mannen worden nu gemiddeld 75,5 jaar oud en vrouwen 80,6 jaar. Toch raakt Nederland achterop in Europa.

Long******
In Nederland sterven relatief meer mannen en ook steeds meer vrouwen aan long****** of chronische longziekten. Dat is vooral te wijten aan het roken. Ook is in Nederland de sterfte rond de geboorte en de sterfte aan borst****** relatief hoog in vergelijking met andere EU-landen.

Niet alleen vrouwen nemen ongezond gedrag van mannen over, ook de jongeren doen daar aan mee. Het RIVM is bezorgd over de ongezonde trends onder jongeren die op lange termijn flinke problemen gaan opleveren.

Wel meer beweging
Daarentegen beweegt de Nederlander weer meer dan elders in Europa. Over het algemeen ontwikkelt de leefstijl zich echter in ongunstige zin. Het RIVM wijst erop dat meer dan 40 procent van de sterfgevallen in Nederland samenhangt met ongezond gedrag en dus vermijdbaar is.


©RTLNieuws.nl

Amellady
21-11-02, 19:21
vinden jullie van jezelf dat je ongezond leeft?

ikzelf rook of drink uiteraard niet
maa misschien wat meer fruit en groente eten

Arvid
21-11-02, 19:24
Wat een slecht nieuws, tijd voor een borrel :haha:

barfly
21-11-02, 19:55
Geplaatst door Amellady
vinden jullie van jezelf dat je ongezond leeft?

ikzelf rook of drink uiteraard niet
maa misschien wat meer fruit en groente eten

Inderdaad je hebt gelijk, Nederlanders moeten meer sporten en al helemaal niet roken.
Over drinken moeten we een andere keer eens praten svp :)

Mark
21-11-02, 20:12
Ik leef ook redelijk gezond...

de agfelopen tijd mocht ik geen koffie meer, geen alcohol, geen chocola, geen gekruid eten

en roken deed ik sowieso niet

mrz
22-11-02, 11:05
Valt anorexia ook onder ongezond gedrag?

Arvid
22-11-02, 11:43
Geplaatst door Mark
Ik leef ook redelijk gezond...

de agfelopen tijd mocht ik geen koffie meer, geen alcohol, geen chocola, geen gekruid eten

en roken deed ik sowieso niet

Geen gekruid eten?
wat voor slappe hap eet je dan?