PDA

Bekijk Volledige Versie : Eens een ander geluid..



limpio
23-11-02, 08:39
Als vrienden ineens vijanden worden


In een Israëlische kibboets werden vorige week vijf mensen, onder wie twee kinderen, door een Palestijn vermoord. Maar de inwoners koesteren geen wraakgevoelens.



KIBBOETS METZER, 19 NOV. ,,Wij laten ons door de Palestijnse moordpartij in onze kibboets vorige week niet van de wijs brengen. We blijven in vreedzame coëxistentie met de Palestijnen aan de overkant (van de bestandslijn) en met de Israëlische Arabische buren geloven'', zegt Doron Lieber, de secretaris van de scherp links georiënteerde kibboets Metzer.

Een Palestijnse terrorist die Metzer ruim een week geleden binnendrong vermoordde er vijf mensen. Onder de doden is een moeder die tevergeefs haar twee kinderen in haar woning met haar lichaam tegen de kogels van de Palestijn probeerde te beschermen. ,,Kijk, die fanatieke kolonisten in Hebron schreeuwen na de Palestijnse aanslag van vrijdagavond om wraak. Ze willen dat het leger raketten op de Palestijnse huizen afvuurt. Dat is niet onze manier. Wraakgevoelens zijn ons vreemd'', vervolgt Lieber.

Tijdens het gesprek in de tuin voor zijn kleine huisje in de kibboets, waar rode en gele bougainvilles nog in de hete zon bloeien, krijgt hij een telefoontje van een Palestijnse politicus. Gesproken wordt over een rouwbezoek van de Palestijnse politici Sari Nusseibeh en Yasser Abed Rabo aan Metzer. ,,Zeg tegen de mensen in Kafin (Palestijns dorp naast Metzer) dat ze ook welkom zijn. Zelfs als blijkt dat de moordenaar uit hun dorp is gekomen'', zegt Lieber.

De 400 leden van Metzer, in het noordoosten van Israël vlak aan de grens met de bezette Westelijke Jordaanoever, zijn voorstander van de bouw van de veiligheidsmuur die Israël van de Palestijnen scheidt. Maar Lieber vertelt dat de kibboets in opstand kwam tegen het voornemen van het leger om de afscheiding, iets ten oosten van Metzer, zodanig te plaatsen dat een grote olijfboomgaard van het Palestijnse dorp Kafin binnen Israël zou komen te liggen en daardoor onbereikbaar zou worden voor de Palestijnse dorpelingen.

,,Waarom moeten we van vrienden vijanden maken door hen van hun land en daardoor van hun broodwinning te beroven'', vraagt hij zich af. ,,Ik ben voor het veiligheidshek zolang vredesoverleg onmogelijk is. Maar dan moet het wel langs de groene lijn (bestandslijn tussen Israël en Jordanië tot juni 1967) lopen en geen Palestijns land bij Israël inlijven'', zegt Lieber.

Volgens hem neigt het leger ertoe om de argumentatie van de kibboets te aanvaarden dat het traject van de afscheiding zodanig loopt dat de olijfboomgaard voor Kafin gespaard blijft. Honderden olijfbomen van Kafin op het stuk land dat binnen Israël zou komen te liggen zijn echter al door Israëlische bulldozers platgelegd. Maar de Palestijnse boeren in Kafin weten dat de kibboets Metzer voor hun rechten heeft gevochten. Lieber verwacht dat de vriendschapsbanden tussen Metzer en Kafin hun warmte zullen behouden.

Hij is er trots op dat Metzer voor Israëlische Arabieren en Palestijnen na de aanslag een vredessymbool is gebleven. Duizenden Arabieren uit omliggende Arabische dorpen en Bedoeïenen uit de Negev-woestijn kwamen naar Metzer om de rouw om het verlies van vijf leden met de kibbutsgemeenschap te delen. ,,Als de Palestijnse terrorist het plan had om met zijn moordpartij bij ons de coëxistentie met onze Arabische en Palestijnse buren onmogelijk te maken, moet ik concluderen dat zijn missie volledig is mislukt. Wij zijn trouw gebleven aan onze vredesprincipes. Met hun komst naar Metzer hebben onze Arabische buren hun vertrouwen in ons uitgesproken'', zegt Lieber.

De kibboets Metzer is voor de stichting van een Palestijnse staat op alle door Israël in 1967 bezette gebieden. Lieber en andere leden van de kibboets hebben echter een diepe afschuw van de terroristische methodes van de Palestijnse onafhankelijkheidsstrijders. ,,Israël en de Palestijnen zijn in moreel opzicht diep gezonken'', zegt Lieber. ,,Wij wassen onze handen ook niet in onschuld.''

In het tegen Metzer aanleunende Arabische dorp Meiser beaamt de elektriciën Afif dat de Palestijnse intifadah de vriendschapbanden met de kibboets niet heeft geschaad. ,,Drie weken geleden stierf mijn broer. De hele kibboets kwam naar zijn begrafenis en als er iemand in Metzer sterft doen wij hetzelfde'', zegt hij.

In het Israëlische politieke landschap waarin de nationalistische instincten door de Palestijnse strijdmethodes worden aangedreven is de kibboets Metzer een in groen gelegen klein paradijs waar wel wordt gerouwd maar niet gehaat. ,,Ik heb nooit gedacht dat een Palestijn bij ons zou komen moorden'', zegt Katherina Gozina Renden. ,,We zijn toch een vredeskibboets. Een paar maanden geleden stond de kibboets nog borg voor de opname van een ziek Palestijns meisje uit Kafin in een Israëlisch ziekenhuis'', zegt ze.

In 1976 kwam deze vrouw uit Harderwijk als vrijwilligster naar Metzer. Ze trouwde er met Uzi en heeft nu slapeloze nachten om haar zoon die in het Israëlische leger dient.

Katherina werkt als hulpkleuterleidster in de kleuterschool van de kibboets. ,,Natuurlijk kende ik die twee kinderen die werden vermoord goed. Ik heb de aanslag nog niet verwerkt'', zegt ze. Haar echtgenoot draagt sedert de aanslag een pistool. ,,Twee weken geleden wandelde ik mijn man bij het hek om de kibboets. Ik wees hem op een plek in het hek waar je er zo onder door kon kruipen'', vertelt Katherina. De Palestijn die in Metzer moordde, is volgens het leger inderdaad door dat gat binnengedrongen. Nu wordt er in grote haast een elektronisch bewaakt hekwerk om de kibboets gebouwd.

Katherina betwijfelt of vrede met de Palestijnen nog mogelijk is. ,,Misschien zijn wij hier te optimistisch. Nu weer die aanslag in Hebron. Hoe moet dat ooit goedkomen?''

ferrari
23-11-02, 10:46
Geplaatst door limpio
,,Als de Palestijnse terrorist het plan had om met zijn moordpartij bij ons de coëxistentie met onze Arabische en Palestijnse buren onmogelijk te maken, moet ik concluderen dat zijn missie volledig is mislukt. Wij zijn trouw gebleven aan onze vredesprincipes. Met hun komst naar Metzer hebben onze Arabische buren hun vertrouwen in ons uitgesproken'', zegt Lieber.

De Arabische buren hebben hun vertrouwen uitgesproken.
Iets in mij zegt dat het andersom logischer was geweest :zwaai:

magden_david
23-11-02, 16:16
prachtig toch ?

Donna
23-11-02, 16:55
Lieber for president zou ik zeggen.

Erg krachtig verhaal.