PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelfbewustwordiing en Aboe Jahjah



Ron Haleber
26-11-02, 10:45
http://www.ronhaleber.nl/Marokko_bestanden\image003.jpg

ACTIE - "Hoe leuk zijn Marokkanen...?":

Breek jij ook de iftar met een Palestijnse vriend...? En schenk je dan de harira voor hem in...? Yassar vindt deze Marokkaan in ieder geval erg leuk...!

Een Iftar-inleiding voor niet-moslims ter discussie:

Aboe Jahjah en emancipatie van Marokkanen in Nederland

Of de Belg Dyab Abou Jahjah iets zal toevoegen aan de bewustwording van Marokkanen in Nederland, hangt natuurlijk geheel er van af van het feit hoe slimme Marokkanen hier zo'n initiatief oppakken...

Graag had ik van jullie een reactie op de volgende Iftar-inleiding die ik zaterdag a.s. op Buurthuis 'De Meevaart', Balistraat Amsterdam Zeeburg zou willen houden:

- Embargo tot 30 november 2002.

Iftar-toespraak voor de Vereniging Multiculturele Vriendschap Assadaaka in Amsterdam op 30 november 2002

Ik waardeer het zeer dat ons aller vriend Ahmed El Mesri, coördinator van Assadaaka mij heeft uitgenodigd om iets over de Ramadan te zeggen. Ik doe dat in stadsdeel Zeeburg regelmatig, al ruim tien jaar. Maar het lijkt mij niet nuttig mij elk jaar te herhalen. En u kunt bovendien mijn visie op de Ramadan, tevens over de Islam en haar moslims in Zeeburg en in de rest van de wereld, uitgebreid terugvinden op internet, niet alleen op mijn eigen website, maar ook op het tientallen miljoenen aan uw belastinggeld kostende overheidsproject Cyburg en daarnaast op Zeeburg Nieuws van vrijwilliger Martin van Etten.

Daarom ga ik ditmaal voor de afwisseling in op Ramadan als onderdeel van de stand van zaken van Islam in Zeeburg. Allereerst, hoe komen de buurtbewoners van Zeeburg van elkaar eigenlijk iets te weten over die Islam en de moslims, over zaken waar de kranten bijna elke dag vol mee staan...? Je zou zeggen, op de web-sites die ik noemde, waar ik er veel over discussieerde.

Maar niemand - behalve drie of vier overbekende buurtbewoners nemen aan die discussies deel. Zo krijg ik op mijn voor Zeeburg bedoelde stukken gemiddeld hoogstens vijf bezoekers per week binnen. Terwijl er op mijn Engelstalige website - met vele pagina's over Islam - wel vijftig bezoekers per dag binnenkomen, de meesten uit Amerika, Marokko, Maleisië, Saoedi-Arabië, de Emiraten, Kuweit, enz.

Waarom dit verschil...? Wat is er in Zeeburg aan de hand...? Waarom zijn met name de allochtonen, dus de moslims afwezig...? In de wijk Oostelijke Eilanden heeft 75% bewoners toegang tot internet, in Zeeburg 45%. Van de Turken heeft 10% toegang, maar van de Marokkanen enkel 2.5%.

http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/dyab.jpg

Hoe krijg je daar verandering in...? Meer geld, gratis internet soms...? Maar hoe krijg je onze moslims ook dán toe, dat ze zelf (en niet ik) daar voor buurtbewoners de meningen over Islam vertolk? Een verhaal over Ramadan is in elk handboek terug te vinden. Maar daar gaat het niet
om! Onze buurtbewoners willen van de moslims hier hun mening weten over wat zij in de krant lezen, op de televisie zien, en daarover met ze discussiëren. En daarvoor is eigen Marokkaans en Turks kader nodig.

Nog meer geld erbij dus...? Nog een nieuwe organisatie, nu één die zich werpt op internet...?
Nog meer afhankelijkheid van moslims via nieuwe subsidies...? De afgelopen twintig jaar hebben geleerd dat dit echt niet helpt. En nog meer ruziën om een inkrimpende subsidie-pot levert weinig op. Waar ligt het knelpunt dan wel...?

Op de Milli-Görüs-Iftar van vorige week van mijn vriend, directeur Haci Karacaer, sneed ik dat aan. In Nederland is er de afgelopen dertig jaar geen onafhankelijk allochtoon kader gevormd. Het vele geld voor allochtonen ging naar puur Nederlandse welzijns- en onderwijsinstanties die alle zaken bepaalden en verzorgden met eigen autochtoon kader - met soms een alibi-Ali erbij voor de public relations. Of er werden dure overleg-platforms en inspraak-organen geschapen plus een twintigtal landelijke adviesbureaus met incidentele evenzeer van subsidie afhankelijke alibi-allochtonen.

Maar de eigen kaderopleiding ten bate van de zelforganisaties van Turken en Marokkanen - en dus van de moslims - bleef uit. Ook die clubs beleven marginaal en met de restjes van subsidiegeld in een afhankelijke positie. Zeeburg is daar een heel goed voorbeeld van - lees
mijn website. Eigen mondig kader dat zelfbewust een eigen beleid voert, is in feite ongewenst.
In Nederland wordt daar door buitenlands geld voor zorg gedragen. Zie Milli Görüs of in Zeeburg, de Grijze Wolven. Dat heikele punt dat ik met Marokkanen en met raadslid Ustalar begin dit jaar op de agenda van een duur Zeeburgs opinie-bureau zette, was in het eindrapport daarvan niet meer terug te vinden. Ondanks de Turkse wethouder die daar over ging.

Na dertig jaar hebben dus nog steeds dezelfde, meest ongeschoolde mensen de leiding van Marokkaanse en Turkse zelforganisaties. Het is duidelijk dat daarom de eigen mening van moslims in de buurten over Islam niet aan bod komt. Niet aan het woord kán komen omdat er geen echt eigen kader is. Zelfs de van subsidie afhankelijke woordvoerders gaan nu zwijgen omdat zij wegbezuinigd worden. En de weinige allochtone politici hebben zich als voorheen naar het mandaat van hun partij te voegen.

Wat is dan de oplossing...? Een alternatief dichtbij: In België is de Arabisch-Europese Liga aan het woord gekomen bij monde van de 31-jarige Dyab Abu Jahjah. Hij is bezig om in Amsterdam en Rotterdam door geestverwanten ook een dergelijk initiatief te laten uitwerken. -
Een Arabische moslim die zelf de zaak in de hand wil nemen, onverbiddelijk de eigen politieke en sociale mening van moslimse Belgen onafhankelijk verwoordt. En die daarbij de daad bij het woord voegt. Iemand die niet om rechten bedelt, maar ze pakt, binnen de mogelijkheden van de wet...

http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/dyababoujahjah.jpg

Deze Arabische ‘Black-Panter’ Dyab Abu Jahjah zegt: "Integratie betekent in België dat je couscous mag blijven eten en nog wat folklore mag blijven uitoefenen. Verder mag je geen inbreng hebben in de maatschappij, het openbare leven of welk debat dan ook. - Migranten
kunnen zich niet emanciperen door soms een couscous-avond te organiseren". Kortom, wat moeten we met zo iemand aan, waarvoor zelfs Filip Dewinter van het Vlaams Blok voor de t.v. met de staart tussen de benen wegloopt...?

Dat verschijnsel is daar ingeslagen als een bom. Dat wordt een ramp hier, ik zie onze politici al afgaan...! Ook in Nederland denkt men - als in het CDA bij monde van kamerlid Eurlings - er al ernstig over na hoe men zo'n ongewenste beweging kan verbieden.

Want dat is echt de bedoeling niet, dat moslims hun eigen boontjes gaan doppen en zomaar hun eigen mening zeggen, onafhankelijk van het subsidie-lijntje waarmee we ze in toom hielden. Dat zou een regelrechte ramp zijn.
De Nederlanders zullen zeggen: Waar blijven we dan met ónze multiculturaliteit, ónze vorm van pacificatie van de allochtonen en die gevaarlijke Islam...? Emancipatie o.k.! Maar dan wel ónze vorm daarvan. Met Pim Fortuyn hebben we al gezien hoe het uit de hand loopt als mensen zeggen wat ze denken en doen wat ze zeggen... Dat kan gewoon niet...!

Het ontbreekt me aan de tijd om verder op deze zaak in te gaan, maar in elk geval: het is duidelijk. Er zit verandering in de lucht. En ‘politiek correct’ verbieden zal waarschijnlijk niet meer helpen. Vieren wij dus volgend jaar een ander soort Iftar tijdens de Ramadan...? Wie zal het weten...?

Dr. Ron Haleber, islamoloog en buurtactivist.

http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/jahjah.jpg

Ron Haleber
26-11-02, 11:34
http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/jahjah.jpg

Het is natuurlijk goed te weten waar we het over hebben. Daarom hier de link naar de website van de Arabisch Europese Liga in het nederlands:

http://www.arabeuropean.org/nederlands/index-Dutch.html

De "visie" van ze staat enkel in het engels op:

http://www.arabeuropean.org/aboutus.html

Over mijzelf kunt u alle informatie lezen op de vele pagina's mijn website (over buurtactivisme en politiek, in het engels over "war on Islam", foto-reportages over turuq in "Morocco", mijn boeken en dissertatie over Studenten in Marokko o.a. in het frans,etc.):

http://www.ronhaleber.nl/

Van de lokale nieuwssites noem ik er een paar waar ik veel op publiceer - wat links naar artikelen en discussies (van de laatste maanden):

Discussie met Groen Links over moskeeën, islam en het "fundamentalisme" van de scheiding tussen godsdienst en staat:

http://www.zeeburgnieuws.nl/integratie/nasr-spreekuur-02.html

Discussies met "de kerken", met hun woordvoerder, een christen-fundamentalist op "Zeeburg Nieuws":

http://www.zeeburgnieuws.nl/integratie/kruistocht-01.html

http://www.zeeburgnieuws.nl/integratie/kruistocht-03.html

Op "Cyburg" over Ayaan, Fortuyn, de PvdA, identiteit en integratie:

http://www.cyburg.nl/index.jsp?cat=84&art=7922

http://www.cyburg.nl/index.jsp?cat=84&art=7029

http://www.cyburg.nl/index.jsp?cat=96&art=5576

Ben benieuwd naar jullie reacties op mijn iftar-speech....!

Ik ben wel een Nederlandse kaaskop, "hemaworst", maar o.a. jullie belangrijkste schrijver in Europa, Fouad Laroui noemt mij "een Marokkaan", dus ben ik mischien toch net iets meer "Marokkaan" als de meeste van jullie...?

rafiq
26-11-02, 15:51
Zelfbewustwording is niet mogelijk als er nog steeds openzenuwen zijn met het moederland.
Hassan 2 was al niet voor integratie en schakelde daardoor de Amicales in om Imam en gemeenschap te controleren.
Ook vele marokaanse stichtingen zijn war van (politieke) invloeden vanuit het moederland. door deze bewegingen wordt het verdeel en heers dat al gaande is in Marokko bijv. ook hier voortgezet. Dat verklaart ook de vele tegenstellingen onder Marokanen. Initiatieven voor kritische scholen van moslimsignatuur en onagfhankelijke imaams is een doorn voor de desbetrefte nationale regeringen. Een Kritische moslimgemeenschap tegenover het huidige politieke klimaat in respectievelijk turkije en Marokko en een ontwikkeling van een andere visie van de Islam dandie wordt uitgelegd tijdens de vrijdagpreek in Marokko kan men als bedreigend ervaren. Vandaar de bandopnamen van de "radicale imams" dit heeft als doel om de moslimgemeenschap te "disciplineren"
Zo'n Abu Jahjah gooit natuurlijk roet in het eten vanzowel de Grijze wolven die in Nederland meer aanhang heeft dan nu in Turkije(de MHP is gewoonweg weggevaagd) als wel de Amicales. Deze groeperingen zijn ideologisch bankroet en de geldstromen zijn vaak "onduidelijk". En leunen ze vooral op oude glorie veelal uit de jaren '70 en '80. De Grijze wolven hingen vooral aan Turkesh, na zijn dood was deze beweging eenmaal ook ter ziele gegaan. Daarom. Het gevaar van 1 p[ersoon stevig aan de macht is een gevaar voor de groep en gemeenschap. Wat nu als Abu Jahjah er niet was? Is er een goede opvolging? Een groep of denkwijze moet niet staan of vallen met het charisma van 1 persoon. Kijk naar de LPF!
Al heb ik zelf toch scepsis bij Abu Jah jah. Ideologie is tegenwoordig marginaal en gaat het meer als zijnde een markt om de gunst van de "consument". Marokanen zijn nu ook ontdekt als consument. Kijk maar naar Raymster.De media maakt juist meer een "hype"en een "black Panther" van deze (abu Jahjah)heerschap. Waarschijnlijk als deze heerschap een bepaald merkkleding draagt zal dit ook weer gedragen worden door de arabische/moslimgemeenschap. Over kuddegedrag gesproken.
De controle is zelfs zo erg dat Imaams van buiten op de "payrole " staan van de desbetrefte nationale regeringen. Dit om de verregaande seculering te stimuleren zelfs tot in de preken. De staat vertelt wat men moet weten en wat men moet verzwijgen.
Zeker bij de jongeren die terugkomen in het moederland is het veelal erg om te zien dat hun land er erg aan toe zowel maatschappelijk als politiek/economisch. Voor anderen is het een buitenkansje om eens flink decadent de bloemetjes buiten te zetten.

Ron Haleber
26-11-02, 19:54
http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/jahjah.jpg

Beste Rafiq,

Bedankt voor je zelfkritische beoordeling van de Marrokkaanse gemeenschap in Nederland. Daarmee kan ik natuurlijk niet anders dan het volledig met je eens zijn. Ik loop hier in Amsterdam al 30 jaar mee met het KMAN en Marokkaanse activisten en politici en veel van hen erkennen die stagnatie.

Maar het probleem is nu juist om een alternatief te vinden en elke kans daartoe aan te grijpen. Over jouw "open zenuwen met het moederland" denk ik natuurlijk te makkelijk, al schonk de "Association des parents et amis des Disparus et Victimes de la disparition au Maroc" (associatie van de ouders en vrienden van de Verdwenen en Slachtoffers van verdwijning in Marokko) me wel uit handen van Manouzi een aandenken voor de strijd voor de mensenrechten.

Maar het originele van die intelligente Jahjah is nu juist dat hij af wil van al die afhankelijkheden, niet alleen van "het moederland", maar ook van de politieke en subsidiebanden hier. En tegelijk helemaal zichzelf wil zijn vanuit een "Arabisch(Imazigh)" en moslimidentiteit, dus niet zomaar het heil zoekt in zoveel mogelijk assimileren met zijn omgeving. Waarom zou je niet echt anders willen zijn dan de gewone autochtone Hollander...? Natuurlijk wel met respect voor de wetten van het land waar je woont.

Die Jahjah ziet dat als iets dynamisch, dus niet het verleden herhalen maar zelf iets creatiefs met de islam en met je eigen cultuur doen. Dus je er niet arrogant tegen afzetten zoals die uitgekookte media-profiteuse Ayaan - dit in tegenstelling tot Naima El Bezaz die maat weet met haar kritiek...!

Natuurlijk is dat niet gemakkelijk, om je ziel niet aan de hypes hier te verkopen, maar ook niet als 'fundamentalist' je over te leveren aan allerlei moslim-guru's die alles al zeggen te weten hoe je moet leven en precies weten wat je moet denken en doen. Dat eist natuurlijk veel lef en bewustheid van jezelf.

- Excuus dat is natuurlijk voor mij als buitenstaander wel makkelijk praten tegen mijn Marokkaanse vrienden. Maar ik ken genoeg jongens en meiden die heel modern zijn en toch zichzelf blijven. En waarom zouden jonge Marokkanen dat dan ook niet eens vorm en gezicht geven in zo'n beweging als die Jahjah in België doet...?

Een paar zaken wil ik aan je perspectief veranderen. Bij Knevel zei Jahjah heel duidelijk dat hij bij ons zeker geen 'leider' wil zijn, de mensen hier moeten zelf iets van de grond brengen. Nederland is ook anders dan het op veel punten tot op het bot autoritair verkalkte België dat in paniek raakte. Het protest van Fortuyn hier was al heel iets anders dan dat van de 'pur sang' fascist Flip Dewinter daar. Dus moet zo'n beweging zeker niet de Belgen gaan imiteren.

En we moeten er natuurlijk geen wonderen verwachten. Natuurlijk zijn Marokkanen net als Nederlanders ook "consument", wat wil je? En waarom zouden jonge voormannen van zo'n beweging niet 'flitsend' in de media mogen komen in eigen stijl...? Je mag je toch wel van de modeloze kleding van de oude generatie hier onderscheiden en van de driedelige pakken van ambtenaren in Marokko...? De meeste Marokkaanse meiden hebben trouwens toch meer smaak dan hun autochtone zusters. Waarom zouden moslims en moslima er niet 'flitsend' uit mogen zien...? Niet zo somber doen!

Het blijft natuurlijk een experiment. In het conservatieve België lijkt het of Jahjah ook nog niet goed weg weet met geëmancipeerde meiden en met homo's, zeker niet in de eigen kring. Alles hangt er van af of hier een jong kader van zo'n beweging slim genoeg is om onder "eigen identiteit" geen conservatisme te verstaan.

En ik kan het daarbij niet met je oneens zijn dat de oude Marokkaanse organisaties hoog nodig toe zijn aan aflossing en iets nieuws. Al dertig jaar zie je daar steeds dezelfde mensen die er de leiding hebben. Er is een kloof met de jongeren die zich van hen afkeren. Marokkanen zijn echt aan iets nieuws toe...

Ron Haleber.

dus nog het één - noch het ander:

http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/kruisridder.gif

Ron Haleber
27-11-02, 10:06
REAGEER EENS OP DE IFTAR-SPEECH VAN RON...!

http://www.ronhaleber.nl/Marokko_bestanden\image003.jpg

ACTIE - "Hoe leuk zijn Marokkanen...?":

Breek jij ook de iftar met een Palestijnse vriend...? En schenk je dan de harira voor hem in...? Yassar vindt deze Marokkaan in ieder geval erg leuk...!

Enkel Rafiq nam de moeite om op mijn Iftar-speech te reageren. Misschien wil ook een ander (liefst Marokkaan) er op reageren...

Is zo'n speech voor een publiek waar Marokkanen niet-moslimse Nederlanders uitnodigen geschikt of lijkt het je onbeleefd...?

Kan iemand me iets over zijn eigen ervaringen vertellen als hij autochtonen ontving...?

Simon
27-11-02, 13:01
Geplaatst door Ron Haleber
Wat is dan de oplossing...? Een alternatief dichtbij: In België is de Arabisch-Europese Liga aan het woord gekomen bij monde van de 31-jarige Dyab Abu Jahjah.

Als "emancipatie" betekent dat je na een moord op een Marokkaan de straat opgaat om kruispunten te bezetten, winkelruiten in te gooien en auto's te vernielen dan vind ik cous-cous eten toch een aantrekkelijker alternatief.

Simon

Ron Haleber
27-11-02, 13:40
Het lijkt me duidelijk uit het persbericht dat de AEL géén schuld heeft aan de vernielingen. In tegendeel Aboe Jahjah trachtte actief te bemiddelen....!

Je kunt hier beter het fascistische Vlaams Blok de schuld van geven. Die heeft in België de sfeer allang heel grondig verpest zodat er nu moorden uit voorkomen...

Met de moord op Fortuyn heb je kunnen zien dat ook de zogenaamd 'koele' Nederlanders zich niet meer in de hand hebben... Zijn moordenaar profiteerde ook van een verpest klimaat! De huichelaar Van der G. zegt nu ineens dat hij het deed om wille van de allochtonen. Geloven jullie dat...?

Volgens mij is hetgeen nu in België gebeurt juist een hard bewijs dat de bestaande moskee- en allochtonen-organisaties niet in staat zijn protest en woede in goede banen te leiden.

Om die uitdaging aan te kunnen heb je dus juist behoefte aan een met de AEL vergelijkbare organisatie in Nederland...!

Maar dan heb je wel - geheel anders dan in België - autoriteiten nodig die het gesprek aandurven met "brutale" jonge Marokkanen als die hun intelligentie tenminste gebruiken...

Ron

Ron Haleber
27-11-02, 14:14
JMT. Al jouw vragen zijn afzonderlijke onderwerpen voor uitgebreide website-discussies...

Een paar open deuren: "dat moslims/allochtonen anders in onze maatschappij staan dan andere Nederlanders" lijkt me duidelijk.

Volg wat er in de pers over hun Islam wordt gezegd. Je hoeft geen moslim te zijn of islamoloog om te begrijpen dat ze met onzin overladen en beledigd worden. Hun Islam is in Nederland niet geaccepteerd...

Ik heb op het IMES van de UvA daarover onlangs in een forum met anderen als Werdmölder, Paul van Gelder, Jojada Verips. Rinus Penninx en nog een zwik professoren, eens een tegen hun benadering gericht betoog gehouden.
Ze hadden geen van alle weerwoord, dat je erkenning als moslim (ook voor criminelen) een rol speelt, wilden ze niet begrijpen, behalve dan het publiek - o.a. advocaten en criminologen - dat kreeg ik op mijn hand...

JMT: "Vindt u het verantwoordelijk om separatisme te stimuletren en daardoor culturele verwaaring en on-eenheid te stichten in de moslims/mensen waarop u zich richt?"

Dat is nou juist de kunst van onze maatschappij dat ze verschillen moet leren accepteren. Lees Job Cohen gisteren. Dat is ook schelden in de kerk en strookt eigenlijk niet met onze grondwet...

Zijn "emancipatie via de Islam", daar hoef je zelfs bij Groen Links niet mee aan te komen. Lees mijn discussies op de overheids-site Cyburg:

http://www.cyburg.nl/index.jsp?cat=84&art=7922

http://www.cyburg.nl/index.jsp?cat=84&art=7029

http://www.cyburg.nl/index.jsp?cat=96&art=5576

Wil je mensen integreren - en dus niet assimileren als jij wil - dan moet er wel iets te integreren zijn.

Job Cohen gaat er tenminste van uit dat er verschillen zijn. Als ik er tijd voor had zou ik zijn Cleveringa-speech op deze site graag aan de orde stellen...!!!

JMT: "Vele mensen op dit forum blijven naar het land van herkomst kijken waardoor zij niet kunnen integreren en zich daardoor 'displaced persons' zullen blijven voelen en daarom ook als zodanig gezien zullen worden."

Het gaat niet om de AEL, maar zo'n soort club leert jongeren juist eens een keer niet naar het land van herkomst kijken zoals de eerste generatie doet...! Ze probeert ze juist te ontwennen zich als "displaced" te gedragen...

Ron

Simon
27-11-02, 14:22
Geplaatst door Ron Haleber
[B]Het lijkt me duidelijk uit het persbericht dat de AEL géén schuld heeft aan de vernielingen. In tegendeel Aboe Jahjah trachtte actief te bemiddelen....!

Dat is mij in het geheel niet duidelijk. Hij blijkt altijd aanwezig waar rellen zijn. En wat valt er te bemiddelen met mensen die relletjes schoppen?


Je kunt hier beter het fascistische Vlaams Blok de schuld van geven. Die heeft in België de sfeer allang heel grondig verpest zodat er nu moorden uit voorkomen...

Je kan het Vlaams Blok van allerlei zaken de schuld geven maar niet van deze moord en rellen.


Met de moord op Fortuyn heb je kunnen zien dat ook de zogenaamd 'koele' Nederlanders zich niet meer in de hand hebben...

Het ging in dit geval niet om een politiek leider die vermoordt is maar om een moord waarvan de achtergronden nog onvoldoende bekend zijn. Het is aan de politie en het gerecht dat nader uit te zoeken. Het is schaamteloos opportunitisch zoiets politiek uit te buiten en ik denk niet dat die rellen 'spontaan' ontstaan zijn.


Om die uitdaging aan te kunnen heb je dus juist behoefte aan een met de AEL vergelijkbare organisatie in Nederland...!

Hoezo? Ik heb helemaal geen behoefte aan een organisatie die eigen rechter speelt. Laat Aboe Jahjah zich beperken tot de politiek dan geef ik hem het voordeel van de twijfel want hij zegt best zinnige dingen. Maar als hij telkens als "bemiddelaar" optreedt bij relletjes dan mogen ze hem van mij vervolgen wegens ophitsing en uitlokken van geweld want dan speelt hij een dubbel spel.

Simon

limpio
27-11-02, 14:44
Voor een naar mijn mening intelligent persoon spreekt ge helaas wel dwaze taal.
Het is allemaal duidelijk op film gezet, de provocatie en ophitsing die van jahjah uitging. Hij beweerde zeeer duidelijk dat het hem geen zier kon schelen dat de mensen in de buurt angst hadden na dit excessief geweld.
Hij riep duidelijk genoeg in het gelaat van korpschef Lamine dat hij voor rellen zou zorgen in de toekomst.
En het Vlaams-Blok heeft met heel deze historie niets te maken, jij bent een opruier mijns inziens!!
Doen alsof het Vlaams-Blok schuldig is aan deze moord is absurd en niet ter zake doende.
Als men telkens er een poltieker naast de schreef gaat men de hele partij gaat veroordelen, was de politiek reeds lang verdwenen.
Maar dat jij een haat voelt tegen het Vlaams-Blok is zeker een feit.
Hiermee zijn jou beweegredenen om deze extremist die even extremistisch is als bepaalde Vlaams-Blok leden duidelijk.
Haat is jou stimulans, en die zogenaamde Nederlanders zijn toch wel een stuk braver gebleken dan de Marokkaanse jongeren in Antwerpen waar men Antwerpenaren en hun bezittingen viseerde.
En het klopt dat vele Marokkaanse jongeren niet in staat zijn zichzelf te beheersen, noch een redelijk denkvermogen te ontwikkelen, waar ik in een andere topic reeds verwees naar een gelijkaardig gedrag in Nigeria.
Men gebruikt zonder meer geweld, zonder enige rede, noch zonder ook maar even na te denken over de gevolgen van hun daden.
Primitief gedrag, net als dieren.
En België heeft zeer zeker al voldoende ondernomen om de allochtonen terwille te zijn.
Men krijgt er met de tijd de buik vol van.
Vriendelijke groeten van een Antwerpenaar
En geen lid van het Vlaams-Blok....
Gewoon een Antwerpenaar die de provocaties van jahjah en zijn geweld meer dan beu is!!

Ron Haleber
27-11-02, 15:16
Het spijt mij, ik kan alleen maar van het persbericht uitgaan en dat lijkt me objectief.

Als iemand naar de plek des onheils komt om hulp te bieden en te bemiddelen, dan is hij dus de aanstichter van rellen...

Zo kun je de burgemeester en de politie er ook wel er van gaan beschuldigen dat ze er waren en dus rellen uitlokten... Dat doen sommigen dan ook...

Het Vlaams Blok geef ik niet "de schuld" van de moord, maar ik stel duidelijk dat er een klimaat moet rijpen en worden geschapen - in dit geval door het Vlaams Blok - voor er een "gek" gaat toeslaan en zijn pistool leegschiet op een onschuldige Marokkaan...

Limpio: "Maar dat jij een haat voelt tegen het Vlaams-Blok is zeker een feit. Hiermee zijn jou beweegredenen om deze extremist die even extremistisch is als bepaalde Vlaams-Blok leden duidelijk."

Afgezien van je onbegrijpelijk "vlaams(?)", dit is werkelijk een goed voorbeeld van wat jij "absurd" noemt...!
Als iemand een extremist als Flip Dewinter verwerpelijk vindt, is hij dus zelf ook een extremist...!!! Absurder kan het niet.

Mijn persoonlijke mening over jouw held Flip: hij is een charismatische en intelligente persoonlijkheid. Niet zo'n onbenul als onze Janmaat was. Maar daarom trappen jullie Vlamingen juist in zijn verhalen...!

Objectief kan worden vastgesteld dat hij een fascist is die banden heeft met een netwerk van vergelijkbare bewegingen in Europa. Dat was Fortuyn niet, noch de LPF, die wierpen dergelijke contacten resoluut van zich af en die leenden zich dus niet voor een vrijage met jouw Flip...

Limpio: "het klopt dat vele Marokkaanse jongeren niet in staat zijn zichzelf te beheersen, noch een redelijk denkvermogen te ontwikkelen, waar ik in een andere topic reeds verwees naar een gelijkaardig gedrag in Nigeria. Primitief gedrag, net als dieren."

Het spijt mij, de webmaster mag dit van mij best laten staan, maar daarmee bewijs je toch wel - ondanks dat je nog wel "vele" en niet "alle" Marokkanen zegt - dat er echt iets mis met je is om het zacht uit te drukken...

limpio
27-11-02, 16:41
Geplaatst door Ron Haleber
Het spijt mij, ik kan alleen maar van het persbericht uitgaan en dat lijkt me objectief.

Als iemand naar de plek des onheils komt om hulp te bieden en te bemiddelen, dan is hij dus de aanstichter van rellen...

Zo kun je de burgemeester en de politie er ook wel er van gaan beschuldigen dat ze er waren en dus rellen uitlokten... Dat doen sommigen dan ook...

Het Vlaams Blok geef ik niet "de schuld" van de moord, maar ik stel duidelijk dat er een klimaat moet rijpen en worden geschapen - in dit geval door het Vlaams Blok - voor er een "gek" gaat toeslaan en zijn pistool leegschiet op een onschuldige Marokkaan...

Limpio: "Maar dat jij een haat voelt tegen het Vlaams-Blok is zeker een feit. Hiermee zijn jou beweegredenen om deze extremist die even extremistisch is als bepaalde Vlaams-Blok leden duidelijk."

Afgezien van je onbegrijpelijk "vlaams(?)", dit is werkelijk een goed voorbeeld van wat jij "absurd" noemt...!
Als iemand een extremist als Flip Dewinter verwerpelijk vindt, is hij dus zelf ook een extremist...!!! Absurder kan het niet.

Mijn persoonlijke mening over jouw held Flip: hij is een charismatische en intelligente persoonlijkheid. Niet zo'n onbenul als onze Janmaat was. Maar daarom trappen jullie Vlamingen juist in zijn verhalen...!

Objectief kan worden vastgesteld dat hij een fascist is die banden heeft met een netwerk van vergelijkbare bewegingen in Europa. Dat was Fortuyn niet, noch de LPF, die wierpen dergelijke contacten resoluut van zich af en die leenden zich dus niet voor een vrijage met jouw Flip...

Limpio: "het klopt dat vele Marokkaanse jongeren niet in staat zijn zichzelf te beheersen, noch een redelijk denkvermogen te ontwikkelen, waar ik in een andere topic reeds verwees naar een gelijkaardig gedrag in Nigeria. Primitief gedrag, net als dieren."

Het spijt mij, de webmaster mag dit van mij best laten staan, maar daarmee bewijs je toch wel - ondanks dat je nog wel "vele" en niet "alle" Marokkanen zegt - dat er echt iets mis met je is om het zacht uit te drukken...
Wanneer heb jij het laatste persbericht gezien?
Heb je de beelden op televisie gezien?
Heb je de getuigenissen gehoord van omstaanders wat betreft het gedrag van jahjah?
En nogmaals, jij tracht enkel de boel op te fikken, want mijn beste..het Vlaams-Blok heeft niks te maken met deze moord, zij hebben de sfeer om deze moord niet gecreëerd, het is het werk van een 1: racist of 2: een gek. Tracht dit dus niet uit te baten om je haat tegen het Vlaams-Blok te reflecteren.
Dat Jahjah een extremist is, is reeds langer dan vandaag geweten, maar uiteraard ben jij niet op de hoogte van de dingen die je wil negeren, dat snap ik maar al te best!
En mijn beste, Flip is helemaal mijn held niet, heb ik trouwens aangegeven aan het einde van mijn repliek, ik tracht enkel onpartijdig de zaak te benaderen met een zo scherp mogelijk inzicht, enkel en alleen de ogen gericht op de feiten.
Tracht dus niet te doen alsof ik een liefhebber van het Vlaams-Blok of Filip zou zijn.Een aandachtig lezer zal zelf tot deze conclusie kunnen komen.
Mij hoor je niet zeggen dat de moord een goede zaak was, of welk idiote verklaring hieromtrent dan ook.
Het is een moord en de man moet gestraft worden..zondermeer!
En jij mag gerust vinden dat er iets mis is met mij, ik denk vervolgens dat er iets stevig mis is met jou als je de feiten niet wil bezien zoals ze zijn en een en ander tracht aan te passen aan jou zeer enge gedachtengang. Maar zoals eerder gezegd.. :D , JJij mag gerust Jahjah met open armen ontvangen in Nederland.
Je haalt dan wel de duivel binnen, zal jou een zorg wezen he.. :duivels:
Maar dan zijn wij er vanaf en zullen vele Belgen en Marokkanen in België een zucht van opluchting laten.
Geluk ermee..
Met vriendelijke groeten

Mark
27-11-02, 18:07
Kijk eens aan! Een echte expert op ons forum en een site om het te bewijzen! :lole: :lole: :lole:

Ron Haleber
27-11-02, 19:50
http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/jahjah.jpg

Een "leuke" Arabier...?

Beste Limpio,

Op onze site staat het persbericht vermeld met copyright van De Standaard. Daar worden geen insinuaties jegens Jahjah gedaan.

De NRC Handelsblad van vanavond 27-11 neemt letterlijk de versie van De Standaard over, vermeldt wel dat commissaris Lamine meldde dat agenten van hem vier opruiende AEL-leden zouden hebben gezien - maar dit via via is rijkelijk vaag... Jouw burgemeester weet het natuurlijk beter dan de commissaris, maar haar antipathie jegens de AEL was al veel eerder bekend.

Volgens De Standaard cq NRC Handelsblad stond de dader bekend als "racist" en de Marokkaan als "een rustig, vriendelijk mens".

Dat jouw Belgische autoriteiten - in tegenstelling tot Jahjah - het racisme van de dader ontkennen, ligt in de aard der verwachting vanwege de "last" die ze zeggen te hebben van de AEL. Maar vertel mij eens, Limpio, hoe sterk is onder jouw politie de aanhang van het Vlaams Blok...? Ik ben hier bevriend met de hoofdinspecteur van mijn Zeeburg en ik weet dat hij dat niet zou dulden...!

Het is jammer voor je, maar "racisten en gekken" die hun pistolen op "rustige, vriendelijke" Marokkanen leegschieten, komen niet zomaar uit de lucht vallen...! Dat gelooft niemand hier in Nederland van je...

Dat je geen lid bent van het Vlaams Blok wil ik best wel van je geloven, maar uit wat je schrijft over Marokkanen en zwarte Nigerianen ligt het toch wel erg voor de hand dat je op ze stemt. Is de contributie soms wat te hoog voor je...?

Van mij persoonlijk mag je best met stevige kritiek op Marokkanen komen, die heb ik ook. Maar dan wel met argumenten...!
Ook in Amsterdam peilde PvdA wethouder Rob Oudkerk de afkeer bij velen van een grote groep "kut-Marokkanen" zoals hij de burgemeester in het oor fluisterde...

Dat namen onze Marokkanen hem heel erg kwalijk. Zij willen nu dat we ze niet meer Marokkaan, maar Nederlander noemen. De reden daarvan is duidelijk... In jouw woorden kunnen ze dan onopgemerkt hun gang gaan...

Maar het leuke voor jou is nu dat jullie Jahjah die jongens er nu juist op wil aanspreken dat ze "Marokkaan" zijn...! Dat zal als consequentie moeten hebben dat ze op elkaar gaan letten dat ze zich als "Marokkaan" moeten gaan gedragen. En hij haalt er de Islam ook nog bij...! Het kan volgens mij niet anders dan dat dit een "zelfreinigend" vermogen in hun gemeenschap te weeg brengt.

De Nederlanders van hun kant zullen dan ook wat Marokkaanse wijn in hun water moeten doen. Maar "integratie komt van twee kanten" - lees mijn artikelen met die titel waarvan ik al de url's aangaf.

Dat wij met Jahjah opgescheept worden dat lukt je niet. Die Belg zegt als echte Arabische Belg in België te blijven wonen en jullie zullen dus met hem klaar moeten komen. Veel geduld, en veel succes toegewenst...!

Ik sluit nu de discussie over dit onderwerp en wil graag weer suggesties voor mijn Iftar-speech bij die Marokkanen ontvangen.

Ron Haleber.

http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/bier.gif

Limpio, is het bier bij jullie in Antwerpen nog te drinken en echt Belgisch...? Laat het niet door Marokkanen brouwen hoor! want die drinken het bier zelf op en spelen dan voor manneke pis ...! Vertrouw die Jahjah niet!

Ron Haleber
27-11-02, 20:57
http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/ron-islam.gif

Beste JMT,

Ik wordt hier ondertussen op de eerste dag van mijn aanwezigheid als "junior" op Maroc.nl meteen al tot een duivel- en slangenbezweerende Cyberimam gebombardeerd...!

Zit op deze site ook niet ergens mijn kennis Haselhoef verborgen die geeft zich zo niet voor imam, dan toch wel als cyberimam uit...? Of waar zit cyberimam Van Bommel uit dat boekje van jullie...? Abdulwahed zal wel weer verkouden zijn want dan moet ik nu eenmaal voor hem optreden als "woordvoerder van de Islam".

JMT het gaat je om twee kerproblemen:

1. Waarom zijn de moslims bij ons anders dan de andere gelovigen...?

Dat komt omdat ze - uitzonderingen als mijn vriend Van Bommel daargelaten - samenvallen met een paar etnische minderheden met hun eigen andere cultuur. Dat valt niet, en moet je niet zomaar uitvlakken. Dat je van één vormende maatschappij spreekt is erg mooi, maar dat is wel een verweg ideaal dat wij - ook de Marokkanen - met vallen en opstaan moeten bereiken...

En hun Islam moet meer in beweging komen, daar is iedereen het wel over eens, "dynamisch" van identiteit worden zegt Jahjah.

Lees mijn boeken maar (hier vermeld op de pagina over Yassine). Ik probeer zelfs de Arabieren in het hart van de Arabische wereld daartoe via mijn uitgever Al-Ahali in Damascus te bekeren...

Dat er daarbij van El Moumni een groot probleem gemaakt is, daar is nu moeilijk een oplossing voor te vinden. Hij werd onbedoeld de toetsteen voor het feit of moslims de homo's oprecht tolereren en in hun rechten erkennen.
En vanuit die situatie is het een afgang dat hij tenminste niet een kleine boete heeft moeten betalen. Dan had er wat dat betreft - afgezien van Moumni zelf - tenminste een gebaar zijn gemaakt dat moslims zich actief moeten emanciperen.

Maar ja, Ruud Peters van de UvA - die ook in Nigeria preventief bemiddelde bij het stenigen van die vrouwen daar - heeft me uitgelegd dat je Moumni weinig kunt verwijten.

In elk geval hebben de rechters hem en gelukkig niet Sjoerd van Koningsveld als deskundige gevraagd - die jaren geleden al prekenbundels van El Moumni heeft vertaald - want dan had El Moumni helemaal vrij uit gegaan zoals hij me vertelde...

http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/olif-groot.gif

2. Dan het schelden van een stelletje rotjongens en etterbakken onder die Marokkanen op deze website.

Nou, daar kan onze webmaster van meepraten. Die heeft er al genoeg voor op zijn kop gehad. En ik heb net een autochtone Belg een hele middag lang wat tot rede moeten proberen te brengen...! Die kunnen er anders ook wat van, vergeet dat niet...!

Maar het is altijd oneindig veel beter als ze zich op deze website wreken in woorden dan dat ze op straat gaan poten rammen en joden in elkaar slaan. Zolang er tenminste ook mensen zijn die die etterbakken met argumenten van katoen geven...! Want dat is ook jouw taak hier, beste JMT, senior-member...!

Nou verder moet Abdulwahid het maar opknappen; hij zal wel weer van zijn verkoudheid bijgekomen zijn,

Je Cyberimam ad interim, Ron.

http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/moskee.jpg

rafiq
27-11-02, 21:19
Beste Ron,

Bedankt voor uw uitvoerige commentaar op mijn mail.

Ik heb toch wat kanttekeningen te maken op uw betoog.
Ten eerste vindt ik het raar dat een Naima el Bezaz, zich telkens moet introduceren het zijnde als een moslima, een vrouw, en als Marokaanse. Het laatste is dat zij een schrijfster/journaliste is.
Ik heb nooit gehoord dat b.v. Herman Brusselman zich moet verantwoorden wat zijn achtergrond is. Svhijbaar is er dan toch iets "geks".

2e fout die wij en de media hanteerd en u kan als theoloog(?) daar meer over zeggen is dat wij Nederlanders alles vanuit onze (zover mogelijk) protstantse wijze alles bekijken. Het woord "fundamentalist" idem. dat in totaal NIKS met de Islam te maken heeft. Gek dat woorden van een "vijandige" cultuur nu ineens wel door "moslims" wordt overgenomen. Dit als een soort "geuzennaam" alsof zij trouw zijn aan de "fundamenten"van de Islam. Er is in het Arabisch geen enkel woord waarbij "fundamentalist"goed tot uiting komt. Woorden en taalfilosofie en de gedachten zijn met elkaar verstrengt. dus wat degemiddelde nederlander als "fundamentalist ziet"roept iets anders bij hem op dan de gemiddelde Libanees als voorbeeld.
Daarom vindt ik het gek dat het seculiere nederland niet seculier in zijn discussies is met de marokanen en zijn problemen. De Islam wordt er altijd bij gehaald. Zelfs u wordt nu al zijnde als cyberimaam benaderd! Men is dus schijnbaar op zoek naar autoriteit. Marokanen e.d. moeten eerst zelf leren denken, de rest volgt vanzelf!

Ten 3e vindt ik het gek dat elke allochtoon als een soort Orakel wordt neergezet.
Snap nu een ding mijnheer Holeder, van een woordvoerder kan er nooit sprake van zijn laat staan van autoriteit. Tenminste nu nog niet!
Abu Jah jah doet hetzeer goed, is flitsend en goedgebekt en niet arrogant. Mijn kritiek spuit niet op Abu Jahjah maar meer op de marokaanse gemeenschap die intern ernstig verdeeld is. En dat moet u niet met een korreltje zout nemen. Progressieve mensen worden altijd gewantrouwd. En niet altijd door de zgn. fundamentalisten. Het blijkt juist dat heel vaak de "fundamentalisten" de progressieven zijn!

Ik ben ook bang dat een hele hoop menselijk wrakhout zich bij Abu Jah jah gaat manifisteren als zijnde als "geuzennaam" maar ideologisch niet onderbouwd. En dat besmeurt terzijnde tijd Abu Jahjah als persoon en later de arabische gemeenschap in collectief.

* Dat de marokaanse koning voor Yasser Arafat thee inschenkt wil nog niet zeggen dat deze koning 100% solidair is met het Palestijnse volk. Deze plaatjes doen het altijd goed voor het thuisfront. Wij marokanen zijn schijnbaar erg betrokken bij het Palestijnse leed(vermaak).

Ron Haleber
27-11-02, 22:54
http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/kutmar.jpg

Beste Rafiq,

Leuk dat je weer iets van je laat horen! Ik heb gisterenavond veel van je stukken doorgelezen en ben echt diep onder de indruk van alle verstandige dingen die je zegt.

En je doet het op een positieve manier. Daarom maakte ik dat grapje van Cyberimam want als je steeds negatieve misverstanden en ruzies moet oplossen, ga je jezelf als een pastoor voelen.

Ook vind ik het erg ontroerend dat je soms duidelijk net als hierboven over "wij Marokkanen" spreekt en dan weer zegt, "wij Nederlanders". Raymtzer waar ieder zijn kritiek op mag hebben, doet dat op zijn manier - had je je ooit kunnen voorstellen dat een uit Marokko overgevlogen Marokkaan zijn tophit "De Kut-Marokkanen" noemt...? Hsjoema...!

http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/voetbal.gif

Ikzelf had Ruud Gullit op de Havo in de klas. Hij had net als jij niet enkel die dubbele origine, maar ook jouw zelfdistantie, niet als de naar ons overgevlogen Surinamers. Toen hij alsmaar bleef voetballen, gaf ik hem voor maatschappijleer op verzoek van zijn vader een taak om toch een punt te krijgen.

Hij moest n.a.v. lessen over racisme vertellen wat zijn ervaring als zwarte jongen in een toen nog witte wereld was. Hij vertelde een spannend verhaal, dat hij later voor de televisie prcies zo herhaalde. Later gaf hij omdat Nelson nog op het Robbeneiland zat, aan Winnie zijn Europese beker... Ik schep op dat ik hem toch van iets in zichzelf bewust heb laten worden, met name doordat hij dat aan anderen moest vertellen, iets dat later uniek bleek...

Edward Said en zijn leerling Homi Bhabha hebben daar een hele theorie over gebrouwen, er zijn veel boeken over geschreven, maar met die Cultural Studies daar wil ik je niet mee vervelen...

Dat Nederlanders zo raar doen dat je alles over jezelf moet uitleggen alsof je een onbekende diersoort bent, daar moet je niet zo zwaar aan tillen. Als ik in Marokko ben, word ik ook doodmoe van die Marokkanen daar die alles van je willen weten om je in te kunnen delen:
"ben je gertrouwd, waar is je vrouw, wat geloof je, en eindeloos zeuren dat je moslim moet worden", ga zo maar door...

Egyptenaren zijn nog veel erger, lees Luyendijk maar, die heeft daar een grappig boek over geschreven

Dat van dat fundamentalisme , daar erger ik me ook dood aan. Zelfs aan Karin Armstrong met haar typische Europese verklaringen daarvan. Ik schreef me rot voor de NRC maar nooit wilden ze een artikel van me plaatsen waarin ik al die onzin als van Paul Cliteur weerlegde...

Maar ja, gelukkig vonden ze het wel leuk als Benzakour een paar pagina's vulde... Jij ook, grijp je kans, als een Marokkaan iets interessants zegt, vinden ze het prachtig. Als die een scheet laat, denken de kaaskoppen dat ze een nieuwe eau de toilette van Hugo Boss ruiken...

Je moet er natuurlijk wel bij uitleggen wat voor een speciale exotische diersoort je eigenlijk wel bent... Dat hoort er nu eenmaal bij. En elke Marokkaan heeft de kans om zich op te werpen als "woordvoerder" van god weet wat als het maar exotisch is... Op den duur zal natuurlijk het kaf van het koren gescheiden worden en blijf jij als één van de weinigen over die echt iets te zeggen hebben...

Die Jahjah is natuurlijk puur een experiment. Hem lukt zoiets vanwege zijn grote intelligentie. Maar ik heb al gezegd het is de vraag of er in Nederland zo iemand te vinden is. Is dat niet iets voor een activist als jij...? Je hebt ontwikkeling genoeg, daar kan mijn oude vriend Abdou Menebhi - ondanks zijn charisma - niet aan tippen

Dat van die gedienstige Mohammed die aan zijn vriend voor de iftar harira oplepelt, dat zet ik neer omdat het zo vervelend is om altijd maar op die Marokkanen te horen kankeren. Natuurlijk zijn hij en zijn vriend grote zakkenvullers. Maar Mohammed doet toch aardig aan, in elk geval een stuk minder griezelig dan zijn vader - die griezel had ik nooit een hand durven geven uit angst dat ik mijn hand niet meer terug zou zien.

Het leuke is dat Nederlanders op dit moment helemaal niet meer weten waar wij het over hebben. Een bevriende journalist dacht niet dat het jouw grote chef was, maar een Marokkaanse chef-kok of kelner...! Zie je wel, we hebben nog veel uit te leggen...

Hoop je ooit nog eens tegen te komen, succes toegewenst...!


http://www.ronhaleber.nl/Marokko_bestanden\image003.jpg

limpio
28-11-02, 06:21
Geplaatst door Ron Haleber
http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/jahjah.jpg

Een "leuke" Arabier...?

Beste Limpio,

Op onze site staat het persbericht vermeld met copyright van De Standaard. Daar worden geen insinuaties jegens Jahjah gedaan.

De NRC Handelsblad van vanavond 27-11 neemt letterlijk de versie van De Standaard over, vermeldt wel dat commissaris Lamine meldde dat agenten van hem vier opruiende AEL-leden zouden hebben gezien - maar dit via via is rijkelijk vaag... Jouw burgemeester weet het natuurlijk beter dan de commissaris, maar haar antipathie jegens de AEL was al veel eerder bekend.

Volgens De Standaard cq NRC Handelsblad stond de dader bekend als "racist" en de Marokkaan als "een rustig, vriendelijk mens".

Dat jouw Belgische autoriteiten - in tegenstelling tot Jahjah - het racisme van de dader ontkennen, ligt in de aard der verwachting vanwege de "last" die ze zeggen te hebben van de AEL. Maar vertel mij eens, Limpio, hoe sterk is onder jouw politie de aanhang van het Vlaams Blok...? Ik ben hier bevriend met de hoofdinspecteur van mijn Zeeburg en ik weet dat hij dat niet zou dulden...!

Het is jammer voor je, maar "racisten en gekken" die hun pistolen op "rustige, vriendelijke" Marokkanen leegschieten, komen niet zomaar uit de lucht vallen...! Dat gelooft niemand hier in Nederland van je...

Dat je geen lid bent van het Vlaams Blok wil ik best wel van je geloven, maar uit wat je schrijft over Marokkanen en zwarte Nigerianen ligt het toch wel erg voor de hand dat je op ze stemt. Is de contributie soms wat te hoog voor je...?

Van mij persoonlijk mag je best met stevige kritiek op Marokkanen komen, die heb ik ook. Maar dan wel met argumenten...!
Ook in Amsterdam peilde PvdA wethouder Rob Oudkerk de afkeer bij velen van een grote groep "kut-Marokkanen" zoals hij de burgemeester in het oor fluisterde...

Dat namen onze Marokkanen hem heel erg kwalijk. Zij willen nu dat we ze niet meer Marokkaan, maar Nederlander noemen. De reden daarvan is duidelijk... In jouw woorden kunnen ze dan onopgemerkt hun gang gaan...

Maar het leuke voor jou is nu dat jullie Jahjah die jongens er nu juist op wil aanspreken dat ze "Marokkaan" zijn...! Dat zal als consequentie moeten hebben dat ze op elkaar gaan letten dat ze zich als "Marokkaan" moeten gaan gedragen. En hij haalt er de Islam ook nog bij...! Het kan volgens mij niet anders dan dat dit een "zelfreinigend" vermogen in hun gemeenschap te weeg brengt.

De Nederlanders van hun kant zullen dan ook wat Marokkaanse wijn in hun water moeten doen. Maar "integratie komt van twee kanten" - lees mijn artikelen met die titel waarvan ik al de url's aangaf.

Dat wij met Jahjah opgescheept worden dat lukt je niet. Die Belg zegt als echte Arabische Belg in België te blijven wonen en jullie zullen dus met hem klaar moeten komen. Veel geduld, en veel succes toegewenst...!

Ik sluit nu de discussie over dit onderwerp en wil graag weer suggesties voor mijn Iftar-speech bij die Marokkanen ontvangen.

Ron Haleber.

http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/bier.gif

Limpio, is het bier bij jullie in Antwerpen nog te drinken en echt Belgisch...? Laat het niet door Marokkanen brouwen hoor! want die drinken het bier zelf op en spelen dan voor manneke pis ...! Vertrouw die Jahjah niet!
Tja beste Ron, als jij jezelf beperkt tot dit ene bericht in het NRC Handelblad wat dan nog werd overgenomen van de Standaard,, is je kennis betreffende de zaken uiteraard zeer klein.
Als je eerlijk zou zijn zou je wat verder kijken dan je neus lang is, maar je weet wel waarom je dit best niet doet. :D
Ik laat je dan ook verder gaan in je oneindige onpartijdige wijsheid (waar ik als simpel blind Antwerpnaar die de zaak niet heeft kunnen volgen omdat ik er met mijn billen juist op zat ) die als een scheet dit forum rondtolt. :D
Ik sluit nu de discussie over dit onderwerp en wil graag weer aan mijn koffie slurpen.
Groeten van een onwetend Antwerpenaar aan een bescheiden alleswetende Nederlander.

Hierbij effe nog een artikel in een ander dagblad, op een ander tijdstip met reactie van de Marokkaanse gemeenscap zelve.
En als je nou effe zelf je best eens doet, zal je makkelijk nog soortgelijke artikels kunnen vinden.
Maar ik had al begrepen dat zulks niet je bedoeling was.

Dyab Abou Jahjah, die wel aanwezig was in de moskee, liet zich tijdens de nieuwe confrontatie met de politie niet zien. Zijn rechterhand bij de Arabisch Europese Liga, Ahmed Azzuz, nam zijn plaats in. ,,Wij komen deze keer niet tussen. Laat de politie nu maar tonen dat ze de toestand zelf onder controle kan houden'', zei hij eerst.

Kort nadien begon hij zich toch luidkeels met de zaak te bemoeien. Hij had het daarbij vooral gemunt op de politie, die niet echt ingreep, maar er wel voor zorgde dat de jongeren nergens heen konden. ,,Uitlokking'' en ,,intimidatie'', volgens Azzuz. ,,Het politieoptreden is een zoveelste bewijs dat de politie het op Marokkanen gemunt heeft.'' Van een bemiddelende toon was weinig sprake.

Niet alle Marokkanen zijn zo opgezet met het optreden van de AEL de jongste dagen. ,,Waar bemoeit Abou Jahjah zich eigenlijk mee? Hij is niet eens een Marokkaan'', zegt Jamal Afassi, een ver familielid van de vermoorde Mohamed Achrak.


Ruzie op het werk
,,Hij komt de boel hier opstoken. Maar wie blijft er nadien achter in een verziekte sfeer? Wij! Dit is onze buurt. Wij zijn hier opgegroeid en zullen hier blijven. Jahjah is hier nog maar vijf jaar. Misschien is hij hier binnenkort weer weg en trekt hij naar Nederland of Frankrijk'', vond Hassan Ben Chaouch, een Marokkaanse buurtbewoner. Hij kwam pas aan toen de kalmte was weergekeerd, maar was nog niet bekomen van de rellen van dinsdagavond. ,,Niemand is gebaat bij rellen en spanningen. Op mijn werk zorgde het ook al bijna voor ruzie tussen de Marokkaanse werknemers en de Belgische. Wij werden telkens opnieuw aangesproken op die rellen. Maar wat kan ik eraan doen dat sommige jongeren vernielingen aanrichten.''

http://hetnieuwsblad.clickx.be/detail.asp?SID=D53D54EB-631B-459E-B28B-3896C4CEA15F&id=NBNA28112002_001

Ron Haleber
28-11-02, 08:54
PROBLEEM OPGELOST

dit is de url van mijn website http://www.ronhaleber.nl/

Simon
28-11-02, 09:05
Geplaatst door Ron Haleber
Het spijt mij, ik kan alleen maar van het persbericht uitgaan en dat lijkt me objectief.

Als iemand naar de plek des onheils komt om hulp te bieden en te bemiddelen, dan is hij dus de aanstichter van rellen...

Zo kun je de burgemeester en de politie er ook wel er van gaan beschuldigen dat ze er waren en dus rellen uitlokten... Dat doen sommigen dan ook...

Het Vlaams Blok geef ik niet "de schuld" van de moord, maar ik stel duidelijk dat er een klimaat moet rijpen en worden geschapen - in dit geval door het Vlaams Blok - voor er een "gek" gaat toeslaan en zijn pistool leegschiet op een onschuldige Marokkaan...


De NRC is vaak ook wel objectief en ik las daar dat de AEL wel degelijk een ophitsende functie had vervuld. De politie had ter plekke een taak - rust en orde herstellen - een politiek leider met zijn aanhang niet. Zeker niet op het moment dat nog niks bekend is over de achtergrond van de moord. Ik weet er ook niet alles van maar de politie suggereert dat de dader geestelijk niet helemaal in orde is. Daar kan je politiek gewin uit proberen te slepen maar onsmakelijk is dat zeker. Want eigenlijk is niet eens objectief bekend of het een rol speelde dat het slachtoffer Marokkaan was en de dader niet.
Ik heb zelf TV opnamen gezien waarbij Dyab Abou Jahjah enorm aan het schreeuwen is tegen een agent en dreigt dat hij een demonstratie gaat houden met 10.000 mensen zonder vergunning en dat je dan nog wat kan beleven. Dit is intimiderend gedrag dat zeker niet de gemoederen bedaart. Hij had daar op dat moment niet te zijn en leek opportunistisch bezig.

Simon

Ron Haleber
28-11-02, 09:41
X

rafiq
28-11-02, 11:40
Beste J.M.T.,

Ik denk dat je een beetje te ver gaat in de opmerking dat velen "vijandig " staan tegenover de Nederlandse cultuur. Is dat het "straatje"waaraan jij refereert?

De meeste marokanen zijn gewoonweg Nederlanders. Als je voor 4 tot 6 weken per jaar of per 2 jaar naar Marokko gaat kun je mijn inziens niet praten over "Marokanen". De identiteit kun je zelf maken, daar heeft etniciteit geen belang in. En wat is die identiteit dan? Te breed. Of refereer jeaande paar gasten die hangen op straat en die meegaan met elke wind? die willen juist hangen aan "radicale, stoere gasten die hun eigen identiteit maken" vul zelf maar in wie dat kunnen zijn.
Je hebt dat ook zoeken naar identiteit bij de lagere klassen in b.v. Noord ierland. De jongens die de gelederen opvullen van respectievelijk de UFF en de IRA zijn menselijk wrakhout. Ik stoor me daar niet aan. Dat lost zich zelf wel op.
Je hebt dat ook bij die skinheads.Ik kan alleen maar medelijden voor ze hebben. Laat ze naar de bibliotheek gaan en laat ze lezen voordat ze aanhun papagaaien gedrag beginnen.

Dat ze een enigzins beknopte waarheid hebben of een romantische terugblik toen er "glorieuze" tijden waren, geldt voor elk mens. Ik zie daar geen gevaar in.

Dat jij er de Koran erbij haalt is jou verantwoording. Vele Marokanen gebruiken de koran sporadisch en alleen als het nodig is. De tegenstellingen die jij aanhaalt is enkel alleen op de uitleg mogelijk. dit is ook voor de Christenen. Waarom zijn er zoveel verschillende Kerken? Omdat ze allemaal uit ruzie en meningsverschillen zijn ontstaan. Niet op de Bijbel zelf. Schijnbaar is het voor ons moslims ook gek te begrijpen dat er legio van meningen zijn binnen de Christelijke Nederlandse cultuur en kunnen wij ons zo nog moeilijker integreren. Ik kan het ook naar jou kant verdraaien. Tweeledig!
En weer verbaas ik me dat de godsdient erbij wordt gehaald. Ik herinner me van mezelf als ik met mijn vrienden praatdat religie geen enkele facto heeft van belang. Tenminste het is geen stoorzender.
Schijnbaar moet je Nederlanders begrijpen en hun cultuur als je de Bijbel kent? Nee toch? Om daarna door te gaan met Business as usual.

gaypride
28-11-02, 12:37
Geplaatst door Ron Haleber
MAROC.NL VERBIEDT AANKONDIGEN VAN IFTARS...!

Ik heb gisteren op de agenda een Iftar aangekondigd in Amsterdam Zeeburg., voor buurtbewoners en anderen

Op verzoek van bevriende Marokkanen die de iftar organiseren, houd ik daar een korte lezing.

Die lezing heb ik voor de lezers ter discussie gezet hier op deze pagina "zelfbewustwording en Aboe Jahjah". Veel mensen reageren daarop! Mijn dank aan de lezers...! Ik hoopte dat ze langs kwamen...

Maar na één middag is mijn iftar-bericht van de agenda gehaald.

Jullie waren allemaal welkom. Maar nu blijkbaar niet meer... Voor integratie moet je dus niet op Maroc.nl wezen...!

Als ik zelfs een Iftar van Marokkanen niet meer op Maroc.nl mag zetten, moet ik dan maar uitwijken naar Theo van Gogh of naar Polinco...?

Ik ben maar een junior member en moet blijkbaar nog even wennen aan jullie vreemde exotische cultuur hier...???

Groeten van

Dr. Ron Haleber (dit is mijn eigen naam omdat ik een website op mijn eigen naam heb).

Ter controle: dit is de url van mijn website http://www.ronhaleber.nl/

kom kom Ron, is deze reactie niet een beetje overdreven?
Kijk naar mij, ik zit hier al een jaar en men laat me hier gewoon mn gang gaan. Ik heb geen idee hoe Beheer over Moslimhomo's denkt, ze haten me misschien tot in hun vingertoppen of misschien ook juist niet. Ik weet het niet en zo hoort het ook te zijn. Het is hier een OPEN forum (of pretendeert het te zijn. Het beheer daarvan hoort neutraal te zijn. Hoewel dat soms naar mijn gevoel ook weer niet altijd lukt :rolleyes: maar ja het zijn ook maar mensen en ze krijgen dan meteen op hun flikker :maf2: van andere leden.

Dus svp niet meteen zo wantrouwend. Ik heb veel waardering voor jou en wat je verder plaatst. Mooi initiatief daar in Zeeburg.

dat wou ik ff aan je kwijt.
kijk maar wat je er mee doet,
keep on :boogie:

:zwaai:
Gp

gaypride
28-11-02, 12:58
je aankondiging staat nu trouwens DUBBEL op de voorpagina ... :lol:

:wohaa:
Gp

Ron Haleber
28-11-02, 14:57
Beste Gaypride,

Je blijkt echt gelijk te hebben. Ze hebben het nu laten staan zelfs op de voorpagina. Bewijs: de foute copy is er wel afgehaald. Ik ben geen monarchist, maar voor marokkanen is dat plaatje erg toepasselijk. Nderlanders weten toch niet wie die "chef-kok" eigenlijk is...

Van mij mogen ze de bovenstaande klachten dan ook weghalen.

Dank voor je aanmoediging...!

groeten Ron

Nog even een bij jou en de ramadan passende spirituele roze paradijs-olifant tot dank:

.................................................. ....http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/oliklein.gif

zijn er eigenlijk wel olifanten in het paradijs...?

De Rode Roos
28-11-02, 15:14
leuke plaatjes! :D

gaypride
28-11-02, 16:37
Geplaatst door Ron Haleber
Beste Gaypride,

zijn er eigenlijk wel olifanten in het paradijs...?

bedankt voor je kadootje :wijs:

ik snap alleen de verbinding niet met mijn geloof en met het paradijs die voor mij heilige zaken zijn

maar je had het misschien gewoon grappig bedoeld maar
het kleurtje is m o o i

:rambo:
Gp

De Rode Roos
28-11-02, 18:33
Geplaatst door J.M.T.
De Rode Roos,

re: Wouter Bos:

'Als het kalf (door hun!) verdronken is dempt men de put'!

Jij bent een pessimist en zwartkijker. Het gaat echt niet zo slecht met de nieuw-en oudkomers. Life is a joke. De migratie van de jaren 70 heeft ook voordelen gehad en niet alleen de PvdA was verantwoordelijk voor de toestroom van de mensen. Den Uyl is een held! :)

000NobelPrizes
28-11-02, 19:03
Geplaatst door J.M.T.
De Rode Roos,

Pessimistisch ben ik. 'Men' had nooit aan dit experiment moeten beginnen dan hadden wij nu veel minder problemen - VEEL minder.
De regeringen hebben nooit vooraf onderzoek gedaan of immigratie wel een goed idee was, noch hebben zij aan ons gevraagd hoe wij erover dachten. Nee, men aanbad het 'gouden kalf' van de economie en heeft mensen infgevoerd waarmee onze cultuur vaak weinig gemeen heeft met alle gevolgen van dien - zie dit forum.

Het ergste vind ik dat men Nederlanders hun autonome identiteit ontnomen hebben en onze cultuur verkaveld: 'Een Nederlander' bestaat niet meer.

Ik zal daarom ook nooit meer stemmen op een van de partijen die er aan meeholpen helpen deze chaos te stichten. Maar welke partij dan wel weet ik niet.

Pim Fortuyn had gelijk als je leest hoe sommige moslims zich tot de Sharia verhouden en deze goedkeuren - dit soort gedachten zijn een enorme stap achteruit voor Nederland - terug naar de middeleeuwen.


Welnee... sharia kan hier niet doorgevoerd worden. Als er soms iets tussendoor glipt dat te maken heeft met eerwraak, wordt het volgens onze moderne rechtbank berecht.

Er is overigens niets mis met arbeidsmigratie. Als wij mensen nodig hebben uit landen waar ze anders sterven van honger, kunnen ze hier best werk doen.
Waar het mis ging, was het openhouden van de poorten door gezishereniging, huwelijken et cetera toen er allang geen banen meer waren voor de mensen die voor zulk werk geschikt waren. Holland is geen industrieland meer, maar een moderne, meer dienstverlenende samenleving. En de mensen die hier in groten getale naar toe kwamen, konden vaak niet eens lezen of schrijven. Dat het arbeidersaanbod uit de klauwen is gelopen, waarmee de regering niets heeft gedaan of dat zelfs maar ter discussie heeft willen stellen vanuit een vreemdsoortig ideologisch idee, dat is een megafout geweest voor iedereen, zowel voor ons als voor de allochtonen.


Ovirgens heeft PvdA (op wie ik nooit heb gestemd) voor mij elke geloofwaardigheid verloren door nu met het programma te schermen dat ze voor de catharsis zo hartgrondig hebben verketterd. Hypocriete opportunisten, die hun eigen electoraat dat op LPF stemde, opeens als domme, onintelligente, ranzige idioten hebben getypeerd omdat ze geen PvdA meer wilden. 'n Snertpartij is 't.

Ron Haleber
28-11-02, 19:26
http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/olif-groot.gif Ben ik niet mooi roze, gaypride...?


Geplaatst door gaypride
bedankt voor je kadootje :wijs:

ik snap alleen de verbinding niet met mijn geloof en met het paradijs die voor mij heilige zaken zijn

maar je had het misschien gewoon grappig bedoeld maar
het kleurtje is m o o i

:rambo:
Gp

De verbinding: die olifant had vleugeltjes en zeker in de hemel van de christenen hebben engelen vleugels. Ook de burak, het paard waar de profeet vanuit al-Qods een hemel reis mee maakte wordt logischerwijs met vleugels afgebeeld. Ook moslimengelen worden zo afgebeeld, al zijn ze van licht... Jammer genoeg moet ik die platen eerst scannen om ze te laten zien...

De Koran spreekt heel beeldend over het paradijs. Je noemt de site van Omar Nahas. Ik weet niet of je vorige week op het KIT was...? El Hizra organiseerde daar een interessante discussie over islam en homosexualiiteit.
Ik mag toch in het paradijs?[ http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/camel.gifHoe vaak ben ik de profeet niet van dienst geweest...?

Moslim Omar Nahas citeert in zijn boek sheich Kisk die er uitgebreid over vertelt wat het paradijs allemaal aan homosexuele genoegens te bieden heeft...
Ik vroeg Omar en Van Koningsveld of dat die fundamentalist was waar ook in Marokko de mensen bandjes van kopen... Het blijkt het te zijn.

Zo blijkt Rafiq toch gelijk te hebben dat ook fundamentalisten wel progressief zijn...!

Kortom hoe stel jij je de hemel voor als er geen leuke homo's en geen leuke dieren zijn...?

Groeten Ron

http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/tijger.jpg
Ben ik niet aardig...? Mag ik in het paradijs?
http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/schwein.gif
ik ben zielig, ik mag niet in het paradijs...!?

Dutchguy
28-11-02, 19:33
Kortom hoe stel jij je de hemel voor als er geen leuke homo's en geen leuke dieren zijn...?


Lijkt mij in ieder geval saai, de hele dag dat gelul over voetbal en auto's .... :wink:

gaypride
28-11-02, 23:19
Kortom hoe stel jij je de hemel voor als er geen leuke homo's en geen leuke dieren zijn...?



jij hebt blijkbaar niet in de gaten met wat voor mens jij te doen hebt, maar jij kent me niet dus dat begrijp ik wel, dat is nu eenmaal zo met dit soort communicatie

andersom ook ik ken jou niet, ik dacht even te maken te hebben met een persoon waarvan ik dacht: heel goed dat die hier verschijnt, hij heeft iets goeds te vertellen en is een persoon die veel gezien heeft en veel mensen ontmoet en inzichten heeft.

Bij het Paradijs stel ik me echt geen gayparade voor in een kinderboerderij. Wat ik me daar wel bij voorstel kan ik hier niet vertellen. Dat is iets persoonlijks. Iedere gelovige (van wat voor richting ook) heeft daar een eigen voorstelling van. Ieder woord daarover is al te beperkt, laat staan een paar gedownloade kinderlijke plaatjes.

Ik heb geen zin in discussies op deze manier hierover, daarvoor is dit alles mij te dierbaar

:jammer:
:zwaai:
Gp

gaypride
28-11-02, 23:28
zo juist is Aboe Jahjah trouwens opgepakt in Belgie wordt iemand dood gemaakt en er zijn rellen en ik zit hier te praten over het Paradijs ..................

:cheefbek:
Gp

Ron Haleber
29-11-02, 07:35
http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/brightside.jpg


Beste Gaypride,

Ik ken je helemaal niet en had zeker niet de bedoeling een onderwerp aan te raken wat jou choqueert...

Maar met al die lachebekkende poppetjes die je op het web gebruikt maak je een heel andere vrolijker indruk dan wat je nu uit.

Juist n.a.v. het doodgaan van iemand is het zeker heel to the point om over het paradijs te praten. En de islam is daar niet verlegen over maar juist heel duidelijk met beelden. Zeker niet zo calvinistisch en zuinig als de hollanders doen...

Daarbij besprak ik met jou heel serieuze zaken van het boek van de 100% moslim en 100% gay Omar Nahas: "islam en homosexualiteit" waar jullie Cyberimam Van Bommel nota bene een belangrijk voorwoord bij schreef...!

Namelijk over die fundamentalistisch sjeik Kisk die zo positief over homosex in het paradijs denkt...! Daarom leek het me belangrijk om naar jouw mening over het paradijs te vragen...!!!

Als je alles in het het leven alleen als somberman benadert, dan wordt het een heel lastige zaak om oud te worden - tobben en tobben maar...

Alleen door er ook om te lachen kun je het leven volhouden; humor hoort er echt bij volgens mij in alle omstandigheden...! De oude moslims hadden altijd narren bij de hand...

Maar ik weet het, sinds Mawdoedi, Khomeini en Qotb zijn jullie op die websites fijn gereformeerd geworden net als klein christelijk rechts, en zo zeker in holland heel goed geïntegreerd...

Olivier Roy heeft er een paar maanden geleden een heel goed boek over geschreven in het frans (globalisering van de islam) waarom moslims op websites zo fundamentalistisch zijn... In mijn artikelen op Zeeburg Nieuws ga ik er op in...

Dan verkies ik toch maar veel liever als ik moet kiezen, Hafid Bouazza met wie ik vroeger in het café van de Balie heel wat afgelachen heb over jullie Marokkanen en jullie rare ideeën...

Nou ja heer Gaypride Sombermans, draag uw zware lasten als gediscrimineerde door uw broeders in vrede! Uw Imam El Moumni helpe u daarbij om op hun rechte pad te blijven!

Sterkte, met vriendelijk groeten, Ron

http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/brightside.jpg

Ron Haleber
29-11-02, 13:11
Beste JMT,

Dat is een moeilijke vraag, waar het paradijs ligt...?

Want uit de Koran kan ik dat niet opmaken. Daar staat volgens mij geen exacte plaats vermeld. Misschiendat je het aan Cyberimam van Bommel kunt vragen, als je vraag serieus bedoeld is. Die weet daarover meer dan ik. Hij kent zich goed uit in de hadith...

Maar die vraag lijkt me voor jou helemaal niet relevant want je bent overtuigd christen en dan heb je daar toch niets mee te maken. Het koninkrijk der hemelen dat is toch een heel andere zaak...!

Tenzij je een overstap zou wagen. Vanuit de Schriften is het paradijs als veel aantrekkelijker beschreven dan de christelijke hemel. Al sinds de Middeleeuwen blijkt de afgunst van de christenen: ze vinden het moslimse paradijs veel te "materialistisch", dus te aantrekkelijk...

Ik bezit een boek van een 17e dominee die onze zeevaarders er dan ook ter dege voor waarschuwt niet aan de "mohammedaanse turkse verleidingen" toe te geven...! Dat wordt ook van jou verwacht, ook al zit je nu daarover op de verkeerde website en wordt je dagelijks in verleiding gebracht door onze Marokkaanse broeders...

--------------------------------------------------------

Gezien de gebeurtenissen van gisteren lijk ik toch wel gelijk te hebben: er is een klacht tegen die Antwerpse burgemeester ingediend en Azzuz maant de Marokkanen duidelijk tot kalmte...

Afwachten wat er vandaag gebeurt...?

Met vriendelijke groeten,

Ron Haleber

rafiq
29-11-02, 14:56
Beste Ron,

Het probleem is dat WIJ naarstig op zoek zijn naar een of andere autoriteit. Dat is tot mislukking gedoemd. Waarom?

Onderling zijn de Marokanen te veeel verdeeld. Dit o.a. komt door de verdeel en heers politiek in Marokko.
Men kijkt graag eerst naar etniciteit( rifi, sluh, arabisch soussie etc etc).
dus als er iemand mocht opstaan dan wordt hij niet beoordeeld op wat hij zegt maar voor wie HIj spreekt. Dat wil zeggen welke groep!
2e denk fout is...Waarom hebben wij een woordvoerder nodig. Mijn mening is dat wij geen autoriteit nodig hebben. Tenminste nu nog niet. Elk woord van die persoon moet in een gouden weegschaal gelegd worden. Dat is op zijn minst al glad ijs. Hij heeft te maken met een erge kritische achterban en hij heeft op zijn minst een "vijandigë gezinde"media tegen zich.
De Marokanen moeten eerst goed naar zich zelf kijken. Kijken naar de moskee besturen die al 30 jaar op hun luie krent zitten. Die niet "openstaan"van initiatieven van de eigen jeugd. Laat staan voor Nederlanders. In veel gevallen zijn Marokkanen erg arrogant naar de buitenwereld toe. Uitzonderingen daargelaten!

De Nederlanders daar integen zien graag voor iemand's naam een titel staan. Heeft men een titel dan kan men waarlijk meepraten. Ook dat is een beetje denken in klassen. Alsof iemand's titel er voor doet. Ook de haast die men er schijnbaar mee heeft vindt ik op zijn minst verdacht. Er moet iemand zijn, en zo snel mogelijk. Hoe zit het dan voor de Molukkers? En voor de protestanten? Ik ken niet of nauwelijks vertegenwoordigers van de Protestantse gemeenschap. Ik ken wel een paar bisschoppen, maar praatten die nu voor alle Katholieken(belijdend of alleen maar op papier?)anders is het als men over specifieke ondwerpen heeft zoals religie. Dan vindt ik ook dat er een oelama zijn zegje mag doen. Let wel. Hij spreekt niet voor iedereen!

voorbeeld; Als ik de moskee binnentreed, dan vraagt men eerst; Wie is jouw vader? wie is jouw moeder? Waar woon jij? Daar heeft men niks en nacco mee te maken. Zo kunnen ze achterhalen wat mijn etniciteit is en kunnen ze me klassificeren.

voor een woordvoerder is dat exact hetzelfde. En als er een woordvoerder is of marokaan met "enige" "autoriteit" zoals Ali Lazrak drijft die ook mee met de populistische wolk. Die verbouwingen in huis een "dure multiculturele grap" te noemen is een antwoord waar ik niet om kan lachen. Het politieke klimaat is eigen lijk een goed kope markt geworden war we allemaal consumenten van zijn. Ideologieen daar gaat het niet om. Het gaat meer op inspelen van gevoelens, daarna geven ze er een socialistisch, liberale of populistisch jasje aan.

De discussie Islam en de opvolgende dialoog is geen evenwichtige discussie. Daarom en ik heb het al vaker aangehaald moet die dialoog maar in de ijskast. Het wordt teveel op de persoon gespeeld, op zijn belevenis wereld( ik heb het over de journalist vs de moslim/allochtoon wie dan ook dskundige etc).
Dan spreek je dus van een individueele interpretatie. En dat is alweer glad ijs. Net als met Hasselhoef zie je dat als iemand een scheve schaats rijdt, men (en vooral de moslims) de handen aftrekken van die persoon. Herrinner je nog de uitzending 10 lastige vragen waar Haselhoef wordt geconfronteerd met Stefan sanders en die blonde(geverfde) Marokaanse? De een probeert op een manier Haselhoef inzicht te geven dat hij net zo zwart en net hetzelfde is allen hij is geen moslim. De ander valt hem genadeloos aan met kreten als"die gekke puntmuts e.d..
De geestelijke armoede onder Marokanen is zo nijpend dat er een Libanees voor nodig is om de "marokanen" te verenigen". Mijn inziens is dat moelijk als diverse bestuurders van moskeen,arbeidersverenigingen noem maar op oftewel analfabeet zijn, oftwel Amicales of en dat is de andere kant moslimbroeders. De laatste is vrij van elke vorm van etnich denken of corruptie. Die hebben mijn voorkeur. Let wel dat ik geen zin heb in "een Islamitisch hoorcollege" mochten zij hun betoog doen. Ik wil het hebben over actuele marokanenproblemen die specifiek geen en nogmaals geen moslim problemen (hoeven te) zijn.

Kijk ook een Benzakour word als een orakel neergezet. Cheppi en Eddoudi worden des niet gevraagd wel in een verdom hoekje geplaatst. Het hoekje van het enge fundamentalisme en funderingsdenken. Vreemd. Schijnbaar is een "open"en "eerlijke"discussie waar Ajaan ali voorstaat niet "gewenst". Zeker als Ali het lijdend voorwerp wordt, en dat door haar ontactische en onstrategische woordkeuze, haar opstelling etc. Dat werkt tweeledig. als Ali spreekwoordelijk in het stof bijt, dan zijn de andere gespreksleiders of deelnemers "aggresief" "intolerant" "fundamentalistisch"en dan komt ongevraagd het spook van ortodoxie, mannencultuur,vrouwonvriendelijke Islam naar boven. En kan ze door de opinie, maar niet op inhoud alsnog een dialoog forceren d.mv. politieke pressie en onderduiken(toch hebben "dreigementen" schijnbaar hun effect)
Daar wil ik mij en mijn broeders en zusters voor waarschuwen. alle truccen hoe onetisch dan ook(machiavelli) worden toegepast.

Dus dan is er waarschijnlijk VEEL op het spel. En is het in feite een tweegevecht. al doen we goed ons huiswerk, we worden afgerekend. Dit is geenzelfmedelijden, want ik ben war en heb eenafkeer tegen zelfmedelijden. Ui dit gedrag en komt ook vaak door ons zelf de Ajaan Ali's uit voort. De afkeer tegen de groep. De moeheid van tegenwerking door "sociale controle".
Daaromzeg ik. We moeten weg met het koloniale systeem uit ons hoofd, weg met het denken in etniciteit(we zijn allemaal even minderwaardig) en in zeker zin breken met met een deel van ons zelf.

Zo'n Paul Cliteur is huilen met de pet op, maar ik ben niet zo onder de indruk van deze heerschap. Deze fundamentalist van het liberale denken grijpt alles aan om schijnbewegingen te makenrichting "het conservatieve en niet geaasimileerde minderheden".
Deze man probeert een discussie te voeren met 2 handen rondom zijn kloten. Zo werkt het niet.
Waarom? Hij wil vooral zich zelf horen? En zijn denken alzijnde ideologie is op sterven na dood. als je tegenwoordig al over "ideologieen" kunt spreken. Het hele normen en waarden discussie, ik spreek graag over wormen en maden is voortgekomen uit een intensief secularistatiebeleid, en liberalisering van politiemacht en eigenlijk de hele samenleving dat natuurlijk in een democratie het recht van de "individu" wordt gewaarborgd. En vrijheid is als je het weet altijd "tenkoste "van iemand anders. Een El moumni die zegt wat hij wil is ten koste van anderen. Hetzelfde geld voor de dominee als de pastoor(er zijn geen protestanten in de hemel). Maar ook voor een Paul cliteur met zijn aanvallen of Ajaan Ali, of Martijn Frelink(CP'86) Niet dat deze gasten op een lijn zitten, maar ter verduidelijking!

Die Jahjah is natuurlijk puur een experiment. En de mediasmult er van. hoe radicaler hoe meer de vooroordelen bevestigd worden! Dat is hetzelfde als ik tijdens een demonstratie gehuld in Palestijnse sjaal, een groene bandana met "la illah el il Allah"erop en luid keels "Hamas , Hamas, de J** aan het G$S. Kijk dat levert op! Dat ik s'avonds met mijn vrienden een biertje drink en lach om mijn eigen beelden te zien op t.v. Jammer dat dat tenkoste gaat van 800.000 moslims, maar ja ik heb mezelf gezien op t.v!

Ron Haleber
30-11-02, 07:39
http://www.ronhaleber.nl/Marokko_bestanden\image003.jpg

Best Beheer,

Nadat ons IFTAR-bericht met deze foto van Mohammed er één dag op heeft gestaan, heeft blijkbaar een andere webmaster het bericht er toch weer afgehaald...!

Ook twee dagen geleden gebeurde al hetzelfde...!

Ik vind dat toch wel erg raadselachtig, misschien zelfs kinderachtig. Het toont aan dat ik misschien toch gelijk heb met jullie rare onvolwassen en wellicht zelfs separatistische houding tegenover jullie koning...!

Ali Lasrak die mij vaak interviewde, vertelde mij ook dat hij bang is voor het separatisme uit zijn streek van herkomst, de Rif, met name toen hij de Basken bezocht...

Mij lijkt het passend met de ramadan, dat er dan incidenteel zo'n grappig klein fotootje van Mohammed - die daar juist niet macht en autoriteit maar gastvrijheid uitstraalt - ergens door bezoekers wordt geplaatst. Zeker als de man zich duidelijk voor meer rechten van vrouwen heeft ingezet...! En jullie weten nog hoe hij onlangs USA-minister Powell scherp terecht heeft gewezen, dus een Palestijn voelt zich bij hem op zijn gemak; die hoeft daar geen theater voor te spelen!

Ook ik ben in principe anti-monarchist. Maar voor een normale houding tegenover het land van herkomst moeten jonge Marokkanen toch minimaal accepteren dat er daar iemand zit die als moslim voor de islam tijdens de ramadan een speciale voorbeeldfunctie heeft.

Zelfs sjeich Yassine accepteert dat principe...! Het sluit dus scherpe kritiek en discussie over de constitutie niet uit, hoewel dat in Marokko niet mag. De journalist van Ittihad Istiraqi die het Spaanse model voorstelde werd door Si Abderrahman op staande voet ontslagen...

Bij de discussie die ik aanging over Aboe Jahjah en de emancipatie van jonge Marokkanen hoort ook hun kritische maar wel normale houding tegenover het land van herkomst, inclusief dat wij nu eenmaal burgers zijn van twee koninkrijken...

Mijn uiterst verstandige vriend Mustafa Filali vertelde mij gisteren tijdens de iftar van zijn Marokkaanse Raad dat er voor foto's van de koning in Marokko speciale toestemming moet zijn, maar zeg dat dan als dat zo is, want wij hier weten dat niet, ook bijna alle Marokkanen niet...

Groeten, Ron

N.B. Beste Gaypride , jij merkte eerder op dat er niets aan de hand was, maar er blijkt dus wel zeker iets mis te zijn met deze zaak..!!??

MOHAMMED IV EROP ERAF, WEER EROP WEER ERAF, NOGMAALS EROP NOGMAALS ERAF, ENZOVOORTS ???

--------------------------------------------------------------------------
IK HERPLAATS DUS DE EERDERE DISCUSSIE:

Ik protesteerde al eerder over het bovenstaande bij "beheer", kreeg antwoord en ik gaf daarop weer een antwoord:

Ron Haleber schreef op Vandaag om 09:30:
Beste Dick,

Ik had een iftar in Amsterdam Zeeburg aangekondigd waarbij ikzelf op verzoek van Marokkanen een verhaal houd.

Dat verhaal ik heb op de pagina "bewustwording en Aboe Jahjah" ter discussie gesteld, omdat ik graag weet wat de mensen hier er van vinden.

Maar na één middag is dat bericht van de agenda verdwenen. Kun je me vertellen waarom het bericht verdwenen is...?

Als een Iftar al iets onzedelijks is op een Marokkaanse site, begrijp ik er niets meer van.

Groeten, dr. Ron Haleber
----------------------------------------------------------

beheer schreef op Vandaag om 09:34:
Beste Ron.


Ik heb geen idee waarom je bericht is verdwenen.
Het kan misschien door een technisch foutje gebeurd zijn.
We hebben helemaal geen bezwaar tegen iftar aankondigingen.
Kan je het bericht opnieuw plaatsen?
Vroeg me wel af of het in de goede categorie stond?
Denk dat het onder Islam goed kan.

vriendelijke groet

angkor/beheer
-----------------------------------------------

Het stond gewoon tussen andere iftar-aankondigingen op de voorpagina.

De enige oorzaak kan zijn dat ik eronder een heel sympathieke huiselijke foto van Mohammed VI had bijgezet die uit een pan zelf harira inschenkt voor zijn gast Arafat - met eronder: "alle nationaliteiten zijn welkom". Een foto uit een heel oude Maroc-Hebdo. Zie voor de foto mijn discussie-pagina's.

Er zijn twee mogelijkheden:

1, Mohammed VI is voor jullie géén gewoon, naast de bedenkelijke kanten van zijn familie, ook een aardig mens. Maar een soort God. En van Allah en zijn profeten mag je geen afbeeldingen tonen.

2. Jullie haten die man zo intens dat jullie meteen op tilt springen, al als je zijn foto ziet. Dus weg met die bandiet...!

Ik denk niet alleen namens (wellicht zelfs ook?) de Ambassade van Marokko te spreken maar ook namens de kritische intellectuelen daar, indien kritische Marokkanen in de diaspora - ondanks al hun bezwaren en klachten - normaal met hun koning leren omgaan net als wij dat met Beatrix doen. Dus als een heel gewoon mens maar wel met een speciale constitutionele en religieuze functie...

Zeker tijdens de Ramadan heeft hij voor Marokkanen een speciale rol...! Dat weten jullie ook wel! En een huiselijke iftar-foto van hem als gewoon mens misstaat dan niet.

Groeten, Ron

--------------------------------------------------------------------------

Ik heb verder geen tijd meer en laat de discussie aan anderen over. Ik ben zeker géén provocateur maar liep toevallig tegen dit probleem op!

DIT PROBLEEM IS DUS (ondanks mijn eerder bericht) NIET OPGELOST...

Ook nu op zondag 1 december heb ik nog steeds geen antwoord ontvangen van het "beheer" van de site!

------------------------------------------------------------------------------

http://members.lycos.nl/haroun/cyburg_bestanden/pop.gif

ANTWOORD AAN RAFIQ:

Beste Rafiq,

Ik ben diep onder de indruk van de wijze woorden in je analyse van de situatie van de Marokkanen. Ook mijn Marokkaanse vrienden, die net als ik. ouder dan jij zijn - en waarmee ik over de oude gestaalde kaders als "krokodillen" spreek - delen jouw analyse...

Ik zal je betoog wat stilitisch bewerken en vanavond op mijn Iftar-inleiding voor Assadaaka voorlezen. Wel met de nodige uitleg, want daar komen veel Nederlanders als het stadsdeelbestuur...!

Omdat wij beiden wegens andere urgent activiteiten tijdelijk van deze website verdwijnen, zal ik later de discussie over je stuk weer met je oppakken. Als je dat goed vindt kunnen we het thema van een discussie-pagina maken.

Met dank voor je openhartigheid, eerlijke analyse de voor een Marokkaan toch wel zeldzame zelfkritiek!

Tot spoedig ziens op deze website...! Ron Haleber.

limpio
30-11-02, 08:12
Geplaatst door Ron Haleber
http://www.ronhaleber.nl/Marokko_bestanden\image003.jpg

Best Beheer,

Nadat ons IFTAR-bericht met deze foto van Mohammed er één dag op heeft gestaan, heeft blijkbaar een andere webmaster het bericht er toch weer afgehaald...!

Ik vind dat toch wel erg raadselachtig, misschien zelfs kinderachtig. Het toont aan dat ik misschien toch gelijk heb met jullie rare onvolwassen en wellicht zelfs separatistische houding tegenover jullie koning...!

Ali Lasrak die mij vaak interviewde, vertelde mij ook dat hij bang is voor het separatisme uit zijn streek van herkomst, de Rif, met name toen hij de Basken bezocht...

Mij lijkt het passend met de ramadan, dat er dan incidenteel zo'n grappig klein fotootje van Mohammed - die daar juist niet macht en autoriteit maar gastvrijheid uitstraalt - ergens door bezoekers wordt geplaatst. Zeker als de man zich duidelijk voor meer rechten van vrouwen heeft ingezet...! En jullie weten nog hoe hij onlangs USA-minister Powell scherp terecht heeft gewezen, dus een Palestijn voelt zich bij hem op zijn gemak; die hoeft daar geen theater voor te spelen!

Ook ik ben in principe anti-monarchist. Maar voor een normale houding tegenover het land van herkomst moeten jonge Marokkanen toch minimaal accepteren dat er daar iemand zit die als moslim voor de islam tijdens de ramadan een speciale voorbeeldfunctie heeft.

Zelfs sjeich Yassine accepteert dat principe...! Het sluit dus scherpe kritiek en discussie over de constitutie niet uit, hoewel dat in Marokko niet mag. De journalist van Ittihad Istiraqi die het Spaanse model voorstelde werd door Si Abderrahman op staande voet ontslagen...

Mijn uiterst verstandige vriend Mustafa Filali vertelde mij tijdens de iftar van zijn Marokkaanse Raad dat er voor foto's van de koning in Marokko speciale toestemming moet zijn, maar zeg dat dan als dat zo is, want wij hier weten dat niet, ook bijna alle Marokkanen niet...

Groeten, Ron

N.B. Beste Gaypride er blijkt dus wel zeker iets mis te zijn...!!??


---------------------------
IK HERPLAATS DUS DE EERDERE DISCUSSIE:

Ik protesteerde over het bovenstaande bij "beheer", kreeg antwoord en ik gaf daarop weer een antwoord:

Ron Haleber schreef op Vandaag om 09:30:
Beste Dick,

Ik had een iftar in Amsterdam Zeeburg aangekondigd waarbij ikzelf op verzoek van Marokkanen een verhaal houd.

Dat verhaal ik heb op de pagina "bewustwording en Aboe Jahjah" ter discussie gesteld, omdat ik graag weet wat de mensen hier er van vinden.

Maar na één middag is dat bericht van de agenda verdwenen. Kun je me vertellen waarom het bericht verdwenen is...?

Als een Iftar al iets onzedelijks is op een Marokkaanse site, begrijp ik er niets meer van.

Groeten, dr. Ron Haleber
----------------------------------------------------------

beheer schreef op Vandaag om 09:34:
Beste Ron.


Ik heb geen idee waarom je bericht is verdwenen.
Het kan misschien door een technisch foutje gebeurd zijn.
We hebben helemaal geen bezwaar tegen iftar aankondigingen.
Kan je het bericht opnieuw plaatsen?
Vroeg me wel af of het in de goede categorie stond?
Denk dat het onder Islam goed kan.

vriendelijke groet

angkor/beheer
-----------------------------------------------

Het stond gewoon tussen andere iftar-aankondigingen op de voorpagina.

De enige oorzaak kan zijn dat ik eronder een heel sympathieke huiselijke foto van Mohammed VI had bijgezet die uit een pan zelf harira inschenkt voor zijn gast Arafat - met eronder: "alle nationaliteiten zijn welkom". Een foto uit een heel oude Maroc-Hebdo. Zie voor de foto mijn discussie-pagina's.

Er zijn twee mogelijkheden:

1, Mohammed VI is voor jullie géén gewoon, naast de bedenkelijke kanten van zijn familie, ook een aardig mens. Maar een soort God. En van Allah en zijn profeten mag je geen afbeeldingen tonen.

2. Jullie haten die man zo intens dat jullie meteen op tilt springen, al als je zijn foto ziet. Dus weg met die bandiet...!

Ik denk niet alleen namens (wellicht zelfs ook?) de Ambassade van Marokko te spreken maar ook namens de kritische intellectuelen daar, indien kritische Marokkanen in de diaspora - ondanks al hun bezwaren en klachten - normaal met hun koning leren omgaan net als wij dat met Beatrix doen. Dus als een heel gewoon mens maar wel met een speciale constitutionele en religieuze functie...

Zeker tijdens de Ramadan heeft hij voor Marokkanen een speciale rol...! Dat weten jullie ook wel! En een huiselijke iftar-foto van hem als gewoon mens misstaat dan niet.

Groeten, Ron

--------------------------------------------------------------------------

Ik heb verder geen tijd meer en laat de discussie aan anderen over. Ik ben zeker géén provocateur maar liep toevallig tegen dit probleem op!

PROBLEEM DUS NIET OPGELOST...

http://gifworld2.web1000.com/konijn/konijn007.gif
http://gifworld2.web1000.com/konijn/konijn007.gif
http://gifworld2.web1000.com/konijn/konijn007.gif
http://gifworld2.web1000.com/konijn/konijn007.gif
http://gifworld2.web1000.com/konijn/konijn007.gif

Komtdazien, komtdazien.. great news.. :hihi: