PDA

Bekijk Volledige Versie : Leefbaar R'dam tegen grote moskee



NIS
26-11-02, 17:33
ROTTERDAM, Leefbaar Rotterdam wil dat de nieuw te bouwen moskee Essalaam in Zuid-Rotterdam kleiner, bescheidener en ingetogener wordt dan gepland. Daarover wil fractieleider Sörensen praten met de Marokkaanse gemeenschap. Levert dat niets op,dan bekijkt hij of de plannen juridisch kunnen worden aangevochten. Donderdag bespreekt de gemeenteraad het bouwplan, dat al is goedgekeurd door de vorige gemeenteraad. Sörensen vindt het niet meer van deze tijd een gebedshuis zo groots en opvallend te bouwen.Hij vreest dat dat polariserend werkt. Coalitiegenoot CDA vindt de vorm van de moskee geen zaak van de overheid.

Mijn reaktie:

Zo ziek zijn kut-autochtonen. "Essalaam" betekent vrede en hoe reageert een kut-autochtoon? Diep triest dat ze de Moslims gewoon niet willen respecteren. Ik had trouwens gehoord, dat de Moskee een heel duur project ging worden. De Arabische Emiraten zouden mee financeren...

Graag inhoudelijk reageren. Er valt heel wat op te merken op de reaktie van bijvoorbeeld Sorensen. Niet van deze tijd???

Moge de onruststokers van Leefbaar Nederland snel verdwijen.

Tjakkaaaaa!!!

plexus
26-11-02, 17:50
Leefbaar Rotterdam wil proberen de bouw van een nieuwe grote moskee in Rotterdam-Zuid tegen te houden. Fractieleider Ronald Sörensen heeft aangekondigd dat hij donderdag bij de vergadering van de gemeenteraad tegen het te nemen voorbereidingsbesluit voor de bouw van de Essalam-moskee stemt.

Sörensen vindt dat het afgelopen moet zijn met het bouwen van zulke grote gebedshuizen in Rotterdam. Hij wil daarover na de ramadan van gedachten wisselen met vertegenwoordigers van moslimgroeperingen. Het zint hem bovendien niet dat de grond waarop de Essalam-moskee komt te staan, is gekocht door een sjeik uit de Verenigde Arabische Emiraten. ,,In het land van die man geldt de sharia, de islamitische wetgeving, en is het niet toegestaan kerken te bouwen. Zover moet het hier niet komen. Maar gebedshuizen moeten niet dominant zijn.''

De locatie van de Essalam-moskee, met minaretten van 50 meter en een 25 meter hoge koepel, stoort Sörensen. ,,Deze moskee is zo groot en dominant en komt dicht bij de wijken te staan waar 40 procent van de inwoners in maart op ons stemde. Dit zorgt niet voor integratie maar juist voor polarisatie'', stelt Sörensen.

De gemeenteraad stemde er in 1999 al mee in dat de Essalam-moskee op eigen grond zou worden gebouwd. De leider van Leefbaar Rotterdam vindt niet dat hij nu te laat is met zijn protest. ,,Hoezo te laat? Dit is de schuld van de vorige gemeenteraad die alle Nederlanders in die wijken negeerde en in plaats daarvan meewerkte aan de realisatie van een demonstratie van islamistische overmacht. Mensen hebben niet voor niets op ons gestemd.''

Ook Marco Pastors, namens Leefbaar Rotterdam wethouder ruimtelijke ordening, stelde onlangs tegen de bouw van grote moskeeën te zijn. Hij gaf toen tevens aan dat de plannen passen in het gemeentelijk moskeebeleid en dat ze al zover zijn gevorderd dat hij geen mogelijkheden meer ziet de bouw tegen te houden. Pastors vindt wel dat het tijd wordt het 11 jaar oude moskeebeleid in Rotterdam te herzien.

plexus
26-11-02, 17:52
Geplaatst door plexus
Leefbaar Rotterdam wil proberen de bouw van een nieuwe grote moskee in Rotterdam-Zuid tegen te houden. Fractieleider Ronald Sörensen heeft aangekondigd dat hij donderdag bij de vergadering van de gemeenteraad tegen het te nemen voorbereidingsbesluit voor de bouw van de Essalam-moskee stemt.

Sörensen vindt dat het afgelopen moet zijn met het bouwen van zulke grote gebedshuizen in Rotterdam. Hij wil daarover na de ramadan van gedachten wisselen met vertegenwoordigers van moslimgroeperingen. Het zint hem bovendien niet dat de grond waarop de Essalam-moskee komt te staan, is gekocht door een sjeik uit de Verenigde Arabische Emiraten. ,,In het land van die man geldt de sharia, de islamitische wetgeving, en is het niet toegestaan kerken te bouwen. Zover moet het hier niet komen. Maar gebedshuizen moeten niet dominant zijn.''

De locatie van de Essalam-moskee, met minaretten van 50 meter en een 25 meter hoge koepel, stoort Sörensen. ,,Deze moskee is zo groot en dominant en komt dicht bij de wijken te staan waar 40 procent van de inwoners in maart op ons stemde. Dit zorgt niet voor integratie maar juist voor polarisatie'', stelt Sörensen.

De gemeenteraad stemde er in 1999 al mee in dat de Essalam-moskee op eigen grond zou worden gebouwd. De leider van Leefbaar Rotterdam vindt niet dat hij nu te laat is met zijn protest. ,,Hoezo te laat? Dit is de schuld van de vorige gemeenteraad die alle Nederlanders in die wijken negeerde en in plaats daarvan meewerkte aan de realisatie van een demonstratie van islamistische overmacht. Mensen hebben niet voor niets op ons gestemd.''

Ook Marco Pastors, namens Leefbaar Rotterdam wethouder ruimtelijke ordening, stelde onlangs tegen de bouw van grote moskeeën te zijn. Hij gaf toen tevens aan dat de plannen passen in het gemeentelijk moskeebeleid en dat ze al zover zijn gevorderd dat hij geen mogelijkheden meer ziet de bouw tegen te houden. Pastors vindt wel dat het tijd wordt het 11 jaar oude moskeebeleid in Rotterdam te herzien.

-------------------------
aapje komt stilletjes tevoorschijn!

Amellady
26-11-02, 18:35
wat een dom gezeik zeg

en hoe komt die aap erbij dat in de verenigde arabische emiraten geen kerken staan of dat dat tegen de sharia is?????????

Tomas
26-11-02, 18:40
Geplaatst door Amellady
wat een dom gezeik zeg

en hoe komt die aap erbij dat in de verenigde arabische emiraten geen kerken staan of dat dat tegen de sharia is?????????

Hij zegt bouwen, niet staan.

Zou het volgens jou dan mogen in de VAE of S-A?

Waiting
26-11-02, 18:52
Een serieuze vraag ; waarom zo groot?

Amellady
26-11-02, 19:23
omdat er veel mensen naar de moskee komen en die moeten er wel allemaal in kunnen.
als je kijkt in mekka bijvoorbeeld, daar kunnen wel 2 miljoen mensen in en dan nog staan de pleinen buiten de moskee vol.


En tomas, ja daar mogen kerken staan. in alle islamitische landen mogen kerken staan.

Mark
26-11-02, 19:26
Geplaatst door Waiting
Een serieuze vraag ; waarom zo groot?

Iedereen wil de grootste hebben Waiting, zo kom je dichter bij god!

Nederland staat toch al vol met christelijk fallussymbolen? Sterker nog die kerken zijn nog veeeeel groter dan deze moskee ;)

Arvid
26-11-02, 19:44
Geplaatst door Amellady
omdat er veel mensen naar de moskee komen en die moeten er wel allemaal in kunnen.
als je kijkt in mekka bijvoorbeeld, daar kunnen wel 2 miljoen mensen in en dan nog staan de pleinen buiten de moskee vol.


En tomas, ja daar mogen kerken staan. in alle islamitische landen mogen kerken staan.

In Saoudi Arabie mogen GEEN kerken staan of tempels
wat vind je daarvan?
Wat vind je ervan als een supergrote Kerk wordt gebouwd in een van de grootste steden van Saoudi Arabie?

barfly
26-11-02, 19:51
Zijn er ergens tekeningen te bewonderen van deze moskee? Of studies met liefst een "skyline" karakter? En hoeveel gelovigen gaat deze moskee trekken?
Voordat ik hier een mening over kan hebben wil ik graag iets meer weten.
Trouwens mij maakt het niets uit als er een grote moskee wordt gebouwd, om met de woorden van een gerespekteerd Nederlander te spreken: Vorraaal dorrghaan! :p

Waiting
26-11-02, 19:51
Geplaatst door Mark
Iedereen wil de grootste hebben Waiting, zo kom je dichter bij god!

Nederland staat toch al vol met christelijk fallussymbolen? Sterker nog die kerken zijn nog veeeeel groter dan deze moskee ;)

Bullshit, kijk maar naar de synagoges....
En de meeste kerken zijn helemaal niet zo groot....

Kunnen ze niet 2 of 3 kleine moskeeen bouwen in plaats van één mamoet dat boven alles uit steekt?

Trouwens veel christelijke kerken die nu gebouwd worden en ook de laatste jaren, worden heel modern en passend aan de omgeving gemaakt...
Veel minder opvallend.

Mijn vraag is nog steeds waarom? Waarom anders zijn?

Waarom de skyline van Rotterdam zo drastisch veranderen?

Men kan toch ook rekening houden met de omgeving?

KomMaar
26-11-02, 19:57
Geplaatst door Arvid
In Saoudi Arabie mogen GEEN kerken staan of tempels
wat vind je daarvan?
Wat vind je ervan als een supergrote Kerk wordt gebouwd in een van de grootste steden van Saoudi Arabie?

Waiting steek je kop in het zand!

Arvid, omdat in S-A kerk en staat niet gescheiden zijn wil jij dat hier ook maar gaan invoeren?

rja
26-11-02, 19:59
Geplaatst door NIS
[Zo ziek zijn kut-autochtonen. "Essalaam" betekent vrede en hoe reageert een kut-autochtoon? Diep triest dat ze de Moslims gewoon niet willen respecteren. Ik had trouwens gehoord, dat de Moskee een heel duur project ging worden. De Arabische Emiraten zouden mee financeren...

Als het bestemmingsplan gewijzigd is en er een bouwvergunning is afgegeven, kan de gemeenteraad weinig doen, maar als dit niet zo is, heeft gemeenteraad het recht om wijzigingen om van de bouwplannen te vragen.

Als de moslims de moskee volledig zelf betalen, zonder steun van de overheid, zou de positie van de moslims sterk zijn, maar vaak wordt de bouw van een moskee gesteund door het bijna weggeven van de grond of een lage pacht, vaak steund de overheid de bouw ook op andere manieren, als dat zo is, heeft de gemeenteraad natuurlijk het recht om mee te praten over de bouw van de moskee.

Waiting
26-11-02, 20:05
Waarom moet ik mijn kop in het zand steken?!

Van mij part bouwen ze 20 moskeeen, ieder zijn geloof...
Maar ik vind al die bombastische vertoningen onnodig, onverdraagzaam, lelijk voor de skyline voor het landschap en on-hollands om het maar bot te zeggen.

Ik heb niks tegen moskeeen, ik wil gewoon dat de prentjes voor toeristen hetzelfde blijven en niet dat men naast de kuip 2 minaretten heeft staan.

Ik weet zeker dat er meer zijn die dit vinden en dat is niet racistisch.
Je veranderd zo drastisch het landschap.

En het is dus totaal zonder rekening te houden met anderen.

Vrijheid van godsdienst tuurlijk, maar je hoeft niet de tempelberg naast de kuip te zetten, sorry dat vind ik voor de al genoemde redenen niet kunnen.

En jouw opmerking "Douw je kop in het zand" , is dus precies wat men dus van anderen verwacht, wij bouwen een reuze moskee de grootste en mooiste van Europa en de hollanders( bedoeld als niet-moslims ) moeten maar wennen aan hun nieuwe skyline.

000NobelPrizes
26-11-02, 20:25
Waarom zo per se een stempel drukken op Nederland met de islam en de geloofsbelijdenis? Waarom willen moslims zo per se meetellen als 'moslim'?
Geloof is voor jezelf, wordt mij hier steeds verteld. Dan snap ik dus de noodzaak van dat joekel van een gebouw niet. We worden dagelijks met onze neus op de aanwezigheid van moslims gedrukt, en nooit op een manier die positief is. Goeie bijdragen aan de maatschappij heb ik nog niet gezien. De moslims zelf schijnen er ook niet gelukkig op te worden, gezien hun dramatische attitude. Om van de happiness in islamstaten maar niet te spreken.

Een stempel drukken op de maatschappij betekent niet dat je op een drammerige manier je aanwezigheid wil laten gelden, maar door iets goeds te betekenen voor de samenleving. Ik wacht er nog steeds op vanuit de islam-hoek.

NIS
26-11-02, 21:38
Geplaatst door Arvid
In Saoudi Arabie mogen GEEN kerken staan of tempels
wat vind je daarvan?
Wat vind je ervan als een supergrote Kerk wordt gebouwd in een van de grootste steden van Saoudi Arabie?

Het gaat hier om Marokkanen!! In Marokko staan kerken bij mij in de stad. Ook zijn er gelukkig synagogen!! En daar worden op dit moment diensten gehouden. Soms in het bijzijn van onze koning!

Dus stop met dat argument ok..

NIS
26-11-02, 21:54
Een paar citaten van reacties:

- Maar ik vind al die bombastische vertoningen onnodig, onverdraagzaam, lelijk voor de skyline voor het landschap en on-hollands om het maar bot te zeggen.

- Als de moslims de moskee volledig zelf betalen, zonder steun van de overheid, zou de positie van de moslims sterk zijn, maar vaak wordt de bouw van een moskee gesteund door het bijna weggeven van de grond of een lage pacht, vaak steund de overheid de bouw ook op andere manieren, als dat zo is, heeft de gemeenteraad natuurlijk het recht om mee te praten over de bouw van de moskee.

- Waarom zo per se een stempel drukken op Nederland met de islam en de geloofsbelijdenis?

- Kunnen ze niet 2 of 3 kleine moskeeen bouwen in plaats van één mamoet dat boven alles uit steekt?

Mijn reaktie daarop:

Bombastisch vertoning onnodig? Lelijk? on-hollands? Hoezo? Ik voel me als Moslim hollandser dan menig kut-autochtoon. Waar moet je aan voldoen om voor Hollander gezien te worden? Je geloof verlochenen? jeetje.. jij hebt allemaal leuke meningen, maar het slaat nergens op. In Casablanca zit de grootste moskee van de wereld. Men heeft daarvoor gekozen en daarvoor financeerders gezocht. Iedereen heeft dat te accepteren. Het zit ook een beetje in de Islam. Het bouwen van een Moskee wordt heel erg gesteund door Moslims. In ons profeet's tijd was dat namelijk ook het geval. Ze noemen het niet voor niks "het huis van God".

Mensen (Moslims) financeren graag mee aan de bouw van een Moskee. De overheid doet helemaal niet aan meefinancering. Deze moskee is geen geval apart. In elk wijk waar ooit een moskee is gebouwd hebben zich problemen vergedaan. Respect voor een ander geloof is ook bij die kut-autochtonen ver te zoeken. En maar vragen aan die kut-Marokkanen om zich aan te passen. Het is geven en nemen! De buurtbewoners waren daar zogenaamd niet van gedient. Ook in R'dam speelt nu hetzelfde spelletje zich af.

- 2 of 3 kleine moskeeen betekend 2 of 3 conflicten met zogenaamde kut-autochtonen meer. Je kan beter 1 conflict hebben dan met heel veel moeite een paar moskee's bouwen. Rotterdam is een grote stad, en vind het als wereldstad goed bij passen. Het was toch pas een Europa's culturele stad? Welke cultuur hebben ze daar? Hadden ze beter A'dam moeten kiezen.. Dus niks lelijke skyline etc.

Ik hou nu op met les geven aan onnozelen :D (humor moet kunnen toch)

barfly
26-11-02, 22:00
Geplaatst door NIS
Een paar citaten van reacties:

- Maar ik vind al die bombastische vertoningen onnodig, onverdraagzaam, lelijk voor de skyline voor het landschap en on-hollands om het maar bot te zeggen.

- Als de moslims de moskee volledig zelf betalen, zonder steun van de overheid, zou de positie van de moslims sterk zijn, maar vaak wordt de bouw van een moskee gesteund door het bijna weggeven van de grond of een lage pacht, vaak steund de overheid de bouw ook op andere manieren, als dat zo is, heeft de gemeenteraad natuurlijk het recht om mee te praten over de bouw van de moskee.

- Waarom zo per se een stempel drukken op Nederland met de islam en de geloofsbelijdenis?

- Kunnen ze niet 2 of 3 kleine moskeeen bouwen in plaats van één mamoet dat boven alles uit steekt?

Mijn reaktie daarop:

Bombastisch vertoning onnodig? Lelijk? on-hollands? Hoezo? Ik voel me als Moslim hollandser dan menig kut-autochtoon. Waar moet je aan voldoen om voor Hollander gezien te worden? Je geloof verlochenen? jeetje.. jij hebt allemaal leuke meningen, maar het slaat nergens op. In Casablanca zit de grootste moskee van de wereld. Men heeft daarvoor gekozen en daarvoor financeerders gezocht. Iedereen heeft dat te accepteren. Het zit ook een beetje in de Islam. Het bouwen van een Moskee wordt heel erg gesteund door Moslims. In ons profeet's tijd was dat namelijk ook het geval. Ze noemen het niet voor niks "het huis van God".

Mensen (Moslims) financeren graag mee aan de bouw van een Moskee. De overheid doet helemaal niet aan meefinancering. Deze moskee is geen geval apart. In elk wijk waar ooit een moskee is gebouwd hebben zich problemen vergedaan. Respect voor een ander geloof is ook bij die kut-autochtonen ver te zoeken. En maar vragen aan die kut-Marokkanen om zich aan te passen. Het is geven en nemen! De buurtbewoners waren daar zogenaamd niet van gedient. Ook in R'dam speelt nu hetzelfde spelletje zich af.

- 2 of 3 kleine moskeeen betekend 2 of 3 conflicten met zogenaamde kut-autochtonen meer. Je kan beter 1 conflict hebben dan met heel veel moeite een paar moskee's bouwen. Rotterdam is een grote stad, en vind het als wereldstad goed bij passen. Het was toch pas een Europa's culturele stad? Welke cultuur hebben ze daar? Hadden ze beter A'dam moeten kiezen.. Dus niks lelijke skyline etc.

Ik hou nu op met les geven aan onnozelen :D (humor moet kunnen toch)

Ja humor moet kunnen.
Nu terzake; jammer dat je de negatieve reakties alleen belicht.
Volgens mij waren er ook positieve bij, maarja een minderheid, dus niet de moeite waard. Toch? :p

000NobelPrizes
26-11-02, 22:06
Mag ik even? Het is al bon ton geworden om te zeggen, zonder blikken of blozen, dat autochtone Nederlanders zich maar moeten aanpassen aan de nieuwkomers.

Hoezo? Zijn allochtonen soms deze kant op gekomen om het land en haar inwoners te veranderen?

Bovendien overdrijf je schromelijk. Elke keer als moslims hun zin niet krijgen, gaan ze mekkeren dat wij ons niet aan hen aanpassen. Me dunkt - we schuiven al genoeg op. Het is gewoon zo dat er net zo lang wordt gewrikt en gewurmd en gedraaikont totdat moslims hun eigen idee kunnen doorvoeren, hoe on-westers die opvattingen ook zijn.

moenna
26-11-02, 22:31
Wat kunnen sommigen toch overdreven reageren?! Damn, ik word hier gewoon spontaan pessimistisch van, en dat terwijl ik van nature een optimist ben.

Waarom zien jullie alle ontwikkelingen, die de Moslims een beetje positief stemmen, als een bedreiging? Zijn jullie nu echt zo bang dat, de o zo geweldige (saaie en eentonige) landschap wordt verpest, door de bouw van een moskee. Denken jullie echt dat er op deze manier het bekende Nederlandse architectuur (ahum?) niet meer herkend zal worden, en zelfs in verloop van tijd geheel van het podium zal verdwijnen? Troost je, want dat zal echt niet gaan gebeuren. Geen land is zo saai en abstract ingericht als Nederland, zelfs de natuur vertikt het om hier een bijdrage aan te leveren :D.

Waarom niet eens een keer positief. Hoe meer culturen, hoe meer diversiteit, des te verrijkender de samenleving.... Niet alleen qua normen en waarden, maar het kan ook een positieve bijdrage leveren voor het gezicht van Nederland.


Die gasten die hier gereageerd hebben, met aanpassen en nog meer van die nonsens...Get A Life! Niemand heeft gevraagd om je aan te passen, so back off, will ya. Het enige wat we vragen, is begrip en geduld. Meer niet!

Moenna


P.s.; Dat wij hier zijn, hebben jullie helemaal aan jullie zelf te danken. Ook nog een dringend verzoek om het woordje "gastvrijheid" te herzien en in jullie vocabulaire op te nemen, want jullie hebben hier weinig kaas van gegeten, zo te zien.

000NobelPrizes
26-11-02, 22:52
Misschien kun je ook het woordje gastvrijheid uit de Arabische vocabulaire schrappen. Ik denk niet dat er daar miljoenen westerlingen op een gesubsidieerd leven van medische zorg, AOW, ziekengeld, uitkering, speciale bijstand etcetera etcetra kunnen gaan zitten. En als er ontspoorde westerse jongeren de buurten onveilig maken, zal geen enkele Arabier het in zijn pan halen om miljarden uit de staatskas te plukken om ze weer op het rechte pad te brengen.

Okay, die zeepbel van de zogenaamde Arabische gastvrijheid hebben we dus al doorgeprikt.

Wat meer? Ik vind mijn land niet saai ingericht, integendeel. De steden en hun grachten zijn prachtig overal. Landschap? Wat er nog van over is, is mooi. Tja, mag jij van mij lelijk of saai vinden - dat is jouw mening. Maar breng het niet alsof wij hier nodig toe zijn aan een Marokkaanse opfrisser voor wat betreft onze architectuur.

Diversiteit culturen is leuk, niks mis mee. Ik zit nog wel te wachten op de verrijking van de Marokkaanse bijdrage, op hier en daar een restaurantje na. Heb ik al op meer threads om gezeurd. Waar blijft die nou? Voorlopig is het huilen met de pet op.
'Voor mekaar zorgen doen wij' gaat er bij mij niet in. Daar hebben wij een democratie voor, daar werken we aan, betalen we belasting voor. Voorlopig blijven die bijdragen aan de medemens beperkt tot gebed en mooi moslim zijn. Maar, getuige de volksverhuizing, daar beleg je geen boterham mee.

limpio
26-11-02, 23:17
Laat ze gerust gebedshuizen bouwen, maar op een dusdanige wijze dat ze niet al te protserig zijn.
Al het geld dat men aan die prachtuitstralende gebouwen uitgeeft, zou men beter kunnen spenderen aan de arme broeders en zusters.
Om te bidden tot God heeft men helemaal geen gebouw nodig, laat staan zulke dure gebouwen.
En de autochtonen willen gerust rekening houden met de allochtonen, als de allochtonen maar beseffen dat ze hier nu eenmaal in het westen wonen. Een beetje bescheidenheid en minder gehuil en gejank zou een heel ander beeld kunnen scheppen.
De privileges hen toegestaan hier, moet men niet als een doodnormaal iets beschouwen maar als een vorm van verdraagzaamheid uitgaande van de kaffir tegenover de moslims.
En genoeg is genoeg.


Elke keer als moslims hun zin niet krijgen, gaan ze mekkeren dat wij ons niet aan hen aanpassen.
Ik heb ook de indruk dat 151 nobelprizes hier wel recht in de roos zit.
Dat zelfde gevoel heb ik al lang en zo is het ook.
Ze wringen zich maar al te graag in de slachtofferrol, en als ze hun zin niet krijgen zijn wij de boemannen...de slechte kaffir.

moenna
26-11-02, 23:21
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Misschien kun je ook het woordje gastvrijheid uit de Arabische vocabulaire schrappen. Ik denk niet dat er daar miljoenen westerlingen op een gesubsidieerd leven van medische zorg, AOW, ziekengeld, uitkering, speciale bijstand etcetera etcetra kunnen gaan zitten. En als er ontspoorde westerse jongeren de buurten onveilig maken, zal geen enkele Arabier het in zijn pan halen om miljarden uit de staatskas te plukken om ze weer op het rechte pad te brengen.

Okay, die zeepbel van de zogenaamde Arabische gastvrijheid hebben we dus al doorgeprikt.

Ik laat je wel in de illusie dat je met je betoog "de zeepbel" hebt doorgeprikt, want jou strekking slaat kant noch wal. Je stelt een hypothese voor, waar westerlingen in Arabië gaan wonen en daar "het zorgstelsel" gaan uitbuiten (jij denkt dus blijkbaar dat wij hier alleen voor het soc. verz. stelsel zijn:mad: ). Als de welvaart in de wereld anders verdeeld was, dan hadden de westerlingen daar idd een geweldig leven kunnen leiden, en van gastvrijheid kunnen proeven, en voelen wat dat precies inhoudt, (en dat zonder integratie-gezeur aan hun hoofd!), dat kan ik je zwart op wit geven.



Wat meer? Ik vind mijn land niet saai ingericht, integendeel. De steden en hun grachten zijn prachtig overal. Landschap? Wat er nog van over is, is mooi. Tja, mag jij van mij lelijk of saai vinden - dat is jouw mening. Maar breng het niet alsof wij hier nodig toe zijn aan een Marokkaanse opfrisser voor wat betreft onze architectuur.
Diversiteit culturen is leuk, niks mis mee. Ik zit nog wel te wachten op de verrijking van de Marokkaanse bijdrage, op hier en daar een restaurantje na. Heb ik al op meer threads om gezeurd. Waar blijft die nou?

Ja, een duidelijke verschil van mening. Geef mij maar diversiteit, en dan heb ik het niet alleen over Marokkaanse bijdragen, maar van alle nationaliteiten die hier aanwezig zijn. Kijk naar Frankrijk, een prachtig land met ieder gebied een eigen gezicht.

Je spreekt je eigen trouwens wel behoorlijk tegen. Eerst zie je de bouw van een moskee als een dreiging voor de Nederlands architectuur. En nu verwacht je van ons, dat wij een bijdrage leveren, om het geheel met een Marokkaanse tint te verrijken:confused:...Hier heb ik ook wel een antwoord op. Als wij bij iedere verbouwing, dit soort gezeur en banale reacties mogen verwachten, dan kiezen wij liever voor algemene orde en rust, en zijn wij dik tevreden met onze Nederlandse woningen.



Voorlopig is het huilen met de pet op.
'Voor mekaar zorgen doen wij' gaat er bij mij niet in. Daar hebben wij een democratie voor, daar werken we aan, betalen we belasting voor. Voorlopig blijven die bijdragen aan de medemens beperkt tot gebed en mooi moslim zijn. Maar, getuige de volksverhuizing, daar beleg je geen boterham mee.

Wat wil je hier nu weer mee zeggen? Wat een misselijkmakend bericht! JA, ook wij houden de economie draaiende. Ook wij betalen belastingen, premies, en heffingen. Ook wij studeren, om zo later een positieve bijdrage te leveren voor de toekomstige wetenschap, economie en samenleving. Ook wij dragen maatschappelijke verantwoordelijkheid, en laten dit zien door ons te organiseren in verenigingen en stichtingen, om zo de dialoog en het wederzijdse begrip te bewerkstelligen(ik geef toe dat het nog niet allemaal optimaal loopt, maar we proberen het iig!).

Je bent wel heel erg selectief bezig, om alleen de negatieve berichtgevingen uit de media te lichten. Er zijn zat voorbeelden te geven die het tegendeel bewijzen, maar daar doe jij maar al te graag je ogen voor dicht.

Moenna

Pixelshade
27-11-02, 00:23
Geplaatst door plexus
In het land van die man geldt de sharia, de islamitische wetgeving

worden in Abu Dhabi en Dubai de Sharia gehanteerd? denk het niet

rja
27-11-02, 00:25
Geplaatst door NIS
Mensen (Moslims) financeren graag mee aan de bouw van een Moskee. De overheid doet helemaal niet aan meefinancering. Deze moskee is geen geval apart. In elk wijk waar ooit een moskee is gebouwd hebben zich problemen vergedaan. Respect voor een ander geloof is ook bij die kut-autochtonen ver te zoeken. En maar vragen aan die kut-Marokkanen om zich aan te passen. Het is geven en nemen! De buurtbewoners waren daar zogenaamd niet van gedient. Ook in R'dam speelt nu hetzelfde spelletje zich af.

Werkelijk, zonder de gemeente kan er geen gebouw gebouwd worden, zelfs voor je illegale gebouwde schuurtje heb je een bouwvergunning nodig, als je dit niet hebt, kun je schuurtje afbreken.

De gemeente schenkt gewoon de grond, voor de openbare voorzieningen, als de gemeente denkt dat, dit nodig is, denkt toch niet dat de Nederlandse kerken in nieuwbouwwijken, de volle prijs betalen ? Dus voor moskee's gelden dezelfde regels, dus de gemeente heeft heel wat in de pap te brokkelen.

De legale allochtonen in Rotterdam, hebben stemrecht als ze vijf jaar in Nederland zijn, volgens de statistieken zijn ze in de meerderheid, dus als ze niet gaan stemmen, hebben ze weinig recht van spreken, als ze niet van dit recht gebruik maken.

lennart
27-11-02, 00:44
Ja, een duidelijke verschil van mening. Geef mij maar diversiteit, en dan heb ik het niet alleen over Marokkaanse bijdragen, maar van alle nationaliteiten die hier aanwezig zijn. Kijk naar Frankrijk, een prachtig land met ieder gebied een eigen gezicht.


Van de krottenwijken in Frankrijk wordt je anders niet zo vrolijk hoor.

Van mij mag die moskee net zo groot blijven als die nu geplanned is. Hey misschien levert het nog wel veel werkgelegenheid op en als de leiding slim is laten ze ook ongelovigen binnen om rond te kijken.

Als ze echt zo bezorgt zijn om de leefbaarheid van de stad dan vraag ik mij af waarom LR dan wil dat het verbod op nachtvluchten op Rotterdam Airport wordt ingeperkt. En waarom LR de 2de maasvlakte wil aanleggen.



Open samenleving
Leefbaar Rotterdam is een partij die alle vormen van racisme en discriminatie op grond van ras, levensbeschouwelijke overtuiging, nationaliteit, afkomst of sekse, met kracht wil bestrijden. Een Leefbaar Rotterdam is een Vrij Rotterdam met een grondwettelijke scheiding tussen kerk en staat. Immigranten moeten niet in een aparte hoek worden geplaatst, maar juist via onderwijs en andere middelen geholpen worden eventuele achterstanden weg te werken. Deze steun is niet vrijblijvend! Een plicht tot inburgeren hoort daarbij!


Scheiding tussen kerk en staat. Waar bemoeit hij zich mee? Hij heeft zich niet te bemoeien met kerk, zo staat het geschreven in hun eigen leidraad.

Mark
27-11-02, 07:06
Geplaatst door EdV
Als de nieuwe moskee net zo mooi wordt als de Blauwe Moskee of de Hagia Sophia in Istanbul, dan kan ie wat mij betreft niet groot genoeg.
Wordt het echter net zo'n lelijk en steriel ding als bij ons in Delft, hou hem dan a.u.b. klein!
En als de vorige gemeenteraad hem heeft goedgekeurd moet je als huidieg raad er gewoon met je poten afblijven.
Het CDA (wat ik een rot-partij vind) heeft voor eens gelijk.

Ed

Je bedoelt die moskee bij sporthal de Buitenhof? Dat is zo'n beetje het standaard type moskee... vind hem er wel grappig en sprookjesachtig uitzien..

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je ff moet kijken of een groot gebouw past tussen de huidige gebouwen.

Simon
27-11-02, 08:11
Je moet in nederland al een eenvoudige dakkapel voorleggen aan een bouwcommissie om te beoordelen of deze wel in de omgeving past. Dus ik vind het terecht dat dit ook bij een moskee gebeurt. Maar de uitspraken van Leefbaar Rotterdam hebben een ondertoon die ik wantrouw.

Simon

topper
27-11-02, 09:17
Geplaatst door moenna
Wat kunnen sommigen toch overdreven reageren?! Damn, ik word hier gewoon spontaan pessimistisch van, en dat terwijl ik van nature een optimist ben.

Waarom zien jullie alle ontwikkelingen, die de Moslims een beetje positief stemmen, als een bedreiging? Zijn jullie nu echt zo bang dat, de o zo geweldige (saaie en eentonige) landschap wordt verpest, door de bouw van een moskee. Denken jullie echt dat er op deze manier het bekende Nederlandse architectuur (ahum?) niet meer herkend zal worden, en zelfs in verloop van tijd geheel van het podium zal verdwijnen? Troost je, want dat zal echt niet gaan gebeuren. Geen land is zo saai en abstract ingericht als Nederland, zelfs de natuur vertikt het om hier een bijdrage aan te leveren :D.

Waarom niet eens een keer positief. Hoe meer culturen, hoe meer diversiteit, des te verrijkender de samenleving.... Niet alleen qua normen en waarden, maar het kan ook een positieve bijdrage leveren voor het gezicht van Nederland.


Die gasten die hier gereageerd hebben, met aanpassen en nog meer van die nonsens...Get A Life! Niemand heeft gevraagd om je aan te passen, so back off, will ya. Het enige wat we vragen, is begrip en geduld. Meer niet!

Moenna


P.s.; Dat wij hier zijn, hebben jullie helemaal aan jullie zelf te danken. Ook nog een dringend verzoek om het woordje "gastvrijheid" te herzien en in jullie vocabulaire op te nemen, want jullie hebben hier weinig kaas van gegeten, zo te zien.

Ik zal het dan nog maar een keertje proberen uit te leggen. De autochtone Nederlanders weten heel goed dat we een klein landje zijn. Wij vinden allemaal dat we een heel specifieke cultuur hebben.
Als er dan in een hele korte periode (20-30 jaar ) heel veel 'gasten' zich definitief in dit land vestigen en hun eigen gewoontes meenemen kan je wel bedenken dat dit een invloed heeft op de cultuur van een land. In Nederland hebben we er heel erg lang over gedaan om ons los te maken van iets irrationeels als GELOOF. En dan heb ik het nog over het christendom. Een groot deel van de nederlanders beseffen dat het onzinnig is om 'GODVREZEND' te zijn. Als wij dan zien dat een godsdienst als de islam nog meer verboden kent dan het christendom ons 50 jaar geleden oplegde lijkt mij de angst zeker gerechtvaardigd.
Het is toch belachelijk als je godsdienst je 100 keer per dag moet vertellen dat je aardig tegen elkaar moet zijn of dat je dit niet mag eten, en dat je daar niet naar mag kijken, enz. Dat soort dingen moeten gewoon in je opvoeding geleerd worden.

Allochtonen die zeggen dat Nederlanders niet gastvrij zijn hebben er echt helemaal niets van begrepen. In welk land denk je bv dat er zo'n hoog percentage nieuwkomers een inkomen krijgt zonder er ook maar hun bed voor uit te komen. (zieken, werkelozen, profiteurs etc). Kijk eens om je heen en zie wat voor leven allochtonen hebben kunnen opbouwen, en bedenk dan wel dat het grootste deel van die mensen anders nog steeds ergens in hun thuis land voor een minimum bestaan hadden moeten vechten. Natuurlijk kan het altijd beter, maar ga niet zitten jengelen dat we zo ongastvrij zijn.
En tot slot: wie denkt er nou serieus dat het christendom en de islam samen op een kussen kunnen?

000NobelPrizes
27-11-02, 10:23
Geplaatst door moenna
Ik laat je wel in de illusie dat je met je betoog "de zeepbel" hebt doorgeprikt, want jou strekking slaat kant noch wal. Je stelt een hypothese voor, waar westerlingen in Arabië gaan wonen en daar "het zorgstelsel" gaan uitbuiten (jij denkt dus blijkbaar dat wij hier alleen voor het soc. verz. stelsel zijn:mad: ). Als de welvaart in de wereld anders verdeeld was, dan hadden de westerlingen daar idd een geweldig leven kunnen leiden, en van gastvrijheid kunnen proeven, en voelen wat dat precies inhoudt, (en dat zonder integratie-gezeur aan hun hoofd!), dat kan ik je zwart op wit geven.




Ja, een duidelijke verschil van mening. Geef mij maar diversiteit, en dan heb ik het niet alleen over Marokkaanse bijdragen, maar van alle nationaliteiten die hier aanwezig zijn. Kijk naar Frankrijk, een prachtig land met ieder gebied een eigen gezicht.

Je spreekt je eigen trouwens wel behoorlijk tegen. Eerst zie je de bouw van een moskee als een dreiging voor de Nederlands architectuur. En nu verwacht je van ons, dat wij een bijdrage leveren, om het geheel met een Marokkaanse tint te verrijken:confused:...Hier heb ik ook wel een antwoord op. Als wij bij iedere verbouwing, dit soort gezeur en banale reacties mogen verwachten, dan kiezen wij liever voor algemene orde en rust, en zijn wij dik tevreden met onze Nederlandse woningen.



Wat wil je hier nu weer mee zeggen? Wat een misselijkmakend bericht! JA, ook wij houden de economie draaiende. Ook wij betalen belastingen, premies, en heffingen. Ook wij studeren, om zo later een positieve bijdrage te leveren voor de toekomstige wetenschap, economie en samenleving. Ook wij dragen maatschappelijke verantwoordelijkheid, en laten dit zien door ons te organiseren in verenigingen en stichtingen, om zo de dialoog en het wederzijdse begrip te bewerkstelligen(ik geef toe dat het nog niet allemaal optimaal loopt, maar we proberen het iig!).

Je bent wel heel erg selectief bezig, om alleen de negatieve berichtgevingen uit de media te lichten. Er zijn zat voorbeelden te geven die het tegendeel bewijzen, maar daar doe jij maar al te graag je ogen voor dicht.

Moenna


1. De Arabische landen zouden er mee kunnen beginnen de welvaart in hun eigen land beter te verdelen. Hier zitten politici op een fixed salaris, daar worden zakken volgepropt door leiders en hun elite terwijl ze hun eigen mensen - hun moslimbroeders, ahem - laten barsten.

2. Wie zegt dat een moskee een 'bedreiging' is voor de Nederlandse architectuur? Dat zeg jij nu. Nee, er werd beweerd dat de 'saaie' Nederlandse architectuur wel wat extra's kon gebruiken. M.a.w., zo'n moskee zou een verrijking zijn dus daar moesten we bij wijze van spreke nog blij mee wezen ook. Nogmaals - ik vind Nl. architectuur niet saai, en ik kan me wel wat andere architectonische hoogstandjes indenken dan een moskee. Een mooi gebouw waar iedereen welkom is bijvoorbeeld, in plaats van een drammerig symbool van onderdrukking en intolerantie.

3. Ik heb veel werkende, Hollandse vrienden die ook blij zouden zijn met een Nederlandse woning maar er geen kunnen krijgen omdat alles vol zit.

4. Voorlopig wordt de economie nog niet draaiende gehouden door allochtonen. Er moet geld bij.
Die stichtingen & verenigingen worden ook door de Nederlandse belastingbetalers gefinancierd. Dat e.e.a. nog niet goed loopt is the understatement of the year. Voorlopig zitten de miljoenen kostende heropvoedkampen vol, en krijgen Marokkaanse buurtvaders extra geld voor iets wat de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn: hun kinderen opvoeden. En allochtone insiders pleiten met klem dat het geld voor deze stichtingen linea recta naar de binnenlandse veiligheidsdiensten moet omdat er (soms gevaarlijk) separatisme wordt gekweekt.

Voordelen zie ik nog niet. Ik vind het niet meer dan normaal dat wanneer je naar een land vertrekt, je de taal en gebruiken leert en jezelf handhaaft. Als jij een klein percentage werkenden/studerenden al ziet als een voordeel, dan heb je werkelijk geen flauw idee welke eisen er worden gesteld om een westers land draaiende te houden.

De Rode Roos
27-11-02, 14:14
Als er veel weerstand is, dan moeten de Moslims in Rotterdam rekening houden met de gevoelens van de mensen daar. Dan maar wat kleiner. Het is niet zo dat die mensen daar helemaal geen Moskee willen, ze willen het alleen wat kleiner hebben. Dat lijkt mij een goed compromis.

NIS
27-11-02, 14:20
Geplaatst door topper
Ik zal het dan nog maar een keertje proberen uit te leggen. De autochtone Nederlanders weten heel goed dat we een klein landje zijn. Wij vinden allemaal dat we een heel specifieke cultuur hebben.
Als er dan in een hele korte periode (20-30 jaar ) heel veel 'gasten' zich definitief in dit land vestigen en hun eigen gewoontes meenemen kan je wel bedenken dat dit een invloed heeft op de cultuur van een land. In Nederland hebben we er heel erg lang over gedaan om ons los te maken van iets irrationeels als GELOOF. En dan heb ik het nog over het christendom. Een groot deel van de nederlanders beseffen dat het onzinnig is om 'GODVREZEND' te zijn. Als wij dan zien dat een godsdienst als de islam nog meer verboden kent dan het christendom ons 50 jaar geleden oplegde lijkt mij de angst zeker gerechtvaardigd.
Het is toch belachelijk als je godsdienst je 100 keer per dag moet vertellen dat je aardig tegen elkaar moet zijn of dat je dit niet mag eten, en dat je daar niet naar mag kijken, enz. Dat soort dingen moeten gewoon in je opvoeding geleerd worden.

Allochtonen die zeggen dat Nederlanders niet gastvrij zijn hebben er echt helemaal niets van begrepen. In welk land denk je bv dat er zo'n hoog percentage nieuwkomers een inkomen krijgt zonder er ook maar hun bed voor uit te komen. (zieken, werkelozen, profiteurs etc). Kijk eens om je heen en zie wat voor leven allochtonen hebben kunnen opbouwen, en bedenk dan wel dat het grootste deel van die mensen anders nog steeds ergens in hun thuis land voor een minimum bestaan hadden moeten vechten. Natuurlijk kan het altijd beter, maar ga niet zitten jengelen dat we zo ongastvrij zijn.
En tot slot: wie denkt er nou serieus dat het christendom en de islam samen op een kussen kunnen?

Ik denk 100% serieus dat het christendom en de islam samen op een kussen kunnen!

Wie dacht vroeger dat de negers in Amerika samen op 1 kussen konden met de blanken? Wij zijn/waren niet als slaaf behandeld hoor.. En de Indianen? Het kan, maar door lieden zoals jij gaat het niet zo soepel en neemt het nog wat tijd in beslag..

Get a life!

Tomas
27-11-02, 15:20
Geplaatst door Amellady
En tomas, ja daar mogen kerken staan. in alle islamitische landen mogen kerken staan.

Ik weet wel dat er her en der een paar kerken staan, maar de vraag is mag je NU met eigen middelen in de VEA of S-A een kerk bouwen?

Dat wil ik nou zo graag weten.

ZwYgStErr
27-11-02, 18:34
Geplaatst door Arvid
In Saoudi Arabie mogen GEEN kerken staan of tempels
wat vind je daarvan?
Wat vind je ervan als een supergrote Kerk wordt gebouwd in een van de grootste steden van Saoudi Arabie?

Waarom zou er iemand nou in Godsnaam een Kerk willen laten bouwen in Saoedië-Arabië.... :rolleyes: ...Wel een beetje realistisch blijven he?

ZwYgStErr
27-11-02, 18:39
Geplaatst door De Rode Roos
Als er veel weerstand is, dan moeten de Moslims in Rotterdam rekening houden met de gevoelens van de mensen daar. Dan maar wat kleiner. Het is niet zo dat die mensen daar helemaal geen Moskee willen, ze willen het alleen wat kleiner hebben. Dat lijkt mij een goed compromis.

O alsjeblieft zeg!!!! :rolleyes:
Ik weet 100% zeker, 1000% zeker, nee 2000% zeker dat als het om een kerk ging (of alles wat 'niet-islamitisch' is), dat er dan totaal geen bezwaar tegen zou zijn. Het is zo overduidelijk, het bezwaar is niet dat hij zo groot zal worden (wat denk ik toch wel best mee zal vallen)de enige reden dat er bezwaar tegen is, is omdat het een moskee is en moskeeën zijn van moslims, en moslims worden geassocieerd met fundamentalisme, extremisme en terrorisme.

PUNT.

Waiting
27-11-02, 18:43
Geplaatst door De Rode Roos
Als er veel weerstand is, dan moeten de Moslims in Rotterdam rekening houden met de gevoelens van de mensen daar. Dan maar wat kleiner. Het is niet zo dat die mensen daar helemaal geen Moskee willen, ze willen het alleen wat kleiner hebben. Dat lijkt mij een goed compromis.

Precies....

Rekening houden met de omgeving en met de niet-moslims.

Tolerantie werkt naar 2 kanten....

Waiting
27-11-02, 18:54
Geplaatst door ZwYgStErr
O alsjeblieft zeg!!!! :rolleyes:
Ik weet 100% zeker, 1000% zeker, nee 2000% zeker dat als het om een kerk ging (of alles wat 'niet-islamitisch' is), dat er dan totaal geen bezwaar tegen zou zijn. Het is zo overduidelijk, het bezwaar is niet dat hij zo groot zal worden (wat denk ik toch wel best mee zal vallen)de enige reden dat er bezwaar tegen is, is omdat het een moskee is en moskeeën zijn van moslims, en moslims worden geassocieerd met fundamentalisme, extremisme en terrorisme.

PUNT.


En nog wat meer.....

Dit is een christelijk land.
Een kerktoren valt nu eenmaal niemand meer op.
De synagoges kan je alleen nog herkennen aan de politie die buiten staat gestationeerd... :jammer:
Een moskee is inderdaad een ander verhaal.
En jullie draaien overal maar omheen en noemen de autochtonen in-tolerant, maar al met al ; wil men een moskee of wil men meer?
Een moskee kan je hebben, bouw er 2 of 3 van normaal formaat, onopvallend niet boven al het landschap uitstekend, bidden kan je dan toch?
Of is er een wettelijke minimum hoogte voor een minaret?
Je hebt dan alle vrijheid om te bidden en te doen en laten wat je wil...
Maar neej, de niet-moslims moeten maar leren leven met een een moskee die boven alles uitsteekt, die je kan zien als je met je vrienden uit Zweden de kuip wilt fotograferen....
Met de totaal onnatuurlijke verschijning en de bombastische aanwezigheid van geloof, midden in een westerse stad.

Als er een enquete had worden gehouden onder alle Rotterdammers en men zou het afkeuren, zou het dan nog niet goed zijn?
Nee hè....
Owja niemand houd meer rekening met de niet-moslims... stelletje intoleranten... :rolleyes:

sil
27-11-02, 19:04
Geplaatst door ZwYgStErr
O alsjeblieft zeg!!!! :rolleyes:
Ik weet 100% zeker, 1000% zeker, nee 2000% zeker dat als het om een kerk ging (of alles wat 'niet-islamitisch' is), dat er dan totaal geen bezwaar tegen zou zijn. Het is zo overduidelijk, het bezwaar is niet dat hij zo groot zal worden (wat denk ik toch wel best mee zal vallen)de enige reden dat er bezwaar tegen is, is omdat het een moskee is en moskeeën zijn van moslims, en moslims worden geassocieerd met fundamentalisme, extremisme en terrorisme.

PUNT.

doe toch niet zo zielig en drammerig.
hier in ned.zijn regels voor gebouwen,of het nu een torenflat of moskee is,aan de wetten moet je je houden.

ZwYgStErr
27-11-02, 19:29
Geplaatst door sil
doe toch niet zo zielig en drammerig.
hier in ned.zijn regels voor gebouwen,of het nu een torenflat of moskee is,aan de wetten moet je je houden.

Ik doe helemaal niet zielig en drammerig ik zeg gewoon de waarheid. Volgens mij moet je toch echt ff nagaan bij jezelf wie er hier nou drammerig en zielig doet. Juist aan de wetten moet je je houden, wie zegt dat ze hier een wet overtreden? De gemeente had toch allang toestemming gegeven voor het bouwen van die moskee?

ZwYgStErr
27-11-02, 19:37
Geplaatst door Waiting
En nog wat meer.....

Dit is een christelijk land.
Een kerktoren valt nu eenmaal niemand meer op.
De synagoges kan je alleen nog herkennen aan de politie die buiten staat gestationeerd... :jammer:
Een moskee is inderdaad een ander verhaal.
En jullie draaien overal maar omheen en noemen de autochtonen in-tolerant, maar al met al ; wil men een moskee of wil men meer?
Een moskee kan je hebben, bouw er 2 of 3 van normaal formaat, onopvallend niet boven al het landschap uitstekend, bidden kan je dan toch?
Of is er een wettelijke minimum hoogte voor een minaret?
Je hebt dan alle vrijheid om te bidden en te doen en laten wat je wil...
Maar neej, de niet-moslims moeten maar leren leven met een een moskee die boven alles uitsteekt, die je kan zien als je met je vrienden uit Zweden de kuip wilt fotograferen....
Met de totaal onnatuurlijke verschijning en de bombastische aanwezigheid van geloof, midden in een westerse stad.

Als er een enquete had worden gehouden onder alle Rotterdammers en men zou het afkeuren, zou het dan nog niet goed zijn?
Nee hè....
Owja niemand houd meer rekening met de niet-moslims... stelletje intoleranten... :rolleyes:


Geplaatst door Waiting
En nog wat meer.....

Dit is een christelijk land.
Een kerktoren valt nu eenmaal niemand meer op.
De synagoges kan je alleen nog herkennen aan de politie die buiten staat gestationeerd... :jammer:
Een moskee is inderdaad een ander verhaal.
En jullie draaien overal maar omheen en noemen de autochtonen in-tolerant, maar al met al ; wil men een moskee of wil men meer?
Een moskee kan je hebben, bouw er 2 of 3 van normaal formaat, onopvallend niet boven al het landschap uitstekend, bidden kan je dan toch?
Of is er een wettelijke minimum hoogte voor een minaret?
Je hebt dan alle vrijheid om te bidden en te doen en laten wat je wil...
Maar neej, de niet-moslims moeten maar leren leven met een een moskee die boven alles uitsteekt, die je kan zien als je met je vrienden uit Zweden de kuip wilt fotograferen....
Met de totaal onnatuurlijke verschijning en de bombastische aanwezigheid van geloof, midden in een westerse stad.

Als er een enquete had worden gehouden onder alle Rotterdammers en men zou het afkeuren, zou het dan nog niet goed zijn?
Nee hè....
Owja niemand vraagt het zo te zien aan de niet-moslims....

Een Cristelijk land toch? welliswaar van oorsprong een christelijk land...Maar wat wil je daarmee zeggen dat opvallende kerken wel mogen omdat het een Christelijk land is? Ik d8 dat jullie Kerk en Staat zo 'gescheiden' hielden.
(pffff).
En dan nog dat jullie jullie jullie en oh ja jullie ...(Generaliseren is ook een kunst). Ik neem aan dat je daarmee ALLE moslims in Nederland bedoelt? 'WIJ' willen helemaal niet getolereerd worden. Ik ben hier geboren en getogen en ik (om maar in herhaling te vallen) WIL NIET getolereerd worden alsof ik een last ben.

Ik wil je toch graag mijn standpunt even uitleggen. Het gaat er mij niet eens zozeer om het feit dat LR niet wil dat er een moskee gebouwd wordt van zo een formaat op die plek. Maar meer om het feit wat de beweegreden is achter dat verzet. Ik ben niet een persoon die als een schaap de anderen schapen volgt, en ik bekijk dingen ook altyd van 2 kanten. En ik kan dus enigzins begrijpen dat men de moskee daar niet wil hebben, maar wat is de reden daarvan? Denk je nou echt dat het mensen gaat omdat het het landschap of de omgeving er lelijker op maakt?
Ja daaag...dat geloof ik dus echt niet.

(om alweer in herhaling te vallen..sorry hoor, nare gewoonte van me..maar) En ik wil graag dat je hier eerlijk op antwoordt. Denk jij dat er in precies dezelfde omstandigheden, alleen dat je 'kerk' denkt in plaats van 'moskee' er ook een bezwaar zou zijn tegen de bouw van een kerk met een 50 meter-hoge toren?

(Ik geef je alvast mijn antwoord: NEE!!!)

PUNT.

000NobelPrizes
27-11-02, 19:49
Mijn vraag - waarom zo nadrukkelijk de aanwezigheid van de islam willen manifesteren met een mammoetgebouw?
Ik word hier altijd verteld dat islam 'eigen beleving' is. Al geloof ik daar trouwens geen snars meer van.

Aan de islam ontlenen Marokkanen hier hun identiteit, en ze willen zich in de samenleving laten gelden. Dat lukt ze niet door te presteren in de maatschappij, dus dan maar middels een geloof dat wordt verheerlijkt alsof het 'n antwoord op alle vragen is.

Wie zich wil manifesteren in Nederland en iets voorstellen -- en dat geldt ook voor de rest van het westen -- die kan indruk maken door hard te studeren en iets te ontdekken, een baanbrekend medicijn, het scheppen van werkgelegenheid of een manier van schone energie.

Een lel van een gebouw dat ons onder de neus drukt dat hier MOSLIMS zijn, zegt ons ruk. En dan heb ik het niet over de associaties met onderdrukking, intolerantie, 11 september, Bali, antisemitisme, onderontwikkeling, zelfmoordaanslagen en eeuwige broeinesten van oorlogen die gepaard gaan met de islam.

Get it?

ZwYgStErr
27-11-02, 20:01
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Mijn vraag - waarom zo nadrukkelijk de aanwezigheid van de islam willen manifesteren met een mammoetgebouw?
Ik word hier altijd verteld dat islam 'eigen beleving' is. Al geloof ik daar trouwens geen snars meer van.

Aan de islam ontlenen Marokkanen hier hun identiteit, en ze willen zich in de samenleving laten gelden. Dat lukt ze niet door te presteren in de maatschappij, dus dan maar middels een geloof dat wordt verheerlijkt alsof het 'n antwoord op alle vragen is.

Wie zich wil manifesteren in Nederland en iets voorstellen -- en dat geldt ook voor de rest van het westen -- die kan indruk maken door hard te studeren en iets te ontdekken, een baanbrekend medicijn, het scheppen van werkgelegenheid of een manier van schone energie.

Een lel van een gebouw dat ons onder de neus drukt dat hier MOSLIMS zijn, zegt ons ruk. En dan heb ik het niet over de associaties met onderdrukking, intolerantie, 11 september, Bali, antisemitisme, onderontwikkeling, zelfmoordaanslagen en eeuwige broeinesten van oorlogen die gepaard gaan met de islam. Get it?

~Zucht~ ...Als eerst...het zal geen Mammoet gebouw worden.
En dan Marokkanen presteren niet in de maatschappij? Waar haal je dat vandaan? O w8, het nieuws gekeken? De MAROKKAANSE jongen die een NEDERLANDER heeft vermoord? En dan schuif je dat maar door naar de gehele Marokkaanse gemeenschap?

Waarom vindt jij het zo erg dat (om jou maar te citeren) dat jou onder de neus wordt gedrukt dat hier Moslims zijn? Ben je echt zo bang voor Moslims (lees: Islam)??

En nu wil ik als tegenargument naar voren brengen over jouw uitspraak: [B]En dan heb ik het niet over de associaties met onderdrukking, intolerantie, 11 september, Bali, antisemitisme, onderontwikkeling, zelfmoordaanslagen en eeuwige broeinesten van oorlogen die gepaard gaan met de islam. Get it? [/QUOTE]
(Dit argument mag naar mijn zeggen nu wel met recht 'eeuwenoud' worden genoemd maar het is wel de waarheid) De Islam heeft niets te maken met onderdrukking noch met intolerantie noch met Bali nog met 11 september noch met alles wat je daarnet hebt gezegd. Dat heeft allemaal te maken met de mensen die MISBRUIK maken van de Islam.

PUNT.

ZwYgStErr
27-11-02, 20:05
En je hebt vooralsnog mijn vraag niet beantwoord...Over de kerk i.p.v de moskee...Of ben je bang dat het dan gaat lijken dat ik alsnog gelijk heb?

000NobelPrizes
27-11-02, 20:10
*zucht*

Ik associeer de prestaties van de Marokkanen in de maatschappij niet met het nieuws: beter niet, want dat zijn niet de prestaties die positieve bijdragen leveren. Ik heb nergens melding gemaakt in deze discussie van de Marokkaan die de Hollandse jongen heeft doodgemept, dat is een andere thread.

En nee, nogmaals, dat ik de islam niet onder mijn neus gewreven hoef te krijgen, betekent niet dat ik bang ben voor de islam. Dat is een heel ander verhaal, en heeft met mijn volksaard te maken. Leef je leven en sleep niet iedereen aan z'n nekvel erbij, zoiets.

En om dat te illustreren, voegde ik er nog aan toe dat ik moskeeen niet associeer met voornoemde misdaden en massamoorden die in naam van de islam worden gepleegd.

Dat jij als door een adder gebeten reageert, snap ik eigenlijk helemaal niet.

000NobelPrizes
27-11-02, 20:11
Geplaatst door ZwYgStErr
En je hebt vooralsnog mijn vraag niet beantwoord...Over de kerk i.p.v de moskee...Of ben je bang dat het dan gaat lijken dat ik alsnog gelijk heb?

Wat kan mij het bommen wie er gelijk heeft? Ik geef gewoon mijn mening.

En zoiets hoef je niet steeds af te sluiten met dat armetierige PUNT.
Jemig. Relax.

Tomas
27-11-02, 20:14
Geplaatst door ZwYgStErr
Waarom zou er iemand nou in Godsnaam een Kerk willen laten bouwen in Saoedië-Arabië.... :rolleyes: ...Wel een beetje realistisch blijven he?

Is dit als antwoord bedoeld op mijn vraag: Is het in VAE of S-A toegestaan om daar nu op dit moment een nieuwe kerk te bouwen?

Of weet niemand dat?

ZwYgStErr
27-11-02, 20:21
Geplaatst door Tomas
Is dit als antwoord bedoeld op mijn vraag: Is het in VAE of S-A toegestaan om daar nu op dit moment een nieuwe kerk te bouwen?

Of weet niemand dat?

Euhm..nee...volgens mij reageerde ik hier op iemand anders.
Maar antwoord op je vraag? ...Idunno...ik denk ut wel...

ZwYgStErr
27-11-02, 20:24
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Wat kan mij het bommen wie er gelijk heeft? Ik geef gewoon mijn mening.

En zoiets hoef je niet steeds af te sluiten met dat armetierige PUNT.
Jemig. Relax.

:fpuh: Punt.

.

NIS
27-11-02, 20:26
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Mijn vraag - waarom zo nadrukkelijk de aanwezigheid van de islam willen manifesteren met een mammoetgebouw?
Ik word hier altijd verteld dat islam 'eigen beleving' is. Al geloof ik daar trouwens geen snars meer van.

Aan de islam ontlenen Marokkanen hier hun identiteit, en ze willen zich in de samenleving laten gelden. Dat lukt ze niet door te presteren in de maatschappij, dus dan maar middels een geloof dat wordt verheerlijkt alsof het 'n antwoord op alle vragen is.

Wie zich wil manifesteren in Nederland en iets voorstellen -- en dat geldt ook voor de rest van het westen -- die kan indruk maken door hard te studeren en iets te ontdekken, een baanbrekend medicijn, het scheppen van werkgelegenheid of een manier van schone energie.

Een lel van een gebouw dat ons onder de neus drukt dat hier MOSLIMS zijn, zegt ons ruk. En dan heb ik het niet over de associaties met onderdrukking, intolerantie, 11 september, Bali, antisemitisme, onderontwikkeling, zelfmoordaanslagen en eeuwige broeinesten van oorlogen die gepaard gaan met de islam.

Get it?

Ik heb het gevoel, dat jij een probleem hebt. Zie: lel van een gebouw, associaties met onderukking, bali etc. Als dit echt bij jou leeft, dan moet je snel hulp gaan zoeken.

Heb een beetje respect voor de ander joh!

lennart
27-11-02, 20:30
Geplaatst door sil
doe toch niet zo zielig en drammerig.
hier in ned.zijn regels voor gebouwen,of het nu een torenflat of moskee is,aan de wetten moet je je houden.

Gemeente had al toestemming gegeven. LR wil nu terug komen op dat besluit omdat het een moskee is, dus van moslims is. Een drogredenen als hij kan ook wel wat kleiner wordt nu gebruikt om haat te zaaien.

000NobelPrizes
27-11-02, 20:30
Saudi Arabie is streng islam. Er zitten christenen gevangen vanwege hun geloof, en als er al kerken over zijn mogen die niet betreed worden. S-Arabie staat in de Top 5 van landen die voor het meest miserabele leefklimaat zorgen van christenen.

000NobelPrizes
27-11-02, 20:33
Geplaatst door NIS
Ik heb het gevoel, dat jij een probleem hebt. Zie: lel van een gebouw, associaties met onderukking, bali etc. Als dit echt bij jou leeft, dan moet je snel hulp gaan zoeken.

Heb een beetje respect voor de ander joh!


Hey joh... boinkehoinkebonk joh Yo!

Wat heeft respect nu te maken met het feit dat jij niet kunt lezen?

ZwYgStErr
27-11-02, 20:33
Geplaatst door 151 NobelPrizes
*zucht*

Ik associeer de prestaties van de Marokkanen in de maatschappij niet met het nieuws: beter niet, want dat zijn niet de prestaties die positieve bijdragen leveren. Ik heb nergens melding gemaakt in deze discussie van de Marokkaan die de Hollandse jongen heeft doodgemept, dat is een andere thread.

En nee, nogmaals, dat ik de islam niet onder mijn neus gewreven hoef te krijgen, betekent niet dat ik bang ben voor de islam. Dat is een heel ander verhaal, en heeft met mijn volksaard te maken. Leef je leven en sleep niet iedereen aan z'n nekvel erbij, zoiets.

En om dat te illustreren, voegde ik er nog aan toe dat ik moskeeen niet associeer met voornoemde misdaden en massamoorden die in naam van de islam worden gepleegd.

Dat jij als door een adder gebeten reageert, snap ik eigenlijk helemaal niet.

Ben blij dat je wat er in de media gezegd wordt niet meteen klakkeloos aanneemt. Maar je deed het doen overkomen alsof Marokkanen inderdaad niets bijdragen aan de samenleving behalve slechte dingen.

Ik voelde mij trouwens niet gebeten hoor. Maar als mensen dat soort dingen zeggen....~zucht`~ ik word er eerlijk gezegd zo doodmoe van. (ik haat het om mijn standpunten duidelijk te maken via het toetsenbord, het komt nooit over zoals ik het bedoel). Maar...Nee natuurlijk kan jij dat niet begrijpen jij zit nl. niet in dezelfde situatie als ik.
Bijv. Als ik de bus instap en ik groet beleefd de busschauffeur en hij groet niet terug, moet ik mij elke keer afvragen: waarom deed hij dat niet? Is het omdat hij gewoon een kutdag heeft en dat hij zijn een eentonig baantje heeft als busschauffeur haat..of is het omdat ik een hoofddoek draag?
Als ik 'kapsones' wordt aangekeken door een vrouw in de winkel..is het dan omdat ze gewoon een Biatch is of is het omdat ik een hoofddoek draag?
En geloof me je kan helemaal gek worden als je je dat elke keer afvraagt, daarom doe ik het ook niet meer. Nee, ik ben ervan overtuigd dat jij mij (ons) nooit zal begrijpen, hoe je je ook probeert in te leven.

000NobelPrizes
27-11-02, 20:36
Geplaatst door ZwYgStErr
:fpuh: Punt.

.


Dank voor dat eloquente antwoord. Je vroeg om een mening, is dit jouw inbreng?

NIS
27-11-02, 20:38
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Saudi Arabie is streng islam. Er zitten christenen gevangen vanwege hun geloof, en als er al kerken over zijn mogen die niet betreed worden. S-Arabie staat in de Top 5 van landen die voor het meest miserabele leefklimaat zorgen van christenen.

Waarom hebben we het over Saoedi Arabie??? We hebben het hier over Marokkanen die een Moskee willen. In Nederland heb je amper Soedi's lopen!!! In Marokko heb je kerken en synagogen en daar wordt elke dag dienst gehouden!! De Saoedi's hebben niks met dit verhaal te maken... Hou ze erbuiten dus..

Die kut-autochtonen weten heel goed de essentie van het verhaal te omzeilen. Wij, kut-Marokkanen, trappen daar in! :D

ZwYgStErr
27-11-02, 20:38
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Dank voor dat eloquente antwoord. Je vroeg om een mening, is dit jouw inbreng?

Ik zie dat jij naast de kunst 'generaliseren' ook in de kunst 'niet lezen' hebt gespecialiseerd?

000NobelPrizes
27-11-02, 20:41
Geplaatst door ZwYgStErr
Ben blij dat je wat er in de media gezegd wordt niet meteen klakkeloos aanneemt. Maar je deed het doen overkomen alsof Marokkanen inderdaad niets bijdragen aan de samenleving behalve slechte dingen.

Ik voelde mij trouwens niet gebeten hoor. Maar als mensen dat soort dingen zeggen....~zucht`~ ik word er eerlijk gezegd zo doodmoe van. (ik haat het om mijn standpunten duidelijk te maken via het toetsenbord, het komt nooit over zoals ik het bedoel). Maar...Nee natuurlijk kan jij dat niet begrijpen jij zit nl. niet in dezelfde situatie als ik.
Bijv. Als ik de bus instap en ik groet beleefd de busschauffeur en hij groet niet terug, moet ik mij elke keer afvragen: waarom deed hij dat niet? Is het omdat hij gewoon een kutdag heeft en dat hij zijn een eentonig baantje heeft als busschauffeur haat..of is het omdat ik een hoofddoek draag?
Als ik 'kapsones' wordt aangekeken door een vrouw in de winkel..is het dan omdat ze gewoon een Biatch is of is het omdat ik een hoofddoek draag?
En geloof me je kan helemaal gek worden als je je dat elke keer afvraagt, daarom doe ik het ook niet meer. Nee, ik ben ervan overtuigd dat jij mij (ons) nooit zal begrijpen, hoe je je ook probeert in te leven.


Oh, maar dat begrijp ik heel goed. Ik word ook de hele dag geconfronteerd met nurkse, chagrijnige, sikkeneurige, seksistische, onbeleefde, inhalige etters. Heel normaal in een gewone samenleving, want daartussen zitten de sympathieke, gezellige, behulpzame, vriendelijke en beleefde mensen.

Inderdaad, misschien hebben ze een rotdag, of een pest van een echtgenote, of een rekening die niet betaald kan worden of de hond die weer zwanger is. Who knows?

Ik heb in elk geval wel geleerd dat niet persoonlijk op te vatten. F*ck you, denk ik, want ik weet wie ik ben. En als losers me zo willen behandelen, moeten ze dat vooral doen. Ik voel me er niet minder om.

Just some advice.

000NobelPrizes
27-11-02, 20:42
Geplaatst door NIS
Waarom hebben we het over Saoedi Arabie??? We hebben het hier over Marokkanen die een Moskee willen. In Nederland heb je amper Soedi's lopen!!! In Marokko heb je kerken en synagogen en daar wordt elke dag dienst gehouden!! De Saoedi's hebben niks met dit verhaal te maken... Hou ze erbuiten dus..

Die kut-autochtonen weten heel goed de essentie van het verhaal te omzeilen. Wij, kut-Marokkanen, trappen daar in! :D


Zie elders op deze thread: het was mijn antwoord op een vraag van Tomas over kerken in Saudi Arabie.

000NobelPrizes
27-11-02, 20:43
Geplaatst door ZwYgStErr
Ik zie dat jij naast de kunst 'generaliseren' ook in de kunst 'niet lezen' hebt gespecialiseerd?


Ik heb net je stuk gelezen en erop geantwoord.

ZwYgStErr
27-11-02, 20:45
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Oh, maar dat begrijp ik heel goed. Ik word ook de hele dag geconfronteerd met nurkse, chagrijnige, sikkeneurige, seksistische, onbeleefde, inhalige etters. Heel normaal in een gewone samenleving, want daartussen zitten de sympathieke, gezellige, behulpzame, vriendelijke en beleefde mensen.

Inderdaad, misschien hebben ze een rotdag, of een pest van een echtgenote, of een rekening die niet betaald kan worden of de hond die weer zwanger is. Who knows?

Ik heb in elk geval wel geleerd dat niet persoonlijk op te vatten. F*ck you, denk ik, want ik weet wie ik ben. En als losers me zo willen behandelen, moeten ze dat vooral doen. Ik voel me er niet minder om.

Just some advice.

Ik heb die houding van Juck Joe nu ook wel aangenomen hoor...ik heb er wel van geleerd.
Maar als ik een Bitch ben, dan wil ik dat men mij gaat haten omdat ik een bitch ben en niet omdat ik een moslim ben. Ik wil niet dat men mij beoordeelt op mijn religie.

ZwYgStErr
27-11-02, 20:48
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik heb net je stuk gelezen en erop geantwoord.

Dat heb ik inmiddels gezien jah...:)

000NobelPrizes
27-11-02, 20:52
Geplaatst door ZwYgStErr
Ik heb die houding van Juck Joe nu ook wel aangenomen hoor...ik heb er wel van geleerd.
Maar als ik een Bitch ben, dan wil ik dat men mij gaat haten omdat ik een bitch ben en niet omdat ik een moslim ben. Ik wil niet dat men mij beoordeelt op mijn religie.


No worries - dat gebeurt ook niet. Het gaat om personen. De mentaliteit is hier over het algemeen niet "Oh die's moslim dus deugt niet." Daarom begrijp ik ook niet waarom die islam er steeds aan de haren wordt bijgesleept.
Mensen die alleen van de islam horen in verband met aanslagen & moord, en zich verder niet informeren erover (tijdgebrek, gebrek aan intelligentie, desinteresse) hou je altijd. Er zijn ook groepen onderontwikkelde moslims die uit gebrek aan info/intelligentie de joden & christenen alles in de schoenen schuiven wat verrot is.

Tomas
27-11-02, 20:53
Geplaatst door NIS
Waarom hebben we het over Saoedi Arabie??? We hebben het hier over Marokkanen die een Moskee willen. In Nederland heb je amper Soedi's lopen!!! In Marokko heb je kerken en synagogen en daar wordt elke dag dienst gehouden!! De Saoedi's hebben niks met dit verhaal te maken... Hou ze erbuiten dus..

Die kut-autochtonen weten heel goed de essentie van het verhaal te omzeilen. Wij, kut-Marokkanen, trappen daar in! :D

Ik wil dat graag weten. Ik wil weten of dat kan in de VAE, omdat deze Moskee met geld uit de VAE wordt gefinancieerd. Tenminste dat dacht ik. Ik ken namelijk geen verband met Marokko.

Begrijp me goed: Ik ben trots op mijn land dat zoveel mogelijk al zijn wet en regelgeving baseert op gelijkheid en gelijkwaardigheid. Ik wil niet mijn land spiegelen aan de VAE en wetgeving ook niet basseren op dergelijke maatstaven.

Maar als het zo is dat de VAE zelf niet toestaan dat er kerken worden gebouwd of dat evangeliseren zelfs zwaar bestraft wordt, dan wil ik weten hoe je dat voor jezelf kunt veratnwoorden: Om gebruik te maken van de wetgeving in Nederland, terwijl jezelf in je eigen land verbiedt. Dat lijkt mij een ernstige vorm van religieuze hypocricie.

000NobelPrizes
27-11-02, 20:58
Geplaatst door Tomas
Ik wil dat graag weten. Ik wil weten of dat kan in de VAE, omdat deze Moskee met geld uit de VAE wordt gefinancieerd. Tenminste dat dacht ik. Ik ken namelijk geen verband met Marokko.

Begrijp me goed: Ik ben trots op mijn land dat zoveel mogelijk al zijn wet en regelgeving baseert op gelijkheid en gelijkwaardigheid. Ik wil niet mijn land spiegelen aan de VAE en wetgeving ook niet basseren op dergelijke maatstaven.

Maar als het zo is dat de VAE zelf niet toestaan dat er kerken worden gebouwd of dat evangeliseren zelfs zwaar bestraft wordt, dan wil ik weten hoe je dat voor jezelf kunt veratnwoorden: Om gebruik te maken van de wetgeving in Nederland, terwijl jezelf in je eigen land verbiedt. Dat lijkt mij een ernstige vorm van religieuze hypocricie.

Tomas, dit vond ik op het web, amongst others:


"The Church in Saudi Arabia is living under the most difficult circumstances. The regime has declared the entire Arabian peninsula 'haram,' forbidden to all other religions, and it is enforcing this prohibition strictly. Freedom of religion does not exist. The Government prohibits the practice of other religions, be it in public or in private. Saudi law states that no churches may be built north of Yemen and south of Jordan. It is impossible for foreigners to visit Saudi Arabia as tourists. One can only enter the kingdom on business visa (i.e. on the invitation of a company already active in the country), or as a Muslim pilgrim. "

ZwYgStErr
27-11-02, 20:59
Geplaatst door 151 NobelPrizes
No worries - dat gebeurt ook niet. Het gaat om personen. De mentaliteit is hier over het algemeen niet "Oh die's moslim dus deugt niet." Daarom begrijp ik ook niet waarom die islam er steeds aan de haren wordt bijgesleept.
Mensen die alleen van de islam horen in verband met aanslagen & moord, en zich verder niet informeren erover (tijdgebrek, gebrek aan intelligentie, desinteresse) hou je altijd. Er zijn ook groepen onderontwikkelde moslims die uit gebrek aan info/intelligentie de joden & christenen alles in de schoenen schuiven wat verrot is.

Ik ben echt oprecht blij dat jij niet zo een persoon bent, als die je hierboven beschrijft. Maar je hebt gelijk.

PUNT.

ZwYgStErr
27-11-02, 21:06
Geplaatst door Mark
Iedereen wil de grootste hebben Waiting, zo kom je dichter bij god!

Nederland staat toch al vol met christelijk fallussymbolen? Sterker nog die kerken zijn nog veeeeel groter dan deze moskee ;)

Hoe kom jij er in Godsnaam bij dat je dichter bij god komt door een grotere moskee te hebben? Je komt niet dichter bij God door materialistische zaken. Je komt dichter bij God door je zo goed mogelijk aan de regels te houden, door zo zuiver mogelijk te zijn en door je hart zo puur (als mogelijk want Allah weet dat mensen niet perfect zijn) te houden.

000NobelPrizes
27-11-02, 21:08
Geplaatst door ZwYgStErr
Ik ben echt oprecht blij dat jij niet zo een persoon bent, als die je hierboven beschrijft. Maar je hebt gelijk.

PUNT.


Oh, maar dat laat niet onverlet dat er moslims zijn (naast degenen die moord-aanslagen plegen) op wie ik kritiek heb. Net als op sommige christenen, joden, atheisten en ook op mezelf.

Niemand is volmaakt, en ook niet door het belijden van een godsdienst. The flipside of the story is zeker niet "oh, je bent moslim dus je deugt".
Nogmaals, het is persoonsafhankelijk.

Tomas
27-11-02, 21:08
Geplaatst door ZwYgStErr
Hoe kom jij er in Godsnaam bij dat je dichter bij god komt door een grotere moskee te hebben? Je komt niet dichter bij God door materialistische zaken. Je komt dichter bij God door je zo goed mogelijk aan de regels te houden, door zo zuiver mogelijk te zijn en door je hart zo puur (als mogelijk want Allah weet dat mensen niet perfect zijn) te houden.

Inderdaad.

En bij zulke nederige woorden hoort de grootste Moskee van West-Europa.

000NobelPrizes
27-11-02, 21:10
Geplaatst door Tomas
Inderdaad.

En bij zulke nederige woorden hoort de grootste Moskee van West-Europa.


*LOL*

Tja, da's ook weer een ding.

ZwYgStErr
27-11-02, 21:14
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Oh, maar dat laat niet onverlet dat er moslims zijn (naast degenen die moord-aanslagen plegen) op wie ik kritiek heb. Net als op sommige christenen, joden, atheisten en ook op mezelf.

Niemand is volmaakt, en ook niet door het belijden van een godsdienst. The flipside of the story is zeker niet "oh, je bent moslim dus je deugt".
Nogmaals, het is persoonsafhankelijk.

Oh ik begrijp je...maar dat was ook het punt waarop ik je gelijk gaf. Het feit dat je mensen niet ver/beoordeelt op hun religie (of afkomst kan ook), maar dat je het echt op de persoon houdt.
Als je dat echt doet, dan kunnen veel mensen een voorbeeld aan je nemen.

ZwYgStErr
27-11-02, 21:21
Geplaatst door Tomas
Inderdaad.

En bij zulke nederige woorden hoort de grootste Moskee van West-Europa.

Wat ik zei wil niet zeggen dat men geen mooie of grote moskeeën mag bouwen. Maar wat er gezegd werd: Hoe groter hoe dichter bij god...Daar was ik het niet mee eens.

Fatimatoen
27-11-02, 21:22
Geplaatst door EdV
Ging het hier niet om de vraag of de moskee misschien een maatje kleiner kon? Kan me niet herinneren dat er ook maar iets werd gezegd over allochtonen die ons willen aanpassen.
Ongelooflijk zoals een discussie hier binnen no-time kan ontsporen!

Ed


Daar zit ik me ook over te verbazen , het ging inderdaad over het feit of de moskee nou wel of niet zo groot gebouwd mag worden, maar zoals altijd komt de discussie weer bij wij autochtonen en jullie allochtonen. Het is triest dat men niet meer normaal kan discussieren zonder dat erbij te halen :jammer: :jammer:

000NobelPrizes
27-11-02, 21:22
Geplaatst door ZwYgStErr
Oh ik begrijp je...maar dat was ook het punt waarop ik je gelijk gaf. Het feit dat je mensen niet ver/beoordeelt op hun religie (of afkomst kan ook), maar dat je het echt op de persoon houdt.
Als je dat echt doet, dan kunnen veel mensen een voorbeeld aan je nemen.


Dat van die voorbeeldfunctie weet ik niet zo. Wat ik wel weet, is dat ik gruwel van (figuurlijke) sluiers en bliksemafleiders. Die teksten hier af en toe "Ja jullie Hollanders zijn rijk geworden van slavernij dus wij mogen nu plukken" of "Israeliers zijn allemaal moordenaars" of "De slechte welvaartsverdeling is de oorzaak van alle ellende" en "als moslim sta je boven de rest" of "wij westerlingen weten het beter" , dat soort gemeenplaatsen. Oh, wat heb ik daar de pest aan. Mekaar de zwarte piet toespelen om maar vooral niet de hand in eigen boezem te hoeven steken. Schiet nooit op zo.

ZwYgStErr
27-11-02, 21:28
Geplaatst door kaassietoch
En nu even een vraagje aan alle pro-Moskee betogers:

Ben je ook zo voor een drukbezochte en grote opvallend lelijke (in jouw ogen dan) kerk voor je voordeur die je altijd ziet als je uit je raam kijkt met daarbij nogal wat overlast van autoverkeer en geluid als er een mis plaatsvindt?


Eerlijk zeggen....


Blijft een bezwaar van mijn kant nog dat de financier van deze Moskee nou niet echt bekend staat als een gematigde Moslim. En Moslimfundamentalisten kunnen mij maar niet overtuigen het beste met het westen voor te hebben helaas. Dan wordt er op zijn best weer meer ruimte gegeven aan in een zichzelf gekeerde groep die per se grote afstand wil bewaren tussen de Nederlandse beginselen en wat ze zelf belangrijk vinden. Ik weet eigenlijk niet of ik Sørensen nou wel helemaal ongelijk moet geven in zijn bezwaren.

Je wilt een eerlijk antwoord? Het gaat er niet om of ik voor of tegen ben...Maar er is inderdaad een kerk vlakbij mijn huis en elke zondag om 12 uur ofzo hoor ik de klok 12 keer luiden. En dat vind ik soms ook maar irritant, maar omdat ik het soort persoon ben die vindt dat iedereen kan doen en laten wattie wil...Tjah...Dan heb ik het maar te accepteren he?
En trouwens ht ging er niet om of er overlast zou zijn van autoverkeer en lawaai enz. Ik ga er niet vanuit dat de mensen die in de omgeving van de geplande bouwplaats van de moskee geen auto's hebben en nooit overlast hebben van andere 'geluiden'. Het ging erom dat de 'te grote' moskee de omgeving geen goed zou doen en dat die hem alleen lelijk zou maken.

ZwYgStErr
27-11-02, 21:33
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Dat van die voorbeeldfunctie weet ik niet zo. Wat ik wel weet, is dat ik gruwel van (figuurlijke) sluiers en bliksemafleiders. Die teksten hier af en toe "Ja jullie Hollanders zijn rijk geworden van slavernij dus wij mogen nu plukken" of "Israeliers zijn allemaal moordenaars" of "De slechte welvaartsverdeling is de oorzaak van alle ellende" en "als moslim sta je boven de rest" of "wij westerlingen weten het beter" , dat soort gemeenplaatsen. Oh, wat heb ik daar de pest aan. Mekaar de zwarte piet toespelen om maar vooral niet de hand in eigen boezem te hoeven steken. Schiet nooit op zo.

Veel van dat soort uitspraken komen voort uit onwetendheid of vooroordelen. Maar je moet ze niet onderschatten hoor, er zitten vaak waarheden in. (<--niet meteen negatief opvatten)

000NobelPrizes
27-11-02, 21:43
Geplaatst door ZwYgStErr
Veel van dat soort uitspraken komen voort uit onwetendheid of vooroordelen. Maar je moet ze niet onderschatten hoor, er zitten vaak waarheden in. (<--niet meteen negatief opvatten)

Is goed. Gronden van waarheid?

"Ja jullie Hollanders zijn rijk geworden van slavernij dus wij mogen nu plukken" = is crock of sh1t. Slavernij bestond in de vierde eeuw al bij de Arabieren en de Europeanen hebben het afgekeken van de Aziaten met wie ze handel dreven. Duurde niet eeuwig, want na WO2 was Holland failliet en hebben we ons dankzij het Marshall-plan en hard werken weer erbovenop kunnen werken.

"Israeliers zijn allemaal moordenaars" - daar ga ik niet eens op in. Walgelijke opmerking.

"De slechte welvaartsverdeling is de oorzaak van alle ellende" - die verdeling kan stukken beter. Tienduizenden euro voor het cosmetisch verzetten van een oor of nieuw bankstel is belachelijk. Welvaartsverdeling in de arme landen kan ook een stuk beter (corruptie is verlammend). En mijn eigen gedachte: de welvaart in Nederland is redelijk goed verdeeld en mensen lopen nog steeds te zeiken en te graaien. Ik heb er een hard hoofd in dat de verdeling van de welvaart dus 'vrede' zal brengen, if you catch my drift.

"als moslim sta je boven de rest" = duidelijk een uiting van frustratie oevr achterstand.

"wij westerlingen weten het beter" = kletskoek, alleen zijn we georganiseerder en gehaaider dus hebben het beter. En vandaaruit volgt vanzelf de hogere beschaving en ontwikkeling en compassie voor minder bedeelden.

You? :)

ZwYgStErr
27-11-02, 21:55
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Is goed. Gronden van waarheid?

"Ja jullie Hollanders zijn rijk geworden van slavernij dus wij mogen nu plukken" = is crock of sh1t. Slavernij bestond in de vierde eeuw al bij de Arabieren en de Europeanen hebben het afgekeken van de Aziaten met wie ze handel dreven. Duurde niet eeuwig, want na WO2 was Holland failliet en hebben we ons dankzij het Marshall-plan en hard werken weer erbovenop kunnen werken.

"Israeliers zijn allemaal moordenaars" - daar ga ik niet eens op in. Walgelijke opmerking.

"De slechte welvaartsverdeling is de oorzaak van alle ellende" - die verdeling kan stukken beter. Tienduizenden euro voor het cosmetisch verzetten van een oor of nieuw bankstel is belachelijk. Welvaartsverdeling in de arme landen kan ook een stuk beter (corruptie is verlammend). En mijn eigen gedachte: de welvaart in Nederland is redelijk goed verdeeld en mensen lopen nog steeds te zeiken en te graaien. Ik heb er een hard hoofd in dat de verdeling van de welvaart dus 'vrede' zal brengen, if you catch my drift.

"als moslim sta je boven de rest" = duidelijk een uiting van frustratie oevr achterstand.

"wij westerlingen weten het beter" = kletskoek, alleen zijn we georganiseerder en gehaaider dus hebben het beter. En vandaaruit volgt vanzelf de hogere beschaving en ontwikkeling en compassie voor minder bedeelden.

You? :)

Nee...in geen van deze uitspraken zit een kern van waarheid in...zoals ik al zei dit soort uitspraken komt vaak voort uit onwetendheid en vooroordelen enz.
Ik wil hierbij graag de dizcussie sluiten...PB is soms zo vermoeiend...wou dat ik gewoon echt met je kon praten..veel makkelijker...of nee...waarschijnlijk zouden we elkaar dan de hersens in slaan... :duizelig:

000NobelPrizes
27-11-02, 22:05
Geplaatst door ZwYgStErr
Nee...in geen van deze uitspraken zit een kern van waarheid in...zoals ik al zei dit soort uitspraken komt vaak voort uit onwetendheid en vooroordelen enz.
Ik wil hierbij graag de dizcussie sluiten...PB is soms zo vermoeiend...wou dat ik gewoon echt met je kon praten..veel makkelijker...of nee...waarschijnlijk zouden we elkaar dan de hersens in slaan... :duizelig:


Okay, schluss dan. As you wish. Kan je geen PM sturen met mijn mail-adres om dit op een andere keer te kunnen voortzetten. Ik wil wel.

Fatimatoen
27-11-02, 22:08
Geplaatst door kaassietoch
Nou kom op daarnet was je vrij stellig, niet terugkrabbelen...



OK nu vervangen we de kerk door een Mac Donalds, er wordt je bezworen dat je van overlast verstoken zal blijven. Ook accepteren?



Dat is de huidige discussie ja, maar dat wil niet zeggen dat de problemen die ik aanstip verder geen enkele betekenis hebben. Sterker nog je wordt helemaal ziek als je vijf straten verderop moet gaan staan omdat er geen parkeerplek voor je huis meer vrij is. Dus dringt zich de vraag op hoe het met dit soort zaken geregeld gaat zijn als de Moskee er eenmaal staat. De aankoopprocedure van de grond is al vrij onduidelijk geweest dus is de vrees niet onterecht lijkt me.

De problemen die jij aanstipt zullen best wel betekenis kunnen hebben maar ik denk dat het de taak van de gemeente is om zulke zaken tegen elkaar af te wegen en aan de hand daarvan een beslissing kunnen vormen. En dus zal de gemeente, indien zij toestemming verleent om de moskee te bouwen, samen met de leiding van de moskee moeten overleggen hoe dit soort zaken te regelen......
En om ff op die parkeerplaatsen te reageren ookal heeft mijn voorbeeld niet echt te maken met de gaande discussie maar wil het toch effe kwijt. Bij mij in de buurt heb je wel betaald parkeren maar na 10 uur in de avond niet meer en dan zie je ook dat veel mensen van andere omliggende buurten hun auto's komen parkeren en dan kan jij die daar wel woont je auto niet meer parkeren ondanks het feit dat jij een parkeervergunning hebt en die anderen niet. Dat is dan een fout van het beleid van die gemeente.




Gelukkig zijn is niet krijgen wat we verlangen maar tevreden zijn met wat we hebben.........

ZwYgStErr
27-11-02, 22:08
Geplaatst door kaassietoch

OK nu vervangen we de kerk door een Mac Donalds, er wordt je bezworen dat je van overlast verstoken zal blijven. Ook accepteren?


Ik vind dit echt een beetje een vreemde vergelijking en vraag hoor...

Ten eerste_-Een Mc. Donalds wordt (naar mijn weten) nooit in een omgeving geplaatst waar veel mensen wonen, zoals een buurt. En het laatste wat Mc. Donalds wil is toch wel zichzelf een slechte naam bezorgen doordat mensen gaan klagen over overlast die zij veroorzaakt, ze hecht erg veel waarde aan haar 'goede' naam.

Ten tweede- Ik persoonlijk zou het accepteren hoor...ik ben gewend aan lawaai enz. Nachtbussen die langs mijn huis rijden..ruziënde buren (<----Geen 'allochtonen';)) Mijn bovenbuurman (ook geen allochtoon) die elke avond tot 12 uur veelste harde dance muziek draait. Maar goed volgens mij wilde je niet mijn persoonlijke ervaringen met overlast horen.
In ieder geval ik vind Mc. Donalds en een kerk toch wel 2 heeeel verschillende dingen. (zoals ik iemand hier eerder hoorde zeggen op PB) Die vergelijking sloeg als een tang op een varken ofzo? :confused:

taouanza
27-11-02, 22:37
ha gehaaid ben je zeker 151nobelprizes

quote:
wij westerlingen weten het beter' kletkoek

en vervolgens ga je het bevestigen

zo kan ik het ook:
'ik zeg niet dat ik de slimste ben -kletskoek- ik ben meer ontwikkelt en meer openminded dus weet ik denk ik verder dan jullie'

als dat' hand in eigen boezem steken' betekent voor jou........

ZwYgStErr
27-11-02, 22:37
Geplaatst door kaassietoch
Waarom dan? Vervult de mac Donalds dan geen maatschappelijke functie? Het is een stuk werkgelegenheid, ontspanning en een (ongezonde dat wel)plaats om in een levensbehoefte te voorzien.



Nou ken ik zat Mac Donald restaurants die midden in de stad zitten op een plaats met woonhuizen in de onmiddelijke nabijheid. Verder is Mac Donalds ondanks alle moeite die ze er voor doen berucht om zijn zwerfvuil. Daarom vind je nimmer een Mac Donalds midden in een stadsdeel met een primaire woonfunctie, dat detoneert weer teveel en is dan een onbetwiste veroorzaker van overlast. Dat is waarschijnlijk wat je bedoelt.



Ok je geeft het hier impliciet al aan, je hebt een hoog tolerantieniveau voor wat betreft storende invloeden uit je omgeving. Wat dat betreft ben je een voorbeeld voor de rest van dit land maar dat even terzijde. Er zijn natuurlijk zat mensen die daar kritischer op zijn en op zich terecht, ik vind dat je tot een bepaalde hoogte mag eisen dat de omgeving waar je in eerste instantie tevreden mee was niet ineens spontaan van karakter en gedaante verandert. En in dat kader begrijp ik niet waarom pal naast een woonwijk een gebouw moet worden geplaatst met een protserig en overheersend karakter. Stel je anders Mekka eens voor met pal daarnaast een 40 verdiepingen hoge wolkenkrabber van het Saoudische Filiaal van General Motors. Wel een gezicht?



Nou dat moet je me dan maar uitleggen. Maar zowel een Moskee als een Mac Donalds filiaal hebben een zeer specifiek visuele impact maar dienen ook beide een maatschappelijke functie en hebben randverschijnselen als geluids en verkeersoverlast gemeen. En dus de vraag hoe wenselijk is het als zoiets zomaar plompverloren wordt neergezet.

Ik zal je vraag beantwoorden: Zou ik die Mc. Donalds accepteren? JA...Met de simpele reden, dat het mag van de wet. PUNT...Neem je genoegen met mijn antwoord op je vraag?

000NobelPrizes
27-11-02, 22:43
Geplaatst door taouanza
ha gehaaid ben je zeker 151nobelprizes

quote:
wij westerlingen weten het beter' kletkoek

en vervolgens ga je het bevestigen

zo kan ik het ook:
'ik zeg niet dat ik de slimste ben -kletskoek- ik ben meer ontwikkelt en meer openminded dus weet ik denk ik verder dan jullie'

als dat' hand in eigen boezem steken' betekent voor jou........


Je verdraait mijn woorden.

"wij westerlingen weten het beter" = kletskoek, alleen zijn we georganiseerder en gehaaider dus hebben het beter. En vandaaruit volgt vanzelf de hogere beschaving en ontwikkeling en compassie voor minder bedeelden.

Dat zei ik. Dus ik zei niet dat we het beter wisten maar beter hadden, en wat wij anders doen.

ZwYgStErr
27-11-02, 22:50
Geplaatst door kaassietoch
OK, nogmaals heb ik waardering voor je tolerantie, maar die is niet vanzelfsprekend en hoeft het ook niet te zijn wat mij betreft, ik zou nooit en te nimmer naast een stinkende Mac Donalds willen wonen. Maar dan nu nog, ondanks je PUNT, die glimmende vliesgevelwolkenkrabber naast de grote Moskee/Kabba in Mecca, wel of geen gezicht?

Geen gezicht...Maar nou moet je even goed luisteren of kijken eigenlijk. Ik weet niet of je al mijn eerdere posts hebt gelezen, maar waar ik tegen ben is niet eens zozeer het feit dat ik het wel of geen gezicht vindt dat die moskee daar komt. Waar het mij meer om gaat is wat nou de werkelijke reden van LR is om de bouw van die moskee nou tegen te gaan. Ik geloof dus echt dat het niet ligt aan het feit dat ze het 'geen gezicht vinden', ik denk echt dat het is omdat het weer iets te maken heeft met moslims. Want ik denk ook dat als het ipv een (ik zeg het voor de 1000ste keer majah...) moskee een Mc Donalds was dat men er GEEN bezwaar tegen zou hebben.

ZwYgStErr
27-11-02, 23:25
Geplaatst door kaassietoch
Ik zit dus niet voor niks zo te mierenneuken blijkt dus wel. Jij bent zo overtuigd van het feit dat de bezwaren tegen de bouw van de Moskee een 'anti-Islam' karakter hebben, zonder je nou echt in de hele problematiek te hebben verdiept, dat je alle andere bezwaren die je kan hebben tegen de bouw van de Moskee voor jou geen issue meer zijn, het is immers allemaal onderdeel van de anti-Islam hetze. Maar die Mevlana Moskee in Rotterdam-West dan? Ook een gevolg van de Islam haat hier in dit land? En al die andere Moskee's? Luister nou eerst eens naar verhalen van anderen voordat je helemaal blind vaart op je eigen onderbuikgevoelens en waardeer de vrijheid die je hier hebt ook al probeert de pers je wat anders wijs te maken. Is het nou echt zo'n ramp als de bouw van een Moskee desnoods een keertje eens niet doorgaat?

Vreemd genoeg (of toch niet zo vreemd?) wist ik dat je mijn mening zou toeschrijven aan het feit dat (<----wowsers,,zwygsterr gebruikt de woorden '...het feit dat...wel errug vaak...majah...) ik denk dat het allemaal een anti-islam-hetze zou zijn, en dat er een zionistisch complot is tegen de Islam: kortom bla bla bla oh ja en bla bla...Ik heb mij heel vaak in de, ik noem het maar 'islam-problematiek' verdiept ik heb talrijke boeken artikelen en weet ik veel wat allemaal gelezen en gezien. En daar heb ik dan tenslotte mijn mening op gebasseerd.
Maar het is algemeen bekend dat alle 'LEEFBAREN' iets hebben tegen de Islam. Of vind je dat ook een te 'anti-islamitische-hetze-uitspraak, die nogal typisch is voor een moslim?
Of zie jij echt alles door een roze bril en doe je echt net of er niets aan de hand is- Nederland is heel tolerant hoor...hier bestaat geen haat tegen de tegen 'vreemdelingen' helemaal al niet tegen moslims. Terwijl die er wel degelijk is. Een haat die ook word opgeroepen door bepaalde mensen en partijen.
En het is helemaal geen ramp als er es een keertje de bouw van een moskee niet doorgaat. Maar ik heb je mijn standpunt duidelijk gemaakt.

Ik hoop dat we het hierbij kunnen laten, anders wordt het zo een welles-nietes discussie. Waar er alleen maar dezelfde uitspraken en meningen tig keer worden herhaald alleen in andere woorden.

ZwYgStErr
27-11-02, 23:34
Vertel me alsjeblieft niet dat je dit NIET mooi vindt.


http://www.rotterdammers.nl/gebouwen/mevlana.htm (http://www.rotterdammers.nl/gebouwen/mevlana.htm)

De Rode Roos
28-11-02, 00:05
Ik heb wat dingen nagezocht. Ik denk dat het helemaal niet met de grootte te maken heeft, maar met anti-islamisme enerzijds en islamofobie anderzijds. Bij het laatste kun je het tij nog keren, maar bij het eerste hebben vooral te maken met Polinco/Stormfront gasten.

Mensen zijn bang dat hun omgeving vreemd wordt, wat wel klopt. En wat vreemd is, wordt meestal als eng beschouwd. De manier om die angst weg te nemen is ervoor te zorgen dat iets niet meer eng is, dat doe je door openheid van zaken te geven. Ik zag vandaag op de VPRO een reportage van Frans Bromet, die een wijk in Enschede ondervroeg, en de autochtone bevolking gaat massaal weg uit die wijk door de komst van de Moskee. Dat is niet goed, wat dat zorgt voor gettovorming.

Nu las ik dit artikel:


"Een wedloop van moskeeën
In verscheidene steden liggen plannen klaar voor moskeeën met koepels en minaretten. De opmars van nieuwe gebedshuizen in Nederland.

Door onze redacteur YASHA LANGE

AMSTERDAM, 5 NOV. De deurtjes van de minaretten zijn 1,70 meter hoog, zodat je de torens buigend betreedt. De as van de moskee wijst richting Mekka, net als de gebedsruimte. Architect Bert Toorman: "En de toiletten moeten juist níet richting Mekka staan, maar dwars daarop." Logisch misschien, maar je moet het wel even weten. En verder niet vergeten: een schoenenrek, een wasruimte en een plek voor uitvaartdiensten. Toorman ging op studiereis naar Izmir en liet zich adviseren door een Turkse bouwkundige. Hij werkt aan twee nieuwe moskeeën, in Rotterdam en Tilburg. Best ingewikkeld. "Grote koepels zijn bij ons niet zo gangbaar. Da's dus even opletten." Vandaag is de eerste paal van de Rotterdamse Mevlana moskee geslagen.

Rotterdam en Tilburg zijn niet de enige plaatsen waar gewerkt wordt aan moskeeën die er ook uitzien als moskeeën. Met koepels en minaretten, van binnen kleurig betegeld. Op veel plaatsen zijn er plannen en wordt er geheid. Surinaamse moskeeën in Alkmaar, Utrecht en Arnhem. Turkse moskeeën in Deventer, Utrecht en Amsterdam. Marokkaanse moskeeën in Alphen aan de Rijn, Almere en Rotterdam. In Naarden ging in september een Marokkaanse moskee open en in Dieren (bij Zutphen) wordt over ruim een week een nieuwe Turkse moskee geopend. "De islamitische gemeenschap zal in het Nederlandse landschap een stuk zichtbaarder worden dan tot nu toe", zegt architect Toorman.

"Het is absoluut een trend om echte moskeeën te bouwen", zegt Muhammet Uysal, voorzitter van de Turks Islamitische Culturele Federatie, de grootste moskeeorganisatie in Nederland. "Het idee om ooit terug te keren naar Turkije vervaagt. Daarom gaan lokale Turkse gemeenschappen op zoek naar permanente oplossingen." In de afgelopen decennia werden moskeeën gevestigd in oude scholen, bibliotheken, bedrijfsruimten, doorgebroken woningen, garages of fietsenstallingen. Het waren leegstaande locaties die door de gemeenten werden aangewezen en die vervolgens door de moslims werden gekocht en verbouwd tot gebedshuis. "Maar aan de buitenkant bleven het doodnormale panden", zegt Uysal. Er zijn ongeveer 220 Turkse, 120 Marokkaanse en 50 Surinaamse moskeeën in Nederland.

Maar de islamitische gemeenschap groeit, de locaties worden te klein. De oude moskee in Dieren zat in een houten keet. "Nu hebben we een modern gebouw voor vijfhonderd mensen. De tegeltjes komen uit Turkije", zegt voorzitter Serai Yilmaz. De moskee in Deventer wordt veel groter. Op een stuk grond van 5.000 vierkante meter, vlak achter het station. De gemeente is akkoord, het bestemmingsplan is gewijzigd. Voorzitter Kasem Akdemir: "We waren uit onze jas gegroeid. We willen ook een theehuis en een plek voor jongeren. De nieuwe moskee wordt heel mooi. In Ottomaanse stijl, 950 vierkante meter en met een minaret van dertig meter hoog." De moskee in Rotterdam wordt groter en heeft een grote en zes kleine koepels. Een 'traditionele stijl', volgens architect Toorman. Voorzitter Mevlüt Ünal: "Een moskee moet er uitzien als een moskee."

Het kost een paar centen: 7,5 miljoen gulden voor de Rotterdamse moskee, hetzelfde bedrag in Tilburg. De Marokkaanse Essalaam moskee, op de Kop van Zuid in Rotterdam, gaat bijna acht miljoen kosten. Deventer is met ruim vier miljoen iets goedkoper. De prijs van de nieuwe moskee van de Milli Görüs in Amsterdam-West loopt ook in de miljoenen.

Wie moet dat betalen? Niet de belastingbetaler. De rijksoverheid stelt zich op het standpunt: als u graag een moskee wilt neerzetten, ga uw gang, maar dop uw eigen boontjes. Gemeenten wilden vroeger nog wel eens inschikkelijker zijn. Onder het motto 'ook moslims hebben recht op hun eigen kerken' werd geholpen bij het vinden van locaties. Soms werd een schappelijk prijsje gemaakt. Het is zakelijker geworden. De grond voor de Turkse moskee in Rotterdam kost acht ton en voor de grond onder de moskee in Deventer moet 750.000 gulden worden neergeteld.

Turken, Marokkanen en Surinamers dragen zelf de lasten. "Surinamers zijn best wel self-supporting in Nederland", zegt Rahmat Abdur Rahman, vice-voorzitter van de World Islamic Mission. Voor de Turkse moskeeën wordt flink ingezameld. Leden betalen per jaar zo'n duizend tot tweeduizend gulden, maar dat is niet genoeg. Tijdens de Ramadan wordt gecollecteerd, in het binnen- en buitenland wordt gezocht naar donaties. "Het geld hebben we nog niet echt rond", erkent Ülan van de Mevlana moskee. Niet iedereen heeft het geluk een goedgehumeurde oliesjeik te vinden die in één keer 7,4 miljoen gulden op tafel legt, zoals bij de Marokkaanse Essalaam moskee gebeurde.

"Het wordt de mooiste moskee in Nederland", zegt Haci Karacaer van de Milli Görüs over het te bouwen gebedshuis in Amsterdam. Dat zeggen alle voorzitters. Het is een wedloop. Wie bouwt de grootste moskee, met de meeste minaretten? "Onze moskee wordt het grootst. Er zijn drie verdiepingen en de minaretten zijn 42 meter hoog", zegt Ülan uit Rotterdam. Er gaan protesten van buurtbewoners vooraf aan al die nieuwbouw: angst voor parkeerproblemen, gettovorming en vijf maal per dag een nasale oproep tot gebed. Onnodige vrees, volgens Akdemir. "We gaan niet buiten oproepen tot gebed, er komen parkeerplaatsen en toch ook niet alle Nederlanders gaan rond de kerk wonen."

Als het gebouw er eenmaal staat vinden Nederlanders het mooi, zegt de Udense moskeevoorzitter Mustafa Çelikkok. "Onze moskee is ook nieuwbouw en wij krijgen veel bezoek." Voor architect Toorman is het "een uitdaging om te zorgen dat Nederlanders het ook mooi vinden". Serai Yilmaz, van de binnenkort te openen moskee in Dieren: "Ik wil graag nog even zeggen dat iedereen hartelijk welkom is. Ook alle Nederlanders.""

Ik denk dat iedereen water bij de wijn moet doen, de Moskee is nog niet gebouwd, dus misschien kan de architect het gebouw wat "moderner" maken en dat het meer past in de omgeving. Het zou ook goed zijn als naast de Moskee een Kerk en Synagoge wordt gebouwd. Misschien dat een multifunctioneel gebouw kan worden waar allerlei multiculturele activiteiten kunnen worden gehouden. Hoe dan ook, het wegtrekken van de orginele wijkbewoners moet hoe dan ook voorkomen worden. Aan gettovorming heeft niemand wat. Er moet een middenantwoord gevonden worden waar iedereen tevreden mee kan zijn.

Quark
28-11-02, 00:19
Geplaatst door ZwYgStErr
Vertel me alsjeblieft niet dat je dit NIET mooi vindt.


http://www.rotterdammers.nl/gebouwen/mevlana.htm (http://www.rotterdammers.nl/gebouwen/mevlana.htm)

Tja, op zo'n foto valt hij wel mee. Ik denk dat de meeste Nedrlanders aan de Efteling moeten denken door de kleurtjes.

Hier in Tilburg zijn ze een zeer vergelijkbare aan het bouwen : zelfde kleuren, minaretten en waarschijnlijk zelfde architect.
Dat gebouw staat op een lelijke hoek waar weinig is dan doorgaande wegen. Prima locatie leek me: geeft de omgeving wat kleur. Voor de meeste Nederlanders dringt de vergelijking met de Efteling zich wel op, heb ik gemerkt.
Totdat ik eens wat vaker via een andere weg naar mijn werk reed (ik werk er op een steenworp afstand van). Aan de achtekant ligt een vrij landelijk wijkje( midden in de stad) met een enkele boederij, wat rustige nieuwbouw en hier en daar een weilandje met wat paarden. En het is werkelijk geen gezicht die prefab betonnen fabriekstorens en die lompe koepel op de achtegrond.
Mooi blijkt dus erg contekstgevoelig te zijn. (ben overigens wel erg nieuwgierig naar het interieur als hij af is)

gr.

lennart
28-11-02, 01:08
Geplaatst door kaassietoch
Ik zit dus niet voor niks zo te mierenneuken blijkt dus wel. Jij bent zo overtuigd van het feit dat de bezwaren tegen de bouw van de Moskee een 'anti-Islam' karakter hebben, zonder je nou echt in de hele problematiek te hebben verdiept, dat je alle andere bezwaren die je kan hebben tegen de bouw van de Moskee voor jou geen issue meer zijn, het is immers allemaal onderdeel van de anti-Islam hetze. Maar die Mevlana Moskee in Rotterdam-West dan? Ook een gevolg van de Islam haat hier in dit land? En al die andere Moskee's? Luister nou eerst eens naar verhalen van anderen voordat je helemaal blind vaart op je eigen onderbuikgevoelens en waardeer de vrijheid die je hier hebt ook al probeert de pers je wat anders wijs te maken. Is het nou echt zo'n ramp als de bouw van een Moskee desnoods een keertje eens niet doorgaat?


Mja, het is toch echt wel vanwege anti-moslim sentimenten binnen de autochtone bevolking van deze wijken.

Ik zat wat de posten op het forum van LR en daar reageerde een raadslid op:




IK

Integratie van allochtonen betekend hen dezelfde rechten geven als autochtonen. Er zal immers ook niet moeilijk gedaan worden als er een nieuwe kerk gebouwd wordt. En ondertussen is LR wel voor de 2de maasvlakte dat enorme milieuschade zal toebrengen aan Rotterdam en het zal de stad nog meer een industriestad maken waarin niet geleefd kan worden. Een project om de stad weer leefbaar te maken zoals het nieuwe gebedshuis wordt nu weer getrainneerd. LR weet alang dat het niet meer tegengehouden geworden kan. Dus de enige reden, zeker in de ogen van de allochtonen, is dat het bemoeienis is godszaken wat dus tegen de leidraad in gaat van LR. Het is niets meer dan de hetze tussen autochtonen en allochtonen verhitten. Het zal ongetwijfeld weer tot meer polarisaties zal leiden.

raadslid

In dit land heeft gelukkig iedereen gelijke rechten. We dienen dan ook rekening met elkaar te houden. Ook de autochtonen hebben rechten. Zij wonen hier al eeuwen en menen over deze rechten te beschikken. Het is niet zo dat autochtonen hun rechten kwijtraken door de komst van buitenlanders.
Zij hoeven hun lokale en nationale identiteit niet aan die van een buitenlandse cultuur op te geven.
Het bouwen van een moskee in zo'n dergelijk formaat tast de eigenwaarde en identiteit van de oorspronkelijke bewoners van zo'n wijk aan. De bouw en vormgeving van zo'n gebouw mag in dit verband best enige bescheidenheid uitstralen.
Iemand die hier geen enkel begrip voor op kan brengen snapt niet wat er voor (sociale) integratie nodig is.

IK

Wat een onzin, niemand kraait naar een gigantische tempel van de mormonen, maar als het opeens een Moskee is staat iedereen op zijn achterste benen.

De volgende stap is het blokkeren van het bouwen van nieuwe Moskeeën. Een nieuwe stap naar een apartheid staat. U wilt beweren dat Moslims dezelfde rechten hebben als autochtone Nederlanders terwijl LR hier probeert keihard die rechten te ontzeggen.

Als we geen moslims wilden hebben, dan hadden we ze hier niet naar toe moeten halen. Nu zijn ze hier en ze hebben dezelfde rechten als wij. Dus als moslims een Moskee willen bouwen en ze daarbij zich compleet aan de Nederlandse wet hebben gehouden om de bouwvergunning te krijgen dan is dat hun recht.

Laten wij ons maar eens gaan verdiepen in de cultuur van de allochtonen die wij hier heen hebben gehaald om voor ons te werken. Ook integratie moet van 2 kanten komen.

Raadslid

Je bent waarschijnlijk zelf een moslim. We hebben ze niet gehaald, maar ze zijn gekomen om er economisch beter van te worden.
Integratie moet inderdaad van twee kanten komen. Het neerzetten van een moskee gigant in een wijk is daarbij niet het beste signaal!
Ga jij je dan maar eens verdiepen in die Westerse cultuur die moslims zo verwerpelijk vinden.

ZwYgStErr
28-11-02, 05:27
Geplaatst door De Rode Roos
Ik heb wat dingen nagezocht. Ik denk dat het helemaal niet met de grootte te maken heeft, maar met anti-islamisme enerzijds en islamofobie anderzijds. Bij het laatste kun je het tij nog keren, maar bij het eerste hebben vooral te maken met Polinco/Stormfront gasten.

Mensen zijn bang dat hun omgeving vreemd wordt, wat wel klopt. En wat vreemd is, wordt meestal als eng beschouwd. De manier om die angst weg te nemen is ervoor te zorgen dat iets niet meer eng is, dat doe je door openheid van zaken te geven. Ik zag vandaag op de VPRO een reportage van Frans Bromet, die een wijk in Enschede ondervroeg, en de autochtone bevolking gaat massaal weg uit die wijk door de komst van de Moskee. Dat is niet goed, wat dat zorgt voor gettovorming.

Nu las ik dit artikel:



Ik denk dat iedereen water bij de wijn moet doen, de Moskee is nog niet gebouwd, dus misschien kan de architect het gebouw wat "moderner" maken en dat het meer past in de omgeving. Het zou ook goed zijn als naast de Moskee een Kerk en Synagoge wordt gebouwd. Misschien dat een multifunctioneel gebouw kan worden waar allerlei multiculturele activiteiten kunnen worden gehouden. Hoe dan ook, het wegtrekken van de orginele wijkbewoners moet hoe dan ook voorkomen worden. Aan gettovorming heeft niemand wat. Er moet een middenantwoord gevonden worden waar iedereen tevreden mee kan zijn.

Euhm...ik weet niet van welke datum dit artikel is, citaat:' "Vandaag is de eerste paal van de Rotterdamse Mevlana moskee geslagen."
maar de Mevlana moskee is al af hoor. (<--check mijn link).

En die synagoge en kerk naast de moskee? hmm...ik weet het zo net nog niet hoor. Tenzij je een tekort aan angenten wil hebben omdat de helft van het politiekorps staat bij de 3 gebedshuizen om het zo 'veilig' mogl\elijk te houden. Ik denk dat wij er nog lang niet klaar voor zijn om echt van elkaar te leren, en al helemaal niet om (zoals jij voorstelt) vredig naast elkaar te leven.

ZwYgStErr
28-11-02, 05:30
Geplaatst door lennart
Mja, het is toch echt wel vanwege anti-moslim sentimenten binnen de autochtone bevolking van deze wijken.

Ik zat wat de posten op het forum van LR en daar reageerde een raadslid op:

Ook weer zp typisch hoor. Dat men er meteen van uitgaat dat als met eens NIET tegen de Islam (of wat er ook mee te maken heeft) is, dat men er meteen vanuit gaat dat het een moslim is. Kennelijk hebben ze de illusie dat elke niet-islamiet het met hun eens is en verwachten ze niet dat iemand ook 'pro-islam' kan zijn, ondanks het feit dat hij zelf geen moslim is.

baco
28-11-02, 07:21
Geplaatst door ZwYgStErr
Vertel me alsjeblieft niet dat je dit NIET mooi vindt.


http://www.rotterdammers.nl/gebouwen/mevlana.htm (http://www.rotterdammers.nl/gebouwen/mevlana.htm)

Ik vind het een mooi gebouw wanneer ik het tegen zou komen op vakantie in marokko.
Zo'n oosters gebouw vind ik niet thuis horen in het nederlandse straatbeeld. Zo'n moskee kan volgens mij veel beter in een normaal gebouw gevestigd worden dan zouden er ,volgens mij , veel minder mensen er problemen mee hebben.

NIS
28-11-02, 11:05
Geplaatst door kaassietoch
Ik zit dus niet voor niks zo te mierenneuken blijkt dus wel. Jij bent zo overtuigd van het feit dat de bezwaren tegen de bouw van de Moskee een 'anti-Islam' karakter hebben, zonder je nou echt in de hele problematiek te hebben verdiept, dat je alle andere bezwaren die je kan hebben tegen de bouw van de Moskee voor jou geen issue meer zijn, het is immers allemaal onderdeel van de anti-Islam hetze. Maar die Mevlana Moskee in Rotterdam-West dan? Ook een gevolg van de Islam haat hier in dit land? En al die andere Moskee's? Luister nou eerst eens naar verhalen van anderen voordat je helemaal blind vaart op je eigen onderbuikgevoelens en waardeer de vrijheid die je hier hebt ook al probeert de pers je wat anders wijs te maken. Is het nou echt zo'n ramp als de bouw van een Moskee desnoods een keertje eens niet doorgaat?

Kon me net niet inhouden om ook even op jou reaktie's te reageren. Noem me een Moskee, die niet gepaart is gegaan met onvrede van omwonenden. Vooral laagopgeleide en werkeloze kut-autochtonen.

Ik zit nu in een stad, waar op dit moment hetzelfde probleem heerst. Dit probleem heeft alleen de plaatselijke kranten gehaald, omdat het een kleine Moskee betreft.

In afwachting!

Shaheed
28-11-02, 14:16
Als die racisten van leefbaar rotterdam de bouw van de moskee zouden tegen houden, dan zou dat misschien weleens de laatste druppel zijn die de emmer doet overlopen.
Zulke soortgelijke taferelen als in Antwerpen zouden zich ook hier kunnen ontketenen.

Tomas
28-11-02, 14:26
Geplaatst door Shaheed
Als die racisten van leefbaar rotterdam de bouw van de moskee zouden tegen houden, dan zou dat misschien weleens de laatste druppel zijn die de emmer doet overlopen.
Zulke soortgelijke taferelen als in Antwerpen zouden zich ook hier kunnen ontketenen.

Vertel ons eens wat van al het leed en onrecht dat jou aangedaan is.

Shaheed
28-11-02, 14:41
Geplaatst door Tomas
Vertel ons eens wat van al het leed en onrecht dat jou aangedaan is.


Hoezo wil je een boek gaan schrijven dan?

000NobelPrizes
28-11-02, 14:45
Ja, een heel dik boek over criminaliteit, hypocrisie en verspilling van sociale voorzieningen.

Tomas
28-11-02, 14:46
Geplaatst door Shaheed
Hoezo wil je een boek gaan schrijven dan?

Zoals je ziet zijn we daar allebij al min of meer mee bezig.

Maar ik zou gewoon graag wat achtegrond informatie willen bij de beelden van straks op t.v. waar jij zo'n ME busje in wordt geknuppeld.

Dan wil ik graag weten of ik dan moet lachen of boos worden. Tot nu toe denk ik altijd het eerste, maar je zou me eens kunnen verrassen.

Dutchguy
28-11-02, 15:04
Geplaatst door ZwYgStErr
Vertel me alsjeblieft niet dat je dit NIET mooi vindt.


http://www.rotterdammers.nl/gebouwen/mevlana.htm (http://www.rotterdammers.nl/gebouwen/mevlana.htm)

hmmmm, in Marokko vind ik zoiets wel mooi maar in Nederland niet. We hebben hier een totaal andere bouwstijl en dit past er niet echt tussen. Komt ook omdat we hier een veel kouder licht hebben en dan slaan die kleuren nogal dood.
Ik zou het wel leuk vinden als er modernere varianten van moskeeen kwamen. Zoiets als de kerk van Le Corbusier in Frankrijk, alhoewel dat niveau moeilijk te halen is. Maar meer die richting in zou toch ook kunnen?

lennart
28-11-02, 15:24
Geplaatst door ZwYgStErr
Ook weer zp typisch hoor. Dat men er meteen van uitgaat dat als met eens NIET tegen de Islam (of wat er ook mee te maken heeft) is, dat men er meteen vanuit gaat dat het een moslim is. Kennelijk hebben ze de illusie dat elke niet-islamiet het met hun eens is en verwachten ze niet dat iemand ook 'pro-islam' kan zijn, ondanks het feit dat hij zelf geen moslim is.

Dat vond ik nou ook.

Simon
28-11-02, 15:27
Gisteren las ik trouwens dat in Rotterdam een beleid is dat er een beperkt aantal grote moskeeën komen in plaats van een heleboel kleine. Misschien dat men schrok toen men vervolgens de consequentie van dat beleid in maquette vorm zag. Ik vind die ontwerpen ook niet echt vernieuwend maar ook niet lelijk behalve het kleurgebruik inderdaad. Dat werkt hier inderdaad niet. Maar goed, kerken zijn ook vaak niet zo mooi qua ontwerp. Die van Corbusier is een fraaie uitzondering.

Simon

Amellady
28-11-02, 15:31
fraaie uitzondering?
getsie ik vind het er niet uitzien. die moskee vind ik wel mooi, vooral de binnenkant, echt geweldig.

lennart
28-11-02, 15:41
Geplaatst door Amellady
fraaie uitzondering?
getsie ik vind het er niet uitzien. die moskee vind ik wel mooi, vooral de binnenkant, echt geweldig.

Jammer dat ongelovigen vaak niet naar binnen mogen :)

sil
28-11-02, 17:36
Geplaatst door Shaheed
Als die racisten van leefbaar rotterdam de bouw van de moskee zouden tegen houden, dan zou dat misschien weleens de laatste druppel zijn die de emmer doet overlopen.
Zulke soortgelijke taferelen als in Antwerpen zouden zich ook hier kunnen ontketenen.


Als ze jou reactie lezen,zullen ze wel bibberend vragen waar ze a.u.b mogen tekenen.
Zo'n heldhaftige taal daar kunnen ze in R. niet tegen op

NIS
28-11-02, 17:50
Geplaatst door lennart
Jammer dat ongelovigen vaak niet naar binnen mogen :)

Waar haal jij het lef vandaan om te beweren dat ongelovigen niet naar binnen mogen. Zolang je je schoentjes netjes uit doet, mag je ongestoord naar binnen en de Moskee bezichtigen!

000NobelPrizes
28-11-02, 18:01
Geplaatst door sil
Als ze jou reactie lezen,zullen ze wel bibberend vragen waar ze a.u.b mogen tekenen.
Zo'n heldhaftige taal daar kunnen ze in R. niet tegen op


Welnee, voor dit soort dreigementen moet je niet zwichten, Sil. Dat is gewoon terreur. "Geef ons onze zin anders richten we vernielingen aan", wat zijn dat nou voor praktijken?

Ja hoor - hoe beschaafd. En ik ben niet bang voor dreigementen. Alleen slappelingen bedienen zich van dat soort praktijken.

ZwYgStErr
28-11-02, 18:06
Geplaatst door lennart
Jammer dat ongelovigen vaak niet naar binnen mogen :)

Hoe kom je erop dat 'ongelovigen' niet naar binnen mogen? Als jij je schoenen bij de deur netjes uitdoet en als je schone sokjes aan hebt, dan mag jij best naar binnen hoor:)

lennart
28-11-02, 20:29
Geplaatst door ZwYgStErr
Hoe kom je erop dat 'ongelovigen' niet naar binnen mogen? Als jij je schoenen bij de deur netjes uitdoet en als je schone sokjes aan hebt, dan mag jij best naar binnen hoor:)

In mijn reisgids die ik gebruikt heb in Israel stond over de moskee in Akko:

Dit is de enige Moskee in Israel die bezocht kan worden door niet-moslims. Vandaar.

000NobelPrizes
28-11-02, 20:36
Goed & redelijk betoog. Ben benieuwd of er goede & redelijke reacties op komen.

lennart
28-11-02, 20:57
Geplaatst door kaassietoch



Wat ik nou niet begrijp is waarom jij er ook zo graag een anti-Islam sausje overheen gooit. Als het nou echt zo erg was als jij en Zwijgster doen voorstellen werden in Nederland gewoon GEEN Moskee's gebouwd. Nu is er een stadspartij die zegt: laten we de visuele impact van zo'n Moskee wat beperkt houden om ook de oorspronkelijke bewoners van de buurt tenminste iets tegemoet te komen. Die hebben ineens een gebouw met ook nogal wat 'visueel lawaai' voor hun deur staan zonder dat ze iets is gevraagd. Die Moskee komt er gewoon, zelfs de bepaald niet onomstreden geldschieter krijgt nog steeds de kans om een moskee te laten bouwen. Het verzoek is alleen maar om het een beetje ingetogener te doen. Is zelfs dat al genoeg om Moslims te beledigen? Pfeww, wen er nou eens aan dat niet iedereen onvoorwaardelijk enthousiast is over de Islam in dit land en dat dat mensen hun goed recht is.

De buurtbewoners is weldegelijk iets gevraagd. Netals met alle andere gebouwen die gebouwd moeten worden in Nederland zijn er inspraakprocedures geweest. Uiteindelijk heeft het stadsbestuur ingestemd met de plannen. Er wordt nu een poging door Leefbaar Rotterdam gedaan de plannen alsnog te torpederen. Er wordt niet geklaagd over de kleuren, maar onder de pretekst van de grote van de moskee en dat die niet in de wijk zou passen.

Uit het artikel in het Rotterdams dagblad staat heel duidelijk dat
Sörensen vindt dat de te bouwen moskee Essalaam kleiner, bescheidener en ingetogener moet worden. Lukt dat niet, dan zal hij bekijken of er juridische mogelijkheden zijn de huidige plannen te blokkeren.
Hij zegt vervolgens in het artikel: ''er is na 11 september het een en ander veranderd. Ik ben bang dat de moskee zoals die nu is gepland, polariserend werkt. Het is een demonstratie van moslim aanwezigheid waarvan ik me afvraag of dat wel moet. Wij willen juist integratie'.

Ik snap dit dus niet helemaal want integratie heeft helemaal niets te maken met je geloof. Of gaan ze er bij LR vanuit dat integreren betekend dat moslims hun geloof moeten gaan verloochenen?

Wizdom
28-11-02, 21:06
Het is toch toch ook te gek voor woorden. Sinds wanneer werkt het bouwen van een gebedshuis polariserend? En sinds wanneer is het bouwen van vastgoed te groot voor een plaats waar genoeg ruimte is? Er staan genoeg enorme niet Islamitische gebedshuizen leeg die qua omvang heel erg opvallen. Heb ze zelf nooit als provocerend opgevat. Ook niet in Marokko ( bijv. in Tetuan en Tanger) waar er enorme Kerken staan in het centrum van de steden.

In Rotterdam wonen veel Islamieten en is een gebedshuis nodig die voldoet aan de eis om alle gelovigen te kunnen herbergen die er willen bidden op belangrijke hoogtepunten. Het komt maar al te vaak voor dat mensen niet in de Moskee passen en buiten op de stoep moeten aanschuiven om een dienst bij te wonen. Dat mag toch niet kunnen?

Verder is een groot deel van Rotterdam Islamitisch en die mensen hebben ook recht op een stukje eigen identiteit zoals andere identiteiten. Dus waar maakt men zich druk over. Ik vind het eerlijk gezegd iets zeggen over de weinige integratie van autochtonen. Naar mijn mening zijn dit soort geluiden het bewijs dat autochtonen eenzijdige integratie opeisen, maar zelf niet willen integreren.

Naar mijn mening heeft het afwijzen te maken met de negatieve media aandacht die niets te maken heeft met de Islamitische praktijk van alledag. Mensen worden opgehitst en dit is helaas een onterecht maar alledaags gegeven.

Wij als Moslims laten iedereen in zijn waarde en dwingen niemand om Moslim te worden. Je word Moslim wanneer je de Islam hebt begrepen en wanneer je hart open staat voor de boodschap van de Islam. De Moskee is een gebedshuis en een plaats voor geborgenheid en bezinning.

Nog even voor de leken. Moskeeen worden niet gesubsidieerd door de overheid in tegenstelling tot Christelijke en wellicht ook Joodse kerken. Ik hoor soms nog steeds onterecht het woord subsisdie bij dit soort gesprekken vallen, maar daar is geens sprake van! Moskeeen worden door de eigen gemeenschap bekostigd voor een hele goede prijs.

NIS
28-11-02, 21:09
Geplaatst door kaassietoch
Moet ik hier serieus op reageren? Dus mensen met een lage opleiding zonder baan moeten hun mond maar houden, hun mening telt toch niet mee? Maar zijn het dan in Nederland alleen maar Moskeen die weerstand oproepen? Wordt er niet geprotesteerd tegen de aanleg van een nutteloze goederenspoorlijn? Of andere gebouwen die vloeken met de rest van een omgeving? Kan me een aflevering herrinneren van Sonja Barend waar een aantal omwonenden had geprotesteerd tegen een feloranje gebouw van een ontwerpbureau. Onder de potesterende bewoners bevondt zich Michiel Romeijn (acteur uit Jiskefet) nou niet echt iemand die aan jouw profiel voldoet van standaard ontevreden omwonende.


Van mij mag iedereen protesteren, maar kom dan wel met goede argumenten. Al de argumenten die ik tot nu toe gehoort heb kwamen niet echt intelligent over.

Men weet niet eens precies waarom men eigenlijk tegen is..

000NobelPrizes
28-11-02, 21:15
Geplaatst door lennart
De buurtbewoners is weldegelijk iets gevraagd. Netals met alle andere gebouwen die gebouwd moeten worden in Nederland zijn er inspraakprocedures geweest. Uiteindelijk heeft het stadsbestuur ingestemd met de plannen. Er wordt nu een poging door Leefbaar Rotterdam gedaan de plannen alsnog te torpederen. Er wordt niet geklaagd over de kleuren, maar onder de pretekst van de grote van de moskee en dat die niet in de wijk zou passen.

Uit het artikel in het Rotterdams dagblad staat heel duidelijk dat
Sörensen vindt dat de te bouwen moskee Essalaam kleiner, bescheidener en ingetogener moet worden. Lukt dat niet, dan zal hij bekijken of er juridische mogelijkheden zijn de huidige plannen te blokkeren.
Hij zegt vervolgens in het artikel: ''er is na 11 september het een en ander veranderd. Ik ben bang dat de moskee zoals die nu is gepland, polariserend werkt. Het is een demonstratie van moslim aanwezigheid waarvan ik me afvraag of dat wel moet. Wij willen juist integratie'.

Ik snap dit dus niet helemaal want integratie heeft helemaal niets te maken met je geloof. Of gaan ze er bij LR vanuit dat integreren betekend dat moslims hun geloof moeten gaan verloochenen?

Lennart,
De Buurtbewoners iets gevraagd? Lennart, dom aapje, dat zuig je uit je duim. Aan de bewoners van de seniorenflats die erbij staan, is beloofd dat hun strook groen niet zou verdwijnen, en dat gaat met die bouw wel gebeuren. Bovendien hebben ze gehoord over een Turkse moskee elders waar na diensten de bezoekers nog uren blijven rondhangen buiten, en dat is niet altijd makkelijk voor de omwonenden. Dat die oudjes daar een beetje pages van worden, kun je ze niet kwalijk nemen. Die willen na een leven lang arbeid een beetje rust in hun leven.

En kom alsjeblieft niet aanzetten met die opjuttende, tendentieuze teksten als "moeten de moslims soms hun geloof verloochenen". Daar stinkt niemand in, zelfs de fanatiekste moslim keert zich nog slap van het lachen af als je zoiets roept. Die hoeven dat helemaal niet en dat weten ze zelf ook.
Nice try, goodbye.

lennart
28-11-02, 21:28
Lennart, dom aapje, dat zuig je uit je duim.


Hou dat nare trekje om op de man te gaan spelen alsjeblieft op joods.nl, daar mag je me zoveel uitschelden als je wil.

lennart
28-11-02, 21:34
Geplaatst door kaassietoch
'Visueel lawaai'-oftewel de Moskee is qua afmetingen bouwstijl, kleurgebruik en ligging te weinig in harmonie met de rest van de omgeving. Denk aan de GM torenflat met neon reclame naast de grote Moskee in Mecca

Overlast van toegenomen autoverkeer. Dus drukte en parkeerproblematiek

geluidsoverlast, gesprekken etc die tot laat in de avond rondom de Moskee, als sociaal ontmoetingspunt worden gehouden.

Verandering van het oorspronkelijk karakter van de buurt. Niks rationeels aan maar o zo begrijpelijk. Of zit jij niet met een gay-bar naast je?

Zoals in dat Artikel (dit is niet deel van mijn discussie met die raadslid, daarin nam ik een extreem standpunt in om te kijken hoe hij zich zou gedragen) staat vind Sörensen dat een grote moskee zorgt voor polarisatie. Maar ik zie niet precies wat de grote van een gebouw met polarisatie te maken heeft. En hoe zorgt een kleinere moskee precies wel voor integratie? Als de moskee kleiner wordt zal het dan niet gaan polariseren?

lennart
28-11-02, 21:39
Geplaatst door kaassietoch

Kijk het is juist deze krampachtige redeneertrant waar ik zo blij om ben dat LR daar tot op zekere hoogte schijt aan heeft. Niemand zegt dus dat Moslims hun geloof moeten verloochenen, sterker nog er zijn nu al heel wat Moskeeen in Rotterdam. LR stoort zich alleen niet meer aan de doctrine dat alloctonen in alles en nog wat hun zin moeten worden gegeven omdat het er anders wel eens op zou kunnen lijken dat de allochtoon door een stadsbestuur niet voldoende op zijn wenken wordt bediend. Als jij als oudere oorspronkelijke bewoner constant met alles achteraan mag sluiten wekt dat wrevel op. Nu is er een partij die zich heeft ontdaan van dat politiek-correcte juk en wat meer oog heeft voor belangen van verschillende groepen en schiet jij weer in de protest stand. Ik ben dolblij dat er eens een partij is die verder kijkt dan een heel beperkt setje salon-idealen. En als die Moskee wat bescheidener wordt van opzet komt ie er gewoon, van welke onwil of hetze is er dan sprake? En wat worden Moslims slechter van een Moskee die wat beter in de omgeving past?

Ik vind het best dat er wordt geluisterd naar de autochtone minderheid van deze wijken. Maar let er wel op dat dit correct gebeurd. De grote van een gebouw heeft helemaal NIETS met integratie te maken. Als LR echt iets zou willen doen aan de integratie kunnen ze beter een manier zoeken om de autochtone inwoners van deze wijken beter contact te laten met de allochtone inwoners van deze wijken. En daarbij kan een moskee goed dienst kunnen doen.

000NobelPrizes
28-11-02, 21:45
Geplaatst door lennart
Hou dat nare trekje om op de man te gaan spelen alsjeblieft op joods.nl, daar mag je me zoveel uitschelden als je wil.

En hoezo zou ik hier niet mogen zeggen dat je een dom aapje bent?
Het is weer een slap smoesje om op de rest van mijn woorden geen antwoord te hoeven geven. Over het feit wat er aan de omwonenden was beloofd et cetera? Jij zuigt gewoon dingen uit je duim.
Dat maakt je een dom aapje.

000NobelPrizes
28-11-02, 21:50
Geplaatst door kaassietoch
Het heeft er m.i. alles mee te maken. Als er een gebouw in de buurt staat dat de godganse dag uitstraalt: KIJK EENS HIER STAAT EEN MOSKEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dan heeft dat een heel andere impact dan een gebouw dat niet detoneert in vormgeving afmetingen en kleurgebruik met de rest van de omgeving. Nog over die Peperclip verderop in Rotterdam-zuid. Ook dat is eigenlijk een veel te schreeuwerig gebouw en wekt daarom in ieder geval bij mij een bepaalde mate van ergernis op. Ik vindt het prima dat Moslims hun gebedshuizen hebben maar niet op een uitdagende groteske manier, dan wordt me die aanwezigheid van Moslims veel te veel opgedrongen en dat wekt zelfs bij geduldige types als ik wrevel op. Ik ga ook geen lichtbak op mijn gevel schroeven met de tekst: HIER WOONT EEN ATHEIST!!!!!!!!


*Schaterlach*

Wizdom
28-11-02, 21:54
Geplaatst door kaassietoch
Het heeft er m.i. alles mee te maken. Als er een gebouw in de buurt staat dat de godganse dag uitstraalt: KIJK EENS HIER STAAT EEN MOSKEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dan heeft dat een heel andere impact dan een gebouw dat niet detoneert in vormgeving afmetingen en kleurgebruik met de rest van de omgeving. Nog over die Peperclip verderop in Rotterdam-zuid. Ook dat is eigenlijk een veel te schreeuwerig gebouw en wekt daarom in ieder geval bij mij een bepaalde mate van ergernis op. Ik vindt het prima dat Moslims hun gebedshuizen hebben maar niet op een uitdagende groteske manier, dan wordt me die aanwezigheid van Moslims veel te veel opgedrongen en dat wekt zelfs bij geduldige types als ik wrevel op. Ik ga ook geen lichtbak op mijn gevel schroeven met de tekst: HIER WOONT EEN ATHEIST!!!!!!!!

Staat nergens op de Moskee hoor, "HIER WOONT EEN MOSLIM". Het is wellicht een gebouw met een Oosterse Architectuur. Maar dat is alleen maar een variatie en verrijking op de eentonige beton in Rotterdam. 'K begrijp niet waar je jezelf druk over maakt. Uitdagend? Men bouwt gewoon een Moskee zoals men die elders ook bouwt, niets uitdagends hoor. Een doodgewone Moskee, niets bijzonders. Ik begrijp dat je er even aan moet wennen. Maar het valt allemaal reuze mee hoor. Er staat bij mij achter al tientallen jaren een enorme moskee die voormalig een kerk is geweest. Niets provocerend hoor. Ontzettend groot, maar niemand die het gebouw provocerend vind. Op hoogtepunten is zelfs dit gebouw nog te klein. Kun je nagaan. Je kunt ze niet groot genoeg bouwen.

lennart
28-11-02, 22:04
Geplaatst door kaassietoch
Nou dan moet het toch ook niet uitmaken dat ie qua proporties wordt aangepast aan de rest van de omgeving? Wat is je punt nou eigenlijk?

En wat zullen de moslims hiervoor terug krijgen als ze de moskee aanpassen? Zullen ze daardoor beter geintegreerd raken?

Mijn punt is dat LR zegt dat de Moskee kleiner moet omdat hierdoor er geen sprake is van integratie. Dit is een compleet onzinnig argument.
1) een kleinere moskee zal ook niet tot betere integratie leiden
2) ze doen geen voorstellen om betere integratie te krijgen.

Kortom het is onderdeel van de moslim hetze die hier is komen over waaien na 11-Sept 2001. Dit is de enige conclusie die ik hieraan kan verbinden.

Als ze nu voorstellen deden om de integratie te verbeteren.

Waiting
28-11-02, 22:11
Geplaatst door baco
Ik vind het een mooi gebouw wanneer ik het tegen zou komen op vakantie in marokko.
Zo'n oosters gebouw vind ik niet thuis horen in het nederlandse straatbeeld. Zo'n moskee kan volgens mij veel beter in een normaal gebouw gevestigd worden dan zouden er ,volgens mij , veel minder mensen er problemen mee hebben.

Zo denk ik er ook over.

Dutchguy
28-11-02, 22:12
In dit specifieke geval ligt er inderdaad een link naar LR die ik toch dubieus vind.

Ik vraag me overigens wel af of het in dit klimaat nog mogelijk is om kritiek op de bouw van een moskee te kunnen plaatsen zonder dat er een sfeer van discriminatie ontstaat. Als dat niet meer zou kunnen zou ik dat een zeer slecht teken vinden.

lennart
28-11-02, 23:33
Geplaatst door kaassietoch
Het blijft bij jou constant eenrichtingsverkeer. De Moslims krijgen gewoon de gelegenheid een Moskee te bouwen met dan wel het dringende verzoek zich rekenschap te geven van de omgeving en dat doe je dus niet met minaretten van 50 meter hoog. Als de Moslims die kleinere Moskee dan hebben dan zijn ze er toch? Die Integratie wordt pas een non-issue in jouw handen. Ik begrijp niks van de vraag wat Moslims er voor terug moeten krijgen als ze zich wat aantrekken van de rest van hun omgeving. Aslof je daar beloond voor moet worden, kom nou.


We zullen het zien, maar als de reacties van moslims zal zijn, jullie moeten onze Moskee niet omdat wij moslims zijn, dat zit je dus wel in een volkomen verkeerde spiraal. Kijk het gaat mij niet om deze moskee, maar wel de sfeer die erom heen hangt. Moslims zeggen meteen dat het allemaal onzin redenen zijn en dat de Moskee er niet mag komen omdat het met Islam samen hangt. Terwijl er blanke Nederlanders zijn die onwil om de moskee kleiner te maken zeggen, zie je wel ze willen niet integreren.

Ik wil simpel weg niet in een land leven waarin een regering besluit dat het Moskeeën beleid van gemeentes wordt herzien (want ja LR wil het hele Moskeebeleid van Rotterdam op de helling zetten, zie kranten berichten hierover).

Integratie betekent toch niet dat je jezelf niet meer mag onderscheiden van anderen? Moet een stad compleet eenvormig zijn? Mag een gebouw zich niet meer onderscheiden van andere gebouwen?

Tevens gaat LR hier tegen de scheiding van kerk en staat in. Ze zijn moslims aan het betuttelen. Straks gaat LR nog zeggen dat moslims geen hoofddoekjes mogen dragen omdat ze hiermee niet integreren en niet passen in het standaard beeld dat we van Nederlanders hebben. Als overheid heb je je niet te bemoeien met hoe mensen ze zich kleden, en ook niet hoe ze hun gebedshuis wensen te bouwen of hoe groot die gaat worden.

In het centrum van Rotterdam is ook een vergunning gegeven om een nieuwe Russisch Orthodoxe kerk te bouwen, maar ik hoor de heer Sorensen hierover niet klagen. Op zijn minst krijgen moslims hierdoor het gevoel dat de heer Sorensen het op de Islam gemunt heeft.

Gebouwen polariseren niet, dat doen mensen.

lennart
29-11-02, 00:59
Heeft LR nou letterlijk gezegd: Dit is de eerste stap op weg naar een totaal verbod op de Islam? Waarom is hier dan in deze discussie het onderbuikgevoel de maat? Ik wordt er ondertussen echt skeitberoerd van het feit dat Moslims blijkbaar nooit en te nimmer meer mogen worden tegengesproken omdat dan weer een anti-Islam hetze wordt gevoerd, zo stel jij hier tenminste de zaken voor want een kleinere Moskee acht je onbespreekbaar. Alsof er nooit andere bouwplannen bij nader inzien toch nog eens tegen het licht worden gehouden. Die onwil om de Moskee kleiner te maken is m.i. vooral uit te leggen aan desinteresse ten opzichte van de omgeving om ten koste van alles een statement te kunnen maken, anders boeit je de hele afmeting van die Moskee niet. Leg mij even uit wat dat voor positieve bijdrage aan deze maatschappij moet voorstellen dan.



LR verdacht bezig, er zijn al meer uitspraken van LR geweest waarin het altijd Islam dat het moet ontgelden.



Leefbaar Rotterdam is van mening dat de preken van imams in het Nederlands of in het Fries moeten worden gehouden. Het CDA schrijft aan het college zich te verbazen over de opstelling. Zij wijst het standpunt ‘nadrukkelijk’ af, want de overheid moet zich volgens de partij niet bemoeien met de inrichting van godsdienstoefeningen.




Tijdens de bijeenkomst in het Rotterdamse groothandelsgebouw nam Fortuyn een voorschot op het verkiezingsprogramma. Hij zei ,,verbijsterd'' te zijn dat er in Rotterdam een stembus komt te staan in een moskee. Hij riep burgemeester Opstelten op het voorstel van wat Fortuyn ,,de linkse kerk'' noemt, in te trekken en ,,geen enkele Rotterdamse burger te dwingen te gaan stemmen in een kerk of moskee''.


En die Michiel Smit van LR die op extreem rechts fora aan het prikken was.

Je mag best een keer zeggen dat er iets mis is, maar deze actie van LR valt niet onder het motto, hoe kunnen we een bijdrage aan integratie geven.

lennart
29-11-02, 01:01
Geplaatst door kaassietoch
Als die rijke suikeroom uit Saoudi-Arabie trouwens echt zo begaan was met het lot van zijn Moslim broeders en zusters dan had hij zijn centen vooral gestoken in een grootschalige opknapbeurt van de wijk Hillesluis om die Moskee heen. Je wil niet weten hoe pro-Moskee ik dan zou zijn geweest maar helaas, blijkbaar is het alleen belangrijk hoe het huis van Allah er bij staat en die lekkage in de kinderkamer knappen Moustafa en Saida maar lekker zelf op.

Die rijke suikeroom vind ik ook verdacht, maar als Nederland zich daar echt zorgen om maakt, dan stel ik voor om de Rotterdamse haven niet meer ter beschikking te stellen voor deze oliesjeik.

I'mNumber1
29-11-02, 09:02
Geplaatst door Arvid
Wat vind je ervan als een supergrote Kerk wordt gebouwd in een van de grootste steden van Saoudi Arabie?

een verspilling sinds kerken nauwelijks meer bezocht worden door mensen gewoon voor ''de sier'' .. face the facts

observer
29-11-02, 11:57
Geplaatst door NIS
Ik denk 100% serieus dat het christendom en de islam samen op een kussen kunnen!

Wie dacht vroeger dat de negers in Amerika samen op 1 kussen konden met de blanken? Wij zijn/waren niet als slaaf behandeld hoor.. En de Indianen? Het kan, maar door lieden zoals jij gaat het niet zo soepel en neemt het nog wat tijd in beslag..

Get a life!

je vergeet dat "de christenen" hier allang niet de dienst meer uitmaken buiten dan via de grondwet...

overigens woon ik in de buurt en vind ik die supermoskee een fout

niet uit religieuze overwegingen maar uit praktische de infrastructuur is daar niet op zoveel mensen berekend

wordt gewoon een verkeerschaos daar

shrap
29-11-02, 18:19
Ik ben niet tegen de bouw van moskees, maar waarom zo groot en qua stijl iets wat niet past in de omgeving.

Waarom moet in nederland een moskee worden gebouwd die qua uiterlijk doet denken alsof je in saoedie arabie bent ?

Kijk is naar andere landen als china in de stad Xian, de moslims daar hebben een moskee gebouwd in traditionele chineze stijl en die moskee vervuilt de de stijle van de stad niet.
Ik ben zelf in die moskee geweest en ik moest denken aan de moskeen in nederland, volledig in arabische stijl en is een vlag op een modderschuit.

Waarom passen ze de stijl nooit aan zodat het past in de omgeving maar moet het de identiteit van de stad verloederen ?

Ik wil welles een moskee zien gebouwd in typisch nederlandse stijl architectuur.

Bart
29-11-02, 19:00
Geplaatst door ZwYgStErr
Vertel me alsjeblieft niet dat je dit NIET mooi vindt.


http://www.rotterdammers.nl/gebouwen/mevlana.htm (http://www.rotterdammers.nl/gebouwen/mevlana.htm)

Ieder zijn meug, maar ik vind dit een ontzettend lelijk gebouw. Het is allemaal een kwestie van smaak. Die Franse kerk die Simon postte vind ik overigens ook verschrikkelijk lelijk.

Verder moet iedereen maar doen wat hij of zij wil. Zolang aan de wet wordt gehouden (en dat is hier het geval, alle inspraakrondes zijn geweest) is er niks aan de hand. Gezeur achteraf dus, jammer dan. Net zoals het proberen tegen te houden van de Betuwelijn, niet meer mogelijk dus ophouden met zeuren.

lennart
29-11-02, 21:15
Ik denk dat het probleem is dat jij niet wil erkennen dat dit initiatief van gedwongen tweerichtingsverkeer meer met integratie te maken heeft dan het hele beleid van alle vorige gemeentebesturen bij elkaar. De Moslims worden nu als een serieuze gesprekspartner beschouwd en dat betekent negatieve noch positieve discriminatie. Als ik als Hollandse boerenlul niet zo maar me mag bezondigen aan horizonvervuiling dan mag een willekeurige Moslim dat ook niet ook als is ie Sjeik weetikveelwie.


En wat jij niet schijnt te erkennen dat het wat betreft LR het volkomen afgelopen is met tweerichtingsverkeer. Voortaan zijn het de allochtonen die zich moeten schikken naar de wensen van de autochtonen. Hollanders eerst motto van LR.
Als LR echt met moslims zou willen praten dan zou ik dat toejuichen, maar in dit geval gaat LR proberen zijn wil op te leggen en daar ben ik dus fel tegen.

lennart
29-11-02, 21:17
Geplaatst door kaassietoch
Wat ik vooral verdacht vind is dat het stuk grond zonder problemen is aangekocht terwijl ik me uit een oud bijbaantje bij een makelaarskantoor nog goed kan herinneren hoe stroperig de procedures waren als de verandering van een bestemmingsplan ter sprake kwam (kan zomaar vijf jaar in beslag nemen), laat staan de verkoop van een stuk grond (Sørensen refereerde in dit geval terecht aan het Rotterdamse erfpacht beleid). Blijkbaar heeft sjeik Bin Rashid Al Maktoum een goede prijs geboden. Van die 14 miljoen die Al Maktoum nu in zijn Moskee stopt had de wijk ook heel leuk opgekalefaterd kunnen worden. Die laatste opmerking is wel een superdemonstratie van naiviteit. Alsof iemand die even 14 miljoen gulden ophoest voor een Moskee onder de indruk zou zijn van een lichte bedreiging van zijn handelsbelangen. Al Maktoum is minister van financien en industrie van de verenigde Arabische Emiraten, die lacht dat soort dreigementen keihard weg.

Em de haven van Rotterdam is 1 van de 3 olie hubs in de wereld dus ja een Nederlandse olie boycot zou op korte termijn wel degelijk wat betekenen. Op langer termijn zouden natuurlijk heel veel landen zich dan moeten aansluiten, anders heeft het geen zin.

NIS
29-11-02, 22:47
Geplaatst door observer
je vergeet dat "de christenen" hier allang niet de dienst meer uitmaken buiten dan via de grondwet...

overigens woon ik in de buurt en vind ik die supermoskee een fout

niet uit religieuze overwegingen maar uit praktische de infrastructuur is daar niet op zoveel mensen berekend

wordt gewoon een verkeerschaos daar

Dit zijn weer dezelfde argumenten, die bij elke bouw van een moskee worden gebruikt!

observer
29-11-02, 23:38
Geplaatst door NIS
Dit zijn weer dezelfde argumenten, die bij elke bouw van een moskee worden gebruikt! mischien wel maar wil niet zeggen dat het probleem reeel is deze moskee is voor 5000 bezoekers maar er zijn geen voorzieningen om 5000 bezoekers te vervoeren of voor het parkeren van auto's voor zoveel mensen

BiL@L
30-11-02, 05:39
Neem een voorbeeld aan Singapore. Die bouwt voor al zijn religies (christenen, hindoes, moslims, boedisten) gebedshuizen, en die zijn niet zo klein ook, 1000 man is dan zelfs normaal. Daarnaast institutioneren ze de boel ook, en wat is er nou fijner dan dat je weet wat je in huis hebt? Precies. En ja, ook hier is naar ik meen sprake van een scheiding tussen kerk en staat.

Daarnaast zou dat de dichtstbijzijnde moskee worden voor mij:D. Daar ik er anders minimaal 30 min over doe om bij een andere te komen.

Ik snap die heisa eerlijk gezegt niet zo. Deze procedure is namelijk al een aantal jaartjes bezig. Beetje vreemd dat er zo moeilijk wordt gedaan terwijl er in wezen niemand hinder aan ondervind.

Het verkeer kan inderdaad wel voor problemen zorgen. Maar zoveel problemen als dat de Kuip zou verzorgen in het verkeer, zal deze moskee nooit brengen. Of ze gaan hem net zo groot als de Kuip maken, tjah dan wordt het een ander verhaal.
;)

Wizdom
30-11-02, 12:47
1 Waar is de moraal van 'Scheiding van Kerk en Staat' gebleven.
2 Waar is de afkeer van dat 'vingertje' gebleven.
3 Waar is respect voor 'een eigen identiteit' gebleven.
4 Wie is LR om zich in te mengen in het private 'vastgoed project' van een grote groep burgers in Rotterdam. Notabene ook nog eens nadat er jaren lang overlegd is en men zich aan alle procedures en vergunningen heeft laten onderwerpen.
???????????????????????????????????????

lennart
30-11-02, 16:56
Geplaatst door kaassietoch
Ach kom overdrijf nou toch niet zo. Omdat er één keer gevraagd wordt je een beetje rekenschap te geven van de omgeving waarin een Moskee wordt geplaatst is het meteen afgelopen met de inspraak voor allochtonen? En dan dat die wil opleggen, voor de vijfhonderachtenzestigste keer: Die Moskee mag. Kruip uit je hol Lennart, niemand gaat kapot van eens een beetje tegengas. Wat is er nou mis met het feit dat LR het in deze eens opneemt voor de autochtone bewoner van de oude stadswijken of heb jij helemaal skeit aan die groep, op veel begrip voor de situatie van die mensen heb ik je immers nog niet kunnen betrappen.

Krijg ik nou dan ook nog eens echt antwoord op mijn vraag wat Moslims slechter worden van een kleinere Moskee die zich beter verhoudt tot de omgeving en welke positieve bijdrage er dan wordt geleverd aan de gehele maatschappij met het plaatsen van een visueel dominerende Moskee?

Moslims worden er niet slechter van, maar wat worden allochtonen beter van een kleinere moskee? Jij gooit het over de boeg dat dit zou zijn dat de buurt er lelijk van wordt, maar sja wat een onzin reden. Als mensen al tegen de moskee zijn is het omdat er niet naar hun wordt geluisterd. Het kleiner maken of tegenhouden van die moskee zal deze mensen echt niet blijer maken.
Waarom zijn deze mensen ontevreden. Omdat ze zich zowiezo al niet meer thuis voelen, ze zijn bang geworden voor moslims, allochtonen, dus het tegen houden van een moskee zal ze alleen maar in dit angst gevoel bevestigen. Zie je wel zelfs de politiek vind de moslims gevaarlijk. Kortom er moet een stadsdialoog worden begonnen door de politiek. Een massale beweging die autochtone mensen en allochtone mensen met elkaar in contact gaat brengen voordat het te laat is.

lennart
30-11-02, 17:00
Geplaatst door kaassietoch
Ahaa en hoe stel je de boycot van zo'n persoon dan voor? "Hee dit zijn vaatjes van meneer Al Maktoum, die mogen er niet door. Is die tanker ook van Al Maktoum? Hoezoe weet je dat niet? Hmmm jij zegt dus dat je niks met Al Maktoum te maken hebt....Nou vaar maar door." Hee Duitsland aan de lijn. "Waarom we geen olie toelaten? Nou dat zal ik je effe vertellen we zitten hier dus met die Moskee enneh...uh wie bitte? Ja ich uh.....das ist wegen der Moschee und wir.................Ja uhm selbsverstaendlich! Pfffew.........zucht OK mannen laat maar weer gaan.
En dan gaan we er vanuit dat Al Maktoum geen moeite gaat doen zijn uitgestrekte netwerk te gebruiken om met volledig behoud van touwtjes in handen maar volledig onzichtbaar verder te gaan met zijn dikke winsten op te stijken. Oh ja we hebben die olie ook nog eens nodig.

Het was makkelijker geweest als de hele procedure rondom de grondaankoop voor de nieuwe Essalaam wat meer op straat had gelegen. Maar ja zaken doen met een fundamentalistische rijke Sjeik is nooit zo lekker met al dat daglicht erbij.

Weet je wat ik schandelijk in dit hele betoog vind. Als je Fundamentalistische Rijke Sjeik, verwisseld met Zionitische Rijke Zakenman, krijg je precies het verhaal waar Joden zo keihard over vallen.

Als wij vinden dat ons democratische systeem zo ideaal is, dan moeten we daar ook echt achter gaan staan. Dan moeten we niet hier democratie prediken maar ondertussen de rijke elite in dicaturen blijven steunen. Ik heb dus niet alleen over 1 ondemocratisch bewind, maar over elk bewind dat niet democratisch is.

lennart
30-11-02, 20:26
Wat jij niet ziet is dat zowel voor de rijkdom van Al Maktoum, de Islamitische stroming die hij aanhangt en zijn zucht naar invloed concreet bewijs beschikbaar is. Ik denk dat de Joden vooral vallen over het feit dat dergelijke beschuldigingen in het geheel niet zijn waar te maken. Klein verschil maar doet er wel toe. Heus Lennart ze bestaan hoor, Moslims die niet helemaal brandschoon zijn ongeacht of jij daar nou wel of niet over in woede ontsteekt.


Oh en er is dus ook een Zionistische stroming die een zucht naar invloed en macht heeft. Daarvoor is ook concreet bewijs beschikbaar.



Wat doen de open deuren bij jou per stuk? Dit soort uitspraken zullen wel goed bedoeld zijn maarreh als jij echt van die dictaturen afwil, ben je dan ook bereid daar een deel van je welvaart voor op te offeren, uitspraken op dat gebied leggen tenminste enig gewicht in de schaal. Als je dan toch zo met ons democratisch systeem behept bent, hoe verklaar je dan die raadselachtige verkoop van die grond aan Al Aktoum? Ik sta dus helemaal niet zo achter onze democratie als jij wel beweert. En ik geloof al helemaal niet in dat sprookjesland dat jij voor ogen hebt en het taboe op het niet ondersteunen van bepaalde Moslim initiatieven. Ik moet voor mijn dakkapelletje ook een bouwvergunning aanvragen en kan dan ook een weigering of aanpassingsverzoek om mijn oren krijgen? Waar gooi ik het dan op? Atheisten hetze? gebrek aan stadsdialoog?


Ik vind het best als jij denkt dat er geen racisme is, en misschien is dat ook wel niet zo. Misschien is er wel zoals jij stelt alleen maar een miskenning van autochtonen en worden de allochtonen alleen maar door ons beschermd. Maar ik zie dat niet zo. Ik vrees dat er wel degelijk racisme leeft onder de autochtone bevolking. Angst voor Islam. En als hierover niet normaal gesproken kan worden dan zullen er wellicht gewelddadige uitbarstingen zoals in Antwerpen komen.

Dat voorbeeld dat jij aanhaalt, door die procedure is de Moskee heengelopen en de gemeente heeft de bouw al goedgekeurd. Achteraf gaat LR er dus iets aan proberen te doen. Als het een kerk geweest zou zijn, dan vraag ik mij af wat het standpunt van LR dan geweest zou zijn.

En inderdaad ik geloof dat een betere welvaartspreiding zal leiden tot minder conflicten op de wereld en ik ben bereid daarvoor een deel van mijn welvaart op te geven.

Al Maghrebi
30-11-02, 22:28
Als ze daar een moskee willen bouwen doen ze dat toch als het hun grondgebied is. van mij mogen ze zelfs een kerncentrale bouwen als ze willen als het hun grond is heb ik daar niets in te zeggen. en het kan me eigenlijk ook niet schelen hier staan ook wat lelijke hoge kerken ik ga dan toch ook niet naar het stadhuis om te zeggen dat ze slecht zijn voor de samenleving. ik let daar gewoon niet op

Wizdom
30-11-02, 22:30
Geplaatst door Al Maghrebi
Als ze daar een moskee willen bouwen doen ze dat toch als het hun grondgebied is. van mij mogen ze zelfs een kerncentrale bouwen als ze willen als het hun grond is heb ik daar niets in te zeggen. en het kan me eigenlijk ook niet schelen hier staan ook wat lelijke hoge kerken ik ga dan toch ook niet naar het stadhuis om te zeggen dat ze slecht zijn voor de samenleving. ik let daar gewoon niet op

Het is gewoon haat tegen de Islam. Dat is naar mijn mening zo duidelijk als wat.

000NobelPrizes
30-11-02, 22:36
haat haat haat..

Dat soort vocabulair is voorbehouden aan je eigen kringetje.

Wizdom
30-11-02, 22:40
Geplaatst door 151 NobelPrizes
haat haat haat..

Dat soort vocabulair is voorbehouden aan je eigen kringetje.

Dat is toch heel duidelijk in dit geval. Het zijn gewoon een stelletje racisten die proberen een Moskee tegen te houden. Zo klaar als een klontje. Men heeft er al jaren over gesproken. Het geld is betaald. De plannen zijn uitgebreid aan de orde geweest en nu komen een stel racisten aan de macht en wil men de bouw blokkeren. Of had jij een andere goede argumentatie. Al die andere argumenten zijn gewoon smoezen. Men wil gewoon geen Moskee. Punt uit. Haat, achterdocht en wellicht ook afgunst. Heel erg triest vind ik het... :jammer:

Al Maghrebi
30-11-02, 22:53
Je hebt wel gelijk wizdom het is inderdaad haat, maar op een indirecte manier... zogenaamd van wij vinden het bellemerend als een moskee gebouwd word.

Als het een kerk was mochten ze half rotterdam gebruiken om het erop te zetten, maar het heeft geen zin om met racisten te overleggen want het antwoord blijft hetzelfde

Wizdom
30-11-02, 22:56
Geplaatst door Al Maghrebi
Je hebt wel gelijk wizdom het is inderdaad haat, maar op een indirecte manier... zogenaamd van wij vinden het bellemerend als een moskee gebouwd word.

Als het een kerk was mochten ze half rotterdam gebruiken om het erop te zetten, maar het heeft geen zin om met racisten te overleggen want het antwoord blijft hetzelfde

He, je hebt een onwijs goede logo. Misschien moet je er aan toevoegen, "zorg dat je de eeste keer juist leeft dan komt het 2e leven vanzelf wel goed!".

000NobelPrizes
30-11-02, 23:01
Wat zitten jullie mekaar lekker te beklagen zeg. Jullie lijken wel twee ouwe wijven. Gut oh gut, wat zijn we weer gediscrimineerd en wat zijn we weer zielig. Elke keer als er een plannetje van jullie wordt gedwarsboomd, wordt het woord racisme erbij gehaald. Jammer voor jullie dat dat niet meer werkt.

Wizdom
30-11-02, 23:06
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Wat zitten jullie mekaar lekker te beklagen zeg. Jullie lijken wel twee ouwe wijven. Gut oh gut, wat zijn we weer gediscrimineerd en wat zijn we weer zielig. Elke keer als er een plannetje van jullie wordt gedwarsboomd, wordt het woord racisme erbij gehaald. Jammer voor jullie dat dat niet meer werkt.

Goh, is dat alles wat je ons kan mededelen. Ben je je argumentatie kwijt. "Hoe bedoel je jammer voor jullie". Wil je net als in Israel een soort apartheids politiek promoten zo van er zijn groepen die wel dingen mogen bouwen en anderen weer niet want deze verzieken de skyline of zo. Mooie boel is dat.

Al Maghrebi
30-11-02, 23:06
hey sjonnie of hoe je ook heet als je niets nuttigs te zeggen heb ga dan in je bedje liggen dromen over een meisje ofzo :vingers:

Al Maghrebi
30-11-02, 23:12
want datsoort stomme reacties kan je net zo goed voor je houden

Al Maghrebi
30-11-02, 23:13
Wat zitten jullie mekaar lekker te beklagen zeg. Jullie lijken wel twee ouwe wijven. Gut oh gut, wat zijn we weer gediscrimineerd en wat zijn we weer zielig. Elke keer als er een plannetje van jullie wordt gedwarsboomd, wordt het woord racisme erbij gehaald. Jammer voor jullie dat dat niet meer werkt.



datsoort stomme reacties kan je net zo goed voor je houden

Tomas
30-11-02, 23:14
Wat vinden jullie er eigenlijk van dat deze Moskee wordt gefinancieerd door een Sjeik uit een land dat zelf verbiedt dat er een nieuwe chritelijke kerk of synagoge wordt verbouwd?

000NobelPrizes
30-11-02, 23:14
Geplaatst door Wizdom
Goh, is dat alles wat je ons kan mededelen. Ben je je argumentatie kwijt. "Hoe bedoel je jammer voor jullie". Wil je net als in Israel een soort apartheids politiek promoten zo van er zijn groepen die wel dingen mogen bouwen en anderen weer niet want deze verzieken de skyline of zo. Mooie boel is dat.


Moet ik aan jou een voorbeeld nemen? Jij noemt het allemaal racisme met uitroeptekens, en dat is het steeds terugkerende en enige 'argument'.
Erg genuanceerd hoor. Maar ja, wat verwacht je ook anders van een verwend kindje dat zijn zin 'n keer niet krijgt.

000NobelPrizes
30-11-02, 23:15
Geplaatst door Al Maghrebi
hey sjonnie of hoe je ook heet als je niets nuttigs te zeggen heb ga dan in je bedje liggen dromen over een meisje ofzo :vingers:


Mis poes, Ali Baba. Ventjes als jij dromen van meisjes als ik.

Al Maghrebi
30-11-02, 23:20
nou... NEE!!!! ik hou het van meisjes rond me eigen leeftijd en waar heb jij 151 nobel prijzen voor gekregen voor het afzeiken van mensen en meest domste reactie's van afgelopen eeuw :bril:

~Panthera~
30-11-02, 23:23
Geplaatst door Tomas
Wat vinden jullie er eigenlijk van dat deze Moskee wordt gefinancieerd door een Sjeik uit een land dat zelf verbiedt dat er een nieuwe chritelijke kerk of synagoge wordt verbouwd?
-----------

Waarom zit je daar nou steeds op te hameren ?? Wat kan jou het nou schelen wat of iemand in een ander land doet of vind ?
Als ze in China allemaal massaal de rots af springen,doen wij het hier toch ook niet ?
Ik begrijp je argument niet : omdat er in Saudie Arabie geen christelijke kerken gebouwd mogen worden, mag hier ook geen moskee gebouwd worden?? zoiets van nananana, lekker puh??
Bij mij om de hoek staat een nieuwe moskee, en hij is prachtig.
Het is het gebedshuis van Moslims, die hier ZIJN en BLIJVEN.
Net als de KERK een eind verderop. So what ??

DEAL with it ! :wohaa:

Wizdom
30-11-02, 23:23
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Moet ik aan jou een voorbeeld nemen? Jij noemt het allemaal racisme met uitroeptekens, en dat is het steeds terugkerende en enige 'argument'.
Erg genuanceerd hoor. Maar ja, wat verwacht je ook anders van een verwend kindje dat zijn zin 'n keer niet krijgt.

Nee, het is niet het enige argument. Zoals gezegd heeft men alle procedures in acht genomen, heeft men vele jaren, jawel, vele jaren het al gehad over dit project en is men na veel onderhandelen (jaren) tot een eind resultaat gekomen. Is er betaald en worden de afspraken nagekomen. Dat lijkt me toch wel een redelijke argumentatie.

Wat er nu gebeurt is exemplarisch voor het LPF tijdperk waar men alleen maar met modder gooit en met oneigenlijke argumenten zoals de skyline de boel loopt te verzieken.

Al Maghrebi
30-11-02, 23:23
Maar hou jij je nou maar bezig met het betalen van het huur van je huisje en de onderhoudsrekeningen... want die moskee gaat jou helemaal niets aan... en als die man niet wil dat een kerk of synagoge word gebouwd is dat ons probleem toch niet. andere land andere regering en ieder zn mening! :stout:

000NobelPrizes
30-11-02, 23:28
Geplaatst door Wizdom
Nee, het is niet het enige argument. Zoals gezegd heeft men alle procedures in acht genomen, heeft men vele jaren, jawel, vele jaren het al gehad over dit project en is men na veel onderhandelen (jaren) tot een eind resultaat gekomen. Is er betaald en worden de afspraken nagekomen. Dat lijkt me toch wel een redelijke argumentatie.

Wat er nu gebeurt is exemplarisch voor het LPF tijdperk waar men alleen maar met modder gooit en met oneigenlijke argumenten zoals de skyline de boel loopt te verzieken.


Het is tot stand gekomen in een tijd waarin elke vorm van verweer tegen zulke projecten nog als politiek incorrect werd aangemerkt. Nu die onzin eindelijk is afgelopen, mogen mensen zelf zeggen wat ze willen.

De seniorenflats in de buurt was beloofd dat ze hun groen konden houden, en de bewoners hebben geen zin in al die continue drukte vlak voor de deur. Pas je 's aan aan hen, zou ik zeggen. Zij hebben hard gewerkt om dit land op te bouwen - gun ze een beetje rust en dram niet zo door.

Tomas
30-11-02, 23:39
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Waarom zit je daar nou steeds op te hameren ?? Wat kan jou het nou schelen wat of iemand in een ander land doet of vind ?
Als ze in China allemaal massaal de rots af springen,doen wij het hier toch ook niet ?
Ik begrijp je argument niet : omdat er in Saudie Arabie geen christelijke kerken gebouwd mogen worden, mag hier ook geen moskee gebouwd worden?? zoiets van nananana, lekker puh??
Bij mij om de hoek staat een nieuwe moskee, en hij is prachtig.
Het is het gebedshuis van Moslims, die hier ZIJN en BLIJVEN.
Net als de KERK een eind verderop. So what ??

DEAL with it ! :wohaa:

Nee, je begrijpt mijn vraag inderdaad niet. Maar dat komt omdat jij dan ook erg weinig normbesef hebt.

Kijk, ik heb normen, zoals dat ik nooit van iemand iets zou gebruiken wat ikzelf niet kan of zou willen teruggeven. Ik kan dat niet. Alleen uit overmacht, maar dan wel met de verplichting dat ik als het kan zal goedmaken.

Ik zou dus nooit in S-A een atheistisch onderzoeks instituut laten bouwen gefinancieerd door de kukluxklan. Niet alleen omdat deze beweging mij tegenstaat, maar ook omdat ik dit voor mijzelf hypocriet zou vinden, omdat zij iedere Islam invloed in Amerika zouden tegenwerken.

Snap je dat?

Dus ik wil graag weten hoe voorstanders van deze kerk denken? EN wil graag weten hoe ze dit voor zichzelf kunnen uitleggen. EN zo niet, waarom ze uberhaupt zoiets als respect verwachten. Dat soort dingen.

Wizdom
30-11-02, 23:39
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Het is tot stand gekomen in een tijd waarin elke vorm van verweer tegen zulke projecten nog als politiek incorrect werd aangemerkt. Nu die onzin eindelijk is afgelopen, mogen mensen zelf zeggen wat ze willen.

De seniorenflats in de buurt was beloofd dat ze hun groen konden houden, en de bewoners hebben geen zin in al die continue drukte vlak voor de deur. Pas je 's aan aan hen, zou ik zeggen. Zij hebben hard gewerkt om dit land op te bouwen - gun ze een beetje rust en dram niet zo door.

Dat is onzin. Ik heb zelf meegemaakt dat men Moskees afwees op basis van een bestemmingsplan. Dus dat is larie. Daar valt de Moslim gemeenschap ook niet over. De gemeente heeft als neutrale partij mag ik aannemen weloverwogen de beslissing genomen om de terrein toe te wijzen voor de bouw van de Moskee. Er is niet voor niets ik meen een jaar of 10 over onderhandeld. D.w.z. dat men niet over een nacht ijs is gegaan. Uit de argumentatie blijkt ook dat de verweer matig is. Kerken en Synagogen zitten ook midden in wooncentra. Deze zorgen ook voor drukte en ook deze worden niet geweerd om drukte redenen. Dan is het dus geen legitieme argumentatie. Ik weet trouwens in geheel niet waar de Moskee wordt gebouwd en hoe de omstandigheden zijn. Maar geloof me als het qua bestemming niet geschikt was had de gemeente nooit ingestemt. Dat weet ik uit de praktijk. Daar is men keihard in.

sil
01-12-02, 00:54
Wat zitten jullie nou allemaal te z***** dat die moskee er niet mag komen.
Vanavond was bij 2 vandaag die werthouder van Rotterdam S. en ook een moslim Celik dacht ik.S had het er over dat hij en vele anderen graag hadden dat de moskee aan het stadsbeeld werd aangepast.het ging hem er niet om hoe groot hij was,maar het uiterlijk.Ik dacht dat ze het er over hadden dat de grootste minaret 50 mtr hoog wordt.
voor mij persoonlijk zou dat ook wel wat minder mogen.

sihamAen
01-12-02, 11:51
Geplaatst door Mark
Iedereen wil de grootste hebben Waiting, zo kom je dichter bij god!




Welk godsdienst vertelt jou dat je door materiele dingen dichterbij God (vzmh) komt? In de Islam, bepaal je zelf welke kant je opgaat, niet door materiele dingen!


Een serieuze vraag ; waarom zo groot?

Wat is nou eigelijk groot?----

Rotterdam is een stad (zuid vooral) waar veel moslims wonen. Zij moeten wel in de moskee passen. Waarom denk je dat ze een nieuwe willen bouwen? Juist omdat de huidige moskee te klein is voor ze, omdat er bijna geen ruimte is voor de dames/vrouwen. En waarom heeft de gemeenteraad toegezegd? Omdat de argumenten voor een nieuwe en grotere moskee niet te betwisten viel.

Nu is de nieuwe raad bang dat het teveel 'positieve'aandacht gaat krijgen in de media. Dus dan maar de vraag 'waarom zo groot?'. Heel zwak van hen. Meer zijn we ook eigelijk niet gewend!


siham,

~Panthera~
01-12-02, 13:34
Geplaatst door Tomas
Nee, je begrijpt mijn vraag inderdaad niet. Maar dat komt omdat jij dan ook erg weinig normbesef hebt.

Kijk, ik heb normen, zoals dat ik nooit van iemand iets zou gebruiken wat ikzelf niet kan of zou willen teruggeven. Ik kan dat niet. Alleen uit overmacht, maar dan wel met de verplichting dat ik als het kan zal goedmaken.

Ik zou dus nooit in S-A een atheistisch onderzoeks instituut laten bouwen gefinancieerd door de kukluxklan. Niet alleen omdat deze beweging mij tegenstaat, maar ook omdat ik dit voor mijzelf hypocriet zou vinden, omdat zij iedere Islam invloed in Amerika zouden tegenwerken.

Snap je dat?

Dus ik wil graag weten hoe voorstanders van deze kerk denken? EN wil graag weten hoe ze dit voor zichzelf kunnen uitleggen. EN zo niet, waarom ze uberhaupt zoiets als respect verwachten. Dat soort dingen.
-------------

Iedereen die JOUW normen dus niet heeft, heeft geen normen, zoals IK ?
Nou Tomas, steek jouw normen maar waar de zon niet schijnt, ik heb het gehad met jou.
Je beschuldigt maar iemand anders, maar mij niet.
Doei !

Tomas
01-12-02, 19:30
Geplaatst door ~Panthera~
-------------

Iedereen die JOUW normen dus niet heeft, heeft geen normen, zoals IK ?
Nou Tomas, steek jouw normen maar waar de zon niet schijnt, ik heb het gehad met jou.
Je beschuldigt maar iemand anders, maar mij niet.
Doei !

Ook goeie dag.

Jij doet niets anders dan mij beschuldigen en teksten verdraaien zoals het jou uitkomt. Dus wees maar niet zo gekwetst, want zelf kan je 'r ook wat van.

En buiten dat ik blijf bij mijn standpunt dat iedereen die zo graag die Moskee wil hebben desnoods met geld uit S-A of de VAE, moet niet zeuren over wederzijds respect. Die krijg je dan in ieder geval niet van mij.

BiL@L
01-12-02, 19:33
Atheisme bestaat niet. Snap je dat?

Tomas
01-12-02, 19:35
Geplaatst door BiL@L
Atheisme bestaat niet. Snap je dat?

Mijn kat is budist geworden.

BiL@L
01-12-02, 19:40
Geplaatst door Tomas
Mijn kat is budist geworden.

Hahaha. Jouw kat maakt ook fouten;).

Tomas
01-12-02, 19:43
Geplaatst door BiL@L
Hahaha. Jouw kat maakt ook fouten;).

Mijn kat is perfect.

Mijn kat tart de wetten van mijn logica. Hij heeft zelfbewustzijn en intellect, zonder taal. En ik begrijp niet hoe dat kan.

BiL@L
01-12-02, 19:59
Geplaatst door Tomas
Mijn kat is perfect.

Mijn kat tart de wetten van mijn logica. Hij heeft zelfbewustzijn en intellect, zonder taal. En ik begrijp niet hoe dat kan.

Dat komt omdat je denkt dat je atheist bent.

Tomas
01-12-02, 20:03
Geplaatst door BiL@L
Dat komt omdat je denkt dat je atheist bent.

Net zoals dat ik denk dat ik als nick Tomas heb?

BiL@L
01-12-02, 20:09
Geplaatst door Tomas
Net zoals dat ik denk dat ik als nick Tomas heb?

Nee, want bij je nick geloof je in iets omdat je het ziet. Je ziet de bacterien in je vlees toch ook niet massaal verdubbelen. Nou beste Tomas, het gebeurd wel, ik zweer het op God dat het gebeurd.

Tomas
01-12-02, 20:13
Geplaatst door BiL@L
Nee, want bij je nick geloof je in iets omdat je het ziet. Je ziet de bacterien in je vlees toch ook niet massaal verdubbelen. Nou beste Tomas, het gebeurd wel, ik zweer het op God dat het gebeurd.

Ik ga er ook vanuit dat er het een en ander verdubbelt in mijn lichaam. Omdat ik wel eens gelijkwaardige situaties onder een microscoop heb gezien.

Ik neem wel meer dingen aan die ik niet direct kan zien, maar middels indirect bewijs vrij aannemelijk zijn gemaakt.

Ik vind het geen probleem dat je me aanspreekt als atheist, maar ik ben eigenlijk een laffe agnost.

Je weet het verschil he?

BiL@L
01-12-02, 20:29
Ehm nej. :(

Ik weet het verschil tussen een atheist en een agnost niet.

Maar ook weet ik het verschil tussen een agnost en een laffe agnost niet.

Kun je dat uitleggen?

:confused:

Tomas
01-12-02, 20:37
Geplaatst door BiL@L
Ehm nej. :(

Ik weet het verschil tussen een atheist en een agnost niet.

Maar ook weet ik het verschil tussen een agnost en een laffe agnost niet.

Kun je dat uitleggen?

:confused:

'k zal het proberen.

Iedere agnost is een laffe agnost. Dus dat is denk ik al wel duidelijk.

Een atheist gelooft dat er geen God bestaat. Da's ook duidelijk?

Een agnost zegt eigenlijk: Da wee'k eigenlijk nie. 't lijkt me inderdaad sterk dat er in die verhaaltjes uit de woestijn veel meer waarheid blijkt te zitten dan in sinterklaas. Maar echt altijd zeker weten dat er geen God is, da kan'knie. Eigelijk weet ik het gewoon niet en geef het op.

En daarbij zegt dan zo'n laffe gast ook nog: Maar ik denk dat jij het ook niet weet met al je stoere praatjes.

~Panthera~
01-12-02, 21:29
Geplaatst door Tomas
Ook goeie dag.

Jij doet niets anders dan mij beschuldigen en teksten verdraaien zoals het jou uitkomt. Dus wees maar niet zo gekwetst, want zelf kan je 'r ook wat van.

En buiten dat ik blijf bij mijn standpunt dat iedereen die zo graag die Moskee wil hebben desnoods met geld uit S-A of de VAE, moet niet zeuren over wederzijds respect. Die krijg je dan in ieder geval niet van mij.
---------------

Ja ook goeie dag.
Ik heb jou NERGENS beschuldigd van het feit dat je geen moraal zou hebben.
Vind ik even iets anders dan wellicht teksten verkeerd lezen.
Maar dat zal wel aan mij liggen.

BiL@L
01-12-02, 21:30
Hmmm okej. Ik snap het:). Thnk U.

Glas melk?

:cola:

Tomas
01-12-02, 21:36
Geplaatst door ~Panthera~
---------------

Ja ook goeie dag.
Ik heb jou NERGENS beschuldigd van het feit dat je geen moraal zou hebben.
Vind ik even iets anders dan wellicht teksten verkeerd lezen.
Maar dat zal wel aan mij liggen.

Je irriteert me gewoon af en toe met je verdraai en dan ga ik terug irriteren. Zit in de aard van het beestje. Een extremist in de dop. Kwestie van een geschikte levensovertuiging zoeken en boem! Dat was Tomas met een heel stel anders denkenden mee.

Tomas
01-12-02, 21:39
Geplaatst door BiL@L
Hmmm okej. Ik snap het:). Thnk U.

Glas melk?

:cola:

Ik ben een tijd geleden gestopt met melk drinken. Ik hoorde wat negatieve berichten over melk voor volwassenen en zag eigenlijk ook niet meer zo het gezondheids aspect van melk.

Dus ik neem met uw permissie een pilsje.

BiL@L
01-12-02, 22:07
Geplaatst door Tomas
Ik ben een tijd geleden gestopt met melk drinken. Ik hoorde wat negatieve berichten over melk voor volwassenen en zag eigenlijk ook niet meer zo het gezondheids aspect van melk.

Dus ik neem met uw permissie een pilsje.

Alleen als uw kat u toestemming geeft.



Ps. Zeg maar "je" hoor. Ik ben maar een prikborder:bril:.

Tomas
01-12-02, 22:10
Geplaatst door BiL@L
Alleen als uw kat u toestemming geeft.

Ps. Zeg maar "je" hoor. Ik ben maar een prikborder:bril:.

Mijn kat geeft mij alleen toestemming in het behagen van hem. Dus als ik overal toestemming voor zou moeten hebben van hem, dan was ik allang dood.

BiL@L
01-12-02, 22:15
Geplaatst door Tomas
Mijn kat geeft mij alleen toestemming in het behagen van hem. Dus als ik overal toestemming voor zou moeten hebben van hem, dan was ik allang dood.

O, hmmm daar moeten we wat op verzinnen dan. Eerst moeten we weten op wat voor manieren jij je kat behaagt. (kvind u zo kil/formeel, gatsie) Daarna hoe jij erachter kunt komen dat de kat groen licht geeft.

Tomas
01-12-02, 22:29
Geplaatst door BiL@L
O, hmmm daar moeten we wat op verzinnen dan. Eerst moeten we weten op wat voor manieren jij je kat behaagt. (kvind u zo kil/formeel, gatsie) Daarna hoe jij erachter kunt komen dat de kat groen licht geeft.

Niks getsie aan hoor. Geen bestiale toestanden! Ben je gek. 't is gewoon het aaien en kroelen wanneer hem dat uitkomt, het beschikbaar stellen van de bovenbenen als schoot wanneer dat mij niet uitkomt enzo.

Katten geven geen groen licht. Katten hebben een ego van hier tot tokyo.

BiL@L
01-12-02, 22:37
Geplaatst door Tomas
Niks getsie aan hoor. Geen bestiale toestanden! Ben je gek. 't is gewoon het aaien en kroelen wanneer hem dat uitkomt, het beschikbaar stellen van de bovenbenen als schoot wanneer dat mij niet uitkomt enzo.

Katten geven geen groen licht. Katten hebben een ego van hier tot tokyo.

Okej, ik weet het. Ik heb de oplossing.


Het beeld van het paradijs dat aan de godvruchtigen is beloofd: er zijn daarin stromen water dat niet bederft; en stromen melk waarvan de smaak niet verandert en stromen wijn, smakelijk voor degenen die drinken en rivieren van zuivere honing. En zij zullen er allerlei vruchten in hebben en vergiffenis van hun Heer. Kunnen zij gelijk zijn aan degenen die in het Vuur vertoeven en die kokend water te drinken krijgen zodat het hun ingewanden verscheurt?

Drink wijn in het volgende leven! Zoveel, tot je er genoeg van krijgt. Is dat een mooie of nie?

Tomas
01-12-02, 22:42
Geplaatst door BiL@L
Okej, ik weet het. Ik heb de oplossing.



Drink wijn in het volgende leven! Zoveel, tot je er genoeg van krijgt. Is dat een mooie of nie?

Dat is een hele mooie Bil@l. Ik ga akkoord. Aangezien ik toch al in mijn tweede of derde leven zit, schenk ik zonder ZIJN toestemming m'n glas nog eens vol en kijk met een schuin oog op de klok. 't is bedtijd na dit glas. Proost en welterustu.

BiL@L
01-12-02, 22:48
:zwaai:

NIS
02-12-02, 21:43
Mijn thread is wel heel populair geworden! Ik begin aan de andere kant wel genoeg ervan te krijgen :verward: ... Reageer aub niet meer op deze nonsense.

Mijn toekomst visie:
Leefbaar Nederland en LPF en al die lozers verdwijnen. Mensen worden weer wijs en nuchter (rationeel). Zien namelijk in, dat immigranten (allochtonen) toch niet het land uit te krijgen zijn. De economie gaat aantrekken (met behulp van immigranten) Iedereen blij en happy. Geen klachten, dus ook geen reden om anderen de schuld van je eigen mislukkingen te geven. PVDA gaat weer regeren... De Moskee komt er toch en er gaan nog meer volgen. Heb respect voor elkaar... :D

Rechts zal het nooit lang volhouden. Rechts komt en gaat! "NIS"

000NobelPrizes
02-12-02, 21:47
Geplaatst door NIS
Mijn thread is wel heel populair geworden! Ik begin aan de andere kant wel genoeg ervan te krijgen :verward: ... Reageer aub niet meer op deze nonsense.

Mijn toekomst visie:
Leefbaar Nederland en LPF en al die lozers verdwijnen. Mensen worden weer wijs en nuchter (rationeel). Zien namelijk in, dat immigranten (allochtonen) toch niet het land uit te krijgen zijn. De economie gaat aantrekken (met behulp van immigranten) Iedereen blij en happy. Geen klachten, dus ook geen reden om anderen de schuld van je eigen mislukkingen te geven. PVDA gaat weer regeren... De Moskee komt er toch en er gaan nog meer volgen. Heb respect voor elkaar... :D

Rechts zal het nooit lang volhouden. Rechts komt en gaat! "NIS"

Oh nee, stem dan VVD. Dat is de partij die voor de banen gaat, voor iedereen. Alleen dan trekt economie weer op - dan doet-ie niet als er een heleboel mensen op hun bips blijven zitten en door de PvdA toegefluisterd krijgen dat dat okay is omdat ze zielig zijn.

NIS
02-12-02, 22:16
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Oh nee, stem dan VVD. Dat is de partij die voor de banen gaat, voor iedereen. Alleen dan trekt economie weer op - dan doet-ie niet als er een heleboel mensen op hun bips blijven zitten en door de PvdA toegefluisterd krijgen dat dat okay is omdat ze zielig zijn.

VVD vind ik een partij voor wannabe's. Wannabe ondernemer.. wannabe rijk.. etc. Mensen met echt poen, hoeven niet op VVD te stemmen.. Echte liberalen herken ik niet in VVD. VVD zal het ook nooit maken, omdat het nooit zichzelf is geweest!

000NobelPrizes
02-12-02, 22:28
Geplaatst door NIS
VVD vind ik een partij voor wannabe's. Wannabe ondernemer.. wannabe rijk.. etc. Mensen met echt poen, hoeven niet op VVD te stemmen.. Echte liberalen herken ik niet in VVD. VVD zal het ook nooit maken, omdat het nooit zichzelf is geweest!


Wat dacht je van wannabe kort-door-de-bocht? :)

VVD is juist altijd zichzelf gebleven.

PvdA wilde geen een problematiek aan de kaak stellen, en verfoeide zelfs de LPF-stemmers: volgens hen waren het onopgeleide boyo's! Ga na, die onopgeleide boyo's waren altijd PvdA-aanhang totdat ze zich van hen afkeerden, dus PvdA beledigde zijn eigen electoraat.

Nu roept PvdA opeens van alles over veiligheid en integratie, was voorheen voor hen niet bediscussieerbaar, en Mr. Bos houdt nu zo ongeveer zelf een LPF-programma erop na met veiligheid & integratie hoog in het vaandel. Zwalkers. En leugenaars ook.

Fatimatoen
02-12-02, 22:29
Houdt deze discussie dan nooit op? mijn god, genoeg mensen we hebben elkaars standpunten wel ondertussen begrepen. Ik word echt moe van het lezen van al die reacties :maf2: ............ Het gaat niet eens meer over het waar het over moet gaan......


Gelukkig zijn is niet krijgen wat we willen maar tevreden zijn met wat we hebben......

000NobelPrizes
02-12-02, 22:38
Geplaatst door Fatimatoen
Houdt deze discussie dan nooit op? mijn god, genoeg mensen we hebben elkaars standpunten wel ondertussen begrepen. Ik word echt moe van het lezen van al die reacties :maf2: ............ Het gaat niet eens meer over het waar het over moet gaan......


Gelukkig zijn is niet krijgen wat we willen maar tevreden zijn met wat we hebben......

En bewaken dat we het kunnen behouden. Stem VVD.

Fatimatoen
02-12-02, 22:42
Geplaatst door 151 NobelPrizes
En bewaken dat we het kunnen behouden. Stem VVD.

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: Whatever you say minier!!!

lennart
02-12-02, 22:51
Geplaatst door Fatimatoen
Houdt deze discussie dan nooit op? mijn god, genoeg mensen we hebben elkaars standpunten wel ondertussen begrepen. Ik word echt moe van het lezen van al die reacties :maf2: ............ Het gaat niet eens meer over het waar het over moet gaan......


Gelukkig zijn is niet krijgen wat we willen maar tevreden zijn met wat we hebben......

Maar het is juist leuk een discussie tot het oneindige op te rekken :haha:

Pytaghoras
03-12-02, 05:25
En Tomas, als ik naar jouw kop kijk en jouw berichten lees, dan dwal ik helemaal. Een kat blaft toch niet? :tunis:

Fatimatoen
04-12-02, 10:06
Geplaatst door lennart
Maar het is juist leuk een discussie tot het oneindige op te rekken :haha:


oekie.......... :wohaa:

NIS
04-12-02, 10:23
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Wat dacht je van wannabe kort-door-de-bocht? :)

VVD is juist altijd zichzelf gebleven.

PvdA wilde geen een problematiek aan de kaak stellen, en verfoeide zelfs de LPF-stemmers: volgens hen waren het onopgeleide boyo's! Ga na, die onopgeleide boyo's waren altijd PvdA-aanhang totdat ze zich van hen afkeerden, dus PvdA beledigde zijn eigen electoraat.

Nu roept PvdA opeens van alles over veiligheid en integratie, was voorheen voor hen niet bediscussieerbaar, en Mr. Bos houdt nu zo ongeveer zelf een LPF-programma erop na met veiligheid & integratie hoog in het vaandel. Zwalkers. En leugenaars ook.


Leugenaars? Je bent dus ook zo erg door die hype geraakt? Wat kunnen mensen ondankbaar zijn. Kok heeft het naar behoren gedaan en ik hoop dat ze zo snel mogelijk weer aan de macht komen. Je bent elke dag op Maroc.nl en het gaat alleen maar over incidenten en uitspraken van zieke minsters zoals Nawijn. Hoop dat de rust snel terug keert en dat mensen het land weer normaal gaan regeren...

000NobelPrizes
04-12-02, 11:17
Geplaatst door NIS
Leugenaars? Je bent dus ook zo erg door die hype geraakt? Wat kunnen mensen ondankbaar zijn. Kok heeft het naar behoren gedaan en ik hoop dat ze zo snel mogelijk weer aan de macht komen. Je bent elke dag op Maroc.nl en het gaat alleen maar over incidenten en uitspraken van zieke minsters zoals Nawijn. Hoop dat de rust snel terug keert en dat mensen het land weer normaal gaan regeren...


Sorry NIS, maar het heeft niets met een hype te maken als PvdA zijn eigen voormalige electoraat opeens flink beledigt. Ik moet je zeggen dat die PvdA-uitspraken mij danig hebben dwars gezeten.