PDA

Bekijk Volledige Versie : Rellen in Antwerpen na dood Marokkaan



Marsipulami
27-11-02, 00:15
Rellen in Antwerpen na dood Marokkaan

BORGERHOUT (eigen berichtgeving, belga) -- Manifestanten hebben gisteravond een spoor van vernieling getrokken in Borgerhout (Antwerpen). Etalages en autoruiten sneuvelden. De rellen braken uit na het neerschieten van een jonge Marokkaan.

Omstreeks 16.30 uur schoot een 66-jarige Belg in de Borgerhoutse Schapenstraat de 27-jarige zoon van zijn Marokkaanse onderbuur met verschillende kogels neer. De dader stond in de buurt bekend als een racist en leefde volgende verschillende getuigen al maanden in onmin met het slachtoffer.

De 27-jarige man strompelde naar buiten en zeeg op straat neer. Een medisch urgentieteam (Mug) trachtte hem te reanimeren, maar hij overleed even later. Agenten konden de dader onmiddellijk overmeesteren. Hij maakte volgens de politie en het gerecht een verwarde indruk.

De schietpartij zorgde meteen voor een grimmige sfeer in de buurt. Tientallen jonge migranten stroomden samen en scandeerden slogans voor de Arabisch-Europese Liga (AEL) en haar voorman Abou Jahjah. De politie trommelde alle aanwezige manschappen op om te proberen de rellen in de kiem te smoren. De Antwerpse hoofdcommissaris, Luc Lamine, trachtte persoonlijk de heethoofden tot bedaren te brengen. Wat eerst leek te lukken. Maar een groep van zo'n honderd migranten trok later woedend in de richting van het politiebureau. Ze hoopten daar de dader te kunnen aanpakken. De politie kon ze tegenhouden, maar het protest liep rond 20.15 uur helemaal uit de hand.

De groep liet een spoor van vernieling achter in de Turnhoutsebaan en de politie sloot de betogers in. Tussen agenten en manifestanten deden zich schermutselingen voor, die uitmondden in een gevecht in regel. De amokmakers bekogelden de agenten met stenen en projectielen. De ordehandhavers probeerden de manifestanten met pepperspray uit elkaar te drijven.

De politie trommelde al haar reserves op. Elke aanwezige agent, in welk politiebureau dan ook, moest ter plaatse komen. Enkele kopstukken van de AEL -- onder anderen Abou Jahjah -- waren naar de betoging afgezakt. Abou Jahjah trachtte te bemiddelen tussen de jongeren en de politie. Die weigerde echter de AEL-mensen naar de betogers te leiden.

Later verzamelde een grote groep allochtone jongeren in de moskee aan de Van Montfoortstraat, waar een imam de gemoederen zou pogen te bedaren.

27/11/2002 (krg)

©Copyright De Standaard

________________

Hierbij ook mijn medeleven voor de familie van het slachtoffer. Als Belg schaam ik me wel, toen ik dit artikel las.

limpio
27-11-02, 06:58
Deze man is een misdadiger, zoals ieder die een ander vermoord.
Het gerecht moet hierin zijn werk doen.
Niet een massa jongeren die elkaar opzwepen en de dood van deze jongen misbruiken om een spoor van vernieling te zaaien waar mensen die er niets mee te maken hebben het slachtoffer van zijn.
Je wagen vernield terugvinden omwille van het feit dat een racist een Marokkaan gedood heeft zou mij in elk geval niet het beste idee geven over deze vernielers. Het heeft gelijkenissen met Nigeria, de massahysterie die men meer terug vindt bij Marokkaanse jongeren.
Het misbruiken van een situatie om geweld te kunnen plegen.
Stel je voor dat in omgekeerde richting de Brusselaars een spoor van vernieling hadden getrokken in een allochtonenwijk na de dood van Mombaerts in Schaarbeek die gedood werd door een allochtoon.
Jaja, draai de rollen maar eens om...
Marokkanen hebben het recht om zo verontwaardigd te zijn dat ze het zichzelf veroorloven geweld te plegen tegen de Antwerpse gemeenschap alsof zij allen deze jongen gedood hebben.
Moesten de Brusselaars iets gelijkaardigs gedaan hebben in Brussel maar gericht tegen de moslimgemeenscap, was Brussel waarschijnlijk veel te klein geweest en waren alle Brusselaars racisten.
En mars, ik hoef me als Belg helemaal niet te schamen en doe dat ook niet. Ik heb niets te maken met deze moord.
De moordenaar moet zich schamen, en zij die deze misdaad beantwoordden met een misdaad..die moeten zich schamen.
Want het vernielen van andermans eigendommen is nog stees een misdaad en een strafbaar feit.

000NobelPrizes
27-11-02, 10:34
Als elke keer waarop hier een autochtoon door een allochtoon werd vermoord, wij met z'n allen plunderend de straten op zouden om te gaan brullen, vernielen en muiten, zag het er wel anders uit hier.
Wij laten het strafsysteem zijn werk doen en zo hoort het.
Dit soort explosies zijn onbeschaafd en dienen nergens toe, en die AEL begint zich te manifesteren als een raar clubje dat weinig goeds belooft.

Asma2
27-11-02, 20:02
Assalaam moe3lekom,

Als eerst wil ik de familie van het slachtoffer veel sterkte wensen in deze moeilijke tijden. Moge Allah zijn ziel hebben. Allaahoema amien Ya rab. Ik kan me zeker goed verplaatsen in de woedende menigte van de Marokkaanse gemeenschap in Antwerpen. De onrecht die de Marokkaanse gemeenschap word aangedaan is absurd en dat dat allemaal kan in een Europees land verbaasd me steeds. Een paar maanden geleden werden ook in Belgie een heel gezin (uit Alhoceima) in brand gestoken door een rascist, waar gaat dit heen?? Ik als NederMarokkaan zie zelf hoe onrechtig Marokkanen in NL worden behandeld en wij in Nl hebben nog geen eens een grote rasciste partij net als VLAAMS blok dat ze wel in Belgie kennen. Wij Marokkanen in NL zullen blijven vechte voor ons onrecht dat ze ons HIEr aandoen en dat wil ik ook doorgeven aan mijn broeders, zusters en landgenoten in Belgie. Sta op voor jullie recht en laat je niet gek maken op onze steun van jullie landgenoten uit Nederland kunnen jullie rekenen.

Wa salaam moe3lekom
Een studente recht die streeft naar rechtvaardigheid

Lang leve de AEL

000NobelPrizes
27-11-02, 20:16
Geplaatst door Asma2
Assalaam moe3lekom,

Als eerst wil ik de familie van het slachtoffer veel sterkte wensen in deze moeilijke tijden. Moge Allah zijn ziel hebben. Allaahoema amien Ya rab. Ik kan me zeker goed verplaatsen in de woedende menigte van de Marokkaanse gemeenschap in Antwerpen. De onrecht die de Marokkaanse gemeenschap word aangedaan is absurd en dat dat allemaal kan in een Europees land verbaasd me steeds. Een paar maanden geleden werden ook in Belgie een heel gezin (uit Alhoceima) in brand gestoken door een rascist, waar gaat dit heen?? Ik als NederMarokkaan zie zelf hoe onrechtig Marokkanen in NL worden behandeld en wij in Nl hebben nog geen eens een grote rasciste partij net als VLAAMS blok dat ze wel in Belgie kennen. Wij Marokkanen in NL zullen blijven vechte voor ons onrecht dat ze ons HIEr aandoen en dat wil ik ook doorgeven aan mijn broeders, zusters en landgenoten in Belgie. Sta op voor jullie recht en laat je niet gek maken op onze steun van jullie landgenoten uit Nederland kunnen jullie rekenen.

Wa salaam moe3lekom
Een studente recht die streeft naar rechtvaardigheid

Lang leve de AEL


Namens Rene Steegmans: inderdaad, waar gaat dit heen.

Asma2
27-11-02, 20:20
wat wil je daarmee zeggen; Names rene steegermans??? Omdat het een Nederlandet is met TOEVALLIG een Marokkaanse etnische achtergrond die hem heeft vermoord betrek je hem hierbij ofzo??

Ik zeg je dit, ik ben vorige jaar mijn beste vriend Mourad Elmourabet uit Rotterdan verloren door zinsloos geweld en vermoord ook door een rascist. Maar ik ben niet zo DOm om gelijk te generaliseren.

Greets een NederMarokkaan

sabrien
27-11-02, 20:22
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Als elke keer waarop hier een autochtoon door een allochtoon werd vermoord, wij met z'n allen plunderend de straten op zouden om te gaan brullen, vernielen en muiten, zag het er wel anders uit hier.
Wij laten het strafsysteem zijn werk doen en zo hoort het.
Dit soort explosies zijn onbeschaafd en dienen nergens toe, en die AEL begint zich te manifesteren als een raar clubje dat weinig goeds belooft.

Nou dat ben ik helemaal niet met je eens.
De ael komt gewoonweg op voor de islamieten en wat Abou jajah zegt daarmee ben ik 99% mee eens.

Asma2
27-11-02, 20:23
Inderdaad de AEL zet zich inderdaad in voor ALOOCHTONEN Moslims die veel te maken met onrecht. AEL-Arabische Europese LIGA, de naam zegt het al

Dutchguy
27-11-02, 20:39
Ik vertrouw Jahjah niet, ik geloof niet dat zijn motieven zuiver zijn. Op het nieuws lieten ze een stukje film zien waarin hij tegen een agent zei dat ze met zijn tienduizenden terug zouden komen. Hij gebruikt de aanwezige sentimenten om zich te kunnen profileren. In die zin vind ik hem een allochtone versie van Pim Fortuyn.

Asma2
27-11-02, 21:15
He Dutch..... hoe kan je nou over iemand oordelen als je diegene amper kent of iets van hem weet. Ken je zijn ideologen?? Waarschijnlijk niet,. Ik heb precies dezelfde beelden gezien die jij bedoeld maar je moet wel het hele verhaal vertellen. Hij was woedend omdat de jongeren niet op straat mochten staan en demonstreren omdat ze geen verguning hadden, daarop reageerde de heer Jahjah woedend en hij zou er voor zorgen dat er 10duizenden betogers zullen komen demonsteren en dan moet de burgemeester maar tegen ze gaan roepen jullie hebben geen vergunning. Ik begrijp de feedback en de woede zeker van de Marokkaanse moslims gemeenschap.

Inna Allah ma3ana

Allah is met ons.
Ondanks alles zijn we wie we zijn en zijn we er trots op.We hebben de islam die ons alleem maar sterker maakt

Dutchguy
27-11-02, 21:23
Geplaatst door Asma2
He Dutch..... hoe kan je nou over iemand oordelen als je diegene amper kent of iets van hem weet. Ken je zijn ideologen?? Waarschijnlijk niet,. Ik heb precies dezelfde beelden gezien die jij bedoeld maar je moet wel het hele verhaal vertellen. Hij was woedend omdat de jongeren niet op straat mochten staan en demonstreren omdat ze geen verguning hadden, daarop reageerde de heer Jahjah woedend en hij zou er voor zorgen dat er 10duizenden betogers zullen komen demonsteren en dan moet de burgemeester maar tegen ze gaan roepen jullie hebben geen vergunning. Ik begrijp de feedback en de woede zeker van de Marokkaanse moslims gemeenschap.

Inna Allah ma3ana

Allah is met ons.
Ondanks alles zijn we wie we zijn en zijn we er trots op.We hebben de islam die ons alleem maar sterker maakt

Hoi Asma2,

Mag ik je een vraag stellen? Hoe komt het eigenlijk dat ik niets lees over de Gemeenschapspartij van dhr. Haselhoef? Bestaat er geen interesse bij Marokkanen voor deze partij?

Dutchguy

Asma2
27-11-02, 21:27
Luister eens. Je wijkt wel heel erg af van het onderwerp. Teneerste de AEL stelt zich niet verkiesbaar voor de verkiezingen en de gemeenschap...... wel. En daarnaast wat heeft Hasselhoef hiermee te maken???

Greets studente recht

000NobelPrizes
27-11-02, 21:35
Inderdaad - laat die malle Haselhoeff er alsjeblieft buiten. Buiten alles eigenlijk wel, als het aan mij ligt, met z'n enge gewurmde stukken die zogenaamd voor nobel moeten doorgaan.

Wat ik nog steeds niet begrijp, is in hoeverre het gerechtvaardigd moet zijn om op straat met honderden te gaan betogen en vernielen, en daar ook begrip voor opbrengen. Nogmaals, er worden ook autochtonen de nek omgedraaid door Marokkanen. Dan slaan wij toch ook niet aan het vernielen? En dan van die zware opmerkingen erbij "De Marokkaanse gemeenschap wordt ONRECHT aangedaan."

Crap. We wonen op elkaar gepropt, er zijn niet geringe problemen, en soms valt er een dooie. Erg naar, maar waar.

Eerlijk gezegd vind ik echt dat de Marokkaanse gemeenschap deze aanleiding aangrijpt om zich hardhandig te roeren, en gezien de slachtoffers die aan beide zijden vallen vind ik dat misplaatst, overtrokken en nergens toe leiden.

Dat van die Stille Omgang die eerder werd voorgesteld vond ik een veel beter idee.

Asma2
27-11-02, 21:40
weetje wat het is?? Wij Moslims Marokkanen hebben een hele sterke broeder/zustergemeenschap. Wie aan een Moslim/Marokkaan komt, komt aan ons allen. Daarnaast heb ik begrip voor de woede en emotie van de jongeren. De jongeren worden al vanaf klein af aan met een scheef oog aangekeken(zo ervaar ik het) Hoever je jezelf ook intergreert je blijft in vele ogen toch een DommE Criminele marokkaan/moslim.
Daarnaast er is totaal niks mis mee met Dhr Hasselhoef.

Greets een trotse NederMarokkaan

taouanza
27-11-02, 21:47
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Als elke keer waarop hier een autochtoon door een allochtoon werd vermoord, wij met z'n allen plunderend de straten op zouden om te gaan brullen, vernielen en muiten, zag het er wel anders uit hier.
Wij laten het strafsysteem zijn werk doen en zo hoort het.
Dit soort explosies zijn onbeschaafd en dienen nergens toe, en die AEL begint zich te manifesteren als een raar clubje dat weinig goeds belooft.

hoezo wachten tot een autochtoon wordt vermoordt door een allochtoon ?
voetbal is toch reden zat.

Asma2
27-11-02, 21:50
Inderdaad dat is ene goeie.

aankomend weekend demonstratie in Antwerpen kom allen!!!!
Vanaf Adam vertrekken er studentes van de Universiteit van Adam met de trein richting Antwerpen. Kom allen laat zien dat wij moslims/Marokkanen elkaar steunen in goeie en slechte tijden.

taouanza
27-11-02, 21:52
Geplaatst door Asma2
weetje wat het is?? Wij Moslims Marokkanen hebben een hele sterke broeder/zustergemeenschap. Wie aan een Moslim/Marokkaan komt, komt aan ons allen. Daarnaast heb ik begrip voor de woede en emotie van de jongeren. De jongeren worden al vanaf klein af aan met een scheef oog aangekeken(zo ervaar ik het) Hoever je jezelf ook intergreert je blijft in vele ogen toch een DommE Criminele marokkaan/moslim.
Daarnaast er is totaal niks mis mee met Dhr Hasselhoef.

Greets een trotse NederMarokkaan


oja?!

000NobelPrizes
27-11-02, 21:53
Geplaatst door Asma2
weetje wat het is?? Wij Moslims Marokkanen hebben een hele sterke broeder/zustergemeenschap. Wie aan een Moslim/Marokkaan komt, komt aan ons allen. Daarnaast heb ik begrip voor de woede en emotie van de jongeren. De jongeren worden al vanaf klein af aan met een scheef oog aangekeken(zo ervaar ik het) Hoever je jezelf ook intergreert je blijft in vele ogen toch een DommE Criminele marokkaan/moslim.
Daarnaast er is totaal niks mis mee met Dhr Hasselhoef.

Greets een trotse NederMarokkaan

Dat hebben jullie niet, die sterke moslims-onder-mekaar band. Ik hoor jullie nooit over Tsetsjenie of Srebrenica, om maar een paar voorbeelden te noemen. 't Bandje wordt alleen aangehaald om zich in palestijnse (lees: de anti-joodse) zaak te mengen.

Wie zich als crimineel gedraagt, wordt als crimineel bekeken en behandeld. Wie zich als asshole op straat of in de kroeg gedraagt, kan de asshole-treatment verwachten. Heeft nix met afkomst te maken, en ik dat slachtoffergedrag maai ik ook met een veeg van mijn arm van tafel. Ik ben ooit als Amsterdams kleintje tussen boertjes geplaatst op een plattelandse school. Leuk? Nou nee. 6 jaar lang werd mijn accent gekopieerd door die trienen. Maar om daar nou over te gaan klagen, daar schiet je geen bal mee op (was het allang alweer vergeten trouwens).

Jouw zaak dat je Haselhoeff pruimt.

Trotse NederMarokkaan? Hebben we dat trotse weer. Wees trots op jezelf om wat je presteert, niet om wat anderen voor je hebben gedaan (netzomin als dat een reden is om je te schamen voor wat anderen doen) of met welk paspoort je toevallig bent geboren.

Bas
27-11-02, 21:54
Geplaatst door Asma2
He Dutch..... hoe kan je nou over iemand oordelen als je diegene amper kent of iets van hem weet. Ken je zijn ideologen?? Waarschijnlijk niet,. Ik heb precies dezelfde beelden gezien die jij bedoeld maar je moet wel het hele verhaal vertellen. Hij was woedend omdat de jongeren niet op straat mochten staan en demonstreren omdat ze geen verguning hadden, daarop reageerde de heer Jahjah woedend en hij zou er voor zorgen dat er 10duizenden betogers zullen komen demonsteren en dan moet de burgemeester maar tegen ze gaan roepen jullie hebben geen vergunning. Ik begrijp de feedback en de woede zeker van de Marokkaanse moslims gemeenschap.

Inna Allah ma3ana

Allah is met ons.
Ondanks alles zijn we wie we zijn en zijn we er trots op.We hebben de islam die ons alleem maar sterker maakt

Asma,
Ik heb niets tegen moslimemancipatie in Europa en op dat vlak kan ik zelfs nog wel inkomen in een aantal zaken die de AEL op haar website aan de orde stelt. Iedere minderheid heeft een belangenorganisatie en die kunnen vaak verhelderend werken. Ik heb echter met het AEL een aantal onoverkomelijke problemen, ben erg benieuwd naar jouw mening hierover:

1. De AEL in de persoon van Jajah spreekt steeds van het feit dat Arabieren trots moeten zijn op hun afkomst. Niks mis mee. Maar tegelijkertijd suggereert hij dat bijv. Marokkanen in Belgie die zich een meer Belgische levensstijl hebben toegeëigend excuusallochtonen zijn, nepmoslims en wat al niet meer. Naar mijn mening probeert hij de leden van een etnische minderheid naar zijn ideaalbeeld van een arabier / moslim te vormen. Komt erg dicht in de buurt bij een autocratische staatsvorm - verbazingwekkend voor iemand die zich pleitbezorger van de grondwet noemt.

2. Wederom een punt mbt het recht. Jajah heeft gezegd - en daar was ik aangenaam door verrast - dat een ieder de Belgische wetgeving en democratische rechtsorde diende te respecteren. Wat schertste gisteren mijn verbazing: Jajah staat op straat tegen politieagenten te gillen dat het een racistische aanslag was etc etc. en was rellen aan het aanmoedigen of op zijn minst jongeren aan het opfokken. De democratische rechtsorde heeft zijn gang nog niet kunnen maken, we weten niets over de motieven. Jajah vindt dat men moslims niet meteen mag beschuldigen, maar hij mag wel meteen na een moordaanslag een motief verzinnen? Daarnaast is het niet aan hem maar aan justitie om de dader te straffen. Hij maakt van deze problematiek een rassenissue en dreigt met 10,000 man te gaan demonstreren. Draai het eens om. In Amsterdam hadden we pas een shockerende verklaring van een stadsdeel. Het bestuur had verzwegen dat een groep Marokkaanse jongens systematisch een Nederlands meisje hadden misbruikt. Moesten er dan in deze primitieve redenering Nederlanders de straten op gaan en ruiten van islamtische slagerijen ingooien of moslima's van de fietsen moeten trekken en in groepen verkrachten in het park? Als je voor de rechtsorde bent, wacht dan de rechtszaak af. Mocht daarbij iets mis gaan, of partijdigheid blijken, alla dan heb je recht om kwaad te worden. Hiermee wek je alleen maar tweespalt. Heel dom en in tegenspraak met de beginselen van de AEL.

3. En daar stoor ik mij echt mateloos aan, is het feit dat de AEL zichzelf wil bewijzen als goede organisatie en daarom ook Israel tot voorpagina nieuws bombardeert. Het zionistische dit en dat, ken je vijand (staat letterlijk op de website). Ben je bezig met emancipatie van moslims in Europa of probeer je de Palestijnse zaak uit te buiten voor je eigen belangen?

Als ik Jajah zo hoor, gebeurtenissen in onder andere Straatsburg en Antwerpen zie, dan begint mij het gevoel te bekruipen dat de islam een bedreiging aan het vormen is voor de interne stabiliteit van Europa, dat wij te lang tolerant zijn geweest, en dat het geen kleine groep is die problemen veroorzaakt. Het klinkt verschrikkelijk en erg cliché, maar Pim Fortuyn zijn argumenten dat de grenzen dicht moeten voor immigranten uit islamitische landen en serieus moet worden gewerkt aan integratie (niet assimiliatie) van moslims sloegen de spijker op zijn kop...

Asma2
27-11-02, 21:57
He wat kom je nou allemaal brabbelen. Je weet geen eens hoe je een discussie moet voeren want je dwaalt helemaal af van het ondewerp. Daarnaast hebben we zeker wel iets gedaan voor de mensen in Tsjetsjenie en Srebica door middel van acties en donaties. Jij kan je niet voelen hoe ik me voel. Ik ben een. daarnaast jouw mening is alleen gebaseerd op vooroordelens en stereotypes. Ondanks alles wat een onwetende denkt of vind ben ik trotse NederMarokkaan

Marsipulami
27-11-02, 22:08
Familie slachtoffer roept op tot kalmte


ANTWERPEN - ,,Mijn broer is gisteren overleden'', begon Satif Achrak vandaag een verklaring aan de pers. ,,Hij werd vermoord door onze buurman, die vijf jaar naast ons heeft gewoond.'' Volgens de broer van het slachtoffer was het duidelijk een racistische moord. Satif vroeg alle gemeenschappen om met de familie mee te leven. ,,We hopen dat er geen rellen uitbreken en dat er geen misbruik gemaakt wordt van de gebeurtenissen'', voegde de man eraan toe.

Volgens burgemeester Leona Detiège woonde de familie van het slachtoffer al sinds 1973 in Antwerpen en zijn er nooit problemen geweest. Zowel de burgemeester als Dirk Grootjans, schepen van Integrale Veiligheidszorg, drukten hun bewondering voor de vader van het slachtoffer uit. Die probeerde gisteravond de relschoppers te bedaren.

,,Het overgrote deel van de Antwerpenaren leeft met de familie mee en heeft geen kruimel begrip voor het zinloze geweld van gisteren'', zegt Grootjans. ,,Laat ons die mensen de rust en kalmte gunnen om het overlijden te verwerken.''

Voorlopig geen bewijs

Ook de procureur des Konings Bart Lijsebeth zegt dat de denkpiste van een racistische aanslag niet wordt uitgesloten. ,,Maar voorlopig is daar geen bewijs van'', zegt hij.

Lijsebeth zegt wel de nultolerantie te zullen invoeren voor de rellen. ,,Maar dan moeten we ons aan twee voorwaarden houden'', zegt hij. ,,Ten eerste moeten we de daders vatten. En bovendien moeten we genoeg bewijzen tegen de persoon in kwestie verzamelen.''


Overzicht snelnieuws 27/11/2002 - belga - kld

Marsipulami
27-11-02, 22:10
Marokkaanse verenigingen noemen moord racistisch

ANTWERPEN -- De moord op de 27-jarige Mohamed Achrak is een racistische moord ,,zolang het tegendeel niet bewezen is''. Dat zeggen Mohamed Chakkar en Abdeslam El Ajjouri, namens de federatie van Marokkaanse Verenigingen en namens het Platform Allochtone Jeugdwerkingen in een persmededeling.

Volgens beide organisaties is de moord het resultaat van ,,de anti-migranten stemmingmakerij die onze stad al jaren teistert''. ,,De politieke hetze tegen onze cultuur en godsdienst van de laatste maanden en weken heeft de spanning in Vlaanderen tot gevaarlijke proporties doen toenemen'', aldus de mededeling.

Voorts stellen de organisaties dat de politieke klasse de hachelijke maatschappelijke situatie waarin de allochtone jongeren opgroeien nooit ernstig heeft genomen. ,,De migrantenjongeren is alleen repressie te beurt gevallen. Deze politieke klasse oogst nu wat ze al jaren zaait.''

De organisaties roepen tenslotte alle democratische partijen op ,,om deze racistische moord te veroordelen'' en betuigen hun medeleven aan de familie van het slachtoffer.



27/11/2002 - belga - ht

Marsipulami
27-11-02, 22:11
AEL wil eerst rouw, daarna acties (update)

ANTWERPEN - ,,In heel de commotie die gisteravond is ontstaan, heeft men één ding uit het oog verloren en dat is dat er een jongen van onze gemeenschap door toedoen van een racist is gestorven en daar gaan we ons eerst over bezinnen.'' Dat zegt Ahmed Azzuz van de Arabisch Europese Liga (AEL) na afloop van de rellen die vannacht plaatsvonden. In Borgerhout werd gisteren een 27-jarige Marokkaan doodgeschoten door een 66-jarige Belg.

Azzuz had gisteravond aangekondigd dat de AEL dezelfde nacht nog zou vergaderen over mogelijke acties tegen het gevoerde beleid. Die worden, uit respect voor de familie van het slachtoffer, tijdelijk naar de achtergrond verschoven.

,,Voorlopig stellen we acties uit tot na de periode van rouw die we nu inlassen. We mogen de essentie niet uit het oog verliezen. Dat er acties komen, staat als een paal boven water'', aldus Azzuz.

Aanhoudingen na rellen

Het parket van Antwerpen heeft na de rellen in Borgerhout gisteravond twee meerderjarige allochtonen aangehouden voor poging tot doodslag. Het tweetal was ingereden op een groepje agenten. Eén minderjarige moet zich voor de jeugdrechter verantwoorden voor het opzettelijk toebrengen van schade in bende. De 15-jarige gooide een etalageruit van een textielwinkel aan diggelen.

Vanmiddag is een van de mannen opnieuw vrijgelaten. ,,De onderzoeksrechter oordeelde dat hij niet aan de feiten gelinkt kon worden", aldus de parketwoordvoerster. De chauffeur van de wagen, blijft aangehouden en wordt verdacht van poging tot doodslag.

27/11/2002 - belga - ht

Marsipulami
27-11-02, 22:13
Situatie Borgerhout blijft gespannen na onrustige dag

ANTWERPEN - In de Antwerpse wijk Borgerhout zijn vandaag enkele honderden migranten verzameld rond het Groeningerplein. Er is geroepen en enkele relschoppers gooiden met stenen naar journalisten. Rond 17.00 uur is de situatie rustiger geworden. Het is afwachten of dat vanavond ook zo blijft.

De ongeregeldheden begonnen nadat een deel van de migrantengemeenschap bijeen was geweest in een moskee om het slachtoffer van de moord van gisteren te herdenken.

Volgens de woordvoerder van de lokale politie hebben enkele relschoppers auto's beschadigd. De korpschef van de Antwerpse politie Luc Lamine probeerde met enkele jongeren te praten om ze tot bedaren te brengen.

Rond 16.30 uur hebben korpschef Lamine en mensen van zijn staf een gesprek gehad met vertegenwoordigers van de Marokkaanse gemeenschap. Fons Bastiaenssens, woordvoerder van de lokale politie, noemde het gesprek heel opbouwend en drukafbouwend. Over de inhoud ervan wilde Bastiaenssens niet al te veel kwijt.

Vanavond vindt nog een vergadering plaats van vertegenwoordigers van de Marokkaanse gemeenschap.

Verdachte aangehouden

De verdachte van de schietpartij is vandaag door de onderzoeksrechter onder aanhoudingsmandaat gesteld. Dat meldt parketwoordvoerster Dominique Reyniers. De man maakt volgens de woordvoerster een ,,erg verwarde indruk" en is daardoor nog niet ernstig verhoord.

27/11/2002 - belga

taouanza
27-11-02, 22:14
tuurlijk denk we ook aan srebrinca ik was er kapot van ik het maar niet geloven dat het in Europa kon gebeuren
elk jaar krijg je het in gepompt hoe
vreselijk WOII was geweest
hoe belangrijk vrijheid is
en dat het nooit mag gebeuren
en dan gebeurt het weer en niemand doet wat het dieptepunt was Dutchbat.
alles waar je in geloofde smolt als sneeuw voor de zon.
nooit nooit kon ik me voorstellen dat Nederland dit zou kunnen toelaten
dit is geen wij tegen jullie argument maar een zeer pijnlijke diepe teleurstelling.ik ben in nederland geboren en getogen dat marokko niet deugde dat wist je al. maar nederland?nederland was een modelstaat.
elke keer als ik reclames zie van het leger denk ik aan srebrenica.
en daarom begreep ik die ophef van 11-9 niet er zijn veel ergere dingen gebeurt onder de Nederlandse vlag en het leven ging gewoon door.
zoals het door ging tijdens
Rwanda
algerije
tsjetjsenie
oost timor en weet ik veel hoeveel ellende op deze wereld gaande is/was
maar je was pas begaand met de medemens als je kapot was van de Twin Towers

000NobelPrizes
27-11-02, 22:22
Geplaatst door taouanza
tuurlijk denk we ook aan srebrinca ik was er kapot van ik het maar niet geloven dat het in Europa kon gebeuren
elk jaar krijg je het in gepompt hoe
vreselijk WOII was geweest
hoe belangrijk vrijheid is
en dat het nooit mag gebeuren
en dan gebeurt het weer en niemand doet wat het dieptepunt was Dutchbat.
alles waar je in geloofde smolt als sneeuw voor de zon.
nooit nooit kon ik me voorstellen dat Nederland dit zou kunnen toelaten
dit is geen wij tegen jullie argument maar een zeer pijnlijke diepe teleurstelling.ik ben in nederland geboren en getogen dat marokko niet deugde dat wist je al. maar nederland?nederland was een modelstaat.
elke keer als ik reclames zie van het leger denk ik aan srebrenica.
en daarom begreep ik die ophef van 11-9 niet er zijn veel ergere dingen gebeurt onder de Nederlandse vlag en het leven ging gewoon door.
zoals het door ging tijdens
Rwanda
algerije
tsjetjsenie
oost timor en weet ik veel hoeveel ellende op deze wereld gaande is/was
maar je was pas begaand met de medemens als je kapot was van de Twin Towers


Mag ik je eraan herinneren dat het de Bosnische Serviers waren die de moslims hebben afgemaakt? Dat feit wil wel eens onbesproken blijven.
En ik weet ook wel waarom, want een rekening tot schadevergoeding (is al gemeld) is interessanter om naar Nederland te sturen dan naar de failliete B-Serviers.

En ik vind 9/11 wel erger. Joegoslavie was een oorlogssituatie en een treuzelende regering zoals de onze die wel wil maar niet weet hoe (sukkels), is niet te vergelijken met een koelbloedige moord op 3000 onschuldige burgers die geen andere misdaad begingen dan op hun werk te zitten die dag.

Je hebt het mis als Rwanda, Algerije, Oost Timor et cetera aan ons voorbij is gegaan. Maar wie geen kranten leest, is nergens van op de hoogte.

limpio
27-11-02, 22:25
Geplaatst door Asma2
weetje wat het is?? Wij Moslims Marokkanen hebben een hele sterke broeder/zustergemeenschap. Wie aan een Moslim/Marokkaan komt, komt aan ons allen. Daarnaast heb ik begrip voor de woede en emotie van de jongeren. De jongeren worden al vanaf klein af aan met een scheef oog aangekeken(zo ervaar ik het) Hoever je jezelf ook intergreert je blijft in vele ogen toch een DommE Criminele marokkaan/moslim.
Daarnaast er is totaal niks mis mee met Dhr Hasselhoef.

Greets een trotse NederMarokkaan
Dat jij begrip hebt voor de woede van de Marokkanen die voor veel geweld en problemen zorgen in Antwerpen zegt veel over jou bedoelingen, net zoals je oproep om met zen allen naar Antwerpen te gaan. Vergeet niet dat vanaf heden de nul-tolerantie zijn ingang heeft gevonden in Antwerpen.
Dat jij niet op de hoogte bent van de zaken en niet wil weten hoe de zaken eigenlijk ineen zitten, heeft waarschijnlijk te maken met je primitieve gedrag....de massahysterie eigen aan mensen die niet leiden maar zich laten leiden en dit zonder nadenken.
Huppel maar mee met de hoop, wij Belgen houden daar niet zo van, wij hebben meer beheersing en doen ons best om na te denken en samen te leven met de Marokkaanse gemeenschap in Borgerhout en elders.
Wij gaan niet massaal de allochtonen buurt in Borgerhout terroriseren.
Wij worden geterroriseerd door jonge Marokkanen.
Eigenlijk zinloos om karakters als jou iets trachten duidelijk te maken, laat ons het erbij houden dat we in Antwerpen typetjes als jou kunnen missen.. Wij willen de rust hier behouden en onruststokers kunnen we missen als tandpijn.
En tracht in de toekomst samen met je jongere medegenoten eens iets constructiever te zijn, zeuren en jammeren en zelfbeklag uitbraken zonder eigenlijk de positieve kanten te bezien, kan elke ongeletterde kerel..
Greets een trotse Antwerpenaar

limpio
27-11-02, 22:31
Geplaatst door Asma2
Inderdaad dat is ene goeie.

aankomend weekend demonstratie in Antwerpen kom allen!!!!
Vanaf Adam vertrekken er studentes van de Universiteit van Adam met de trein richting Antwerpen. Kom allen laat zien dat wij moslims/Marokkanen elkaar steunen in goeie en slechte tijden.
Een demonstratie zonder toelating is verboden, maar ik breng wel effe de politie op de hoogte..zijn ze al gewaarschuwd voor de volgende golf amokmakers.

Bas
27-11-02, 22:31
Geplaatst door taouanza
tuurlijk denk we ook aan srebrinca ik was er kapot van ik het maar niet geloven dat het in Europa kon gebeuren
elk jaar krijg je het in gepompt hoe
vreselijk WOII was geweest
hoe belangrijk vrijheid is
en dat het nooit mag gebeuren
en dan gebeurt het weer en niemand doet wat het dieptepunt was Dutchbat.
alles waar je in geloofde smolt als sneeuw voor de zon.
nooit nooit kon ik me voorstellen dat Nederland dit zou kunnen toelaten
dit is geen wij tegen jullie argument maar een zeer pijnlijke diepe teleurstelling.ik ben in nederland geboren en getogen dat marokko niet deugde dat wist je al. maar nederland?nederland was een modelstaat.
elke keer als ik reclames zie van het leger denk ik aan srebrenica.
en daarom begreep ik die ophef van 11-9 niet er zijn veel ergere dingen gebeurt onder de Nederlandse vlag en het leven ging gewoon door.
zoals het door ging tijdens
Rwanda
algerije
tsjetjsenie
oost timor en weet ik veel hoeveel ellende op deze wereld gaande is/was
maar je was pas begaand met de medemens als je kapot was van de Twin Towers

hou toch op met dit zielige hypocriete praatje, wat een onzin. Waarom maken al die moslims zich zo druk om israel? Die honderden doden per jaar, who cares toch? Niemand protesteert over Irak, nog geen zelfmoordenaar gezien in Marokko om te protesteren tegen de bezetting van de westelijke sahara, vrouwenbesnijdenissen... je hoort niets. Zolang het maar moslims zijn die de slachtoffers zijn, dan is men oh zo verontwaardigd. Maar moslims als daders, dat bestaat natuurlijk niet. Terrorisme is walgelijk, zonder boodschap, zonder oorlogsverklaring, zonder wat dan ook zomaar duizenden mensen vermoorden is walgelijk en die verantwoordelijken moeten worden uitgeroeid. Ik begrijp niet dat niemand zich eens afvraagd waarom het zo vaak moslims zijn die ellende veroozaken op deze wereld

000NobelPrizes
27-11-02, 22:37
Geplaatst door Bas
hou toch op met dit zielige hypocriete praatje, wat een onzin. Waarom maken al die moslims zich zo druk om israel? Die honderden doden per jaar, who cares toch? Niemand protesteert over Irak, nog geen zelfmoordenaar gezien in Marokko om te protesteren tegen de bezetting van de westelijke sahara, vrouwenbesnijdenissen... je hoort niets. Zolang het maar moslims zijn die de slachtoffers zijn, dan is men oh zo verontwaardigd. Maar moslims als daders, dat bestaat natuurlijk niet. Terrorisme is walgelijk, zonder boodschap, zonder oorlogsverklaring, zonder wat dan ook zomaar duizenden mensen vermoorden is walgelijk en die verantwoordelijken moeten worden uitgeroeid. Ik begrijp niet dat niemand zich eens afvraagd waarom het zo vaak moslims zijn die ellende veroozaken op deze wereld

En bas, ik vrees dat je op je keurig beargumenteerde tekst over die AEl ook lang kunt wachten.

En de Westelijke Sahara die wordt bezet door Marokkanen, daar hoef je hier helemaal niet mee aan te komen. Elke thread hierover zakt onbeantwoord buiten beeld.

barfly
28-11-02, 08:59
Geplaatst door Bas
hou toch op met dit zielige hypocriete praatje, wat een onzin. Waarom maken al die moslims zich zo druk om israel? Die honderden doden per jaar, who cares toch? Niemand protesteert over Irak, nog geen zelfmoordenaar gezien in Marokko om te protesteren tegen de bezetting van de westelijke sahara, vrouwenbesnijdenissen... je hoort niets. Zolang het maar moslims zijn die de slachtoffers zijn, dan is men oh zo verontwaardigd. Maar moslims als daders, dat bestaat natuurlijk niet. Terrorisme is walgelijk, zonder boodschap, zonder oorlogsverklaring, zonder wat dan ook zomaar duizenden mensen vermoorden is walgelijk en die verantwoordelijken moeten worden uitgeroeid. Ik begrijp niet dat niemand zich eens afvraagd waarom het zo vaak moslims zijn die ellende veroozaken op deze wereld

Helemaal mee eens! Ik heb een tijdje terug iets geplaatst over Molukkers die aandacht vroegen voor hun zaak in Indonesië waar christelijke Molukkers worden geterroriseerd door moslims. Ik heb er zegge en schrijven 1 reaktie op gehad.
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=49251

000NobelPrizes
28-11-02, 09:06
Na de gebedsdienst voor de Marokkaan zijn er weer een honderdtal allochtonen de straat van Antwerpen op gegaan om te muiten en te vernielen.

Wat is hen daar verteld in die moskee? En als ze niet zijn opgezweept, waarom heeft een gebedsdienst dan geen vredig effect? Is dit normaal of zo?

Belachelijk.

baco
28-11-02, 09:30
Cultuur verschil denk ik , wij houden het zoals in venlo bij een saaie stille tocht.

Marsipulami
28-11-02, 09:42
Marokkaanse buurtbewoners bedaren jongeren

,,Abou Jahjah stookt vuurtje, maar wie blijft in verziekte sfeer achter?''
ANTWERPEN -- De sfeer in Borgerhout bleef ook gisteren gespannen. 's Middags kwam het tot een confrontatie tussen een grote groep Marokkaanse jongeren en de politie. Maar die had de toestand ditmaal snel onder controle. Ze kon daarbij rekenen op enkele Marokkaanse buurtbewoners die hun uiterste best deden om de jongeren te bedaren.

Na een kort middaggebed in een moskee vlakbij de plaats van de moord stroomde een honderdtal jongeren weer naar de Turnhoutsebaan, waar de rellen dinsdagavond plaatsvonden. Er sneuvelden wat autoruiten en enkele fotografen en cameralui moesten het ontgelden.

Maar echt ontploffen deed de situatie niet. De politie was ditmaal voorbereid en binnen de kortste keren was de groep jongeren ingesloten.

Dyab Abou Jahjah, die wel aanwezig was in de moskee, liet zich tijdens de nieuwe confrontatie met de politie niet zien. Zijn rechterhand bij de Arabisch Europese Liga, Ahmed Azzuz, nam zijn plaats in. ,,Wij komen deze keer niet tussen. Laat de politie nu maar tonen dat ze de toestand zelf onder controle kan houden'', zei hij eerst.

Kort nadien begon hij zich toch luidkeels met de zaak te bemoeien. Hij had het daarbij vooral gemunt op de politie, die niet echt ingreep, maar er wel voor zorgde dat de jongeren nergens heen konden. ,,Uitlokking'' en ,,intimidatie'', volgens Azzuz. ,,Het optreden is een zoveelste bewijs dat de politie het op Marokkanen gemunt heeft.'' Van een bemiddelende toon was geen sprake.

Niet alle Marokkanen bleken opgezet met het optreden van de Arabisch-Europese Liga de jongste dagen. ,,Waar bemoeit Abou Jahjah zich eigenlijk mee? Hij is niet eens een Marokkaan'', zei Jamal Afassi, een ver familielid van de vermoorde Mohamed Achrak.

,,Hij komt de boel hier opstoken. Maar wie blijft nadien in een verziekte sfeer achter? Wij. Dit is onze buurt. Wij zijn hier opgegroeid en zullen hier blijven. Jahjah is hier nog maar vijf jaar. Misschien is hij hier binnenkort weer weg en trekt hij naar Nederland of Frankrijk '', vond Hassan Ben Chaouch, een Marokkaanse buurtbewoner.

,,Niemand is gebaat bij rellen en spanningen. Op mijn werk zorgde het ook al bijna voor ruzie tussen de Marokkaanse werknemers en de Belgische. Wij werden telkens opnieuw aangesproken over die rellen. Maar wat kan ik eraan doen dat sommige jongeren vernielingen aanrichten.''

Saïd, een medewerker van de plaatselijke moskee, deed er gisteren alles aan om de gemoederen te bedaren. Toen de jongeren maar bleven rondhangen, riep hij iedereen op samen te komen bij de moskee. ,,Daar heeft de iman opgeroepen tot kalmte'', zei hij achteraf. ,,Hij heeft de vaders gevraagd op hun zonen te letten. De politie moet nu haar werk doen en het onderzoek tegen de moordenaar afwerken.''

Omstreeks 17 uur keerde de rust terug. ,,Meneer Fons, mogen we naar huis om te eten'', vroeg een groepje jongeren beleefd aan politiewoordvoerder Fons Bastiaensen, die samen met korpschef Luc Lamine naar Borgerhout was gekomen.

,,Ik wil jullie doorlaten. Ik wil jullie vertrouwen geven. Maar als jullie dat vertrouwen beschamen, zullen jullie de eersten zijn die ik oppak'', reageerde Lamine.

28/11/2002 (sdb)

©Copyright De Standaard

GroteWolf
28-11-02, 10:03
weetje wat het is?? Wij Moslims Marokkanen hebben een hele sterke broeder/zustergemeenschap. Wie aan een Moslim/Marokkaan komt, komt aan ons allen.

Lekker hypocriet zeg. Dus als er een Marokkaan door een Belg vermoord wordt mag de Marokkaanse gemeenschap zich meteen collectief benadeeld voelen, maar als een Nederlander door een Marokkaan vermoord wordt dan gelden er opeens andere regels? Dan is dat opeen een individueel geval?
Je bent een racist! Jij denkt dat Marokkanen meer waard zijn dan Belgen of Nederlanders. Walgelijk.

Geloof het of niet, maar Koeffaar voelen ook een steeds sterkere band. En die wordt door al dat gezeik steeds hechter.

Marsipulami
28-11-02, 10:09
Allochtone organisaties verenigen zich in Forum


ANTWERPEN - Verschillende verenigingen voor allochtonen, zoals de Unie van Moskeeën en Islamitische Verenigingen (Umiva), de Turkse Unie en de Marokkaanse Federatie, hebben zich vandaag verenigd in een Forum voor Islamitische Organisaties in Vlaanderen. Dat hebben Said Mdaouchi en Mohamed Ikoubaan van het Forum gisteravond meegedeeld.

,,Het opzet van het forum is op korte tijd een antwoord geven aan de huidige problematiek'', zegt Mdaouchi. ,,Er zijn immers veel verschillende organisaties actief, die niet veel samenwerkten. En dat zal nu veranderen.''

Via het forum willen de verschillende organisaties een duidelijk standpunt innemen. ,,De moord is een racistische daad totdat het tegendeel is bewezen'', stelt Ikoubaan. ,,We volgen hierin de mening van de broer van het slachtoffer. De moord is het resultaat van een haatcampagne tegen de moslims en de Islam, zeker na 11 september.''

Ten tweede roept het forum op tot kalmte. En ten derde veroordeelt het forum iedereen die de gebeurtenissen misbruikt voor zijn eigen doeleinden. ,,Dit is geen moment om politieke agenda's te verwezenlijken'', vindt Mdaouchi. Hiermee nemen de organisaties zowel afstand van de AEL als van het Vlaams Blok. ,,Maar het gaat breder dan de AEL'', benadrukt hij.

Toch vindt Mdaouchi dat er gisteren te snel gezegd werd dat de schutter psychisch gestoord was. ,,Dat is bij de jongeren in het verkeerde keelgat geschoten'', denkt hij. ,,Het was, volgens de jongeren, een goedkoop excuus.''

De eerste concrete organisatie van het kersverse Forum is de organisatie van de begrafenisplechtigheid voor het slachtoffer op vrijdag 29 november. ,,Het wordt een puur religieuze plechtigheid, met voordrachten van onder meer de imams'', kondigt Mdaouchi aan. Toch kan hij niet garanderen dat alles rustig zal verlopen. ,,We zullen de nodige maatregelen treffen en toezichters of stewards voorzien'', vervolgt hij. ,,Daarnaast zullen we zo veel mogelijk ouderen vragen om aanwezig te zijn.''

Na de plechtigheid zullen de aanwezigen de lijkwagen begeleiden van de sporthal aan de Slachthuislaan tot aan de oprit van de autosnelweg aan het Sportpaleis. Het lichaam van Mohamed A. wordt dan naar Marokko overgevlogen om daar begraven te worden.


Overzicht snelnieuws 28/11/2002 - belga - ht

000NobelPrizes
28-11-02, 11:43
Een Al Jazeera-verslaggeefster kwam erbij om het vuurtje nog verder op te poken.

Goh, dat dit soort reporters nooit komen opdagen als er een Hollander door een Marokkaan wordt doodgeslagen. Het is zo transparant hypocriet dat het de Marokkanen in een belachelijk daglicht stelt.

BiL@L
28-11-02, 12:04
De criminalisering van Moslims en de diabolisering van Islam is voor de racistische moord verantwoordelijk.

AEL-Persmededeling

27 11 2002
Antwerpen

Het slachtoffer van de Racistisch moord van gisteren heeft tenminste
twee keer bij de politie gemeld dat hij door de moordenaar bedreigd
wordt voor racistische redenen.
Dat hebben familieleden van het slachtoffer gemeld. "De politie nam
dit nooit zo serieus en lachte ons gewoon weg".
Dat Detiege het racistische karakter van deze moord wil ontkennen is
hallucinant en spreekt boekdelen over de ingesteldheid van het
stadsbestuur. Dit stadsbestuur heeft de voorbije maanden een sfeer
van criminalisering gecreëerd tegen moslims gericht en stond maanden
lang op hetzelfde lijn met het Vlaams Blok en haar retoriek. Dezelfde
stadsbestuur dat een "geïntegreerd plan Marokkanen" wou toepassen en
zo de stigmatisering van de Marokkaanse gemeenschap in de hand heeft
gewerkt. Dat een racist flipt en de Media en de politici gelooft om
een moslim te vermoorden is dan niet verwonderlijk. Het stadsbestuur
is voor deze misdaad volledig verantwoordelijk.
Dat dit bestuur in plaats van zijn medeleven met het slachtoffer,
zijn familie en zijn gemeenschap te uiten. En de misdaad in haar
racistische aard te veroordelen en te erkennen, in plaats daarvan,
probeert Detiege de misdaad te minimaliseren en het racisme die
daarachter schuilt te ontkennen en met de mantel der liefde te
dekken. Erger nog, het Stad en Detiege voeren nog steeds hetzelfde
antimoslim discour en gaan verder in hun criminalisering en
diabolisering van de moslim gemeenschap en de AEL. De politie blijft
maar provoceren en dialoog lijkt verder dan ooit.
De AEL veroordeelt hiermee de houding van de politie, van het Stad en
van de Media en acht ze verantwoordelijk voor elke escalatie. We
vragen om de rauwe periode voor onze gestorven broeder te
respecteren. Laat ons gerust, laat ons onze doden begraven.

BiL@L
28-11-02, 12:10
Ik denk dat Belgie zich in een wat gevorderde staduim bevind dan hier het geval is. Gevorderd in de zin van dat de ethniciteits excalaties die daar ontstaan ons ook staan op te wachten als er geen dingen gaan veranderen en de huidige trend zich voort zet.

Men wil nu kijken of dat Abou Yahyah strafrechtelijk te vervolgen is, heeft iemand daar voorhande informatie over m.b.t. de strafrechtelijk begane handelingen?

Leer proces.

Moet eerlijk zeggen dat het net lijkt of het hier in NL gebeurd is.

Bovenstaande zin is natuurlijk voor meerdere interpretaties vatbaar.

Marsipulami
28-11-02, 12:22
Geplaatst door BiL@L
Ik denk dat Belgie zich in een wat gevorderde staduim bevind dan hier het geval is. Gevorderd in de zin van dat de ethniciteits excalaties die daar ontstaan ons ook staan op te wachten als er geen dingen gaan veranderen en de huidige trend zich voort zet.

Men wil nu kijken of dat Abou Yahyah strafrechtelijk te vervolgen is, heeft iemand daar voorhande informatie over m.b.t. de strafrechtelijk begane handelingen?

Leer proces.

Moet eerlijk zeggen dat het net lijkt of het hier in NL gebeurd is.

Bovenstaande zin is natuurlijk voor meerdere interpretaties vatbaar.


Gerechtelijke vervolging AEL komt eraan

Van onze redacteur

BRUSSEL -- Brice De Ruyver, de veiligheidsadviseur van premier Guy Verhofstadt, kondigt gerechtelijke acties aan tegen de AEL of tegen leden ervan. ,,De manier waarop de Arabisch-Europese Liga (AEL) dinsdagavond in Antwerpen aanspoorde tot rellen, kan niet langer. Als de wettelijke en gerechtelijke middelen niet volstaan om dit probleem te elimineren, moeten we dat arsenaal uitbreiden.''

Volgens De Ruyver, die elke maand overleg houdt met de Antwerpse procureur Bart Van Lijsebeth en de Antwerpse politiecommissaris Luc Lamine, ligt de kern van het probleem overduidelijk bij de AEL. ,,De situatie begint stilaan uit de hand te lopen, al vind ik dat de politie en het parket goed werk leveren.''

,,Wij leven in een tolerant land, maar wat de AEL doet, heeft niets te maken met vrije meningsuiting, maar alles met het aanzetten tot geweld. Wij zijn totnogtoe redelijk braaf gebleven tegen dit soort acties, onder meer bij de vernielingen tijdens de AEL-betogingen. Maar zo kan het niet langer.''

,,Er hebben dinsdagavond concrete feiten plaatsgevonden die aanleiding geven tot een hardere gerechtelijke aanpak van deze organisatie of van haar leden. We kunnen toch niet wachten tot er een echte liquidatie in Antwerpen gebeurt'', vraagt de veiligheidsadviseur zich af. Die wil ook laten onderzoeken waar de AEL haar financiële middelen vandaan haalt.

,,Wie zijn de jongeren die de AEL rekruteert? Jongeren die om een of andere reden niet aan bod komen in onze samenleving, of jonge allochtonen die definitief gekozen hebben voor de illegale economie. Die laatsten gebruiken dit zogenaamd politieke platform om hun illegale activiteiten af te dekken. Datzelfde gebeurde eerder in Kuregem en Gent. In sommige Gentse wijken stelden we vast dat jonge allochtonen die betrokken waren bij zware drugscriminaliteit, bij elke politiecontrole de aandacht probeerden af te leiden door telkens te roepen over racisme.''

Het parket van Antwerpen heeft gisteren al twee meerderjarige allochtonen aangehouden voor poging tot doodslag. Het tweetal was ingereden op een groepje agenten. Eén minderjarige moet zich voor de jeugdrechter verantwoorden wegens opzettelijk toebrengen van schade in bende. Voorts werden zeventien demonstranten geverbaliseerd en werden er elf administratief aangehouden.

De 66-jarige dader van de schietpartij dinsdagavond, waarbij een 27-jarige Marokkaan de dood vond, werd aangehouden door de onderzoeksrechter. Er zijn aanwijzingen dat de dader een psychiatrische behandeling volgde. Het Antwerps parket zei totnogtoe geen aanwijzingen te hebben dat het om een racistisch misdrijf ging. De familie van het slachtoffer spreekt dat tegen.

Gisternamiddag deden zich opnieuw enkele opstootjes voor in Antwerpen. Op en rond het Groeningerplein verzamelden relschoppers en in de straten van Borgerhout speelden groepjes jongeren een kat-en-muisspel met de ordediensten. De politie pakte enkele relschoppers op.

De broer van het slachtoffer, het stadsbestuur van Antwerpen en de vereniging van moskeeën in Antwerpen riepen op tot rust en kalmte om de familie van het slachtoffer de kans te geven het drama te verwerken.

Toch verzamelden zich gisteravond veel jongeren op de Turnhoutsebaan en elders in Borgerhout. Ook de politie was in grote getale aanwezig.

28/11/2002 Michel Vandersmissen

©Copyright De Standaard

De Rode Roos
28-11-02, 12:22
De situatie is België is vreemd. Worden Marokkanen daar nou echt gediscriminerend of is dat gewoon zo in de beleving van de mensen? Is het omkeren van oorzaak en gevolg, criminaliteit door Marokkaanse jongens waar de politie tegen optreedt, en wat door de Marokkaanse jongens als een soort inbreuk op hun soevereiniteit wordt gezien en door Abou Jajah wordt uitgelegd als discriminatie?

In Belgie is het aanpassen of wegwezen. Het verzetten tegen aanpassen resulteert in hardhandig wegwezen? Het zou mij niet verbazen als Abou Jahjah wordt uitgezet naar land van herkomst door de Belgische overheid.

Simon
28-11-02, 12:27
Overigens hoor ik net op de radio dat de AEL de burgemeester van Antwerpen gaat aanklagen wegens smaad. Dit in verband met de beschuldiging dat de AEL jongeren opgestookt zou hebben rellen te schoppen.

Simon

Marsipulami
28-11-02, 12:27
Merk op dat het vooral de moskeeën zijn die een erg constructieve rol spelen in het hele gebeuren. Ik heb altijd al gezegd dat men sneller moest doorwerken aan de duurzame institutionalisering van de islam. De Vlaams Blokkers die een betoging hadden gepland voor binnenkort tegen de bouw van een nieuwe moskee in antwerpen kunnen daar nog wat van opsteken.

Tomas
28-11-02, 12:28
Geplaatst door BiL@L
Ik denk dat Belgie zich in een wat gevorderde staduim bevind dan hier het geval is. Gevorderd in de zin van dat de ethniciteits excalaties die daar ontstaan ons ook staan op te wachten als er geen dingen gaan veranderen en de huidige trend zich voort zet.

Men wil nu kijken of dat Abou Yahyah strafrechtelijk te vervolgen is, heeft iemand daar voorhande informatie over m.b.t. de strafrechtelijk begane handelingen?

Leer proces.

Moet eerlijk zeggen dat het net lijkt of het hier in NL gebeurd is.

Bovenstaande zin is natuurlijk voor meerdere interpretaties vatbaar.

Belgie is niet ons voorland. Echt niet. Belgie is een kunstmatige entiteit die zich altijd in een toestand van sluimeroorlog bevindt. Een land vol met etniciteiten die elkaar niet kunnen verdragen: Vlamen en Walen. En nu ook allochtonen. Dat is ook een soort van integratie, dus.

En inderdaad kliknt die Abou yahYah beweging erg als het LPF.

De Rode Roos
28-11-02, 12:30
Abou Jahjah is de Pim Fortuyn onder de Arabieren en andere mensen die denken erbij te horen omdat ze Moslim zijn.

Marsipulami
28-11-02, 12:31
Geplaatst door Tomas
Belgie is niet ons voorland. Echt niet. Belgie is een kunstmatige entiteit die zich altijd in een toestand van sluimeroorlog bevindt. Een land vol met etniciteiten die elkaar niet kunnen verdragen: Vlamen en Walen. En nu ook allochtonen. Dat is ook een soort van integratie, dus.

En inderdaad kliknt die Abou yahYah beweging erg als het LPF.

Ach rot toch op stomme kat. Wat weet jij nou over België ?

GroteWolf
28-11-02, 12:34
De moord is het resultaat van een haatcampagne tegen de moslims en de Islam, zeker na 11 september.''

Die in Bali of die in Kenia?

Tomas
28-11-02, 12:35
Geplaatst door Marsipulami
Ach rot toch op stomme kat. Wat weet jij nou over België ?

Dankzij jou aardig wat al: 't lijkt hier wel maroc.be.

Waarom reageren Belgen altijd zo gekwetst als je ze de eenvoudige waarheid vertelt?

Marsipulami
28-11-02, 12:37
Geplaatst door Tomas
Dankzij jou aardig wat al: 't lijkt hier wel maroc.be.

Waarom reageren Belgen altijd zo gekwetst als je ze de eenvoudige waarheid vertelt?

Minderwaardigheidscomplex :fpiraat:

Marsipulami
28-11-02, 12:43
En nu nog even een huldebetoon aan de man (Mdaouchi) die dezer dagen in Antwerpen -achter de schermen- bergen werk verzet en betere resultaten boekt met zijn aanpak dan alle politiematrakken bij elkaar.


"Ik droom van een Cordoba aan de Schelde"

Saïd Mdaouchi (38). Een Belg van Marokkaanse afkomst, zet zich in Antwerpen in voor de opgroeiende allochtone jeugd. Als gelovig moslim werkt hij ook mee aan de uitbouw van vriendschapsrelaties tussen de verschillende geloofsgemeenschappen in de stad.

Ik heb nog een vage herinnering aan Tanger, de stad in Noord-Marokko waar ik in 1962 werd geboren. Ik herinner mij me het getik van de regen op de zinken golfplaten van ons dak. Soms regende het ook binnen. Toen ik twee jaar was, vertrok mijn vader naar Europa. Hij vond er werk bij de Metallurgie cel in Hoboken. Iedere maand stuurde hij geld om het gezin te onderhouden. In 1969 voegde mijn moeder zich met de vijf kinderen hier bij hem. Ik werd ingeschreven in het eerste is leerjaar. Het was de eerste keer dat ik een klaslokaal van binnen zag. Ik leerde snel de taal. Buiten de school had ik veel vrienden omdat ik graag aan sport deed. Na de lagere school haalde ik aan SITO 6 een diploma carrosserie en automechaniek. Dat was in 1981. Daarna ging ik net als mijn vader bij de Metallurgie werken.

Ik voelde mij meer Belg dan Marokkaan. We gingen wel af en toe naar Marokko op familiebezoek, maar ik ervoer dat als een vreemde wereld. Mijn ouders waren praktiserende moslims, maar niet fanatiek. Rond mijn zeventiende zat ik echter met vragen. Ik werd mij ervan bewust dat ik mijn Marokkaanse afkomst de rug had toegekeerd. Daarom legde ik mij toe op de studie van het Arabisch en van de koran, ook via avondschool. Ik begon naar de moskee te gaan, samen met enkele vrienden die net als ik hun islamitische wortels herontdekten. Moslim-zijn is voor mij in de eerste plaats iets om fier op te zijn. Het betekent dat ik in de maatschappij een voorbeeld moet zijn. Daarom houd ik mij aan de verplichtingen en de verboden die de godsdienst mij oplegt. Ik onderhoud de ramadan. Ik bid vijf maal per dag. Mijn lichaam is nooit in contact geweest met alcohol, tabak of drugs. Wat mij kwaad en verdrietig maakt, is dat sommige moslims hun geloof niet goed belijden of door hun gedrag onze godsdienst in een slecht daglicht stellen. Ik ben ervan overtuigd dat wij elkaar moeten helpen om betere gelovigen te zijn. Dat geldt niet alleen voor moslims, maar ook voor christenen en joden.

Een figuur die mij heeft geïnspireerd, is pastoor Verachtert van Moretusburg, de Hobokense wijk waar de Metallurgie is gevestigd. Hij heeft de moslims in zijn parochie altijd met respect en gastvrijheid behandeld. Toen zij nergens een plaats vonden om het Offerfeest te vieren, bood hij hen het parochielokaal aan. In de jaren zeventig liet hij, een moskee bouwen op een perceel dat eigendom was van de kerkfabriek. Het was de eerste gebedsplaats voor moslims in het Antwerpse. Christenen en moslims hebben die moskee samen gebouwd. Dat was uniek voor Antwerpen. De moslims droegen pastoor Verachtert op handen. Toen hij drie jaar geleden stierf, waren de imam en een grote groep Marokkanen op de begrafenis aanwezig. Toen de overige aanwezigen na afloop de ontroering van de moslims zagen, lieten ze voor één keer hun gebruikelijke afstandelijkheid varen.

Toen ik bij de Metallurgie werkte, raakte ik steeds meer begaan met de problemen van de Marokkaanse jeugd in mijn wijk. ik zag dat veel opgroeiende jongeren het moeilijk hadden, hun draai niet vonden. In mijn vrije tijd begon ik me met hen bezig te houden. Na tien jaar liet ik mijn vaste job staan om een van de eerste straathoekwerkers van Antwerpen te worden. Dat heb ik acht jaar graag gedaan. In die periode haalde ik ook een bijkomend diploma A1 orthopedagogie. Ik onderhield contacten met zowat vierhonderd jongeren op het Kiel en in Hoboken - twee wijken in het zuiden van Antwerpen. Het viel mij op hoeveel jongeren snakken, naar hulp. Maar dat zullen ze je pas zeggen als er een vertrouwensrelatie is ontstaan. Als straathoekwerker had ik aanvankelijk geen eigen activiteiten. Ik wees jongeren de weg naar sportclubs, naar taallessen of naar de huiswerkbegeleiding. Later bouwde ik een eigen vereniging uit. Die jongerenclub had vooral een sociale dimensie. Maar ik moedigde hen ook aan de moskee en de koranlessen niet te vergeten.

De religieuze dimensie mag niet worden verwaarloosd. De meeste Marokkaanse jongeren die het hier een beetje hebben gemaakt, zijn doorgaans ook dicht bij hun wortels gebleven. Daarom begrijp ik niet dat zoveel mensen tegen de bouw van moskeeën zijn. De godsdienst.stimuleert de jongeren juist om zich goed te gedragen. De anderen lopen gemakkelijker verloren. Zelf ben ik getrouwd met een Marokkaanse die hier is geboren en goed Nederlands spreekt. Ik heb drie dochters en twee zonen, van wie er enkelen zelfs Latijn studeren. Ik laat mijn kinderen ook wat Arabisch leren, zodat ze de koran kunnen lezen. Maar het moet allemaal buiten de schooluren gebeuren. Ik wil mijn kinderen ook niet te veel belasten, want hun vrije tijd is al beperkt.
Sinds kort heb ik het straathoekwerk verlaten.

Ik heb nu een coördinerende functie binnen de Umiva, de Unie van Moskeeën en Islamitische Verenigingen Antwerpen. Ik stond in 1995 mee aan de wieg van die organisatie. Voorheen was er nauwelijks samenwerking tussen de verschillende moskeeën en verenigingen. Daar heeft Umiva verandering in gebracht. Al verschillende keren werden er succesvolle opendeurdagen in Antwerpse moskeeën georganiseerd. Op manier kunnen niet-moslims kennis maken met onze cultuur, onze godsdienst. Er is zoveel onwetendheid en er bestaan zoveel misverstanden.

In de migrantengemeenschap zijn velen enorm geschrokken door de uitslag van de jongste gemeenteraadsverklezingen (in Antwerpen). Dan voel je de twijfel: wil een op drie mensen in onze stad ons weg? Dat kan toch niet! Heel wat jongeren voelen zich daardoor gefrustreerd. Maar tegelijk zet dat ons aan om zelf meer naar buiten te komen en ons in te zetten voor een betere verstandhouding. Daarom plant Umiva, in samenwerking met een andere vereniging, nu acties in sommige wijken zo willen we, 'oude' en 'nieuwe' Belgen samen, poetsacties ondernemen in straten en op pleinen, karweitjes opknappen voor bejaarden enz. Misschien is dat al bij al nog een positief effect van de verkiezingen.
Ik ben ook actief in de Wida, de Werkgroep lnterreligieuze Dialoog Antwerpen. Daar ontmoeten christenen, joden, moslirns en boeddhisten elkaar. Onze droom is om van Antwerpen 'het Cordoba aan de Schelde' te maken. Het is een verwijzing naar die Andalusische stad waar het wederzijdse respect tussen de verschillende geloofsgemeenschappen voor een hoge culturele bloei zorgde.

Ondertussen heb ik in de Wida heel wat vrienden, vooral onder de christenen. Maar ook de joodse gemeenschap begin ik steeds beter te kennen. In september heeft een afvaardiging van Umiva zelfs deelgenomen aan de jaarlijkse vredeswandeling in de jodenwijk ter herdenking van de holocaust. Dat is voor moslims niet zo evident. Maar zeker nu het conflict in Palestina weer oplaait, moeten we waken over het vreedzaam samenleven in onze stad en blijven ijveren voor een goede verstandhouding.

Ondanks alle moeilijkheden, geloof ik in de pluralistische maatschappij, maar de gelovigen moeten daarin altijd een voorbeeldfunctie vervullen. Zij moeten, zoals pastoor Verachtert, een toonbeeld zijn van openheid, tolerantie en begrip.

Jan De Volder
Uit: Tertio, Vierentwintig hartverwarmende verhalen.

Tomas
28-11-02, 12:45
Geplaatst door Marsipulami
Minderwaardigheidscomplex :wohaa:

Ik denk eerder: Zelfgenoegzaamplattelandskatholicisme.

Marsipulami
28-11-02, 12:50
Geplaatst door Tomas
Zelfgenoegzaamplattelandskatholicisme

:wat?!: Ik pak effe het groene boekje en de dikke Van Dale erbij.

limpio
28-11-02, 13:03
Ik zag net op het nieuws een bijdrage over een zeker musti, een Marokkaan met een crimineel verleden die met zijn kennis als straatwerker de sfeer tussen all en autochtonen op een aangenaam peil wist te brengen en hierdoor werd gewaardeerd door beide gemeenschappen voor zijn inbreng.
Het stadsbestuur van Antwerpen heeft deze man ontslagen omwille van wat besparingen, wijl zulke mensen juist kunnen bijdragen tot een betere verstandhouding tussen beide gemeenschappen.
Hoe dan ook, deze avond in Koppen meer over deze interessante man.
Kijken.. :fpetaf:

GroteWolf
28-11-02, 14:05
In de migrantengemeenschap zijn velen enorm geschrokken door de uitslag van de jongste gemeenteraadsverklezingen (in Antwerpen). Dan voel je de twijfel: wil een op drie mensen in onze stad ons weg?

Die andere twee, die zijn toch migrant?

Asma2
28-11-02, 16:56
J.M.T.

Hee wie ben jij om te oordelen dat ik geen Nederlander ben?? Volgens het burgerlijk rechtboek ben ik een ingezetene van het Koninkrijk der Nederlander en wat jij en jouw ras er van vinden KAN ME TOTAAL NIKS SCHELEN. Ik ben wie ik ben er ben er trots op!!!!! Maar yaa de waarheid is hard voor vele!!! Wat is het verschil tussen jouw en mij vergleken?? Jij bent net als mij een ingezetene dussssssss kom niet DOM brabbelen. Jouw mening is alleen gebaseerd op vooroordelens en stereotypes. Mijn mening is immer gebaseerd op feiten. En daarnaast wil ik effe duidelijke maken IK DENK WEL VOOR 99% ZEKER DAT IK MEER NEDERLANDS BEN DAN JIJ KAN WEZEN.!!! En daarnaast zal ik effe netjes je vraag beantwoorden. Je vroeg wat ik oit voor Nederland heb gedaan of van me land van herkomst. Ben je blond of ben je Blond?? Mijn land van herkomst is Nederland net Als raymzter. Ik hoop binnen 4 jaar aftestuderen als meester in de rechten en dan zal je zien wat ik voor MIJN land zal kunnen betekenen.

Greets een Studente Internationaal recht

barfly
28-11-02, 18:04
België keert zich na rellen tegen Arabische liga

S a m e n v a t t i n g

BRUSSEL (ANP) - Na twee dagen van straatrellen in Antwerpen richt
alle aandacht in België zich op de Arabisch-Europese Liga (AEL).
Veel politici verdenken de AEL, een militante moslimorganisatie,
ervan de motor te zijn achter de ongeregeldheden. De AEL vindt dat
een belediging en dreigt met een proces wegens smaad.
Dinsdag en woensdag was de Antwerpse migrantenwijk Borgerhout,
die de bijnaam Borgerokko heeft, het toneel van relletjes nadat een
27-jarige Marokkaan werd doodgeschoten door een 66-jarige Belg. De
politie heeft in totaal meer dan 180 mensen aangehouden, van wie de
meesten al weer vrij zijn.
De politiek richt de pijlen nu op de AEL en zijn voorman Dyab
Abou Jahjah. Premier Verhofstadt zei in het parlement, na vragen
van de christen-democraten (CD&V), de liberalen (VLD) en het Vlaams
Blok, dat de AEL de politie uit sommige wijken probeert te verjagen
om de criminelen vrij spel te geven. Hij zei een verbod te
overwegen als de Antwerpse justitie voldoende bewijzen kan
verzamelen dat de beweging de wet overtreedt. ,,Ik heb er geen
twijfel over dat actie op komst is'', zei Verhofstadt.
Eerder al stoorden politici zich aan 'burgerpatrouilles' die de
AEL had opgezet. Leden van de Liga volgen agenten tijdens hun tocht
door woonwijken, om te kijken of die zich niet schuldig maken aan
discriminatie.
Ook de lokale Antwerpse politiek uit harde taal over de AEL.
Maandag is er een vervroegde bijeenkomst van de gemeenteraad. In
reactie heeft de Liga al gedreigd met een proces wegens smaad tegen
burgemeester Detiège. De organisatie spreekt van een 'haatcampagne'
die vooral is gericht op haar voorman. ,,Een erg onwaarschijnlijke
coalitie van rechtsextremisten, zionisten en traditionele partijen,
gesteund door sommige gesubsidieerde immigrantenorganisaties, is
gecreëerd om de AEL te bestrijden.''
De Liga haalt uit naar 'insinuaties' van de veiligheidsadviseur
van premier Verhofstadt over ,,onwettige maatregelen om het
probleem-Abou Jahjah op te lossen''.
De in België beroemde politieke wetenschapper Marc Swyngedouw
betwijfelt of Abou Jahjah de voornaamste aanstichter van de rellen
is. Hij denkt dat ook zonder de AEL er relletjes zouden zijn
ontstaan. Discriminatie op de arbeidsmarkt zou de ware oorzaak zijn
van het ongenoegen van de Marokkaanse jongeren van de tweede
generatie.
Overigens was het donderdag de hele dag rustig op straat in
Borgerhout. De familie van de vermoorde Marokkaanse man riep op tot
kalmte en riep ook de pers op zich rustig te houden. Vrijdagmiddag
is een begrafenisplechtigheid in een plaatselijke sporthal.
Burgemeester Detiège deed een oproep ,,om de familie in alle
sereniteit het rouwproces te laten verwerken''.
Over het motief van de moord is nog altijd niets bekend. De AEL
is ervan overtuigd dat het om een racistische moord gaat. Justitie
is daar nog niet zeker van. De 66-jarige verdachte was weliswaar
bekend bij het gerecht, maar niet wegens racisme.

BiL@L
28-11-02, 18:17
AEL Persmededeling
27 november 2002

Antwerpen- Kort voor het verbreken van de vasten vandaag, werd
Broeder Mohammed Achrak (27) voor het huis van zijn ouders in
Antwerpen doodgeschoten.
De dader is en Belgische autochtone man die bekend stond in de buurt
als racist en sympathisant van het Vlaams Blok. De dader wou ook de
vader van Mohammed vermorden maar werd overmeesterd. De bedoeling was
zeker een racistische slachting te plegen zoals dat van 7 mei 2002 in
Brussel waar een Marokkanse familie door een sympathisant van het
Vlaams Blok werd omgebracht.
Broeder Mohammed was bekend voor de meeste jongeren van de wijk als
een rustig correcte jongeman met goede studies die met iedereen goed
overeenkwam.
Verontwaardigde jongeren liepen door de straten van Antwerpen kort na
de moord om hun emoties te uiten. De jongeren gedroegen zich ook op
een waardige manier tot het moment dat ze omsingeld werden door
verschillende politie cordons met agenten in gevechtskledij: een
regelrechte provocatie. Schermutselingen zijn dan begonnen tussen de
politie en de jongeren. Een tijdje later is broeder Dyab Abou Jahjah
ter plekke gearriveerd om de gemoederen te bedaren. Hij is in gesprek
gegaan met politie chef Luc Lamine om de situatie te ontmijnen. De
AEL vroeg de onmiddellijke terugtrekking van de politie cordons en
het toelaten van een spontane betoging om de verontwaardiging van de
jongeren te uiten en vooral hun sympathie met de familie van hun
vermoorde broeder. Terwijl dat de korpschef toestemde met het verzoek
van de AEL, chargeerde een andere groep politie agenten tegen de
grootste groep jongeren onder toejuiching en goedkeuring van een
aanwezige Vlaams Blok delegatie met als kop de bekende agitator Rob
Verreijke. Racistisch taal en Vlaams Blok terminologie werden
gebruikt door agenten. Toen dat broeder Abou Jahjah en een aantal
andere leden nog probeerden om te interveniëren om iedereen tot rede
te brengen, worden ze met peperspray aangevallen door een aantal
Vlaams Blok Politie agenten. Toch slaagde de aanwezige AEL delegatie
om de jongeren te overtuigen om naar de moskee te gaan bezinnen en
voor hun vermoorde vriend bidden. Ondanks de talloze provocatie
stemde de meerderheid van de jongeren toe.
In De Moskee riep broeder Abou Jahjah tot kalmte en beheersing, en om
zich als moslim te gedragen en zich niet te laten leiden door de
blinde wraakzucht. " Actie komt, maar juiste Actie op het juiste
moment, nu is de tijd om te bidden en bezinnen en de familie van onze
vermoorde broeder te trosten" kondigde hij aan.
De AEL Wil haar medelijden aan de familie Achrak meedelen. Wij hebben
Mohammed als een voorbeeld gekend, veel jongeren keken naar hem op,
niets kan zijn verlies goed maken, alleen het feit dat voor mensen
als hem Allah zijn paradijs heeft geschapen. Morgen wordt Mohammed
begraven, AEL roept al haar leden en sympathisanten tot kalmte. Onze
broeder moet op een waardige en serene manier herdacht worden.

Condoleances:

http://www.islam-belgique.com/condoleence2.cfm

Marsipulami
28-11-02, 18:27
De jacht op Abou Jahjah is open
Abou Jahjah wordt vooral gevreesd omdat de regering zijn redelijke eisen niet kan of wil realiseren
28/11/2002
Tom Lanoye

De Belgische regering heeft de Arabisch-Europese Liga (AEL) vogelvrij verklaard. Het standpunt wordt kernachtig verwoord door de woordvoerder van premier Verhofstadt, die over Abou Jahjah zei: ,,Die moet eruit.'' Alsof het om een gezwel gaat dat moet worden weggesneden. De aanleiding zijn de burgerpatrouilles van de AEL, die toezien op mogelijk racistisch gedrag van de Antwerpse politie. Specialisten beschouwen die burgerpatrouilles niet als een inbreuk op de wet op de privémilities (ze nemen geen politietaken waar, ze kijken toe), maar dat doet niets terzake: de hakbijl moet vallen.

De campagne tegen Abou Jahjah begon lang voor er van patrouilles sprake was. Een waaier van grote persorganen, alle politieke partijen met inbegrip van het Vlaams Blok, en extreem-rechtse krachten in de veiligheidsdiensten bekampen de AEL. Het politiek fatsoen komt in de verdrukking. Men uit beschuldigingen die men niet hard kan maken: Abou Jahjah zou een dubbele agenda hebben of gefinancierd worden door de Hezbollah. Kranten ventileren beweringen over zijn privéleven op basis van materiaal van de veiligheidsdiensten. Soms spelen die diensten informatie door aan het Vlaams Blok, dat ermee uitpakt, waarna die informatie probleemloos tot kopij wordt verwerkt. En is het niet tekenend dat de moord van dinsdagavond wordt ondergesneeuwd met verklaringen over ,,agitatie'' door de AEL, hoewel Abou Jahjah tussen de geschokte allochtone jongeren en de politie wou bemiddelen (DS 27 november)? Dit mediageweld weegt op de vrije meningsuiting: een jurist legde een journalist uit waarom de burgerpatrouilles niet illegaal zijn, maar hij wou zijn analyse die het standpunt van de AEL ondersteunt slechts anoniem kwijt.

Juridisch geschut wordt in stelling gebracht. Men kondigt aan dat de gehele handel en wandel van de AEL en haar leider door het Antwerps gerecht zullen worden onderzocht. De Senaatsvoorzitter spoort de Staatsveiligheid aan om de AEL nog dichter op de huid te zitten. Het wordt bijwijlen lachwekkend: sommigen denken dat de zwarte shirts van de AEL-leden volstaan om hen als privémilitie buiten de wet te stellen. Een krant drukte daarbij een foto af waarvan een patrouillerend AEL-lid met wit hemd is afgeknipt.

Men vergeet dat de provocatie kwam van de Antwerpse politie die haar campagne de naam ,,Geïntegreerd plan Marokkanen'' had gegeven. Het bericht dat de Antwerpse politie met een top-100 van jonge criminelen werkt, is onthullend. Die criminelen waren toch al langer bekend? Waarom zijn ze niet eerder opgepakt? Zou de campagne misschien iets met de komende verkiezingen te maken hebben: met een harde aanpak van ,,Marokkanen'' Vlaams-Blokkiezers recupereren?

Ondertussen werd een Antwerpse jeugdwerker die ook AEL-lid is, afgedankt. De Antwerpse VLD'er Ludo Van Campenhout vindt het AEL-lidmaatschap onverenigbaar met een job bij een Antwerpse stadsdienst: het beroepsverbod doet zijn intrede. Dat gebeurt tegen een achtergrond waarin een aantal Antwerpse politici en jeugwerkverantwoordelijken, vervuld van paternalisme en fundamenteel wantrouwen tegenover allochtone jongeren, elk zelfstandig initiatief van die jongeren fnuiken. En is het een toeval dat Mohamed Talhaoui precies nu op de proppen komt met een eigen Berberorganisatie? De tegenstanders van de AEL zouden wel een arm geven om een wig te kunnen drijven tussen de AEL en de Berbers. Dat men zich niet vergist: de diabolisering versterkt de aanhang van de AEL onder de allochtonen en zonder Abou Jahjah met figuren als Patrice Lumumba, Martin Luther King of Nelson Mandela te willen vergelijken: de verkettering van die laatsten leidde niet tot hun isolement, zoals werd verhoopt, maar zorgde ervoor dat hun aanhang met de dag toenam.

De publieke opinie wordt opgezweept en vindt een uitlaatklep in lezersbrieven en op publiekstribunes. De demonisering van Abou Jahjah is een vrijbrief voor ,,politiek correcte'' xenofobie. De weg ligt open om op hem racistische frustraties en ressentiment te projecteren. Abou Jahjah is recht voor z'n raap, zelfbewust en niet onderdanig: hij stelt de anti-racisten écht op de proef. Buitenlandse krachten sturen aan op een moord. De Belgische autoriteiten verzetten zich daartegen, en bieden Abou Jahjah bescherming aan. Ze proberen hem op een propere manier eruit te krijgen. Maar beseffen ze dat het opjutten van de Bange Blanke Man een gespierde, rechts-radicale aanpak in de hand werkt?

Nuancering is nodig, want de mediatieke zwart-witsjablonen staan creatief denken in de weg. De tegenstanders van Abou Jahjah verketteren zijn standpunten over vrouwen- en homorechten, hoewel kardinaal Danneels hetzelfde vertelt. Abou Jahjah is geen ,,moslimextremist'', maar komt op voor de emancipatie van de Arabische gemeenschappen en moslimgemeenschappen in dit land. Hij komt op voor hun zelfrespect en tegen racisme en discriminatie inzake werkgelegenheid, onderwijs en huisvesting in de samenleving. Maakt Abou Jahjah fouten? Heel zeker. En we delen zijn conservatieve standpunten over vrouwen en homo's niet. De islam is een onderdeel van de identiteit van de gemeenschappen die hij verdedigt, en dat is op zich ook geen probleem. Maar als seculiere emancipatiebewegingen (van vrouwen, homo's, vakbonden) weigeren om hem de hand te reiken en zijn strijd tot de hunne te maken, dan heeft het establishment vrij spel om hem als moslimextremist te veroordelen. Dat verhoogt de kans dat zijn aanhang op zichzelf terugplooit en rond dat stigma een eigen subcultuur en identiteit uitbouwt, ten nadele van het progressief nationalisme dat vandaag de AEL-ideologie domineert.

Politici, commentatoren en de Antwerpse politiechef stellen Abou Jahjah verantwoordelijk voor de ,,moeilijke'' relaties tussen autochtonen en allochtonen. Het beleid zelf draagt de schuld want het slaagt er al decennia niet in om met oplossingen voor de dag te komen. De culpabilisering van de AEL speelt het integrisme in de kaart en versterkt de xenofobie en de extreem-rechtse reflexen in de traditionele partijen en het Vlaams Blok.

De elite vreest de onder allochtonen populaire Abou Jahjah, omdat hij op zijn onafhankelijkheid staat en niet uit de hand van de politici wil eten, zoals vele allochtone politici en vertegenwoordigers van de gesubsidieerde integratiesector wel doen. En hij wordt vooral gevreesd omdat men de redelijke eisen waarvoor hij opkomt (werk, fatsoenlijke huisvesting en onderwijs, en een gelijke behandeling op alle vlakken) niet kan of wil realiseren. Is het niet tekenend dat onlangs zelfs een eerder symbolische maatregel als de invoering van het migrantenstemrecht is gekelderd?

De regering verwerpt een constructieve en open dialoog. Ze wil de politieke stem van de gedeclasseerde allochtone jeugd smoren. De strijd tegen dit allochtone ,,gevaar'' en de daarbij opgeroepen schrikbeelden leveren het Vlaams Blok natuurlijk extra stemmen op. Maar dat neemt men erbij, want zo is er weer wat tijd gewonnen. Maar de schrijnende discriminaties blijven bestaan. De tijdbom blijft tikken. Een uitbarsting is dan alleen nog een kwestie van tijd.

(Ludo De Witte is publicist en werkt aan een boek over België en zijn allochtonen sinds 11 september. Tarik Fraihi is voorzitter van het jongerencentrum 'Centrum West' in Molenbeek. Tom Lanoye is schrijver.)

taouanza
28-11-02, 18:42
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Mag ik je eraan herinneren dat het de Bosnische Serviers waren die de moslims hebben afgemaakt? Dat feit wil wel eens onbesproken blijven.
En ik weet ook wel waarom, want een rekening tot schadevergoeding (is al gemeld) is interessanter om naar Nederland te sturen dan naar de failliete B-Serviers.

En ik vind 9/11 wel erger. Joegoslavie was een oorlogssituatie en een treuzelende regering zoals de onze die wel wil maar niet weet hoe (sukkels), is niet te vergelijken met een koelbloedige moord op 3000 onschuldige burgers die geen andere misdaad begingen dan op hun werk te zitten die dag.

Je hebt het mis als Rwanda, Algerije, Oost Timor et cetera aan ons voorbij is gegaan. Maar wie geen kranten leest, is nergens van op de hoogte.


mag ik jouw eraan herinneren dat het saudi's waren die de Twin Towers zijn ingevlogen en geen Marokkanen


jij vind 11-9 erger. want oorlog maakt afslachting van burgers stukken menselijker

ik hebt het helemaal niet mis ik bedoel dat niet de hele wereld is op getrommelt voor deze landen
in rwanda werden een miljoen mensen afgeslacht, de blauwhelmen gingen om de buitenlandse inwoners uit rwanda te evacueren en liet de rest aan hun lot over.
vertel me wanneer en hoe laat stond een minuut stil voor Rwanda

Mark
28-11-02, 18:45
Zo hey wat een nieuwsberichten allemaal.... nu nog wat discussie.

Het is goed om hier wat intelligente opmerkingen te kunnen zien van een vertegenwoordigster onze toekomstige advocatenbestand.. dusssss

Verder lijkt die Jahja me een slimme vent (in tegenstelling tot zijn aanhangers uiteraard), ja die schopt het nog ver ;)

Er gaat niets boven lekker rellen als je de kans krijgt en zo kun je buiten de voetbalwedstrijden om ook nog lekker wat slopen, beter!!!

Mars, als het uit de hand loopt en je het land moet ontvluchten dan ben je hier uiteraard van harte welkom (na een flinke inburgeringscursus) :ego:

taouanza
28-11-02, 18:47
Geplaatst door Bas
hou toch op met dit zielige hypocriete praatje, wat een onzin. Waarom maken al die moslims zich zo druk om israel? Die honderden doden per jaar, who cares toch? Niemand protesteert over Irak, nog geen zelfmoordenaar gezien in Marokko om te protesteren tegen de bezetting van de westelijke sahara, vrouwenbesnijdenissen... je hoort niets. Zolang het maar moslims zijn die de slachtoffers zijn, dan is men oh zo verontwaardigd. Maar moslims als daders, dat bestaat natuurlijk niet. Terrorisme is walgelijk, zonder boodschap, zonder oorlogsverklaring, zonder wat dan ook zomaar duizenden mensen vermoorden is walgelijk en die verantwoordelijken moeten worden uitgeroeid. Ik begrijp niet dat niemand zich eens afvraagd waarom het zo vaak moslims zijn die ellende veroozaken op deze wereld

hypocriet? dat bepaal jij ?
tja zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten

Asma2
28-11-02, 20:25
Beste Onwetende,

Wat jij allemaal brabbelt boeit mij totaal niet. Jij haalt verschillende dingen door elkaar hene die totaal niks met dit onderwerp te maken hebben. Nogmaals volgens mij haal jij honderden dingen door elkaar.

Jij bent geen Nederlander om het volgende:
CITAAT
"tuurlijk denk we ook aan srebrinca ik was er kapot van ik het maar niet geloven dat het in Europa kon gebeuren".

Je moet me toch eens gaan vertellen waar ik dit artikel heb geplaats. Jij wilt dingen alleen lezen hoe jij het wil lezen.

Ik ben NederMarokkaan en daar ben ik trots op STIK ER MAAR IN .....

Asma2
28-11-02, 20:28
PS. Je weet totaal niet waar je overpraat want je interpretatie van teksten is zeer laag.

Asma2
28-11-02, 20:50
'O Allah! Vergeef onze levenden en onze doden, onze aanwezigen en onze afwezigen, onze jeugd en onze ouderen, onze mannen en onze vrouwen. 0 Allah! Laat diegene van ons die U in leven laat, in de Islam leven en diegene onder ons die U doet sterven, laat hem sterven in het geloof. 0 Allah! Onthoud ons zijn beloning niet en laat ons na hem niet in tweedracht vervallen.'

Rust in Vrede broertje,

Bas
28-11-02, 21:16
Geplaatst door Asma2
J.M.T.

Hee wie ben jij om te oordelen dat ik geen Nederlander ben?? Volgens het burgerlijk rechtboek ben ik een ingezetene van het Koninkrijk der Nederlander en wat jij en jouw ras er van vinden KAN ME TOTAAL NIKS SCHELEN. Ik ben wie ik ben er ben er trots op!!!!! Maar yaa de waarheid is hard voor vele!!! Wat is het verschil tussen jouw en mij vergleken?? Jij bent net als mij een ingezetene dussssssss kom niet DOM brabbelen. Jouw mening is alleen gebaseerd op vooroordelens en stereotypes. Mijn mening is immer gebaseerd op feiten. En daarnaast wil ik effe duidelijke maken IK DENK WEL VOOR 99% ZEKER DAT IK MEER NEDERLANDS BEN DAN JIJ KAN WEZEN.!!! En daarnaast zal ik effe netjes je vraag beantwoorden. Je vroeg wat ik oit voor Nederland heb gedaan of van me land van herkomst. Ben je blond of ben je Blond?? Mijn land van herkomst is Nederland net Als raymzter. Ik hoop binnen 4 jaar aftestuderen als meester in de rechten en dan zal je zien wat ik voor MIJN land zal kunnen betekenen.

Greets een Studente Internationaal recht

sluit ik mij helemaal bij aan

Marsipulami
28-11-02, 21:45
Geplaatst door Mark
Mars, als het uit de hand loopt en je het land moet ontvluchten dan ben je hier uiteraard van harte welkom (na een flinke inburgeringscursus) :ego:

Nee hoor, hou die inburgeringscursus maar voor jezelf. Bovendien voel ik wel enige trots voor mijn landgenoot Dyab Abou Jahjah. Ik vind dat de Belgische politici zich onsterfelijk belachelijk maken met de valse beschuldigingen tegen Jahjah. Juridisch kunnen ze hem volgens mij helemaal niets maken. Als een woordvoerder van de eerste minister zegt dat Jahjah de politie weg wil in bepaalde wijken om er criminele activiteiten en drughandel te organiseren, dan vind ik dat beneden alle peil van de eerste minister ver beneden de ernst die je van zulke hooggeplaatse politici zou mogen verwachten. Zulke beschuldigingen uiten zijn volgens mij wél strafbaar. Dus ik adviseer Jahjah een klacht tegen de eerste minister neer te leggen wegens smaad en eerroof.

AEL patrouilles wil men wettelijk verbieden. Haha alsof er een wet bestaat dat je niet met een paar vrienden over straat mag wandelen met een fototoestel. Onzin gewoon. Als de politiemensen zich aan de regels houden dan hebben ze ook niets te vrezen van fototoestellen. Ik vind die burgerpatrouilles een goed voorbeeld van geweldloos verzet om bepaalde mistoestanden aan de kaak te stellen.

Jahjah heeft een snaar geraakt bij de migranten. Hij vertolkt wat ze ervaren. Bovendien slaagt hij er in om zijn visie op een erg westerse manier te verwoorden. Er zijn ook een heleboel Belgen die sympathie hebben voor zijn discours. Hij is helemaal geen moslimfundamentalist maar iemand die het heeft over burgerrechten. De ironie van de zaak is dat -hoewel hij er op tegen is- perfect geïntegreerd is.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat het aansporen tot geweld betreft ivm Jahjah. Betogen is een democratisch recht en daar mag Jahjah wel degelijk gebruik van maken. Auto's vernielen is onwettig en daartoe aansporen ook. Maar ik heb Jahjah nog niet horen roepen dat men de boel moet kapotslaan. Ik ben tegen geweld en vernielingen maar voor het recht op betogen. Mocht blijken dat Jahjah aanzet tot het vernielen van dingen dan zou me dat ontgoochelen. Maar ik ben er helemaal niet zeker van of hij dat doet.

Hij zegt vervelende dingen die mensen niet graag horen maar daar is niets onwettelijks aan. Volgens mij kunnen ze hem niet veroordelen voor wat dan ook.

Ik vind ook dat Filip De winter maar eens burgemeester moet worden van Antwerpen. De hypocrisie van de andere politieke partijen stoort me al een hele tijd. Ze beweren een andere visie te hebben dan het Vlaams Blok, maar in de praktijk doen ze zelf precies wat ze bij het Vlaams Blok verafschuwen. De Winter komt er tenminste voor uit dat hij tegen de Marokkanen en de islam is. Het zou de overige politici sieren als ze dat ook zouden willen toegeven. Ze zeggen dat ze niets tegen de moslims hebben maar anderzijds verhindert men continu door het weigeren van vergunningen dat er ergens een moskee komt, enz.

BiL@L
28-11-02, 23:33
De ironie van de zaak is dat -hoewel hij er op tegen is- perfect geïntegreerd is.

Je maakt hier een fout Mars. Hij is niet tegen integratie. Hij is tegen integratie wanneer dat gelijk is aan assimilatie.

Marsipulami
29-11-02, 00:29
Geplaatst door BiL@L
Je maakt hier een fout Mars. Hij is niet tegen integratie. Hij is tegen integratie wanneer dat gelijk is aan assimilatie.

Ja dat begrijp ik wel maar -tot mijn spijt- de meerderheid van mijn landgenoten niet. Vandaag hoorde ik dat een vooraanstaand Belgisch politicus zei: "Ik ben voorstander van integratie: Ik hoop dat in de toekomst een Belgische mama varkensvlees kan kopen bij een Marokkaanse slager en dat ik een pint kan gaan pakken in een Marokkaans theehuis." Dat bedoel ik dus, de zogenaamde voorstanders van integratie willen alleen maar dat de moslims hun identiteit en godsdienst verloochenen. Voor zulke politici heb ik geen respect. Ik heb meer respect voor Filip Dewinter. Die is tenminste eerlijk.

Tomas
29-11-02, 09:32
Geplaatst door Marsipulami
Ja dat begrijp ik wel maar -tot mijn spijt- de meerderheid van mijn landgenoten niet. Vandaag hoorde ik dat een vooraanstaand Belgisch politicus zei: "Ik ben voorstander van integratie: Ik hoop dat in de toekomst een Belgische mama varkensvlees kan kopen bij een Marokkaanse slager en dat ik een pint kan gaan pakken in een Marokkaans theehuis." Dat bedoel ik dus, de zogenaamde voorstanders van integratie willen alleen maar dat de moslims hun identiteit en godsdienst verloochenen. Voor zulke politici heb ik geen respect. Ik heb meer respect voor Filip Dewinter. Die is tenminste eerlijk.

En ik vind dit dus net zo racistisch.

Het is natuurlijk onzin om migranten te verplichten om alcohol of varkensvlees te verkopen. Net zo goed dat het onzin is om Marokkanen die dit wel willen, omdat ze nu eenmaal vrij zijn in dit land, dat te verbieden of als verloochening van hun eigen identiteit te beschouwen.

Jij bent voor mij nog extremer met je verplichte geboorte hokjes als deze door jou geciteerde politicus. Belgie is echt een land van extremisten.

Ik kan in Nederland dus wel een pilsje pakken in een cafee gerund door een Marokkaan. 't is alleen net zo duur als ieder ander cafee, jammer genoeg. Dus alweer ontgaat mij die culturele verrijking.... ;)

Asma2
29-11-02, 09:37
Tomas,

Inderdaad je hebt groot gelijk. Belgie is het land van de extremisten. Als je mensen dingen gaat verplichten dan gaan ze je het juist niet doen. Daarnaast wil ik even zeggen, we hebben het constant wel over intergratie, maar ik vraag me nou af wat men onder intergratie verstaat?? Is het verkopen van varkensvlees en Alcahol in een Marokkaanse winkel Intergratie?? Never and ever, iemand die dit beweerd is triest. Laat elkaar gewoon in elkaars waarde ondanks verschillende etnische achtergronden en cultuur. we zijn allen mensen van vlees en bloed alleen de gedachtenis is verschillend.

Lang Leve de Arabische Europese Liga

Tomas
29-11-02, 09:59
Geplaatst door Asma2
Tomas,

Inderdaad je hebt groot gelijk. Belgie is het land van de extremisten. Als je mensen dingen gaat verplichten dan gaan ze je het juist niet doen. Daarnaast wil ik even zeggen, we hebben het constant wel over intergratie, maar ik vraag me nou af wat men onder intergratie verstaat?? Is het verkopen van varkensvlees en Alcahol in een Marokkaanse winkel Intergratie?? Never and ever, iemand die dit beweerd is triest. Laat elkaar gewoon in elkaars waarde ondanks verschillende etnische achtergronden en cultuur. we zijn allen mensen van vlees en bloed alleen de gedachtenis is verschillend.

Lang Leve de Arabische Europese Liga

integratie heeft voor iedereen een eigen betekenis. Waardoor het als communicatie middel volledig is onderuitgehaald.

Volgens mij is de wettelijke intepretatie van integratie iet in de geest van: Leer de taal en ken de wet en de regeltjes voldoende dat je niet iedere keer opvalt wegens ongeoorloofd gedrag.

Er is denk ik ook een vorm van mentale integratie. Die is wat moeilijker, maar ik denk dat je dat moet zien als de wijze hoe thuis je je hier voelt. Voel je jezelf Nederlander en zou je dus nergens anders willen wonen dan hier in je eigen plekje.

Je niet bezig houden met staatsondermijnende activiteiten of je afzijdig houden van criminaliteit enzo is dan natuurlijk evident.

Veel allochtonen denken volgens mij bij het woord integratie aan: jezelf wit verfen ala Jackson, elke dag varkensvlees eten, blowen, snuiven, zuipen, voetbalrellen en Allah vervloeken.

En veel autochtonen gebruiken het woord ook in politieke discussies als de mening hun niet aanstaat. Als ze zich bedreigd voelen in hun eigen cultuur als de dominante cultuur. Of als ze b.v. denken aan criminaliteit. Enz.. enz..

Het woord assimilatie is voor mij echter volstrekt onduidelijk. Ik snap niet hoe je dat woord serieus kunt gebruiken in onze pluriforme en multiculturele samenleving. Van Amsterdammer, Molukker, Limburger, Surinamer tot Fries.

Ik denk dat assimilatie voornamelijk door allochtonen wordt gebruikt die wel een heel erg beperkt beeld van Nederland hebben. En dat zegt mij wel eens wat over de mentale integratie.

Marsipulami
29-11-02, 11:34
Geplaatst door Tomas
En ik vind dit dus net zo racistisch.

Het is natuurlijk onzin om migranten te verplichten om alcohol of varkensvlees te verkopen. Net zo goed dat het onzin is om Marokkanen die dit wel willen, omdat ze nu eenmaal vrij zijn in dit land, dat te verbieden of als verloochening van hun eigen identiteit te beschouwen.

Jij bent voor mij nog extremer met je verplichte geboorte hokjes als deze door jou geciteerde politicus. Belgie is echt een land van extremisten.

Ik kan in Nederland dus wel een pilsje pakken in een cafee gerund door een Marokkaan. 't is alleen net zo duur als ieder ander cafee, jammer genoeg. Dus alweer ontgaat mij die culturele verrijking.... ;)

Ik had het niet over verplichten en verbieden in mijn post. Iedereen is vrij en die vrijheid wil ik verdedigen. Ik had het over het feit dat de doelstelling van integratie recht moet doen aan de verscheidenheid tussen culturen en religies. Als je de doelstelling van integratie vind dat Marokkaanse slagers varkensvlees moeten gaan verkopen dan heb je het over assimilatie en zelfverloochening als doelstelling van integratie. Dat heeft niets met objectieve verplichtingen te maken.

Jullie Hollanders denken dat je van alles meteen een wet moet maken. Regeltjes regeltjes en nog eens regeltjes. Ik ben voorstander om die regeltjes zo nu en dan ook eens te vervangen door gezond verstand en tact.

Tomas
29-11-02, 11:51
Geplaatst door Marsipulami
Ik had het niet over verplichten en verbieden in mijn post. Iedereen is vrij en die vrijheid wil ik verdedigen. Ik had het over het feit dat de doelstelling van integratie recht moet doen aan de verscheidenheid tussen culturen en religies. Als je de doelstelling van integratie vind dat Marokkaanse slagers varkensvlees moeten gaan verkopen dan heb je het over assimilatie en zelfverloochening als doelstelling van integratie. Dat heeft niets met objectieve verplichtingen te maken.

Jullie Hollanders denken dat je van alles meteen een wet moet maken. Regeltjes regeltjes en nog eens regeltjes. Ik ben voorstander om die regeltjes zo nu en dan ook eens te vervangen door gezond verstand en tact.

Die vooraanstaande Belgische politicus zie ik de woorden verplichten en verbieden niet gebruiken. Ik heb die woorden ook niet gebruikt.

Ik zie jou daar een tegen wel de woorden zelfverloochening gebruiken. Waarmee jij een waarde oordeel afgeeft over iedere Marokkaan of Turk die zijn eigen weg kiest, anders dan de oorspronkelijke thuisland cultuur. Dat is geen verbieden, maar wel veroordelen.

En dat is waar ik het dus over heb. Dat jij alles in regeltjes interpreteerd komt door jouw, door de racistische Belgische media verziekte beeld van Nederland.

observer
29-11-02, 12:05
Ik ben voorstander om die regeltjes zo nu en dan ook eens te vervangen door gezond verstand en tact. hmm iemand wordt vermoord dus je gaat rellen en vernielen war is het gezond verstand en tact daarin

het is de taak van de politie om de openbare orede te bewaken, wat doe je als iemand stenen gooit een beroep doen op zijn goed wil ?

heb in venlo ook geen rellen gezien maar een stille tocht
dat is gezond verstand en tact

Marsipulami
29-11-02, 13:05
Geplaatst door Tomas
Die vooraanstaande Belgische politicus zie ik de woorden verplichten en verbieden niet gebruiken. Ik heb die woorden ook niet gebruikt.

Lees nou eens eerst even je eigen posts voordat je begint te kakelen als een Hollandse kip zonder kop.

Tomas
29-11-02, 13:12
Geplaatst door Marsipulami
Lees nou eens eerst even je eigen posts voordat je begint te kakelen als een Hollandse kip zonder kop.

Je moet wel behoorlijk schizofreen zijn om je eigen replies te lezen. Dat is alleen nodig als je onder meerdere nick's prikt en die een beetje verschillend wilt laten overkomen.

Je hebt duidelijk moeite met een beetje een neutrale kijk op het gebeuren in Belgie. Je identificeert jezelf gewoon teveel met de algemeen geaccepteerde racistische cultuur die er in Belgie heerst.

Je gaat zeker ook graag op vakantie naar Oostenrijk? Zeg maar eerlijk.

Marsipulami
29-11-02, 13:22
Geplaatst door Tomas
Je moet wel behoorlijk schizofreen zijn om je eigen replies te lezen. Dat is alleen nodig als je onder meerdere nick's prikt en die een beetje verschillend wilt laten overkomen.

Je hebt duidelijk moeite met een beetje een neutrale kijk op het gebeuren in Belgie. Je identificeert jezelf gewoon teveel met de algemeen geaccepteerde racistische cultuur die er in Belgie heerst.

Je gaat zeker ook graag op vakantie naar Oostenrijk? Zeg maar eerlijk.

Nee Oostenrijk is veel te koud als ik naar de postkaarten van Oostenrijk kijk. Geef mij maar iets warmere landen. En niet te vergeten we hebben ook een heleboel vakantiebestemmingen in ons eigen dorpje België. Op vakantie in Antwerpen bijvoorbeeld, je kan daar kennismaken met een heleboel culturen. :fplet:

Arvid
29-11-02, 15:19
Zeg Marsupilami jij pleegt christen te zijn
ben je bekend met het gebod; gij zult niet oordelen?
zondaar! :giechel:

taouanza
29-11-02, 19:09
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Een Al Jazeera-verslaggeefster kwam erbij om het vuurtje nog verder op te poken.

Goh, dat dit soort reporters nooit komen opdagen als er een Hollander door een Marokkaan wordt doodgeslagen. Het is zo transparant hypocriet dat het de Marokkanen in een belachelijk daglicht stelt.

ja joh toen die jongelui uit ede op cnn verschenen dat ze feest vierden na de aanslag en dat het daarn in kleine krantenberichtje werdt gerectificeerd.
Dat is pas nuchter redeneren

taouanza
29-11-02, 19:47
Geplaatst door J.M.T.
Asma2,

Asma 2:

Jij bent geen Nederlander om het volgende:
CITAAT
"tuurlijk denk we ook aan srebrinca ik was er kapot van ik het maar niet geloven dat het in Europa kon gebeuren"

ANTWOORD:
Een echte Nederlander zou ons leger nooit zo afvallen als jij doet. Ze hadden niet moeten gaan omdat er overmacht was - maar ze gingen uit humanistische overwegingen! En knoop dat in je oren! Als ze niet gegaan waren zouden ook de vrouwen omgebracht zijn! Intussen zitten zij met rtraumas en schuldgevoelens. En jij zit achter je computer te huilen omdat het zo erg was! Bah!

Weer waar was jij? Zat je lekker op de universiteit je druk te maken over je broeder en zusters daar! Wat een vent zeg! En maar klagen over het Westen en vergeten wat de Taliban/Al Quaida/Sadam/de Regering in Marokko (met de meest vreselijke gevangenissen) voor leed aan jouw 'broeders en zusters' berokkenen.

CITAAT:
"Dutchbat.
alles waar je in geloofde smolt als sneeuw voor de zon."
ANTWOORD:
Ach gut, wat zielig voor je! Maak je je ook zo druk over andere mensen die overal ter wereld middels oorlogen sterven? Indien niet ben je dus geen Nederlander want Nederlanders doen dat wél die maken geen verschil en daarom vangen wij vele vluchtelingen op.

CITAAT:
"dat marokko niet deugde dat wist je al."
ANTWOORD:
Daar ben ik dan blij om en ook dat moet je niet vergeten. Nederland deugt wél maar ook wij maken fouten.

CITAAT:
"en daarom begreep ik die ophef van 11-9 niet er zijn veel ergere dingen gebeurt onder de Nederlandse vlag en het leven ging gewoon door."
ANTWOORD:
O ja? Ben jij zo dom het verschil niet te zien tussen 11/9 en een oorlog tussen twee volkeren?

CITAAT:
"zoals het door ging tijdens
Rwanda
algerije
tsjetjsenie
oost timor en weet ik veel hoeveel ellende op deze wereld gaande is/was"
ANTWOORD:
Zou je Nederland willen stil leggen omdat er elders oorlog is? Eigen verantwoordelijkheid zou niet misplaatst zijn in de landen die je noemt.

Als jij gaat demonstreren ben je geen Nederlander. Dat je hier geboren heeft betekent niets als je niet volkomen achter dit land staat. En dat doe je kennelijk niet. Als je wilt afstuderen moet je wel je Nederlands verbeteren!


zeg waar heb je het over
wie denk je wel dat je bent om zo over mij te oordelen ken jij mij weet je wat ik denk of voel
en ik heb het toch duidelijk aangegeven dat dit geen wij tegen jullie argument is
hoe kan nederland mij teleurstellen als ik me geen Nederlander voel?


en als ik verschillende oorlogshaarden noem hoe kan je me dan verwijten dat ik niet druk maak om irak taliban en de regering van marokko
waar haal jij dat vandaan?


voor jouw bestaan er een soort marokkanen
met een standaard gedachten en standaard gevoelens
dat maakt het voor jouw makkelijk om om ze in een standaard hokje te stoppen dat maakt het makkelijker te vooroordelen.
teveel vooroordelen maakt het moeilijk om het allemaal te onthouden.

stil leggen?!
ik had het over 2minuten stilte.

Sinds wanneer bepaal jij of ik nederlander ben?
en als je het wil weten ik voel me geen nederlander noch marokkaan.
ik ben rotterdamse en daar ben ik trots op!!
dat laat ik me door niemand afpakken en zeker niet door jouw.

ik voel me thuis tussen leuke sterke mensen of ze nou turk marokkaan surinamer of chinees zijn. en erger me aan arrogante mensen en dat maakt ook niet uit waar ze vandaan komen.


en als het dom is om alle mensen op de wereld als gelijke te zien of het in bosnie new york of chili is dan ben ik oerdom.en als ik dom ben omdat elk dode een teveel vind dan ben domweg achterlijk.
oke?


al mijn woorden worden verdraait behalve 'toevallig' wat ik over marokko schrijf.

en wat bedoel je met laf achter de computer?
je hebt zeker wel bewondering voor mensen die actie ondernemen?
ik dacht dat, dat gevarlijke terroristen waren ?
het is nooit goed

waar haal jij termen als 'echte nederlander' en 'achter nederland staan'
en ik maar denken dat nederlanders zo nuchter zijn
jij geeft geen goed beeld van nederland.
'echte irakezen' staan ook vierkant achter saddam.

'wij in nederland'
ik woon hier hoor, dus kom me niks wijsmaken

taouanza
30-11-02, 17:27
J.M.T.


ik kan je twee dingen vertellen over het boek 'de gevangene'
1 malika oufkir zal je teleurstellen want ondanks alles houdt ze van marokko en geeft ze deze liefde ook door aan haar familie; zie voor-en nawoord
2 als je het boek gelezen heb kun je weten wat er met je (of je familie)gebeurt als je(veel erger dan honger en kou), je verzet tegen de gevestigde orde.
en toch doen velen dat en blijven dat doen.

al deze topics op het forum hebben niks met loyaliteit te maken maar zijn puur reacties op het nieuws, zo heet toch ook;nieuws van de dag.
want er zijn overstromingen in marokko die veel schade en doden hebben geeist en daar zie ik hier niks van terug.

taouanza
30-11-02, 21:16
nou je zit er lekker weer naast
maar goed daar gaaan we weer

de eerste alinea is totaal het tegenovergestelde van de tweede

maar de eerste gaat ook over nederland en de tweede over marokkanen

en ik kom hier niks tegen over marokko
marokko heeft geen ruzie met amerik, nederland noch israel dus die link begrijp ik niet.
het zijn nederlandse nieuws onderwerpen die hier worden geplaats
ik kom hier zelfs niks in over de overstromingen
de media vind jahjah interresant dus wordt jahjah besproken
bij de overstromingen kunnen niet met vingers worden gewezen omdat het natuurgeweld is dus is het ook niet interresant.
(maar je vind zeker dat ik maar naar marokko moet oprotten als ik het erg vind voor de slachtoffers)

quote
daar moet je repect voor hebben
maar dat geldt natuurlijk niet voor de marokkaanse

ik bedoelde de marokkaanse gevestige orde
jij begon over de sahara

je hebt me vraag niet beantwoord
heb je dan bewondering voor mensen die wel actie ondernemen?


ik vind jahjah net zo'n lekker figuur als hirsi;
zij proberen allebei beter te worden van andermans ellende
heb je koppen gezien over musti?
dat zijn nou mijn helden ;
mensen die anderen helpen omdat ze vinden dat dat hun maatschappelijke verantwoordelijkheid is en niet om er beter van te worden.

en marokkanen zijn zeer zeker kritisch tegen zichzelf te kritisch zelfs
ze voelen zich alleen niet geroepen om verantwoording af te leggen tegenover mensen die al toch hun mening klaar hebben en toch alleen maar geloven wat ze willen geloven

als ik in de spiegel kijk en ik vind me zelf te dik wil nog niet zeggen dat ik van jouw wil horen.

ik begrijp best wel dat je er niet vrolijker van de berichten hier maar jij bent hier ook niet bepaald het zonnetje in huis
je haalt alleen mensen aan die negatief spreken over de islam wat wil je dan.
dat alle moslims hier zeggen : je hebt gelijk wij zijn tuig we verdienen het niet om te leven?!!

Tomas
30-11-02, 22:52
Geplaatst door taouanza
nou je zit er lekker weer naast
maar goed daar gaaan we weer...



Ik moet zeggen dat je geduld met jmt respect afdwingt.

Mark
30-11-02, 23:40
Geplaatst door taouanza


als ik in de spiegel kijk en ik vind me zelf te dik wil nog niet zeggen dat ik van jouw wil horen.


Deze opmerking is goeeeeed :fpetaf:

De Rode Roos
30-11-02, 23:59
Couscous met frieten verlamt Vlamingen
Van onze correspondent Rob Gollin


ANTWERPEN - Politici in België vragen zich vertwijfeld af waarom het is misgelopen met de integratie. 'Beleid is er nooit geweest', meent socialist Voorhamme. Misschien valt er iets te leren van de Mechelse aanpak: hard optreden tegen overlast én tegen discriminatie.


De beklemming is niet geweken uit Borgerhout. Na de straatterreur van afgelopen week domineert de vrees dat alleen uitersten zullen profiteren: de moslimradicale Arabisch-Europese Liga van Dyab Abou Jahjah met de boodschap dat de allochtone gemeenschap zich moet bevrijden, en het op xenofobie inspelende Vlaams Blok van Filip Dewinter. Intussen vraagt de politiek zich vertwijfeld af waarom het zo is misgelopen.

'Er valt weinig anders te concluderen dan dat de rellen het failliet van het integratiebeleid in België hebben aangetoond. Eigenlijk is er nooit een beleid geweest.' Robert Voorhamme, voorzitter van de Socialistische Partij in Antwerpen en lid van het Vlaams parlement, stelde als een van de eersten uit de gevestigde politieke klasse de moeizame verstandhouding tussen gemeenschappen in België aan de orde.

Weliswaar joeg zijn uitspraak, eind september in De Standaard, dat 'de migrantencultuur elke integratie in de weg staat' meteen alle betrokkenen de gordijnen in, maar het debat was eindelijk begonnen. Hij nuanceerde overigens snel. Het was hem vooral te doen om gelijke rechten voor man en vrouw.

Het falen van de integratie in België vertoont grote overeenkomsten met het proces in buurlanden; het is een West-Europees fenomeen, gelooft Voorhamme. Dat uitgerekend daar de grootste problemen ontstaan, laat zich verklaren door het bestaan van sociaal-democratische structuren. Grote migratiestromen zetten de verworven sociale zekerheden onder druk.

De aanloop naar de mislukking klinkt vertrouwd. Nooit is voorzien in opvangregelingen voor de gastarbeiders van toen. Te lang is aangenomen dat ze zouden terugkeren. Eisen zijn nimmer gesteld. Pas nu wordt in het Vlaams parlement gesproken over een inburgeringstraject. Maar in wijken als Borgerhout zijn de frustraties hoog opgelopen. Jonge migranten komen nergens aan de bak, autochtonen keren zich af van de heersende politieke orde. Velen in België geloven dat het ook zonder het radicalisme van Abou Jahjah tot een uitbarsting was gekomen.

Voorhammes partijgenoot Mimount Bousakla, wethouder van Marokkaanse afkomst in het district Antwerpen, zegt: 'Er was wel beleid, maar dat richtte zich op multicultuur. Couscousavonden. Die hebben dus niet gewerkt. Allochtonen zijn te lang beschouwd als arme sukkelaars. Men heeft ze betutteld. Ze kregen hun eigen verenigingen. Maar in dat soort clubjes waren we helemaal niet geïnteresseerd. Ik ben van de tweede generatie. Dat zijn eigenlijk Bélgen, hè.'

Bousakla schreef het boek Couscous met frieten, een bundeling van columns in De Morgen, waarin ze naast racisme op scholen en in bedrijven ook de discriminatie van homo's onder migranten aankaart. Vormt zij niet het levende bewijs dat het soms wèl lukt? 'Ik heb er hard voor gevochten. Ik heb moeten breken met mijn ouders. Die vonden dat ik maar moest trouwen na de middelbare school. Het was wel mooi zo. Maar ik wilde studeren. Dat was een schande.

'Nog altijd worden allochtone meisjes ontzettend kort gehouden. Jongens worden als ze negen zijn vrijwel als man beschouwd. Ze worden losgelaten. Niemand heeft de eerste generatie verteld hoe ze hier omgaan met opvoeding.' Bousakla was op straat in Borgerhout. 'Daar zag ik van die jochies rondrennen. Negen, tien jaar. Dan vraag ik me af: ouders, waar zijn jullie?'

Pogingen om in Vlaanderen problemen onder allochtonen aan de orde te stellen, zijn altijd schoorvoetend ondernomen. De angst om tot het kamp van het Vlaams Blok te worden gerekend heeft verlammend gewerkt. 'Er bestond een omerta', zegt Robert Voorhamme. 'Maar Vlamingen zijn misschien wel hypergevoelig op dit thema. We komen zelf uit een achtergestelde positie.'

De afwezigheid van extreem-rechts in Franstalig België heeft daar in elk geval tot een minder krampachtige houding geleid, stelt hij vast. Niet dat er sprake is van een rimpelloos proces. Ook Brussel kende ongeregeldheden in migrantenbuurten als Molenbeek en Kuregem. 'Maar daar is toch duidelijker gemaakt wat de regels zijn, zonder de vrees voor een extreem-rechts stempel.' Dat het Frans voor veel Noord-Afrikanen de tweede taal is, vergemakkelijkt de communicatie.

Niet overal in Vlaanderen zou het kommer en kwel zijn. De stad Mechelen wordt tegenwoordig nogal eens opgevoerd als model voor het tot elkaar brengen van bevolkingsgroepen, terwijl de ingrediënten voor een grimmiger relatie net als in Antwerpen voorradig zijn: een relatief grote Marokkaanse gemeenschap en een forse aanhang van het Vlaams Blok.

Burgemeester Bart Somers, Vlaams liberaal, voelt zich een beetje ongemakkelijk bij het enthousiasme. Nee, de vergelijking met Antwerpen gaat niet op; nee, Mechelen is niet het paradijs; en nee, hij heeft geen panklaar recept.

Maar in de twee jaar dat de voormalige woordvoerder van premier Verhofstadt in functie is, heeft hij gekozen voor een aanpak waarin repressief optreden hand in hand gaat met een offensief tegen achterstelling en discriminatie.

De politie krijgt een kordate houding voorgeschreven. Het rechercheteam is in omvang verveelvoudigd. Overlast in wijken wordt bestreden. Migranten worden er zelf bij betrokken. Jonge allochtonen houden in de zomermaanden toezicht op speelpleinen. Het fenomeen buurtvaders is uit Amsterdam-West geïmporteerd. Maar ook de gemeente neemt verplichtingen op zich. Beveiligingsfirma's zien erop toe dat cafés geen allochtonen weren. Scholen die migranten weigeren in te schrijven, worden teruggefloten. Werkloze allochtonen krijgen binnenkort een half jaar een aanstelling bij stadsdiensten, waarna een betrekking in het bedrijfsleven wacht.

Somers wil er niet aan dat het integratiebeleid is mislukt. 'Wel staat vast dat we nog heel veel werk zullen hebben. Maar ik laat me niet opsluiten in politiek correct denken, waarbij we migranten als slachtoffers zien. Ik zeg altijd: ik ben uw bondgenoot. We hebben te lang als gebiologeerd naar het Vlaams Blok zitten kijken.

'Wat is er verkeerd aan krachtig politieoptreden? Hoe kan je verwachten dat een 15-jarige op het rechte pad blijft als zijn grotere neefje dankzij criminele activiteiten in een Armani-pak in een BMW-cabrio rondrijdt? Dat bestrijden is niet extreem-rechts.'


Bron: http://www.volkskrant.nl/buitenland/1038569274772.html

Marsipulami
01-12-02, 00:32
Vlamingen zijn bekrompen mensen als ik dat zo lees. De mensen in regering en parlement die beslissen over integratiebeleid staan mijlenver af van de werkelijkheid van de straat.

Het enige wat men kan doen is gaan praten met allochtonen en vragen hoe ze zelf tegen dingen aankijken. Dat gebeurt te weinig. Men praat alleen maar met allochtonen die het a priori eens zijn met hun autochtone gesprekspartners. Dat is boerenbedrog.

Men moet gaan praten met mensen als abou Jahjah in plaats van hem in de gevangenis te stoppen. De allochtonen ernstig nemen.

Tomas
01-12-02, 00:41
Geplaatst door Marsipulami
Vlamingen zijn bekrompen mensen als ik dat zo lees. De mensen in regering en parlement die beslissen over integratiebeleid staan mijlenver af van de werkelijkheid van de straat.


Volgens mij heb je hier bonuspunten mee verdiend bij je noorderburen.



Het enige wat men kan doen is gaan praten met allochtonen en vragen hoe ze zelf tegen dingen aankijken. Dat gebeurt te weinig. Men praat alleen maar met allochtonen die het a priori eens zijn met hun autochtone gesprekspartners. Dat is boerenbedrog.


Yep. Of over allochtonen ipv met allochtonen. En veelal ook nog als allochtoon ipv doodgewone burger van Nederland. Alleen het lagerhuis is wat dat betreft wel leuk.



Men moet gaan praten met mensen als abou Jahjah in plaats van hem in de gevangenis te stoppen. De allochtonen ernstig nemen.

Uit angst om de kwetsbare democratie te beschermen plegen ze verraad aan de democratie met als gevolg dat ze krachten opbouwen en uiteindelijk zullen ontketenen die dat wel eens dat gevaar kunnen zijn. Maar daarmee hebben ze nog niet hun gelijk binnen.

Zo te lezen meot ik maar eens naar bed.