PDA

Bekijk Volledige Versie : Massale belangstelling voor begrafenis Mohammed Achrak



Marsipulami
29-11-02, 17:27
Massale belangstelling voor begrafenis Mohammed Achrak

http://www.standaard.be/assets/images_upload/ff291102f.jpg

© reuters
ANTWERPEN - De belangstelling voor de begrafenis van de 27-jarige Mohammed Achrak is enorm. De sporthal waar de plechtigheid plaats vond liep volledig vol. Ook op het voetbalveld ernaast was het zeer druk. De imam riep de aanwezigen vooraf op om rustig te bidden ,,want zo zou de overledene het ook hebben gewild.'' Een rouwstoet begeleidde de kist tot aan de snelweg. Zondag wordt het lichaam overgevlogen naar Marokko.

De broer van het slachtoffer, Satif, riep op tot vergeving en kalmte. ,,Reik elkaar de hand, omhels elkaar en vergeef elkaar". Aan de burgemeester, de korpschef van de politie en de procureur vroeg Satif om ,,de jongeren te vergeven".

,,Mijn broer droomde van een samenleving waarin iedereen respect heeft voor de verschillende soorten mensen. Laat ons samenleven zonder schrik voor elkaar, heb respect voor de verschillen", ging hij voort.

Verder dankte Satif de aanwezigen uit naam van zijn gehele familie. ,,Het doet ons deugd dat de dood van mijn broer niet nutteloos is geweest. Hij was een voorbeeld voor mij. Waarom moest er zo vroeg een einde komen aan dit leven? Laat alstublieft geen nieuw slachtoffer vallen. We moeten samenwerken aan een toekomst voor iedereen, voor wit en zwart, voor Marokkaan en Belg, voor moslim of niet-moslim".

Satif besloot met: ,,Ik zal hem nooit vergeten, hij zal altijd in mijn hart blijven".

Ook de vader van het slachtoffer riep op tot rust en tot het sereen eren van de nagedachtenis van zijn zoon. Hij pleitte voor het ,,bewaren van de rust en kalmte in onze stad en in België. Als u mijn zoon wil eren, moet u in kalmte en rust samenleven", aldus de vader van het slachtoffer.

Een ander spreker op de plechtigheid dankte de stad Antwerpen voor de stappen die werden gezet om de dader te arresteren. Ook aan de burgemeester en enkele schepenen werd dank betuigd omdat ze de familie van het slachtoffer een bezoek brachten en hun leed deelden.

Op de plechtigheid, die maar goed een uur duurde, waren burgemeester Léona Detiège, SP.A-voorzitter Patrick Janssens, schepen van Integrale Veiligheidzorg Dirk Grootjans (VLD) en gemeenteraadsleden Fatima Bali (Agalev) en Philip Heylen (CD&V) aanwezig. Zij stapten mee op in de rouwstoet. In de stoet werden Arabische leuzen gescandeerd en riep de vader van het slachtoffer door een megafoon op tot kalmte.


Overzicht snelnieuws 29/11/2002 - belga - bvb

Marsipulami
29-11-02, 21:10
Up :duim:

Marsipulami
30-11-02, 10:25
REPORTAGE. Broer vermoorde islamleraar roept procureur en burgemeester op tot mildheid

,,Laten we samen deze vlam doven''
In een sporthal in Merksem namen ongeveer drieduizend mensen deel aan een indrukwekkende herdenkingsplechtigheid voor de vermoorde islamleraar Mohamed Achrak. De imam vroeg iedereen kalm te blijven en riep autochtonen en allochtonen op ,,samen de vlam van het racisme te doven''. Opvallend was de vraag van de broer van het slachtoffer aan burgmeester Leona Detiège en procureur Bart Van Lijsebeth om mild te zijn voor de Marokkaanse jongeren.

De lijkkist met het slachtoffer werd vrijdag overgebracht vanuit Charleroi naar Merksem. Dat is zeer ongebruikelijk. In de moslimwereld wordt een dode doorgaans begroet in het dichtstbij zijnde ziekenhuis. Maar omdat de familie voor nieuwe rellen vreesde aan het Antwerpse ziekenhuis werd het stoffelijk overschot van Mohamed Achrak tijdelijk naar Charleroi gebracht.

In de sporthal All In in Merksem waren de muren aangekleed met groene doeken. Groen is de kleur van de moslims. De zaal was vooraan voor twee derde gevuld met moslims. Achteraan zaten de vrouwen en in de kantine was plaats gemaakt voor niet-moslims. Daarbij heel wat politici zoals burgemeester Leona Detiège, de Vlaamse ministers Mieke Vogels en Paul van Grembergen, pater Luc Versteylen, Nahima Lanjri van de CD&V, SP.A-voorzitter Patrick Janssens en Kris Merckx van de PVDA.

De moslimaanwezigen waren alledaags gekleed. Het is ongebruikelijk in een rouwkleur te komen en zelfs om te huilen, want in de koran staat dat elke traan pijn doet aan de dode.

Met hun gezicht naar Mekka gericht, zongen de aanwezigen teksten uit de koran om de dode te eren. Een half uur voor de start van de plechtigheid zat de sporthal eivol, zodat duizenden buiten op een grasveld de plechtigheid moesten volgen.

Aan de zijkant stonden tientallen cameraploegen. Het moet sommige aanwezigen weer een wrang gevoel geven dat de wereld enkel voor moslims belangstelling toont bij dit soort vermijdbare tragedies.

De camera's filmden gretig de indrukwekkende beelden van honderden moslims die gelijktijdig knielden bij het horen van de naam Allah. De gebeden gebeurden in het Arabisch en het Berbers, de talen waarvan zovele 'blanke mannen' schrik krijgen. De organisatoren waren attent om elk gebed en elke toespraak in het Nederlands samen te vatten.

De imam vertelde de aanwezigen dat de overledene als een martelaar was gestorven en dan nog wel tijdens het heilige feest van de Ramadan. Hij vroeg iedereen geduld. ,,In de koran staan vele verzen over geduld als wij iets erg meemaken. In zulke gevallen moeten we in de eerste plaats geduld hebben, want Allah geeft het goede nieuws aan de geduldigen.''

Hij vertelde ook dat de overledene, omdat hij als een martelaar is gestorven, beloond zal worden in het paradijs. ,,Daar zal hij voortleven als een voorbeeld voor de levenden.''

De imam vroeg de aanwezigen de harten te zuiveren van haat. ,,Moslims moeten een boodschap van liefde geven.'' In de sporthal klonk een goedkeurend gemompel. Hij vroeg expliciet aan de jongeren om zich ook na de plechtigheid rustig te houden.

Toen richtte hij zich tot de Belgische aanwezigen in de kantine van de sporthal. ,,Ik vraag aan de Belgische regering om de Belgische wetten toe te passen en de misdadiger van de moord op de juiste manier te straffen en om maatregelen te nemen zodat dit niet meer kan gebeuren. Onlangs werd een broeder van ons vermoord in Brussel en deze week in Borgerhout. Laat dit niet meer gebeuren, laten we samen deze vlam doven.'' Hij beëindigde zijn toespraak met een vraag om nultolerantie voor racisme.

Het meest emotionele moment van de plechtigheid was de toespraak van Satif, de jongere broer van Mohamed Achrak. Ook hij riep op tot kalmte. ,,Mijn broer was een voorbeeld voor mij en voor velen rond mij. Hij had zo veel geduld. Hij wilde dat moslims en niet-moslims, Marokkanen en Belgen, zwart en wit zouden samenleven. Laat zijn dood niet nutteloos zijn. Laat er geen tweede slachtoffer vallen.''

Satif vertelde hoe hij gisteren uit nieuwsgierigheid de boekentas van zijn broer opende en zijn agenda las. ,,Vandaag zou hij tien armen tijdens de Ramadan gaan bezoeken.'' De hele zaal applaudisseerde en riep de naam van Allah. Toen begonnen toch heel wat jongeren te huilen.

Op het einde van de plechtigheid nam de vader van het slachtoffer even het woord. Deze gedistingeerde Marokkaan riep de jongeren opnieuw op tot rust en kalmte en hij dankte uitdrukkelijk de Belgische verantwoordelijken. ,,Hun aanwezigheid moet een signaal zijn voor iedereen die in vrede wil leven.'' Opnieuw klonk er applaus en de Belgen keken van achter het glas beduusd toe.

Daarna werd de lijkkist in stoet teruggebracht naar Borgerhout. De familie vroeg aan burgemeester Detiège de stoet te volgen. Later op de dag vertrok de lijkkist per vliegtuig naar Marokko waar het slachtoffer begraven wordt.

30/11/2002 Michel Vandersmissen

©Copyright De Standaard