PDA

Bekijk Volledige Versie : Zweden trekt fel van leer tegen coffeeshops



mrz
30-11-02, 00:35
BRUSSEL (ANP) - De Nederlandse coffeeshops beginnen een fundamenteel probleem te vormen voor de Europese Unie. Vrijdag overlegden de EU-ministers van Justitie al voor de vierde achtereenvolgende keer over de mogelijkheid om de straf voor drugshandel in alle lidstaten op minstens een jaar te stellen. Opnieuw blokkeerde Nederland de discussie.
.
Traditioneel laat Frankrijk zich horen als het gaat om de Nederlandse drugsproblematiek. Dat is voor een deel ingegeven door het feit dat twee naaste familieleden van president Chirac overleden aan een overdosis. De laatste maanden trekt ook Zweden fel van leer. Het Zweedse parlement tolereert niet langer dat jongeren in Amsterdam kleine hoeveelheden softdrugs kunnen kopen, om deze mee te nemen naar Stockholm.
.
„Ook die kleine hoeveelheden kunnen al verslavend zijn”, aldus de Zweedse minister van Justitie, Bodström. „Daarom willen we dat Nederland op termijn de coffeeshops sluit.” Nederland hoeft voor de Zweedse bewindsman niet meteen in te stemmen met de regeling voor een straf van een jaar in alle lidstaten. „Een verklaring waarin staat dat drugs illegaal zijn in Nederland en dat coffeeshops dicht zullen gaan, is voldoende.”
.
De Zweedse minister sloeg daarmee vrijdag een gematigder toon aan dan de laatste maanden. Toch gaat zijn handreiking dat een verklaring zou volstaan minister Donner van Justitie al te ver. „De Zweden hebben niet te verklaren dat wij onze coffeeshops moeten sluiten. Als je hiermee instemt, kun je net zo goed alle straffen in de hele Europese Unie gelijkstellen.”
.
Donner is daar geen voorstander van. „De eigenheid van een lidstaat wordt ook weergegeven in het strafbeleid. Kijk naar de Verenigde Staten: daar bestaan ook federale wetten naast regelingen die per staat verschillend zijn.”
.
Hij stemde daarom vrijdag ook niet in met een verklaring, ondanks het feit dat andere lidstaten toestaan dat Nederland dan niet per se de maximumstraf van een jaar op drugshandel hoeft in te stellen. Ook een verklaring kan op termijn al juridische gevolgen hebben. Nederland vindt een termijn van een jaar bovendien te lang, omdat daarmee drugshandel ook onder de regeling voor het Europese aanhoudingsmandaat komt te vallen. Dat zou de Nederlandse wet uithollen.
.
Huidig EU-voorzitter Denemarken heeft de hete aardappel over harmonisering van straffen voor drugshandel opnieuw voor zich uitgeschoven. Bodström zegt echter dat dit niet meteen uitstel betekent. „Ik voorzie dat er een compromis te sluiten valt. Nederland en Zweden hebben geen belang bij een langdurig conflict.” Donner erkent dit laatste, maar wil vooralsnog niet wijken. „Wij concentreren de drugsproblematiek op een plaats, in de coffeeshops. Andere landen hebben de problemen van dealers op straat. Daar mogen zij ook wel over nadenken.”
.
Donner herhaalde echter dat hij op termijn ook wel iets ziet in een ander Nederlands drugsbeleid. „Het roken van cannabissigaretten is al vijf keer zo kankerverwekkend als het roken van een gewone sigaret. Jongeren nemen niets meer op als ze gerookt hebben. Daarmee zou hun hele schoolopleiding voor niets kunnen zijn. Ik zie daarom wel iets in een ander beleid. Maar vooralsnog bepalen we zelf hoe we dat aanpakken.” Bodström: „Laten we hopen dat na de verkiezingen een andere regering het beleid in Nederland verandert.”

Lol. Hoe zielig dat nederland andere landen nodig heeft om eraan te herinneren dat ze eigenlijk toch misschien niet zo blij is met het eigen gedoogbeleidje. Patetisch land leven we toch in.

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=42019&PHPSESSID=359e3b4f3b8e764d0b487879d689939a

barfly
30-11-02, 10:41
Mjah of het zinvol is om al die stoney's hun stuff te ontzeggen, vraag ik me af. Want, een tevreden roker is geen onruststoker.
Maar eigenlijk is het een domme zet want dan kan de politie, die nu al half werk afleverd, d'r nog een bergje werk bij krijgen. Denk aan thuis telers dealers etc, terwijl weed en hash betrekkelijk onschuldig is dus omdat nu weer in het criminele sfeer te plaatsen...
Verder mogen die Zweden wel eens kijken naar hun alcoholbeleid en problematiek, als er iets fout is dan is het dat wel, op Engeland na wordt er denk ik nergens in Europa zoveel illegaal gestookt.
Dus dat is dan een alternatief voor de stuff rokers? Alcohol? Ik denk het niet. Afgezien van de ellende die dronken mensen vaak aanrichten is het nog superschadelijk ook.

mrz
30-11-02, 10:53
Geplaatst door barfly
Mjah of het zinvol is om al die stoney's hun stuff te ontzeggen, vraag ik me af. Want, een tevreden roker is geen onruststoker.

Lol dat is nu juist het hele eieren eten!