PDA

Bekijk Volledige Versie : "Is aanslag op synagoge tegenwoordig een detail?"



Marsipulami
02-12-02, 11:53
"Is aanslag op synagoge tegenwoordig een detail?"

“Is een aanslag op een synagoge tegenwoordig een normale zaak waarop niemand nog hoeft te reageren”, vraagt het Antwerps gemeenteraadslid Claude Marinower (VLD) zich af. Marinower vindt het bitter dat geen enkel politicus zondag de mislukte aanslag op de synagoge in de Bouwmeesterstraat in Antwerpen openlijk veroordeelde.

“Het is niet omdat er enkel brandvlekken op de gevel van de synagoge zijn dat we dit als een fait-divers moeten beschouwen. Er waren zondag de hele dag debatten op televisie over de dramatische moord en de daaropvolgedne incidenten van vorige week. En toch heeft geen enkele politcus de moeite genomen om de aanslag op de synagoge te veroordelen.”

Claude Marinower wil de politiek eraan herinneren dat ook de joodse gemeenschap deel uitmaakt van Antwerpen.“Deze aanslag gebeurde op een symbolisch gebouw, terwijl de joodse gemeenschap helemaal niets te maken heeft met de zaken die zich vorige week in Antwerpen afspeelde.”

Volgens Marinower was het een mooi gebaar geweest als de stedelijke of de federale overheid ook deze agressieve daad in sterke bewoordingen had afgekeurd. “Het zou de joodse gemeenschap in Antwerpen alleszins het gevoel geven dat politici ook met hun angsten en problemen begaan zijn.”


Bron Gazet van Antwerpen

Victory
02-12-02, 12:05
Hoe zit het met de moskee dan? waarom zegt hij daar niks over? Dat is zeker wel normaal?

Net als al die tientallen moskees/islamitische scholen in nederland die in de fik zijn gestoken of stenen door ruiten zijn gegooit...

HEEL NORMAAL! (From a western point-of-view of course)

Bart
02-12-02, 12:09
Geplaatst door Victory
Hoe zit het met de moskee dan? waarom zegt hij daar niks over? Dat is zeker wel normaal?

Net als al die tientallen moskees/islamitische scholen in nederland die in de fik zijn gestoken of stenen door ruiten zijn gegooit...

HEEL NORMAAL! (From a western point-of-view of course)

Toch fijn dat je weer zo heerlijk generaliserend reageert. Nee, het in brand steken van een moskee (zoals in Venlo afgelopen weekend) is NET ZO ERG als het in brand steken van een synagoge. En dat vinden de meeste westerlingen (je weet wel, die mensen die je zo veracht) met mij.

Marsipulami
02-12-02, 13:07
Ik vind een schroeiplek op een muur niet zo heel erg. Er zijn heel wat ruiten gesneuveld en spiegels afgebroken vorige week in Antwerpen. Gelukkig maar dat de politici niet voor elke gesneuvelde ruit een nieuwe persconferentie hebben gegeven.

Enne Victory in België zijn geen moskeeën aangevallen. In België gebeurt zoiets niet. Moskeeën aanvallen, dat is meer een specialiteit van de Hollanders.

Bart
02-12-02, 13:46
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind een schroeiplek op een muur niet zo heel erg. Er zijn heel wat ruiten gesneuveld en spiegels afgebroken vorige week in Antwerpen. Gelukkig maar dat de politici niet voor elke gesneuvelde ruit een nieuwe persconferentie hebben gegeven.

Enne Victory in België zijn geen moskeeën aangevallen. In België gebeurt zoiets niet. Moskeeën aanvallen, dat is meer een specialiteit van de Hollanders.

Om maar even jouw zelfgenoegzaamheid omver te werpen, lees dit maar eens: http://www.eumc.at/publications/terror-report/collection/Belgium.pdf .

In het rapport staat dat in ieder geval in de nacht van 11 op 12 oktober 2001 een moskee in Turnhout werd beschoten met een geweer. Zeg dus niet "dat gebeurt in Belgie niet"!

Voor de rest is het gewoon een kwestie van censuur: je hoort er gewoon niet van in Belgie, neemt niet weg dat het er wel is.

Marsipulami
02-12-02, 14:07
Geplaatst door Bart
Om maar even jouw zelfgenoegzaamheid omver te werpen, lees dit maar eens: http://www.eumc.at/publications/terror-report/collection/Belgium.pdf .

In het rapport staat dat in ieder geval in de nacht van 11 op 12 oktober 2001 een moskee in Turnhout werd beschoten met een geweer. Zeg dus niet "dat gebeurt in Belgie niet"!

Voor de rest is het gewoon een kwestie van censuur: je hoort er gewoon niet van in Belgie, neemt niet weg dat het er wel is.

Hmm, ok eentje dan. Hier nog wat informatie om je geheugen op te frissen over de Nederlandse situatie.


Alleen in Nederland moskeeën doelwit van terreur
25 september 2001


- Van onze verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi


Nergens in Europa zijn moslims na de aanslagen in de VS zo de dupe geworden van 'klein terreur' als in Nederland. Bijna dagelijks worden hier moskeeën beklad of in brand gestoken. 'Dat tolerantie zo snel heeft plaatsgemaakt voor islamfobie maakt de mensen extra bang', aldus A. Majid, voorzitter van het Algemeen Fonds voor Moslim Instellingen.

Afgelopen weekeinde was het weer raak in Apeldoorn, Den Haag, Gorinchem, Heerlen, Rijssen, Uden, Venlo en Vlissingen. Eerder waren andere moskeeën doelwit, evenals een islamitische basisschool in Nijmegen. Dit weekeinde werd een islamitische basisschool in Maastricht meermaals telefonisch bedreigd.

Daarentegen bleef het elders in Europa rustig. In Duitsland, Frankrijk en Spanje, waar ook veel moslims wonen, is het na de aanval op Amerika niet tot geweld en vernielingen gekomen.

In Groot-Brittannië liepen vlak na de aanslagen de spanningen even op in Londen, Manchester, Glasgow en Belfast. Maar na een oproep tot kalmte van premier Blair keerde vorige week de rust weer terug.

In Nederland heeft een soortgelijke oproep van premier Kok en de belofte van minister Van Boxtel (Grotesteden- en Integratie beleid) geweld tegen moslims aan te pakken vooralsnog geen effect gehad.

Integendeel, Van Boxtels 'oorlogsverklaring aan de kleine terreur' is juist onverstandig geweest, meent Majid. 'Hierdoor voelen mensen zich geroepen de minister uit te dagen.'

Volgens Majid, die bijna een dagtaak heeft gekregen aan het geven van veiligheidsadviezen aan moskeeën, dreigt de situatie in Nederland kritiek te worden. 'We moeten snel de rust laten terugkeren. Als dit zo doorgaat zijn, als de oorlog straks begint, de problemen niet te overzien.'

Steeds meer moskeegangers besluiten hun gebedshuis permanent te bewaken. Ook in Gorinchem waar dit weekeinde een molotovcocktail de hele benedenverdieping en ook de daarboven gelegen gebedsruimte van de moskee vernielde. Volgens K. Yildiz overweegt het bestuur van de moskee zelfs beveiligingscamera's te plaatsen.

Verstandig, meent A. Menebhi. 'Je moet er niet aan denken dat iemand in de moskee in slaap valt en er dan wat gebeurt.' Menebhi, voorzitter van de Marokkaanse organisatie Emcemo, trok dit weekeinde aan de bel. Hij stuurde een brief aan burgemeester Cohen van Amsterdam waarin hij smeekte om politiebewaking voor moskeeën.

'De politie moet wat doen aan de angstgevoelens onder de mensen. Ze moeten niet alleen preventief optreden tegen terrorisme maar ook tegen extremisme', aldus Menebhi.

Majid is het met hem eens. 'Als bepaalde Nederlanders geen respect kunnen opbrengen voor moslims, dan moet je dat respect afdwingen.'

Volgens hem zijn veel moslims ten einde raad. 'Ooit kwamen zij naar Nederland op de vlucht voor repressie. In Nederland dachten ze in alle rust te kunnen leven. Die droom wordt nu wreed verstoord.'

Hoever de angst gaat blijkt vooral bij oudere moslims, zegt Majid. 'Een groot aantal heeft al verklaard bij een eventuele oorlog te vluchten en terug te keren naar hun vaderland.'



Moslims voelen dat agressie menens is
18 september 2001


- Van onze verslaggevers Iñaki Oñorbe Genovesi Toine Heijmans


Moslims ervaren aan den lijve dat de aanslag in New York gevolgen heeft voor hun dagelijks leven. Een islamitische school in Nijmegen is in brand gestoken.

De chauffeur van buslijn 18 wil geen moslims aan boord. Hij weigerde, afgelopen weekeinde in Amsterdam, een meisje met een hoofddoek te vervoeren. Datzelfde weekeinde probeerden onbekenden de Zwolse moskee Gul-Zaza-re Medina in brand te steken. 'Fuck alle moslims. Nog één keer feesten, en jullie sterven allemaal', kreeg de Marokkaanse internetsite Maghreb.nl voor de kiezen.

Moslims in Nederland beginnen goed bang te worden. Bang voor Nederlanders die menen achter elke sluier een extremist of een terrorist te herkennen. De woede om de aanslagen in Amerika beperkt zich niet langer tot schelden. Steeds meer moslims en islamitische instellingen zijn het slachtoffer van Nederlandse dreigementen en geweld.

De branden bij de Zwolse moskee en de islamitische basisschool Abibakr in Nijmegen zijn voor veel moslims een teken dat het menens is, zegt Abdul Majid.

Majid, adviseur van veel moskeeverenigingen en voorzitter van het Algemeen Fonds voor Moslim Instellingen, wordt steeds meer gebeld door moskeeën die bang zijn voor moeilijkheden. Majid: 'Een groot aantal is bedreigd, maar ze willen dat niet naar buiten brengen.'

Enkele moskeeën zijn al het doelwit geworden van aanslagen. Zoals de Nur-Islammoskee in Den Haag, die in de nacht van zondag op maandag met white-powertekens is beklad. En de moskee al Islam in Vlissingen, waar onbekenden de ruiten hebben ingegooid. De politie voert er sinds vrijdag extra surveillances uit.

Majid probeert in elke Nederlandse stad een veiligheidscomité te vormen, waarin afzonderlijke moskeeën samenwerken met politie en gemeente. Majid: 'Wat kun je doen? Je kunt een moskee moeilijk als een vesting gaan bewaken.'

Intussen nemen moskeebesturen maatregelen. Bij de ene moskee is men extra alert, bij de ander houden eigen mensen 24 uur per dag een oogje in het zeil. Met hun naam willen ze niet in de krant. Bang dat ze de aandacht trekken van 'fanatici die een kruistocht zijn begonnen tegen de islam in Nederland'.

Majid signaleert in heel het land onbehagen en een reeks van bedreigingen. Vooral meisjes met een hoofddoek moeten het daarbij ontgelden. 'Veel studentes bellen me - die worden gewoon op de stations van Leiden en Den Haag uitgescholden.'

Ook in de buurt van de Haagse El-Islammoskee worden meisjes met hoofddoekjes bedreigd en bespuugd. Bij het kantoor van de Stichting Haags Islamitisch Platform (SHIP) vlogen de stenen door de ramen.

Ook Haci Karacaer van de Turks-islamitische vereniging Milli Görüsis bespeurt bij veel moslims angst: 'Ze lezen in de kranten en zien op tv dat er in Nederland een anti-islamitische sfeer is ontstaan. Imams kunnen die angst niet wegnemen. Ze kunnen moslims oproepen het hoofd koel te houden, maar als de moskee de volgende dag beklad wordt met leuzen als 'dood aan de moslims', zoals in Barneveld is gebeurd, zijn ook de imams machteloos.'

Volgens Karacaer durven veel moslims nauwelijks meer de deur uit, en zijn ze extra alert als ze op straat lopen. 'Overal in de wereld zijn gekken, dus ook hier.'

Simon
02-12-02, 15:38
:) Mars zal het niet nalaten de nederlanders te beschimpen. Zelfs na de afgelopen weken in België ....

Marsipulami
02-12-02, 16:32
Geplaatst door Simon
:) Mars zal het niet nalaten de nederlanders te beschimpen. Zelfs na de afgelopen weken in België ....

Zoals ik al een aantal malen heb gezegd is het volgens mij een illusie te denken dat er nieuwe verhoudingen kunnen groeien tussen mensen (moslims-niet moslims/autochtonen-allochtonen) zonder conflicten of wrijvingen tussen gemeenschappen. Daarom ben ik ervan overtuigd dat alles bedekken met de mantel der liefde niet altijd goed is. In die zin zijn de conflicten in Antwerpen niet louter negatief te beoordelen. Volgens mij zullen er in de komende 10 jaar nog wel een reeks rellen komen en niet alleen in België.

In de jaren zestig toen er volop arbeidskrachten werden gerecruteerd uit Noord-Afrika toen was het woordje 'integratie' nog niet uitgevonden. Alles verliep toen in peis en vree. Ik denk dat we nu een evolutie meemaken waarbij de verhouding gastheer-gast wordt bijgesteld tot een verhouding tussen gelijkwaardige burgers die allemaal op voet van gelijkheid participeren aan de samenleving. De toekomst van Europa zal multi-etnisch en multi-religieus zijn. Daar moet men maar mee leren leven. Ik stel vast dat maatschappelijke beslissingen inzake integratie vandaag nog altijd genomen worden door autochtone niet-moslims hooguit in overleg met enkele tot autochtoon omgeschoolde excuus-allochtonen.

Ik denk niet dat je het succes van een integratiebeleid kan afmeten aan het aantal ruiten dat aan diggelen is gegaan. Het Vlaams Blok heeft de tegenstellingen opgeschroefd. Maar ik merk ook dat het discours met een verharding van de tegenstellingen met een aantal jaren vertraging nu ook in Nederland om zich heen grijpt. Ik denk dat dit een noodzakelijk proces is waar niemand omheen kan. Ook Nederland niet.

Wat me bij deze rellen erg is opgevallen is dat het niet de politiematrakken waren die de situatie onder controle hebben gekregen, maar wel de actieve samenwerking tussen de moskeeën en de moslims zelf. Dat lijkt me een erg positieve evolutie te zijn.

BiL@L
02-12-02, 16:42
Rechtvaardigheid gaat boven alles. Wie aanslagen wil plegen is dat alleen gerechtigd op plaats van oorlogsbestemming, met als tegenstander een militant. Israel dus, en niet hier in Europa of elders, mits zij openlijk ook moskee-en gaan terroriseren. Dan is het een ander geval, maar zolang dat niet het geval is, de daders KEIHARD aanpakken. Zoals iedere dader aangepakt behoort te worden. No Mercy.

Simon
02-12-02, 16:43
Geplaatst door Marsipulami

Wat me bij deze rellen erg is opgevallen is dat het niet de politiematrakken waren die de situatie onder controle hebben gekregen, maar wel de actieve samenwerking tussen de moskeeën en de moslims zelf. Dat lijkt me een erg positieve evolutie te zijn.

Nou geweldig hoor :rolleyes: ! Maar wel een klein lichtpuntje na al die onnodige vernielingen. Het is op zich goed dat de emancipatie inhoud wordt gegeven. Maar ik heb het idee dat het nu in België wat minder gaat vanuit democratisch denken, belangenbehartiging e.d.. De AEL geeft ook af op groeperingen die in goed overleg hun belangen behartigen en denken dat nu zelf door geweld te realiseren. Ik denk dat dat tegen ze gaat werken als ze te militant worden. Een verharding is inderdaad ook al in Nederland gaande maar niet altijd zonder steun van de allochtonen. Bijvoorbeeld een verharding van het optreden tegen criminele allochtonen wordt ook door die groepen zelf niet afgewezen. Strengere eisen ten aanzien van de taalbeheersing wordt ook niet door allochtonen afgewezen. Met andere woorden, ik geloof niet dat het tot tegenstellingen hoeft te leiden als je je realiseert dat de doelstellingen niet uiteen lopen.

Simon

Marsipulami
02-12-02, 17:16
De AEL geeft ook af op groeperingen die in goed overleg hun belangen behartigen en denken dat nu zelf door geweld te realiseren.

Hier ga je toch wel wat kort door de bocht. Ik heb de mensen van AEL ook erg verstandige dingen horen zeggen. Ik geloof niet dat ze geweld promoten als middel om hun doelen na te streven. Alleen verdedigen ze een radicalere positie dan vele andere allochtonen.

Maar ik ben het met je eens dat je ze allemaal nodig hebt (dus ook de softies die brugenbouwers zijn) om tot een verdraagzame samenleving te komen waar ieder zijn recht krijgt. Als je echter in een maatschappelijke minderheidspositie zit, dan moet je altijd wat harder roepen dan de mensen van de meerderheid als je gehoord wil worden.

ZwYgStErr
02-12-02, 21:12
Geplaatst door Marsipulami
"Is aanslag op synagoge tegenwoordig een detail?"

“Is een aanslag op een synagoge tegenwoordig een normale zaak waarop niemand nog hoeft te reageren”, vraagt het Antwerps gemeenteraadslid Claude Marinower (VLD) zich af. Marinower vindt het bitter dat geen enkel politicus zondag de mislukte aanslag op de synagoge in de Bouwmeesterstraat in Antwerpen openlijk veroordeelde.

“Het is niet omdat er enkel brandvlekken op de gevel van de synagoge zijn dat we dit als een fait-divers moeten beschouwen. Er waren zondag de hele dag debatten op televisie over de dramatische moord en de daaropvolgedne incidenten van vorige week. En toch heeft geen enkele politcus de moeite genomen om de aanslag op de synagoge te veroordelen.”

Claude Marinower wil de politiek eraan herinneren dat ook de joodse gemeenschap deel uitmaakt van Antwerpen.“Deze aanslag gebeurde op een symbolisch gebouw, terwijl de joodse gemeenschap helemaal niets te maken heeft met de zaken die zich vorige week in Antwerpen afspeelde.”

Volgens Marinower was het een mooi gebaar geweest als de stedelijke of de federale overheid ook deze agressieve daad in sterke bewoordingen had afgekeurd. “Het zou de joodse gemeenschap in Antwerpen alleszins het gevoel geven dat politici ook met hun angsten en problemen begaan zijn.”


Bron Gazet van Antwerpen

Er staat in het artikel nergens wie de brandstichters waren noch geweest zouden kunnen zijn. Moeten we er meteen vanuit gaan dat het een Marokkaan/ Marokkanen is /zijn geweest?

000NobelPrizes
02-12-02, 21:16
Geplaatst door J.M.T.
Ach het schijnt dat wij allemaal last van elkaar hebben: christenen, Joden en moslims.

Ook in Belgie werden kerken en christelijke heiligdommen aangevallen, ook in Nederland werd een kerkdeur besmeurt.

Waar moet het naar toe? Het zou beter geweest zijn als wij nooit aan immigratie begonnen waren. Dom geweest.

Ik heb absoluut geen last met christenen, en met joden al helemaal niet.

Ik heb wel last van de zielewinnende moslims zonder enige vorm van zelfkritiek. En oh ja, degenen die mij graag dood willen zien vind ik ook niet zo tov.

ZwYgStErr
02-12-02, 21:17
Geplaatst door J.M.T.
Ach het schijnt dat wij allemaal last van elkaar hebben: christenen, Joden en moslims.

Ook in Belgie werden kerken en christelijke heiligdommen aangevallen, ook in Nederland werd een kerkdeur besmeurt.

Waar moet het naar toe? Het zou beter geweest zijn als wij nooit aan immigratie begonnen waren. Dom geweest.

Daar ben je...ffkijken...zo een 30 jaar te laat mee nu he?

ZwYgStErr
02-12-02, 21:22
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik heb absoluut geen last met christenen, en met joden al helemaal niet.

Ik heb wel last van de zielewinnende moslims zonder enige vorm van zelfkritiek. En oh ja, degenen die mij graag dood willen zien vind ik ook niet zo tov.

Generaliseren is ook een kunst...

Tov is trouwens met een lange vee, een f dus. ;)

Oh ja, heb je mijn mailtje nog ontvangen? Of ben je nadat je hebt gelezen dat ik 1 van die moslims ben (die volgens jou 'zielewinnende zijn zonder enige vorm van zelfkritiek' van gedachten ceranderd ?...:)

000NobelPrizes
02-12-02, 21:36
Geplaatst door ZwYgStErr
Generaliseren is ook een kunst...

Tov is trouwens met een lange vee, een f dus. ;)

Oh ja, heb je mijn mailtje nog ontvangen? Of ben je nadat je hebt gelezen dat ik 1 van die moslims ben (die volgens jou 'zielewinnende zijn zonder enige vorm van zelfkritiek' van gedachten ceranderd ?...:)

Welnee gekkie :)

Had je me al gemaild? Jippie - ik ga straks kijken! Eerst Barend & Van Dorp zien, zal wel morgen worden.

ZwYgStErr
02-12-02, 21:55
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Welnee gekkie :)

Had je me al gemaild? Jippie - ik ga straks kijken! Eerst Barend & Van Dorp zien, zal wel morgen worden.

Shoott...nou moet ik B&vD missen...heb geen tv op me kamer...Maar ik heb je inderdaad gemaild...:)

Marsipulami
02-12-02, 22:25
Geplaatst door J.M.T.
Ook in Belgie werden kerken en christelijke heiligdommen aangevallen.

Huh ? Verwar je België soms niet met Indonesië? Ik heb alleen maar gehoord van dronken Hollanders die in Antwerpen wel eens tegen een kerkmuur staan te plassen. :wat?!:

GroteWolf
03-12-02, 10:41
Mensen zijn net kikkers: Als het water langzaam warmer wordt, springen ze niet uit de pan.