PDA

Bekijk Volledige Versie : Ban de kerstman



Marsipulami
02-12-02, 11:59
Ban de kerstman

Het is jarenlang een running gag geweest in de stripreeks Doorzon, maar nu heeft de werkelijkheid de fictie ingehaald. In verschillende Australische peutertuinen is de kerstman dit jaar niet welkom. De scholen vrezen dat het bezoek van de kerstman als een belediging kan worden opgevat voor de niet-christelijke kinderen.

De ene peutertuin heeft daarom een clown ingehuurd om de kinderen te amuseren, een andere koos voor een neutraal eindejaarsfeestje. Een laatste school die door de krant Herald-Sun werd gebeld, zei dat de kerstman zou worden gebrieft over welke kinderen hij mocht aanspreken en welke niet.

,,Er zitten kinderen van een moslimfamilie in een van de groepen. Die willen we niet beledigen'', verklaarde een woordvoerder van de school. Ook dit weekend zal er in de staat Victoria nog hevig worden gediscussieerd over kerstmannen op school. Het is een van de campagnepunten in de verkiezing daar.

Robert Doyle, de leider van de Liberale Partij, haalde al fel uit naar Steve Bracks, de eerste minister van Victoria, die tot Labour behoort. Bracks noemde de discussie een krankzinnige uitwas van de politieke correctheid.



29/11/2002

©Copyright De Standaard

Bart
02-12-02, 12:06
Geplaatst door Marsipulami
Ban de kerstman

Het is jarenlang een running gag geweest in de stripreeks Doorzon, maar nu heeft de werkelijkheid de fictie ingehaald. In verschillende Australische peutertuinen is de kerstman dit jaar niet welkom. De scholen vrezen dat het bezoek van de kerstman als een belediging kan worden opgevat voor de niet-christelijke kinderen.

De ene peutertuin heeft daarom een clown ingehuurd om de kinderen te amuseren, een andere koos voor een neutraal eindejaarsfeestje. Een laatste school die door de krant Herald-Sun werd gebeld, zei dat de kerstman zou worden gebrieft over welke kinderen hij mocht aanspreken en welke niet.

,,Er zitten kinderen van een moslimfamilie in een van de groepen. Die willen we niet beledigen'', verklaarde een woordvoerder van de school. Ook dit weekend zal er in de staat Victoria nog hevig worden gediscussieerd over kerstmannen op school. Het is een van de campagnepunten in de verkiezing daar.

Robert Doyle, de leider van de Liberale Partij, haalde al fel uit naar Steve Bracks, de eerste minister van Victoria, die tot Labour behoort. Bracks noemde de discussie een krankzinnige uitwas van de politieke correctheid.



29/11/2002

©Copyright De Standaard

Belachelijk! Omdat er 1 kind is dat beledigd zou KUNNEN zijn (waarschijnlijk is het niet eens aan de familie gevraagd) moeten alle andere kinderen eronder lijden??? Waarom geven ze de kinderen wier familie bezwaren hebben tegen de kerstman dan niet gewoon een dagje vrij?

Waar gaat het toch heen met deze wereld... Zucht.

Victory
02-12-02, 12:12
Aardig van ze...


Ze zouden hier sinterklaas ook moeten verbieden..... (veel mensen zijn daar ook tegen)...

Of ze moeten de pieten ook wit maken... dan is er niks aan de hand... of allemaal verschillende kleuren... zeg je dat dit de nieuwe pieten zijn van planeet mars ofzo...

en dan heb je die domme volwassenen die komen beweren dat sinterklaas nooit meer hetzelfde zal zijn als er pieten komen met meerdere kleuren inplaats van alleen zwart.... wat een gezeur... net of een kind dat pas net sinterklaas meemaakt weet dat de vorige pieten zwart waren of dat de andere kinderen dat niet leuk zouden vinden..... pfft... de volwassenen zitten hier meer mee dan de kinderen...

Kijk maar Bart, hij begint al te janken. :huil2:

Bart
02-12-02, 12:17
Geplaatst door Victory
Aardig van ze...


Ze zouden hier sinterklaas ook moeten verbieden..... (veel mensen zijn daar ook tegen)...

Of ze moeten de pieten ook wit maken... dan is er niks aan de hand... of allemaal verschillende kleuren... zeg je dat dit de nieuwe pieten zijn van planeet mars ofzo...

en dan heb je die domme volwassenen die komen beweren dat sinterklaas nooit meer hetzelfde zal zijn als er pieten komen met meerdere kleuren inplaats van alleen zwart.... wat een gezeur... net of een kind dat pas net sinterklaas meemaakt weet dat de vorige pieten zwart waren of dat de andere kinderen dat niet leuk zouden vinden..... pfft... de volwassenen zitten hier meer mee dan de kinderen...

Kijk maar Bart, hij begint al te janken. :huil2:

Jij bent degene die jankt. Je zeurt namelijk teveel. Heeft zo zijn effect op je ogen.

jaja
02-12-02, 12:47
Geplaatst door Victory
Aardig van ze...


Ze zouden hier sinterklaas ook moeten verbieden..... (veel mensen zijn daar ook tegen)...

Of ze moeten de pieten ook wit maken... dan is er niks aan de hand... of allemaal verschillende kleuren... zeg je dat dit de nieuwe pieten zijn van planeet mars ofzo...

en dan heb je die domme volwassenen die komen beweren dat sinterklaas nooit meer hetzelfde zal zijn als er pieten komen met meerdere kleuren inplaats van alleen zwart.... wat een gezeur... net of een kind dat pas net sinterklaas meemaakt weet dat de vorige pieten zwart waren of dat de andere kinderen dat niet leuk zouden vinden..... pfft... de volwassenen zitten hier meer mee dan de kinderen...

Kijk maar Bart, hij begint al te janken. :huil2: wat een onzin. Als dit de discriminatie is waar heel nederland van wakker moet gaan liggen .. dan is Nederland een paradijs van gelijkheid.

Of moet nu elke cultuur al zijn gebruiken gaan controleren of dat niet toevallig door een andere cultuur negatief kan worden uitgelegd. Zijn we nog even bezig!!
Get a life ...

Marsipulami
02-12-02, 12:55
Geplaatst door Bart
Belachelijk! Omdat er 1 kind is dat beledigd zou KUNNEN zijn (waarschijnlijk is het niet eens aan de familie gevraagd) moeten alle andere kinderen eronder lijden??? Waarom geven ze de kinderen wier familie bezwaren hebben tegen de kerstman dan niet gewoon een dagje vrij?

Waar gaat het toch heen met deze wereld... Zucht.

Tss jij bent nog veel erger. Jij zou ze zelfs nog een dag vrij geven. Ik ben voor inburgering. Kinderen die weigeren een gratis stukje speelgoed van de kerstman te accepteren zou ik meteen op het vliegtuig zetten. :fpiraat:

Donna
02-12-02, 13:00
Ach komop nou.

Sinterklaas en de kerstman zijn gewoon leuk voor kinderen, wat een gezeik.

Als dat nou niet eens meer mag!

Mensen moeten zich eens niet zo snel beledigd voelen. Die lichtgeraaktheid en dat gemiep over nix (sinterklaas moet weg) duidt alleen maar op een totaal gebrek aan zelfvertrouwen. Als je je al beledigd voelt door sinterklaas........ dan benje wel behoorlijk triest bezig. :wohaa:

000NobelPrizes
02-12-02, 14:38
Inderdaad. Op een lagere school waar de dochter van een kennis van mij naar school gaat, is het kerstritueel in de klas allang afgeschaft omdat de moslim-kinderen er misschien aanstoot aan zouden kunnen nemen.

Dit is dus niks nieuws.

Canaris
02-12-02, 14:51
wil nog iemand weten waarom wijlen Fortijn zoveel succes had?

IK ga gewoon even polemisch doen , want ik word hier zo godscherend ziek van

dus wel Hoofddoekjes accepteren, maar de hoofddoekjes accepteren de kerstman niet.
dus maar niet slecht over mohemmed spreken , maar wel slecht over zijn heiligheid , de Kerstman
Dus wel het suikerfeest ondersteunen maar geen pepernoten


Ik heb hier maar 1 antwoord op

Het is echt onze cultuur dus accepteer ook dat wat je beledigend ondervind. je kunt altijd nog weg. Of op zijn nieuw Nederlands, rot k***** een t****** op.

plexus
02-12-02, 15:00
Geplaatst door Canaris
wil nog iemand weten waarom wijlen Fortijn zoveel succes had?

IK ga gewoon even polemisch doen , want ik word hier zo godscherend ziek van

dus wel Hoofddoekjes accepteren, maar de hoofddoekjes accepteren de kerstman niet.
dus maar niet slecht over mohemmed spreken , maar wel slecht over zijn heiligheid , de Kerstman
Dus wel het suikerfeest ondersteunen maar geen pepernoten


Ik heb hier maar 1 antwoord op

Het is echt onze cultuur dus accepteer ook dat wat je beledigend ondervind. je kunt altijd nog weg. Of op zijn nieuw Nederlands, rot k***** een t****** op.

???zijn heiligheid , de Kerstman! wat LUL je nou man/vrouw!

Dutchguy
02-12-02, 15:10
Onzinnig gedoe.

Tomas
02-12-02, 15:28
Geplaatst door Matt_ttie
ik ben er niet minder moslim van geworden...

Wacht maar tot Yehi terug is, dan zullen we dit subjectieve oordeel nog eens objectief mogen beluisteren.

:)

De Rode Roos
02-12-02, 15:33
Ieder heeft recht op zijn mening, zo vind ik Sinterklaas een racistische feest en domme traditie. Kerst daarentegen vind ik wel leuk. Er zijn een hoop ongelovigen die ook gewoon Kerst vieren, dan denken we niet aan de geboorte van Jezus, maar eerder aan kadootjes en uit eten gaan.

NIS
02-12-02, 15:56
Ban de kerstman? Hoezo? Post hij hier ook dan? :D

000NobelPrizes
02-12-02, 16:01
Ik moet zeggen dat wanneer ik me als katholiek of hindu of protestant in islam-staten zou vestigen, en omwille van mij bepaalde moslim-tradities opgeheven zouden worden, ik me toch wel behoorlijk opgelaten zou voelen en het niet eens zou accepteren.

Sterker nog: ik zou luidkeels protesteren dat het onfatsoenlijk is.

NIS
02-12-02, 16:04
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik moet zeggen dat wanneer ik me als katholiek of hindu of protestant in islam-staten zou vestigen, en omwille van mij bepaalde moslim-tradities opgeheven zouden worden, ik me toch wel behoorlijk opgelaten zou voelen en het niet eens zou accepteren.

Sterker nog: ik zou luidkeels protesteren dat het onfatsoenlijk is.

Gelijk heb je mijn jongen...

De Rode Roos
02-12-02, 16:11
Op 4 december Suikerklaas met on-Surinaamse Pieten
Van onze verslaggever Martin Sommer

AMSTERDAM - Sinterklaas en Suikerfeest op één dag, chocoladesigaretten, gifpepernoten, een mijter zonder kruis, Pieten zonder kroeshaar en roe: de sinterklaastraditie leeft volop. Juist zulk oud ceremonieel laat zich lastig voegen met moderne ideeën.

Wij treffen Sinterklaas in de buurt van Son en Breugel aan de mobiele telefoon. Hij zit in de auto en haast zich naar het volgende kinderfestijn. 'Steeds drukker' krijgt hij het. Dit jaar maar liefst veertig bezoeken aan huis, school en bedrijf. 'Niet eens tijd om te eten. Op 5 december twaalf bezoeken op één avond.' Sinterklaas heeft zijn eigen website, onder de titel 'de echte tv-sinterklaas lookalike'.
Hij ontkent met klem de berichten die jaarlijks inmiddels bijna even traditioneel zijn als de goedheiligman zelf. Het sinterklaasfeest zou 'verder op de terugtocht' (Het Parool) zijn, dan wel 'wijken' voor andere culturen (Algemeen Dagblad). Ook de Sint en Piet Centrale Noord kijkt, bij monde van woordvoerster Diana Abbas, op van zulke verhalen. Drie sinterklazen en 23 pieten hebben ze in Oude Pekela en omstreken ingezet. 'Stampvol tot 5 december. Net als vorig jaar.' En in Haarlem en Zuid-Kennemerland is al weken geen sinterklaas meer te boeken.

De sinterklaastraditie leeft volop. Zo krachtig, dat de directie van de 'ama-campus' in Vught anderhalve week geleden nerveus werd van een onaangekondigd Sint- en Pietbezoek aan het hek van dit kamp voor minderjarige asielzoekers. Campusleider Van der Wijst verklaarde; 'Sint past niet in de cultuur van de kinderen en evenmin in ons programma.' De ama's mogen niet integreren. En dus was Sint als potentieel besmettelijk kernstuk van de Nederlandse 'leidcultuur' uit den boze.

De goedheilig man is populair en staat tegelijk ter discussie. Misschien hangt het een wel met het ander samen. Naarmate de grenzen vervagen gaan Nederlanders hun oude gebruiken meer waarderen. En juist zulk oud ceremonieel laat zich lastig voegen met moderne ideeën. Het lijkt wel of men last heeft van zijn geweten.

In de Amsterdamse deelgemeente Westerpark is een 'zwartepietencode' ingevoerd; pieten mogen wel, maar dikke lippen, kroeshaar, gouden oorringen, de zak en de roe en een overdreven Surinaams accent zijn ongewenst. De deelraad controleert overigens niet of scholen zich aan de code houden. In Amsterdam-West, waar veel Marokkanen wonen, hebben nogal wat sinten het christelijk kruis van hun mijter gehaald.

Veel van die Marokkanen vieren het Suikerfeest, het einde van de islamitische vastenmaand ramadan. Dat valt dit jaar precies samen met Sinterklaas, iets wat slechts eens in de 365 jaar voorkomt, gezien de verschuivende ramadan-kalender. Het Suikerfeest wordt gevierd in familiekring, met moskeebezoek én eten en snoep. De schoolbegeleidingsdienst Midden-Holland raadde scholen daarom aan de twee feesten te combineren. Er zijn lespakketten ontwikkeld. Vaktijdschriften adviseerden een 'interfeest' of een 'suikerklaasfeest'. Met niet alleen pepernoten, maar ook Turks en Marokkaans snoepgoed.

Beleidsorganen zijn idealistisch, onderwijzers pragmatisch. Liever een sinterklaasfeest op 3 of 4 december met alle kinderen, dan Sint en Piet op de vijfde terwijl driekwart van de leerlingen het laat afweten. Want islamitische kinderen gaan meestal niet naar school tijdens het Suikerfeest.

De Juliana van Stolbergschool in Rotterdam schreef een brief aan de ouders. 'Omdat we het jammer vinden als niet alle kinderen het sinterklaasfeest kunnen vieren, is dit jaar gekozen voor 4 december', schreef de directeur. Veel scholen in de Randstad, met 30, 40, 50 procent allochtone kinderen of meer, deden hetzelfde. Ouders van autochtone kinderen hebben zich mokkend neergelegd bij de verschuiving van de datum.

En dan is er de bezorgdheid over gifpepernoten en chocoladesigaretten. Eet acht kilo pepernoten per dag gedurende enkele weken, en u loopt vanwege de nieuw ontdekte stof acrylamide de kans kanker te krijgen. Ook de chocoladesigaret heeft zijn onschuld verloren. Geef ze aan uw kinderen en ze lopen, althans in de visie van het Europees Parlement, verhoogd risico om later als verstokte rokers te eindigen.

De chocolade zelf blijkt moraliter ook al niet in de haak - in Mali en Burkina Faso worden cacaobonen geteeld door kindslaven.


Bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/1038723969030.html

Bart
02-12-02, 17:28
Nog zoiets:

Deventer: Sint-verbod vóór 5 december

DEVENTER - Burgemeester J. van Lidth de Jeude van Deventer wil vasthouden aan de lange traditie dat sinterklaas niet vóór 5 december de stad in mag. De discussie hierover, die is vastgelegd in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), is opnieuw opgelaaid, nadat een bezwaar van een sinterklaas is afgewezen.

Sinterklaas vroeg op 16 november een ontheffing aan om zaterdag 30 november op te treden in Deventer. Van Lidth de Jeude liet op 22 november weten dat hij de ontheffing niet wilde verlenen. De gemeente hecht veel waarde aan de traditie dat de goedheiligman pas op 5 december in de Hanzestad aankomt.

De sint mag wel in huiselijke kring bezoeken afleggen, maar niet in het openbaar verschijnen. Ondanks de afwijzing verscheen de man, verkleed als sinterklaas, zaterdag in Deventer. Hiermee protesteerde hij tegen de afwijzing.

Of de gemeente stappen tegen de man onderneemt, is nog niet bekend. Met het negeren van de APV riskeert hij een boete of een celstraf.

Telegraaf - Nieuwslink 2/12

:fpuh:

dir_HAMster
02-12-02, 18:39
http://www.home.zonnet.nl/animatieplaatjes/smilegun.gif http://members.lycos.nl/aberns/images/sint_staat.gif

Victory
02-12-02, 19:06
Santa Claus & Sinterklaas zijn hetzelfde trouwens...

http://www.christmas.com/worldview/tr

barfly
02-12-02, 19:27
Ik heb meer op met SatanClaus :haha:

ZwYgStErr
02-12-02, 19:55
Sinterklaas is in principe geen heilig feest, St. Nicolaas staat niet eens op de officiële lijst der heiligen.

En niet gaan bledderen over de Kerstman dat hij zo heilig is want dat is hij ook niet, de Kerstman is 100 jaar geldeden verzonnen door Coca-Cola.

En tegenwoordig heeft Kerstmis zijn betekenis al helemaal verloren, wedden dat als je aan kleine kinderen gaat vragen wat het nou eigenlijk echt betekent dat ze gaan antwoorden: Lekker eten, feest en cadeautjes...

000NobelPrizes
02-12-02, 19:59
Sjonge jonge, wat een geleuter om niks.

Mogen wij nou gewoon onze Sinterklaas, Santa Claus & kerstman, Paashaas en wie dan ook lekker vieren? Wie heeft er nou last van, van dit soort feestjes.
Onverdraagzaam hoor, dit.

Miss_Understood
02-12-02, 20:04
[QUOTE]Geplaatst door ZwYgStErr
En niet gaan bledderen over de Kerstman dat hij zo heilig is want dat is hij ook niet, de Kerstman is 100 jaar geldeden verzonnen door Coca-Cola.

Het idee van de kerstman is niet verzonnen door Coca-Cola. Het beeld van de kerstman als gezellige, dikke man met witte baard en rood kostuum is verzonnen door Coco-Cola

ZwYgStErr
02-12-02, 20:06
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Sjonge jonge, wat een geleuter om niks.

Mogen wij nou gewoon onze Sinterklaas, Santa Claus & kerstman, Paashaas en wie dan ook lekker vieren? Wie heeft er nou last van, van dit soort feestjes.
Onverdraagzaam hoor, dit.

Van mij wel hoor...:)

barfly
02-12-02, 20:08
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Sjonge jonge, wat een geleuter om niks.

Mogen wij nou gewoon onze Sinterklaas, Santa Claus & kerstman, Paashaas en wie dan ook lekker vieren? Wie heeft er nou last van, van dit soort feestjes.
Onverdraagzaam hoor, dit.

Onverdraagzaam? Ik ben zelf niet praktiserend Katholiek en ik vind Kerst om maar iets te noemen echt vreselijk. Suikerfeesten etc laten me volkomen koud (zolang ik er niet aan deel hoef te nemen denk ik) Het valt me wel op jij erg Nederlands snel klaar staat met je vingertje ala onverdraagzaam en "laat ons". Terwijl veel van die feestjes in het verleden gewoon door de middenstand ons door de strot geduwt werden.

ZwYgStErr
02-12-02, 20:08
Geplaatst door Miss_Understood
[QUOTE]Geplaatst door ZwYgStErr
En niet gaan bledderen over de Kerstman dat hij zo heilig is want dat is hij ook niet, de Kerstman is 100 jaar geldeden verzonnen door Coca-Cola.

Het idee van de kerstman is niet verzonnen door Coca-Cola. Het beeld van de kerstman als gezellige, dikke man met witte baard en rood kostuum is verzonnen door Coco-Cola

Komt op hetzelfde neer, wat ik wil zeggen is dat de betekenis van kerstmis gewoon niet meer is 'what it used to be'... Het is tegenwoordig gewoon te commercieel.

ZwYgStErr
02-12-02, 20:15
Geplaatst door J.M.T.
Zwijgster

Knap van jouw dat jij kan bepalen hoe anderen Kerstmis beleven buiten dat commerciele gedoe om.

Do I sense a little bit of sarcasm here??? ....

000NobelPrizes
02-12-02, 20:16
Geplaatst door barfly
Onverdraagzaam? Ik ben zelf niet praktiserend Katholiek en ik vind Kerst om maar iets te noemen echt vreselijk. Suikerfeesten etc laten me volkomen koud (zolang ik er niet aan deel hoef te nemen denk ik) Het valt me wel op jij erg Nederlands snel klaar staat met je vingertje ala onverdraagzaam en "laat ons". Terwijl veel van die feestjes in het verleden gewoon door de middenstand ons door de strot geduwt werden.


Hey, ik zie dat het Sinterklaas wordt als de folders door de bus worden gegooid met op elk aan te schaffen artikel een mijter. Met kerst is alles rood en groen (om te kopen) en met Pasen moet ik opeens mijn hele servies voor iets geels omruilen en is Ben Hur op televisie.
Ik vind die hele koopdrift idioot, maar de feessies eromheen wel leuk. Gedichtjes voor Klaas, eitjes met Pasen, familie met kerst en veel lampjes op straat. Leuk hoor.

barfly
02-12-02, 20:22
Is het niet opmerkelijk dat juist tijdens deze "festiviteiten" het hoogste percentage zelfmoorden plaats vind?

000NobelPrizes
02-12-02, 20:27
Geplaatst door barfly
Is het niet opmerkelijk dat juist tijdens deze "festiviteiten" het hoogste percentage zelfmoorden plaats vind?


Daar zit wel wat in: in de zin van 'dan worden de mensen er met hun neus opgedrukt dat ze alleen zijn'? Dit wist ik overigens niet, van die percentages.

barfly
02-12-02, 20:30
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Daar zit wel wat in: in de zin van 'dan worden de mensen er met hun neus opgedrukt dat ze alleen zijn'? Dit wist ik overigens niet, van die percentages.

Met name rond Kerst en oud&nieuw is het raak helaas.

000NobelPrizes
02-12-02, 20:33
Geplaatst door barfly
Met name rond Kerst en oud&nieuw is het raak helaas.


Ach jemig wat zielig nou toch... :(

Tja, qua elkander supporten op vriendschappelijk gebied leven we niet in een toplandje. Er zijn beslist mensen die buiten de boot vallen ja.

barfly
02-12-02, 20:38
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ach jemig wat zielig nou toch... :(

Tja, qua elkander supporten op vriendschappelijk gebied leven we niet in een toplandje. Er zijn beslist mensen die buiten de boot vallen ja.

Wat dat betreft is armoede troef in Nederland. Kijk maar naar de, helaas inmiddels gewoon geworden berichten in de krant, man lag 2 maanden dood in flat om maar iets te noemen. De gemeenschapszin is aardig weg. Wat dat betreft kunnen we nog een hoop leren van nieuwe Nederlanders denk ik.

ZwYgStErr
02-12-02, 20:41
Geplaatst door barfly
Wat dat betreft is armoede troef in Nederland. Kijk maar naar de, helaas inmiddels gewoon geworden berichten in de krant, man lag 2 maanden dood in flat om maar iets te noemen. De gemeenschapszin is aardig weg. Wat dat betreft kunnen we nog een hoop leren van nieuwe Nederlanders denk ik.

Wat versta je onder 'nieuwe nederlanders' als ik vragen mag, en wat kunnen wij van ze leren?

000NobelPrizes
02-12-02, 20:44
Geplaatst door barfly
Wat dat betreft is armoede troef in Nederland. Kijk maar naar de, helaas inmiddels gewoon geworden berichten in de krant, man lag 2 maanden dood in flat om maar iets te noemen. De gemeenschapszin is aardig weg. Wat dat betreft kunnen we nog een hoop leren van nieuwe Nederlanders denk ik.


Maybe. Hoe stel je je dat voor?
Dat wij les krijgen van nieuwkomers in 'aardig zijn voor elkaar' in plaats van een Postbus 51 spotje?

barfly
02-12-02, 20:46
Geplaatst door ZwYgStErr
Wat versta je onder 'nieuwe nederlanders' als ik vragen mag, en wat kunnen wij van ze leren?

Ik denk dan met name aan Turken, Marokkanen maar ook Indonesiërs die hier al heel lang wonen. Nederlanders zijn heel erg "geïndividualiseerd" veel hebben minder contact met familie of buren en meer met vrienden. Alleen als een vriendenkring verdwijnt dan zijn ze ineens alleen. Wat vroeger in kerk trouwens werd afgevangen.

ZwYgStErr
02-12-02, 20:50
Geplaatst door barfly
Ik denk dan met name aan Turken, Marokkanen maar ook Indonesiërs die hier al heel lang wonen. Nederlanders zijn heel erg "geïndividualiseerd" veel hebben minder contact met familie of buren en meer met vrienden. Alleen als een vriendenkring verdwijnt dan zijn ze ineens alleen. Wat vroeger in kerk trouwens werd afgevangen.

In dit geval geef ik je gelijk. 'Niet Nederlanders' hechten veel meer waarde aan familiebanden enz. Maar dat kan ook zo zijn nadelen hebben hoor...Bijv. familieleden die te dominant worden of meningen gaan opdringen enz. (Ik spreek uit ervaring)

Kadija
02-12-02, 20:53
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Hey, ik zie dat het Sinterklaas wordt als de folders door de bus worden gegooid met op elk aan te schaffen artikel een mijter. Met kerst is alles rood en groen (om te kopen) en met Pasen moet ik opeens mijn hele servies voor iets geels omruilen en is Ben Hur op televisie.
Ik vind die hele koopdrift idioot, maar de feessies eromheen wel leuk. Gedichtjes voor Klaas, eitjes met Pasen, familie met kerst en veel lampjes op straat. Leuk hoor.

Ja Leuk! Wij vieren alle feesten mee. Bij mijn thuis zijn we een beetje gemixt you see. Half marrok. half hollands Dus met het suikerfeest geef ik mijn neefje speelgoed, kleding enz. Met pasen een paashaas van chocolade. Ben Hur vind ik trouwens mooi.
Wasalaam Nadia

barfly
02-12-02, 20:57
Geplaatst door ZwYgStErr
In dit geval geef ik je gelijk. 'Niet Nederlanders' hechten veel meer waarde aan familiebanden enz. Maar dat kan ook zo zijn nadelen hebben hoor...Bijv. familieleden die te dominant worden of meningen gaan opdringen enz. (Ik spreek uit ervaring)

Tja niets is perfect :)

Kadija
02-12-02, 20:57
Geplaatst door ZwYgStErr
In dit geval geef ik je gelijk. 'Niet Nederlanders' hechten veel meer waarde aan familiebanden enz. Maar dat kan ook zo zijn nadelen hebben hoor...Bijv. familieleden die te dominant worden of meningen gaan opdringen enz. (Ik spreek uit ervaring)

Klopt, mijn individualistische nederlandse trekken hebben regelmatig conflikten met mijn marokkaanse fam. en zelfs van binnen heb ik weleens conflikten met mezelf. Lastig hoor.
Nadia

000NobelPrizes
02-12-02, 21:00
Geplaatst door Kadija
Ja Leuk! Wij vieren alle feesten mee. Bij mijn thuis zijn we een beetje gemixt you see. Half marrok. half hollands Dus met het suikerfeest geef ik mijn neefje speelgoed, kleding enz. Met pasen een paashaas van chocolade. Ben Hur vind ik trouwens mooi.
Wasalaam Nadia


Ik ook! Wereldfilm. Die chariot race in het Romeinse Colosseum: na 10 keer de film gezien te hebben (of vaker geloof ik) krijg ik nog steeds kippevel.

Wat houdt suikerfeest in? Kan ik misschien een feessie toevoegen aan mijn agenda.

ZwYgStErr
02-12-02, 21:00
Geplaatst door Kadija
Klopt, mijn individualistische nederlandse trekken hebben regelmatig conflikten met mijn marokkaanse fam. en zelfs van binnen heb ik weleens conflikten met mezelf. Lastig hoor.
Nadia

Vraagje..Wat zijn typisch Nederlandse trekken dan? Je bedoelt waarschijnlijk 'te zelfstandig' enzo...?

Kadija
02-12-02, 21:06
Geplaatst door ZwYgStErr
Vraagje..Wat zijn typisch Nederlandse trekken dan? Je bedoelt waarschijnlijk 'te zelfstandig' enzo...?

Ik moet zo naar mijn werk maar inderdaad zelfstandigheid, vrijheidslievend enz. De groep niet altijd het belangrijkstevinden denk ik.
Wasalaam en welterusten
Nadia

ZwYgStErr
02-12-02, 21:08
Geplaatst door barfly
Tja niets is perfect :)

Gelukkig niet...:)

Kadija
02-12-02, 21:09
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik ook! Wereldfilm. Die chariot race in het Romeinse Colosseum: na 10 keer de film gezien te hebben (of vaker geloof ik) krijg ik nog steeds kippevel.

Wat houdt suikerfeest in? Kan ik misschien een feessie toevoegen aan mijn agenda.

Die scene van die arabische sheik met zijn paarden die hij welterusten kust vond ik ook zo leuk.
Nadia

Marsipulami
02-12-02, 23:21
Geplaatst door barfly
Ik denk dan met name aan Turken, Marokkanen maar ook Indonesiërs die hier al heel lang wonen.

By the way. Sinterklaas is eigenlijk ook een Turk.


Nicolaas van Myra, vermaard volksheilige, over wie betrouwbare historische gegevens ontbreken. Hij zou in de eerste helft van de 4de eeuw bisschop van Myra in Lycië (ruïnes ten zuidwesten van Antalya in Zuid-Turkije)

http://turkije.turk-info.com/sinterklaas.htm

En zwarte piet zou wel eens Marokkaan kunnen zijn van origine:


Zwarte Piet
Wie Zwarte Piet echt is en waarom Zwarte Piet zwart is, is nog steeds niet duidelijk. Sommigen beweren dat de helper van de Sint zwart is omdat hij altijd in en uit die schoorstenen moet om de pakjes te bezorgen. Anderen zijn ervan overtuigd dat de Sint, nadat hij verhuisd was van Turkije naar Spanje, daar kennis heeft gemaakt met een aantal Moren. Moren zijn de oorspronkelijke inwoners van Noord-Afrika die destijds ook in Spanje leefden en die een zwarte huidskleur hebben. Zo raakten zij bevriend en hielpen deze Moren de Sint bij zijn jaarlijkse tochten.

http://www.pandoera.be/steekkaarten/kids_sintepiet.html

ZwYgStErr
02-12-02, 23:38
Geplaatst door Marsipulami
By the way. Sinterklaas is eigenlijk ook een Turk.



http://turkije.turk-info.com/sinterklaas.htm

En zwarte piet zou wel eens Marokkaan kunnen zijn van origine:



http://www.pandoera.be/steekkaarten/kids_sintepiet.html

Yeeej...dus ik zou verwant lunnen zijn aan Zwarte Piet...weet niet of ik dat nou als compliment of belediging moet zien.
Zwarte Pieten waren/zijn de helpers niet? Werden ze gedwongen of deden ze het vrijwillig zonder iets terug te verw8ten van de Sint, wat mij erg onwaarschijnlijk lijkt ...;)

KHALID bin WLD
03-12-02, 00:01
Salaam

Om te beginnen wil ik zeggen dat ik elk individu respecteer, als deze persoon sinterklaas wil vieren of met kerst een boom wil optuigen moet hij/zij dat zelf weten. Ik ga mij hier dan ook niet druk om maken.

Wij moslims moeten ons hier wel ter dege realiseren dat deze feestdagen niets met ons geloof te maken hebben en het dus voor ons niet toegestaan is om aan deze feestdagen mee te doen. Ik kijk dus echt op en het doet een beetje pijn im mijn hart wanneer ik moslim hoor roepen dat hij/zij sinterklaas gaat vieren of zelfs verder gaat en mee gaat doen aan de kerst. Wat deze mensen doen is het verbleken van de eigen moslimidentiteit....jammer.

Ik vraag me af wie de term suikerfeest heeft verzonnen??? Even voor de goede orde aan het einde van de ramadan vieren we ied ul fitr. Ik heb wel een vermoeden waar deze term vandaan komt, de talrijke zoete hapjes die met deze dag worden geserveerd.

Een van de prikkers stelde dat met kerst de geboorte van Jezus (as) wordt gevierd. Mijn beste vriend, beweringen in het luchtledige hebben geen fundament. Hoe kom je tot deze conclusie, romeinse afgoderij heeft zker een grote invloed gehad op deze doctrine, 25 december wat de geboortedag van de zonnegod mithra is werd geintroduceerd als de geboortedag van Jezus (as).

Wa Salaam

De Rode Roos
03-12-02, 00:53
Geplaatst door KHALID bin WLD
Salaam

Om te beginnen wil ik zeggen dat ik elk individu respecteer, als deze persoon sinterklaas wil vieren of met kerst een boom wil optuigen moet hij/zij dat zelf weten. Ik ga mij hier dan ook niet druk om maken.

Wij moslims moeten ons hier wel ter dege realiseren dat deze feestdagen niets met ons geloof te maken hebben en het dus voor ons niet toegestaan is om aan deze feestdagen mee te doen. Ik kijk dus echt op en het doet een beetje pijn im mijn hart wanneer ik moslim hoor roepen dat hij/zij sinterklaas gaat vieren of zelfs verder gaat en mee gaat doen aan de kerst. Wat deze mensen doen is het verbleken van de eigen moslimidentiteit....jammer.

Ik vraag me af wie de term suikerfeest heeft verzonnen??? Even voor de goede orde aan het einde van de ramadan vieren we ied ul fitr. Ik heb wel een vermoeden waar deze term vandaan komt, de talrijke zoete hapjes die met deze dag worden geserveerd.

Een van de prikkers stelde dat met kerst de geboorte van Jezus (as) wordt gevierd. Mijn beste vriend, beweringen in het luchtledige hebben geen fundament. Hoe kom je tot deze conclusie, romeinse afgoderij heeft zker een grote invloed gehad op deze doctrine, 25 december wat de geboortedag van de zonnegod mithra is werd geintroduceerd als de geboortedag van Jezus (as).

Wa Salaam

Nou, ja ieder is vrij in het vieren van feesten.
En over het vieren van de geboorte van Jezus met Kerst, ik dacht dat omdat er dan altijd een kerststal met babytje Jezus en kerkdienst is. Ik heb op een katholieke school gezeten en mij is altijd geleerd dat het iets te maken had met de geboorte van Jezus.

Bart
03-12-02, 11:11
Geplaatst door KHALID bin WLD
Salaam

Om te beginnen wil ik zeggen dat ik elk individu respecteer, als deze persoon sinterklaas wil vieren of met kerst een boom wil optuigen moet hij/zij dat zelf weten. Ik ga mij hier dan ook niet druk om maken.

Wij moslims moeten ons hier wel ter dege realiseren dat deze feestdagen niets met ons geloof te maken hebben en het dus voor ons niet toegestaan is om aan deze feestdagen mee te doen. Ik kijk dus echt op en het doet een beetje pijn im mijn hart wanneer ik moslim hoor roepen dat hij/zij sinterklaas gaat vieren of zelfs verder gaat en mee gaat doen aan de kerst. Wat deze mensen doen is het verbleken van de eigen moslimidentiteit....jammer.

Ik vraag me af wie de term suikerfeest heeft verzonnen??? Even voor de goede orde aan het einde van de ramadan vieren we ied ul fitr. Ik heb wel een vermoeden waar deze term vandaan komt, de talrijke zoete hapjes die met deze dag worden geserveerd.

Een van de prikkers stelde dat met kerst de geboorte van Jezus (as) wordt gevierd. Mijn beste vriend, beweringen in het luchtledige hebben geen fundament. Hoe kom je tot deze conclusie, romeinse afgoderij heeft zker een grote invloed gehad op deze doctrine, 25 december wat de geboortedag van de zonnegod mithra is werd geintroduceerd als de geboortedag van Jezus (as).

Wa Salaam

Wat een gelul. Je wordt toch niet minder moslim als je met Sinterklaas een kind een cadeautje geeft???

En wat nou beweringen in het luchtledige? Met kerst wordt wel degelijk door christenen de geboorte van Jezus Christus gevierd. Dat de datum wellicht een heidense oorsprong heeft doet daar niet aan af. Ook sommige van jullie feesten hebben een heidense oorsprong.

Amellady
03-12-02, 13:18
J.M.T lees het artikel nog een keer.

Niet de allochtonen, maar de autochtonen wilden stinterklaas afschaffen omdat Zij bang waren dat er mensen beldeigd zouden zijn.

Warom lees jij altijd alles in the worst possible way??????

Bart
03-12-02, 13:59
Geplaatst door Amellady
J.M.T lees het artikel nog een keer.

Niet de allochtonen, maar de autochtonen wilden stinterklaas afschaffen omdat Zij bang waren dat er mensen beldeigd zouden zijn.

Warom lees jij altijd alles in the worst possible way??????

Even ter verdediging van JMT, volgens mij reageerde ze op Khalid die zei dat het niet toegestaan was voor moslims om aan sinterklaas mee te doen.

In dit geval deed jij nu hetzelfde als waar je haar van beschuldigt.. :wink:

KHALID bin WLD
03-12-02, 15:29
Salaam

Typisch eigenlijk de reacties die ik kreeg, het zijn altijd weer dezelfde personen die vol op de rem staan. Even voor de duidelijkheid, een allochtoon kind tot een jaar of 10/11 dat sinterklaas viert, daar heb ik echt geen problemen mee, mijn zusje zeurt me ook de kop af, over hoe goed die sinterklaas wel niet is. Je kan het niet maken om zo'n kind te verbieden met de rest van de klas mee te doen. Dit bedoelde ik ook niet, waar ik meer moeite mee heb is als kinderen in de puberteit en volwassenen sinterklaas gaan vieren en met de kerst meedoen.

Bart:
Welke feestdagen in de islam hebben volgens jou een heidense oorsprong, het is niet de bedoeling dat je zomaar lulkraak dingen gaat roepen.

Wa Salaam

Quark
04-12-02, 03:07
[QUOTE]Geplaatst door Marsipulami
[B]By the way. Sinterklaas is eigenlijk ook een Turk.


Als je er van uitgaat dat in de vierde eeuw er al Turken in Klein Azië zaten wel.
Wanneer je iets weet over de oorsprong van het Turkse volk kan het zijn dat je hierbij je vraagtekens plaatst.

Kadija
04-12-02, 20:54
Geplaatst door KHALID bin WLD
Salaam

Typisch eigenlijk de reacties die ik kreeg, het zijn altijd weer dezelfde personen die vol op de rem staan. Even voor de duidelijkheid, een allochtoon kind tot een jaar of 10/11 dat sinterklaas viert, daar heb ik echt geen problemen mee, mijn zusje zeurt me ook de kop af, over hoe goed die sinterklaas wel niet is. Je kan het niet maken om zo'n kind te verbieden met de rest van de klas mee te doen. Dit bedoelde ik ook niet, waar ik meer moeite mee heb is als kinderen in de puberteit en volwassenen sinterklaas gaan vieren en met de kerst meedoen.

Bart:
Welke feestdagen in de islam hebben volgens jou een heidense oorsprong, het is niet de bedoeling dat je zomaar lulkraak dingen gaat roepen.

Wa Salaam

Ach joh, het zijn toch leuke feesten! Wie weet hebben de boedisten ook nog wel een leuk feestje? Kunnen we het helemaal intercultureel maken. Ben ik helemaal voor! :melig:
Wasalaam Nadia

sil
04-12-02, 23:31
Geplaatst door Amellady
J.M.T lees het artikel nog een keer.

Niet de allochtonen, maar de autochtonen wilden stinterklaas afschaffen omdat Zij bang waren dat er mensen beldeigd zouden zijn.



Kun je nagaan hoe geintregeerd wij zijn :wink: :wink: :wink:

Pytaghoras
05-12-02, 09:23
Waarom blijven wij, mensen steeds zeuren. Waarom moet sinterklaas geband worden? Ik ben zelf moslim, toch vind ik het zinloos om voor de anderen te bepalen of ze wel of niet sinterklaas vieren.