PDA

Bekijk Volledige Versie : Zijn wij Moslims kritisch genoeg naar ons zelf?



Orakel
02-12-02, 21:40
Vandaag weer een interview met Hirschi Ali in de Volkskrant.
Ik ben het niet eens met haar demagogische, populistische en ongenuanceerde retoriek, waarbij ze religie en menselijk handelen op een hoop gooit. Door de Islam als achterlijk te betittelen, degradeert ze daarme teglijkertijd een hele bevolkingsgroep. Daarbij vraag ik me tevens af of zij gezien haar eigen historie voldoende in staat is om objectief en voldoende genuanceerd over dit thema te debatteren.
In het stuk heeft ze het ook over knuffelallochtonen, maar heeft schijnbaar in alle hectiek niet in de gaten onder welke vlag ze bij de VVD is binnengehaald. Dit echter terzijde. Want hoe ze het onderwerp ook ter sprake brengt, volgens mij is het in essentie wel een onderwerp dat we als moslims moeten bespreken om effectief te kunnen evolueren in de hdendaagse en toekomstige samenleving in Nederland. Ik heb het dan over de ontwikkeling van de Islam in de 21e eeuw, en dan met name de interpretatie, beleving en uitvoering daarvan. Feit is en blijft namelijk wel dat er nog steeds onder de vlag van het geloof mensen op een banale manier met elkaar omgaan, vrouwen een achtergestelde positie hebben en kritiek op de (beleving of naleving van) de Islam nog steeds als Godslatering wordt gezien. ZIjn we het niet aan onszelf en onze kinderen verplicht om deze discussie te voeren? Moeten we niet eerst naar ons eigen aandeel kijken voordaat we naar buiten gaan wijzen? Laten we zonder zelfkritiek en zonder een eigen stem of podium niet teveel ruimte voor dit soort onderbuikpopulisme?

taouanza
03-12-02, 19:06
je hebt gelijk als je zegt dat er een discussie moet komen zeer zeker wel
maar tussen de moslims zelf.
het heeft absoluut geen zin om alles af te schuiven op het westen daar mee hou je alleen jezelf voor de gek.
het gaat dus om discussie.

maar dat gebeurt niet moslims zijn te druk met in de verdediging te schieten.
de media is te druk met de moslims in de verdachtebank te stoppen.
en als je samen met elkaar wilt/moet leven schiet dit niet op.

als iedereen nou zijn verantwoordelijkheid neemt inplaats van eeuwig te zwarte pieten.
dat is kinderachtig.

en ik ben het zat over om interviews van hirsi ali te praten.
wanneer word het een discussie met hirsi ali.
of een interview met een tegenstander van dat 'mens'
politici moeten zich toch bewijzen in een debat.
alle verhalen hebben twee kanten behalve die van jeweetwel

men moet een beslissing nemen
wat wil men?
vredig met elkaar vredig leven of
kostte wat het kost gelijk hebben
(bij laatste hoort ook op de grond liggen en stampen)

Joesoef
03-12-02, 19:12
Nee.

De meeste moslims zijn niet erg kritisch. Komt door hun dommigheid.

Couscousje
03-12-02, 19:55
Geplaatst door Joesoef
Nee.

De meeste moslims zijn niet erg kritisch. Komt door hun dommigheid.

Kuddedieren.

Die hoeven niet na te kunnen denken.

Juss follow da leader, leader, leader! :wohaa:

Cc

Joesoef
03-12-02, 20:03
Geplaatst door Couscousje
Kuddedieren.

Die hoeven niet na te kunnen denken.

Juss follow da leader, leader, leader! :wohaa:

Cc

Als makke schapen.... :melig:

Joesoef
03-12-02, 20:05
Nu ik het zo zeg, schapen, zou het zwarte schaap geruimd zijn of zo? Of zit ie in een gereformeerde kinderboederij (tv, internet verboden). :maf:

Mark
03-12-02, 20:29
Bah wat een vooroordelen over moslims....

kut-autochtonen!




:melig: