PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL laat meisjes patrouilleren



Marsipulami
03-12-02, 00:37
AEL laat meisjes patrouilleren


De Antwerpse politie liet gisteravond een vrouwelijke burgerpatrouille van de Arabisch-Europese Liga ongemoeid. Vier meisjes van de AEL deelden in de Antwerpse stationsbuurt pamfletten uit waarin werd gewaarschuwd voor racistisch politieoptreden. Omstreeks 21.15 uur werden de vier aan de Rooseveltplaats gecontroleerd door een politiepatrouille. Ook twee wagens met agenten in burger volgden de actie.

Hoewel het Antwerpse stadsbestuur de nultolerantie had afgekondigd, werden de meisjes niet opgepakt. ,,We moesten onze identiteitskaart tonen, en ze hebben de gegevens genoteerd'', zegt Nele Godts (22). De Belgische draagt een hoofddoek en heeft zich vijf jaar geleden tot de islam bekeerd.

,,Wij willen mensen gewoon informeren over de politie. We weten dat we het risico lopen in de cel te belanden, maar dat heb ik ervoor over om voor mijn stem op te komen'', reageert Karima Belhay (18), ook met een zwarte hoofddoek. De twee andere meisjes droegen geen hoofddoek.

03/12/2002 (JCV)

©Copyright De Standaard

Marsipulami
03-12-02, 00:40
Advocaat ziet Abou Jahjah vrijkomen

Van onze redacteurs

BRUSSEL -- AEL-voorman Dyab Abou Jahjah verschijnt vanochtend voor de raadkamer, die moet beslissen over zijn verdere aanhouding. Zijn advocaat heeft alvast goeie hoop dat Abou Jahjah vandaag vrijkomt. ,,Er zitten geen nieuwe elementen in het dossier, en dat was al dun'', aldus meester Michaėl Verstraeten.

Volgens Verstraeten zijn in het strafdossier ten laste van Abou Jajah de voorbije dagen ,,geen nieuwe elementen'' terechtgekomen. De advocaat, die het dossier gisteren inkeek, stelt dat de betichting nog altijd alleen maar luidt ,,mededaderschap aan weerspannigheid in bende met voorafgaande afspraak en wapenvertoon''.

Volgens het Antwerps parket heeft Abou Jahjah de boze menigte opgeruid tijdens de rellen die in Borgerhout uitbraken na de moord op Mohamed Achrak. Verstraeten betwist dat.

Over de resultaten van het onderzoek naar de financiėn van het AEL, zitten nog altijd geen elementen in het strafdossier. Speurders vlooien op nog altijd documenten na die in beslag werden genomen bij een Belgisch-Libanese firma in Antwerpen waar de broer van Abou Jahjah werkt. Ook de boekhouding van de AEL wordt uitgeplozen. ,,Maar wij hebben geen geheimen'', zegt AEL-voorman Ahmed Azzuz. ,,Zodra de bank ons duplicaten van de inbeslaggenomen documenten bezorgt, publiceren we onze bankgegevens op het Internet.''

De raadkamer heeft gisteren een psychiatrisch onderzoek gevorderd van de 66-jarige C.V.L., de man die vorige week in Borgerhout de jonge islamleraar Mohamed Achrak doodschoot. Het psychiatrisch onderzoek kan enkele maanden aanslepen, zeggen Kim Wybo en Kris Luyckx, de advocaten van de dader. Volgens hen was het motief voor de moord absoluut niet racisme. ,,Onze cliėnt heeft een Marokkaanse vriendin gehad waarmee hij een tijdje heeft samengewoond. Hij heeft ook altijd tussen Marokkanen gewoond.''

C.V.L werd in het verleden al meerdere keren opgenomen in de psychiatrie. ,,De laatste opname dateert van 1999. Daarna werd overgeschakeld op ambulant toezicht.'' De politie nam anderhalf jaar geleden wapens in beslag bij V.L. Hij slaagde er echter in illegaal een nieuw wapen te kopen.

De minister van Justitie, Marc Verwilghen (VLD), zegde gisteren in de Kamer dat het belangrijk is dat het gerecht nu in alle onafhankelijkheid zijn werk kan doen, zonder dat politici zich daarin moeien.

03/12/2002 Mark Eeckhaut & Jean-Charles Verwaest

©Copyright De Standaard

appelsientje
03-12-02, 09:17
:hihi: Go girls!!!

BiL@L
03-12-02, 09:52
Wat er allemaal wel niet gedaan moet worden om voor een ander van een vooroordeel afstand te nemen.

:vreemd:

Marsipulami
03-12-02, 10:12
Wetenschappers stellen vragen over democratische aanpak Verhofstadt

BRUSSEL 03/12 (BELGA/AG) = Premier Verhofstadt, minister van Binnenlandse Zaken Duquesne en CD&V-kamerlid Marc Van Peel hebben "onverantwoord, beschamend en gevaarlijk" gereageerd op de recente gebeurtenissen in Borgerhout. Dat staat in een open brief die ondertekend werd door 207 academici en dinsdag in De Morgen wordt afgedrukt.De ondertekenaars tillen zeer zwaar aan enkele "gevaarlijke" uitspraken die werden gedaan tijdens het kamerdebat van afgelopen donderdag. De academici zijn de mooipraterij over de "actieve welvaartstaat" (sp.a-term) en de modelstaat (VLD-begrip) beu en waarschuwen voor de simplifiėring van het allochtonendebat. "De oorlogstaal van Verhofstadt en de voorstellen van minister Duquesne en van volksvertegenwoordiger Marc Van Peel om AEL via legislatieve aanpassingen buiten de wet te stellen, doen ernstige vragen rijzen over het democratische gehalte van de hele aanpak", schrijven de academici. (IVA).

Bart
03-12-02, 12:47
Geplaatst door Marsipulami
Wetenschappers stellen vragen over democratische aanpak Verhofstadt

BRUSSEL 03/12 (BELGA/AG) = Premier Verhofstadt, minister van Binnenlandse Zaken Duquesne en CD&V-kamerlid Marc Van Peel hebben "onverantwoord, beschamend en gevaarlijk" gereageerd op de recente gebeurtenissen in Borgerhout. Dat staat in een open brief die ondertekend werd door 207 academici en dinsdag in De Morgen wordt afgedrukt.De ondertekenaars tillen zeer zwaar aan enkele "gevaarlijke" uitspraken die werden gedaan tijdens het kamerdebat van afgelopen donderdag. De academici zijn de mooipraterij over de "actieve welvaartstaat" (sp.a-term) en de modelstaat (VLD-begrip) beu en waarschuwen voor de simplifiėring van het allochtonendebat. "De oorlogstaal van Verhofstadt en de voorstellen van minister Duquesne en van volksvertegenwoordiger Marc Van Peel om AEL via legislatieve aanpassingen buiten de wet te stellen, doen ernstige vragen rijzen over het democratische gehalte van de hele aanpak", schrijven de academici. (IVA).

Weet je waar dit alles me erg aan doet denken? Aan de krakersrellen in Amsterdam begin jaren '80. Ook daar liep het vaak redelijk uit de hand, de krakers waren agressief, de politie en ME sloegen er hard op, wat weer felle reacties vanuit de linkse zelfverklaard intellectuele hoek ontlokte, wat alles weer verder deed escaleren. En net als met de krakers zal ook hier hetzelfde gebeuren: er zal op een gegeven moment gepraat worden, de jongeren worden ouder, rustiger en wijzer en het probleem dooft vanzelf uit. Het komt dus allemaal goed. Overigens, veel van die krakers van toen zijn nu VVD-stemmers die dagelijks in pak lopen...

Fillastiene
03-12-02, 14:00
Geplaatst door Marsipulami
AEL laat meisjes patrouilleren


De Antwerpse politie liet gisteravond een vrouwelijke burgerpatrouille van de Arabisch-Europese Liga ongemoeid. Vier meisjes van de AEL deelden in de Antwerpse stationsbuurt pamfletten uit waarin werd gewaarschuwd voor racistisch politieoptreden. Omstreeks 21.15 uur werden de vier aan de Rooseveltplaats gecontroleerd door een politiepatrouille. Ook twee wagens met agenten in burger volgden de actie.

Hoewel het Antwerpse stadsbestuur de nultolerantie had afgekondigd, werden de meisjes niet opgepakt. ,,We moesten onze identiteitskaart tonen, en ze hebben de gegevens genoteerd'', zegt Nele Godts (22). De Belgische draagt een hoofddoek en heeft zich vijf jaar geleden tot de islam bekeerd.

,,Wij willen mensen gewoon informeren over de politie. We weten dat we het risico lopen in de cel te belanden, maar dat heb ik ervoor over om voor mijn stem op te komen'', reageert Karima Belhay (18), ook met een zwarte hoofddoek. De twee andere meisjes droegen geen hoofddoek.

03/12/2002 (JCV)

©Copyright De Standaard

Ik weet niet of Ayaan het hiermee eens zou zijn -Gut, wat een flauwe opmerking- Wat ik niet volkomen begrijp is waarom het zo ongelooflijk relevant is om te weten of de meiskes nu een hoofddoek droegen of niet. Zal wel weer aan mij liggen. Maar kan iemand mij dat uitleggen.

In ieder geval.

Fillastiene

Amellady
03-12-02, 14:07
Het geeft in ieder geval wel een aparte aparte invulling van het begrijo: hoofddoekenbrigade.

Maar ff serieus. Kun je nou in Belgie opgepakt worden voor het uitdelen van folders? Lekkere democratie zeg.

Bart
03-12-02, 14:43
Geplaatst door Amellady
Het geeft in ieder geval wel een aparte aparte invulling van het begrijo: hoofddoekenbrigade.

Maar ff serieus. Kun je nou in Belgie opgepakt worden voor het uitdelen van folders? Lekkere democratie zeg.

Niet zo vreemd hoor, dat kan in Nederland ook. Als er sprake is van sociale onrust kan een gemeente besluiten tot het instellen van een verbod op samenscholing. Als je je daar niet aan houdt kun je opgepakt worden.

Wat ik in Antwerpen meer zie is een poging van de politie om de AEL structureel dwars te zitten alleen maar omdat de AEL het politiekorps van racisme beticht. Of die beschuldiging nou terecht is of niet, ik denk dat de politie niet slim bezig is, het scherpt de tegenstellingen alleen maar aan.