PDA

Bekijk Volledige Versie : Corporaties willen huren drastisch verhogen!



Wizdom
03-12-02, 11:26
Corporaties willen huren drastisch verhogen
Publicatiedatum: 3/12/2002

van onze redacteuren

HILVERSUM - Aedes, de koepelorganisatie van woningcorporaties, wil dat de huren stevig worden opgetrokken voor mensen die dat kunnen betalen. Dat moet stapsgewijs tot euro 1 mrd extra huurinkomsten leiden.

In een gesprek met deze krant zegt Aedes-voorzitter Willem van Leeuwen dat er nu niet altijd 'eerlijke huurprijzen' worden betaald. Volgens hem doen de 650 Nederlandse corporaties zichzelf tekort: 'We houden elkaar voor de gek. Er zijn grote groepen mensen, ik schat één miljoen huishoudens, die te weinig huur betalen. Daar wordt geen enkel maatschappelijk doel mee gediend, tenzij we de derde vakantie van de betreffende huishoudens dat etiket willen geven.'

Van de overheid mag de markt alleen zijn werk doen tot een wettelijk maximum. Volgend jaar zal de maximale huurstijging tussen 3% en 5% liggen. Aedes vindt dat te rigide. 'De jaarlijkse maximale verhoging moet hoger kunnen zijn. Daar willen we over onderhandelen met de overheid. Gemiddeld ligt 65% van de huren op een niveau beneden de marktprijs. Dat zou in eerste instantie naar 85% moeten. We laten nu jaarlijks zo'n euro 1 mrd in de markt zitten. Ik roep mijn leden op de huren te verhogen', zegt Van Leeuwen.

De Aedes-voorzitter verdedigt zijn beleidswijziging door te stellen dat corporaties het geld nodig hebben om de mensen met een kwetsbare positie op de woningmarkt 'blijvend voor een lage huurprijs in dezelfde goede woningen te kunnen laten wonen'.

Van Leeuwen erkent dat de verhoging grote gevolgen heeft voor de huursubsidie. Immers: meer mensen met een laag inkomen in duurdere woningen betekent een verhoging van het bedrag dat aan huursubsidie moet worden betaald. Van Leeuwen zegt met het ministerie van Vrom te willen 'meedenken over het tempo waarin de verhogingen kunnen worden gerealiseerd om de subsidiestroom te beheersen'.

Copyright (c) 2002 Het Financieele Dagblad

Eerst de EURO OPSLAG en nu DIT. Waar zit de economische verbetering hem nou in. In ieder geval niet in de portemonnee van de doorsnee burger.