PDA

Bekijk Volledige Versie : Dyab abou Jahjah terug vrij



Marsipulami
03-12-02, 13:25
Op de radio: De rechter heeft hem vrij gelaten op voorwaarde dat hij drie maanden afwezig blijft op manifestaties.

Er is ook nog de mogelijkheid dat de procureur in beroep gaat. Indien de procureur dat doet blijft Jahjah nog minstens twee weken langer in de gevangenis.

Marsipulami
03-12-02, 13:29
Ik vraag me ondertussen wel af waar de eerste prikker blijft die op het prikbord verschijnt met de nick 'Dyab Abou Jahjah' :p

barfly
03-12-02, 13:34
BRUSSEL/ANTWERPEN (ANP) - Justitie in Antwerpen heeft dinsdagmiddag
Dyab Abou Jahjah, leider van de radicale Arabisch-Europese Liga
(AEL), weer vrijgelaten. Daarbij is wel de voorwaarde opgelegd dat
hij zich de komende drie maanden moet onthouden van elke publieke
uitlating of deelname aan een manifestatie.
Abou Jahjah werd donderdag aangehouden nadat enkele dagen
daarvoor rellen uitbraken in Antwerpen, na de moord op een
27-jarige Belg van Marokkaanse origine. Volgens stadsbestuur en
Belgisch premier Verhofstadt was Abou Jahjah de aanstichter van
deze rellen. Hem werd officieel ,,weerspannigheid in bende'', het
verhinderen van het verkeer en mishandeling van een agent ten laste
gelegd.
Tegelijkertijd begon justitie een onderzoek naar de financiering
van de AEL. Dat onderzoek gaat door, ook nu Abou Jahjah onder
voorwaarden weer op vrije voeten is gesteld.

Marsipulami
03-12-02, 13:41
Geplaatst door barfly
BRUSSEL/ANTWERPEN (ANP) - Justitie in Antwerpen heeft dinsdagmiddag
Dyab Abou Jahjah, leider van de radicale Arabisch-Europese Liga
(AEL), weer vrijgelaten. Daarbij is wel de voorwaarde opgelegd dat
hij zich de komende drie maanden moet onthouden van elke publieke
uitlating of deelname aan een manifestatie.
Abou Jahjah werd donderdag aangehouden nadat enkele dagen
daarvoor rellen uitbraken in Antwerpen, na de moord op een
27-jarige Belg van Marokkaanse origine. Volgens stadsbestuur en
Belgisch premier Verhofstadt was Abou Jahjah de aanstichter van
deze rellen. Hem werd officieel ,,weerspannigheid in bende'', het
verhinderen van het verkeer en mishandeling van een agent ten laste
gelegd.
Tegelijkertijd begon justitie een onderzoek naar de financiering
van de AEL. Dat onderzoek gaat door, ook nu Abou Jahjah onder
voorwaarden weer op vrije voeten is gesteld.

Ik denk dat de procureur nog tot vanavond tijd heeft om in beroep te gaan. Het systeem werkt zo: De rechter doet een uitspraak (is gebeurd) de gedetineerde keert terug naar de gevangenis en de gevangenis directie wacht daar op een officiële fax van de rechtbank met opdracht tot vrijlaten. Die fax kan echter ook vermelden dat de procureur in beroep gaat. Dan blijft beklaagde vastzitten en moet de voorlopige aanhouding over twee weken terug in beroep worden behandeld.

barfly
03-12-02, 13:49
Het lijkt me alleen sterk als Abu zich de komende 3 maanden niet publiek zal uitten en als hij dat wel doet of ie dan meteen weer vast zit?

NIS
03-12-02, 13:52
Free Mumia 'Abu' Jamal!

Marsipulami
03-12-02, 13:54
Rechtbank wil Abou Jahjah vrijlaten (update)
Parket kan nog in beroep gaan

ANTWERPEN - De leider van de Arabisch-Europese Liga (AEL), Dyab Abou Jahjah wordt vrijgelaten. Dat heeft de Antwerpse raadkamer vanmiddag beslist. Aan zijn vrijlating zijn voorwaarden verbonden. Zo mag hij drie maanden lang niet deelnemen aan publieke manifestaties. Daarnaast moet hij zich ter beschikking houden van het gerecht. Of het parket beroep aantekent tegen deze beschikking is nog niet geweten.

Meester Michael Verstraeten, één van de advocaten van Abou Jahjah, betwistte voor de raadkamer dat zijn cliënt ooit opruiende taal zou hebben gebruikt. In een proces-verbaal is een door een politieagent vertaalde passage opgenomen van de toespraak die Jahjah de avond van de feiten tot de jongeren zou hebben gericht. Daaruit zou blijken dat Jahjah op de avond van de schietpartij de jongeren zou hebben opgeroepen om zich niet te laten doen door de politie.

,,Er is maar één god en dat is Allah. Samen staan we sterk tegen de politie. Al wie ons niet volgt, is een schijnheilige. Zij zijn de oorzaak van de dood van onze broeder. Vecht terug", zou het geklonken hebben.

Abou Jahjah betwist deze vertaling, zegt Verstraeten. ,,Hij spreekt daarenboven nooit in het Arabisch tegen de Marokkaanse jongeren, maar hij spreekt ze toe in het Nederlands. Hij gebruikt enkel het Arabisch om met zijn bodyguards of leden van de AEL te praten".

Nog volgens Verstraeten is Jahjah niet de opruier die men van hem maakt. ,,De rellen vonden plaats op plaatsen en momenten dat Jahjah er niet was".

Vanmiddag was de sfeer aan het Antwerpse justitiepaleis gespannen. Er werden pamfletten uitgedeeld. De aanwezige Marokkaanse jongeren namen het onder meer de audiovisuele pers kwalijk dat zij een verkeerd beeld opzetten van de allochtone gemeenschap. In en om het gerechtsgebouw was er versterkte politiebewaking.

Bestuursvergadering

Vanavond plant de AEL een bestuursvergadering over eventuele acties. ,,Of Jahjah vandaag wordt vrijgelaten of niet, die vergadering en de acties gaan sowieso door. Wij toetsen nu ook elke stap die we ondernemen met onze advocaten omdat we voelen dat we geviseerd worden'', aldus Ahmed Azzuz van de AEL vanmorgen.

De Standaard

Marsipulami
03-12-02, 13:59
Geplaatst door barfly
Het lijkt me alleen sterk als Abu zich de komende 3 maanden niet publiek zal uitten en als hij dat wel doet of ie dan meteen weer vast zit?

Zo dom is Jahjah niet. Alhoewel een nieuwe opsluiting wel een goede publiciteitsstunt zou zijn voor AEL :p In ieder geval kan hij zijn boodschap wel kwijt via woordvoerder Ahmed Azzuz, die is ook niet op zijn mond gevallen :D

plexus
03-12-02, 14:13
...dit bevestigd nogmaals hoe dom onze zuiderburen zijn!
Veel getrommel en uiteindelijk HELEMAAL NIETS! NADA!
Het zetje wat de AEL nog nodig had hebben ze nu gekregen! :lole:

Marsipulami
03-12-02, 14:15
Geplaatst door plexus
...dit bevestigd nogmaals hoe dom onze zuiderburen zijn!
Veel getrommel en uiteindelijk HELEMAAL NIETS! NADA!
Het zetje wat de AEL nog nodig had hebben ze nu gekregen! :lole:

Hey hey, een beetje aardiger voor je zuiderburen als je wil :mad: of ik meld je bij het MDI :p

plexus
03-12-02, 14:23
Geplaatst door Marsipulami
Hey hey, een beetje aardiger voor je zuiderburen als je wil :mad: of ik meld je bij het MDI :p

oeii mijn excuses...ik bedoelde sommige van onze zuiderburen zijn dom. :wink:

Pixelshade
03-12-02, 15:25
Geplaatst door Marsipulami
Hey hey, een beetje aardiger voor je zuiderburen als je wil :mad: of ik meld je bij het MDI :p

:haha: hahaaha, MDI :D

Marsipulami
03-12-02, 15:38
:boer:

Couscousje
03-12-02, 15:56
Wie is Dyab Abou Jahjah?

*knipper*
*knipper*

Cc

Marsipulami
03-12-02, 17:29
ANTWERPEN - Dyab Abou Jahjah, de leider van de Arabisch-Europese Liga (AEL), is vandaag vrijgelaten. De Antwerpse raadkamer besliste vanmiddag Abou Jahjah vrij te laten onder voorwaarden. Het parket tekende geen beroep aan tegen de beslissing. Abou Jahjah mag drie maanden lang niet deelnemen aan publieke manifestaties. Daarnaast moet hij zich ter beschikking houden van het gerecht. Abou Jahjah verliet vanavond onder massale persbelangstelling de gevangenis.

Hij werd er opgewacht door een tiental medestanders die luid zijn naam scandeerden. Jahjah weigerde elke verklaring en stapte onmiddellijk in een personenwagen die hem naar een niet nader genoemde bestemming bracht.

rja
03-12-02, 18:29
Geplaatst door plexus
...dit bevestigd nogmaals hoe dom onze zuiderburen zijn!
Veel getrommel en uiteindelijk HELEMAAL NIETS! NADA!
Het zetje wat de AEL nog nodig had hebben ze nu gekregen! :lole:
Nee, geeft aan dat onze democratieen werken, door de scheiding van de machten : onafhankelijk rechters en scheiding van staat en religie.

De regering wou Jahjah opsluiten, maar had niet genoeg gewijs, dus de rechter spraak hem vrij, mooi systeem toch ?

In de meeste Arabische landen, zou zo'n onruststoker gewoon in gevangenis blijven zitten.

Asma2
03-12-02, 19:08
allaahoe akbar JahJah is vrij. Domme Belgen wilde hem de mond snoeren. AEL IS ONZE TOEKOMST ALlaahoe Akbar.

youssef_007
03-12-02, 20:49
:lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole:

:wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa:

Marsipulami
03-12-02, 21:02
Geplaatst door Asma2
allaahoe akbar JahJah is vrij. Domme Belgen wilde hem de mond snoeren. AEL IS ONZE TOEKOMST ALlaahoe Akbar.

Ahum, over domme Belgen en zo... de verdraagzame en tolerante Hollanders willen AEL al verbieden nog voor de organisatie bestaat in Nederland....


Nederlandse CDA wil verbod op Arabisch Europese Liga

BRUSSEL - De christen-democratische partij CDA in Nederland wil dat de Arabisch Europese Liga (AEL) van Abou Jahjah in Nederland wordt verboden. Kamerlid Camiel Eurlings dient daartoe vanmorgen een voorstel in. Dat schrijft de Nederlandse krant Algemeen Dagblad.

,,De AEL is een vijand van de integratie, een militante, opruiende organisatie die zich afzet tegen een maatschappij waarin we proberen samen te leven", citeert de krant Eurlings. ,,We kunnen die organisatie missen als kiespijn", luidt het nog.

De AEL maakte een tweetal weken geleden haar plannen om zich begin volgend jaar in Amsterdam en Rotterdam te vestigen bekend. De organisatie van Abou Jahjah, die in België sinds twee jaar actief is, zou in februari een congres houden in Nederland om de organisatie op poten te zetten. Ook voor de oprichting van scholen en/of een partij in Nederland zouden er plannen zijn.

De Nederlanders die nu al lid zijn van de AEL in België zijn vooral Nederlanders van Arabische afkomst. Volgens de AEL zijn dat er ruim vijftig.

Omstreden organisaties

Het voorstel van Camiel Eurlings voorziet ook een verbod op andere omstreden organisaties. Hij wil dat Nederland de Europese lijst van verboden terroristische organisaties overneemt. Dat zou betekenen dat de Koerdische organisatie PKK wordt verboden. De christen-democraat wil ook dat de in Rotterdam gevestigde islamitische organisatie Al-Aqsa op de lijst wordt geplaatst.

Mark
03-12-02, 21:05
Geplaatst door Marsipulami
Ahum, over domme Belgen en zo... de verdraagzame en tolerante Hollanders willen AEL al verbieden nog voor de organisatie bestaat in Nederland....

Je probeert de aandacht weer af te leiden van de domheid van de Belgen.... het zal je niet lukken!!

:wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa:


;)

lennart
03-12-02, 21:06
Geplaatst door Marsipulami
Ahum, over domme Belgen en zo... de verdraagzame en tolerante Hollanders willen AEL al verbieden nog voor de organisatie bestaat in Nederland....

Ja daar neem je een partij zeg, de extreem fundamentalische christelijke partij. Het CDA zou moeten worden afgeschaft wegens de vele scholen waarop haat wordt gepredikt tijdens verdachte godsdienstlessen die dankzij het CDA nog bestaan.

Marsipulami
03-12-02, 21:40
Geplaatst door lennart
Ja daar neem je een partij zeg, de extreem fundamentalische christelijke partij. Het CDA zou moeten worden afgeschaft wegens de vele scholen waarop haat wordt gepredikt tijdens verdachte godsdienstlessen die dankzij het CDA nog bestaan.

Wat bedoel je eigenlijk ?

Mark
03-12-02, 21:49
Hij was toch best duidelijk?

Zo hee iemand die nog extremer tegen het geloof is dan ik :eek:

sil
03-12-02, 22:49
Geplaatst door Marsipulami
Ahum, over domme Belgen en zo... de verdraagzame en tolerante Hollanders willen AEL al verbieden nog voor de organisatie bestaat in Nederland....

Nee marsje.Donner zei van de week dat hij ze niet verbiedt,want dan gaan ze ondergronds en dat wil hij niet

BiL@L
03-12-02, 22:59
Haha! Ze komen naar NL.
:hihi:


Een Hezbollah-terrorist is hij niet, zegt Dyab Abou Jahjah: ,,Ik probeerde alleen, zoals zovelen, via de asielprocedure een nieuw leven te beginnen.'' Een interview met de Arabische Malcolm X: over de niet ingeloste beloften van de integratiepolitiek, identiteitsverlies en waarom hij straks allicht met een eigen allochtonenlijst in Antwerpen naar de verkiezingen gaat. ,,En dan ontploft de stad? Daar lig ik niet wakker van. Mij gaat het om de problemen van mijn eigen gemeenschap.''

Zijn lijfwacht kijkt tijdens het hele interview in het kale appartement in Deurne vanaf de sofa toe. De tol van de roem: in geen tijd is Dyab Abou Jahjah, 31 en voorzitter van de Arabisch-Europese Liga, in Vlaanderen uitgegroeid tot volksvijand nummer één. Iedereen lust hem rauw, zelfs het allochtone establishment.

Filip Dewinter blijft maar reclame voor u maken. Op het feestcongres van het Vlaams Blok in Gent noemde hij u 'de dokter Frankenstein van de multiculturele samenleving'.

Dyab Abou Jahjah: ,,Dat moet ik uit zijn mond maar als een compliment opvatten, zeker? Dewinter is niet dom, maar het is een hele domme strategie de hele tijd over de Arabisch-Europese Liga tekeer te gaan, zeker als hij ons zo gevaarlijk vindt.''

Dinsdag was het weer raak. Dewinter onthulde dat u indertijd in Libanon een Hezbollah-terrorist was en vroeg nogmaals dat men u uw Belgische nationaliteit zou afnemen. Is zoveel aandacht niet bijna liefde?

,,Ik zwijg liever over Dewinter, hij krijgt zo al te veel aandacht. En wat hij over ons zegt, heeft weinig met onze politiek te maken, het is zijn eigen hersenschim. Dewinter is geobsedeerd door het monster dat hij zelf van de islam gemaakt heeft. En ik moet daar het gezicht van zijn. Hij doet maar. Ik ben het alleen een beetje beu telkens op die karikatuur te moeten reageren.''

Niet alleen Dewinter hekelt u. U heeft het in geen tijd in Vlaanderen tot volksvijand nummer één geschopt. De een noemt u een ayatollah in maatpak, de ander een zionistenvreter of een buitenlands agent.

,,Dat is allemaal begonnen met de rellen na onze steunbetoging voor Palestina in Antwerpen dit voorjaar. De Arabisch-Europese Liga was toen al twee jaar met basiswerk bezig, maar geen haan die ernaar kraaide. Blijkbaar word je alleen opgemerkt als er rellen zijn op tv.''

Ook bij SP.A-voorzitter Patrick Janssens heeft u het intussen verkorven. Door uw confrontatiepolitiek bent u 'een objectieve bondgenoot' van het Blok.

,,Dat spijt me zeer, want ik heb zelf nog voor Patrick gestemd (lacht) . Zijn argumentatie deugt trouwens niet. Allochtonen die opkomen voor hun rechten, zouden koren op de molen zijn van het Blok. Maar moeten we daarom het Belgische integratiebeleid bejubelen als een groot succesverhaal? Terwijl het tegendeel waar is: het is een totale mislukking. Zelfs een man als Robert Voorhamme erkent dat.''

De hardste kritiek komt nog van allochtone parlementsleden. Fatima Pehlivan riep op televisie dat u thuishoort in het Blok. En Fauzaya Talhaoui betoogde dat u een zelfde segregatiemodel predikt als Filip Dewinter. Vlaams Blok-Abou Jahjah: één strijd?

,,Dat is kwade trouw en dat weten ze zelf heel goed. Ik pleit niet voor apartheid maar voor gelijke rechten. En dat betekent ook: recht op een eigen culturele identiteit. Waarom pakt links me zo zwaar aan? Omdat het knuffelbeleid tegenover allochtonen hun speeltje is en ik dat kapotmaak. Bovendien zijn ze bang stemmen te verliezen als de jonge Marokkanen en Turken zich radicaler gaan opstellen. Want die zijn niet van gisteren. Zij zien ook dat het integratiebeleid faalt en dat hun eigen verkozenen alleen évolués zijn, witte negers, alibi-allochtonen.''

,,Wie vertegenwoordigt Fauzaya Talhaoui eigenlijk behalve zichzelf? Ze heeft geen wortels in de Berber-gemeenschap. Agalev heeft haar uit het academisch milieu geplukt als voorbeeld van een geslaagde integratie waar zelfs de bange blanke Belg geen aanstoot aan neemt. Talhaoui is alleen in naam een Berber en een islamiet. In werkelijkheid is ze volledig geassimileerd.''

Ze heeft anders wel flink wat stemmen gehaald.

,,Ja, ook ik heb bij de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen op allochtone politici gestemd. Wie? Sta me toe dat te verzwijgen, ik schaam me te erg (lacht) . Ik weet echt niet meer op wie ik volgend jaar moet gaan stemmen. Zeker niet SP.A en ook Agalev heeft in de regering meer kwaad dan goed gedaan. In het debat over het migrantenstemrecht is pijnlijk duidelijk gebleken hoe licht ze politiek wegen. Misschien is het tijd om zonder complexen voor onze eigen rechten op te komen. Anderen zullen het toch niet voor ons doen.''

Lucas Catherine noemt u een Arabische Malcolm X. In plaats van be black and be proud predikt u: wees trots een moslim en een Arabier te zijn.

,,Ik wil best een Arabische Panter zijn. Sinds 11 september wordt de islam in het Westen op nooit geziene wijze gecriminaliseerd. Alsof we allemaal terroristen zijn. En dat komt bovenop een discriminatie van jaren: op de arbeidsmarkt, in het onderwijs en in de huisvesting. Onze cultuur is evenveel waard als die van Vlamingen en Walen. Ons dwingen die in de naam van de integratie op te geven is fascisme.''

Maar wie dwingt u daartoe? Niemand zegt: u mag niet meer naar de moskee gaan.

,,De maatschappelijke druk. Neem dat belachelijke wetsvoorstel van Meryem Kaçar dat het veranderen van naam wil vergemakkelijken, omdat allochtonen zo meer kansen op de arbeidsmarkt zouden krijgen. Dat is toch een karikatuur? We moeten de discriminatie van allochtonen op de arbeidsmarkt zelf aanpakken. En zonder verplichting, zonder quota voor allochtonen zal dat niet gaan. Dat heb ik in mijn tijd bij de migrantenwerking van de ABVV geleerd. Tot mijn vreugde is nu ook Johan Vande Lanotte dat idee toegedaan. Maar of de VLD zal volgen?''

Geen inburgering maar burgerschap, zegt u.

,,We praten intussen niet meer over gastarbeiders, hè. De tweede generatie is Belg, met dezelfde rechten en plichten als de Vlamingen. Dus heeft betutteling geen zin meer. Toch hoor ik pater Leman op de televisie met opgeheven vingertje zeggen: 'Men moet weten dat hier ook normen zijn en het zijn onze normen die tellen.' Welke normen? Die van de blanke katholieken die hier al generaties wonen? Dat is racisme en dus zou Leman zichzelf moeten vervolgen.''

Kom, kom. Leman praat over wederzijds respect en de meerderheid die beslist. Dat is, heel eenvoudig, democratie.

,,Ook wij willen alleen meer democratie en gelijke rechten voor iedereen. Ik ben ook niet tegen integratie. Alleen wordt die in België zo strikt gedefinieerd dat ze meer op assimilatie lijkt: lever je eigen identiteit in en verdwijn in de meerderheid. In Borgerhout heb je scholen met tachtig procent allochtonen, maar krijgen die dan op hun cultuur gericht onderwijs? Nee, allochtone kinderen worden met drie jaar in een totaal vreemde wereld gedropt. Zelfs in klassen waar geen enkele christen meer zit, blijven ze bezig over sinterklaas.''

,,In Libanon heb je een hele groep Armeense immigranten, die in hun eigen getto in Beiroet wonen. Ze spreken Armeens onder elkaar, alle diensten zijn tweetalig, ze gaan naar hun eigen christelijke kerken en op school wordt aandacht geschonken aan de Armeense geschiedenis. Waarom kan dat hier niet? Waarom is elk anders-zijn een probleem?''

,,In Amerika is iedereen Amerikaan, maar tegelijk behouden alle volksgroepen hun eigen cultuur. Zelfs een conservatief als Bush praat Spaans als hij op campagne in de Spaanse stadsdelen komt. No problem. Pas als Verhofstadt naar Borgerhout komt en zijn toespraak in het Arabisch begint, zullen we op de goede weg zijn.''

Daar gaan we weer. Het Arabisch als vierde landstaal -- u bent dol op provocaties, is het niet? En waar blijven het Turks, het Spaans, het Italiaans, het Berbers?

,,Ik wilde in dat interview met het weekblad Knack alleen een punt maken over de multiculturele samenleving: waarden moeten kunnen verschillen, ook al zijn we allemaal Belg. De enige harde norm is de wet.''

Cultuurverschillen remmen juist de maatschappelijke opgang van allochtonen af, zegt Robert Voorhamme. Migranten bouwen mee aan hun eigen getto.

,,Brasschaat is een erger getto dan Borgerhout: elke Vlaming kan in Borgerhout komen wonen. Dat is weer zo'n perverse integratieredenering. Eerst dwing je ons samen te hokken in de goedkoopste wijken, daarna beschuldig je ons van culturele gettovorming. Het is altijd onze schuld. Zoals Geert Hoste in een van zijn sketches zegt: er zijn tien miljoen Marokkanen die van den dop leven en tien miljoen Marokkanen die ons werk afpakken. Zo is het nooit goed.''

BiL@L
03-12-02, 23:05
Maar gaat er ook bij de allochtonen niet van alles fout? Ontwortelde jongeren, fundamentalisme, bijstandsfraude: daar horen we u nooit over.

,,Ik ga niet de vuile was van mijn gemeenschap buiten hangen, terwijl die gemeenschap geen banen krijgt en aan alle kanten uitgesloten wordt. Onze zaak is niet moslimfundamentalisme maar Vlaams fundamentalisme: het Blok, racisme, uitsluiting. Waarom moet een migrant zich altijd eerst voor van alles en nog wat verontschuldigen, terwijl wij Belgen zijn met dezelfde rechten als alle anderen? En voor een Belg is de wet de norm, niets meer en niets minder. De rest, wat zich binnenskamers afspeelt, is privé en daar heeft niemand anders iets mee te maken.''

Zijn ook gedwongen huwelijken privé?

,,Gedwongen huwelijken zijn nog iets anders dan gearrangeerde huwelijken. Anders zouden Belgen die elkaar ontmoeten via een huwelijksbureau ook strafbaar moeten zijn. Natuurlijk zijn wij tegen gedwongen huwelijken. Het Westen heeft heus geen patent op vrouwenrechten. Een regime als dat van Saudi-Arabië is een prehistorische karikatuur. Ook de islam respecteert de vrouw.''

Als ze tenminste wél haar plaats kent. Geëmancipeerde moslimvrouwen verdenken u ervan dat u ze terug aan de haard en onder de duim wil.

,,Ook in de islamitische wereld gaan vrouwen uit werken. Mijn vader is hoogleraar aan de universiteit, mijn moeder geeft met 55 nog altijd les. Maar wij hebben een andere visie op de familie en de verhouding tussen man en vrouw. Bij ons zijn die nog niet elkaars rivalen. De meeste vrouwen bij ons zijn geen Talhaoui of Pehlivan. Ze gaan naar de moskee en volgen de islamitische principes.''

Hoe vaak bezoekt u zelf de moskee?

,,Niet vaak. Maar dat komt vooral omdat de moskeeën in Antwerpen onder de Umiva vallen. Dat is een door de Belgische overheid geschapen en gesubsidieerde koepel en daar heb ik niets mee. Maar ik leef wel als een moslim. Ik respecteer de vasten en ik rook en drink niet.''

U bekritiseert gretig allochtone alibi-politici omdat ze geen achterban zouden hebben. Maar hoe groot is uw achterban eigenlijk?

,,De Arabisch-Europese Liga heeft 700 leden. Maar onze aanhang is veel groter, vooral in Antwerpen. Kijk naar onze Palestina-betoging van eind september. Daar waren 2.000 mensen (volgens de politie 700, nvdr.) . Vooral Marokkanen van de tweede generatie, jonge mensen die hier geboren zijn en revolteren tegen de discriminatie. Toen ik vorig jaar bij de Federatie van Marokkaanse Verenigingen werkte, moesten we de gekste dingen bedenken om dertig jongeren bijeen te krijgen. Nu komen ze vanzelf.''

Omdat u geen softe welzijnswerker uit de integratiesector bent. U appelleert aan hun onvrede en hun trots.

,,Ik behandel hen in elk geval niet als een sociaal probleem. Die jongeren kunnen het misschien niet zo best uitleggen, maar ze hebben een heel goed buikgevoel over politiek en onderdrukking. Daarom komen ze met ons betogen.''

Voor de Palestijnen, tegen de zionisten en het Westen. Alsof zij net zo lijden in België als de Palestijnen onder de Israëlische bezetting. Is dat geen gevaarlijke gelijkschakeling?

,,Wij zijn toch ook een bevolkingsgroep waarvan de rechten geschonden worden? Maar we willen de situatie zeker niet vergelijken met de bezette gebieden in Israël.''

Toch noemt u België 'het meest racistische land ter wereld'. En in pamfletten stelt de Liga dat 'zionisten en fascisten in Antwerpen de lakens uitdelen'. Riekt dat niet naar hetze?

,,Dat Belgen de meest racistische Europeanen zijn, heb ik niet verzonnen. Dat blijkt uit een officieel onderzoek van de Europese Unie. Ik begrijp het zelf niet zo goed, hoor. Komt het omdat dit een rijk maar vergrijzend land is? Of hebben de Vlamingen door hun geschiedenis van eeuwenlange onderdrukking zo weinig zelfvertrouwen dat ze alles wat anders is als een bedreiging zien?''

U speelt doelbewust met vuur door een vreemd conflict naar België over te planten, zeggen woordvoeders van allochtone verenigingen.

,,Israël is natuurlijk een symbooldossier in de hele Arabische wereld: al onze frustraties en vernederingen komen daar samen. En het bestaan van de staat Israël destabiliseert de hele regio . Het gaat van kwaad naar erger. Bekijk het jongste rapport van de VN: de economie van de Arabische wereld holt alsmaar achteruit.''

Dat ligt toch niet alleen aan Israël?

,,Nee, ook de Arabische dictaturen dragen schuld. Ze zijn corrupt en onderdrukken hun eigen bevolking. De Arabisch-Europese Liga voert ook tegen hen strijd. Wij willen een democratie gebaseerd op het islamitische sjoera -beginsel: de leider moet gekozen worden door de gemeenschap, zoals het in de tijd van de eerste kaliefen was. Dus Saddam Hoessein moet weg, ja. Maar daar moet Bush niet voor zorgen. Die geeft niet om democratie en mensenrechten in de Arabische wereld, alleen om olie. Het beste bewijs: hij blijft achter Sharon staan in plaats van Israël te dwingen de resoluties van de Verenigde Naties te respecteren.''

U bent politiek wetenschapper. U doctoreert aan de UCL. Op welk onderwerp?

,,Internationale veiligheid sinds het einde van de Koude Oorlog. Ik bekijk dat niet alleen militair maar ook politiek, economisch en cultureel. Vandaag is het onderwerp brandend actueel. Als 11 september iets bewijst is het dat zelfs de sterkste natie ter wereld niet onkwetsbaar is. Veiligheid vraagt meer dan een oorlog tegen de terreur.''

Intussen bent u wel werkloos. Ondanks uw diploma en uw kennis van vijf talen.

,,En met wat ik allemaal vertel, zal ik in België niet zo snel meer aan een job raken (lacht) .''

Hoe houdt u intussen uw Liga drijvende? Met geld van Al Rabita, de fundamentalistische internationale uit Saudi-Arabië?

,,We overleven met lidgelden en giften. Twijfel er niet aan: als we geld uit het buitenland kregen, had de Staatsveiligheid onze winkel allang gesloten. We storen politiek te veel mensen.''

Als België dan toch zo'n racistisch land is, waarom hebt u in 1992 dan uitgerekend hier asiel gevraagd?

,,Eerst wilde ik naar de Verenigde Staten, maar dat kon niet door de Golfoorlog. Toen heb ik Frankrijk geprobeerd en ben uiteindelijk hier terechtgekomen.''

Dat is een heel ander verhaal dan u bij uw asielaanvraag vertelde. U zei toen dat u een Hezbollah-commando was, ter dood veroordeeld door zijn eigen leiding en clandestien naar Europa gevlucht.

,,Dat zegt Filip Dewinter en ik wil daar niet op reageren. Wat ik bij mijn asielverzoek verteld heb, is mijn zaak. (aarzelt) Ik wil u wel vertellen hoe het is gegaan. Nee, ik had geen reden om voor mijn leven te vrezen. Maar Libanon was een land in oorlog. Mijn familie heeft driemaal haar huis verloren, is telkens opnieuw moeten beginnen. Ik was negentien, ik wilde weg, naar Europa. En de enige manier waarop dat kon, gegeven de immigratiestop, was een asielaanvraag in te dienen. Ik heb mijn kans gewaagd, zoals zovelen. Het is niets geworden. Maar toen de beslissing viel, zat ik hier al vier jaar. Ik studeerde.''

En dus heeft u vervolgens dat andere beproefde middel gebruikt: met een Belgische trouwen om de nationaliteit te verkrijgen. Deze week pakten verschillende kranten uit met beschuldigingen van uw voormalige schoonvader. ,,Abou Jahjah heeft een schijnhuwelijk gesloten'', zei die.

,,Dat is niet waar. VLD-Kamerlid Hugo Coveliers heeft in dat verband een klacht ingediend. Die is door het gerecht onderzocht en afgewezen.''

Als u dan geen levensgevaarlijke terrorist bent, dan toch een rattenvanger van Hamelen, die ten dienste van de eigen carrière het ongenoegen van de jonge allochtonen uitbuit.

,,Als ik het zo had willen spelen, was ik indertijd wel ingegaan op het voorstel van een politieke partij om op hun lijst te gaan staan.''

De SP.A?

,,Welke zeg ik niet, maar ik heb nee gezegd. Ik wil geen évolué zijn. Ik heb de ABVV verlaten en ben naar de Federatie van Marokkaanse Verenigingen gegaan. Een teleurstelling. De organisatie doet goed socio-cultureel werk maar heeft politiek geen gewicht.''

Overal waar u verschijnt, breekt er ruzie uit. Bent u een splijtzwam?

,,Ik heb mijn opvattingen en die blijf ik trouw.''

Denkt u erover met een eigen lijst naar de verkiezingen te gaan?

,,In 2003 gaan we alleen stemadvies geven. We willen wegen op het politiek beleid. Dat begint stilaan. Ik merk dat er iets roert. Twee jaar geleden werden we nog verketterd toen we zeiden dat het integratiebeleid mislukt was. Nu erkennen steeds meer mensen dat. De politiek moet nu volgen. Bijvoorbeeld met de beslissing tijdelijke banenquota voor allochtonen in te voeren. Anders komt er vroeg of laat een explosie. Duurt de impasse voort, dan zullen we bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 met een eigen lijst komen in Antwerpen, Boom, Willebroek, Sint-Niklaas. Daar zullen overigens ook autochtonen op staan.''

In dat geval ontploft de boel zeker. Dan kan Filip Dewinter zó doorlopen naar het Antwerps stadhuis.

,,Daar liggen wij niet wakker van. Wij zijn bezig met de problemen van onze gemeenschap. Het is niet onze schuld dat men de problemen laat verrotten. In de politiek moet je het blijkbaar hard spelen als je iets gedaan wilt krijgen.''

Waartoe harde confrontatiepolitiek leidt, zien we nu al. Zelfs bij dit interview zit u met een bodyguard in de kamer. Een Belgische primeur.

,,Dat is geen dikdoenerij. Bedreigingen schrikken me niet af. Ik krijg er zoveel via e-mail en de telefoon. Op het internetforum van Gazet van Antwerpen roepen mensen op me te liquideren: ,De oplossing voor Abou Jahjah kost vijf cent.' Het is blijkbaar onvermijdelijk als je op het publieke toneel een beetje uit de band springt. Kijk naar Pim Fortuyn.''

,,Deze zomer is het plots ernstig geworden. Iemand tipte ons dat Israël een moordcommando van Libanezen op me had afgestuurd. Niet onwaarschijnlijk: ze houden daar van preventieve opruimingen, zeker als die daarna als een aanslag van extreem-rechts kunnen worden vermomd. We hadden namen en de nummers van autoplaten en die hebben we aan de federale politie bezorgd. Later zijn die nog een andere ernstige moorddreiging op het spoor gekomen. Ze hebben me bezworen niet meer zonder lijfwacht in het openbaar te verschijnen.''

Bent u bang? Ook Malcolm X is indertijd vermoord.

,,De beste bescherming is altijd de openbaarheid.''

Ook op de website van de Arabisch-Europese Liga lopen de gemoederen intussen hoog op. Een anonieme 'moslimstrijder' dreigde al met represailles als u iets overkomt. Dan zouden Filip Dewinter, Fred Erdman en André Gantman de volgende slachtoffers zijn.

,,En ik twijfel er niet aan dat ze het menen. Ik kan alleen herhalen: laten we iets doen voor de zaak uit de hand loopt.''

http://www.arabeuropean.org/nederlands/f220802c.jpeg

Simon
03-12-02, 23:16
De AEL is vanuit nederland benadert of men lid mocht worden bleek vanavond uit de woorden van de 2e man van de AEL. Dus ze zijn al hier .. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr Ik moest wel lachen om al die commentaren uit de 2e kamer. Zwaar overdreven en angstige reacties. Niet dat de AEL mij aanspreekt maar je kan ze ook te belangrijk maken met al die aandacht. Enfin, de allochtone populist moest ook eens opstaan en hij is intelligent, welbespraakt en provocerend. Maar ik gun de Belgen hun allochtone Pim Fortuyn. Hij begint nu ook met toespelingen dat hem iets zal overkomen dus binnenkort weer een martelaar erbij ?

Ach ik moet eerlijk zijn ... ik mag die Dyab Abou Jahjah eigenlijk wel. Liever iemand die de mensen aan het denken zet en wat beroering teweeg brengt dan altijd maar het harmonie model hanteren waar de maatschappelijke verhoudingen scheef groeien. Wellicht wordt hij een belangrijke motor achter de emancipatie van allochtonen in België als hij zich afzijdig weet te houden van geweld.

Simon

I'mNumber1
03-12-02, 23:29
Geplaatst door Simon
De AEL is vanuit nederland benadert of men lid mocht worden bleek vanavond uit de woorden van de 2e man van de AEL. Dus ze zijn al hier



Daddy is coming home ... http://smilies.crowd9.com/contrib/ruinkai/FIREdevil.gif

Marsipulami
04-12-02, 01:46
Geplaatst door Simon
De AEL is vanuit nederland benadert of men lid mocht worden bleek vanavond uit de woorden van de 2e man van de AEL. Dus ze zijn al hier .. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr Ik moest wel lachen om al die commentaren uit de 2e kamer. Zwaar overdreven en angstige reacties. Niet dat de AEL mij aanspreekt maar je kan ze ook te belangrijk maken met al die aandacht. Enfin, de allochtone populist moest ook eens opstaan en hij is intelligent, welbespraakt en provocerend. Maar ik gun de Belgen hun allochtone Pim Fortuyn. Hij begint nu ook met toespelingen dat hem iets zal overkomen dus binnenkort weer een martelaar erbij ?

Ach ik moet eerlijk zijn ... ik mag die Dyab Abou Jahjah eigenlijk wel. Liever iemand die de mensen aan het denken zet en wat beroering teweeg brengt dan altijd maar het harmonie model hanteren waar de maatschappelijke verhoudingen scheef groeien. Wellicht wordt hij een belangrijke motor achter de emancipatie van allochtonen in België als hij zich afzijdig weet te houden van geweld.

Simon

Ik denk niet dat AEL en hun voorman geweld nastreven.

sil
04-12-02, 02:34
Ik hoorde vanavond op canvas dat jahjah een proces gaat aanspannen tegen Verhofstadt.
Al moet het 10 jaar van zijn leven kosten.

Zwarte Schaap
04-12-02, 03:58
Geplaatst door rja
Nee, geeft aan dat onze democratieen werken, door de scheiding van de machten : onafhankelijk rechters en scheiding van staat en religie.

In de meeste Arabische landen, zou zo'n onruststoker gewoon in gevangenis blijven zitten.


Geloof je hetzelf? Volgens mij heeft de politiek en de media een grote vinger in de pap gehad met betrekking tot de arrestatie van Dyab.

Verder mag jij wel eens gaan integreren, we leven hier in Nederland. Wat heeft een één of andere arabische land met de rechten van een burger in Belgie of Nederland te maken ?

Wat wil je ermee zeggen eigenlijk?

Zwarte Schaap

Simon
04-12-02, 08:52
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk niet dat AEL en hun voorman geweld nastreven.

De betrokkenheid vande AEL bij de rellen is voor mij nog steeds een groot vraagteken. Immers als het zo zou zijn dan zeggen ze het toch niet hardop. Wat ik ervan op video heb gezien vond ik het optreden van Dyab Abou Jahjah nogal ophitserig. Maar ik heb pas later gezien op BRT dat hij die avond eerder ook de volle laag pepperspray heeft gekregen (als dat verslag klopt) dus wellicht was hij boos om dit politie optreden. Nu ja, het is vanuit de media ook moeilijk te reconstrueren wat er precies is voorgevallen.

Simon

rja
04-12-02, 20:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Geloof je hetzelf? Volgens mij heeft de politiek en de media een grote vinger in de pap gehad met betrekking tot de arrestatie van Dyab.

De onafhankelijk rechters in Belgie, hebben de politiek en het het openbaar ministerie gecorrigeerd.

Dat gebeurd in een democratische land wel vaker, dat de regering gecorrigeerd wordt door de rechter, net zo als in het geval van de El Moumni gebeurd is. Daarna is politiek is aan de beurt, wie wetgeving kan aannemen wie dit tegengaat, moet wel consitent met rest van de wetgeving zijn, anders worden de politici alsnog teruggefloten door de rechters.

In Nederland hoeft je niet bang dat de bijvoorbeeld dat de hypotheekaftrek wordt afgeschaft voor alle mensen of dat de export van uitkeringen van bestaande gevallen naar Marokko vervalt, de politiek probeert het geeneens, wat ze weten dat de rechters dit niet pikken, want dat is onbehoorlijk bestuur.