PDA

Bekijk Volledige Versie : Basisscholen verschuiven Sinterklaas voor suikerfeest



NIS
04-12-02, 11:19
AMSTERDAM - Een kwart van de basisscholen in de randstad viert het Sinterklaas niet op 5 december, omdat het islamitische suikerfeest dit jaar ook op die dag valt. Dit blijkt uit een onderzoek van het Algemeen Dagblad.

De krant verrichtte haar onderzoek op 120 basisscholen in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. De meeste scholen die het Sinterklaasfeest verplaatsen, vieren de verjaardag van de goedheiligman een dag voor of een dag na 5 december.

Het suikerfeest is de afsluiting van de islamitische vastenmaand Ramadan. Voor Marokkanen kan die afsluiting overigens nog een dag later plaats vinden. Dit is afhankelijk van de dag waarop de nieuwe maan zich toont.

magden_david
04-12-02, 11:55
absoluut belachelijk.

000NobelPrizes
04-12-02, 12:10
Het is zeer opvallend dat de joden nooit een punt ervan hebben gemaakt om hun feestdagen hier op de agenda te zetten. Laat staan dat er Hollandse traditie-feestjes voor zouden moeten wijken.

plexus
04-12-02, 12:13
...wat een onzin











width='1' height='1'....
beta

dir_HAMster
04-12-02, 12:22
Knap man, dat iedereen al weet dat het morgen l3ied is.......

NIS
04-12-02, 12:25
Ik denk, dat dit initiatief vanuit het bestuur van de scholen is gekomen. Veel Moslims gaan dan namelijk niet naar school wanneer het suikerfeest is. Dit wordt elk jaar met de school goed geregeld. Dit jaar valt het misschien wel samen met sinterklaas en de scholen willen denk ik niet met half volle klassen zitten.

Zonder Moslims krijgen sommigen hun cadeau niet of met vertraging. Vind het op zich wel een oplossing. Een andere oplossing zou kunnen zijn om deze feesten te combineren misschien?

Heb een beetje respect voor anderen! Dit is integratie jongens! Het is geven en nemen... vaak geven we en af en toe vragen we ook begrip. Je hebt niet voor niks een maand niks gegeten om daarna het te gaan vieren met sinterklaas. Een beetje begrip is niet veel gevraagd denk ik..

000NobelPrizes
04-12-02, 12:31
Geplaatst door NIS
Ik denk, dat dit initiatief vanuit het bestuur van de scholen is gekomen. Veel Moslims gaan dan namelijk niet naar school wanneer het suikerfeest is. Dit wordt elk jaar met de school goed geregeld. Dit jaar valt het misschien wel samen met sinterklaas en de scholen willen denk ik niet met half volle klassen zitten.

Zonder Moslims krijgen sommigen hun cadeau niet of met vertraging. Vind het op zich wel een oplossing. Een andere oplossing zou kunnen zijn om deze feesten te combineren misschien?

Heb een beetje respect voor anderen! Dit is integratie jongens! Het is geven en nemen... vaak geven we en af en toe vragen we ook begrip. Je hebt niet voor niks een maand niks gegeten om daarna het te gaan vieren met sinterklaas. Een beetje begrip is niet veel gevraagd denk ik..


Het begrip alswel als de aanpassing van onze zijde zijn al daar: ons Sinterklaasfeest is geweken voor het Suikerfeest.

i love israel
04-12-02, 12:34
geven en nemen, een waar woord. maar waarom moeten in dit geval de nederlanders geven terwijl het suikerfeest dus ook op vrijdag gevierd kan worden? sinterklaas is word al sinds lengte van dagen op 5 december gevierd.

buiten dat snap ik het niet. ik had begrepen dat het suikerfeest samenhangt met de nieuwe maan. en dat dat pas op woensdag bekend zou zijn. hoe kan het dan dat men al weet dat het op donderdag is?

NIS
04-12-02, 12:46
Geplaatst door i love israel
geven en nemen, een waar woord. maar waarom moeten in dit geval de nederlanders geven terwijl het suikerfeest dus ook op vrijdag gevierd kan worden? sinterklaas is word al sinds lengte van dagen op 5 december gevierd.

buiten dat snap ik het niet. ik had begrepen dat het suikerfeest samenhangt met de nieuwe maan. en dat dat pas op woensdag bekend zou zijn. hoe kan het dan dat men al weet dat het op donderdag is?

Lees de laatste zin van het artikel. Het is ook niet zeker dat het ook morgen is. De autochtonen hoeven niet te wijken. Dat vraagt niemand van ze! Dit is een initiatief van het schoolbestuur, die geen lege klas willen met sinterklaas.

Suikerfeest kan je niet verzetten. Je kan dan je hele ramadan opnieuw gaan plannen. Suikerfeest heeft met religie te maken! Net zoals Pasen voor Israeliers etc. Sinterklaas is ook een feest, maar is van mindere waarde voor de bevolking. Ik ken genoeg autochtoonse vrienden, die geen sinterklaas vieren bijvoorbeeld, maar wel kerst etc. Helaas ken ik geen Moslim, die een maand gaat vasten en dan het suikerfeest niet viert... Wel weird mochten die bestaan... Met alle respect!

Snake
04-12-02, 12:49
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Het begrip alswel als de aanpassing van onze zijde zijn al daar: ons Sinterklaasfeest is geweken voor het Suikerfeest.

Hoe kan je sinterklaas met suikerfeest vergelijken, EIKEL!!!!!

000NobelPrizes
04-12-02, 12:49
Is de discussie niet al gewoon over? We hebben al ingeleverd ten bate van de moslims, we hebben ons al aangepast, en we hebben al plaatsgemaakt.

Einde verhaal.

NIS
04-12-02, 12:50
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Het begrip alswel als de aanpassing van onze zijde zijn al daar: ons Sinterklaasfeest is geweken voor het Suikerfeest.

Voor sommigen geweken! Zeg geen onze aub. Ken mensen (autochtonen), die Sinterklaas helemaal niet vieren.

Hij is niet geweken door Moslims! Maar het schoolbestuur hebben dit besloten om de gezelligheid te bewaren. Velen gaan Sinterklaas bijvoorbeeld pas in het weekend vieren. Wat praten we nu? Sinteklaas is een Turk! :D

000NobelPrizes
04-12-02, 12:51
Geplaatst door Snake
Hoe kan je sinterklaas met suikerfeest vergelijken, EIKEL!!!!!


Niet schelden s.v.p. En ik vergelijk niets. Ik had het over een Hollandse traditie en over het Suikerfeest. Nu ben je echt op zoek naar redenen om te kunnen emmeren.

000NobelPrizes
04-12-02, 12:53
Geplaatst door NIS
Voor sommigen geweken! Zeg geen onze aub. Ken mensen (autochtonen), die Sinterklaas helemaal niet vieren.

Hij is niet geweken door Moslims! Maar het schoolbestuur hebben dit besloten om de gezelligheid te bewaren. Velen gaan Sinterklaas bijvoorbeeld pas in het weekend vieren. Wat praten we nu? Sinteklaas is een Turk! :D


Dan zal ik het anders zeggen. Sinterklaas is een Hollandse traditie die vooral heel leuk en spannend is voor onze kinderen op de scholen.

BaMb-InO
04-12-02, 12:54
Sinterklaas komt uit Turkije, Mira was zijn stad.

En hij heeft daar vast en zeker heel vaak suikerfeest gehad

Daarom geeft hij alle jaren, veel taai-taai en suikergoed.

Piet, zijn vriendje uit Marokko weet precies hoe alles moet.



"Sekerbayrami" zo zegt Sint, is dit jaar mijn feest.

Piet zegt: het is "aid el fitr", als de ramadan is geweest.

Suikergoed en pepernoten, want we vieren suikerfeest

Dan is Sinterklaas' verjaardag, vast nog nooit zo zoet geweest.



En zing allemaal meeeeeeeee!!!!!!!!!! :zwaai:

NIS
04-12-02, 12:56
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Dan zal ik het anders zeggen. Sinterklaas is een Hollandse traditie die vooral heel leuk en spannend is voor onze kinderen op de scholen.

Maar ook voor veel allochtoonse kinderen. Mijn nichtje gaat bibberen bij het horen van het woord "Sinterklaas". We hebben haar schoentje ook gevult met een cadeuatje enzo. Zij gelooft er heilig in. Veel kleine immigranten geloven in Sinterklaas. Is dat ook niet een aanpassing van ons kant?

Maak je niet druk joh.. We hebben het toch gezellig in dit kikkerlandje.

Peace!

Amellady
04-12-02, 12:59
Bij ons werd vroeger thuis het sinterklaasfeest standaard zo verplaatst zodat het in het weekend was. Kleine kinderen merken daar helemaal niks van.
Het suikerfeest kun je niet verplaatsen. Je kunt niet 3 dagen doorvasten of er 2 dagen vanaf halen.

Je kan ook moeilijk doen om niks.

000NobelPrizes
04-12-02, 12:59
Geplaatst door NIS
Maar ook voor veel allochtoonse kinderen. Mijn nichtje gaat bibberen bij het horen van het woord "Sinterklaas". We hebben haar schoentje ook gevult met een cadeuatje enzo. Zij gelooft er heilig in. Veel kleine immigranten geloven in Sinterklaas. Is dat ook niet een aanpassing van ons kant?

Maak je niet druk joh.. We hebben het toch gezellig in dit kikkerlandje.

Peace!

Snoezig is dat he? :)
Niet dat ik kids zo per se angst aan wil jagen, maar het is eerder de spanning. "Ben ik wel braaf geweest?" Vroeger bij ons op school kwam de Sint langs met Het Boek waar je ondeugendheden voor de hele klas werden voorgelezen. Oh oh oh wat scheet ik dan bagger.

000NobelPrizes
04-12-02, 13:00
Geplaatst door Amellady
Bij ons werd vroeger thuis het sinterklaasfeest standaard zo verplaatst zodat het in het weekend was. Kleine kinderen merken daar helemaal niks van.
Het suikerfeest kun je niet verplaatsen. Je kunt niet 3 dagen doorvasten of er 2 dagen vanaf halen.

Je kan ook moeilijk doen om niks.


Doen we toch ook niet? Wij verplaatsen het en passen ons aan.

NIS
04-12-02, 13:05
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Snoezig is dat he? :)
Niet dat ik kids zo per se angst aan wil jagen, maar het is eerder de spanning. "Ben ik wel braaf geweest?" Vroeger bij ons op school kwam de Sint langs met Het Boek waar je ondeugendheden voor de hele klas werden voorgelezen. Oh oh oh wat scheet ik dan bagger.

Wat me altijd verbaasde, was dat ie best veel wist over je. Achteraf kom je natuurlijk achter het feit, dat het iemand uit het dorp is geweest. Gewoon je tandarts! Die speelde bij ons sinterklaas... :handbang:

Snake
04-12-02, 13:06
Hoort Sinterklaas ook bij de integratie, terwijl veel Hollanders het nie vieren. Of denk je dat wij dat traditie in stand moeten houden. En sinterklaas is puur commercie zoals de kerst!!!!!!

000NobelPrizes
04-12-02, 13:07
Geplaatst door NIS
Wat me altijd verbaasde, was dat ie best veel wist over je. Achteraf kom je natuurlijk achter het feit, dat het iemand uit het dorp is geweest. Gewoon je tandarts! Die speelde bij ons sinterklaas... :handbang:


Waaaaaaah... andere tijden. Het ernstigste misdrijf was dat je in de hoek had gestaan omdat je had zitten giechelen, of dat je niet op had gelet tijdens de les. Althans, in mijn klas was dat zo.

BaMb-InO
04-12-02, 13:09
:rolleyes:

000NobelPrizes
04-12-02, 13:10
Geplaatst door Snake
Hoort Sinterklaas ook bij de integratie, terwijl veel Hollanders het nie vieren. Of denk je dat wij dat traditie in stand moeten houden. En sinterklaas is puur commercie zoals de kerst!!!!!!


Niet op de scholen van de kinderen die ik ken. Het is vooral een erg leuke traditie, met maximaal 5 euro voor een cadeautje (bij mijn kleine neefje zelfs 3 euro tops). Het zwaartepunt ligt op het surprises maken en d egedichtjes om het cadeautje heen: het is voroal de aandahct die je voor elkaar besteedt. En natuurlijk de hele sfeer die het Sinterklaasfeest op school brengt.

De discussie ging hier om de Sinterklaasfeessies op de scholen.

BaMb-InO
04-12-02, 13:11
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Niet op de scholen van de kinderen die ik ken. Het is vooral een erg leuke traditie, met maximaal 5 euro voor een cadeautje (bij mijn kleine neefje zelfs 3 euro tops). Het zwaartepunt ligt op het surprises maken om het cadeautje heen. En natuurlijk op de hele sfeer die het Sinterklaasfeest op school brengt.

De discussie ging hier om de Sinterklaasfeessies op de scholen.



Jeetje dat dit nog een discussie waard is!!!!!!!! We hebben het potverdorie over kinderen! Ze hebben recht op zowel het suikerfeest als sinterklaas en ik wil er niet over beginnen maar.....Sinterklaas hoort op 6 december en men viert het al jaren vrolijk 1 dag eerder. Kennelijk is die datum niet zo vreselijk belangrijk voor dat feest. Suikerfeest wordt altijd op de juiste datum gevierd. Zou het nu Kerst, Pasen oid zijn dan was het een heel ander verhaal maar een puur commerciele aangelegenheid als Sinterklaas moeten mensen niet wakker van liggen!

Amellady
04-12-02, 13:13
Volgens mij maken die kinderen zich er niet half zo druk om als sommige mensen hier op het forum.
Die kinderen zijn alleen maar blij dat ze nu 2 feesten achter elkaar hebben.

000NobelPrizes
04-12-02, 13:14
Geplaatst door J.M.T.
Wat jullie ook zeggen ik vind het heel erg dat Sinterklaas opzei geschoven wordt. Voor de meeste Nederlanders en kinderen is het nog steeds een belangrijke dag en het is van groot belang om die dag in stand te houden.

Dat moslims Sinterklaas niet vieren dat moeten zij zelf weten (alhoewel dat jammer is want daaarmee gaan onze tradities binnen dit land gedeeltelijk naar de knoppen) maar zij moeten hun suikerfeest dan ook maar afzonderlijk vieren. Op dezelfde dag - moet kunnen.

Sinterklaas kwam uit Turkije en hij was een christen (vandaar dat moslims tégen hem zijn), van daar dat moslims ook tegen het St. Maarten feest zijn, alsmede tegen andere 'heidense'of niet heidense feesten. Jammer.


Nou, ik heb hier wel wat allochtonen-kindjes aan de deur gehad die voor Sint Maarten om geld .. eh... snoep (ze verspraken zich) kwamen vragen.

000NobelPrizes
04-12-02, 13:16
Geplaatst door Amellady
Volgens mij maken die kinderen zich er niet half zo druk om als sommige mensen hier op het forum.
Die kinderen zijn alleen maar blij dat ze nu 2 feesten achter elkaar hebben.

?????

Wie maakt zich druk? Geen stemmingmakerij s.v.p. Dis is een gewone discussie hoor. Moslims hadden toch ook geen stampij gemaakt als Sinterklaas gewoon op de eigen traditionele schooldag zou zijn gevierd?
(neem ik aan)

Amellady
04-12-02, 13:16
Geplaatst door J.M.T.
Wat jullie ook zeggen ik vind het heel erg dat Sinterklaas opzei geschoven wordt. Voor de meeste Nederlanders en kinderen is het nog steeds een belangrijke dag en het is van groot belang om die dag in stand te houden.

Dat moslims Sinterklaas niet vieren dat moeten zij zelf weten (alhoewel dat jammer is want daaarmee gaan onze tradities binnen dit land gedeeltelijk naar de knoppen) maar zij moeten hun suikerfeest dan ook maar afzonderlijk vieren. Op dezelfde dag - moet kunnen.

Sinterklaas kwam uit Turkije en hij was een christen (vandaar dat moslims tégen hem zijn), van daar dat moslims ook tegen het St. Maarten feest zijn, alsmede tegen andere 'heidense'of niet heidense feesten. Jammer.

Mens hou toch op man.
Die kinderen merken er geen ene bal van dat het feest 1 dag word opgeschoven. Bij ons thuis was dat vroeger standaard dat het werd opgeschoven zodat de hele familie kon komen.
En dat omdat 1 keer in de weet ik veel hoeveel jaar (300 ofzo) suikerfeest op 5 december valt.

Amellady
04-12-02, 13:18
Geplaatst door 151 NobelPrizes
?????

Wie maakt zich druk? Geen stemmingmakerij s.v.p. Dis is een gewone discussie hoor. Moslims hadden toch ook geen stampij gemaakt als Sinterklaas gewoon op de eigen traditionele schooldag zou zijn gevierd?
(neem ik aan)

nee zeker niet
maar jah dat gebeurd er dus als er andere mensen voor je gaan denken

BaMb-InO
04-12-02, 13:18
Geplaatst door J.M.T.
Wat jullie ook zeggen ik vind het heel erg dat Sinterklaas opzei geschoven wordt. Voor de meeste Nederlanders en kinderen is het nog steeds een belangrijke dag en het is van groot belang om die dag in stand te houden.

Dat moslims Sinterklaas niet vieren dat moeten zij zelf weten (alhoewel dat jammer is want daaarmee gaan onze tradities binnen dit land gedeeltelijk naar de knoppen) maar zij moeten hun suikerfeest dan ook maar afzonderlijk vieren. Op dezelfde dag - moet kunnen.

Sinterklaas kwam uit Turkije en hij was een christen (vandaar dat moslims tégen hem zijn), van daar dat moslims ook tegen het St. Maarten feest zijn, alsmede tegen andere 'heidense'of niet heidense feesten. Jammer.


Waar heb je de grip op deze discussie verloren J.M.T.????????



De Moslims zijn er niet op tegen!!! De Hollanders zien dat het belang van een kind voorop staat en dat het Suikerfeest en Sinterklaas voor de geest van een jong kind even belangrijk zijn! Ik heb dan ook nergens gelezen dat Moslims er op tegen zijn!


Geen discussie waard! :jammer:

NIS
04-12-02, 13:21
Geplaatst door J.M.T.
Wat jullie ook zeggen ik vind het heel erg dat Sinterklaas opzei geschoven wordt. Voor de meeste Nederlanders en kinderen is het nog steeds een belangrijke dag en het is van groot belang om die dag in stand te houden.

Dat moslims Sinterklaas niet vieren dat moeten zij zelf weten (alhoewel dat jammer is want daaarmee gaan onze tradities binnen dit land gedeeltelijk naar de knoppen) maar zij moeten hun suikerfeest dan ook maar afzonderlijk vieren. Op dezelfde dag - moet kunnen.

Sinterklaas kwam uit Turkije en hij was een christen (vandaar dat moslims tégen hem zijn), van daar dat moslims ook tegen het St. Maarten feest zijn, alsmede tegen andere 'heidense'of niet heidense feesten. Jammer.

Jammer, dat jij alleen maar met verkeerde Moslims in aanraking komt. We hebben heus wel respect voor dat soort feesten.. Wij vieren gretig mee hoor.. Vooral als je ook nog een Nederlandse vriendin erbij hebt.. want het moet zogenaamd gezelliger rond de kerst. Kerst diners etc...

We moeten ons niet zo concentreren op de verschillen, maar juist op de overeenkomsten. En die zijn er zeker! :melig2:

000NobelPrizes
04-12-02, 13:23
Geplaatst door Amellady
nee zeker niet
maar jah dat gebeurd er dus als er andere mensen voor je gaan denken


Uitstekend om te horen dat jij voor jezelf en geheel onafhankelijk van wat of wie dan ook kunt denken. Dat is een hoog goed.

000NobelPrizes
04-12-02, 13:28
Geplaatst door NIS
Jammer, dat jij alleen maar met verkeerde Moslims in aanraking komt. We hebben heus wel respect voor dat soort feesten.. Wij vieren gretig mee hoor.. Vooral als je ook nog een Nederlandse vriendin erbij hebt.. want het moet zogenaamd gezelliger rond de kerst. Kerst diners etc...

We moeten ons niet zo concentreren op de verschillen, maar juist op de overeenkomsten. En die zijn er zeker! :melig2:


Laten we hopen dat met de secularisatie niet ook het kerstfeest zal verdwijnen. Het is voor veel (Hollandse) families de laatste aanleiding om nog 's eens per jaar bij elkaar te komen. Sheesh.
:(

BaMb-InO
04-12-02, 13:34
Jeetje..............deze discussie gaat maar voort..........jullie zullen niet eerder tevreden zijn tot dat er een debiele jeugdig persoon die geen flauw idee van de Islam heeft , maar zich wel Moslim noemt en jullie komt vertellen dat alle 'heidense'of niet heidense feesten verboden moeten worden en dat alleen Islamitische feesten nu hebben!!!!!!! En dan een vinger gaan wijzen van zie.........zie je nou wel!!!!!!!!!!! De Islam is een achtelijke cultuur....!!!!

Snake
04-12-02, 14:30
Geplaatst door J.M.T.
Ik heb niet gezegd dat alle moslims tegen Sinterklaas zijn maar anderen wel (zie onderwerp over de Kerstman).

Voor sommige moslims is het niet 'haram' daarom mag het niet.

Ik zie trouwens geen enkele moslim 's avonds Sint Nikolaas liedjes met de kinderen gaan zingen, en schoenen zetten zodat zwarte piet er 's nachts iets in kan doen, of pepernoten strooien, en kindertjes 'bang' maken, en pakjes uitdelen (met surprises) op 5 december.
Er zijn ook geen moslim kinderen die naar de daken kijken om te zien of St. Nikolaas er met zijn paard overheen rijdt, en die water en wortel klaar zetten voor het paard van Sinterklaas. En de ouders zullen geen rijmpjes maken voor de kinderen en voor elkaar. En deze kinderen zullen geen speciale waarde hechten aan snoepgoed zoals banketstaven en suikerbeesten en dieren of worsten gemaakt van marsepein en aan zovele dingen die wij liefhebben en die tot onze tradities behoren en waar men van af moet blijven (en hopelijk, zelfs afzijdig van kan genieten middels Sinterklaas intochten en Zwarte Pieten op straat).

Maar het suikerfeest zal ook wel gezellig zijn.

Natuurlijk gaan wij als moslims zijnde geen sintreklaas vieren. Jij viert toch ook geen islamitische feestdagen of wel? :duivels:

Amellady
04-12-02, 14:52
Geplaatst door J.M.T.
Ik heb niet gezegd dat alle moslims tegen Sinterklaas zijn maar anderen wel (zie onderwerp over de Kerstman).

Voor sommige moslims is het niet 'haram' daarom mag het niet.

Ik zie trouwens geen enkele moslim 's avonds Sint Nikolaas liedjes met de kinderen gaan zingen, en schoenen zetten zodat zwarte piet er 's nachts iets in kan doen, of pepernoten strooien, en kindertjes 'bang' maken, en pakjes uitdelen (met surprises) op 5 december.
Er zijn ook geen moslim kinderen die naar de daken kijken om te zien of St. Nikolaas er met zijn paard overheen rijdt, en die water en wortel klaar zetten voor het paard van Sinterklaas. En de ouders zullen geen rijmpjes maken voor de kinderen en voor elkaar. En deze kinderen zullen geen speciale waarde hechten aan snoepgoed zoals banketstaven en suikerbeesten en dieren of worsten gemaakt van marsepein en aan zovele dingen die wij liefhebben en die tot onze tradities behoren en waar men van af moet blijven (en hopelijk, zelfs afzijdig van kan genieten middels Sinterklaas intochten en Zwarte Pieten op straat).

Maar het suikerfeest zal ook wel gezellig zijn.

En toch,ik weet niet hoor.
Aan iedere post hangt toch het nare luchtje van een soort superioriteitsgevoel.

Donna
04-12-02, 15:04
Geplaatst door Amellady
Volgens mij maken die kinderen zich er niet half zo druk om als sommige mensen hier op het forum.
Die kinderen zijn alleen maar blij dat ze nu 2 feesten achter elkaar hebben.

Klopt, maar een kleine aanvulling:

De islamitische kindertjes zijn blij dat ze twee feesten achter elkaar hebben.

De rest heeft namelijk maar 1 feest, dat nu niet op de daarvoor bestemde dag wordt gevierd.

Maargoed, je ziet hoe het werkt. Die schoolbesturen beslissen op eigen houtje dat dit zo aangepast moet worden, en nu zie je Nederland denken: Zie je nou wel dat ze geen respect voor onze cultuur hebben, onze tradities moeten wijken voor de hunne! En dat terwijl het niet de moslims zijn die erop aangedrongen hebben, maar de schoolbesturen.

Tsja, het enige probmeen dat ik verder zie, is dat het een beetje lastig wordt voor die scholen om er nog een draai aan te geven. Als he nu op de zesde valt, is de sint officieel al weer weg naar huis. Dus krijg je kinderen die vragen: hoe kan dat nou? Gisteren hebben we hem nog uitgezwaait.

Maar het zal wel loslopen allemaal denk ik.

Amellady
04-12-02, 15:07
Doorgaans vertrekt de sint toch wat later als 6 december hoor, dus daar zie ik geen probleem. :boer:

lennart
04-12-02, 16:24
Waar ik verbolgen over ben is dat de Amerikanen onze Sinterklaas hebben gestolen en hebben verbasterd naar Santa Claus (St. A Claus = St. er Klaas).
De beeltenis van Santa Claus is trouwens (c) Coca Cola bedacht in 1931 :)

tasduivel
04-12-02, 16:45
Geplaatst door J.M.T.
Wat jullie ook zeggen ik vind het heel erg dat Sinterklaas opzei geschoven wordt. Voor de meeste Nederlanders en kinderen is het nog steeds een belangrijke dag en het is van groot belang om die dag in stand te houden.


Hoi allemaal,

Mijn eerste prikker na een paar weken mee lezen!

Het is ook een leuke dag voor de kinderen en ik zou het zeer jammer vinden als het zou verdwijnen. Maar onze familie verschuift dit feest al jaren ! Het is nu eenmaal makkelijker als je in het weekend lekker lang door kan gaan met de pakjes en gedichten.

Het enige moeilijke is dat de Sint al weg is op de 6e maar ik vind het verder geen probleem dat dit even een dag verzet wordt (het is niet dat ze het afschaffen hoor). Maar een beetje leeraar weet hier wel een leuke draai aan te geven (jullie dachten toch niet dat de Sint onze school was vergeten???)

Je kan die kinderen moeilijk laten toekijken op de 5e hoe hun andere klasgenootjes lekkers krijgen en op zitten te smikkelen terwijl zij dan aan de kant moeten bljiven staan (lijkt mij niet in de geest van het sinterklaasfeest).

maargoed iedereen fijn siterklaasfeest en Suikerfeest !

Tas!

Maarten
04-12-02, 17:59
Geplaatst door NIS
AMSTERDAM - Een kwart van de basisscholen in de randstad viert het Sinterklaas niet op 5 december, omdat het islamitische suikerfeest dit jaar ook op die dag valt.

FANTASTIES !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!........ ..
Mail het maar meteen naar Pakistan!!
De Christenen zetten hun feestdagen opzij, om de Moslims ter wille te zijn!!!!!!!!!!!!!!!
Dát is mooi! Dat is respect!

OK het is niet helemaal waar: het is niet echt een christelijke feestdag, hoewel het er toch een band mee heeft.
En de reden klopt ook niet helemaal, want het gaat om half-lege klassen.
En het wordt ook geen algemene regel van gemaakt of zo..
En voorlopig is het alleen in Amsterdam, of mogelijk enkel grote steden..OK..OK..
Maar intussen doen ze het toch maar, óok terwille van de allochtone kinderen, voor wie het zo ook allemaal veel leuker is.
En zó doen wij dat in Nederland!!!!

Echt hoor! Mail maar naar Pakistan!
Daar weten ze namelijk niet beter dan dat we hier de hele tijd bezig zijn om moskeeen aan te vallen! (vgl. het nieuws na 911)

Het lijkt zo simpel he? Voor ons is het dat ook. Gewoon effe wat regelen.. Maar vanuit wereldwijd perspectief is het misschien toch revolutionair te noemen. Moslims zijn gewoon een absolute minderheid hier.. Waar gebeurt nou zoiets?? En al die zeikers hierboven die weer tegen zijn..

Goed geplaatst NIS! Dat simpele rekening houden met elkaar in de godsdienst, dat is toch eigenlijk bijzonder. Het is ook in overeenstemming met de geest van álle godsdiensten! Dit soort nieuws krijgt eigenlijk te weinig aandacht. En het zijn tóch weer gewoon de mensen op de werkvloer die het doen he?

Wat zouden de godsdiensten méer zijn dan enkel een pak ballast in de kast, als er niet de goede mensen waren, die vanuit zichzelf de goede dingen deden...

dir_HAMster
04-12-02, 18:21
Ik word hier gewoon doodziek van!! Verdomme weer een geval van praten over ipv praten met!! Want gaan wij hier een beetje lopen discussieren over de verjaardag van iemand anders? Waarom vragen we potjandorie de Goedheiligman niet zelf wat hij vindt? Ik hoorde hem net op de tv zeggen dat hij het absoluut niet erg vindt. Zo kan hij zijn toer over 2 dagen verspreiden. Hij pakt morgen gewoon alle witte buurten. No problemo!Behalve hier op Pb dan......

Maarten
04-12-02, 18:27
Geplaatst door lennart
Waar ik verbolgen over ben is dat de Amerikanen onze Sinterklaas hebben gestolen en hebben verbasterd naar Santa Claus (St. A Claus = St. er Klaas).
De beeltenis van Santa Claus is trouwens (c) Coca Cola bedacht in 1931 :)

He? Ik dacht dat we er door de amerikanen eentje bij gekregen hadden?!
In den beginne was er de kerstman, meen ik, of eigenlijk en soort voorloper, ik meen toch iets heidens. De Russen hebben bijvoorbeeld al heel lang Djed Maroz (vadertje vorst, van de temperatuur.)
Maar volgens mij is dát naar de VS overgewaaid en ver-cocacolariseerd, en vervolgens weer door ons geimporteerd...
Was het niet zo iets??

Sindsdien hebben we er twee.. En waar vroeger de mensen óf aan Sinterklaas óf aan kerst deden qua cadeaus, is het nou allebéi geloof ik..

Misschien hebben we er helemaal geen recht meer op, sinds de CV eigenlijk alle problemen heeft opgelost.. :huil:

Maarten
04-12-02, 18:37
Geplaatst door dir_HAMster
...Waarom vragen we potjandorie de Goedheiligman niet zelf wat hij vindt? Ik hoorde hem net op de tv zeggen dat hij het absoluut niet erg vindt. Zo kan hij zijn toer over 2 dagen verspreiden.

De gluiperd! Dat zegt hij wel, maar eigenlijk zit hij zich te verkneukelen, omdat die kindertjes, die eigenlijk best wel last hebben van dat gedoe rond dat vasten (wat moet dat allemaal saai zijn..), nu eindelijk een EXTRA leuk feestje hebben! De genieperd!..

NIS
04-12-02, 18:56
Geplaatst door J.M.T.
Ik heb niet gezegd dat alle moslims tegen Sinterklaas zijn maar anderen wel (zie onderwerp over de Kerstman).

Voor sommige moslims is het niet 'haram' daarom mag het niet.

Ik zie trouwens geen enkele moslim 's avonds Sint Nikolaas liedjes met de kinderen gaan zingen, en schoenen zetten zodat zwarte piet er 's nachts iets in kan doen, of pepernoten strooien, en kindertjes 'bang' maken, en pakjes uitdelen (met surprises) op 5 december.
Er zijn ook geen moslim kinderen die naar de daken kijken om te zien of St. Nikolaas er met zijn paard overheen rijdt, en die water en wortel klaar zetten voor het paard van Sinterklaas. En de ouders zullen geen rijmpjes maken voor de kinderen en voor elkaar. En deze kinderen zullen geen speciale waarde hechten aan snoepgoed zoals banketstaven en suikerbeesten en dieren of worsten gemaakt van marsepein en aan zovele dingen die wij liefhebben en die tot onze tradities behoren en waar men van af moet blijven (en hopelijk, zelfs afzijdig van kan genieten middels Sinterklaas intochten en Zwarte Pieten op straat).

Maar het suikerfeest zal ook wel gezellig zijn.

Sorry hoor, maar heel veel Moslim kindertjes doen vrolijk mee hoor.. In mijn omgeving dan.. :)

mrz
04-12-02, 19:16
Lol waarom voeren alle scholen dit niet in? Ik kan me herinneren dat er altijd zoveel vakantiedagen waren dat een extra vrije dag zeer welkom zas! Dit zal in deze moeilijke tijden in het onderwijs wel extra hard gelden stel ik me voor.


In de vierde eeuw na Christus was Sint Nicolaas ( engels "Saint Nicholas" duits "Sankt Nikolaus"), de bisschop van Myra, een plaatsje in klein Azië (Turkije).
Volgens de legende heeft hij zijn dorp gered van de ondergang door honger. Het verhaal gaat ook dat hij drie overleden kinderen weer tot leven heeft gewekt, en geschenken en bruidschatten aan arme meisjes heeft gegeven. Sommige bronnen vermelden dat hij overleed op 6 december in het jaar 343. In het jaar 1087 werd zijn stoffelijk overschot naar Bari in Italië verhuisd.


Waarom vieren we Sinterklaas op 5 december?
"Sint Nicolaas is gestorven op 6 december. Volgens de katholieke kerk herdenk je iemand op de avond vóór zijn sterfdag, 5 december dus. Veel mensen denken dat we zijn verjaardag vieren op 5 december, maar dat kan helemaal niet. Vroeger vierden mensen hun verjaardag niet. Het is zelfs niet bekend wanneer Sint Nicolaas jarig was."

Trek je niks aan van de schimmelmoralist.

lennart
04-12-02, 19:23
Geplaatst door Maarten
He? Ik dacht dat we er door de amerikanen eentje bij gekregen hadden?!
In den beginne was er de kerstman, meen ik, of eigenlijk en soort voorloper, ik meen toch iets heidens. De Russen hebben bijvoorbeeld al heel lang Djed Maroz (vadertje vorst, van de temperatuur.)
Maar volgens mij is dát naar de VS overgewaaid en ver-cocacolariseerd, en vervolgens weer door ons geimporteerd...
Was het niet zo iets??


Nou, de gecommercialiseerde Santa Claus is Sinterklaas geimporteerd door Hollanders in de 17de eeuw. De Amerikanen hebben vervolgens hem verplaatst naar de avond voor kerst. Zo eind 19de eeuw wisten de meeste mensen van Santa Claus en toen Coca Cola hem gecommercialiseerd.

Sinterklaas is weer een voortzetting van het offerfeest voor Wodan. Het was een goede christelijke gewoonte om de inheemse gewoontes te importeren in hun religie en er een Heilige aan te plakken.

Mark
04-12-02, 19:35
Ik doe gewoon net als die kindjes en vier allebei :)

Eerst sinterklaas bij mijn familie en dan met een moordend tempo naar Den Haag om suikerfeest te vieren met familie van mijn vriendin....

En ik verwacht veel kado's omdat ik een braaf jongetje ben geweest :duim:

Maarten
04-12-02, 20:04
Geplaatst door lennart
Nou, de gecommercialiseerde Santa Claus is Sinterklaas geimporteerd door Hollanders in de 17de eeuw. De Amerikanen hebben vervolgens hem verplaatst naar de avond voor kerst. Zo eind 19de eeuw wisten de meeste mensen van Santa Claus en toen Coca Cola hem gecommercialiseerd.

Sinterklaas is weer een voortzetting van het offerfeest voor Wodan. Het was een goede christelijke gewoonte om de inheemse gewoontes te importeren in hun religie en er een Heilige aan te plakken.

HAHAHAHAHA……

Ik weet werkelijk niet meer wat ik hier lees… Kan zijn dat ik zelf met die idioterie begonnen ben, maar intussen duizelt het me aan alle kanten….
Kijk, die Palestijnse kwestie of zo, dat is na 25 jaar echt een makkie, maar Sinterklaas???… De ondoorgrondelijkheid van de mystiek van de heiligheid was me al duidelijk, maar dat het met de geschiedenis ook al zo gesteld is??...

taouanza
04-12-02, 21:02
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Is de discussie niet al gewoon over? We hebben al ingeleverd ten bate van de moslims, we hebben ons al aangepast, en we hebben al plaatsgemaakt.

Einde verhaal.


mens wat wil je nu eigenlijk?!
het gaat toch om de kinderen
nu hebben ze allebei
sinterklaasfeest met hun klasgenoten en suikerfeest met hun familie

ik vind het een mooi initiatief
het betekent dat men rekening heeft gehouden met elkaar
het is geen verplichting

dit is nou integratie en samenleven.
dan voel ik me als moslim een nederlander.

bij de topic over de brand in een moskee was je een en al diplomatiek
en dan kom je hier je gal spuwen over een kinderfeest.

taouanza
04-12-02, 21:06
Geplaatst door NIS
Sorry hoor, maar heel veel Moslim kindertjes doen vrolijk mee hoor.. In mijn omgeving dan.. :)


maar bij J.M.T. komen moslims van Mars dat verschil moet je natuurlijk wel begrijpen.

taouanza
04-12-02, 21:22
Geplaatst door Donna
Klopt, maar een kleine aanvulling:

De islamitische kindertjes zijn blij dat ze twee feesten achter elkaar hebben.

De rest heeft namelijk maar 1 feest, dat nu niet op de daarvoor bestemde dag wordt gevierd.

Maargoed, je ziet hoe het werkt. Die schoolbesturen beslissen op eigen houtje dat dit zo aangepast moet worden, en nu zie je Nederland denken: Zie je nou wel dat ze geen respect voor onze cultuur hebben, onze tradities moeten wijken voor de hunne! En dat terwijl het niet de moslims zijn die erop aangedrongen hebben, maar de schoolbesturen.

Tsja, het enige probmeen dat ik verder zie, is dat het een beetje lastig wordt voor die scholen om er nog een draai aan te geven. Als he nu op de zesde valt, is de sint officieel al weer weg naar huis. Dus krijg je kinderen die vragen: hoe kan dat nou? Gisteren hebben we hem nog uitgezwaait.

Maar het zal wel loslopen allemaal denk ik.



een feest dacht het niet
sint komt naar het winkelcentrum
sint komt naar het zwembad
sint komt op de zaak bij pa
sint komt op de zaak bij ma
sint komt naar het buurthuis of vereniging
sint komt naar het kinderdagverblijf
sint is de hele dag op tv
het is zoveel dat je een paar zowiezo moet afschrappen.
en dat zijn de redenen dat het sinterklaasfeest verpest wordt
verpest het is zo commercieel het heeft de nostalgische waarde verloren
het gaat om de cadeau's de een duurder dan de ander.

Maarten
05-12-02, 12:56
Geplaatst door taouanza

ik vind het een mooi initiatief
het betekent dat men rekening heeft gehouden met elkaar
het is geen verplichting

dit is nou integratie en samenleven.
dan voel ik me als moslim een nederlander.


:koppel:
Beter kan niet.
Vooral ook dat laatste.
Dat heb ik een moslim nog niet horen zeggen.

west-fries
05-12-02, 13:53
Sinterklaas is een kinderfeest, en alle kindertjes moeten zoveel mogelijk in gelegenheid worden gesteld het te vieren. Natuurlijk gaan voor moslim kinderen moslim feesten voor en ik ben het er helemaal mee eens het feest te verplaatsen als er meer kinderen mee kunnen doen. Als ik zeker wist dat het suikerfeest niet religieus was (alhoewel sint ook dat ****kruis op zijn mijter heeft en het schijnt dat hij ook iets met de kerk te maken had, dus zo krap steekt dat ook weer niet) zou ik het door mijn kinderen ook laten mee vieren. Wat is er mis met wat invloed van de vele moslims die hier wonen, zolang je geen religie wordt opgedrongen ? Zolang er geen druk wordt uitgeoefend om te vasten (waar ik ook wel eens over heb gehoord).

Bakslita
05-12-02, 13:55
Geplaatst door Amellady
Volgens mij maken die kinderen zich er niet half zo druk om als sommige mensen hier op het forum.
Die kinderen zijn alleen maar blij dat ze nu 2 feesten achter elkaar hebben.


Ik denk dat J.M.T. dit jaar heel stout is geweest en bang is voor de roe van Zwarte Piet...en nu wil hij het goed maken :haha:

Nobelprize denkt dat we elke jaar suikerfeest vieren op 5 december
(Suikerfeest en 5 december valt 1 keer in 365 jaar samen op 1 dag stelletje gefrustreerde anti-moslims)

-Y-

Bakslita
05-12-02, 13:58
Geplaatst door Maarten
FANTASTIES !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!........ ..
Mail het maar meteen naar Pakistan!!
De Christenen zetten hun feestdagen opzij, om de Moslims ter wille te zijn!!!!!!!!!!!!!!!
Dát is mooi! Dat is respect!

OK het is niet helemaal waar: het is niet echt een christelijke feestdag, hoewel het er toch een band mee heeft.
En de reden klopt ook niet helemaal, want het gaat om half-lege klassen.
En het wordt ook geen algemene regel van gemaakt of zo..
En voorlopig is het alleen in Amsterdam, of mogelijk enkel grote steden..OK..OK..
Maar intussen doen ze het toch maar, óok terwille van de allochtone kinderen, voor wie het zo ook allemaal veel leuker is.
En zó doen wij dat in Nederland!!!!

Echt hoor! Mail maar naar Pakistan!
Daar weten ze namelijk niet beter dan dat we hier de hele tijd bezig zijn om moskeeen aan te vallen! (vgl. het nieuws na 911)

Het lijkt zo simpel he? Voor ons is het dat ook. Gewoon effe wat regelen.. Maar vanuit wereldwijd perspectief is het misschien toch revolutionair te noemen. Moslims zijn gewoon een absolute minderheid hier.. Waar gebeurt nou zoiets?? En al die zeikers hierboven die weer tegen zijn..

Goed geplaatst NIS! Dat simpele rekening houden met elkaar in de godsdienst, dat is toch eigenlijk bijzonder. Het is ook in overeenstemming met de geest van álle godsdiensten! Dit soort nieuws krijgt eigenlijk te weinig aandacht. En het zijn tóch weer gewoon de mensen op de werkvloer die het doen he?

Wat zouden de godsdiensten méer zijn dan enkel een pak ballast in de kast, als er niet de goede mensen waren, die vanuit zichzelf de goede dingen deden...

Is dit een nieuwe Sinterklaasliedje :D

Refrein: Mail het naar Pakistan

-Y-