PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Richt niet alle pijlen op de islam'



De Rode Roos
04-12-02, 23:58
DEN HAAG - Nebahat Albayrak, PvdA's nummer vier, voelde lange tijd verwantschap met Ayaan Hirsi Ali, die voor dezelfde idealen strijdt als zij. Maar met te weinig respect, vindt ze. 'Zo stoot je moslims af en bereik je niemand meer.'

'Ik heb veel nagedacht na het vertrek van Ayaan Hirsi Ali naar de VVD', zegt Nebahat Albayrak, nummer vier op lijst van de PvdA. 'Of ík het eigenlijk goed heb gedaan in mijn strijd voor de emancipatie van allochtone vrouwen. Ik ben tot de overtuiging gekomen, dat ik het niet anders kon. Ik wil respect tonen voor de islam en de gelovigen, anders stoot je hen af en bereik je niemand meer.'
Albayrak zag het afgelopen weekeinde de tv-beelden van Hirsi Ali op het VVD-congres. 'Ik voelde grote verwantschap met haar. Het doel dat zij wil dienen is mijn doel, is mijn strijd. Ik dacht terug aan mijn entree in de Tweede Kamer in mei 1998, toen ik mij ook zo verantwoordelijk voelde om de positie van vrouwen en homoseksualiteit in minderheidsgroepen bespreekbaar te maken.'


- Hirsi Ali verwijt de PvdA stokdoof te zijn voor haar standpunt dat de geloofspraktijk van de islam de emancipatie belemmert. Heeft zij gelijk?

'Ze gaat ervan uit dat er een bewust taboe op dit onderwerp rust, dat de PvdA deze discussie niet aandurft. Maar dat was er niet aan de hand. De PvdA was verworden tot een bestuurderspartij die uit was op machtsconsolidatie. Er was sprake van risicomijdend gedrag. Daarin is de integratie en emancipatie van allochtonen ondergesneeuwd geraakt.'

'Integratie was sowieso geen politiek issue. Immigratie, dáár ging alle aandacht naar uit. Als je mensen op straat vroeg wat stoort je het meest, dan zeiden ze: ''Het asielbeleid en het feit dat er zoveel profiteurs zijn.'' Het draagvlak voor integratie kalfde daarmee ook af. Ik zag het daarom als mijn taak iets aan dat beeld te doen en mee te werken aan een strenger en rechtvaardig asielbeleid.'


- Integratie staat nu boven aan de politieke agenda. Wat is uw antwoord als allochtone vrouw uit de PvdA op het probleem dat Hirsi Ali aankaart?

'Ik wil me inzetten voor problemen in de allochtone gemeenschappen. Dat heb ik op een aantal terreinen ook al gedaan. Maar steeds vanuit respect voor de religie van mensen. Ayaan heeft islamieten de emancipatie door de strot willen duwen.

'Religie zo radicaal neerzetten als iets dat niet deugt, zorgt ervoor dat mensen hun hakken in het zand zetten. Je moet je pijlen niet alleen richten op de islam. Het is de culturele traditie eromheen die de rol van de vrouw en de verhouding ouder-kind bepaalt.'


- Maar hoe wilt u, zonder de islam erbij te betrekken, voorkomen dat een Marokkaans meisje, dat haar vwo haalt en maatschappelijke kansen heeft, toch gesluierd achter een kinderwagen belandt?

'Door moeders en vaders aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. Deze weken is het ramadan en kom ik vrijwel elke avond in moskeeën en spreek daar honderden mannen toe. In de Turkse gemeenschap geniet je respect als Kamerlid. Ze zijn trots op je. Het eerste wat ik daar zeg is: de volgende keer kom ik alleen als u uw vrouw meeneemt.

'Dan is er gelach, maar ze voelen dat ik hen respecteer. En het is in die sfeer dat ik met hen kan discussiëren over de ruimte die hun kinderen, hun dochters, nodig hebben in de Nederlandse samenleving.'


- Paul Kalma, de directeur van de Wiardi Beckmanstichting waar Hirsi Ali wegliep, zegt dat de PvdA in deze discussie een derde weg moet vinden, tussen het multiculturalisme en de harde lijn van assimilatie in. Hoe ziet die eruit?

'Kalma creëert een schijntegenstelling, in feite precies wat Ayaan ook doet. De PvdA is als emancipatiepartij al voortdurend veel concreter bezig dan zij beseft. We stellen al voor om budgetten voor blijf-van-mijn-lijf-huizen te verhogen om weggelopen allochtone vrouwen te kunnen opvangen.

'Maar wat mij betreft gaan we verder. We moeten normen die we stellen ook handhaven. Als een specifieke Marokkaanse groep jongeren in de fout gaat, moeten we daar een specifiek antwoord op hebben.

'De publieke zaak rechtvaardigt bovendien dat wordt ingegrepen in privésituaties, bijvoorbeeld als het gaat over huiselijk geweld of vrouwenbesnijdenis. Ook moeten mannen die hun vrouwen weerhouden van inburgeringscursussen strafrechtelijke vervolgd kunnen worden.'


- U zei eerder dat Hirsi Ali bij de VVD bedrogen uit zal komen. Waarom?

'De VVD heeft de afgelopen vier jaar steeds een harde lijn gekozen, om aanzuigende werking op asielzoekers te voorkomen. Nu de LPF slinkt, is de kans groot dat de VVD opnieuw kiest voor harde uitspraken om stemmen van rechts weg te halen. Maar we zullen volgende week zien of het Ayaan-effect bij de VVD al zichtbaar is. Dan stemt de Kamer over huiselijk geweld als criterium voor het verkrijgen van het zelfstandig verblijfrecht voor buitenlandse vrouwen.'

Bron: http://www.volkskrant.nl/denhaag/1038896913447.html