PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Gegarandeerd' geen imam of luidspreker in minaret



De Rode Roos
04-12-02, 23:06
'Gegarandeerd' geen imam of luidspreker in minaret

AMSTERDAM - Op de hoek van de Valkenweg en de Meeuwenlaan in Amsterdam-Noord wordt een bestaande moskee verbouwd tot gebedshuis. De buurt heeft allerlei bezwaren. Zelfs de groen-blauwe tegels deugen niet. Hypocriet, noemt de architect de klachten.

Jan Waal uit Amsterdam-Noord verwoordt zijn bezwaar tegen de moskee als volgt: 'Wanneer het in Amsterdamse stijl gebouwde pand wordt voorzien van een of meerdere minaretten is het leed niet te overzien als na een aantal jaren toestemming wordt verleend tot het maken van geluid.' In een ander bezwaarschrift: 'Maak geen getto van het eens zo mooie woongebied.'
In de ooit als arbeidersparadijs omschreven Vogelbuurt aan de Noordelijke IJ-oever wordt een bestaande moskee, al twaalf jaar gehuisvest in een oud bankfiliaal, verbouwd tot een voor iedereen zichtbaar islamitisch gebedshuis, dus mét enkele minaretten en op de top een halve maan van circa een meter - de tweede in haar soort in de hoofdstad. De buurt is tégen.

Deze week mochten de klagers hun bezwaren op het deelraadshuis Noord toelichten. De een bevalt het niet dat de moskee aan de buitenzijde met groen en blauw wordt betegeld.

De ander weet na bestudering van de bouwplannen zeker dat er op de minaret ruimte is voor een imam, die 's ochtends vroeg Marokkaanse buurtbewoners zal oproepen tot gebed.

Oud-raadslid en bestuurder van Historisch Centrum Amsterdam Noord, Louis Pietersen, is tegen omdat 'beschermd stadsgezicht' wordt geschonden, terwijl er nog niet eens een bestemmingsplan is voor dit deel van Amsterdam, waar de stad in de nabije toekomst groots wil uitpakken.

Het bankgebouw - 'niets op tegen als de moskee binnen de bestaande ruimte blijft' - moet volgens hem blijven omdat het symbool staat voor de industriële ontwikkeling van Noord in het begin van de vorige eeuw.

Hoe interessant de klagers hun bezwaren ook formuleren: ze verheulen niet of nauwelijks dat ze simpelweg geen moskee met de bijbehorende symbolen dulden op de hoek van de Valkenweg en Meeuwenlaan. Ondanks het oordeel van de gemeentelijke schoonheidscommissie.

Die heeft zojuist geoordeeld dat de wijze waarop het hoekpand tot moskee wordt verbouwd 'een levendig beeld oplevert en in zijn ritmering en volumeopbouw goed aansluit bij de twee belendende straatwanden.'

Architect Gerard Rijnsdorp uit Reeuwijk klinkt het protest bekend in de oren. Hij heeft de nieuwe moskee ontworpen, nummer tien alweer.

Zijn grootste moskee staat in Haarlem Schalkwijk; oppervlakte 1600 vierkante meter. 'Vergeleken daarmee wordt het in Amsterdam een dingetje van niks, hooguit 170 vierkante meter.' En de halve maan, minstens vier meter hoog volgens de klagers? Rijnsdorp: 'Onzin. Het is een ornament, zoals het haantje op andere kerken, van hooguit een meter.'

In het oude stadscentrum van Haarlem is Rijnsdorp eveneens aangetrokken om een bestaande moskee te renoveren en voor het eerst te voorzien van de bekende symbolen, minaret en halve maan. 'Ook hier dezelfde en vergezochte bezwaren. Ik vind het eerlijk gezegd erg hypocriet klinken.'

Voorzitter Chatriani van de Marokkaanse vereniging El Mohssinine: 'Wij kunnen in Nederland geloof ik niets goed meer doen. Maar een garantie kan ik alle klagers in Amsterdam geven. Er komt geen imam en geen luidspreker op het dak.'

Bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/1038896913591.html

BiL@L
04-12-02, 23:21
Hmmmm. Ergens kan ik het eigenlijk wel begrijpen dat men geen luidspreker in de minaret wenst. Maar dan moet je het wel zo rechtvaardig doen dat wanneer de kerken bijvoorbeeld iedere zondag hun bellen latan galmen dat je het dan ook toestaat om de moskeeen iedere vrijdag een openbare oproep tot het gebed te laten doen.

baco
05-12-02, 15:59
Waarom moet zo'n moskee in de oosterse bouwstijl gebouwd worden?
Kunnen ze de architectuur niet gewoon aanpassen op het land waar het gebouwd wordt.

limpio
05-12-02, 16:49
Religie stinkt, waarom moeten er prachtige gebouwen neergezet worden met alle pracht en praal. Dat is zo met kerken en moskeeën.
Ik dacht dat het geestelijke, het innerlijke belangrijk was, en niet het uitzicht van de plaats waar men zijn geloof gaat belijden of waar men gaat bidden. Bidden kan toch evengoed in een gewone zaal zonder franjes.
Maar neen hoor, de gelovigen moeten hun geloof versterken met een prachtig gebouw, maakt wat meer indruk.
Pracht en praal, geweld en bloed, mens en relligie....wat een contradictie, wat een schijnheiligheid..bah :kwaad:

Bart
05-12-02, 17:02
Geplaatst door BiL@L
Hmmmm. Ergens kan ik het eigenlijk wel begrijpen dat men geen luidspreker in de minaret wenst. Maar dan moet je het wel zo rechtvaardig doen dat wanneer de kerken bijvoorbeeld iedere zondag hun bellen latan galmen dat je het dan ook toestaat om de moskeeen iedere vrijdag een openbare oproep tot het gebed te laten doen.

Ik vind het luiden van een klok wel wat anders dan dat monotone oproepen tot gebed. Dat klinkt omdat wij geen Arabisch kennen in onze (in ieder geval in mijn) oren als een afgrijselijk gejengel (het doet me altijd denken aan Tarzan die in het prikkeldraad is blijven hangen...). Als men ook een bel oid zou gebruiken heb ik er totaal geen problemen mee.

Trouwens, ik denk dat die kerken veel meer volk binnen zouden krijgen als ze in plaats van luid die klokken te luiden heel zachtjes met bierglazen zouden rammelen.... :D

Bakslita
05-12-02, 17:08
Geplaatst door Bart
Ik vind het luiden van een klok wel wat anders dan dat monotone oproepen tot gebed. Dat klinkt omdat wij geen Arabisch kennen in onze (in ieder geval in mijn) oren als een afgrijselijk gejengel (het doet me altijd denken aan Tarzan die in het prikkeldraad is blijven hangen...). Als men ook een bel oid zou gebruiken heb ik er totaal geen problemen mee.

Trouwens, ik denk dat die kerken veel meer volk binnen zouden krijgen als ze in plaats van luid die klokken te luiden heel zachtjes met bierglazen zouden rammelen.... :D

Heb jij wel eens naast een kerk gewoond?

-Y-

Bart
05-12-02, 17:15
Geplaatst door Bakslita
Heb jij wel eens naast een kerk gewoond?

-Y-

Ja, verschillende keren zelfs. Ik had er totaal geen last van.

Marsipulami
05-12-02, 17:59
Ik vind dat er wel wat meer fatsoenlijke moskeeën mochten komen. Dat men daar maar eens dringend werk van maakt -van estetisch verantwoorde gebouwen met een aantal mooie minaretten. Géén afgedankte loodsen met een tapijt erin maar een gebouw dat beantwoord aan de waardigheid van de islam als levensbeschouwing. Dat is een kwestie van zelfrespect van de moslims volgens mij.

Verder moet een publieke oproep tot gebed mogelijk zijn net als het klokkegelui van kerken. Ik ben voorstander van een pluralistische samenleving waarin iedereen vrij is om zijn godsdienst te belijden en alles wat daarbij hoort, dus ook de bouw van duidelijk herkenbare estetisch verantwoorde moskeeën.

Geen schijnneutraliteit met het atheïsme als staatsgodsdienst zoals het pluralisme tegenwoordig door vele seculieren wordt ingevuld. Er moet plaats zijn in de samenleving voor mensen die hun godsdienst ernstig willen nemen. Godsdienst is geen folkloristische vrijetijdsbesteding zoals sommige intolerante seculieren wel zouden willen.

Bart
05-12-02, 18:07
Een oproep tot het gebed heeft niets met de godsdienst zelf te maken.

Marsipulami
05-12-02, 18:29
Geplaatst door Bart
Een oproep tot het gebed heeft niets met de godsdienst zelf te maken.

Het is aan betreffende gelovigen en hun geloofsgemeenschappen zelf om te oordelen wat voor hun religie belangrijk is. Zolang als ze geen dingen doen die strijdig zijn met de wet is alles ok. En wetten moeten voor iedereen en op alle plaatsen gelijk zijn. Dus zowel klokken als de oproep tot gebed via minaretten moet mogelijk zijn.

Ik ben tegen de verplichting om godsdienst buiten het openbaar leven te houden. De mensen die zich storen aan publieke uitingen van religie, die kunnen nog altijd naar China verhuizen. Daar is religie in het openbaar ook verboden. En als ze niet willen verhuizen steken ze maar stoppen in hun oren. Het best van alles is, iedereen gewoon in zijn waarde te laten en elkaar te respecteren in een pluralistische samenleving waar iemand moet kunnen verdragen dat anderen anders zijn dan hijzelf.

Dutchguy
05-12-02, 19:20
Geplaatst door Bart
Dat klinkt omdat wij geen Arabisch kennen in onze (in ieder geval in mijn) oren als een afgrijselijk gejengel (het doet me altijd denken aan Tarzan die in het prikkeldraad is blijven hangen...).

:p

De Rode Roos
06-12-02, 18:32
Ik heb op TV een mevrouw gezien die het vond dat het leek op kattengejank (?)

limpio
06-12-02, 19:22
Dat is het ook.. :hihi:

Pytaghoras
06-12-02, 20:03
Een ding moet hier duidelijk zijn, wij leven in een land waarin men zijn godsdienst in vrijheid kan uitoefenen. Men mag zijn godsdienst uitoefenen zolang hij de wet van het land respecteert. Als de wet het toelaat om een moskee te bouwen, dan mag het gewoon. Het is inderdaad zo dat de wetten voor iedereen en op alle plaatsen gelijk moeten zijn.

Ik vind dat als er een moskee gebouwd wordt, dat men rekening kan houden met bouwarchitectuur van het land. Er kan toch op een andere manier gebruik gemaakt worden van Nederlandse architectuur om een moskee te bouwen. In Marokko worden b.v.b. moskeen heel anders gebouwd dan in Egypte, of in Turkij.

Simon
06-12-02, 20:36
Een paar honderd meter van mijn woning worden nu huizen en een kantoortoren gebouwd. Daar verliep de procedure precies hetzelfde. Veel bezwaar schriften. Woedende burgers etc. Dat is een beetje Hollands. Overigens hebben ze wel wat verbeteringen aangebracht door het protest tegen de ontwerpplannen.

Simon

I'mNumber1
06-12-02, 21:08
Arabiscch is en blijft een mooie taal oja ook origineel unlike Dutch :D..

Mark
06-12-02, 21:15
Geplaatst door Marsipulami
De mensen die zich storen aan publieke uitingen van religie, die kunnen nog altijd naar China verhuizen. Daar is religie in het openbaar ook verboden. En als ze niet willen verhuizen steken ze maar stoppen in hun oren.



Geplaatst door Marsipulami
Het best van alles is, iedereen gewoon in zijn waarde te laten en elkaar te respecteren in een pluralistische samenleving waar iemand moet kunnen verdragen dat anderen anders zijn dan hijzelf. [/B]

Is dit door 1 persoon geschreven? Dus respect en in waarde laten is iemand dwingen met stoppen in zijn oren te gaan zitten? :vingers:


Ik begrijp hieruit dat er in Belgie geen wet tegen geluidsoverlast bestaat. In Nederland bestaat dat wel, daarom worden hier bijvoorbeeld ook geluidsschermen langs snelwegen gebouwd. In Belgie hebben ze een goedkopere oplossing. Daar krijgt iedereen die last heeft een gesubsidieerde oorplug....

I'mNumber1
06-12-02, 21:37
Geplaatst door Mark
Is dit door 1 persoon geschreven? Dus respect en in waarde laten is iemand dwingen met stoppen in zijn oren te gaan zitten? :vingers:


Ik begrijp hieruit dat er in Belgie geen wet tegen geluidsoverlast bestaat. In Nederland bestaat dat wel, daarom worden hier bijvoorbeeld ook geluidsschermen langs snelwegen gebouwd. In Belgie hebben ze een goedkopere oplossing. Daar krijgt iedereen die last heeft een gesubsidieerde oorplug....


wahhahahahha je ondertekening doet !! :D ik blijf derom lachen.


en alles goed Mark ? :)

Mark
06-12-02, 21:41
Alles = perfecto

Ik ver.veelde me een beetje maar haast niemand reageert vanavond op mijn vervelende provocaties :(

En mijn nieuwe avatar was te groot :( kloteregel van 75 * 75 pixels

I'mNumber1
06-12-02, 22:53
Geplaatst door Mark
Alles = perfecto

Ik ver.veelde me een beetje maar haast niemand reageert vanavond op mijn vervelende provocaties :(

En mijn nieuwe avatar was te groot :( kloteregel van 75 * 75 pixels

kweet wat je bedoeld :( .. ik deel die provocaties ook uit .. maar niemand doet wat .. :p ik heb ze overal zelfs bij locatie maar tjah .. :D



trouwens laat die Avatar staan staat jou :) zo weet ik wie ''Mark'' is ;).

Mark
06-12-02, 23:14
Geplaatst door I'mNumber1
kweet wat je bedoeld :( .. ik deel die provocaties ook uit .. maar niemand doet wat .. :p ik heb ze overal zelfs bij locatie maar tjah .. :D



trouwens laat die Avatar staan staat jou :) zo weet ik wie ''Mark'' is ;).

Hahahaha ik had die locatie nog niet gezien :haha:
mijn andere avatar was een dame met cup G die aan het rennen was... is wel geinig