PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlands rukt op in moskeeën



De Rode Roos
04-12-02, 23:08
Nederlands rukt op in moskeeën


Door onze redacteur Ahmet Olgun


ROTTERDAM, 4 DEC. De zeventien imams van de Turkse moskee-organisatie Milli Görüs (22 moskeeën) zullen met ingang van 17 december intensieve taallessen volgen, zodat ze hun preken ook in het Nederlands kunnen houden.


De cursus, vier ochtenden in de week, zal verzorgd worden door Hogeschool Holland in Diemen. De gemeente Amsterdam betaalt de cursussen uit fondsen voor integratieprojecten voor zogeheten 'oud-komers'.

Volgens directeur H. Karacaer van Milli Görüs vragen steeds meer jonge moskeegangers om imams die het Nederlands voldoende beheersen. ,,Ze begrijpen niets van preken in het Arabisch of Turks''. Karacaer is het eens met de Rotterdamse imam El-Moumni dat het gebruik van het Nederlands ervoor zal zorgen dat de islamitische boodschap beter overkomt bij jongeren. In de Rotterdamse Annasr-moskee van El-Moumni werd afgelopen zondag voor het eerst in het Nederlands gepreekt. De belangstelling voor de dienst onder jongeren was groot. El-Moumni is van plan dit de komende tijd vaker te gaan doen.

Het gebruik van het Nederlands in de moskee is volgens Karacaer geen revolutie, eerder een kwestie van tijd. ,,Het gebed zal altijd in het Arabisch gebeuren, maar de preken moet je houden in de eerste taal van de gelovigen. Inmiddels is het Nederlands de eerste taal van veel jongeren geworden.''

Het is niet de eerste keer dat Nederlands wordt gehanteerd in een moskee. Enkele van de ruim tachtig moskeeën van de Marokkaanse organisatie UMMON laten de gewone doordeweekse gebedsdiensten al langer voor de moskeegangers vertalen. ,,Het gaat om de moskeeën in Den Haag en Utrecht waar veel jongeren en studenten komen'', zegt D. El-Boujoufi, de vice-voorzitter van UMMON.

Enkele maanden geleden liet de moskee in Tilburg preken van de voorganger vertalen voor de Nederlandse buurtbewoners. Dit gebeurde om de onderlinge verhoudingen te verbeteren.

Met de invoering van het Nederlands geven moskeeën volgens voorzitter Mohammed Sini van Stuurgroep Islam en Burgerschap een signaal af: ,,Namelijk dat ze openstaan voor nieuwe invloeden en dat ze ook een onderdeel vormen van deze samenleving.''

Bron: http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1038983222687.html

BiL@L
04-12-02, 23:16
Goede en noodzakelijke ontwikkeling:).

De Rode Roos
04-12-02, 23:28
Karacaer is lid van de PvdA en El Moumni heeft via zijn woordvoerder waarschijnlijk contacten met GroenLinks in Rotterdam. Die twee doen meer voor de emancipatie dan wat Hirsi Ali de rest van haar leven kan doen met haar ongenuanceerd geschreeuw.

Als ik een Moslim zou zijn, dan zou ik een opiniestuk naar de NRC of Volkskrant sturen of desnoods contact opzoeken in de media. Ik hoor nooit een weerwoord. Hirsi Ali's gebeuk op de PvdA vind ik geheel onterecht, ze doet alsnof zij alles weet. Terwijl alles wat zij beweert volledig is gebaseerd op haar persoonlijke ervaringen of cultureel/beschaving gerelateerde issues zijn. Ff afreageren op het interview bij de Dikke en Dunne (meest irritante beroepsmoralisten...BHAH!) op RTL4 10.30 's avonds.

Ikke4real
05-12-02, 11:11
Geplaatst door De Rode Roos
Karacaer is lid van de PvdA en El Moumni heeft via zijn woordvoerder waarschijnlijk contacten met GroenLinks in Rotterdam. Die twee doen meer voor de emancipatie dan wat Hirsi Ali de rest van haar leven kan doen met haar ongenuanceerd geschreeuw.

Als ik een Moslim zou zijn, dan zou ik een opiniestuk naar de NRC of Volkskrant sturen of desnoods contact opzoeken in de media. Ik hoor nooit een weerwoord. Hirsi Ali's gebeuk op de PvdA vind ik geheel onterecht, ze doet alsnof zij alles weet. Terwijl alles wat zij beweert volledig is gebaseerd op haar persoonlijke ervaringen of cultureel/beschaving gerelateerde issues zijn. Ff afreageren op het interview bij de Dikke en Dunne (meest irritante beroepsmoralisten...BHAH!) op RTL4 10.30 's avonds.

Het viel me wel op dat ze geen antwoorden had op de vrgen die Jan Mulder aan haar stelde over haar overstap.