PDA

Bekijk Volledige Versie : Positief gebaar moskee totaal genegeerd



BiL@L
04-12-02, 23:12
Het was zo goed bedoeld de actie van de 32-jarige Adem Arkin, cultureel-maatschappelijk uit Hoorn, om bij de plaatselijke Turkse moskee alle Nederlandse omwonenden uit te nodigen voor een maaltijd aan het eind van de ramadan. Maar de respons uit de buurt was bedroevend: Helemaal niemand kwam opdagen.

Arkin wilde een positief geluid laten horen na alle nare berichten over rellen in Antwerpen, het drama in Venlo, de aanslagen in Bali; kortom om de gespannen verstandhouding tussen moslims en anderen te doorbreken. Maar daar stond hij dan, voor een lege zaal, terwijl hij toch 125 uitnodigingen bij mensen in de wijk rond de moskee in de bus had gedaan. ''Ik hoopte op zo'n 20% opkomst. Ik dacht nog voorzichtig: Als van elk huis twee mensen komen, kunnen we een mooi aantal van 50 verwachten. Maar de helft was ook goed geweest. Of 10 of zo. Maar helemaal géén reactie, dat hadden we toch niet verwacht''

Aan de maaltijd kan het volgens hem niet gelegen hebben: Döner kebab, rijst, linzensoep, salade en als toetje de Turkse zoete lekkernij baklava. Toch gaat Arkin niet bij de pakken neerzitten, het is te gemakkelijk volgens hem om te zeggen ''zie je wel, het heeft toch geen zin''. Volgend jaar wil hij het opnieuw proberen.

Inmiddels heeft de Turk een tweetal excuses mogen ontvangen van buurtbewoners, die zich achteraf zeggen te schamen voor de schandalig lage opkomst. De hoop is dat na het paginagrote interview vandaag met de Telegraaf zich wellicht nog wat buurtbewoners melden met ideeën, hoe het volgend jaar beter kan.

De Rode Roos
04-12-02, 23:18
Ik zou zeker gekomen zijn! Tegen gratis eten kun je geen "nee" zeggen. Heb je misschien een bron?

barfly
04-12-02, 23:22
Geplaatst door BiL@L
Het was zo goed bedoeld de actie van de 32-jarige Adem Arkin, cultureel-maatschappelijk uit Hoorn, om bij de plaatselijke Turkse moskee alle Nederlandse omwonenden uit te nodigen voor een maaltijd aan het eind van de ramadan. Maar de respons uit de buurt was bedroevend: Helemaal niemand kwam opdagen.

Arkin wilde een positief geluid laten horen na alle nare berichten over rellen in Antwerpen, het drama in Venlo, de aanslagen in Bali; kortom om de gespannen verstandhouding tussen moslims en anderen te doorbreken. Maar daar stond hij dan, voor een lege zaal, terwijl hij toch 125 uitnodigingen bij mensen in de wijk rond de moskee in de bus had gedaan. ''Ik hoopte op zo'n 20% opkomst. Ik dacht nog voorzichtig: Als van elk huis twee mensen komen, kunnen we een mooi aantal van 50 verwachten. Maar de helft was ook goed geweest. Of 10 of zo. Maar helemaal géén reactie, dat hadden we toch niet verwacht''

Aan de maaltijd kan het volgens hem niet gelegen hebben: Döner kebab, rijst, linzensoep, salade en als toetje de Turkse zoete lekkernij baklava. Toch gaat Arkin niet bij de pakken neerzitten, het is te gemakkelijk volgens hem om te zeggen ''zie je wel, het heeft toch geen zin''. Volgend jaar wil hij het opnieuw proberen.

Inmiddels heeft de Turk een tweetal excuses mogen ontvangen van buurtbewoners, die zich achteraf zeggen te schamen voor de schandalig lage opkomst. De hoop is dat na het paginagrote interview vandaag met de Telegraaf zich wellicht nog wat buurtbewoners melden met ideeën, hoe het volgend jaar beter kan.

Waarom was ik niet uitgenodigd? :(

BiL@L
04-12-02, 23:25
Het stond in de Telegraaf:).

i love israel
04-12-02, 23:30
een fantastisch mooi idee. jammer dat niemand erop heeft gereageerd.

wel wrang om te zien dat veel mensen op vakantie gaan naar turkije maar kennelijk te schijterig zijn om een moskee binnen te stappen.

Pixelshade
05-12-02, 00:08
Geplaatst door BiL@L
Het was zo goed bedoeld de actie van de 32-jarige Adem Arkin, cultureel-maatschappelijk uit Hoorn, om bij de plaatselijke Turkse moskee alle Nederlandse omwonenden uit te nodigen voor een maaltijd aan het eind van de ramadan. Maar de respons uit de buurt was bedroevend: Helemaal niemand kwam opdagen.

Arkin wilde een positief geluid laten horen na alle nare berichten over rellen in Antwerpen, het drama in Venlo, de aanslagen in Bali; kortom om de gespannen verstandhouding tussen moslims en anderen te doorbreken. Maar daar stond hij dan, voor een lege zaal, terwijl hij toch 125 uitnodigingen bij mensen in de wijk rond de moskee in de bus had gedaan. ''Ik hoopte op zo'n 20% opkomst. Ik dacht nog voorzichtig: Als van elk huis twee mensen komen, kunnen we een mooi aantal van 50 verwachten. Maar de helft was ook goed geweest. Of 10 of zo. Maar helemaal géén reactie, dat hadden we toch niet verwacht''

Aan de maaltijd kan het volgens hem niet gelegen hebben: Döner kebab, rijst, linzensoep, salade en als toetje de Turkse zoete lekkernij baklava. Toch gaat Arkin niet bij de pakken neerzitten, het is te gemakkelijk volgens hem om te zeggen ''zie je wel, het heeft toch geen zin''. Volgend jaar wil hij het opnieuw proberen.

Inmiddels heeft de Turk een tweetal excuses mogen ontvangen van buurtbewoners, die zich achteraf zeggen te schamen voor de schandalig lage opkomst. De hoop is dat na het paginagrote interview vandaag met de Telegraaf zich wellicht nog wat buurtbewoners melden met ideeën, hoe het volgend jaar beter kan.

hier ziet u nog eens, mensen zijn bang voor iets wat ze niet kennen, in dit geval de Islam, triest hoor, die mensen mogen in een hoekie gaan zitten en zich rotschamen

Marsipulami
05-12-02, 01:21
Geplaatst door BiL@L
Het was zo goed bedoeld de actie van de 32-jarige Adem Arkin, cultureel-maatschappelijk uit Hoorn, om bij de plaatselijke Turkse moskee alle Nederlandse omwonenden uit te nodigen voor een maaltijd aan het eind van de ramadan. Maar de respons uit de buurt was bedroevend: Helemaal niemand kwam opdagen.

Arkin wilde een positief geluid laten horen na alle nare berichten over rellen in Antwerpen, het drama in Venlo, de aanslagen in Bali; kortom om de gespannen verstandhouding tussen moslims en anderen te doorbreken. Maar daar stond hij dan, voor een lege zaal, terwijl hij toch 125 uitnodigingen bij mensen in de wijk rond de moskee in de bus had gedaan. ''Ik hoopte op zo'n 20% opkomst. Ik dacht nog voorzichtig: Als van elk huis twee mensen komen, kunnen we een mooi aantal van 50 verwachten. Maar de helft was ook goed geweest. Of 10 of zo. Maar helemaal géén reactie, dat hadden we toch niet verwacht''

Aan de maaltijd kan het volgens hem niet gelegen hebben: Döner kebab, rijst, linzensoep, salade en als toetje de Turkse zoete lekkernij baklava. Toch gaat Arkin niet bij de pakken neerzitten, het is te gemakkelijk volgens hem om te zeggen ''zie je wel, het heeft toch geen zin''. Volgend jaar wil hij het opnieuw proberen.

Inmiddels heeft de Turk een tweetal excuses mogen ontvangen van buurtbewoners, die zich achteraf zeggen te schamen voor de schandalig lage opkomst. De hoop is dat na het paginagrote interview vandaag met de Telegraaf zich wellicht nog wat buurtbewoners melden met ideeën, hoe het volgend jaar beter kan.

Ik ben al wel eens naar zo een ramadanavond geweest in de Marokkaanse moskee bij mij in de buurt, daar nodigen ze ook één keer per jaar de hele (Belgische) buurt uit. Dolkomisch zoiets. Een vrij interplanetair gebeuren. Het moskeebestuur dat geen Nederlands spreekt en een Marokkaanse jongere die vertaalt en probeert te bemiddelen. Maar -zoals meestal- niet letterlijk wilde vertellen wat de oudere Marokkanen zeiden en omgekeerd de (soms oneerbiedige) vragen van de Belgen die hij liever niet vertaalde. Verbaasde bange Belgen die niet gewoon zijn om hun schoenen uit te doen als ze een moskee binnenstappen. Een paar oudere Marokkanen die de koran zaten te lezen in de gebedsruimte en met afgrijsen kijken naar al die koeffaars die deze heilige moskeeruimte betreden -voor sommigen hun plaatsvervangende baarmoeder. Ik zag daar een Belg en een Marokkaan waarvan ik wist dat ze al jaren burenruzie hadden om de hoogte van het hek dat hun beider achtertuintjes van elkaar scheidt en nog een paar van zulke banaliteiten. Die Marokkaan hielp heel bereidwillig en onderdanig zijn buurman om de veters van zijn schoenen los te maken. Die Belg was beter voorbereid op een scheldpartij dan op zulk een gedienstige houding. Hij was helemaal uit zijn lood geslagen. En dan waren er ook ramadankoekjes en thee natuurlijk. Belgen die zo beleefd als mogelijk probeerden die plakkerige honingkoekjes te weigeren en beteuterde Marokkaanse gezichten die niet konden begrijpen dat -sommige- Belgen zulke lekkere dingen niet wilden eten. En de thee die sommigen wel lekker en anderen weer veel te zoet vonden. En dan een paar Belgen die niet wisten of ze dat groene spul in hun thee moesten mee opeten of in hun glas laten zitten. Haha. Achteraf was iedereen wel blij. Zowel de Marokkanen als de Belgen. :)

limpio
05-12-02, 05:52
Geplaatst door Pixelshade
hier ziet u nog eens, mensen zijn bang voor iets wat ze niet kennen, in dit geval de Islam, triest hoor, die mensen mogen in een hoekie gaan zitten en zich rotschamen
Waarom zouden die mensen zich moeten rotschamen, hebben ze iets verkeerds gedaan, iets wat onmenselijk was?
Ik dacht eerder dat een en ander te maken heeft met het feit dat men onbekend is met hoe zo'n samenkomst in een moskee is, en misschien de idee dat elk denkt daar alleen te gaan zijn tussen een hoop Marokkanen. Als ik Marokkaan was, zou ik het in ieder geval terug herhalen, maar ik zou trachten de mensen persoonlijk te bereiken, zal meer respons hebben denk ik dan een geschreven uitnodiging in de bus.
In elk geval een lovenswaardig initiatief, nu de mensen nog over de brug krijgen.

Joesoef
05-12-02, 06:20
Intergratie komt van 2 kanten. Het moskee bestuur had zich wat kunnen verdiepen in marketing, de buurtbewoners wat ontvankelijker voor de uitnodiging.

BiL@L
05-12-02, 10:38
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben al wel eens naar zo een ramadanavond geweest in de Marokkaanse moskee bij mij in de buurt, daar nodigen ze ook één keer per jaar de hele (Belgische) buurt uit. Dolkomisch zoiets. Een vrij interplanetair gebeuren. Het moskeebestuur dat geen Nederlands spreekt en een Marokkaanse jongere die vertaalt en probeert te bemiddelen. Maar -zoals meestal- niet letterlijk wilde vertellen wat de oudere Marokkanen zeiden en omgekeerd de (soms oneerbiedige) vragen van de Belgen die hij liever niet vertaalde. Verbaasde bange Belgen die niet gewoon zijn om hun schoenen uit te doen als ze een moskee binnenstappen. Een paar oudere Marokkanen die de koran zaten te lezen in de gebedsruimte en met afgrijsen kijken naar al die koeffaars die deze heilige moskeeruimte betreden -voor sommigen hun plaatsvervangende baarmoeder. Ik zag daar een Belg en een Marokkaan waarvan ik wist dat ze al jaren burenruzie hadden om de hoogte van het hek dat hun beider achtertuintjes van elkaar scheidt en nog een paar van zulke banaliteiten. Die Marokkaan hielp heel bereidwillig en onderdanig zijn buurman om de veters van zijn schoenen los te maken. Die Belg was beter voorbereid op een scheldpartij dan op zulk een gedienstige houding. Hij was helemaal uit zijn lood geslagen. En dan waren er ook ramadankoekjes en thee natuurlijk. Belgen die zo beleefd als mogelijk probeerden die plakkerige honingkoekjes te weigeren en beteuterde Marokkaanse gezichten die niet konden begrijpen dat -sommige- Belgen zulke lekkere dingen niet wilden eten. En de thee die sommigen wel lekker en anderen weer veel te zoet vonden. En dan een paar Belgen die niet wisten of ze dat groene spul in hun thee moesten mee opeten of in hun glas laten zitten. Haha. Achteraf was iedereen wel blij. Zowel de Marokkanen als de Belgen. :)

:p:p:p

west-fries
05-12-02, 13:19
Toch is het erg belangrijk er achter te komen waarom de mensen niet komen. Ik weet het antwoord niet. Is het een gevoel van de autochtonen dat de moslims niet bij de Nederlanders willen horen, en dat zij daarom niet bij moslims willen horen ? Probeer de oorzaak te achterhalen (en dit als een feit te zien en het niet te veroordelen), dan kan je misschien een oplossing bedenken. Met mijn kinderen ga ik eens per jaar naar de kerk, met kerst, zodat zij kunnen zien hoe de christenen een god aanbidden. Ik wil ze ook laten zien hoe dat bij moslims gaat.

Simon
05-12-02, 14:44
Wellicht was de buurt wat druk met het maken van surprises en schrijven van gedichten voor Sinterklaas? Maar ik vind het wel een goed initiatief.

Simon

baco
05-12-02, 15:55
Als m'n buurman mij eerst met een moskee in mijn straat op scheept weet ik ook niet of ik daarna wel zin heb om bij hem te komen eten.

000NobelPrizes
05-12-02, 18:29
Er bestaat ook veel onverschilligheid onder de mensen, dat kan ze ook hebben tegengehouden. Ik weet niet of gristelijke kerken of joodse synagogen dergelijke initiatieven nemen, en hoe daar door Marokkanen op gereageerd zou worden (is dit al 's gebeurd?).
Ik weet ook niet of ik was gegaan, maar ik denk het wel. Al is het alleen maar om bevestigd te krijgen dat het met die islam niet overal zo zuur gesteld is. En alhoewel ik helemaal niet van zoetigheid houd... als ik nu zo lees dat de Marokkaanse gastheren er beteuterd van zouden kijken, zou ik het opeten en net doen alsof ik het lekker vond. Liever dat dan iemand op zijn ziel trappen, omdat ze een beleefd "nee dank U" verkeerd zouden opvatten. Maar de tweede keer zou ik wel nee zeggen en uitleggen waarom. En extra veel linzen opscheppen (jummie).

Mark
06-12-02, 06:35
Geplaatst door west-fries
Toch is het erg belangrijk er achter te komen waarom de mensen niet komen. Ik weet het antwoord niet. Is het een gevoel van de autochtonen dat de moslims niet bij de Nederlanders willen horen, en dat zij daarom niet bij moslims willen horen ? Probeer de oorzaak te achterhalen (en dit als een feit te zien en het niet te veroordelen), dan kan je misschien een oplossing bedenken. Met mijn kinderen ga ik eens per jaar naar de kerk, met kerst, zodat zij kunnen zien hoe de christenen een god aanbidden. Ik wil ze ook laten zien hoe dat bij moslims gaat.

Je uitstapje naar de kerk klinkt als een bezoekje aan de dierentuin ofzo hahahaha

Ik denk dat er een grote groep mensen is die niks met andere godsdiensten te maken wil hebben. En dat er een grote groep mensen is die denken dat moslims op autochtonen neerkijken en daarom te geintimideerd zijn om erheen te gaan. :zwaai:

Donna
06-12-02, 08:30
Geplaatst door west-fries
Toch is het erg belangrijk er achter te komen waarom de mensen niet komen. Ik weet het antwoord niet. Is het een gevoel van de autochtonen dat de moslims niet bij de Nederlanders willen horen, en dat zij daarom niet bij moslims willen horen ? Probeer de oorzaak te achterhalen (en dit als een feit te zien en het niet te veroordelen), dan kan je misschien een oplossing bedenken. Met mijn kinderen ga ik eens per jaar naar de kerk, met kerst, zodat zij kunnen zien hoe de christenen een god aanbidden. Ik wil ze ook laten zien hoe dat bij moslims gaat.

Het is nog een beetje vroeg, dus ik ben behoorlijk sjachereinig. Dat beinvloed wellicht mijn antwoord. Maar ik denk dat ik wel weet waarom de mensen geen interesse hebben om te komen. Even simpel gesteld: je hebt twee soorten 'Nederlanders' in dit verband. Zij die helemaal geen enkel probleem met de islam of de aanhangers ervan hebben, en zij die dat wel hebben. Mensen die geen problemen hebben hoeven ook niet zonodig naar een moskee om dat beter te leren kennen of hun angsten weg te nemen, want die hebben ze niet. Mensen die wel een probleem met de islam hebben reutelen doorgaans wat over aanpassen, en integratie, en bladibla, maar bedoelen eigenlijk: de islam moet gewoon oprotten. Die gaan dus ook niet naar een moskee om de islam beter te leren kennen want het punt is nou juist dat ze die helemaal niet WILLEN leren kennen.

Daar valt niet tegenop te marketen.

Maar misschien ben ik cynisch. :strik: