PDA

Bekijk Volledige Versie : anti-amerikanisme sterk gegroeid



hesa
05-12-02, 07:59
NOS Teletekst / Nieuws / nieuws buitenland

NOS-TT 123 do 05 dec Anti-Amerikanisme sterk gegroeid WASHINGTON Het anti-Amerikanisme in de wereld is sterk gegroeid,blijkt uit een onderzoek onder 38.000 mensen in 44 landen.Vooral in islamitische landen als Pakistan en Egypte is de afkeer van de VS en zijn politiek groter geworden. Oud-minister Albright,die het onderzoek leidde,zei dat het feit dat de VS nu de enige supermacht is ertoe leidt dat de afkeer van velen zich automatisch op de Amerikanen richt. Veel ondervraagden,ook in Europa,storen zich aan het eigengereide optreden van de VS en de dreigende taal jegens Irak. Anderzijds worden Amerikaanse muziek, films en technologie wel gewaardeerd.





NOS Homepage © 2002 NOS Teletekst




anti-amerikanisme sterk gegroeid
Het zou voor onze wereld zo belangrijk zijn als de amerikanen eens hun eigen imago onder de loep nemen, en er een van zouden leren.
hun gedrag kweekt haat, waarom zien ze dat zelf niet!

hesa

Kameraad
05-12-02, 10:56
en anti-semitisme en anti-islamisme dan? wiens schuld is dat?

hesa
05-12-02, 12:09
het is toch altijd goed om kritisch naar jezelf of in dit geval naar je eigen politieke koers en houding?
amerika heeft heel veel invloed op de wereldpolitiek, als je zoveel invloed hebt, is het toch zeker belangrijk dat je je daden enz goed overdenkt en bedenkt dat beslissingen invloed hebben op de hele wereld.

ik ben niet anti-wiedanook, ik ben het volsstrekt niet eens met de amerikaanse buitenlandse politiek.
een heel volk over een kam scheren wordt al teveel gedaan

hesa

west-fries
05-12-02, 14:05
Amerika heeft positieve en negatieve kanten:

- het is een democratie
- je kan de staat aanspreken op haar beleid (het is geen anarchie zoals terrorisme)
- veel buitenlands beleid is goed, ze hebben bijv. rusland niet verovert na de koude oorlog, maar werken samen.

negatief
- veel buitenlands beleid is slecht: steun aan israel en souvereine staten aanvallen zonder toestemming van VN (waarbij terrorisme verantwoordelijk is voor aanleiding)
- om Sadam aan te pakken ontzeggen ze Koerden recht op eigen staat.
- spelen selectief politieagent
- zeggen christelijk te zijn, wat een utopie is. Bush gaat bidden in de kerk, maar zegt niet tegen zijn leger: gij zult niet doden.

Ik hoop dat Nederland en in de toekomst Europa zich niet de wet laat voorschrijven door dit land met zijn eigen agenda.

MokroMike II
05-12-02, 15:14
Geplaatst door west-fries
Amerika heeft positieve en negatieve kanten:

- het is een democratie
***Een democratie waarbij de winnaar altijd degene is met het meeste geld. Dus wie geld en fondsen heeft is de baas. Daarnaast ligt in de VS de macht van de President zo hoog dat de groep die net in de minderheid valt gedicteerd wordt door de keuze van de vaak krappe meerderheid. (dictatuur van de meerderheid)

- je kan de staat aanspreken op haar beleid (het is geen anarchie zoals terrorisme)
*** Aanspreken als er vervolgens niets aan gedaan wordt is weinig effectief. Dat je hier een vergelijking maakt met terrorisme gaat totaal niet op, omdat terrorisme geen staatsbestel is.

- veel buitenlands beleid is goed, ze hebben bijv. rusland niet verovert na de koude oorlog, maar werken samen.
***hahahahah.......dat zouden ze best willen maar naast veel olie hebben de russen nog steeds een enorme hoeveelheid aan kernwapens die hoe verouderd dan ook de wereld met het grootste gemak in een armageddon zouden kunnen veranderen, dus die zogenaamde nobelheid van de VS is niet meer dan schijten in hun broek voor de bommetjes.

negatief
- veel buitenlands beleid is slecht: steun aan israel en souvereine staten aanvallen zonder toestemming van VN (waarbij terrorisme verantwoordelijk is voor aanleiding)
***En de aanleiding voor terrorisme is dat hypocriete en misselijkmakende buitenlandbeleid van de VS dat een voedingsbodem vormt van terreur in jullie ogen maar verzets acties in de ogen van de onderdrukte.

- om Sadam aan te pakken ontzeggen ze Koerden recht op eigen staat.
- spelen selectief politieagent
- zeggen christelijk te zijn, wat een utopie is. Bush gaat bidden in de kerk, maar zegt niet tegen zijn leger: gij zult niet doden.

Ik hoop dat Nederland en in de toekomst Europa zich niet de wet laat voorschrijven door dit land met zijn eigen agenda.

***Je bent wel erg zuinig met je negatieve punten over de VS....ik zou er zelfs de server mee kunnen overbelasten.

baco
05-12-02, 16:53
Geplaatst door MokroMike II
***Je bent wel erg zuinig met je negatieve punten over de VS....ik zou er zelfs de server mee kunnen overbelasten.

Pas maar op maroc.nl staat nu wel op een amerikaanse server .. ;)