PDA

Bekijk Volledige Versie : Discusie godsdienstonderwijs krijgt extreem atheistische fundamentalistische trekjes!



Wizdom
06-12-02, 21:30
Brandbrief Besturenraad over inspectie godsdienstles

van onze redactie politiek

DEN HAAG - De Tweede Kamer moet zich bezinnen op het gebrek aan zorgvuldigheid en vertrouwen in de discussie over het godsdienstonderwijs. Dat schrijft de Besturenraad, waarbij 2500 scholen en 800 besturen voor christelijk onderwijs zijn aangesloten, in een open brief in de Tweede Kamer.

,,Waar tolerantie en respect steutelwoorden waren, vreest u nu de haat zo hard dat u er feitelijk toe oproept'', stelt de Besturenraad in de brief op poten. ,,Er wordt willens en wetens voorbijgegaan aan het feit dat van meer dan 8000 scholen voor primair en voortgezet onderwijs, ruim tweederde bijzonder is. Keer op keer wordt het kennelijke onvermogen om af te rekenen met veronderstelde tekortkomingen van een handvol islamitische scholen afgewenteld op alle orthodoxe scholen en het liefst het hele bijzonder onderwijs. De weerzin tegen het succes van deze scholen krijgt fundamentalistische trekjes.''

De discussie over het godsdienstonderwijs laaide de afgelopen weken op omdat, zoals de Besturenraad suggereert, wordt vermoed dat op enkele islamitische scholen tijdens de godsdienstles wordt aangezet tot haat. Het debat daarover spitst zich toe op de rol van de onderwijsinspectie.

Deze week maakte CDA-fractievoorzitter Verhagen een verrassende ommezwaai met zijn stelling dat de inspectie erop moet toezien dat bijzondere scholen hun leerlingen ,,Nederlandse kernwaarden'' bijbrengen. Op die wijze wordt een bijdrage geleverd aan de integratie, aldus Verhagen. Minister Van der Hoeven (onderwijs, ook CDA) heeft zich tot dusver steeds verzet de onderwijsinspectie een taak te geven in de godsdienstlessen op school.

Negatief

CDA-europarlementariėr Arie Oostlander reageerde in 'Trouw' gisteren uiterst negatief op Verhagens plan. ,,Buitenproportioneel'', oordeelt Oostlander. ,,Verhagen en Eurlings vertonen een gebrek aan zelfbewustzijn tegenover de mensen die lopen te schreeuwen over de islam. De angst voor de islam kan een gevaar voor de rechtsorde inhouden als politici het geluid van de straat overnemen.'' Oostlander vreest dat met Verhagens nieuwe opstelling religie ,,niet alleen van moslims, maar ook van joden en gelovigen van de zwarte-kousenkerken'' in de beklaagdenbank terecht komt.

In het dagboek dat VVD-leider Zalm bijhoudt op zijn internetsite zegt hij ,,serieuze bedenkingen te hebben tegen het verschijnsel van islamitische scholen''. Hij schrijft ook dat wanneer iemand in de Tweede Kamer over artikel 23 van de Grondwet begint (onderwijsvrijheid) ,,ze bij het CDA een beroerte krijgen''.

Zalm heeft zich in zijn visie op het bijzonder onderwijs mede laten inspireren door de nummer zestien op de VVD-kandidatenlijst, Ayaan Hirsi Ali. Zij zei in het tv-programma 'Barend en Van Dorp' dat ze met Zalm had onderhandeld over een harde aanpak van de integratieproblemen. Volgens haar had de VVD-leider goed naar haar geluisterd toen hij begon over het opwerpen van extra drempels bij het stichten van islamitische scholen. Liever nog zou Hirsi Ali het hele bijzonder onderwijs afschaffen, liet ze weten.

Mark
06-12-02, 21:34
Wizdom toch, waar staat het extreme atheistische gedeelte dan?
:haha:

Nee dit zijn redelijke eisen... goed gedaan VVD!

Dat het CDA de fundamentalistische christenen de hand boven het hoofd houdt moet ook maar eens afgelopen zijn, de kiezers die CDA stemmen zijn veel milder dan deze zwarte kousen vriendjes :duim:

Wizdom
06-12-02, 21:45
Geplaatst door Mark
Wizdom toch, waar staat het extreme atheistische gedeelte dan?
:haha:

Nee dit zijn redelijke eisen... goed gedaan VVD!

Dat het CDA de fundamentalistische christenen de hand boven het hoofd houdt moet ook maar eens afgelopen zijn, de kiezers die CDA stemmen zijn veel milder dan deze zwarte kousen vriendjes :duim:

Het is toch wel heel extreem om een vreemde godsdienst les bij te wonen anders dan uit interesse? Zit daar Atheistische Fundamentalisme aan ten grondslag? Of is het Islamofobie paniek voetbal?

Mark
06-12-02, 21:55
Hmm tja ik hou me er als mild persoon niet echt mee bezig.

Maar ik denk dat ze willen controleren of er geen zaken worden onderwezen die tegen bepaalde wetten ingaan. Dus eigenlijk gaat het niet zozeer om de religie maar of men zich aan de wet houdt.

Ik vind zeker niet dat alle bijzonder onderwijs moet worden afgeschaft. Maar ze moeten het niet subsidieren.

Hirschi Ali lijkt een beetje de andere kant door te slaan. Ik ben zelf ook overtuigd atheist maar mensen moeten de vrijheid hebben om hun kinderen een religieuze opvoeding te geven mits er geen wetten worden overtreden.

Kijk ze willen nu blijkbaar kijken of er geen moslimextremisme of zoiets wordt gekweekt op deze scholen dat is zo klaar als een klontje. En het CDA is bang dat dit soort wetten ook tegen hun achterban kan worden gebruikt. Ik ben er trouwens van overtuigd dat extreme christenen precies gelijksoortige denkbeelden hebben als extreme moslims.

Al met al is het een beetje een verkiezingsstunt....

Simon
07-12-02, 09:29
Nee hoor ik zie het niet alleen als verkiezingsstunt. Ik zie het Islamitisch onderwijs als een belemmering voor de integratie en ben het wat dat betreft met Hirshi Ali eens. Van mij mogen ze daarom het bijzonder onderwijs afschaffen. Dat daarmee ook het Christelijk bijzonder onderwijs wordt afgeschaft kan mij weinig schelen. Ik heb zelf op een katholieke school gezeten en het Godsdienstonderwijs daar stelde niks voor. Dus dat ze daar nu eens inhoudelijke eisen aan gaan stellen of de boel afschaffen lijkt mij goed. Overigens is het ondertussen ook min of meer een openbare school geworden gezien de enorme toestroom van niet-katholieken. Maar ik vind zelf dat Godsdienstonderwijs zich zou moeten richten op les in ALLE Godsdiensten want je ziet zowel bij christenen als bij moslims de meest onzinnige vooroordelen over elkaar die vaak voortkomen uit gebrek aan kennis.

Simon

Petrus
07-12-02, 10:22
Bijzonder onderwijs heeft ook in het verleden alleen maar ellende veroorzaakt. Katholieken en Protestanten mochten niet eens met elkaar omgaan. We zouden van onze fouten moeten leren en alleen algemeen onderwijs moeten bieden.
Religie leer je maar na school.

Dus, voor alle duidelijkheid: Ik bedoel niet dat het Atheisme onderwezen moet worden. Je kunt de evolutie bijvoorbeeld onderwijzen met de vermelding dat gelovigen in verschillende religies denken dat het niet waar is. En dat als leraar open laten.