PDA

Bekijk Volledige Versie : Joden starten eigen hogeschool.



Wizdom
06-12-02, 21:34
Joden starten eigen hogeschoolOnderwijsredactie Geplaatst: 6-12-2002 | 11:47 Laatst gewijzigd: 6-12-2002 | 11:47AMSTERDAM - Er komt een Joodse hogeschool
voor bedrijfskundige informatica. De
opleiding, die in augustus 2003 start,
wordt verzorgd door Hogeschool
Inholland in Diemen.

.
Het initiatief komt uit de
orthodox-Joodse gemeenschap in
Amsterdam. Het doel is die gemeenschap te
versterken en uit te breiden door jonge
Joodse mannen met een gezin uitzicht op
een goedbetaalde baan te geven.

.
Het bestuur van de Stichting Hogere
School voor Informatica Mesivta hoopt
met dertig studenten te kunnen starten.
Kandidaten uit Nederland en andere
Europese landen hebben voorrang, maar
bij voldoende plaatsen kunnen ook
studenten uit bijvoorbeeld Israël en de
Verenigde Staten meedoen. De werving
start binnenkort.

.
De studenten volgen het reguliere
studieprogramma bedrijfskundige
informatica van Hogeschool Inholland.
Daarnaast krijgen ze drie uur per dag
Joods-religieus onderwijs. Voor de
studenten wordt woonruimte gezocht in
Amsterdam of omgeving.

.
De studie- en woonkosten bedragen 6800
euro per student per jaar. Voor de
eerstejaarsstudenten moet dat bedrag
betaald worden uit subsidies, giften en
leningen. Het tweede jaar betalen de
studenten 60 procent zelf, het derde jaar
90 procent, het vierde jaar 100 procent.
De opleiding is erop gericht dat
studenten al na het eerste jaar voldoende
kennis hebben om eenvoudig werk in de
informaticasector te doen.

Omdat het om orthodox-Joodse mannen
gaat, verwacht het stichtingsbestuur
dat ze zich naast hun studie zullen
inzetten in de synagoge. Voor de vrouwen
die meekomen, is er werk in het Joods
dagonderwijs, bijvoorbeeld op Het
Cheider in Amsterdam.

Mark
06-12-02, 21:36
Nou, ik verwacht dat jij dit toejuicht met inachtname van je positie tegenover bijzonder onderwijs.

Wizdom
06-12-02, 21:51
Ik ben het een beetje zat al die aandacht voor die handje vol Islamitische Scholen. Het stikt ervan van andere dan Islamitische gezinde scholen. Ik help even mee aan aandacht aan andersgezinde scholen. Je hoort er zo weinig over.

Mark
06-12-02, 21:57
Tja we moeten al het bijzonder onderwijs gelijk behandelen. Als er misstanden zijn dan moeten die overal aangepakt worden, ook op gereformeerde, katholieke etc scholen. Maar dat vind het CDA vast niet leuk.

i love israel
06-12-02, 23:35
Geplaatst door Wizdom
Ik ben het een beetje zat al die aandacht voor die handje vol Islamitische Scholen. Het stikt ervan van andere dan Islamitische gezinde scholen. Ik help even mee aan aandacht aan andersgezinde scholen. Je hoort er zo weinig over.

je gaat consequent voorbij aan het feit waarom er zoveel aandacht is voor islamitische scholen. dat heeft namelijk helemaal niets te maken met het feit dat het om de islam gaat, maar wel om het feit dat er op sommige scholen vreemde dingen aan de kinderen geleerd worden, zoals israelhaat enzo. verder is het een doorn in het oog van een aantal mensen dat de kinderen op deze scholen geen nederlands word geleerd. en dan heb ik het nog niet over een islamitische school in almere waar de handen van de leerkrachten een tikkie los zitten af en toe.

Pixelshade
06-12-02, 23:59
Geplaatst door i love israel
israelhaat enzo.

door alleen al tv te kijken en te zien hoe hun Palestijnse broeders worden geslacht door de joden krijgen ze israelhaat, israel is een schurkenstaat, het moord gewoon vrolijk verder en lapt elke UN resolutie aan hun laars terwijl de wereld zwijgt....

i love israel
07-12-02, 00:19
Geplaatst door Pixelshade
door alleen al tv te kijken en te zien hoe hun Palestijnse broeders worden geslacht door de joden krijgen ze israelhaat, israel is een schurkenstaat, het moord gewoon vrolijk verder en lapt elke UN resolutie aan hun laars terwijl de wereld zwijgt....

zijn christelijke palestijnen eigenlijk ook broeders?

magden_david
07-12-02, 01:10
nee,
die christelijke palestijnen hebben onlangs nog een brandbrief geschreven naar kofi annan over hoe de tanzim en fatah van arafat hun huizen in beslag namen en van daaruit vuurden op israelische stellingen met als doel de daaruit volgende christelijke slachtoffers in hun pr te kunnen gebruiken. IN HUN EIGEN WOORDEN.
daarnaast zullen de moslim palestijnen niet echt blij zijn met wat hun christelijke broeders in sabra en shatilla hebben geflikt.

De Rode Roos
07-12-02, 01:15
Arafat is ook christen.

BiL@L
07-12-02, 09:14
http://www.flwi.rug.ac.be/cie/imaly/index.htm

Wizdom
07-12-02, 23:55
Geplaatst door i love israel
je gaat consequent voorbij aan het feit waarom er zoveel aandacht is voor islamitische scholen. dat heeft namelijk helemaal niets te maken met het feit dat het om de islam gaat, maar wel om het feit dat er op sommige scholen vreemde dingen aan de kinderen geleerd worden, zoals israelhaat enzo. verder is het een doorn in het oog van een aantal mensen dat de kinderen op deze scholen geen nederlands word geleerd. en dan heb ik het nog niet over een islamitische school in almere waar de handen van de leerkrachten een tikkie los zitten af en toe.

Nou, dit verhaal lijkt me niet op feiten gebaseerd maar klinkt meer als borrelpraat. Uit de CITO toetsen blijkt dat Islamitische scholen beter presteren dan vergelijkbare andere scholen. Dat kan natuurlijk niet wanneer je zoals je zegt 'geen woord Nederlands spreekt'.

Verder wordt er niet onderricht in Israel haat. Ik durf zelfs te beweren dat dit onderwerp uit de weg wordt gegaan omdat het zo gevoelig ligt.

De haat ontstaat uit de beelden die door de Media worden getoont. Van huilende moeders om hun kinderen en van Huizen die met inwoners worden neer gebuldert en van zwangere vrouwen die voor beveiligingspoorten door de rug worden geschoten. Daardoor onstaat haat maar dat heeft niets met Islam scholen te maken maar des te meer met het gedrag dat Israel ten toon spreid.

i love israel
08-12-02, 10:38
Geplaatst door Wizdom
Nou, dit verhaal lijkt me niet op feiten gebaseerd maar klinkt meer als borrelpraat. Uit de CITO toetsen blijkt dat Islamitische scholen beter presteren dan vergelijkbare andere scholen. Dat kan natuurlijk niet wanneer je zoals je zegt 'geen woord Nederlands spreekt'.

Verder wordt er niet onderricht in Israel haat. Ik durf zelfs te beweren dat dit onderwerp uit de weg wordt gegaan omdat het zo gevoelig ligt.

De haat ontstaat uit de beelden die door de Media worden getoont. Van huilende moeders om hun kinderen en van Huizen die met inwoners worden neer gebuldert en van zwangere vrouwen die voor beveiligingspoorten door de rug worden geschoten. Daardoor onstaat haat maar dat heeft niets met Islam scholen te maken maar des te meer met het gedrag dat Israel ten toon spreid.

ik zeg nergerns dat deze kinderen geen woord nederlands spreken. wel goed lezen aub.

oke verander het woordje israelhaat gewoon in haat. en dan zul je het niet meer kunnen ontkennen.

verder is het zeker geen borrelpraat. de school in almere is algemeen bekend. en het verbaasd me nog iedere dag dat deze school nog open is.

000NobelPrizes
08-12-02, 11:10
Geplaatst door magden_david
nee,
die christelijke palestijnen hebben onlangs nog een brandbrief geschreven naar kofi annan over hoe de tanzim en fatah van arafat hun huizen in beslag namen en van daaruit vuurden op israelische stellingen met als doel de daaruit volgende christelijke slachtoffers in hun pr te kunnen gebruiken. IN HUN EIGEN WOORDEN.
daarnaast zullen de moslim palestijnen niet echt blij zijn met wat hun christelijke broeders in sabra en shatilla hebben geflikt.


Who, waar heb je dat gelezen, Magden-David?
Niet dat ik je niet geloof, want ik ken de PR praktijken van de Palestijnen zo ondertussen wel. Maar dit zou ik wel willen volgen, en ook hoe de VN erop reageert.

Tomas
08-12-02, 13:02
Geplaatst door Shaheed
Voelen die joden uit Israel en de amerikanen zich eigenlijk wel veilig in Amsterdam?

Al Qaida heeft opgedragen om de amerikanen en de joden uit israel aan ta vallen waar gij hen ook maar aantreft.

Waarom zouden ze zich niet veilig voelen Shaheed?

Jij en ik en heel Nederland zal er toch wel voor zorgen dat alle inwoners van dit land zich veilig mogen voelen. Of niet soms?

Waarom zouden die personen dus bang moeten zijn voor een of andere dwaas uit verweggistan?

Shaheed
08-12-02, 14:51
Geplaatst door Tomas
Waarom zouden ze zich niet veilig voelen Shaheed?

Jij en ik en heel Nederland zal er toch wel voor zorgen dat alle inwoners van dit land zich veilig mogen voelen. Of niet soms?

Waarom zouden die personen dus bang moeten zijn voor een of andere dwaas uit verweggistan?

Zoals gewoonlijk heeft beheer mijn postings weer weggehaald, maar goed nog een keer In amsterdam wonen heel wat moslims en Al qaida heeft ons opgeroepen om de amerikanen en de joden die uit Israel komen aan te vallen.

Er zullen heus wel wat mensen zijn die , die oproep serieus zullen nemen.

Tomas
08-12-02, 14:55
Geplaatst door Shaheed
Zoals gewoonlijk heeft beheer mijn postings weer weggehaald, maar goed nog een keer In amsterdam wonen heel wat moslims en Al qaida heeft ons opgeroepen om de amerikanen en de joden die uit Israel komen aan te vallen.

Er zullen heus wel wat mensen zijn die , die oproep serieus zullen nemen.

Dan had ik 'm dus net op tijd gequote.

Ik ga er nog steeds van uit dat de invloed van deze malloot in Nederland minim zal zijn, omdat de overgrote meerderheid aan redelijke moslims hier voldoende invloed uit oefenen om dergelijke oproepjes teniet te doen.

Of niet soms?

Shaheed
08-12-02, 15:13
Geplaatst door Tomas
Dan had ik 'm dus net op tijd gequote.

Ik ga er nog steeds van uit dat de invloed van deze malloot in Nederland minim zal zijn, omdat de overgrote meerderheid aan redelijke moslims hier voldoende invloed uit oefenen om dergelijke oproepjes teniet te doen.

Of niet soms?


Nou een Malloot is hij niet hoor , een zeer intelligente charismatisch persoon lijkt mij beter op zijn plaats.
Mar goed ik schat dat er ongeveer (zeker weet ik het niet) dat er 100.000 moslims zijn in Amsterdam , laten we zeggen dat meneer Bin Laden 0,01 % er van heeft overtuigd dat het noodzakelijk is om de joden die uit Israel komen en de amerikanen aan te vallen , dan heb je toch een boel mensen die een hoop kunnen veroorzaken.

Mark
08-12-02, 15:21
Geplaatst door Shaheed
Nou een Malloot is hij niet hoor , een zeer intelligente charismatisch persoon lijkt mij beter op zijn plaats.
Mar goed ik schat dat er ongeveer (zeker weet ik het niet) dat er 100.000 moslims zijn in Amsterdam , laten we zeggen dat meneer Bin Laden 0,01 % er van heeft overtuigd dat het noodzakelijk is om de joden die uit Israel komen en de amerikanen aan te vallen , dan heb je toch een boel mensen die een hoop kunnen veroorzaken.

10 man... dus zo op te pakken

Tomas
08-12-02, 15:22
Geplaatst door Shaheed
Nou een Malloot is hij niet hoor , een zeer intelligente charismatisch persoon lijkt mij beter op zijn plaats.
Mar goed ik schat dat er ongeveer (zeker weet ik het niet) dat er 100.000 moslims zijn in Amsterdam , laten we zeggen dat meneer Bin Laden 0,01 % er van heeft overtuigd dat het noodzakelijk is om de joden die uit Israel komen en de amerikanen aan te vallen , dan heb je toch een boel mensen die een hoop kunnen veroorzaken.

We hebben dus jou en 99.990 andere Moslims in Amsterdam die er voor zorgen dat niemand bang hoeft te zijn. Of niet dan?

Shaheed
08-12-02, 15:29
Op mij hoef je niet te rekenen ik ga dus echt niet helemaal naar Amsterdam om een paar joden en amerikanen te beschermen.
Maar die andere 99.900 kunnen ook niet veel betekenen.
Kijk naar Volkert van de Graaf , hoe één man de geschiedenis kan veranderen.

Laat staan 10 man.

Tomas
08-12-02, 17:37
Geplaatst door Shaheed
Op mij hoef je niet te rekenen ik ga dus echt niet helemaal naar Amsterdam om een paar joden en amerikanen te beschermen.
Maar die andere 99.900 kunnen ook niet veel betekenen.
Kijk naar Volkert van de Graaf , hoe één man de geschiedenis kan veranderen.

Laat staan 10 man.

Nee, van mij hoef je niet naar Amsterdam. Ik ga er gewoon vanuit dat je doet wat je kan. En niet b.v. doet alsof het een goede zaak zou zijn om bevolkingsgroepen te terroriseren. Of niet dan?

Mark
08-12-02, 18:03
hahaha Tomas: als je nou gewoon de uitspraak typt die je aan Shaheed wilt ontlokken dan bespaart dat een hoop posts!

Tomas
08-12-02, 18:24
Geplaatst door Mark
hahaha Tomas: als je nou gewoon de uitspraak typt die je aan Shaheed wilt ontlokken dan bespaart dat een hoop posts!

Ik probeer niemand een uitspraak te ontlokken...

* Schijnheilige blik * (Bij afwezigheid van geheime boodschappen)

En als dat wel zo is, weet ik eigenlijk nog niet precies welke. Dus...